Kære læser !
Tjahh - udtrykket "en kort MomsMail" begynder at klinge lidt hult, for nu om dage er en kort MomsMail faktisk slet ikke så kort. Der er praktisk taget altid nyt af den ene eller anden art. I denne uge er der ikke så mange domme og kendelser - og det er så alligevel ikke sandt, for der er igen nyt fra Landsskatterettens afgørelsesdatabase.
Derudover er der masser af bilag fra Folketinget, så mon ikke MomsMail vanen tro nok vil interessere de fleste.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momskompensation til privatskoler m.fl.
B2C 2015: Praktisk vejledning om de nye momsregler
Momsfradrag og bespisning ved overarbejde
VAT News alert April 2014
Kendelser
Spil - hjemmeside - formidling - blokering
Domme
Registreringsafgift - eksportgodtgørelse - værdiansættelse - autocamper
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 19
2 domme
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140428' AND [SkatteraadChanged] <= '20140504') OR ([LSRChanged] >= '20140428' AND [LSRChanged] <= '20140504') OR ([ByretChanged] >= '20140428' AND [ByretChanged] <= '20140504') OR ([LandsretChanged] >= '20140428' AND [LandsretChanged] <= '20140504') OR ([HojesteretChanged] >= '20140428' AND [HojesteretChanged] <= '20140504')) ORDER BY AppelId DESC
BDOMomskompensation til privatskoler m.fl. Momskompensation er en mulighed for såvel friskoler som efterskoler og højskoler til at få godtgjort en del af deres udgifter til moms. |
PwCB2C 2015: Praktisk vejledning om de nye momsregler EU-Kommissionen er kommet med en praktisk vejledning om de nye momsregler for virksomheder, der sælger teleydelser, broadcasting og e-services til privatkunder i andre EU-lande (også kaldet B2C 2015-reglerne). Vejledningen har til hensigt at hjælpe virksomhederne med forståelsen og implementeringen af de nye regler. |
PwCMomsfradrag og bespisning ved overarbejde Landsskatteretten fastslår, at virksomheder kun i helt særlige tilfælde kan opnå fradrag for moms på udgifter til bespisning i forbindelse med overarbejde. |
RSM plusVAT News alert er et nyhedsbrev fra RSM plus' internationale samarbejdspartner, som følger op på de væsentligste ændringer i momsforholdene i Europa. |
Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 9, stk. 2. Gasafgiftsloven § 8, stk. 2. Kulafgiftsloven § 7, stk. 1. Skatteforvaltningsloven §§ 30, 31 og 32.
Styresignalet præciserer, at der ikke er hjemmel til at foretage efterfølgende ændring (omvalg) af metode til fordeling af brændsel mellem el- og varmefremstilling på et kraftvarmeværk
Vedrører: Spilleloven § 2, stk. 1, § 3 og § 65
Sagen vedrører 5 hjemmesider, som i strid med spilleloven udbød spil her i landet uden tilladelse fra Spillemyndigheden. Rekvisitus formidlede adgang til de pågældende hjemmesider.
Spillemyndigheden nedlagde påstand om, at der blev meddelt forbud mod, at rekvisitus formidlede adgang til de pågældende hjemmesider, og at det blev rekvisitus påbudt at etablere blokering af hjemmesiderne.
Allerede fordi de pågældende hjemmesider var affattet på dansk, lagde retten til grund, at der var tale om udbud af spil i Danmark, jf. spillelovens § 2, stk. 1. Da der ikke forelå tilladelse fra Spillemyndigheden, var det ulovligt, at spilleudbyderne udbød spil her i landet. Det var derfor i strid med spillelovens § 65, at rekvisitus formidlede adgang til de pågældende hjemmesider.
Da de øvrige betingelser for meddelelse af forbud og påbud også var opfyldt, fulgte retten Spillemyndighedens påstande.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 5 a, stk. 2, § 7b, stk. 1 (dagældende) og § 7b, pkt. 2, nr. 4. Værdiansættelsesbekendtgørelsen § 9 og § 10 (dagældende)
For Højesteret angik sagen, om det var med rette, at skattemyndighederne ved fastsættelse af afgiftsgodtgørelsen for den i sagen omhandlede KIA Carnival MPV Camper LX foretog fradrag for udgiften til køretøjets beboelsesindretning. Sagen angik endvidere, om det fradrag for antal kørte kilometer over det normale, som skattemyndighederne foretog ved bedømmelsen af køretøjets skønnede værdi på udførselstidspunktet, var sket i overensstemmelse med de dagældende administrative regler.
