MomsMail 2014, uge 46

Kære læser !

MomsMail i denne uge er lidt en blandet landhandel - med en del nyheder i form af bl.a. artikler, domme og afgørelser, nyt fra EU og Folketinget, ja faktisk hele paletten, men ikke noget som springer i øjnene som revolutionerende. Dermed ikke være sagt, at fagligt nyt ikke altid er interessant - for det er MomsMail som sædvanligt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Overview of New Paths and Patterns in EU Tax Development with Focus on EU Soft Law and External Factors (Part 2)
Ensuring the Effectiveness of Fiscal Supervision in Third Country Situations
VAT & BITCOIN
Eksportrestriktioner mod Rusland kan udfordre virksomheder på toldområdet
Hvorfor er der ikke moms på min faktura, når jeg køber ny mobiltelefon?

Udkast til styresignal
Motorbrændstof til fly og skibe - præcisering af anvendelsesområdet for afgiftsfritagelse - styresignal

Styresignaler
Moms - EU-handel med varer - dokumentationskrav ved afhentningskøb - kontantsalg

Bindende svar
Kommunes salg af byggegrund var momspligtig
Husstandsvindmølle - beskatning af eget forbrug

Kendelser
Klage over bindende svar hvorved advokats værgeydelser ikke blev anset for udøvelse af selv-stændig økonomisk virksomhed

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 47
1 ny sag

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141110' AND [SkatteraadChanged] <= '20141116') OR ([LSRChanged] >= '20141110' AND [LSRChanged] <= '20141116') OR ([ByretChanged] >= '20141110' AND [ByretChanged] <= '20141116') OR ([LandsretChanged] >= '20141110' AND [LandsretChanged] <= '20141116') OR ([HojesteretChanged] >= '20141110' AND [HojesteretChanged] <= '20141116')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

EC Tax Review

Overview of New Paths and Patterns in EU Tax Development with Focus on EU Soft Law and External Factors (Part 2)

A very different - more indirect and factual than formal legal - contribution to the EU tax law-making process is that of the influence of external multi-disciplinary factors. They relate in particular to economic, political and social embedding, comparative better international law, morality and historical imprint. As they are by nature external factors - and by the same token non-legal acts - their impact on the making and evolution of EU tax law is limited to inspiring the official competent EU authorities, eventually serving as 'bottom-up' element in the hard or soft tax law-making process when recognized and legitimized by the 'top-down stamp' of the official competent EU authorities.

EC Tax Review

Ensuring the Effectiveness of Fiscal Supervision in Third Country Situations

Member States frequently try to justify restrictive tax provisions with the need to ensure an effective fiscal supervision. In this context, the European Court of Justice (ECJ) has applied this justification reason notably different in intra-EU situations and in situations involving a third country. In the latter cases, the Court tends to be less stringent regarding the acceptance of this justification. In light of the most recent judgments of the ECJ, namely Welte and Emerging Market Series, this article seeks to determine how much leeway the Member States have to implement provisions that foresee an unequal treatment of capital investments in third country situations.

EC Tax Review

VAT & BITCOIN

Article, Stefano Capaccioli

PwC

Eksportrestriktioner mod Rusland kan udfordre virksomheder på toldområdet

Eksportrestriktioner mod Rusland kan udfordre de danske virksomheder i forhold til toldområdet – også selvom virksomhedernes eksporterede varer og teknologier ikke er omfattet af restriktionerne.

SEGES

Hvorfor er der ikke moms på min faktura, når jeg køber ny mobiltelefon?

Når din virksomhed indkøber mobiltelefoner eller bærbare computere fra en dansk virksomhed, vil du kunne komme ud for, at der ikke er opkrævet moms på fakturaen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Motorbrændstof til fly og skibe - præcisering af anvendelsesområdet for afgiftsfritagelse - styresignal

14-3025740

I sagerne C-79/10 Helmholz GmbH og C-250/10 Haltergemeinschaft LBL har EU-Domstolen fortolket artikel 14, stk. 1, litra b, og c, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet.

