Kære læser !
Jeg er snart ved at være derhenne, hvor jeg overvejer at skrive en standardindledning til MomsMail, jeg kan bruge fast, for jeg kan godt mærke, at jeg gentager mig selv gang på gang.
Denne uges MomsMail indeholder nemlig - igen - en række interessante artikler, nogle få afgørelser mv., en hel del materiale fra EU og slutteligt en lang række bilag fra Folketinget.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Husstandsvindmøller på blandede ejendomme
Ny telefonisk adgang til SKAT
Nu kommer Ejerregistret
Ændring af momsloven
Ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love
Angel Gurría congratulates new Indonesian President for cutting fuel subsidies
Efteropkrævning af moms
FACIT december 2014
Styresignaler
Vederlag for værgemål - momsfritagelse - styresignal
Afgørelser
Anmodning om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand
Kendelser
Spørgsmål om, hvorvidt aftale kunne anses for erhvervelse eller leasing af båd
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 50
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141201' AND [SkatteraadChanged] <= '20141207') OR ([LSRChanged] >= '20141201' AND [LSRChanged] <= '20141207') OR ([ByretChanged] >= '20141201' AND [ByretChanged] <= '20141207') OR ([LandsretChanged] >= '20141201' AND [LandsretChanged] <= '20141207') OR ([HojesteretChanged] >= '20141201' AND [HojesteretChanged] <= '20141207')) ORDER BY AppelId DESC
BDOSKAT vil ikke længere kun henvise til hovednummeret (72 22 18 18) i deres breve og mails til borgere, virksomheder mv. |
BDOFra 15. december og et halvt år frem kan – og skal – alle selskaber registrere de ejere, der ejer 5 % eller mere af selskabet. Det skal ske i et nyt online ejerregister. Selskabet har dog ikke et halvt år til at foretage registreringen i alle tilfælde. Sker der ændringer i disse ejere d. 15. december eller senere, er fristen kun 14 dage. |
FSR - danske revisorerIkrafttrædelsesdatoen i lovforslaget er foreslået til 1. juli 2015. Dette medfører allerede indgået kontrakter, som ikke er indgået under de hidtidige forudsætning og som har en vis løbetid, bliver omfattet af ændringerne. Af hensyn til disse kontrakter bør ikrafttrædelsesdatoen udskydes til et senere tidspunkt eller gøres fleksibel, så ændringen kun omfatter nye kontraktindgåelser. Det afgørende moment, for om en publikation skal pålægges dansk moms eller ej, er i forslaget forslået til at afhængende af den sproglige udformning. Dette betyder, at en identisk publikation udgivet på to forskellige sprog, hvoraf den ene er dansk, momsmæssigt vil få forskellig behandling. På grund af den beskrevne problematik samt de praktiske vanskeligheder, der formentligt vil være forbundet med håndteringen heraf, findes dette ikke hensigtsmæssigt. . |
FSR - danske revisorerÆndring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
OECDAngel Gurría congratulates new Indonesian President for cutting fuel subsidies Angel Gurría, Secretary-General of the OECD congratulated the newly elected President of Indonesia, Joko Widodo, for taking a bold first step in his economic reform agenda by substantially cutting fuel subsidies. |
Revisorgruppen DanmarkSKAT har ændret praksis |
Revisorgruppen DanmarkDecemberudgaven af FACIT omhandler så forskellige emner som:
|
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1 og stk. 1, nr. 2
Landsskatteretten har afgjort, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge udgør selvstændig økonomisk virksomhed i momslovens forstand, og vederlaget er derfor omfattet af momsloven.
Vederlaget er derfor momspligtigt, medmindre det omfattes af en af fritagelserne i momsloven.
Det er SKATs opfattelse, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge falder ind under momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, om social forsorg og bistand.
Vedrører: Momsloven § 3 og § 13, stk. 1, nr. 3
Skatterådet bekræfter, at Spørgers ydelser i form af supervision leveret som led i autorisationsuddannelsen, specialistuddannelsen og supervisoruddannelsen, må anses for momsfritaget faglig undervisning, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 1. pkt.
