Kære læser !
MomsMail i denne uge er lidt en blandet landhandel - med en del nyheder i form af bl.a. artikler, domme og afgørelser, nyt fra EU og Folketinget, ja faktisk hele paletten, men ikke noget som springer i øjnene som revolutionerende. Dermed ikke være sagt, at fagligt nyt ikke altid er interessant - for det er MomsMail som sædvanligt.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Overview of New Paths and Patterns in EU Tax Development with Focus on EU Soft Law and External Factors (Part 2)
Ensuring the Effectiveness of Fiscal Supervision in Third Country Situations
VAT & BITCOIN
Eksportrestriktioner mod Rusland kan udfordre virksomheder på toldområdet
Hvorfor er der ikke moms på min faktura, når jeg køber ny mobiltelefon?
Udkast til styresignal
Motorbrændstof til fly og skibe - præcisering af anvendelsesområdet for afgiftsfritagelse - styresignal
Styresignaler
Moms - EU-handel med varer - dokumentationskrav ved afhentningskøb - kontantsalg
Bindende svar
Kommunes salg af byggegrund var momspligtig
Husstandsvindmølle - beskatning af eget forbrug
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 47
1 ny sag
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141110' AND [SkatteraadChanged] <= '20141116') OR ([LSRChanged] >= '20141110' AND [LSRChanged] <= '20141116') OR ([ByretChanged] >= '20141110' AND [ByretChanged] <= '20141116') OR ([LandsretChanged] >= '20141110' AND [LandsretChanged] <= '20141116') OR ([HojesteretChanged] >= '20141110' AND [HojesteretChanged] <= '20141116')) ORDER BY AppelId DESC
EC Tax ReviewA very different - more indirect and factual than formal legal - contribution to the EU tax law-making process is that of the influence of external multi-disciplinary factors. They relate in particular to economic, political and social embedding, comparative better international law, morality and historical imprint. As they are by nature external factors - and by the same token non-legal acts - their impact on the making and evolution of EU tax law is limited to inspiring the official competent EU authorities, eventually serving as 'bottom-up' element in the hard or soft tax law-making process when recognized and legitimized by the 'top-down stamp' of the official competent EU authorities. |
EC Tax ReviewEnsuring the Effectiveness of Fiscal Supervision in Third Country Situations Member States frequently try to justify restrictive tax provisions with the need to ensure an effective fiscal supervision. In this context, the European Court of Justice (ECJ) has applied this justification reason notably different in intra-EU situations and in situations involving a third country. In the latter cases, the Court tends to be less stringent regarding the acceptance of this justification. In light of the most recent judgments of the ECJ, namely Welte and Emerging Market Series, this article seeks to determine how much leeway the Member States have to implement provisions that foresee an unequal treatment of capital investments in third country situations. |
EC Tax ReviewArticle, Stefano Capaccioli |
PwCEksportrestriktioner mod Rusland kan udfordre virksomheder på toldområdet Eksportrestriktioner mod Rusland kan udfordre de danske virksomheder i forhold til toldområdet – også selvom virksomhedernes eksporterede varer og teknologier ikke er omfattet af restriktionerne. |
SEGESHvorfor er der ikke moms på min faktura, når jeg køber ny mobiltelefon? Når din virksomhed indkøber mobiltelefoner eller bærbare computere fra en dansk virksomhed, vil du kunne komme ud for, at der ikke er opkrævet moms på fakturaen. |
I sagerne C-79/10 Helmholz GmbH og C-250/10 Haltergemeinschaft LBL har EU-Domstolen fortolket artikel 14, stk. 1, litra b, og c, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet.
EU-Domstolen fandt, at fritagelse for afgift af motorbrændstof til fly og skibe alene gælder i tilfælde, hvor en virksomhed leverer tjenesteydelser med et fly eller skib mod vederlag.
Dansk praksis præciseres i overensstemmelse med EU-dommene, så begrebet "levering af tjenesteydelser mod vederlag" skal forstås som "levering af tjenesteydelser med fly eller skib mod vederlag".
Praksis ændres med virkning fra 1. juli 2015, idet der gives et varsel på 6 måneder.
Vedrører: Momsloven § 34, stk. 1, nr. 1
Med virkning fra den 1. januar 2015 skærpes kravene til den dokumentation, som SKAT vil kræve for, at sælger kan anvende momsfritagelsen for EU-interne leverancer af varer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande ved afhentningskøb.
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1 og 2, § 4, § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt. og nr. 9 samt § 13, stk. 2. Skatteforvaltningsloven § 24, stk. 1.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at det påtænkte salg af en byggegrund er fritaget for moms, jf. momsloven § 13, stk. 1, nr. 9.