Af de grunde, som landsretten havde anført, tiltrådte Højesteret, at skattemyndighederne ved fastsættelse af afgiftsgodtgørelsen med rette havde foretaget fradrag for udgiften til køretøjets beboelsesindretning. Højesteret bemærkede herved, at det fremgik af forarbejderne til den tidligere gældende regel om en afgift på 60 pct. for køretøjer som det foreliggende, at størrelsen af denne afgift skønnedes at udligne afgiften af den særlige beboelsesindretning (Folketingstidende 1989-90, tillæg A, sp. 1329) Det fremgik endvidere af forarbejderne til lovændringen i 2007, hvor den gældende afgiftsregel blev indført, at den foreslåede regel om, at der betales registreringsafgift efter samme takst som for almindelige personbiler, men således at der ses bort fra udgiften til beboelsesindretningen, nøje ville svare til intentionen bag den hidtidige 60 pct. regel (Folketingstidende 2006-07, tillæg A, sp. 7842).
Fsva. spørgsmålet om beregning af fradrag for kilometerstand efter den dagældende § 10 (bekendtgørelse nr. 230 af 22. marts 2006) lagde Højesteret til grund, at skattemyndighederne efter fast praksis havde anvendt reglen således, at der foretages fradrag for hele afvigelsen fra det normale antal kørte kilometer, såfremt det overstiger 10 pct. Da det måtte lægges til grund, at hele afvigelsen - og ikke kun den del der overstiger 10 pct. - normalt vil have indflydelse på køretøjets værdi, fandt Højesteret ikke, at der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skøn, hvori hele afvigelsen indgik.
Det af appellanten anførte om, at værdifradrag for antal kørte kilometer ud over det normale som udgangspunkt ikke måtte medføre, at prisen bliver lavere end for et tilsvarende køretøj, som er et år ældre, medmindre afvigelsen er ekstrem, kunne ikke føre til et andet resultat. Højesteret bemærkede hertil, at den påberåbte retningslinje efter sin ordlyd alene anvendes som et udgangspunkt i forbindelse med den samlede vurdering som skal foretages af skattemyndighederne. Højesteret fandt derfor ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes vurdering af kilometerafvigelsens betydning for køretøjets værdi. (Stadfæstelse af SKM2013.560.VLR )
SKM2014.310.BR Betalingsstandsning - tilsynets erstatningsansvar - manglende betaling af A-skat | Vedrører: Konkursloven § 15 (dagældende). Dansk rets almindelige erstatningsregel Byretten fandt, at tilsynet ikke havde foretaget de nødvendige undersøgelser, der kunne forventes af et tilsyn i dennes egenskab af at være en kontrollerende funktion på vegne af alle kreditorerne, herunder at foretage en undersøgelse af de forhold, der begrundede indledningen af betalingsstandsningen. Retten fandt herefter, at betalingsstandsningen savnede både formål og grundlag, hvorfor betalingsstandsningen hverken burde være indledt eller forlænget, og at tilsynet var erstatningsansvarligt herfor. Retten lægger vægt på, at selskabets bogføring ikke var opdateret og at tilsynet ikke straks sørgede herfor, at tilsynet ikke undersøgte rigtigheden af ledelsens oplysninger om selskabets forhold, herunder at koncernforbundne selskaber kunne bære et eventuelt underskud under betalingsstandsningen, at tilsynet ikke undersøgte en række tvister med SKAT, der begrundede indledningen af betalingsstandsningen, samt at tilsynet ikke løbende kontrollerede virksomhedens konti. SKATs tab var opgjort til A-skatten af de faktisk udbetalte nettolønninger for hele betalingsstandsningsperioden, og retten lagde SKATs tabsopgørelse til grund. Tilsynet blev således ansvarlig allerede for den første lønudbetaling efter indledningen af betalingsstandsningen. Tilsynet havde endvidere ikke dokumenteret, at SKAT ikke havde lidt et tab som følge af bl.a. lønrefusion fra kommunen til virksomheden, eller at der burde have været dækning til § 94 kravene under den efterfølgende konkurs. |
Journalnr: 13/0091644
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage tilsvarene for to af de omhandlede fem år.