Skatterådet kan imidlertid ikke bekræfte, at Spørgers ydelser i form af deltagelse i børn- og ungeudvalg, som træffer beslutning om tvangsmæssige indgreb efter regler i lov om social service i forhold til børn og unge under 18 år, kan anses for momsfritagne underleverandørydelser i form af social forsorg og bistand. Der er i stedet tale om vederlag optjent i et lønmodtagerlignende forhold, og vederlaget falder derfor uden for momslovens anvendelsesområde.
Vedrører: Bekendtgørelse om afgørelse af visse klager i Skatteankestyrelsen § 1. Dagældende skatteforvaltningslov § 52, § 54 og § 55 Dagældende skattekontrollov §§ 3 og 6 B Omkostningsdækningsloven § 1 og 2 Skatteforvaltningsloven § 35 b
Udgifter til sagkyndig bistand til udarbejdelse af privatforbrugsopgørelse/kapitalforklaring var med rette ikke anset for godtgørelsesberettigede udgifter, da ansøgeren var blevet pålagt en pligt efter skattekontrollovens § 6 B, stk. 1, til at indsende privatforbrugsopgørelse/kapitalforklaring under sagens behandling i 1. instans.
Vedrører: Momsloven § 4, § 11 og § 65. Skatteforvaltningsloven § 31 og § 32
Landsskatteretten kunne ikke tiltræde SKATs afgørelse om, at klageren havde handlet mindst groft uagtsomt og derfor kunne pålægges at betale erhvervelsesmoms uden for den ordinære genoptagelsesperiode i forbindelse med leasing af en båd af et selskab i et andet medlemsland, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten bemærkede herved, at SKATs realitetsvurdering om, at råderetten til båden aldrig var overgået fra værftet til leasingselskabet, måtte føre til, at det var værftet og ikke klageren, der skulle indbetale momsen til SKAT, jf. momslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten kunne heller ikke tiltræde SKATs supplerende begrundelser for, at klageren havde handlet groft uagtsomt.
Landsskatteretten har afgjort, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge udgør selvstændig økonomisk virksomhed i momslovens forstand, og vederlaget er derfor omfattet af momsloven.
Vederlaget er derfor momspligtigt, medmindre det omfattes af en af fritagelserne i momsloven.
Det er SKATs opfattelse, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge falder ind under momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, om social forsorg og bistand.
Høringssvar:
SKM2014.828.SKAT Rentesatserne til beregning af dag-til-dag rente mv. for 2014 | Vedrører: Opkrævningsloven § 7, stk. 2. Kildeskatteloven § 59, stk. 1, 2. pkt., § 61, stk. 2, 2. pkt. og § 62, stk. 2, 2. pkt. Lov nr. 1562 af 20. december 2013, § 1 Rentesatser til beregning af renter og procenttillæg af restskat samt procentgodtgørelse på overskydende skat fastsættes hvert år i december. Nu er rentesatserne fastsat for indkomståret 2014. |
SKM2014.827.SKAT Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2015 | Vedrører: Lovbekendtgørelse nr. 569 af 28. maj 2014, om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven) § 7 Opgørelse af rentesats ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2015. |
SKM2014.811.ØLR Konkursbo - separatistkrav - simpelt krav - tilbagesøgning | Vedrører: Konkursloven § 97 Anpartsselskab, der havde et tilbagesøgningskrav (conditio indebiti) i et konkursbo, havde ikke separatiststilling i konkursboet, men alene et simpelt krav, jf. konkurslovens § 97. Anpartsselskabet havde den 11. juli 2012 betalt kr. 345.000 til en bankkonto tilhørende en person, som anpartsselskabet skyldte kr. 345,-. Tidligere samme dag var der fra anden side overført 260.000 kr. til bankkontoen, der efter overførslen af de 345.000 kr. havde et indestående på 605.155,29 kr. Senere samme dag blev der fra kontoen udbetalt henholdsvis 7.000 kr., 13.000 kr. og 50.000 kr., hvorefter der indestod 535.155,29 kr. Den 12. juli 2012 blev bankkontoen spærret, hvilket indebar, at kontohaveren ikke længere kunne disponere over kontoen. Den 17. juli 2012 fik SKAT foretaget arrest i indeståendet på kontoen. Den 30. juli 2012 indgav anpartsselskabet konkursbegæring mod kontohaveren på grundlag af et tilbagesøgningskrav på kr. 344.655 svarende til det fejlagtigt betalte beløb. Den 21. august 2012 