EU-Domstolen fandt, at fritagelse for afgift af motorbrændstof til fly og skibe alene gælder i tilfælde, hvor en virksomhed leverer tjenesteydelser med et fly eller skib mod vederlag.

Dansk praksis præciseres i overensstemmelse med EU-dommene, så begrebet "levering af tjenesteydelser mod vederlag" skal forstås som "levering af tjenesteydelser med fly eller skib mod vederlag".

Praksis ændres med virkning fra 1. juli 2015, idet der gives et varsel på 6 måneder.

 

Styresignal: Moms - EU-handel med varer - dokumentationskrav ved afhentningskøb - kontantsalg

SKM2014.773.SKAT

Vedrører: Momsloven § 34, stk. 1, nr. 1

Med virkning fra den 1. januar 2015 skærpes kravene til den dokumentation, som SKAT vil kræve for, at sælger kan anvende momsfritagelsen for EU-interne leverancer af varer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande ved afhentningskøb.

 

Bindende svar: Kommunes salg af byggegrund var momspligtig

SKM2014.779.SR

Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1 og 2, § 4, § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt. og nr. 9 samt § 13, stk. 2. Skatteforvaltningsloven § 24, stk. 1.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at det påtænkte salg af en byggegrund er fritaget for moms, jf. momsloven § 13, stk. 1, nr. 9.

 

Bindende svar: Husstandsvindmølle - beskatning af eget forbrug

SKM2014.782.SR

Vedrører: Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 8 P, stk. 9. Momsloven § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, § 5, stk. 1, § 37, stk. 1 og 2

En skattepligtig, der drev et deltidslandbrug, påtænkte at anskaffe en husstandsvindmølle på 10 kW eller derunder. Skatterådet kunne på grundlag af et fremlagt budget bekræfte, at husstandsvindmøllen i henhold til statsskattelovens regler betragtes som en erhvervsmæssig virksomhed. Den skattepligtige skulle indtægtsføre et beløb, der opgøres som 2,22 kr. pr. kWh (2014) som eget forbrug af strøm i stuehuset, jf. ligningslovens § 8, stk. 9. Der skulle derimod ikke foretages intern afregning af den strøm, der produceres af vindmøllen til brug i landbrugsvirksomheden. Skatterådet lagde i denne forbindelse til grund, at vindmøllen og landbruget var to særskilte virksomheder og forudsatte, at landbruget var en erhvervsmæssig virksomhed.

Skatterådet bekræfter, at husstandsvindmøllen i henhold til momsloven kan anses som økonomisk virksomhed, og at der er fradragsret for moms af anskaffelse af vindmøllen. Når vindmøllen også forsyner privatboligen med el, er der valgfrihed mellem brug af reglerne om fuld fradragsret i momslovens § 37, stk. 1, og reglerne om delvis fradragsret i momslovens § 38, stk. 2. Bruges reglerne om fuld fradragsret, skal der betales udtagningsmoms af den el, der forbruges i privatboligen.

Det ændrer ikke på, hvilket beløb, der skal indtægtsføres som eget forbrug af strøm i stuehuset, at husstandsvindmøllen anses som økonomisk virksomhed i henhold til momsloven.

 

Kendelse: Klage over bindende svar hvorved advokats værgeydelser ikke blev anset for udøvelse af selv-stændig økonomisk virksomhed

SKM2014.781.LSR

Vedrører: Momsloven § 3, § 4 og § 13. Momsdirektivet art. 9 og 10. Værgemålsloven § 31

Værgeydelser leveret af en advokat ansås for en integreret del af den selvstændige økonomiske virksomhed som advokat efter momslovens § 3, stk. 1, og var dermed momspligtige for virksomheden.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/0202960
Momsfradrag - advokat ifb. med ekspropriation
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for moms vedrørende advokatudgifter i forbindelse med ekspropriation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2014

