MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2016, uge 05

Kære læser !

Jeg fik et par mails med godmodigt drilleri i den forløbne uge, fordi jeg skrev, at vi i MomsMail var de første med nyheden om Landsskatterettens ændrede praksis for momspligt ved handel med fast ejendom - for vi var jo ikke de første med nyheden, det var Deloitte, i deres nyhedsbrev: "Landsskatteretten giver SKAT baghjul".

Hvad jeg mente - men ikke fik skrevet tydeligt - var og er, at vi var de første til at bringe selve afgørelsen (det dokument vi i gamle dage kaldte kendelsen).

Ugens nyheder præges af en lang række artikler og en håndfuld afgørelser af forskellig art.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Moms af byggegrunde omfatter ikke ejendomme med bygninger
Finansieringsbidrag
Landsskatteretten underkender SKAT i en sag om moms på salg af en bebygget grund
Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunkt for praksisændring vedrørende taxametertilskud
Skatter og afgifter bliver sænket i 2016
VAT and Holding Companies: Position Finally Clear?
VAT and Holding Companies: Position Finally Clear?
Opgørelse af delvist momsfradrag i investeringsforeninger
Udlæg - Ophævelse af den særlige postordremodel
Ny EU-dom kan ændre momsbehandlingen af statslige, regionale og kommunale institutioner
Storbritannien indfører omvendt betalingspligt på visse elektroniske ydelser og ændringer til MOSS
Pas på, når regninger i første omgang afholdes af ejerforening eller lignende - fradagsretten er på spil!
Nyheder om tinglysningsafgift - om manglende sommerhuserklæringer, "fejlagtig identifikation" og om værnsreglerne for "Anden ejendom"
Moms på fast ejendom
No-shows og momspligt
Tilbagebetaling af afgifter - elpatronordningen (varmeproduktion)
Styresignaler i udkast i 2015 - Hvad blev konklusionen?
Hvad er der sket - holdingselskaber, udvidelse af fradragsretten og investeringsforeninger
Hvordan er det nu med.. arbejdsudleje inden for koncerner?
Nye bevillinger til økonomiske procedurer
Udskudt virkningstidspunkt for ny praksis vedrørende opgørelsen af fradragsret for erhvervsskoler m.v.

Bindende svar
Moms - udlejning af fast ejendom - kompensationsbeløb

Afgørelser
Spørgsmål om hvorvidt klager var berettiget til omvalg efter skatteforvaltningsloven.

Domme
Moms - databehandlingsydelser - engelsk underleverandør - finansielle ydelser - bindende svar
Lønsumsafgift - passiv kapitalanbringelse - investeringsbeholdning

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 indstilling

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160201' AND [SkatteraadChanged] <= '20160207') OR ([LSRChanged] >= '20160201' AND [LSRChanged] <= '20160207') OR ([ByretChanged] >= '20160201' AND [ByretChanged] <= '20160207') OR ([LandsretChanged] >= '20160201' AND [LandsretChanged] <= '20160207') OR ([HojesteretChanged] >= '20160201' AND [HojesteretChanged] <= '20160207')) ORDER BY AppelId DESC

Angivelsesfrister den kommende uge

Dato Angivelse Periode
10-02-2016 A-skat mv. for små og mellemstore virksomheder i 2016 Januar 2016

Indholdsfortegnelse 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Moms af byggegrunde omfatter ikke ejendomme med bygninger

Landsskatteretten har i en nyere afgørelse fastslået, at en grund ikke er en byggegrund, når den sælges med bygninger.

Beierholm

Finansieringsbidrag

Virksomheder og institutioner, herunder skoler og bosteder, skal ikke betale finansieringsbidrag, når de alene bliver momsregistreret på grund af ordningen med omvendt betalingspligt for elektronisk udstyr.

