MomsMail 2014, uge 49

Kære læser !

Jeg er snart ved at være derhenne, hvor jeg overvejer at skrive en standardindledning til MomsMail, jeg kan bruge fast, for jeg kan godt mærke, at jeg gentager mig selv gang på gang.

Denne uges MomsMail indeholder nemlig - igen - en række interessante artikler, nogle få afgørelser mv., en hel del materiale fra EU og slutteligt en lang række bilag fra Folketinget.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Husstandsvindmøller på blandede ejendomme
Ny telefonisk adgang til SKAT
Nu kommer Ejerregistret
Ændring af momsloven
Ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love
Angel Gurría congratulates new Indonesian President for cutting fuel subsidies
Efteropkrævning af moms
FACIT december 2014

Styresignaler
Vederlag for værgemål - momsfritagelse - styresignal

Bindende svar
Supervision leveret som led i uddannelsesforløb er momsfritaget faglig undervisning, og vederlag for deltagelse i børn- og ungeudvalg falder uden for momslovens anvendelsesområde

Afgørelser
Anmodning om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand

Kendelser
Spørgsmål om, hvorvidt aftale kunne anses for erhvervelse eller leasing af båd

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 50

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141201' AND [SkatteraadChanged] <= '20141207') OR ([LSRChanged] >= '20141201' AND [LSRChanged] <= '20141207') OR ([ByretChanged] >= '20141201' AND [ByretChanged] <= '20141207') OR ([LandsretChanged] >= '20141201' AND [LandsretChanged] <= '20141207') OR ([HojesteretChanged] >= '20141201' AND [HojesteretChanged] <= '20141207')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Ny telefonisk adgang til SKAT

SKAT vil ikke længere kun henvise til hovednummeret (72 22 18 18) i deres breve og mails til borgere, virksomheder mv.

BDO

Nu kommer Ejerregistret

Fra 15. december og et halvt år frem kan – og skal – alle selskaber registrere de ejere, der ejer 5 % eller mere af selskabet. Det skal ske i et nyt online ejerregister. Selskabet har dog ikke et halvt år til at foretage registreringen i alle tilfælde. Sker der ændringer i disse ejere d. 15. december eller senere, er fristen kun 14 dage.

FSR - danske revisorer

Ændring af momsloven

Ikrafttrædelsesdatoen i lovforslaget er foreslået til 1. juli 2015. Dette medfører allerede indgået kontrakter, som ikke er indgået under de hidtidige forudsætning og som har en vis løbetid, bliver omfattet af ændringerne. Af hensyn til disse kontrakter bør ikrafttrædelsesdatoen udskydes til et senere tidspunkt eller gøres fleksibel, så ændringen kun omfatter nye kontraktindgåelser.

Det afgørende moment, for om en publikation skal pålægges dansk moms eller ej, er i forslaget forslået til at afhængende af den sproglige udformning. Dette betyder, at en identisk publikation udgivet på to forskellige sprog, hvoraf den ene er dansk, momsmæssigt vil få forskellig behandling. På grund af den beskrevne problematik samt de praktiske vanskeligheder, der formentligt vil være forbundet med håndteringen heraf, findes dette ikke hensigtsmæssigt.

.

FSR - danske revisorer

Ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

OECD

Angel Gurría congratulates new Indonesian President for cutting fuel subsidies

Angel Gurría, Secretary-General of the OECD congratulated the newly elected President of Indonesia, Joko Widodo, for taking a bold first step in his economic reform agenda by substantially cutting fuel subsidies.

Revisorgruppen Danmark

Efteropkrævning af moms

SKAT har ændret praksis

Revisorgruppen Danmark

FACIT december 2014

Decemberudgaven af FACIT omhandler så forskellige emner som:

  • Ansættelsesret - aktuelle nyheder
  • Virksomhedsordningen - ændrede regler
  • Moms ved flytning af lejemål
  • Mini One-Stop-Shop

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Vederlag for værgemål - momsfritagelse - styresignal

SKM2014.837.SKAT

Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1 og stk. 1, nr. 2

Landsskatteretten har afgjort, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge udgør selvstændig økonomisk virksomhed i momslovens forstand, og vederlaget er derfor omfattet af momsloven.

Vederlaget er derfor momspligtigt, medmindre det omfattes af en af fritagelserne i momsloven.

Det er SKATs opfattelse, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge falder ind under momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, om social forsorg og bistand.

 

Bindende svar: Supervision leveret som led i uddannelsesforløb er momsfritaget faglig undervisning, og vederlag for deltagelse i børn- og ungeudvalg falder uden for momslovens anvendelsesområde

SKM2014.836.SR

Vedrører: Momsloven § 3 og § 13, stk. 1, nr. 3

Skatterådet bekræfter, at Spørgers ydelser i form af supervision leveret som led i autorisationsuddannelsen, specialistuddannelsen og supervisoruddannelsen, må anses for momsfritaget faglig undervisning, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 1. pkt.

Skatterådet kan imidlertid ikke bekræfte, at Spørgers ydelser i form af deltagelse i børn- og ungeudvalg, som træffer beslutning om tvangsmæssige indgreb efter regler i lov om social service i forhold til børn og unge under 18 år, kan anses for momsfritagne underleverandørydelser i form af social forsorg og bistand. Der er i stedet tale om vederlag optjent i et lønmodtagerlignende forhold, og vederlaget falder derfor uden for momslovens anvendelsesområde.