Journalnr: 12/0232282
Momspligt for ejendomsadministration mm
SKAT har anset virksomhedens aktivitet for at være momsfritaget ejendomsadministration, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, og derfor nægtet fradrag for købsmoms, herunder ikke godkendt momstilsvaret reduceret med kreditnota. Landsskatteretten godkender nedsættelsen af momstilsvaret med kreditnota.
Afsagt: 02-10-2014

Journalnr: 12/0243859
Momspligt for kursusvirksomhed
Klagen vedrører et bindende svar på spørgsmål om momspligt for kursusvirksomhed. Landsskatteretten ændrer et af de afgivne svar.
Afsagt: 30-09-2014

Journalnr: 14/3305623
Momspligt for værgeydelser
Klagen skyldes, at Skatterådet har svaret nej til spørgsmål om momspligt for advokat for værgeydelser. Landsskatteretten ændrer svaret til et ja.
Afsagt: 02-10-2014

Journalnr: 13/0185644
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2014

Journalnr: 10/0216725
Blandet anvendelse af varebil
Klagen skyldes SKATs afgørelse om tillæg for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse af varebil i henhold til § 2 i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (vægtafgiftsloven), idet en varebil er anset for at være anvendt både privat og erhvervsmæssigt. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist idet der ikke anses for truffet en afgørelse.
Afsagt: 29-09-2014

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 17-11-2014 - 16-12-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 20-11-2014 dom i C-40/14 Utopia
Toldunion

Kan en importør af dyr, som er særlig opdrættede med henblik på anvendelse i laboratorier, indrømmes importafgiftsfritagelse for denne type varer i henhold til artikel 60 i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28. marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter , når importøren ikke selv er en offentlig, almennyttig eller godkendt privat institution med undervisning eller videnskabelig forskning som hovedbeskæftigelse, men hvis kunder er institutioner, som opfylder disse betingelser?

Skal punkt 5 b) i de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at bure, der anvendes til transport af levende dyr, der er bestemt til laboratorieforskning, hører under kategorien emballagematerialer og pakningsgenstande i denne bestemmelses forstand?

Tidligere dokument: C-40/14 Utopia - Ny sag
Tidligere dokument: C-40/14 Utopia - Dom

Den 20-11-2014 dom i C-666/13 Rohm Semiconductor
Toldunion

Præjudiciel – Finanzgericht Düsseldorf (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – sende-/modtagemoduler, bestemt til at overføre data fra én mobiltelefon til en anden mobiltelefon eller et andet elektronisk apparat såsom en bærbar computer, printer eller et digitalkamera med infrarødt lys – tarifering i pos. 8541 og 8543 og i givet fald i underpos. 8543 89 eller 8543 90

Tidligere dokument: C-666/13 Rohm Semiconductor - Ny sag
Tidligere dokument: C-666/13 Rohm Semiconductor - Dom

Den 11-12-2014 dom i C-590/13 Idexx Laboratoires Italia
Fiskale bestemmelser

Finder principperne i Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – ifølge hvilke artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i sjette direktiv 77/388 , som ændret ved direktiv 91/680/EØF, om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter er til hinder for en praksis med hensyn til berigtigelse af angivelser og opkrævning af moms, som sanktionerer en tilsidesættelse af dels de forpligtelser, der følger af formaliteter, der er fastsat i national lovgivning i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, litra d), dels de regnskabs- og angivelsesforpligtelser, der følger af nævnte artikel 22, stk. 2 og 4, ved at nægte adgang til fradragsret ved anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt – også anvendelse i tilfælde af en afgiftspligtig persons fuldstændige tilsidesættelse af de i de nævnte bestemmelser omhandlede forpligtelser, når der under alle omstændigheder ikke hersker nogen tvivl om den afgiftspligtige persons stilling og ret til fradrag?