Beierholm

Landsskatteretten underkender SKAT i en sag om moms på salg af en bebygget grund

Landsskatteretten har i en ny kendelse slået fast, at salget af en grund ikke er momspligtigt, når den sælges med bygninger. SKAT har ellers henover de sidste 2 – 3 år udvidet begrebet byggegrund til også at omfatte bebyggede grunde, hvor køber efterfølgende nedriver den bygning, der ligger på grunden.

Beierholm

Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunkt for praksisændring vedrørende taxametertilskud

SKAT har udsat ikrafttrædelsestidspunktet for iværksættelsen af praksisændringen vedrørende taxametertilskud til 1. juli 2016. Ændringen medfører, at taxametertilskud skal medregnes i den samlede omsætning, når erhvervsskoler opgør den delvise momsfradragsprocent.

Dansk Revision

Skatter og afgifter bliver sænket i 2016

Det er blevet vedtaget i folketinget at sænke skatter og afgifter for virksomheder og borgere med 4 milliarder kroner i 2016.

EC Tax Review

VAT and Holding Companies: Position Finally Clear?

With the joint cases Larentia Minerva and Marenave Schifffahrt the CJEU once again delivered a judgment in a landmark case on VAT and holding companies. The author questions whether this will be the last case on holding companies or that we can expect more cases in the future, because some issues still remain unsolved.

EC Tax Review

VAT and Holding Companies: Position Finally Clear?

With the joint cases Larentia Minerva and Marenave Schifffahrt the CJEU once again delivered a judgment in a landmark case on VAT and holding companies. The author questions whether this will be the last case on holding companies or that we can expect more cases in the future, because some issues still remain unsolved.

EY

Opgørelse af delvist momsfradrag i investeringsforeninger

SKAT har sendt et udkast til styresignal i høring, der omhandler opgørelsen af det delvise momsfradrag i investeringsforeninger. Det fremgår af udkastet, at disse investeringsforeninger skal følge momslovens almindelige regler.

EY

Udlæg - Ophævelse af den særlige postordremodel

SKAT udsendte den 6. januar 2016 et udkast til styresignal om ophævelse af den lempelige postordremodel om momsfrie udlæg. Dette medfører alt andet lige en stigning i den pris, som kunderne skal betale.

EY

Ny EU-dom kan ændre momsbehandlingen af statslige, regionale og kommunale institutioner

EU-Domstolen har fastslået, at offentligretlige organer ikke kan anses for momspligtige enheder, når de agerer som budgetbundne enheder under en kommune og dermed ikke udøver selvstændig økonomisk virksomhed. SKAT overvejer i øjeblikket, om EU-dommen bør have konsekvenser for momsbehandlingen af særligt de statslige, regionale og kommunale institutioner.

EY

Storbritannien indfører omvendt betalingspligt på visse elektroniske ydelser og ændringer til MOSS

De engelske skattemyndigheder har annonceret en række ændringer, der får betydning for virksomheder, som køber varer og ydelser, der er berørt af ændringerne.

EY

Pas på, når regninger i første omgang afholdes af ejerforening eller lignende - fradagsretten er på spil!

En kunde mistede fradragsretten for moms for sin andel af arbejder på en bygnings facade og tag, da bruttohåndværkerregningen var stilet til ejerforeningen.

EY

Nyheder om tinglysningsafgift - om manglende sommerhuserklæringer, "fejlagtig identifikation" og om værnsreglerne for "Anden ejendom"

Landsskatteretten har hen over efteråret truffet et par baske afgørelser, der viser, at der er meget lidt rum for ekspeditionsfejl og misforståelser hos anmelderen. Det er det vigtigt at holde tungen lige i munden.

EY

Moms på fast ejendom

Landsskatteretten fastslår, at overdragelsen af fast ejendom med tilhørende bygninger ikke skal karakteriseres som byggegrunde, selv om køber har til hensigt at nedrive bygningerne.

EY

No-shows og momspligt

EU-Domstolen har i to sager fastslået, at der skal betales moms på flybilletter, som ikke udnyttes af passageren. Domstolen præciserer i dommen, at det beløb, som luftfartselskabet beholder ved no-shows, ikke er en erstatning, men et vederlag, uanset at billetterne ikke er blevet benyttet.