 

Afgørelse: Anmodning om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand

SKM2014.826.SANST

Vedrører: Bekendtgørelse om afgørelse af visse klager i Skatteankestyrelsen § 1. Dagældende skatteforvaltningslov § 52, § 54 og § 55 Dagældende skattekontrollov §§ 3 og 6 B Omkostningsdækningsloven § 1 og 2 Skatteforvaltningsloven § 35 b

Udgifter til sagkyndig bistand til udarbejdelse af privatforbrugsopgørelse/kapitalforklaring var med rette ikke anset for godtgørelsesberettigede udgifter, da ansøgeren var blevet pålagt en pligt efter skattekontrollovens § 6 B, stk. 1, til at indsende privatforbrugsopgørelse/kapitalforklaring under sagens behandling i 1. instans.

 

Kendelse: Spørgsmål om, hvorvidt aftale kunne anses for erhvervelse eller leasing af båd

SKM2014.820.LSR

Vedrører: Momsloven § 4, § 11 og § 65. Skatteforvaltningsloven § 31 og § 32

Landsskatteretten kunne ikke tiltræde SKATs afgørelse om, at klageren havde handlet mindst groft uagtsomt og derfor kunne pålægges at betale erhvervelsesmoms uden for den ordinære genoptagelsesperiode i forbindelse med leasing af en båd af et selskab i et andet medlemsland, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten bemærkede herved, at SKATs realitetsvurdering om, at råderetten til båden aldrig var overgået fra værftet til leasingselskabet, måtte føre til, at det var værftet og ikke klageren, der skulle indbetale momsen til SKAT, jf. momslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten kunne heller ikke tiltræde SKATs supplerende begrundelser for, at klageren havde handlet groft uagtsomt.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:
Udkast til styresignal - Vederlag for værgemål - momsfritagelse

Udkastet til styresignal: 14-4513447

Landsskatteretten har afgjort, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge udgør selvstændig økonomisk virksomhed i momslovens forstand, og vederlaget er derfor omfattet af momsloven.

Vederlaget er derfor momspligtigt, medmindre det omfattes af en af fritagelserne i momsloven.

Det er SKATs opfattelse, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge falder ind under momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, om social forsorg og bistand.

Høringssvar:

  • Dansk Erhverv
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Nyt på inddrivelsesområdet

    SKM2014.828.SKAT Rentesatserne til beregning af dag-til-dag rente mv. for 2014

    Vedrører: Opkrævningsloven § 7, stk. 2. Kildeskatteloven § 59, stk. 1, 2. pkt., § 61, stk. 2, 2. pkt. og § 62, stk. 2, 2. pkt. Lov nr. 1562 af 20. december 2013, § 1

    Rentesatser til beregning af renter og procenttillæg af restskat samt procentgodtgørelse på overskydende skat fastsættes hvert år i december. Nu er rentesatserne fastsat for indkomståret 2014.

    SKM2014.827.SKAT Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2015

    Vedrører: Lovbekendtgørelse nr. 569 af 28. maj 2014, om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven) § 7

    Opgørelse af rentesats ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2015.

    SKM2014.811.ØLR Konkursbo - separatistkrav - simpelt krav - tilbagesøgning

    Vedrører: Konkursloven § 97

    Anpartsselskab, der havde et tilbagesøgningskrav (conditio indebiti) i et konkursbo, havde ikke separatiststilling i konkursboet, men alene et simpelt krav, jf. konkurslovens § 97. Anpartsselskabet havde den 11. juli 2012 betalt kr. 345.000 til en bankkonto tilhørende en person, som anpartsselskabet skyldte kr. 345,-. Tidligere samme dag var der fra anden side overført 260.000 kr. til bankkontoen, der efter overførslen af de 345.000 kr. havde et indestående på 605.155,29 kr.

    Senere samme dag blev der fra kontoen udbetalt henholdsvis 7.000 kr., 13.000 kr. og 50.000 kr., hvorefter der indestod 535.155,29 kr. Den 12. juli 2012 blev bankkontoen spærret, hvilket indebar, at kontohaveren ikke længere kunne disponere over kontoen. Den 17. juli 2012 fik SKAT foretaget arrest i indeståendet på kontoen. Den 30. juli 2012 indgav anpartsselskabet konkursbegæring mod kontohaveren på grundlag af et tilbagesøgningskrav på kr. 344.655 svarende til det fejlagtigt betalte beløb. Den 21. august 2012 blev kontohaveren taget under konkursbehandling. Sagen handlede om, hvorvidt anpartsselskabet havde separatiststilling for så vidt angår kr. 344.655 ud af kontoens indestående på konkurstidspunktet. Landsretten fandt, at der ved indsættelsen af beløbet på 345.000 kr. på bankkontoen skete der en sammenblanding med de penge, der i forvejen var på kontoen.

    Anpartsselskabets tilbagesøgningskrav måtte herefter anses som en fordringsret med den virkning, at kravet alene skulle anerkendes som et simpelt krav, jf. konkurslovens § 97. Et af anpartsselskabets påberåbt synspunkt om, at manglende separatiststilling ville føre til, at boets øvrige kreditorer opnåede en ugrundet berigelse på anpartsselskabets bekostning blev ikke taget til følge.