Afsagt: 13-03-2014
Journalnr: 13/0222826
Bespisning af kursister i egne lokaler
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning vedrørende fuld tilbagebetaling af manglende momsfradrag for udgifter afholdt i forbindelse med bespisning af kursister i egne lokaler. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-02-2014
Journalnr: 11/0298598
Grænsehandelskoncept
Sagen drejer sig om betaling af moms i et såkaldt grænsehandelskoncept, herunder om, hvorvidt klageren kan støtte ret på Skatterådets bindende svar offentliggjort som SKM2006.530. Desuden spørgsmål om blandt andet fastlæggelse af momsbeløbets størrelse. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 05-03-2014
Journalnr: 12/0210031
Grænsehandelskoncept
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren ud fra en lighedsgrundsætning kan støtte ret på dagældende praksis, herunder Skatterådets bindende svar i SKM2006.530, i forbindelse med salg af campingvogne og både i et såkaldt grænsehandelskoncept. Desuden spørgsmål om berettigede forventninger, analog anvendelse af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og fastlæggelse af momsgrundlaget. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 25-02-2014
Journalnr: 13/0218244
Momsfradrag - diverse udgifter
Klagen skyldes nægtet momsfradrag for diverse udgifter, jf. herunder momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 19-02-2014
Journalnr: 12/0261667
Momsfradrag - overarbejdsbespisning
Klagen skyldes, at SKAT alene delvist har imødekommet en anmodning fra benævnt selskabet, vedrørende tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af ansatte i forbindelse med overarbejde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-03-2014
Journalnr: 12/0253622
Momsfradrag - udgifter til båd
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradragsret for virksomhedens omkostninger vedrørende båd, jf. momslovens §§ 3 og 37. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-02-2014
Journalnr: 13/0044631
Momsregistrering - udenlandsk byggevirksomhed
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at virksomheden skal lade sig momsregistrere i Danmark og afregne moms af udført arbejde, byggeydelser, på en fast ejendom for en privatperson. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2014
Journalnr: 13/0119879
Rejsebureau
Sagen drejer sig om, hvorvidt selskabets leverancer i form af rejse-/turistpakker til udenlandske rejsebureauer består af én samlet ydelse omfattet af momslovens § 16, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2014
Journalnr: 13/4779158
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-03-2014
Journalnr: 14/0008221
Beregning af registreringsafgift
Klagen vedrører ansættelse og beregning af registreringsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2014
Journalnr: 14/0182946
Beregning af registreringsafgift
Klagen vedrører ansættelse og beregning af registreringsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2014
Journalnr: 13/0015291
Fastsættelse af registreringsafgift
Klagen vedrører fastsættelse af registreringsafgift, hvor SKAT har anset køretøjet som værende brugt og fastsat afgiften på køretøjet på baggrund af en vurderet handelspris. Landsskatteretten ændrer afgørelsen således, at køretøjet skal anses som værende nyt og afgiftsberigtiges på baggrund af den faktiske salgspris.
Afsagt: 13-03-2014
Journalnr: 13/0015346
Fastsættelse af registreringsafgift
Klagen vedrører fastsættelse af registreringsafgift. SKAT har anset køretøjet som værende ny og fastsat afgiften på dette grundlag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-03-2014
Journalnr: 13/0015409
Fastsættelse af registreringsafgift
Klagen vedrører fastsættelse af registreringsafgift. SKAT har anset køretøjet som værende ny og fastsat afgiften på dette grundlag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-03-2014
Journalnr: 13/0200335
Fritagelse for registreringsafgift
Klagen skyldes, at SKAT har afslået ansøgning om fritagelse for registreringsafgift for busser, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Landsskatteretten ændrer afgørelsen og imødekommer anmodningen om afgiftsfritagelse for institutionen som helhed.
Afsagt: 06-03-2014
Journalnr: 10/0216250
Yderligere registreringsafgift
SKAT har afkrævet selskabet yderligere registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1 og stk. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-02-2014
Journalnr: 10/0216269
Yderligere registreringsafgift
SKAT har afkrævet selskabet yderligere registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1 og stk. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-02-2014
Journalnr: 13/0003786
Efteropkrævning af told
Sagen drejer sig om opkrævning af told efter EF-Toldkodeksens artikel 202, stk. 1 af et parti olie, der ved ankomsten til det danske toldområde ikke var blevet frembudt for SKAT, og om, at SKAT har anset selskabet for at være debitor for det skyldige toldbeløb efter EF-Toldkodeksens artikel 202, stk. 3, 3. led. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 18-02-2014
Journalnr: 13/6420460
Genoptagelse af rettens kendelse
Klager har anmodet Landsskatteretten om at genoptage egen kendelse. Landsskatteretten nægter at genoptage kendelsen.