EY

Tilbagebetaling af afgifter - elpatronordningen (varmeproduktion)

SKATs praksis vedrørende opgørelse af afgiftsgodtgørelse i henhold til den såkaldte "elpatronordning" er blevet underkendt af Landsskatteretten. Praksisændringen indebærer, at en række virksomheder skal have yderligere afgift godtgjort fra 1. november 2011 samt en forrentning heraf.

EY

Styresignaler i udkast i 2015 - Hvad blev konklusionen?

SKAT havde, især i efteråret 2015, travlt med at udsende udkast til styresignaler ud om de nye regler på momsområdet. I MomsNyt har vi omtalt nogle af dem, og vi bringer her en opdatering på, hvad der efterfølgende skete med dem.

EY

Hvad er der sket - holdingselskaber, udvidelse af fradragsretten og investeringsforeninger

I andet halvår af 2015 kom der tre vigtige EU-domme efterfulgt af styresignaler fra SKAT, der ændrede dansk praksis inden for tre vigtige områder. Fradragsretten blev igen understreget og måske udvidet af Sveda-dommen, holdingselskabers fradragsret blev ændret fordelagtigt for holdingselskaberne, og der kom flere retningslinjer i forhold til momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger.

EY

Hvordan er det nu med.. arbejdsudleje inden for koncerner?

Der opstår ofte tvivl om momshåndteringen, når medarbejdere udlånes til koncernforbundne selskaber. Skatterådet har i et bindende svar taget stilling hertil.

EY

Nye bevillinger til økonomiske procedurer

Med den nye EU-toldkodeks (UCC) forsvinder nogle økonomiske procedurer - virksomheder, der i dag har bevilling til disse procedure, skal huske at få søgt om en ny bevilling.

EY

Udskudt virkningstidspunkt for ny praksis vedrørende opgørelsen af fradragsret for erhvervsskoler m.v.

SKAT har nu udskudt virkningstidspunktet til 1. juli 2016, da det endnu ikke er afklaret, hvordan konsekvenserne af praksisændringen bliver for andre undervisningsinstitutioner end erhvervsskoler.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Moms - udlejning af fast ejendom - kompensationsbeløb

SKM2016.56.SR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 8, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 8 og nr. 9 samt § 13, stk. 2

Skatterådet tiltræder, at det beløb, som virksomheden opkræver af kommunen som kompensation for afståelse af retten til at råde over et antal parkeringspladser i kommunens parkeringskælder, ikke skal tillægges moms. Som følge af, at betalingen for brugsretten til parkeringspladserne efter den dagældende momslovs bestemmelser ikke var momspligtig, er kompensationsbeløbet fritaget for moms.

 

Afgørelse: Spørgsmål om hvorvidt klager var berettiget til omvalg efter skatteforvaltningsloven.

SKM2016.60.LSR

Vedrører: Forretningsordenen § 12, stk. 4. Lønsumsafgiftslovens § 18, stk. 1, nr. 1. Skatteforvaltningslovens § 29, stk. 1, nr. 1, og § 30. Skattekontrollovens § 1 og § 13, stk. 2. Skattestyrelseslovens § 37 D.

En skatteyder, hvis anvendelse af virksomhedsordningen var blevet underkendt af SKAT, fik adgang til at foretage et omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 og anvende kapitalafkastningsordningen. Skatteyder havde modtaget en advarsel for overtrædelse af skattekontrolloven for det pågældende indkomstår. Da advarslen ikke vedrørte anvendelsen af virksomhedsordningen, fandtes dette forhold ikke at være hindrende for det ønskede omvalg.

