Kære læser !
En uge med en stribe gode artikler og en række dokumenter fra SKAT i form af bl.a. udkast til et styresignal om aktindsigt i interne dokumenter.
Kigger vi sidst i nyhedsbrevet er Folketingsbilagene fokuseret på grænsehandel med campingvogne (m.m.) og moms på kreditkortgebyrer.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsfradrag ved tab på debitorer
The Danish government’s growth package 2014
Ydelser kan nu også være investeringsgoder
Momsfradrag for tab på debitorer
EU-Domstolens afgørelse i Skandia America
A Lot Ado About Reduced VAT Rates
Udkast til styresignal om fjernsalg
Ændring af elafgiftsloven, personskatteloven og forskellige andre love.
Momsrefusion for fakturaer fra 2013 – sidste chance
Omvendt betalingspligt på mobiltelefoner mv. – særligt for uddannelsesinstitutioner, skoler mv.
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - Aktindsigt i interne arbejdsdokumenter
Bindende svar
Moms på salg af fast ejendom
Kendelser
Afslag på tilladelse til kørsel i Danmark med udenlandsk køretøj
Regulering af momstilsvar
Domme
Registreringsafgift - parallelimport - luksusbil - hæftelse
Bekæmpelsesmiddel- og kvælstofafgift - skønsmæssig ansættelse - stillingsfuldmagt
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 40
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140922' AND [SkatteraadChanged] <= '20140928') OR ([LSRChanged] >= '20140922' AND [LSRChanged] <= '20140928') OR ([ByretChanged] >= '20140922' AND [ByretChanged] <= '20140928') OR ([LandsretChanged] >= '20140922' AND [LandsretChanged] <= '20140928') OR ([HojesteretChanged] >= '20140922' AND [HojesteretChanged] <= '20140928')) ORDER BY AppelId DESC
BDOMomsfradrag ved tab på debitorer SKAT har præciseret, at det – heller ikke for tilgodehavender over 3.000 kr. - er en betingelse for momsfradrag, at fordringen har været forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed. |
BDOThe Danish government’s growth package 2014 A growth package introduced by the Danish government includes several tax initiatives |
DELACOURMomsfradrag for tab på debitorer SKAT ændrer praksis vedrørende regulering af tab på fordringer over 3.000 kr. |
DeloitteEU-Domstolens afgørelse i Skandia America Leverancer fra hovedkontoret til en filial i en fællesregistrering kan ikke ske momsfrit. |
EC Tax ReviewA Lot Ado About Reduced VAT Rates Although prima facie the EU harmonization rules for VAT rates look quite simple, the EU-rules on the use of reduced VAT rates are contaminated with numerous derogations and special regimes for individual Member States. Several attempts by the European Commission to get a more transparent harmonization in this field have not yet led to success. Will Member States be prepared to find a solution? |
FSR - danske revisorerUdkast til styresignal om fjernsalg FSR har alene den bemærkning, at det er anført i udkastet under ”Baggrund og problemstilling”, at det nye styresignal skal supplere SKM2011.217.SKAT, mens det andetsteds i udkastet er anført, at det nye styresignal skal ophæve SKM2011.217.SKAT. FSR antager, at det ikke er hensigten at ophæve SKM2011.217.SKAT, og foreslår derfor en tilpasning af udkastet. |
FSR - danske revisorerÆndring af elafgiftsloven, personskatteloven og forskellige andre love. Overordnet hilser FSR – danske revisorer de administrative lettelser, indeholdt i lovforslaget, velkommen. Lovforslaget indeholder hovedsageligt ændringer, som tilbageruller forsyningssikkerhedsafgiften. FSR har ingen kommentarer til denne del af lovforslaget. Videre indeholder lovforslaget forslag til ændring af den afgiftsmæssige behandling af forskellige VE-produkter. Skatteministeriet anfører, at årsagen til ændringen skyldes uoverensstemmelser mellem gældende lovgivning og den bagvedliggende EU lovgivning. FSR skal i den forbindelse opfordre Skatteministeriet til nærmere at beskrive, hvori disse uoverensstemmelser består, da der lægges op til væsentlige ændringer for en række virksomheder. Dette gælder ikke mindst af hensyn til virksomhedernes retssikkerhed, idet uoverensstemmelser mellem dansk ret og EU retten kan have økonomiske konsekvenser. |
