MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 21

Kære læser !

MomsMail er en blandet pose bolcher i denne uge, med en ganske pæn række af artikler og nye afgørelser.

Interessant er bl.a. Generaladvokatens indstilling i en sag om forvaltning af investeringsforeninger, som efter Generaladvokatens opfattelse også kan omfatte den faktiske drift af en fast ejendom.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Kortere afregningsperiode for moms – en rettelse
Digital rettelse af momsangivelser
Eksportsalg – ikke moms på forudbetalinger
Mulig forlængelse af afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler
Ændring af momsbekendtgørelsen fritagelse for faktureringspligt for virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen
Er du ajour med afgiftsreglerne for hotel- og restaurationsbranchen?
RevisorPosten nr. 2 2015

Styresignaler
Liste over anerkendte flyselskaber

Bindende svar
Moms - en almen boligafdelings levering af el produceret på afdelingens solcelleanlæg

Domme
Moms - fradrag - fakturakrav - dokumentation - EU-handel
Registreringsafgift - parallelimport - luksusbil - hæftelse
Proces begrundelse ugyldighed
Kæremål - kumulation - samlet behandling af to sager - afvisning

Nyt på inddrivelsesområdet

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
2 indstillinger

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
World Trade Organization (WTO)

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150518' AND [SkatteraadChanged] <= '20150524') OR ([LSRChanged] >= '20150518' AND [LSRChanged] <= '20150524') OR ([ByretChanged] >= '20150518' AND [ByretChanged] <= '20150524') OR ([LandsretChanged] >= '20150518' AND [LandsretChanged] <= '20150524') OR ([HojesteretChanged] >= '20150518' AND [HojesteretChanged] <= '20150524')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Digital rettelse af momsangivelser

Indtil for ganske nylig kunne fejl i momsindberetningen kun rettes ved indsendelse af en særlig blanket. Den er nu afskaffet, idet SKAT har åbnet for digitale rettelser via en ny funktion i TastSelv.

Deloitte

Mulig forlængelse af afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler

Afgiftsfritagelsen foreslås forlænget med et år til 2016

FSR - danske revisorer

Ændring af momsbekendtgørelsen fritagelse for faktureringspligt for virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

PwC

Er du ajour med afgiftsreglerne for hotel- og restaurationsbranchen?

PwC giver dig overblikket over, hvorvidt din virksomhed håndterer godtgørelsen af energiafgifter optimalt og korrekt.

RSM plus

RevisorPosten nr. 2 2015

Læs om følgende i denne udgave af RevisorPosten:

  • Pensionist! Hvor svært kan det være?
  • Indtrædende og udtrædende interessenters hæftelse - hæftelsesproblematikken i I/S
  • Nøgletal - det er ikke spor svært
  • Når vedligeholdelsespligten i erhvervslejemål udløser konflikter
  • Cloud-computing - er din virksomhed klar til "skyen"?
  • Vi noterer at ...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Liste over anerkendte flyselskaber

SKM2015.356.SKAT

Vedrører: Momsloven § 34, stk. 1, nr. 10-12 og stk. 3. Momsbekendtgørelsen § 53

Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2015, og yderligere 4 selskaber er godkendt for 2015. SKAT har anerkendt, at i alt 26 flyselskaber for 2015 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt sende meddelelse til SKAT om, at de opfylder betingelserne.

 

Bindende svar: Moms - en almen boligafdelings levering af el produceret på afdelingens solcelleanlæg

SKM2015.333.SR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 8 og § 38, stk. 1

Skatterådet svarer nej til, at en almen boligafdeling skal betale moms af den samlede elproduktion produceret på afdelingens solcelleanlæg. Der skal kun betales moms af den el, der leveres til elnettet mod vederlag.

Skatterådet svarer endvidere nej til, at en almen boligafdeling skal betale moms af egenproduceret el, der aftages af afdelingens beboere og afdelingens fællesarealer. Levering af el som led i udlejning af boliger er fritaget for moms, og forbrug af el på fællesarealerne anses som levering af el som led i den momsfri udlejning.