blev kontohaveren taget under konkursbehandling. Sagen handlede om, hvorvidt anpartsselskabet havde separatiststilling for så vidt angår kr. 344.655 ud af kontoens indestående på konkurstidspunktet. Landsretten fandt, at der ved indsættelsen af beløbet på 345.000 kr. på bankkontoen skete der en sammenblanding med de penge, der i forvejen var på kontoen. Anpartsselskabets tilbagesøgningskrav måtte herefter anses som en fordringsret med den virkning, at kravet alene skulle anerkendes som et simpelt krav, jf. konkurslovens § 97. Et af anpartsselskabets påberåbt synspunkt om, at manglende separatiststilling ville føre til, at boets øvrige kreditorer opnåede en ugrundet berigelse på anpartsselskabets bekostning blev ikke taget til følge. |
Vedrører: Momsloven § 81. Registreringsafgiftsloven § 27. Straffeloven § 289 og § 283 T1 og T2 var tiltalt for i forening som reelt ansvarlige i det tyske selskab H1x, hvor T3 var ansat som direktør, med forsæt til momsunddragelse af særlig grov karakter i forbindelse med udleje af tyske bygningshåndværkere til danske håndværksmestre at have drevet uregistreret virksomhed, hvorved statskassen blev unddraget ikke under 3.000.000 kr. i moms. T4 var tiltalt for medvirken til momssvig idet han gav tilladelse til at T1, T2 og T3 benyttede cvr. nr. tilhørende selskab G1 Holding ApS hvori T4 var direktør hvorved statskassen blev unddraget ikke under 1.769.220 kr. i moms. Endvidere var der rejst tiltale mod T1, T2, T3 og T4 for skyldnersvig idet de ved forstikkelse, proformaretshandler eller på anden måde unddrog eller forsøgte at unddrage selskabets (H1x) ejendele fra at tjene fordringshaverne eller enkelte af disse til fyldelstgørelse idet der i H1x blandt andet var skyldig dansk moms på ikke under 3.000.000 kr. T1 og T3 var tiltalt for unddragelse af registreringsafgift. T3 var tiltalt for at have benyttet 3 biler i Danmark uden at disse var registreret og afgiftsberigtiget i Danmark. T1 var tiltalt for medvirken til unddragelse af registreringsafgift idet han hjalp danskere til at få tysk kørekort og proforma tysk folkeregisteradresse hvorved de navngivne danskere uretmæssigt anvendte biler, der ikke var afgiftsberigtigede i Danmark. Byretten fandt at T1 og T2 under de foreliggende omstændigheder havde indset muligheden for at momsen i H1x ikke ville blive afregnet, men alligevel foretog faktureringerne. T1 og T2 fandtes derved at have handlet med forsæt til momssvig. Byretten fandt, at T4 havde stillet CVR-nummeret til rådighed for T1 og T2. Formålet med dette arrangement var at skjule for H1x´s kunder at H1x ikke var momsregistreret, men desuagtet udstedte fakturaer med angivelse af moms. Det var ubetænkeligt at lægge til grund at T4 på et tidligt tidspunkt indså at der var en overvejende sandsynlighed for, at den indbetalte moms ikke ville blive afregnet, hvorfor T4 blev fundet skyldig i tiltalen. Byretten fandt, at T3 ikke havde deltaget i den daglige drift af H1x. T3 var dog bekendt med problemerne i H1x og T3 blev fundet skyldig i medvirken til momsunddragelse. T3´ss medvirken måtte anses for grov uagtsom. Da overtrædelsen herefter ikke kunne henføres til Strfl. § 289 var strafansvaret derfor forældet. Byretten fandt T2 skyldig i skyldnersvig. Vedrørende unddraget registreringsafgift fandt byretten T1 skyldig i afgiftsunddragelse af særlig grov karakter, jf. Strfl. § 289 idet han var behjælpelig med at skaffe navngivne kunder en adresse i Tyskland, som var uden realitet og han i øvrigt var behjælpelig med at skaffe tyske kørekort, registrering af bilerne, som ikke var i overensstemmelse med de faktiske forhold og i et vist omfang også med finansiering af bilerne. Byretten fandt at T3 havde indset, at han ikke på noget tidspunkt havde reel bopæl i Tyskland og som heller ikke reelt havde udført arbejde for H1x og således ikke var berettiget til at køre i de i anklageskriftet anførte biler i Danmark. Byretten fandt, at T3 herved havde unddraget registreringsafgift og herved havde overtrådt Strfl. § 289. T1 og T2 blev frifundet for påstanden om rettighedsfrakendelse. Straffen blev fastsat således: Straffen for T1 blev fastsat til 1 