 

Dom: Moms - databehandlingsydelser - engelsk underleverandør - finansielle ydelser - bindende svar

SKM2016.47.ØLR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 13, stk. 1 nr. 11, litra A og litra C, § 16, stk. 1 samt § 46, stk. 1, nr. 3

Sagen angik, om en række databehandlingsydelser leveret af et selskab hjemmehørende i England til en dansk bank (sagsøgeren), var momspligtige databehandlingsydelser omfattet af momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., eller om ydelserne var omfattet af momsfritagelsen i lovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c, om transaktioner vedrørende betalinger og overførsler. Såfremt ydelserne var momspligtige, var det ubestridt, at de havde leveringssted her i landet i medfør af den dagældende momslovs § 16, stk. 1, jf. § 15, stk. 2, hvorfor momsen af ydelserne skulle angives og afregnes af sagsøgeren. SKAT havde i et bindende svar nægtet momsfritagelse af ydelserne.

Landsretten fandt på baggrund af ydelsesbeskrivelsen i Landsskatterettens kendelse, som tog udgangspunkt i aftalegrundlaget mellem det engelske selskab og sagsøgeren, samt med henvisning til partsforklaringerne for landsretten, at ydelserne som anført af Landsskatteretten måtte karakteriseres som bogførings- og administrationsydelser, der bestod i løbende at sørge for, at status på bankens mellemværende med udlånskunderne var ajourført. Landsretten bemærkede, at det engelske selskabs ansvar i forhold til sagsøgeren ifølge kontraktgrundlaget var begrænset til levering af tekniske tjenesteydelser, som sker ved at stille et databehandlingssystem til rådighed. Ansvaret omfattede derfor ikke transaktionernes væsentlige og specifikke elementer, jf. denne betingelse ifølge EU-Domstolens praksis, navnlig dom i sag C2/95, SDC, præmis 66.

På denne baggrund havde sagsøgeren ikke godtgjort, at der var tale om tjenesteydelser, som er fritaget for momspligt i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c.

Landsretten fastslog endvidere, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at SKATs afgørelse var i strid med administrativ praksis, hvorved landsretten bemærkede, at det af sagsøgeren påberåbte retsforlig mellem Skatteministeriet og SDC og to andre datacentraler (jf. TfS 1999,249 og TfS 1999,259) og de vejledninger, som måtte være udmøntet i forlængelse heraf, alene havde retsvirkning for forligets parter.

Landsretten tiltrådte endelig ikke sagsøgerens subsidiære anbringende om, at ydelserne var omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra a, om "forvaltning af egne udlån", idet det af aftalen mellem parterne fremgik, at det engelske selskab ikke havde ansvar for forvaltning af lån mv.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Lønsumsafgift - passiv kapitalanbringelse - investeringsbeholdning

SKM2016.46.ØLR

Vedrører: Lønsumsafgiftsloven § 1, stk. 1. Rentelovens § 8

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt det indstævnte realkreditinstitut skulle svare lønsumsafgift for perioden 1. april 2002 - 31. december 2009 af en investeringsaktivitet vedrørende en "investeringsbeholdning". Sagen var indbragt for domstolene af Skatteministeriet som følge af sin principielle karakter, og var endvidere anket af ministeriet til landsretten, efter at realkreditinstituttet havde fået medhold i byretten.

Sagen angik i første række, om realkreditinstituttets pleje af de midler, det havde overført til en såkaldt investeringsbeholdning, hvis størrelse blev fastsat årligt efter realkreditinstituttets eget skøn, udgjorde økonomisk virksomhed i lønsumsafgiftslovens forstand, eller måtte anses for passiv kapitalanbringelse, der falder uden for lønsumsafgiftslovens (og momslovens) anvendelsesområde.

Landsretten fandt, at realkreditinstituttets investeringsaktivitet vedrørende investeringsbeholdningen ikke kunne anses for passiv kapitalanbringelse, men var lønsumsafgiftspligtig økonomisk virksomhed, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1. Landsretten lagde bl.a. vægt på, at investeringsbeholdningens størrelse fastsattes af realkreditinstituttet ud fra dels et skøn over omfanget af likvide midler, der kunne henføres til egenkapitalen, dels midler hidrørende fra udstedelse af ansvarlig lånekapital, og at der til realkreditinstituttets basisindtjening årligt overførtes tab eller gevinst fra fondsforvaltningen, således at investeringsaktiviteterne påvirkede basiskapitalen med betydelige beløb.