    Indholdsfortegnelse 

    Nye straffesager

    SKM2014.833.VLR Straffesag - momssvig - uregistreret virksomhed - unddragelse af registreringsafgift - straffelovsovertrædelser

    Vedrører: Momsloven § 81. Registreringsafgiftsloven § 27. Straffeloven § 289 og § 283

    T1 og T2 var tiltalt for i forening som reelt ansvarlige i det tyske selskab H1x, hvor T3 var ansat som direktør, med forsæt til momsunddragelse af særlig grov karakter i forbindelse med udleje af tyske bygningshåndværkere til danske håndværksmestre at have drevet uregistreret virksomhed, hvorved statskassen blev unddraget ikke under 3.000.000 kr. i moms.

    T4 var tiltalt for medvirken til momssvig idet han gav tilladelse til at T1, T2 og T3 benyttede cvr. nr. tilhørende selskab G1 Holding ApS hvori T4 var direktør hvorved statskassen blev unddraget ikke under 1.769.220 kr. i moms.

    Endvidere var der rejst tiltale mod T1, T2, T3 og T4 for skyldnersvig idet de ved forstikkelse, proformaretshandler eller på anden måde unddrog eller forsøgte at unddrage selskabets (H1x) ejendele fra at tjene fordringshaverne eller enkelte af disse til fyldelstgørelse idet der i H1x blandt andet var skyldig dansk moms på ikke under 3.000.000 kr.

    T1 og T3 var tiltalt for unddragelse af registreringsafgift. T3 var tiltalt for at have benyttet 3 biler i Danmark uden at disse var registreret og afgiftsberigtiget i Danmark.

    T1 var tiltalt for medvirken til unddragelse af registreringsafgift idet han hjalp danskere til at få tysk kørekort og proforma tysk folkeregisteradresse hvorved de navngivne danskere uretmæssigt anvendte biler, der ikke var afgiftsberigtigede i Danmark.

    Byretten fandt at T1 og T2 under de foreliggende omstændigheder havde indset muligheden for at momsen i H1x ikke ville blive afregnet, men alligevel foretog faktureringerne. T1 og T2 fandtes derved at have handlet med forsæt til momssvig.

    Byretten fandt, at T4 havde stillet CVR-nummeret til rådighed for T1 og T2. Formålet med dette arrangement var at skjule for H1x´s kunder at H1x ikke var momsregistreret, men desuagtet udstedte fakturaer med angivelse af moms. Det var ubetænkeligt at lægge til grund at T4 på et tidligt tidspunkt indså at der var en overvejende sandsynlighed for, at den indbetalte moms ikke ville blive afregnet, hvorfor T4 blev fundet skyldig i tiltalen.

    Byretten fandt, at T3 ikke havde deltaget i den daglige drift af H1x. T3 var dog bekendt med problemerne i H1x og T3 blev fundet skyldig i medvirken til momsunddragelse. T3´ss medvirken måtte anses for grov uagtsom. Da overtrædelsen herefter ikke kunne henføres til Strfl. § 289 var strafansvaret derfor forældet.

    Byretten fandt T2 skyldig i skyldnersvig.

    Vedrørende unddraget registreringsafgift fandt byretten T1 skyldig i afgiftsunddragelse af særlig grov karakter, jf. Strfl. § 289 idet han var behjælpelig med at skaffe navngivne kunder en adresse i Tyskland, som var uden realitet og han i øvrigt var behjælpelig med at skaffe tyske kørekort, registrering af bilerne, som ikke var i overensstemmelse med de faktiske forhold og i et vist omfang også med finansiering af bilerne.

    Byretten fandt at T3 havde indset, at han ikke på noget tidspunkt havde reel bopæl i Tyskland og som heller ikke reelt havde udført arbejde for H1x og således ikke var berettiget til at køre i de i anklageskriftet anførte biler i Danmark. Byretten fandt, at T3 herved havde unddraget registreringsafgift og herved havde overtrådt Strfl. § 289.

    T1 og T2 blev frifundet for påstanden om rettighedsfrakendelse.

    Straffen blev fastsat således:

    Straffen for T1 blev fastsat til 1 år og 6 måneders fængsel, hvoraf 3 måneder blev gjort ubetinget. Tillægsbøden blev fastsat til 3.600.000 kr.

    Straffen for T2 blev fastsat til 2 år og 6 måneder, hvoraf 6 måneder blev gjort ubetinget. Tillægsbøden blev fastsat til 3.000.000 kr.

    Straffen for T3 blev fastsat til 4 måneders betinget fængsel og en tillægsbøde på 300.000 kr.

    Straffen for T4 blev fastsat til 1 års fængsel, hvor 3 måneder blev gjort ubetinget.

    De tiltalte fik konfiskeret et større beløb og de tiltalte blev dømt til at erstatte det lidte tab til statskassen.

    Landsretten fandt T1 og T2 skyldig i momssvig, men gav et skønsmæssigt fastsat fradrag for uerholdelige fordringer i H1x på 500.000 kr.

    T2 blev frifundet for skyldnersvig, idet T2 forklarede at de overførte midler skulle anvendes til betaling af medarbejdere, hvis arbejde var nødvendigt for at H1x kunne kræve betaling af sine kunder.

    Landsretten frifandt T3 og T4 for momssvig idet forholdet måtte anses som forældet.

