Kære læser !
En uge med en god stribe bindende svar, der bl.a. præciserer de nye regler (dvs. helt nye er de jo ikke længere) om omvendt betalingspligt på elektronisk udstyr.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Registreringsafgift - flytning af avancer
Momsgrundlaget ved kapitalforvaltning
Bindende svar
Moms af depositum - afvisning af spørgsmål
Momsfritagelse af konserveringsydelser leveret i forskellige konstruktioner
Omvendt betalingspligt - IT-produkter
Omvendt betalingspligt - bærbare pc’ere
Omvendt betalingspligt - tilbehør til bærbare pc’ere
Momsfritagelse af tandbøjler
Momsgrundlaget ved diskretionær porteføljepleje
Domme
Moms - fradragsret brændstof - dansk-tysk busleasingsarrangement - renter
Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141103' AND [SkatteraadChanged] <= '20141109') OR ([LSRChanged] >= '20141103' AND [LSRChanged] <= '20141109') OR ([ByretChanged] >= '20141103' AND [ByretChanged] <= '20141109') OR ([LandsretChanged] >= '20141103' AND [LandsretChanged] <= '20141109') OR ([HojesteretChanged] >= '20141103' AND [HojesteretChanged] <= '20141109')) ORDER BY AppelId DESC
BDORegistreringsafgift - flytning af avancer Registreringsafgiften har stor betydning for prisen på nye biler. Forhandlerne har en interesse i at flytte avancen på nye biler over på ekstraudstyr eller på ibyttetagne brugtbiler, og det giver konflikter med SKAT. |
DeloitteMomsgrundlaget ved kapitalforvaltning For knap et år siden mente Skatterådet, at momsgrundlaget for kapitalforvaltning skulle opgøres som bruttohonoraret, selvom kundens honorar var nedsat med modtagne formidlingsprovisioner. |
PwCNyt om momsgrundlag ved diskretionær porteføljeforvaltning Skatterådet har i et nyt bindende svar udtalt, at "kick-backs" i form af formidlingsprovisioner i visse tilfælde kan reducere momsgrundlaget ved diskretionær porteføljeforvaltning. På baggrund af dette anbefaler PwC derfor, at du gennemgår honorarstrukturen i dine kontrakter om diskretionær porteføljeforvaltning. |
Vedrører: Lov om afgift af ansvarsforsikringer for motorkøretøjer § 3
Forsikringsselskaber, der udbyder ansvarsforsikring af motorkøretøjer skal efter årets udgang beregne en minimumsafgift efter lov om afgift af motoransvarsforsikringer, § 3, stk. 2 eller 3. Minimumsafgiften skal beregnes på grundlag af summen af de erstatninger, der er udbetalt i kalenderåret. SKAT korrigerer sin vejledning vedrørende fastsættelsen af beregningsgrundlaget for minimumsafgiften. Der kan således ikke ske reducering af afgiftsgrundlaget for minimumsafgift for den del af erstatningsbeløb, der overstiger 1 mio. kr.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 14, stk. 1, nr. 4
Skatterådet afviser, at besvare spørgsmålet om, hvorvidt spørger skal afregne moms af det depositum som spørger påtænker, at opkræve i forbindelse med indgåelsen af aftaler om sponsorkontrakter og sæsonkort.
Anmodningen vedrører samme (løbende) transaktion som SKAT allerede har truffet afgørelse i forhold til for så vidt angår tidligere perioder. Denne afgørelse er påklaget til Landsskatteretten.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 4, 6 og 19
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers levering af konserveringsydelser mod vederlag til statsanerkendte museer er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 6, idet spørger leverer konserveringsydelserne i direkte konkurrence med momspligtige erhvervsvirksomheder. Dette gælder også, hvis Spørger fusionerer med et statsanerkendt museum.
Betingelserne for momsfritagelse i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 4 og nr. 19 vil herefter heller ikke kunne opfyldes.
Vedrører: Momsloven § 46, stk. 1, nr. 9-10
Skatterådet bekræfter, at en række forskellige IT-produkter ikke omfattes af reglerne om omvendt betalingspligt, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 9-10.
Endvidere afviser Skatterådet spørgsmål i relation til, om sælgeren har en undersøgelsespligt i forhold til, om køberen er en afgiftspligtig person eller har et gyldigt momsnummer, idet der herved ikke er tale om påtænkte dispositioner.
Vedrører: Momsloven § 46, stk. 1, nr. 10
Skatterådet kan ikke bekræfte, at der kan gives fritagelse for den omvendte betalingspligt i relation til momslovens § 46, stk. 1, nr. 8-10, når der på et år sælges maksimalt 50 bærebare pc'er og ca. 80% af dem sælges til momsfritagne virksomheder.