Realkreditinstituttet gjorde i anden række gældende, at der eksisterede en fast administrativ praksis for, at den omhandlede aktivitet skulle anses for passiv kapitalanbringelse i lønsumsafgiftsmæssig henseende. Dette havde Landsskatteretten givet realkreditinstituttet medhold i, hvilket var tiltrådt af byretten (jf. SKM2014.551.BR ), som udtalte, at der ikke var fremkommet oplysninger, der gav grundlag for en anden vurdering af administrativ praksis end Landsskatterettens.

Landsretten ændrede også på dette punkt byrettens dom. Landsretten henviste herved bl.a. til, at der for landsretten var fremlagt nye oplysninger om korrespondance mellem skattemyndighederne og Realkreditrådet og Realkreditforeningen. Landsretten fandt, at realkreditinstituttet ikke havde godtgjort eksistensen af en fast administrativ praksis, hvorefter realkreditinstitutter forud for udstedelsen af SKATs styresignal af 6. juli 2010 ( SKM2010.444.SKAT ) var fritaget for pligten til at betale lønsumsafgift, når de foretog investeringer som de omhandlede.

Landsretten gav heller ikke realkreditinstituttet medhold i en subsidiær påstand om, at pleje af den del af investeringsbeholdningen, som oversteg det lovpligtige krav til dets basiskapital, i hvert fald måtte anses for passiv kapitalanbringelse og dermed fritaget for lønsumsafgiftspligt.

Endelig fandt landsretten, at skattemyndighedernes krav på tilbagebetaling af afgift efter de foreliggende omstændigheder skulle forrentes efter renteloven og ikke opkrævningslovens § 7.

Landsretten ophævede sagens omkostninger bl.a. med henvisning til, at sagen vedrørte et tvivlsomt fortolkningsspørgsmål, og at sagen ved landsretten fik et andet resultat end ved Landsskatteretten og byretten.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 08-02-2016 - 08-03-2016

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 17-02-2016 indstilling i C-518/14 Senatex
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – fradrag af indgående moms – udstedelse af fakturaer uden skattenummer eller momsregistreringsnummer – lovgivning i en medlemsstat, hvorefter berigtigelse ex tunc af en faktura er udelukket

Tidligere dokument: C-518/14 Senatex - Dom
Tidligere dokument: C-518/14 Senatex - Indstilling
Tidligere dokument: C-518/14 Senatex - Ny sag

Den 17-02-2016 dom i C-124/15 Salutas Pharma
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – position 3004 – brusetabletter med et calciumindhold på 500 mg – indholdet af et stof pr. anbefalet daglig dosis angivet, som er væsentligt højere end den daglige tilførsel, der anbefales for at bevare den almindelige sundhed og velfærd

Tidligere dokument: C-124/15 Salutas Pharma - Dom
Tidligere dokument: C-124/15 Salutas Pharma - Ny sag

Den 18-02-2016 indstilling i C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – artikel 226, nr. 6) og 7), i direktiv 2006/112/EF – oplysninger på en faktura om omfang og art af en leveret ydelse samt dato for levering af denne – artikel 178, litra a), i direktiv 2006/112/EF – udøvelse af fradragsretten – krav om besiddelse af en faktura, der opfylder kravene i artikel 226 i direktiv 2006/112/EF

Tidligere dokument: C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos - Dom
Tidligere dokument: C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos - Indstilling
Tidligere dokument: C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos - Ny sag

Den 18-02-2016 indstilling i C-80/15 Robert Fuchs
Toldunion

Toldunionen og Den Fælles Toldtarif – begrebet »erhvervsmæssig brug« af et transportmiddel – flyvinger med en flyvelærer mod betaling