    Landsretten stadfæstede byrettens dom vedrørende T1 og T3´ss unddragelse af registreringsafgift.

    T1 og T2 blev frifundet for påstanden om rettighedsfrakendelse.

    Straffen for T1 blev fastsat som en tillægsstraf på 1 års betinget fængsel og en tillægsbøde på 675.000 kr.

    Straffen for T2 blev fastsat til 6 måneders betinget fængsel og en tillægsbøde på 350.000 kr.

    Straffen for T3 blev fastsat til 3 måneders betinget fængsel og og en tillægsbøde på 179.500 kr.

    T4 blev frifundet.

    SKM2014.831.VLR Straffesag - momssvig - falske fakturaer

    Vedrører: Momsloven § 81. Straffeloven § 171

    T var tiltalt for at have afgivet urigtige momsangivelser for 3. og 4. kvartal i 2010. Endvidere var T tiltalt for at have udfærdiget falske dokumenter og gøre brug af disse, eller forsøgte at gøre brug af disse, overfor SKAT til brug for momsangivelsen for 3. kvartal 2010.

    Byretten fandt T skyldig i overensstemmelse med anklageskriftet. Byretten fandt det ubetænkeligt, efter en samlet troværdighedsvurdering, at afvise T's forklaring om, at den urigtige angivelse for 4. kvartal 2010 skyldtes en fejl begået af hans søn.

    Straffen blev fastsat til fængsel i 60 dage samt en tillægsbøde på 250.000 kr. Tillægsbøden blev nedsat fra 475.000 kr. til 250.000 kr. grundet lang sagsbehandlingstid.

    Landsretten anførte, at T under hele sagen har erkendt at have afgivet urigtige oplysninger med forsæt til momsunddragelse vedrørende 3. kvartal, men under hele sagen har nægtet sig skyldig vedrørende 4. kvartal 2010.

    Henset til T's forklaring, sønnens forklaring samt SKATs sagsbehandlers forklaring hvorefter T virkede overrasket over, at der var angivet for 4. kvartal og sagde at det ikke kunne passe, fandt landsretten det ikke bevist uden rimelig tvivl, at T havde gjort sig skyldig i forsætlig momsunddragelse for 4. kvartal og T blev frifundet for dette forhold.

    Straffen blev fastsat til 40 dages fængsel og en tillægsbøde på 250.000 kr.

    Landsretten fandt ikke, at sagens forløb, siden forholdene blev begået, gav grundlag for nedsættelse af tillægsbøden.

    Med de anførte ændringer stadfæstede landsretten dommen.


    Indholdsfortegnelse 

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 08-12-2014 - 06-01-2015

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 11-12-2014 dom i C-590/13 Idexx Laboratoires Italia
    Fiskale bestemmelser

    Finder principperne i Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – ifølge hvilke artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i sjette direktiv 77/388 , som ændret ved direktiv 91/680/EØF, om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter er til hinder for en praksis med hensyn til berigtigelse af angivelser og opkrævning af moms, som sanktionerer en tilsidesættelse af dels de forpligtelser, der følger af formaliteter, der er fastsat i national lovgivning i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, litra d), dels de regnskabs- og angivelsesforpligtelser, der følger af nævnte artikel 22, stk. 2 og 4, ved at nægte adgang til fradragsret ved anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt – også anvendelse i tilfælde af en afgiftspligtig persons fuldstændige tilsidesættelse af de i de nævnte bestemmelser omhandlede forpligtelser, når der under alle omstændigheder ikke hersker nogen tvivl om den afgiftspligtige persons stilling og ret til fradrag?

    Henviser udtrykkene »obblighi sostanziali«, »substantive requirements« og »exigences de fond« i de forskellige sprogversioner af Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – for så vidt angår omvendt betalingspligt for moms – til pligten til at betale moms, overtagelsen af afgiftsgælden eller eksistensen af materielle betingelser, som begrunder, at den afgiftspligtige person pålægges den omhandlede afgift og som regulerer fradragsretten med henblik på at sikre det EU-retlige princip om momsens neutralitet, såsom eksempelvis sammenhæng, afgiftspligt og adgangen til fuldt fradrag?

    Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Ny sag
    Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Dom

    Den 18-12-2014 dom i C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s
    Fiskale bestemmelser

    Anmodning om præjudiciel afgørelse – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 3, litra b), artikel 28b, punkt A, stk. 2, og artikel 28c, punkt A, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 138, stk. 1, artikel 169 og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsovergangsordning for samhandelen mellem medlemsstaterne – varer, der forsendes eller transporteres inden for Fællesskabet – svig begået i ankomstmedlemsstaten – hensyntagen til svigen i afsendelsesmedlemsstaten – hvorvidt den i sjette direktivs artikel 28c, punkt A, litra a), fastsatte fritagelse finder anvendelse på disse varer

    Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport “Italmoda” Mariano Previti - Ny sag
    Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Indstilling
    Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Dom

    Den 18-12-2014 dom i C-639/13 Kommissionen mod Polen
    Fiskale bestemmelser

    Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 96, 97 og 98 sammenholdt med bilag III i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på varer, der er beregnet til brandsikring

    Tidligere dokument: C-639/13 Kommissionen mod Polen - Ny sag

    Den 18-12-2014 dom i C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
    Fiskale bestemmelser

    Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 4, stk. 3, TEU – tilbagesøgning af uretmæssigt udbetalte beløb – afgifter opkrævet i strid med EU-retten – national lovgivning der med tilbagevirkende kraft begrænser retsmidlerne for tilbagesøgningskrav vedrørende beløb der er betalt med urette – overtrædelse af princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet

    Tidligere dokument: C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag

     

    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    ST 14425 2014 INIT RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet

    ST 15942 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en aftale mellem Den Europæiske Union og Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet. Indholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

    ST 15995 2014 ADD 1 Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet - Vedtagelse af den lovgivningsmæssige retsakt (LR + E)

    ST 15995 2014 INIT Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet - Vedtagelse af den lovgivningsmæssige retsakt (LR + E)

    ST 15998 2014 INIT Voldgiftskonventionen - Rådets afgørelse om Kroatiens tiltrædelse af konventionen af 23. juli 1990 om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud = Vedtagelse

    ST 16120 2014 INIT Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af forstærket samarbejde på området for afgift på finansielle transaktioner - Status. Indholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

    ST 16153 2014 INIT Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en aftale mellem Den Europæiske Union og Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet - VedtagelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

    ST 14425 2014 COR 2 RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet

    ST 16498 2014 INIT Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af forstærket samarbejde på området for afgift på finansielle transaktioner - Status

    ST 16034 2014 INIT Økofinrådets rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål. Indholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

     

    Nyt fra Kommissionen

    Rules of origin: the value limits 2015 for the Pan-Euro-Mediterranean zone, the Republic of Moldova, Chile and Central America are online

    VAT 2015: an updated list of national contact points is available on line

    Customs: Commissioner Moscovici welcomes Council support for risk management Strategy and Action Plan

     

    Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

    Nyhedsbrev til virksomheder

    Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

    Toldkurser (valutakurser)

    Valutakurser (toldkurser) 1. december - 31. december 2014 - 5 % udsving


    Indholdsfortegnelse 

    Høringsportalen

    Bekendtgørelse om digital kommunikation på Skatteministeriets område
    Oprettelsesdato: 01-12-2014
    Høringsfrist: 08-01-2015

    L 64 - Udkast til ændringsforslag - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love i høring.
    Oprettelsesdato: 04-12-2014
    Høringsfrist: 08-12-2014

     

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 42 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

    Bilag

    Bilag 7

    Henvendelse af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte

    Bilag 8

    Fortroligt dokument

    Spørgsmål og svar

    Spm. 12

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte, til skatteministeren

    L 42 A Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

    Bilag

    Bilag 7

    Henvendelse af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte

    Bilag 8

    Fortroligt dokument

    Spørgsmål og svar

    Spm. 12

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte, til skatteministeren

    L 42 B Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

    Bilag

    Bilag 7

    Henvendelse af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte

    Bilag 8

    Fortroligt dokument

    Spørgsmål og svar

    Spm. 12

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Rådet for Socialt Udsatte, til skatteministeren

    L 43 Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

    Bilag

    Bilag 10

    Kopi af skatteministerens svar på ULØ alm. del - spm. 31 vedrørende kommentar til henvendelsen fra Dansk Taxi Råd om afgiftsharmonisering af registreringsafgiften

    Bilag 11

    Henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd

    Spørgsmål og svar

    Spm. 39

    Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd, til skatteministeren

    Spm. 40

    MFU spm. om at redegøre for begrundelsen for, at antallet afviger markant fra Dansk Taxi Råds beregninger, hvorefter 1.300 arbejdspladser forsvinder som direkte konsekvens af afskaffelsen af frikørselsordningen, jf. svar på spm. 41, til skatteministeren

    Spm. 41

    MFU spm. om kommentar til artiklen i JydskeVestkysten den 1/12-14: ”Vognmand: Vi skal køre længere for at tjene det samme”, til skatteministeren

    Spm. 42

    MFU spm. om i hvilke tilfælde en indkøbt taxi vil være omfattet hhv. ikke omfattet af de hidtidige regler om frikørsel, til skatteministeren

    Spm. 43

    MFU spm. om, hvorfor ministeren mener, at en ”passende omstillingsperiode” for afskaffelsen af frikørselsordningen kan beregnes fra tidspunktet for indgåelsen af vækstpakken i juni måned 2014, til skatteministeren

    Spm. 44

    MFU spm. om, hvordan ministeren mener, at man kan ”hamstre” taxier, når man skal afmelde sin taxibevilling på sin vogn, for at kunne registrere en ny, til skatteministeren

    Spm. 45

    MFU spm. om, hvad der vil ske for en vognmand, der har købt sin bil til mulig indregistrering i f.eks. december 2014, men hvor leveringen bliver forsinket, så bilen først modtages og indregistreres i 2015, til skatteministeren

    Spm. 46

    MFU spm. om det fremgik af de oplysninger, der tilgik forligskredsen, at det ville koste 400 arbejdspladser i taxibranchen, at denne lovgivning skulle træde i kraft 1. januar 2015 m.v., til skatteministeren

    Spm. 47

    MFU spm. om de oplysninger, der kom frem i materialerne fra vækstaftalen i juni 2014, var tilstrækkelige for erhvervslivet til at træffe forretningsmæssige dispositioner på i almindelighed, til skatteministeren