Skatterådet bekræfter, at når en almen boligorganisation er momsregistreret for levering el til elnettet, er der delvis fradragsret for moms af udgifter, der knytter sig til bl.a. drift, vedligeholdelse, administration og anskaffelse af solcelleanlæg. Fradragsretten opgøres på baggrund af boligorganisationens samlede omsætning.

 

Dom: Moms - fradrag - fakturakrav - dokumentation - EU-handel

SKM2015.350.BR

Vedrører: Momsbekendtgørelsen § 40, stk. 1, § 41, stk. 2, § 58 og § 72 (dagældende). Momsloven § 54, stk. 1 og § 34, stk. 1, nr. 1. Opkrævningsloven § 5, stk. 2

Sagen handlede om, hvorvidt sagsøgeren var berettiget til et momsfradrag for en række udgifter til varekøb. Herudover handlede sagen om, hvorvidt sagsøgeren havde foretaget momsfritagne varesalg til udlandet i medfør af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1 og nr. 5, og om sagsøgeren havde dokumenteret, at indsætninger på sagsøgerens konto ikke vedrørte momspligtige leverancer i medfør af momslovens § 4, stk. 1.

Retten fandt for så vidt angik fradrag for moms vedrørende udgifter til varekøb, at de i sagen fremlagte købsfakturaer ikke kunne danne grundlag for fradrag i medfør af momslovens 37, stk. 1, da fakturaerne var udstedt til et andet selskab, hvorfor fakturakravene i den dagældende momsbekendtgørelses § 40, stk. 1, nr. 4, ikke var opfyldt. At sagsøgeren i de pågældende fakturaer figurerede under rubrikken "forhandlernavn", fandt retten ikke var en afgørende omstændighed, der kunne medføre et andet resultat.

Vedrørende et varesalg til andre EU-lande fandt retten, at betingelserne for momsfritagelse i medfør af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, ikke var opfyldte, idet de i sagen fremlagte fakturaer ikke opfyldte kravene i momsbekendtgørelsens §§ 40, stk. 1, og 41, stk. 1, ligesom sagsøgeren ikke havde foretaget listeindberetninger, jf. momslovens § 54, stk. 1, og momsbekendtgørelsens § 72.

Retten fandt endvidere, at sagsøgeren, der havde ansvaret for, at bogføringen var mangelfuld, ikke havde dokumenteret, at indsættelser på sagsøgerens konto ikke hidrørte fra momspligtige leverancer i medfør af momslovens § 4, stk. 1.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Dom: Registreringsafgift - parallelimport - luksusbil - hæftelse

SKM2015.348.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 19, stk. 2 (dagældende)

En køber af en luksusbil parallelimporteret fra Tyskland havde ved købet opnået en besparelse på 37 pct. i forhold til listeprisen. Den lave pris skyldtes, at sælgeren ved afgiftsberigtigelsen af bilen havde opgivet en for lav pris til SKAT, hvorfor der ikke var betalt fuld registreringsafgift af bilen. Køberen betalte kr. 1.040.000,- for bilen.

Der var under sagen enighed om, at køberen som udgangspunkt hæftede for den unddragne registreringsafgift på objektivt grundlag efter den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2. Spørgsmålet var imidlertid, om køberen var omfattet af SKATs særlige administrative praksis, hvorefter et krav om efterbetaling af registreringsafgift ikke gøres gældende mod en køber, der i god tro har købt en bil hos en bilforhandler.

Retten fandt ikke, at køberen havde godtgjort, at markedsprisen for en tilsvarende bil med afgiftspligtigt ekstraudstyr var væsentligt lavere end den vejledende udsalgspris. Da køberen endvidere var bekendt med det tyske prisniveau for bilen, fandt retten ikke, at køberen havde haft grundlag for at tro, at det inden for den pris, køberen betalte for bilen, ville være muligt at afholde registreringsafgift, moms og avance til sælgeren. Endvidere udtalte retten, at omstændighederne omkring sælgeren og parternes aftaleindgåelse ikke kunne anses for sædvanlige for en forhandlervirksomhed.