Tidligere dokument: C-80/15 Robert Fuchs - Dom
Tidligere dokument: C-80/15 Robert Fuchs - Indstilling

Den 25-02-2016 dom i C-143/15 G.E. Security
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – fælles toldtarif – kombineret nomenklatur – tarifering af varer – pos. 8517, 8521, 8531 og 8543 – vare benævnt »videomultiplexer«

Tidligere dokument: C-143/15 G.E. Security - Dom
Tidligere dokument: C-143/15 G.E. Security - Ny sag

Den 03-03-2016 indstilling i C-229/15 Mateusiak
Fiskale bestemmelser

Skattelovgivning – moms – artikel 18, litra c), i direktiv 2006/112/EF – opkrævning af afgift på besiddelse af varer ved ophør med økonomisk virksomhed – betydningen af udløbet af perioden for regulering af fradragsbeløbet i henhold til artikel 187, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF

Tidligere dokument: C-229/15 Mateusiak - Dom
Tidligere dokument: C-229/15 Mateusiak - Indstilling

Den 03-03-2016 dom i C-144/15 Customs Support Holland
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – kombineret nomenklatur – pos. 2304, 2308 og 2309 – tarifering af et sojaproteinkoncentrat

Tidligere dokument: C-144/15 Customs Support Holland - Dom
Tidligere dokument: C-144/15 Customs Support Holland - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-573/15 Oxycure Belgium

Er artikel 98, stk. 1 og 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , sammenholdt med momsdirektivets bilag III, punkt 3 og 4, navnlig henset til neutralitetsprincippet, til hinder for en national bestemmelse, som foreskriver en nedsat momssats ved iltbehandling med iltbeholdere, mens iltbehandling med iltkoncentrator pålægges den normale momssats?


Indstillinger
C-520/14 Gemeente Borsele

Sagen omhandler:

Skattelovgivning – moms – artikel 9, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF – afgiftspligtig person – økonomisk virksomhed – transport af skoleelever på en kommunes vegne – forældrenes økonomiske bidrag til kommunen, der afhænger af deres indkomst

Generaladvokatens indstilling:

En kommune, der sådan som i hovedsagen organiserer skoletransport ved at benytte sig af eksterne transportfirmaer, og som kun modtager bidrag fra skoleelevernes forældre på 3% af de omkostninger, der er forbundet med at gennemføre transporten, handler ikke som en afgiftspligtig person som omhandlet i artikel 9, stk. 1, direktiv 2006/112/EF. For så vidt som den forelæggende ret imidlertid måtte fastslå, at der foreligger konkurrenceforvridning for så vidt angår et ikke ubetydeligt antal konkrete transportydelser, handler kommunen i denne forbindelse som afgiftspligtig person.


C-409/14 Schenker

Sagen omhandler:

Fælles toldtarif – tarifpositioner – klassificering i den kombinerede nomenklatur – direktiv 2008/118 – indførsel af punktafgiftspligtige varer – toldsuspensionsprocedure – retsvirkninger af en toldangivelse med angivelse af en forkert underposition i den kombinerede nomenklatur – uregelmæssigheder under transport af punktafgiftspligtige varer

Generaladvokatens indstilling:

En vare som den i hovedsagen omhandlede, som uden videre forarbejdning kan anvendes som røgtobak, skal ikke anses for »»light air cured« tobak« i henhold til KN-kode 2401 10 35, men derimod, hvis den ikke primært består af tobaksaffald, skal anses for »andre tobaksvarer« og tariferes under position KN 2403. Når varen desuden er i bulk, stampet, samlet i kasser med indvendig beklædning af plastik med en nettovægt på 30 kg, skal den tariferes i position KN 2403 10 90.