    Spm. 48

    MFU spm. om, hvorfor man både har en høringsproces og 3 behandlinger i Folketinget, da disse vel er overflødige, når befolkning og erhvervsliv sagtens kan basere deres beslutninger på politiske forlig, til skatteministeren

    Spm. 49

    MFU spm. om, hvorfor taxiselskaberne og Dansk Taxi Råd ikke var en del af høringslisten for denne lov, til skatteministeren

    Spm. 50

    MFU spm. om der med fjernelsen af frikørselsordningen fortsat er rimelige rammer for taxibetjening i yderområderne, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

    Spm. 51

    MFU spm. om ministrene er enig i, at udfordring bliver markant større, når frikørselsordningen bliver afskaffet, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

    Spm. 52

    MFU spm. om, hvilke grupper af borgere i landdistrikterne, der bliver ramt hårdest, når der ikke længere er adgang til taxikørsel, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

    L 43 A Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

    Bilag

    Bilag 10

    Kopi af skatteministerens svar på ULØ alm. del - spm. 31 vedrørende kommentar til henvendelsen fra Dansk Taxi Råd om afgiftsharmonisering af registreringsafgiften

    Bilag 11

    Henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd

    Spørgsmål og svar

    Spm. 39

    Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd, til skatteministeren

    Spm. 40

    MFU spm. om at redegøre for begrundelsen for, at antallet afviger markant fra Dansk Taxi Råds beregninger, hvorefter 1.300 arbejdspladser forsvinder som direkte konsekvens af afskaffelsen af frikørselsordningen, jf. svar på spm. 41, til skatteministeren

    Spm. 41

    MFU spm. om kommentar til artiklen i JydskeVestkysten den 1/12-14: ”Vognmand: Vi skal køre længere for at tjene det samme”, til skatteministeren

    Spm. 42

    MFU spm. om i hvilke tilfælde en indkøbt taxi vil være omfattet hhv. ikke omfattet af de hidtidige regler om frikørsel, til skatteministeren

    Spm. 43

    MFU spm. om, hvorfor ministeren mener, at en ”passende omstillingsperiode” for afskaffelsen af frikørselsordningen kan beregnes fra tidspunktet for indgåelsen af vækstpakken i juni måned 2014, til skatteministeren

    Spm. 44

    MFU spm. om, hvordan ministeren mener, at man kan ”hamstre” taxier, når man skal afmelde sin taxibevilling på sin vogn, for at kunne registrere en ny, til skatteministeren

    L 43 B Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

    Bilag

    Bilag 10

    Kopi af skatteministerens svar på ULØ alm. del - spm. 31 vedrørende kommentar til henvendelsen fra Dansk Taxi Råd om afgiftsharmonisering af registreringsafgiften

    Bilag 11

    Henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd

    Spørgsmål og svar

    Spm. 39

    Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd, til skatteministeren

    Spm. 40

    MFU spm. om at redegøre for begrundelsen for, at antallet afviger markant fra Dansk Taxi Råds beregninger, hvorefter 1.300 arbejdspladser forsvinder som direkte konsekvens af afskaffelsen af frikørselsordningen, jf. svar på spm. 41, til skatteministeren

    Spm. 41

    MFU spm. om kommentar til artiklen i JydskeVestkysten den 1/12-14: ”Vognmand: Vi skal køre længere for at tjene det samme”, til skatteministeren

    Spm. 42

    MFU spm. om i hvilke tilfælde en indkøbt taxi vil være omfattet hhv. ikke omfattet af de hidtidige regler om frikørsel, til skatteministeren

    Spm. 43

    MFU spm. om, hvorfor ministeren mener, at en ”passende omstillingsperiode” for afskaffelsen af frikørselsordningen kan beregnes fra tidspunktet for indgåelsen af vækstpakken i juni måned 2014, til skatteministeren

    Spm. 44

    MFU spm. om, hvordan ministeren mener, at man kan ”hamstre” taxier, når man skal afmelde sin taxibevilling på sin vogn, for at kunne registrere en ny, til skatteministeren

    L 55 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensioner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond).

    Bilag

    Bilag 3

    1. udkast til betænkning

    Spørgsmål og svar

    Spm. 1

    Spm. om ministeren er enig i, at statsfinansielle problemer ikke bør løses ved hjælp af engangsindtægter, men ved at tilpasse de offentlige udgifter, til skatteministeren

    Spm. 2

    Spm. om, hvor mange mia. kr. man samlet har fået i statskassen ved fremrykningen af beskatningen på kapitalpensioner, til skatteministeren

    Spm. 3

    Spm. om man kan konkludere, at overforbruget på finansloven finansieres af fremrykningen af beskatningen af kapitalpensioner og lønmodtagernes dyrtidsfond, til skatteministeren

    Spm. 4

    Spm. om, hvornår regeringen fandt ud af, at det som følge af svækkede vækstforudsætninger ville være nødvendigt at lave en pensionspakke, til skatteministeren

    L 64 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

    Bilag

    Bilag 9

    Ændringsforslag, fra skatteministeren

    Bilag 10

    2. udkast til betænkning

    Bilag 11

    Henvendelse af 2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale anvendt under foretræde den 3/12-14