Af disse grunde var køberen ikke omfattet af SKATs administrative praksis for ikke at efteropkræve registreringsafgift, og Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Proces begrundelse ugyldighed

SKM2015.342.BR

Vedrører: Forvaltningslovens § 24

Sagen handlede om, hvorvidt Landsskatterettens skønsmæssige ansættelse af et fradrag for tilslutningsafgift i henhold til vurderingslovens dagældende § 17 var ugyldigt som følge af begrundelsesmangler.

Grundejeren gjorde - bl.a. med henvisning til SKM2015.175.BR - gældende, at begrundelsen var mangelfuld, fordi den ikke angav de hovedhensyn, som var bestemmende for skønsudøvelsen.

Grundejeren gjorde endvidere gældende, at Landsskatteretten havde undladt at tage et fremlagt ledningskort i betragtning.

Retten fandt, at Landsskatterettens begrundelse opfyldt kravene i forvaltningslovens § 24 samt § 17, stk. 1, i den dagældende forretningsorden for Landsskatteretten. Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Kæremål - kumulation - samlet behandling af to sager - afvisning

SKM2015.332.HR

Vedrører: Retsplejeloven § 254, stk. 1

I en kæresag for Højesteret, hvor landsretten i den indkærede afgørelse havde skrevet, at Skatteministeriets anmodning om kumulation blev taget til følge, nåede Højesteret frem til, at landsretten havde truffet afgørelse om samlet behandling af to sager i medfør af retsplejelovens § 254, stk. 1, hvilket ikke kunne indbringes for Højesteret, jf. § 254, stk. 1, 2. pkt.

Højesteret afviste derfor kæresagen.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2015.331.VLR Forældelse - udlæg - tillægsfrist - opholdssted - utilregnelig uvidenhed

Vedrører: Forældelsesloven § 14

Skyldner var tilmeldt en adresse i Danmark, men opholdte sig i Norge. Fogedforretning blev påbegyndt den 24. juni 2013 på adressen, men skyldners far, der opholdt sig på adressen, ønskede ikke at samarbejde. Sagen blev herefter sendt til stævningsmand og den 23. september 2013 bad SKAT politiet om at eftersøge skyldner. Da SKAT havde påbegyndt udlægsforretningen inden forældelsesfristens udløb, fandt Vestre Landsret, at SKAT havde udfoldet rimelige bestræbelser på at tilvejebringe oplysninger om skyldners opholdssted og at forældelsesfristen derfor var suspenderet efter forældelseslovens § 14.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 25-05-2015 - 23-06-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 04-06-2015 dom i C-161/14 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser

Traktatbrudssag, hvor Kommissionen søger at få Domstolen til at fastslå, at Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til momsdirektivets artikel 98, sammenholdt med bilag III hertil, ved

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer ikke kan anses for »[l]evering, opførelse, renovering og ombygning af boliger som led i en socialpolitik« som omhandlet i kategori 10) i bilag III til momsdirektivet 1

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer falder uden for rammerne af renovering og reparation af private boliger som omhandlet i kategori 10a) i bilag III til momsdirektivet

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer, selv om de falder inden for rammerne af renovering og reparation af private boliger som omhandlet i kategori 10a) i bilag III til momsdirektivet, omfatter materialer, der udgør en betydelig del af værdien af de leverede tjenesteydelser.

Tidligere dokument: C-161/14 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag

Den 04-06-2015 dom i C-285/14 Brasserie Bouquet
Fiskale bestemmelser

Skal artikel 4, stk. 2, i Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer 1 , fortolkes således, at der ved drift på licens udelukkende forstås drift på licens ved udnyttelse af et patent eller et varemærke, eller kan det fortolkes således, at drift på licens forstås som drift på grundlag af en fremstillingsproces tilhørende tredjemand og autoriseret af denne?