Henviser udtrykkene »obblighi sostanziali«, »substantive requirements« og »exigences de fond« i de forskellige sprogversioner af Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – for så vidt angår omvendt betalingspligt for moms – til pligten til at betale moms, overtagelsen af afgiftsgælden eller eksistensen af materielle betingelser, som begrunder, at den afgiftspligtige person pålægges den omhandlede afgift og som regulerer fradragsretten med henblik på at sikre det EU-retlige princip om momsens neutralitet, såsom eksempelvis sammenhæng, afgiftspligt og adgangen til fuldt fradrag?

Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Ny sag
Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Dom

Den 18-12-2014 dom i C-639/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 96, 97 og 98 sammenholdt med bilag III i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på varer, der er beregnet til brandsikring

Tidligere dokument: C-639/13 Kommissionen mod Polen - Ny sag

Den 18-12-2014 dom i C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 4, stk. 3, TEU – tilbagesøgning af uretmæssigt udbetalte beløb – afgifter opkrævet i strid med EU-retten – national lovgivning der med tilbagevirkende kraft begrænser retsmidlerne for tilbagesøgningskrav vedrørende beløb der er betalt med urette – overtrædelse af princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet

Tidligere dokument: C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-405/14 PST CLC

Var Kommissionens forordning (EF) nr. 384/2004 af 1. marts 2004 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur gyldig i virkningsperioden fra den 22. marts 2004 til den 22. december 2009, for så vidt angår punkt 2 i bilaget til samme forordning, som bestemmer, at produkter, der består af en varmeveksler og en ventilator, henhører under KN-kode 8414 59 30, og fandt den således anvendelse i den foreliggende sag?


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 15413 2014 INIT Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om forlængelse af anvendelsen af Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/181/EU om tilladelse til Rumænien til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

 

Nyt fra Kommissionen

Taxation: EU Council made progress on parent-subsidiary Directive, discussed FTT and standard VAT return…

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Henvendelser om vareførselssystemerne – ændringer pr. 22. november 2014

Niveaulister til værdisættelse af motorkøretøjer - November 2014

De gamle Digitale Signaturer bliver lukket i november – sådan får din virksomhed en ny signatur

Form A oprindelsescertifikater udstedt i Mozambique


Indholdsfortegnelse 

Høringsportalen

Lov om ændring af momsloven (indførelse af importmoms på dansksprogede magasiner sendt fra lande uden for EU)
Oprettelsesdato: 13-11-2014
Høringsfrist: 10-11-2014

L 64 (Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love),
Oprettelsesdato: 13-11-2014
Høringsfrist: 19-11-2014

Bekendtgørelse om dokumentation for VE-affald
Oprettelsesdato: 14-11-2014
Høringsfrist: 05-12-2014

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 43 Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 2

Henvendelse af 10/11-14 fra Taxa Fyn

Bilag 3

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Henvendelse af 14/10-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde om registreringsafgiften for taxier

Bilag 5

Henvendelse af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, til skatteministeren

Spm. 2

MFU spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-14 fra Taxa Fyn, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være i forhold til regeringens forslag, hvis det viser sig, at taxivognmændene ikke skifter bilerne ud efter 3 år som forudsat i regeringens forslag, men efter henholdsvis 4, 5 og 6 år, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvis den nuværende frikørselsordning opretholdes og udbredes til alle former for erhvervsmæssig persontransport med personbil, hvad skal bundgrænsen så være for at opnå det samme provenu som i regeringens forslag, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, samtidig med at bundgrænsen for betaling af registreringsafgift ændres fra de nuværende 230.000 kr. til 150.000 kr., til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at uddybe, hvorledes to sætninger i de almindelige bemærkninger til lovforslaget hænger sammen, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde, til skatteministeren

L 43 A Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 2

Henvendelse af 10/11-14 fra Taxa Fyn

Bilag 3

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Henvendelse af 14/10-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde om registreringsafgiften for taxier