    Bilag 12

    Orientering om ændringsforslag sendt i høring, fra skatteministeren

    Spørgsmål og svar

    Spm. 18

    Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren

    Spm. 19

    Spm. om ministeren har overvejet mulighederne for en samlet konsekvensvurdering som følge af skadeforsikringsafgiften og vejhjælpen i lovforslaget, til skatteministeren

    Spm. 20

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale anvendt under foretræde for udvalget den 3/12-14, til skatteministeren

    L 64 A Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

    Bilag

    Bilag 9

    Ændringsforslag, fra skatteministeren

    Bilag 10

    2. udkast til betænkning

    Bilag 11

    Henvendelse af 2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale anvendt under foretræde den 3/12-14

    Bilag 12

    Orientering om ændringsforslag sendt i høring, fra skatteministeren

    Spørgsmål og svar

    Spm. 18

    Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren

    Spm. 19

    Spm. om ministeren har overvejet mulighederne for en samlet konsekvensvurdering som følge af skadeforsikringsafgiften og vejhjælpen i lovforslaget, til skatteministeren

    Spm. 20

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale anvendt under foretræde for udvalget den 3/12-14, til skatteministeren

    L 64 B Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

    Bilag

    Bilag 9

    Ændringsforslag, fra skatteministeren

    Bilag 10

    2. udkast til betænkning

    Bilag 11

    Henvendelse af 2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale anvendt under foretræde den 3/12-14

    Bilag 12

    Orientering om ændringsforslag sendt i høring, fra skatteministeren

    Spørgsmål og svar

    Spm. 18

    Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren

    Spm. 19

    Spm. om ministeren har overvejet mulighederne for en samlet konsekvensvurdering som følge af skadeforsikringsafgiften og vejhjælpen i lovforslaget, til skatteministeren

    Spm. 20

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-14 fra Bryggeriforeningen vedrørende materiale anvendt under foretræde for udvalget den 3/12-14, til skatteministeren

    Almindelig del

    Spørgsmål og svar

    Spm. 78

    Spm. om at bekræfte, at muligheden for, at journalister kan få faste prøveskilte til brug ved test af nye motorcykler, forsvandt i 2008, til skattemin...   Svar  

    Spm. 113

    Spm. om at redegøre for proceduren, hvorved SKAT konstaterer, at der er opstået toldskyld, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 114

    Spm. om ministeren vil foretage sig noget konstruktivt for bagudrettet at hjælpe de berørte virksomheder, som allerede har modtaget forvaltningsmæssig...   Svar  

    Spm. 115

    Spm. om ministeren kender til sager, hvor SKAT har pålagt virksomheder fuld toldskyld, moms og afgift af varer på transitlagre, på trods af at de pågæ...   Svar  

    Spm. 116

    Spm. om at bekræfte, at SKAT har straffet mindre uforsætlige skrivebordsfejl i registrering eller lignende med forvaltningsmæssige reaktioner over for...   Svar  

    Spm. 119

    Spm. om talepapir fra samrådet den 6. november 2014 om samrådsspørgsmål K (ECOFIN-rådsmødet den 7. november 2014 og øvrige skattesager under det itali...   Svar  

    Spm. 121

    Spm. om, hvor meget satsen på 180 pct. kan sænkes, før det resulterer i et provenutab for statskassen, jf. svar på spm. 231 (2012-13), til skatteminis...   Svar  

    Spm. 122

    MFU spm. om, hvor meget ministeren venter, at statens provenu fra bilregistreringsafgifter (eksklusiv moms) på bilradioer vil være i 2013 og 2014, til...   Svar  

    Spm. 123

    MFU spm. om, hvor meget ministeren venter, at statens momsindtægter på bilradioer vil være i 2013 og 2014, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 138

    Spm. om, hvad der menes med henvisningen til sondringen i den tidligere mediestøtteordning, da der som bekendt ikke tidligere var en reklameafgiftslov...   Svar  

    Spm. 139

    Spm. om, hvorfor reklameafgiftsloven og mediestøtteloven opstiller forskellige kriterier for at modtage kulturstøtte, når de to love efter det oplyste...   Svar  

    Spm. 153

    Spm. om at oplyse, om SKAT kan levere den af Foreningen af Grundtvigske Valg- og Frimenigheder (FGVF) ønskede tekniske løsning, hvis FGVF selv dækker ...   Svar  

    Spm. 155

    Spm. om, hvilke former for stats- og offentlig støtte danske skrevne medier har mulighed for at modtage, til kulturministeren, kopi til skatteminister...   Svar  

    Spm. 156

    Spm. om, hvilken dialog Skatteministeriet og Kulturministeriet har haft i forbindelse med behandlingen af reklameafgiftsloven (L 50) i 2012, til kultu...   Svar  

    Spm. 157

    Spm. om, under antagelse af, at Danmark har pligt til at lade Kommissionens forbud mod kumulering fremgå af mediestøtteloven, bedes ministeren redegør...   Svar  

    Spm. 158

    Spm. om ministeren er enig med advokat Michael Honorés vurdering, til kulturministeren, kopi til skatteministeren  Svar  

    Spm. 159

    Spm. om selvstændige annoncetillæg henholdsvis andre sektioner end den første/primære inkluderes i beregningen af redaktionelt indhold, jf. mediestøtt...   Svar  

    Spm. 160

    Spm. om, hvad det ville betyde for avisernes mediestøtte, såfremt alle sektioner og annoncetillæg bliver inkluderet i beregningen af redaktionelt indh...   Svar  