år og 6 måneders fængsel, hvoraf 3 måneder blev gjort ubetinget. Tillægsbøden blev fastsat til 3.600.000 kr. Straffen for T2 blev fastsat til 2 år og 6 måneder, hvoraf 6 måneder blev gjort ubetinget. Tillægsbøden blev fastsat til 3.000.000 kr. Straffen for T3 blev fastsat til 4 måneders betinget fængsel og en tillægsbøde på 300.000 kr. Straffen for T4 blev fastsat til 1 års fængsel, hvor 3 måneder blev gjort ubetinget. De tiltalte fik konfiskeret et større beløb og de tiltalte blev dømt til at erstatte det lidte tab til statskassen. Landsretten fandt T1 og T2 skyldig i momssvig, men gav et skønsmæssigt fastsat fradrag for uerholdelige fordringer i H1x på 500.000 kr. T2 blev frifundet for skyldnersvig, idet T2 forklarede at de overførte midler skulle anvendes til betaling af medarbejdere, hvis arbejde var nødvendigt for at H1x kunne kræve betaling af sine kunder. Landsretten frifandt T3 og T4 for momssvig idet forholdet måtte anses som forældet. Landsretten stadfæstede byrettens dom vedrørende T1 og T3´ss unddragelse af registreringsafgift. T1 og T2 blev frifundet for påstanden om rettighedsfrakendelse. Straffen for T1 blev fastsat som en tillægsstraf på 1 års betinget fængsel og en tillægsbøde på 675.000 kr. Straffen for T2 blev fastsat til 6 måneders betinget fængsel og en tillægsbøde på 350.000 kr. Straffen for T3 blev fastsat til 3 måneders betinget fængsel og og en tillægsbøde på 179.500 kr. T4 blev frifundet. | |
Vedrører: Momsloven § 81. Straffeloven § 171 T var tiltalt for at have afgivet urigtige momsangivelser for 3. og 4. kvartal i 2010. Endvidere var T tiltalt for at have udfærdiget falske dokumenter og gøre brug af disse, eller forsøgte at gøre brug af disse, overfor SKAT til brug for momsangivelsen for 3. kvartal 2010. Byretten fandt T skyldig i overensstemmelse med anklageskriftet. Byretten fandt det ubetænkeligt, efter en samlet troværdighedsvurdering, at afvise T's forklaring om, at den urigtige angivelse for 4. kvartal 2010 skyldtes en fejl begået af hans søn. Straffen blev fastsat til fængsel i 60 dage samt en tillægsbøde på 250.000 kr. Tillægsbøden blev nedsat fra 475.000 kr. til 250.000 kr. grundet lang sagsbehandlingstid. Landsretten anførte, at T under hele sagen har erkendt at have afgivet urigtige oplysninger med forsæt til momsunddragelse vedrørende 3. kvartal, men under hele sagen har nægtet sig skyldig vedrørende 4. kvartal 2010. Henset til T's forklaring, sønnens forklaring samt SKATs sagsbehandlers forklaring hvorefter T virkede overrasket over, at der var angivet for 4. kvartal og sagde at det ikke kunne passe, fandt landsretten det ikke bevist uden rimelig tvivl, at T havde gjort sig skyldig i forsætlig momsunddragelse for 4. kvartal og T blev frifundet for dette forhold. Straffen blev fastsat til 40 dages fængsel og en tillægsbøde på 250.000 kr. Landsretten fandt ikke, at sagens forløb, siden forholdene blev begået, gav grundlag for nedsættelse af tillægsbøden. Med de anførte ændringer stadfæstede landsretten dommen. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 11-12-2014 dom i C-590/13 Idexx Laboratoires Italia
Fiskale bestemmelser
Finder principperne i Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – ifølge hvilke artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i sjette direktiv 77/388 , som ændret ved direktiv 91/680/EØF, om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter er til hinder for en praksis med hensyn til berigtigelse af angivelser og opkrævning af moms, som sanktionerer en tilsidesættelse af dels de forpligtelser, der følger af formaliteter, der er fastsat i national lovgivning i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, litra d), dels de regnskabs- og angivelsesforpligtelser, der følger af nævnte artikel 22, stk. 2 og 4, ved at nægte adgang til fradragsret ved anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt – også anvendelse i tilfælde af en afgiftspligtig persons fuldstændige tilsidesættelse af de i de nævnte bestemmelser omhandlede forpligtelser, når der under alle omstændigheder ikke hersker nogen tvivl om den afgiftspligtige persons stilling og ret til fradrag?