Tidligere dokument: C-285/14 Brasserie Bouquet - Ny sag
Tidligere dokument: C-285/14 Brasserie Bouquet - Dom

Den 04-06-2015 indstilling i C-306/14 Biovet
Fiskale bestemmelser

Direktiv 92/83/EØF – harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer – artikel 27, stk. 1, litra d) – artikel 27, stk. 2, litra d) – fritagelse for harmoniseret punktafgift – ethanol – anvendelse i forbindelse med fremstilling af lægemidler – rengøring og desinficering

Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Dom
Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Ny sag
Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Indstilling

Den 04-06-2015 dom i C-678/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser

Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96-98 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med direktivets bilag III – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på medicinsk udstyr, hjælpemidler og andre apparater samt på farmaceutiske produkter, der ikke er omhandlet i momsdirektivets bilag III

Den 11-06-2015 dom i C-256/14 Lisboagás GDL
Fiskale bestemmelser

Er EU-retten til hinder for, at der beregnes moms, når en privat virksomhed, der stiller infrastruktur til naturgasdistribution til rådighed, uden tillæg af noget yderligere beløb overvælter de beløb, der svarer til den afgift for brug af jordbunden (Taxas de Ocupação do Subsolo), som er betalt til de kommuner, i hvilke de rørledninger, der indgår i denne infrastruktur, befinder sig, på en virksomhed, som erhverver den førstnævnte virksomheds tjenesteydelser?

Når de lokale administrative myndigheder opkræver afgiften for brug af jordbunden under udøvelse af deres myndighedsbeføjelser uden at beregne moms, er EU-retten da til hinder for, at der beregnes moms, når de beløb, der svarer til den nævnte afgift, som er blevet betalt af en privat virksomhed, der stiller infrastruktur til naturgasdistribution til rådighed, overvæltes på en virksomhed, som erhverver den førstnævnte virksomheds tjenesteydelser?

Tidligere dokument: C-256/14 Lisboagás GDL, Sociedade Distribuidora de Gás Natural de Lisboa - Ny sag
Tidligere dokument: C-256/14 Lisboagás GDL - Dom

Den 11-06-2015 dom i C-272/14 Baby Dan
Toldunion

Skal spindlere med de konkrete karakteristika henføres til KN position 7318 eller til KN position 8302?

Tidligere dokument: C-272/14 Baby Dan - Ny sag
Tidligere dokument: C-272/14 Baby Dan - Dom

Den 11-06-2015 dom i C-58/14 Amazon EU
Toldunion

Skal varebeskrivelsen i underpos. 8543 7010 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at kun apparater, som udelukkende har oversættelses- eller ordbogsfunktioner, skal tariferes deri?

Såfremt spørgsmål 1 skal besvares benægtende:

Skal også apparater, i hvilke oversættelses- eller ordbogsfunktionen ikke er væsentlig i forhold til deres hovedfunktion (her læsefunktionen), tariferes i underpos. 8543 7010 i den kombinerede nomenklatur?

Tidligere dokument: C-58/14 Amazon EU - Ny sag
Tidligere dokument: C-58/14 Amazon EU - Dom

 

Nye sager for domstolen

C-130/15 National Exhibition Centre

Hvilke relevante principper skal anvendes for at afgøre, hvorvidt en tjenesteydelse »medføre[r], at der overføres beløb, og at der indtræder retlige og økonomiske ændringer« som omhandlet i præmis 66 i Domstolens dom, Sparekassernes Datacenter mod Skatteministeriet, C-2/95, EU:C:1997:278, i forhold til momsfritagelsen i artikel 13, punkt B, litra d), stk. 3, i sjette direktiv (Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17.5.1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætni...