Bilag 5

Henvendelse af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde

L 43 B Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 2

Henvendelse af 10/11-14 fra Taxa Fyn

Bilag 3

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Henvendelse af 14/10-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde om registreringsafgiften for taxier

Bilag 5

Henvendelse af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde

L 64 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren

L 64 A Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren

L 64 B Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren

L 9 Forslag til lov om ændring af momsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Udvidelse af indberetningspligterne vedrørende finansielle produkter, ændring af indberetningspligten vedrørende modtagere af renter og afgivelse af regnskabsoplysninger om moms i forbindelse med selvangivelsen m.v.).

Bilag

Bilag 3

1. udkast til betænkning

Bilag 4

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 19

Spm. om at redegøre for Danmarks stilling og forhandlingsmandat ved FCTC's Conference of Parties i Moskva – herunder i særdeleshed drøftelserne om min...   Svar  

Spm. 20

Spm. om, hvem der har det formelle ansvar for Danmarks repræsentation ved FCTC forhandlingerne i Moskva, herunder hvilket ministerium der sender repræ...   Svar  

Spm. 21

Spm. om, hvorledes Folketinget har været inddraget, og hvorledes Folketinget er blevet orienteret om Danmarks stilling, forhandlingsmandat og forhandl...   Svar  

Spm. 29

Spm. om ministeren vil redegøre for, om et julekort med virksomhedslogo sendt fra en privat virksomhed til en kunde kan blive afgiftspålagt, jf. rekla...   Svar  

Spm. 30

Spm. om et kursuskatalog sendt fra en privat virksomhed til en kunde kan blive afgiftspålagt, jf. reklameafgiftsloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 31

Spm. om skriftlige henvendelser til nuværende eller potentielle kunder fra f.eks. banker, forsikringsselskaber e.l. kan blive afgiftspålagt, jf. rekla...   Svar  

Spm. 32

Spm. om alt salgsfremmende materiale i princippet kan blive afgiftspålagt, jf. reklameafgiftsloven, hvis det sendes som direct mail, til skatteministe...   Svar  

Spm. 49

Spm. om, hvor i lovgivningen SKAT får hjemmel til at fratrække et klargørings- og annoncefradrag i den registreringsafgift, man får refunderet ved eks...   Svar  

Spm. 50

Spm. om, hvorfor SKAT fortsat bruger et klargørings- og annoncefradrag, når man skal beregne den registreringsafgift, som skal refunderes ved eksport ...   Svar  

Spm. 51

Spm. om, hvornår SKAT indførte et klargørings- og annoncefradrag, som SKAT bruger ved beregning af refunderet registreringsafgift, til skatteministere...   Svar  

Spm. 52

Spm. om SKAT er forpligtet til at lægge et motorankenævns retsopfattelse til grund for afgørelser, eller om SKAT bare kan ignorere dem, til skattemini...   Svar  

Spm. 53

Spm. om det er normal praksis, at Skat giver ankenævn gode råd til, hvordan de skal afgøre sager, til skatteministeren  Svar  

Spm. 54

Spm. om, i hvor mange sager man har modregnet et klargørings- og annoncefradrag i den registreringsafgift, som en bileksportør skal have refunderet, t...   Svar  

Spm. 72

Spm. om en status på arbejdet med at fremlægge forslag til en såkaldt provenuneutral reform af afgifterne på personbiler. jf. Regeringsgrundlaget s. 3...   Svar  

Spm. 73

Spm. om en vurdering af den norske model for afgiftsbelægning af personbiler, til skatteministeren  Svar  

Spm. 112

MFU spm. om der i den kommende rapport om en status over grænsehandlen vil blive benyttet fremskrivning af tal fra år 2000 om udlændinges indkøb af "a...   Svar  

Spm. 126

Spm. om at redegøre for provenutabet ved at trække forhandleravancen på 9 pct. ud af beregningen af registreringsafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 127