Henviser udtrykkene »obblighi sostanziali«, »substantive requirements« og »exigences de fond« i de forskellige sprogversioner af Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – for så vidt angår omvendt betalingspligt for moms – til pligten til at betale moms, overtagelsen af afgiftsgælden eller eksistensen af materielle betingelser, som begrunder, at den afgiftspligtige person pålægges den omhandlede afgift og som regulerer fradragsretten med henblik på at sikre det EU-retlige princip om momsens neutralitet, såsom eksempelvis sammenhæng, afgiftspligt og adgangen til fuldt fradrag?
Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Ny sagDen 18-12-2014 dom i C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 3, litra b), artikel 28b, punkt A, stk. 2, og artikel 28c, punkt A, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 138, stk. 1, artikel 169 og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsovergangsordning for samhandelen mellem medlemsstaterne – varer, der forsendes eller transporteres inden for Fællesskabet – svig begået i ankomstmedlemsstaten – hensyntagen til svigen i afsendelsesmedlemsstaten – hvorvidt den i sjette direktivs artikel 28c, punkt A, litra a), fastsatte fritagelse finder anvendelse på disse varer
Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport “Italmoda” Mariano Previti - Ny sagDen 18-12-2014 dom i C-639/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 96, 97 og 98 sammenholdt med bilag III i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på varer, der er beregnet til brandsikring
Tidligere dokument: C-639/13 Kommissionen mod Polen - Ny sagDen 18-12-2014 dom i C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 4, stk. 3, TEU – tilbagesøgning af uretmæssigt udbetalte beløb – afgifter opkrævet i strid med EU-retten – national lovgivning der med tilbagevirkende kraft begrænser retsmidlerne for tilbagesøgningskrav vedrørende beløb der er betalt med urette – overtrædelse af princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet
Tidligere dokument: C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag
VAT 2015: an updated list of national contact points is available on line
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Toldkurser (valutakurser)
Valutakurser (toldkurser) 1. december - 31. december 2014 - 5 % udsving
Bekendtgørelse om digital kommunikation på Skatteministeriets område
Oprettelsesdato: 01-12-2014
Høringsfrist: 08-01-2015
L 64 - Udkast til ændringsforslag - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love i høring.
Oprettelsesdato: 04-12-2014
Høringsfrist: 08-12-2014
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte, til skatteministeren |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte, til skatteministeren |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte, til skatteministeren |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 39 | Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd, til skatteministeren |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 39 | Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd, til skatteministeren |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 39 | Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd, til skatteministeren |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 | Orientering om ændringsforslag sendt i høring, fra skatteministeren |
Spm. 18 | Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 | Orientering om ændringsforslag sendt i høring, fra skatteministeren |
Spm. 18 | Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 | Orientering om ændringsforslag sendt i høring, fra skatteministeren |
Spm. 18 | Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 78 |
Spm. 113 |
Spm. 114 |
Spm. 115 |
Spm. 116 |
Spm. 119 |
Spm. 121 |
Spm. 122 |
Spm. 123 |
Spm. 138 |
Spm. 139 |
Spm. 153 |
Spm. 155 |
Spm. 156 |
Spm. 157 |
Spm. 158 |
Spm. 159 |
Spm. 160 |
Spm. 161 |
Spm. 162 |
Spm. 163 |
Spm. 164 |
Spm. 170 |
Spm. 177 |
Spm. 178 |
Spm. 179 |
Spm. 180 |
Spm. 216 |
Spm. 232 |
Spm. 233 |
Spm. 234 |
Spm. 235 |
Spm. 236 |
Spm. 237 |
Spm. 238 |
Spm. 239 |
Spm. 240 |
Spm. 241 |
Spm. 242 |
Spm. 243 |
Spm. 244 |
Spm. 245 |
Spm. 246 |
Spm. 264 |
Spm. S 450 |