Vedrører: Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 8 P, stk. 9. Momsloven § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, § 5, stk. 1, § 37, stk. 1 og 2
En skattepligtig, der drev et deltidslandbrug, påtænkte at anskaffe en husstandsvindmølle på 10 kW eller derunder. Skatterådet kunne på grundlag af et fremlagt budget bekræfte, at husstandsvindmøllen i henhold til statsskattelovens regler betragtes som en erhvervsmæssig virksomhed. Den skattepligtige skulle indtægtsføre et beløb, der opgøres som 2,22 kr. pr. kWh (2014) som eget forbrug af strøm i stuehuset, jf. ligningslovens § 8, stk. 9. Der skulle derimod ikke foretages intern afregning af den strøm, der produceres af vindmøllen til brug i landbrugsvirksomheden. Skatterådet lagde i denne forbindelse til grund, at vindmøllen og landbruget var to særskilte virksomheder og forudsatte, at landbruget var en erhvervsmæssig virksomhed.
Skatterådet bekræfter, at husstandsvindmøllen i henhold til momsloven kan anses som økonomisk virksomhed, og at der er fradragsret for moms af anskaffelse af vindmøllen. Når vindmøllen også forsyner privatboligen med el, er der valgfrihed mellem brug af reglerne om fuld fradragsret i momslovens § 37, stk. 1, og reglerne om delvis fradragsret i momslovens § 38, stk. 2. Bruges reglerne om fuld fradragsret, skal der betales udtagningsmoms af den el, der forbruges i privatboligen.
Det ændrer ikke på, hvilket beløb, der skal indtægtsføres som eget forbrug af strøm i stuehuset, at husstandsvindmøllen anses som økonomisk virksomhed i henhold til momsloven.
Vedrører: Momsloven § 3, § 4 og § 13. Momsdirektivet art. 9 og 10. Værgemålsloven § 31
Værgeydelser leveret af en advokat ansås for en integreret del af den selvstændige økonomiske virksomhed som advokat efter momslovens § 3, stk. 1, og var dermed momspligtige for virksomheden.
Journalnr: 13/0202960
Momsfradrag - advokat ifb. med ekspropriation
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for moms vedrørende advokatudgifter i forbindelse med ekspropriation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2014
Journalnr: 12/0232282
Momspligt for ejendomsadministration mm
SKAT har anset virksomhedens aktivitet for at være momsfritaget ejendomsadministration, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, og derfor nægtet fradrag for købsmoms, herunder ikke godkendt momstilsvaret reduceret med kreditnota. Landsskatteretten godkender nedsættelsen af momstilsvaret med kreditnota.
Afsagt: 02-10-2014
Journalnr: 12/0243859
Momspligt for kursusvirksomhed
Klagen vedrører et bindende svar på spørgsmål om momspligt for kursusvirksomhed. Landsskatteretten ændrer et af de afgivne svar.
Afsagt: 30-09-2014
Journalnr: 14/3305623
Momspligt for værgeydelser
Klagen skyldes, at Skatterådet har svaret nej til spørgsmål om momspligt for advokat for værgeydelser. Landsskatteretten ændrer svaret til et ja.
Afsagt: 02-10-2014
Journalnr: 13/0185644
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2014
Journalnr: 10/0216725
Blandet anvendelse af varebil
Klagen skyldes SKATs afgørelse om tillæg for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse af varebil i henhold til § 2 i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (vægtafgiftsloven), idet en varebil er anset for at være anvendt både privat og erhvervsmæssigt. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist idet der ikke anses for truffet en afgørelse.
Afsagt: 29-09-2014
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 20-11-2014 dom i C-40/14 Utopia
Toldunion
Kan en importør af dyr, som er særlig opdrættede med henblik på anvendelse i laboratorier, indrømmes importafgiftsfritagelse for denne type varer i henhold til artikel 60 i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28. marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter , når importøren ikke selv er en offentlig, almennyttig eller godkendt privat institution med undervisning eller videnskabelig forskning som hovedbeskæftigelse, men hvis kunder er institutioner, som opfylder disse betingelser?
Skal punkt 5 b) i de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at bure, der anvendes til transport af levende dyr, der er bestemt til laboratorieforskning, hører under kategorien emballagematerialer og pakningsgenstande i denne bestemmelses forstand?
Tidligere dokument: C-40/14 Utopia - Ny sagDen 20-11-2014 dom i C-666/13 Rohm Semiconductor
Toldunion
Præjudiciel – Finanzgericht Düsseldorf (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – sende-/modtagemoduler, bestemt til at overføre data fra én mobiltelefon til en anden mobiltelefon eller et andet elektronisk apparat såsom en bærbar computer, printer eller et digitalkamera med infrarødt lys – tarifering i pos. 8541 og 8543 og i givet fald i underpos. 8543 89 eller 8543 90
Tidligere dokument: C-666/13 Rohm Semiconductor - Ny sagDen 11-12-2014 dom i C-590/13 Idexx Laboratoires Italia
Fiskale bestemmelser
Finder principperne i Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – ifølge hvilke artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i sjette direktiv 77/388 , som ændret ved direktiv 91/680/EØF, om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter er til hinder for en praksis med hensyn til berigtigelse af angivelser og opkrævning af moms, som sanktionerer en tilsidesættelse af dels de forpligtelser, der følger af formaliteter, der er fastsat i national lovgivning i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, litra d), dels de regnskabs- og angivelsesforpligtelser, der følger af nævnte artikel 22, stk. 2 og 4, ved at nægte adgang til fradragsret ved anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt – også anvendelse i tilfælde af en afgiftspligtig persons fuldstændige tilsidesættelse af de i de nævnte bestemmelser omhandlede forpligtelser, når der under alle omstændigheder ikke hersker nogen tvivl om den afgiftspligtige persons stilling og ret til fradrag?