Spm. om ministeren anerkender, at der i praksis bliver tale om faste priser for bilforhandlernes vedkommende, når SKAT ikke accepterer, at man sælger ...   Svar  

Spm. 128

Spm. om ministeren anerkender, at den reelle almindelige markedspris er lavere end standardprisen oplyst af importøren, når 84 pct. af alle biler iføl...   Svar  

Spm. 129

Spm. om ministeren er opmærksom på, at administrationen af den danske registreringsafgiftslov kan være i strid med gældende EU-lovgivning, til skattem...   Svar  

Spm. 130

Spm. om at bekræfte, dels at ugeaviser, der ønsker at modtage mediestøtte, vil skulle betale reklameafgift, og dels at dette de facto vil medføre, at ...   Svar  

Spm. 131

Spm. om Post Danmark nu tilbyder at udbringe tilbudsaviser om fredagen med 100 pct. garanti, samt at dette betyder at leveringssikkerheden for en tilb...   Svar  

Spm. 132

Spm. om, hvad konsekvensen havde været for Post Danmarks resultat for regnskabsåret 2013, hvis reklameafgiften havde været opkrævet, til skatteministe...   Svar  

Spm. 133

Spm. om at redegøre for, om et eventuelt fald i mængden af reklamer, der får konsekvens for regeringens forventninger til provenu, er relevant at have...   Svar  

Spm. 134

Spm. om, hvor mange penge staten ville have opkrævet i reklameafgift, hvis afgiften var blevet opkrævet fra afgiftens vedtagelse i Folketinget, til fi...   Svar  

Spm. 135

Spm. om det er foreneligt med konkurrenceretten, at en husstandsomdelt reklame er pålagt reklameafgift, mens et husstandsomdelt annoncetillæg til et d...   Svar  

Spm. 136

Spm. om, hvad konsekvenserne ville havde været for prisniveauet i dagligvarehandlen, hvis der ikke havde været husstandsomdelte reklamer i 2013, til e...   Svar  

Spm. 137

Spm. om det ikke vil være relevant med en nærmere gennemgang af forholdene på markedet, så det kan indgå i lovbehandlingen i forbindelse med revisione...   Svar  

Spm. 138

Spm. om, hvad der menes med henvisningen til sondringen i den tidligere mediestøtteordning, da der som bekendt ikke tidligere var en reklameafgiftslov...   Svar  

Spm. 139

Spm. om, hvorfor reklameafgiftsloven og mediestøtteloven opstiller forskellige kriterier for at modtage kulturstøtte, når de to love efter det oplyste...   Svar  

Spm. 140

Spm. om, hvad regeringen har foretaget sig i forhold til Kommissionen vedrørende den danske teafgift, til skatteministeren  Svar  

Spm. 142

Spm. om talepapir fra samrådet den 12/11-14 (SKATs metoder), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E-G, til skatteministeren  Svar  

Spm. 143

Spm. om at orientere udvalget om de input fra autobranchen, der vil indgå i den eksterne evaluering af sagen, til skatteministeren  Svar  

Spm. 144

Spm. om at oplyse, om SKATs borger- og retssikkerhedschef har været inddraget i vejledningen/drejebogen for kontrolprojektet om flytning af avancer på...   Svar  

Spm. 145

Spm. om, hvor mange kontroller der er udført og danner grundlag for de 74 afgørelser, som ministeren omtalte i forbindelse med samrådet den 12/11-14 o...   Svar  

Spm. 152

Spm. om at oversende Kammeradvokatens vurdering i sagen om reklameafgiftens konsekvenser, til skatteministeren  Svar  

Spm. 153

Spm. om at oplyse, om SKAT kan levere den af Foreningen af Grundtvigske Valg- og Frimenigheder (FGVF) ønskede tekniske løsning, hvis FGVF selv dækker ...   Svar  