Da de omtvistede varer fra deres indpassage i Unionens område var undergivet toldtilsyn, som begrunder en »suspensionsprocedure« i henhold til artikel 4, nr. 6), i direktiv 2008/118, skal de, da der ikke foreligger indførsel som omhandlet i samme retsakts artikel 4, nr. 8), ikke pålægges punktafgift, og trods ukorrekte angivelser i ledsagedokumenterne er der ikke opstået en punktafgiftsskyld. Artikel 4, nr. 6), i direktiv 2008/118 skal fortolkes således, at varer trods angivelse af en ukorrekt tarifposition kan anses for henført til midlertidig opbevaring, en ekstern forsendelsesprocedure eller en toldoplagsprocedure og dermed som henført til en »toldsuspensionsprocedure«, hvis varernes art i det væsentlige er korrekt betegnet, og varemængden samt oplysningerne vedrørende emballeringen af varen er i overensstemmelse med de faktiske forhold. Hvis dette er tilfældet, skal varerne ikke pålægges punktafgift i henhold til artikel 2, litra b), i direktiv 2008/118, da der ikke foreligger indførsel som omhandlet i artikel 4, nr. 8).

Angivelse af den forkerte tarifposition i den foreliggende konstellation fører ikke til en uregelmæssighed, som er omfattet af artikel 38 i direktiv 2008/118.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 15559 2015 INIT: Udkast til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Folkerepublikken Kina i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til landets tiltrædelse af Den Europæiske Union - Vedtagelse - Anmodning om Europa-Parlamentets godkendelse

ST 5728 2016 INIT: KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/… af 3.2.2016 om fastlæggelse af de operationer, som ved anvendelsen af landbrugsbestemmelserne kræver indføring af oplysninger i toldinformationssystemet

 

Nyt fra Kommissionen

VAT: Explanatory Notes on the place of supply rules for services connected with immovable property are now available in 23 official EU languages

 

Nyt fra Parlamentet

Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet Beretning om det generelle toldpræferencearrangement for perioden 2014-2015  

Kommissionens delegerede forordning om fastlæggelse af de operationer, som ved anvendelsen af landbrugsbestemmelserne kræver indføring af oplysninger i toldinformationssystemet  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 3. februar 2016 om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse af beskyttelsesklausulen og mekanismen til modvirkning af omgåelse ved midlertidig suspension af toldpræferencer i associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på den anden side (COM(2015)0154 – C8-0092/2015 – 2015/0079(COD)) (Almindelig lovgivningsprocedure: førstebehandling)  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 3. februar 2016 om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse af mekanismen til modvirkning af omgåelse ved midlertidig suspension af toldpræferencer i associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Georgien på den anden side (COM(2015)0155 – C8–0091/2015 – 2015/0080(COD)) (Almindelig lovgivningsprocedure: førstebehandling)  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Tariferingsforordning og Forklarende bemærkning

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 99 Forslag til lov om ændring af toldloven, momsloven, opkrævningsloven og lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder (Ændringer som følge af forordning om EU-toldkodeksen).

Bilag

Bilag 3

Notat vedrørende EU-Kommissionens delegerede forordning (EU) af 17. december 2015 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med overgangsregler angående visse bestemmelser i EU-toldkodeksen, hvor de relevante elektroniske systemer endnu ikke er operationelle, og om ændring af delegeret forordning (EU) 2015/2446 (intet KOM nummer)

Bilag 4

Henvendelse af 3/2-16 fra Danske Speditører

Bilag 5

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 9

Spm. om, hvorvidt virksomheder der på vegne af en kunde driver lagerbygninger og andre faciliteter, hvor der er midlertidige toldoplag, efter indførelsen af EU-toldkodeksen skal søge bevilling til dette, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om at oversende referater fra møder afholdt i Toldkontaktudvalget, hvor EU-toldkodeksen har været på dagsordenen, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/2-16 fra Danske Speditører, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 96

Henvendelse af 1/2-16 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69

Bilag 97

Grund- og nærhedsnotat om rapport fra Kommissionen til Rådet om Refit-evaluering af direktiv 2011/64/EU og om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak (KOM(2015)621)

Bilag 98

Henvendelse af 2/1-16 fra Lars Holst vedrørende snydesoftware i VW og eventuelle konsekvenser for beregningen af ejerafgift