Henviser udtrykkene »obblighi sostanziali«, »substantive requirements« og »exigences de fond« i de forskellige sprogversioner af Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – for så vidt angår omvendt betalingspligt for moms – til pligten til at betale moms, overtagelsen af afgiftsgælden eller eksistensen af materielle betingelser, som begrunder, at den afgiftspligtige person pålægges den omhandlede afgift og som regulerer fradragsretten med henblik på at sikre det EU-retlige princip om momsens neutralitet, såsom eksempelvis sammenhæng, afgiftspligt og adgangen til fuldt fradrag?
Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Ny sagDen 18-12-2014 dom i C-639/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 96, 97 og 98 sammenholdt med bilag III i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på varer, der er beregnet til brandsikring
Tidligere dokument: C-639/13 Kommissionen mod Polen - Ny sagDen 18-12-2014 dom i C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 4, stk. 3, TEU – tilbagesøgning af uretmæssigt udbetalte beløb – afgifter opkrævet i strid med EU-retten – national lovgivning der med tilbagevirkende kraft begrænser retsmidlerne for tilbagesøgningskrav vedrørende beløb der er betalt med urette – overtrædelse af princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet
Tidligere dokument: C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag
Var Kommissionens forordning (EF) nr. 384/2004 af 1. marts 2004 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur gyldig i virkningsperioden fra den 22. marts 2004 til den 22. december 2009, for så vidt angår punkt 2 i bilaget til samme forordning, som bestemmer, at produkter, der består af en varmeveksler og en ventilator, henhører under KN-kode 8414 59 30, og fandt den således anvendelse i den foreliggende sag? |
Nyhedsbrev til virksomheder
Henvendelser om vareførselssystemerne – ændringer pr. 22. november 2014
Niveaulister til værdisættelse af motorkøretøjer - November 2014
De gamle Digitale Signaturer bliver lukket i november – sådan får din virksomhed en ny signatur
Form A oprindelsescertifikater udstedt i Mozambique
Lov om ændring af momsloven (indførelse af importmoms på dansksprogede magasiner sendt fra lande uden for EU)
Oprettelsesdato: 13-11-2014
Høringsfrist: 10-11-2014
L 64 (Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love),
Oprettelsesdato: 13-11-2014
Høringsfrist: 19-11-2014
Bekendtgørelse om dokumentation for VE-affald
Oprettelsesdato: 14-11-2014
Høringsfrist: 05-12-2014
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Bilag 4 | Henvendelse af 14/10-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde om registreringsafgiften for taxier |
Bilag 5 | Henvendelse af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde |
Spm. 1 |
Spm. 2 | MFU spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-14 fra Taxa Fyn, til skatteministeren |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Bilag 4 | Henvendelse af 14/10-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde om registreringsafgiften for taxier |
Bilag 5 | Henvendelse af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Bilag 4 | Henvendelse af 14/10-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde om registreringsafgiften for taxier |
Bilag 5 | Henvendelse af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Spm. 53 |
Spm. 54 |
Spm. 72 |
Spm. 73 | Spm. om en vurdering af den norske model for afgiftsbelægning af personbiler, til skatteministeren Svar |
Spm. 112 |
Spm. 126 |
Spm. 127 |
Spm. 128 |
Spm. 129 |
Spm. 130 |
Spm. 131 |
Spm. 132 |
Spm. 133 |
Spm. 134 |
Spm. 135 |
Spm. 136 |
Spm. 137 |
Spm. 138 |
Spm. 139 |
Spm. 140 |
Spm. 142 |
Spm. 143 |
Spm. 144 |
Spm. 145 |
Spm. 152 |
Spm. 153 |
Spm. 155 |
Spm. 156 |
Spm. 157 |
Spm. 158 |
Spm. 159 |
Spm. 160 |
Spm. 161 |
Spm. 162 |
Spm. 163 |
Spm. 164 |
Spm. 165 |
Spm. S 220 |
Spm. S 221 |
Spm. S 243 |
Spm. S 244 |
Spm. S 247 |
Spm. S 249 |
Spm. S 254 |
Spm. S 257 |
Spm. S 282 |
Spm. S 294 |