Spm. 155

Spm. om, hvilke former for stats- og offentlig støtte danske skrevne medier har mulighed for at modtage, til kulturministeren, kopi til skatteminister...   Svar  

Spm. 156

Spm. om, hvilken dialog Skatteministeriet og Kulturministeriet har haft i forbindelse med behandlingen af reklameafgiftsloven (L 50) i 2012, til kultu...   Svar  

Spm. 157

Spm. om, under antagelse af, at Danmark har pligt til at lade Kommissionens forbud mod kumulering fremgå af mediestøtteloven, bedes ministeren redegør...   Svar  

Spm. 158

Spm. om ministeren er enig med advokat Michael Honorés vurdering, til kulturministeren, kopi til skatteministeren  Svar  

Spm. 159

Spm. om selvstændige annoncetillæg henholdsvis andre sektioner end den første/primære inkluderes i beregningen af redaktionelt indhold, jf. mediestøtt...   Svar  

Spm. 160

Spm. om, hvad det ville betyde for avisernes mediestøtte, såfremt alle sektioner og annoncetillæg bliver inkluderet i beregningen af redaktionelt indh...   Svar  

Spm. 161

Spm. om at oversende en opgørelse over henholdsvis redaktionelt indhold og annoncer, til kulturministeren, kopi til skatteministeren  Svar  

Spm. 162

Spm. om baggrunden for, at avisers annoncetillæg reelt undtages for reklameafgiften, til kulturministeren, kopi til skatteministeren  Svar  

Spm. 163

Spm. om at give en juridisk vurdering af retfærdigheden i, at der ikke skal afregnes reklameafgift af avisers annoncetillæg, mens der skal afregnes re...   Svar  

Spm. 164

Spm. om at opdatere beregning, oversendt til Kulturudvalget som svar på KUU (2010-11) alm. del – spørgsmål 150, til kulturministeren, kopi til skattem...   Svar  

Spm. 165

Spm. om frekvenskravet i reklameafgiftsloven vil blive ændret til 10 gange om året, når frekvenskravet i lov om mediestøtte pr. 1. januar 2014 blev æn...   Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 220

Mener ministeren, at SKAT kan afvise at følge en afgørelse fra Motorankenævnet, fordi SKAT ikke mener at være forpligtet til at lægge Motorankenævnets...

Spm. S 221

Finder ministeren det retssikkerhedsmæssigt rimeligt, at SKAT afviser at give skatteyderne medhold, fordi det »vil være en hvepserede« på grund af arb...

Spm. S 243

Vil ministeren redegøre for sin generelle holdning til, at SKAT ikke efterlever afgørelser i f.eks Motorankenævnet og andre nævn?

Spm. S 244

Er ministeren enig med spørgeren i, at det sender et signal om manglende retssikkerhed, når SKAT vælger ikke at efterleve afgørelser fra diverse nævn,...

Spm. S 247

Vil ministeren i den kommende rapport »Status over grænsehandel« sørge for at opgøre grænsehandlen mellem Danmark og Tyskland særskilt, så omfanget af...

Spm. S 249

Vil ministeren tage initiativ til at justere reglerne for ejerskifte af køretøjer, således at det i højere grad sikres, at den reelle ejer og den pers...

Spm. S 254

Har ministeren kendskab til konsekvensanalyser af statens samlede provenu fra registreringsafgifter på bilradioer som følge af en eventuel undtagelse ...

Spm. S 257

I en undersøgelse fra Dansk Iværksætterforening angiver 40 pct. af de adspurgte, at deres største daglige udfordring er spørgsmålet skat og moms, mene...

Spm. S 282

Vil ministeren i den kommende rapport »Status over grænsehandel« sørge for at opgøre grænsehandlen mellem Danmark og Tyskland særskilt, så omfanget af...

Spm. S 294

Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med god retssikkerhed, at skattemyndighederne kan vente et par år med at offentliggøre en ny praksis i ...