Vedrører: Momsloven § 46, stk. 1, nr. 10
Skatterådet bekræfter, at en række forskellige IT-produkter samt eventuelle tilhørende fragtomkostninger omfattes af reglerne om omvendt betalingspligt, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 8-10.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1
Skatterådet bekræfter, at Spørgers salg af tandbøjler er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, idet Spørger må anses for en tandlæge/tandtekniker i bestemmelsens forstand. Rådet afviser imidlertid at svare på, hvorvidt danske tandlæger ved erhvervelse af Spørgers tandbøjler skal beregne erhvervelsesmoms, jf. momslovens § 35, idet der herved spørges til virkningen for en større ubestemt kreds af personer, og spørgsmålet vil derfor ikke kunne besvares med den fornødne sikkerhed.
Vedrører: Momsloven § 27, stk. 1, nr. 1
Skatterådet bekræfter, at det variable honorar, som Spørger opkræver sine investorkunder for diskretionær porteføljepleje, er udtryk for det momspligtige grundlag jf. momslovens § 27, stk. 1.
Vedrører: Momsloven § 37, stk. 1 og § 13, stk. 1, nr. 11. Opkrævningsloven § 5, stk. 1 og § 7, stk. 1
Et i Tyskland hjemmehørende selskab etableret af en dansk koncern af busselskaber fandtes efter en samlet bedømmelse af det i sagen foreliggende dansk-tyske busleasingarrangement etableret af koncernen ikke at have fradragsret for den danske moms af brændstof indkøbt fra et dansk benzinselskab. Brændstoffet var tanket af det danske rutebusselskab i koncernen på danske tankanlæg og påfyldt koncernens rutebusser. Rutebusserne blev anvendt her i landet til busselskabets opfyldelse af trafikaftaler indgået med amter/regioner.
Det tyske selskab fandtes ikke at have rådet som en ejer over brændstoffet og at have foretaget køb og videresalg heraf. Betalingerne fra det tyske selskab til det koncernforbundne danske serviceselskab, der havde indkøbt brændstoffet fra et dansk benzinselskab, og fra det koncernforbundne danske rutebusselskab til det tyske selskab, var således ikke for køb og videresalg af brændstof, men måtte derimod anses for betalinger som led i finansielle transaktioner, der ikke medførte fradragsret for det tyske selskab for momsen af den del af betalingerne, der kunne henføres til "brændstofdelen". (Stadfæstelse af SKM2013.257.BR ).
SKM2014.756.BR Konkurs - omstødelse - momstilsvar - tre uger før fristdag | Vedrører: Konkursloven § 67 og § 74 Byretten fastslog i relation til konkurslovens § 67, at den relevante periode for selskabets ind- og udbetalinger var hele omstødelsesperioden fra tre måneder før fristdagen og indtil dekretets afsigelse. Endvidere skulle omsætningsaktiver omfattet af et virksomhedspant inddrages i vurderingen efter § 67, fordi pantet ikke var tiltrådt på tidspunktet for den omstridte indbetaling, ligesom en uudnyttet kassekredit var relevant for vurderingen. Der var derfor ikke grundlag for omstødelse efter konkurslovens § 67. Retten udtalte videre, at der ikke påhvilede SKAT en undersøgelsespligt, selvom det indbetalte beløb ikke svarede til de forfaldne krav, og retten fandt derfor allerede på den baggrund ikke, at SKAT havde været i ond tro, hvorfor heller ikke konkurslovens § 74 kunne føre til omstødelse. SKAT blev herefter frifundet. |
SKM2014.769.ØLR Straffesag - skattesvig - skattepligt - lønmodtager - ukendt udenlandsk adresse | Vedrører: Skattekontrolloven § 15 T var tiltalt for at have undladt at reagere på sin årsopgørelse for 2008 og at have undladt at indsende selvangivelse for 2009, idet han ikke havde selvangivet arbejdsindkomst erhvervet fra et dansk vognmandsfirma for arbejde udført i Danmark på 578.390 kr. i alt. T havde bopæl i udlandet. Lønindkomsten blev camoufleret af T ved at blive faktureret som en firmaindkomst, der blev erhvervet af et selskab i et skattelyland med udenlandsk forretningsadresse, uanset der reelt var tale om et helt almindeligt lønmodtagerforhold. T havde derved unddraget for 190.648 kr. i skat i alt. T forklarede det var rigtig at han ikke havde betalt skat i 2008 og 2009 til Danmark, men det skyldes, at han ikke havde bopæl i Danmark, og ikke var tilmeldt Folkeregisteret. Når han udførte arbejde i Danmark boede han i bilen. Han havde ikke modtaget årsopgørelsen for 2008. Byretten fandt T skyldig i forsætlig skattesvig og idømte T en bøde på 320.000 kr. Retten fandt, at T bevist havde tilrettelagt sin adfærd i forhold til sin arbejdsgiver og i forhold til SKAT i 2008 og 2009 med det formål at undgå beskatning som fuldt skattepligtig, ved ikke at tilmelde sig SKAT eller Folkeregisteret og ved bevidst at camouflere sin indtægt for 2008 og 2009 ved at fakturere sin personlige arbejdsindkomst via et udenlandsk selskab, som om han var selvstændig virkende entreprenør hos vognmandsfirmaet. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 20-11-2014 dom i C-40/14 Utopia
Toldunion
Kan en importør af dyr, som er særlig opdrættede med henblik på anvendelse i laboratorier, indrømmes importafgiftsfritagelse for denne type varer i henhold til artikel 60 i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28. marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter , når importøren ikke selv er en offentlig, almennyttig eller godkendt privat institution med undervisning eller videnskabelig forskning som hovedbeskæftigelse, men hvis kunder er institutioner, som opfylder disse betingelser?