Afsagt: 05-03-2014
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 08-05-2014 indstilling i C-7/13 Skandia America Corporation
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Förvaltningsrätten i Stockholm (Sverige) – fortolkning af artikel 9, stk. 1, artikel 11 og 196 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsgruppe – et selskab med hjemsted i et tredjeland, der har en filial i en medlemsstat, som indgår i en momsgruppe i medlemsstaten – afgiftspligt eller ej for de tjenesteydelser, som hovedselskabet har leveret til filialen – fakturering for de af hovedselskabet til filialen leverede tjenesteydelser ved interne fakturaer med henblik på en korrekt fordeling af omkostningerne mellem de to enheder
Tidligere dokument: C-7/13 Skandia America Corporation - Ny sag
Den 14-05-2014 indstilling i C-219/13 K
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Korkein hallinto-oikeus (Finland) – fortolkning af artikel 98, stk. 2, og bilag III, nr. 6, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – national ordning, hvorefter der anvendes en nedsat momssats på trykte bøger, mens den almindelige momssats anvendes på bøger på andre fysiske medier, såsom CD, CD-rom eller USB-nøgle
Tidligere dokument: C-219/13 K - Ny sag
Den 15-05-2014 dom i C-337/13 Almos Agrárkülkereskedelmi
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Kúria (Ungarn) – fortolkning af artikel 90, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – spørgsmål om foreneligheden med direktivet af en national lovgivning, som ikke foreskriver mulighed for berigtigelse af afgiftsgrundlaget i tilfælde af, at en kontrakt ikke gennemføres
Tidligere dokument: C-337/13 Almos Agrárkülkereskedelmi - Ny sag
Den 15-05-2014 indstilling i C-605/12 Welmory
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sad Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »fast forretningssted« – tjenesteydelser, der leveres af et selskab A, der har hjemsted i en medlemsstat, til et selskab B, der har hjemsted i en anden medlemsstat – selskab B benyttelse af selskabs A’s infrastruktur med henblik på disse tjenesteydelser – hensyntagen til det sted, hvor selskab A har hjemsted
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory Sp - Ny sag
Den 15-05-2014 dom i C-480/12 X
Toldunion
Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 203 og 204 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, af artikel 356, stk. 1, og artikel 859, nr. 2), litra c), i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF- toldkodeks, og af artikel 7 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – overskridelse af den af afgangstoldstedet fastsatte frist for at frembyde varerne for bestemmelsestoldstedet, som medfører en betinget opståelse af toldskyld og ikke til, at toldskylden automatisk opstår – det fælles merværdiafgiftssystem – afgiftspligtige transaktioner – begrebet indførsel
Tidligere dokument: C-480/12 X - Indstilling
Den 15-05-2014 dom i C-297/13 Data I mod O
Toldunion
Præjudiciel – Finanzgericht München (Tyskland) – fortolkning af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001, forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002, forordning (EF) nr. 1789/2003 af 11. september 2003, og forordning (EF) nr. 1810/2004 af 7. september 2004, og navnlig bilag XVI, bestemmelse 4, litra a) og b) – tarifering af dele og tilbehør (motorer, generatorer, lasere, kabler og varmeforseglere) til brug for programmeringssystemer i pos. 8473 – eventuel forrang for denne position i forhold til de øvrige positioner i kapitel 84 og 85
Tidligere dokument: C-297/13 Data I mod O - Ny sag
Den 22-05-2014 indstilling i C-426/12 X
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch (Nederlandene) – fortolkning af artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet – udelukkelse af energiprodukter med dobbelt anvendelse – begreb
Tidligere dokument: C-426/12 X - Indstilling
Den 22-05-2014 dom i T-633/11 Guangdong Kito Ceramics m.fl. mod Rådet
Handelspolitik
Delvis annullation af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 917/2011 af 12. september 2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af keramiske fliser med oprindelse i Folkerepublikken Kina
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Förvaltningsrätten i Stockholm (Sverige) – fortolkning af artikel 9, stk. 1, artikel 11 og 196 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsgruppe – et selskab med hjemsted i et tredjeland, der har en filial i en medlemsstat, som indgår i en momsgruppe i medlemsstaten – afgiftspligt eller ej for de tjenesteydelser, som hovedselskabet har leveret til filialen – fakturering for de af hovedselskabet til filialen leverede tjenesteydelser ved interne fakturaer med henblik på en korrekt fordeling af omkostningerne mellem de to enheder
Generaladvokatens indstilling:
– Principalt
1) Artikel 11 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en filial af et selskab, der er etableret i henhold til lovgivningen i et tredjeland, ikke uafhængigt af dette selskab kan optages i en sammenslutning af flere virksomheder, som betragtes som én samlet afgiftsmæssig person i forbindelse med merværdiafgift, i den medlemsstat, hvor filialen er etableret. Levering af ydelser, der har fundet sted mellem hovedforretningssted og filialen, udgør ikke merværdiafgiftspligtige transaktioner i modsætning til levering af ydelser, der har fundet sted mellem filialen og dens kunder, uanset om de er medlemmer af denne sammenslutning eller ej.– Subsidiært
2) Artikel 196 i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at når hovedforretningsstedet for et selskab, der er etableret i et tredjeland, er en afgiftspligtig leverandør, der ikke er etableret i den medlemsstat, hvor det har en filial, skal aftageren af ydelserne, dvs. den sammenslutning af flere virksomheder, som betragtes som én samlet afgiftsmæssig person i forbindelse med merværdiafgift, som denne filial deltager i, pålægges afgift for så vidt angår de omhandlede ydelser i overensstemmelse med direktivets artikel 56.