    Spm. 161

    Spm. om at oversende en opgørelse over henholdsvis redaktionelt indhold og annoncer, til kulturministeren, kopi til skatteministeren  Svar  

    Spm. 162

    Spm. om baggrunden for, at avisers annoncetillæg reelt undtages for reklameafgiften, til kulturministeren, kopi til skatteministeren  Svar  

    Spm. 163

    Spm. om at give en juridisk vurdering af retfærdigheden i, at der ikke skal afregnes reklameafgift af avisers annoncetillæg, mens der skal afregnes re...   Svar  

    Spm. 164

    Spm. om at opdatere beregning, oversendt til Kulturudvalget som svar på KUU (2010-11) alm. del – spørgsmål 150, til kulturministeren, kopi til skattem...   Svar  

    Spm. 170

    Spm. om forskellene i kriterierne for at opnå støtte fra henholdsvis Kulturministeriets Ugeavispujle og Mediestøtteloven, til kulturministeren  Svar  

    Spm. 177

    Spm. om, hvorfor regeringen har indført to love (mediestøtteloven og reklameafgiftsloven), der har samme formål (støtte udbredelsen af ugeaviser), sam...   Svar  

    Spm. 178

    Spm. om, hvorfor det efter reklameafgiftsloven kræves, at ugeaviser har mindst 25 pct. redaktionelt indhold, til kulturministeren  Svar  

    Spm. 179

    Spm. om, hvad det nøjagtigt er, at Kammeradvokaten har forholdt sig til i forhold til professor Frands Mortensens artikel, ”Debat: Reklameafgift på ko...   Svar  

    Spm. 180

    Spm. om, hvilken form for juridisk vurdering Kammeradvokaten har foretaget, og hvor klar en konklusion, der foreligger, til kulturministeren  Svar  

    Spm. 216

    Spm. om at redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 9. december 2014, som er relevante for Skatteudvalget, til økonomi- og indenrigsministeren,...   Svar  

    Spm. 232

    Spm. om at oversende de indsamlede "prisoplysninger på en række frikørte biler eller biler med lignende alder og kilometertal", der er "anvendt til at...   Svar  

    Spm. 233

    Spm. om, hvordan ministeren kan skønne, hvor stort tabet vil være for den enkelte vognmænd og dermed konsekvenserne i tab af antal jobs som f.eks. fre...   Svar  

    Spm. 234

    Spm. om, hvilke geografiske hensyn der er taget i beregningen af afsætningen af taxier, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 235

    Spm. om, hvor stor en andel af prisstigningen til en taxi, der reelt vil kunne imødegås ved indkøb af en billigere biltype, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 236

    MFU spm. om, hvorfor biler bevilliget af kommunen til kørestolsbrugere ikke kan fritages for registreringsafgift, hvis bilen ikke er af arten personbi...   Svar  

    Spm. 237

    MFU spm. om, hvilke regler der står i vejen for, at biler godkendt og bevilliget af kommunen som handicapbil til kørestolsbrugere kan fritages fra reg...   Svar  

    Spm. 238

    Spm. om at oplyse SKATs lovhjemmel til at opkræve rykkergebyrer for manglende betaling af regninger, som SKAT aldrig har sendt ud, til skatteministere...   Svar  

    Spm. 239

    Spm. om at bekræfte, at der i oktober er udsendt rykkere for manglende betaling af vægtafgift for 2012, som SKAT ikke tidligere har forsøgt opkrævet, ...   Svar  

    Spm. 240

    Spm. om det er rimeligt, at SKAT pålægger rykkergebyr for manglende betaling, når en borger ikke tidligere har modtaget opkrævning herom, til skattemi...   Svar  

    Spm. 241

    Spm. om en oversigt over de aktuelle afgiftssatser på nydelsesmidler i Danmark, Sverige og Tyskland med og uden moms pr. 1. januar 2015, til skattemin...   Svar  

    Spm. 242

    MFU spm. om ministeren er enig med professor i EU-ret Morten Broberg i, at Post Danmarks opkrævning af et gebyr på 160 kr. for opkrævning af moms på e...   Svar  

    Spm. 243

    MFU spm. om at af- eller bekræfte, om et lovforslag, som indfører importmoms på magasiner på dansk fra lande uden for EU, vil have en diskriminerende ...   Svar  

    Spm. 244

    MFU spm. om Justitsministeriet har været rådført i forbindelse med den juridiske vurdering af udkastet til "Forslag til lov om ændring af momsloven", ...   Svar  

    Spm. 245

    MFU spm. om, hvilke lovtekniske bemærkninger Justitsministeriet har haft til de EU-retlige aspekter i udkastet til "Forslag til lov om ændring af moms...   Svar  

    Spm. 246

    Spm. om, hvad ministeren har tænkt sig gøre for at undgå misbrug af momsreglerne på olie/gasområdet, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 264

    Spm. om kommentar til artiklen "Forskere sår tvivl om miljøgevinst ved omstridt afgift", som blev bragt i Børsen den 26. november 2014, til miljøminis...   Svar  

    § 20-spørgsmål

    Spm. S 450

    Agter regeringen fortsat at indføre en reklameafgift, der medfører tab af arbejdspladser og højere forbrugerpriser set i lyset af de seneste udmelding...