Bilag 100

Notat vedrørende EU-Kommissionens delegerede forordning (EU) af 17. december 2015 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med overgangsregler angående visse bestemmelser i EU-toldkodeksen, hvor de relevante elektroniske systemer endnu ikke er operationelle, og om ændring af delegeret forordning (EU) 2015/2446 (intet KOM nummer)

Spørgsmål og svar

Spm. 157

Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken af omprioriteringen af ressourcer fra afdelingen for skattekontrol til afdelingen for gældsind...  Svar  

Spm. 158

Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at omprioriteringen af SKATs medarbejdere fra afdelingen for skattekontrol til afdelingen for gældsinddrivelse ...  Svar  

Spm. 173

Spm. om frist ifm. fradrag for kontante betalinger ved indberetning til SKAT, til skatteministeren  Svar  

Spm. 186

Spm. om at oversende samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, til finansministeren, kopi til skatteminist...  Svar  

Spm. 204

Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren  Svar  

Spm. 205

Spm. om ministeren kan bekræfte, at det i 2014 var 3 pct. af virksomhederne, som blev kontrolleret for deres momsangivelser, til skatteministeren  Svar  

Spm. 206

Spm. om ministeren kan oplyse, om det fremover vil være mere end 3 pct. af virksomhedernes momsangivelser, der kontrolleres, til skatteministeren  Svar  

Spm. 207

Spm. om ministeren kan redegøre for, om der er ændret på opgørelsesmetoden af antallet af SKATs udgående kontroller, til skatteministeren  Svar  

Spm. 208

Spm. om ministeren kan oplyse, hvor mange årsværk der overflyttes fra fra SKATs indsatsområde til at arbejde med inddrivelse i stedet, til skatteminis...  Svar  

Spm. 209

Spm. om ministeren kan udarbejde en opgørelse af momsgabet baseret på de senest tilgængelige data, til skatteministeren  Svar  

Spm. 210

Spm. om ministeren kan udarbejde en business case for, hvad en gennemsnitlig kontrolmedarbejder i SKAT indbringer til staten, til skatteministeren  Svar  

Spm. 211

Spm. om, hvor mange personer SKAT kan ansætte, hvis yderligere ansættelser som minimum skal være selvfinansieret via de indtægter, som de yderligere m...  Svar  

Spm. 212

Spm. om, hvad en gennemsnitlig kontrolmedarbejder i SKAT, der arbejder med moms, indbringer til staten, til skatteministeren  Svar  

Spm. 213

Spm. om, hvor mange personer SKAT kan ansætte til at kontrollere moms, hvis yderligere ansættelser som minimum skal være selvfinansieret via de indtæg...  Svar  

Spm. 220

Spm. om at oplyse provenutabet efter adfærd og tilbageløb, hvis lønsumsafgiften afskaffes, til skatteministeren  Svar  

Spm. 221

Spm. om at oplyse, hvad der årligt betaler i lønsumsafgift for de nævnte faggrupper, til skatteministeren  Svar  

Spm. 222

Spm. om at foretage et skøn over det årlige mindre provenu, hvis al fertilitetsbehandling momsfritages, til skatteministeren  Svar  

Spm. 225

Spm. om at oplyse om det er korrekt, at danske vinavlere ikke modtager EU-støtte, og i bekræftende fald redegøre for baggrunden herfor, til skattemini...  Svar  

Spm. 230

Spm. om at redegøre for, i hvilke andre EU-lande der bliver pålagt kreditkortgebyr ved køb af varer i fysiske butikker m.m., til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 595

Vil ministeren tage initiativ til, at Danmark får en eller to sporhunde, der kan snuse sig frem til elfenben, horn fra næsehorn og andre dele fra true...

Samrådsspørgsmål

Spm. O

Samrådsspm. om ministeren kan oplyse sine politiske ønsker for indsatsområdet i SKAT, til skatteministeren