Indstillinger
C-595/13 Fiscale Eenheid X

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – fritagelser i henhold til sjette direktiv – forvaltning af investeringsforeninger – begrebet »investeringsforeninger« – selskab, der er stiftet af flere investorer med det ene formål at investere i fast ejendom

Generaladvokatens indstilling:

Sjette direktivs artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6), skal fortolkes således, at
– et selskab, der er stiftet af flere end en investor med det ene formål at investere den indskudte formue i fast ejendom, kan anses for en »investeringsforening«, såfremt den pågældende medlemsstat har underlagt selskabet et særligt statsligt tilsyn,
– »forvaltningen« af en sådan investeringsforening også omfatter den faktiske drift af den faste ejendom.


C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Finanzgericht München (Tyskland) – anmodning om vurdering af gyldigheden af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 917/2011 af 12. september 2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af keramiske fliser med oprindelse i Folkerepublikken Kina – valg af De Forenede Stater som egnet tredjeland med markedsøkonomi ved fastlæggelse af, om der foreligger dumping – ukorrekt fastsættelse af den normale værdi – urigtig udtagelse af stikprøver

Generaladvokatens indstilling:

Jeg mener som følge af det ovenfor anførte, at Domstolen bør besvare Finanzgericht Münchens spørgsmål med, at ingen af de indsigelser, der er fremsat i dennes anmodning om præjudiciel afgørelse, rejser tvivl om gyldigheden af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 917/2011 af 12. september 2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af keramiske fliser med oprindelse i Folkerepublikken Kina.


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Customs: imports from Israel - an updated list of relevant postal codes is now available

Final report (2.67 Mb)

Assessment of the application and the impact of the VAT exemption for importation of small consignments Executive summary (566 kB) The EU VAT Directive provides for a VAT exemption on the importation of small consignments below the EUR 10/22 threshold. This exemption is implemented by all 28 EU Member States. The Study carried out for the Commission presents an overview of the legal framework and procedures in place in the 28 EU Member States, as well as an economic analysis of the low value consignments market from 1999 until 2013, including an estimation of the potential VAT foregone by tax authorities due to this exemption Evaluation of current arrangements for movements of excise goods released for consumption Final report Executive summary This Study evaluates the current arrangements for movements of excise goods th....

  

 

Nyt fra Parlamentet

Bilag til Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter  

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter  

Bilag til forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter  

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter  

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Danmark til i henhold til artikel 19 i direktiv 2003/96/EF at anvende en reduceret afgiftssats på elektricitet, der leveres direkte til fartøjer, som ligger ved kaj i en havn  

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

EU/Israel associeringsaftalen - Import fra israelske bosættelser - Opdatering af listen over postnumre

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Forklarende bemærkning til KN og afgørelse om gyldighed af visse BTOer

Nye tariferingsforordninger

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Status for EU-toldkodeksen (UCC) og tilhørende gennemførelsesbestemmelser (DA/IA)

Pressenyhed

SKATs redegørelse til Folketingets Ombudsmand

SKATs Borger- og retssikkerhedschef har offentliggjort beretning for 2014


Indholdsfortegnelse 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 19-05-2015
Høringsfrist: 17-06-2015

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 660

Spm. om at bekræfte, at man i EU og i dansk praksis ved ændringer på afgiftsområdet bygger på det grundlæggende lovgivningsprincip, at en lov, der påf...

Spm. 661

Spm. om ministeren, i lighed med fremgangsmåden ved gennemførslen af ændringer af momsloven af 28. maj 2009, vil udstede bekendtgørelse om, at momspål...

Spm. 662

Spm. om at redegøre for grundlage for, såfremt ministeren ved indførelse af magasinmoms ikke agter at følge hidtidig praksis ved ændringer på afgiftso...

Spm. 664

Spm. om at redegøre for konsekvenserne af den seneste justering af forsikringsafgiften på lystbåde, til skatteministeren

Spm. 666

Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/5-15 fra Campingrådet vedrørende videresalg af el på campingpladser, til skatteministeren

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1230

Er det rimeligt, at skatteyderen er nødt til at bruge ressourcer til revisor og/eller advokat til at gennemgå SKATs restanceoversigter/KOBRA for at si...