Skal punkt 5 b) i de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at bure, der anvendes til transport af levende dyr, der er bestemt til laboratorieforskning, hører under kategorien emballagematerialer og pakningsgenstande i denne bestemmelses forstand?
Tidligere dokument: C-40/14 Utopia - Ny sagDen 20-11-2014 dom i C-666/13 Rohm Semiconductor
Toldunion
Præjudiciel – Finanzgericht Düsseldorf (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – sende-/modtagemoduler, bestemt til at overføre data fra én mobiltelefon til en anden mobiltelefon eller et andet elektronisk apparat såsom en bærbar computer, printer eller et digitalkamera med infrarødt lys – tarifering i pos. 8541 og 8543 og i givet fald i underpos. 8543 89 eller 8543 90
Tidligere dokument: C-666/13 Rohm Semiconductor - Ny sag
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift
Generaladvokatens indstilling:
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem er ikke til hinder for en national ordning, hvorefter der i forbindelse med levering af en fast ejendom som led i en tvangsauktion pålægges den foged, der medvirker til denne foranstaltning, en forpligtelse til at fastlægge, opkræve og indbetale den forfaldne moms uden hensyntagen til den indgående afgift, der er påløbet hos den betalingspligtige person fra afgiftsperiodens begyndelse, og hvorefter fogeden hæfter med hele sin formue, såfremt denne forpligtelse ikke opfyldes, medmindre fogeden er forhindret i at handle i overensstemmelse med sine forpligtelser på grund af en tredjemands handlinger, som han ikke har indflydelse på.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Corte Suprema di Cassazione (Italien) – fortolkning af artikel 10, stk. 2, og artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif og de forklarende bestemmelser til kapitel 84, anden del af bilag I, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 – højttalere beregnet til at gengive lyd ved at omdanne et elektromagnetisk signal til lydbølger og kunne udelukkende tilsluttes en pc og som sælges separat – tarifering i pos. 8471 eller 8518 i den kombinerede nomenklartur før ikrafttrædelsen af forordning nr. 1549/2006
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 2388/2000 af 13. oktober 2000, Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001, Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1789/2003 af 11. september 2003 skal fortolkes således, at varer som de i hovedsagen omhandlede, der tilsluttes en computer med operativsystem »MAC OS 9« eller et mere avanceret system, skal tariferes i denne nomenklaturs underposition 8518 22 90 som højttalere.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - udligningstold
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Toldkurser (valutakurser)
Valutakurser (toldkurser) 1. november - 30. november 2014 - 5% udsving (JPY) (RUB)
Referat
Referat fra mødet i Finanskontaktudvalget d. 11. september 2014
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensioner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond)
Oprettelsesdato: 03-11-2014
Høringsfrist: 19-11-2014
Ny bekendtgørelse om momsrefusionsordning for kommuner og regioner
Oprettelsesdato: 03-11-2014
Høringsfrist: 01-12-2014
Bilag 1 |
Spm. 1 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 10 |
Spm. 13 |
Spm. 26 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Spm. 37 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 83 |
Spm. 84 |
Spm. 106 | Spm. om der er oprettet kontrolmanualer for SKATs kontroller af bilforhandlere, til skatteministeren Svar |
Spm. 107 |
Spm. 110 |
Spm. 112 |
Spm. 113 |
Spm. 114 |
Spm. 115 |
Spm. 116 |
Spm. 119 |
Spm. 121 |
Spm. 122 |
Spm. 123 |
Spm. 912 |
Spm. 913 |
Spm. 914 |
Spm. 915 |
Spm. 916 |
Spm. S 160 |
Spm. S 161 |
Spm. S 243 |
Spm. S 244 |
Spm. S 247 |
Spm. S 249 |
Spm. S 254 |
Spm. S 257 |