Sagen omhandler:
Annullationssøgsmål – annullation af Rådets afgørelse 2013/52/EU om bemyndigelse til forstærket samarbejde på området for afgift på finansielle transaktioner – tilsidesættelse af artikel 327 TEUF og 322 TEUF
Domstolens dom:
1) Rådet for Den Europæiske Union frifindes.
2) Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland betaler sagens omkostninger.
3) Kongeriget Belgien, Forbundsrepublikken Tyskland, Den Franske Republik, Republikken Østrig, Den Portugisiske Republik, Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen bærer deres egne omkostninger.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – kombineret nomenklatur – toldpositioner – lægemidler som omhandlet i pos. 3004 – begreb – ernæringspræparater, som udelukkende er bestemt til under lægeligt tilsyn at indgives ved hjælp af en mavesonde til personer, der er under lægelig behandling for en sygdom – drikkevarer som omhandlet i position 2202 KN – begreb – flydende næringsmidler, der er bestemt til at indgives ved hjælp af en mavesonde og ikke til at drikke
Domstolens dom:
Toldposition 3004 i den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006, skal fortolkes således, at begrebet »lægemidler« som omhandlet i denne position omfatter tilberedte næringsmidler, som udelukkende er bestemt til under lægeligt tilsyn at indgives enteralt (ved hjælp af en mavesonde) til personer, der er under lægelig behandling, når en sådan indgivelse i forbindelse med bekæmpelsen af den sygdom eller lidelse, som de lider af, har til formål at forebygge eller behandle disse personers underernæring.
ST 8466 2014 INIT Vedtagelse af Rådets konklusioner om toldsamarbejde med Folkerepublikken Kina
MEMO/14/326 - Preparation of Economic and Finance Ministers Councils, Brussels, 6 May 2014
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Rettelse til toldtariffen - Supplerende bestemmelser
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Bilag 3 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 2 |
Bilag 166 | Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 6. maj 2014, som er relevante for Skatteudvalget |
Bilag 168 | Henvendelse af 28/4-14 fra Frie Elforbrugere vedr. vind-energi |
Bilag 169 |
Bilag 171 | Henvendelse af 29/4-14 fra Nemlease.dk vedr. leasing-kontrakter til specialbiler |
Bilag 172 |
Bilag 175 |
Spm. 369 |
Spm. 370 |
Spm. 405 |
Spm. 406 |
Spm. 409 |
Spm. 413 | MFU spm. om kontrollen med biler på udenlandske nummerplader, til skatteministeren Svar |
Spm. 421 |
Spm. 425 |
Spm. 426 |
Spm. 427 |
Spm. 480 | Spm. om antallet af fly der årligt indregistreres i Norge, til skatteministeren Svar |
Spm. 481 |
Spm. 482 | Spm. om, hvor mange båd- og campingforhandlere SKAT har efteropkrævet moms hos, til skatteministeren Svar |
Spm. 483 |
Spm. 484 |
Spm. 485 |
Spm. 486 |
Spm. 487 |
Spm. 488 |
Spm. 489 | Spm. om momskontrol, herunder udbetalingskontrol, til skatteministeren Svar |
Spm. 490 | Spm. om status på Skatteministeriets dialog med de tyske myndigheder, til skatteministeren Svar |
Spm. 491 |
Spm. 492 |
Spm. 493 |
Spm. 494 |
Spm. 495 | Spm. om SKAT lever op til sine egne strategi- og produktionsplaner, til skatteministeren Svar |
Spm. 496 |
Spm. 497 | Spm. om SKAT bør udsende et styresignal om beregning af registreringsafgift, til skatteministeren Svar |
Spm. 498 |
Spm. 499 | Spm. om kommentar til henvendelse af 29/4-2014 fra nemlease.dk, til skatteministeren Svar |
Spm. 501 |
Spm. 503 |
Spm. 506 |
Spm. 507 |
Spm. 508 |
Spm. S 1368 |