PwCMomsrefusion for fakturaer fra 2013 – sidste chance Få momsrefusion fra andre EU-lande efter ansøgningen er sendt, og undgå at kravet bliver afvist. Fristen for indsendelse af ansøgning er den 30. september 2014. |
PwCOmvendt betalingspligt på mobiltelefoner mv. – særligt for uddannelsesinstitutioner, skoler mv. Den 1. juli 2014 trådte nye regler om en na-tional omvendt betalingspligt i kraft. Er I en uddannelsesinstitution eller lignende og i tvivl om reglerne gælder for jer? |
Som følge af ændringen af den organisatoriske struktur i SKAT pr. 1. april 2013 præciseres retningslinjerne for behandling af anmodninger om aktindsigt i interne arbejdsdokumenter. Efter disse retningslinjer har parter altid ret til aktindsigt i interne arbejdsdokumenter der udveksles mellem SKATs forretningsområder.
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 4 og § 13, stk. 1, nr. 9
Skatterådet kan ikke bekræfte, at salg af delvis nedbrændt erhvervsejendom ikke er momspligtigt. Køber ønsker at genopføre bygningen på de eksisterende fundamenter.
Vedrører: Registreringsloven § 2 og § 5. Registreringsbekendtgørelsen §§ 7, 8, 10, 15, 17, 18-25 (nr. 20 af 15. januar 2013)
Klager havde familiemæssig tilknytning til Polen og erhvervsmæssig tilknytning til Danmark. Da klager ikke havde godtgjort, at han regelmæssigt vendte hjem til Polen, havde han bopæl i Danmark og var ikke berettiget til at føre et udenlandsk motorkøretøj i Danmark.
Vedrører: Momsloven § 4 og §15. Dagældende momslov § 47. Skatteforvaltningsloven § 31
Landsskatteretten fandt, at et selskabs leverancer i realiteten ikke bestod i salg af fly, men i rådgivningsydelser, jf. momslovens § 4, stk. 1. Da ydelserne havde leveringssted i Danmark, jf. momslovens § 15, stk. 1, stadfæstede Landsskatteretten SKATs forhøjelse af selskabets momstilsvar. En del af forhøjelsen fandtes dog uberettiget, da den faldt uden for den ordinære genoptagelsesfrist, jf. 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. pkt.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1 og § 19, stk. 2 (dagældende)
En køber af en luksusbil parallelimporteret fra Tyskland havde ved købet opnået en besparelse på 38 pct. i forhold til listeprisen. Den lave pris skyldtes, at sælgeren ved afgiftsberigtigelsen af bilen havde opgivet en for lav pris til SKAT, hvorfor der ikke var betalt fuld registreringsafgift af bilen.
Der var under sagen enighed om, at køberen som udgangspunkt hæftede for den unddragne registreringsafgift på objektivt grundlag efter den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2. Spørgsmålet var imidlertid, om køberen var omfattet af SKATs særlige administrative praksis, hvorefter et krav om efterbetaling af registreringsafgift ikke gøres gældende mod en køber, der i god tro har købt en bil hos en bilforhandler.
Retten nåede frem til, at køberen ikke kunne anses for at være i god tro vedrørende den manglende betaling af registreringsafgift, idet køberen inden købet havde undersøgt, hvad bilens listepris i Danmark var, og idet køberen var bekendt med bilens prisniveau i Tyskland og derfor ikke havde grundlag for at tro, at det inden for den pris køberen betalte for bilen ville være muligt at afholde registreringsafgift, moms og avance til sælgeren. Endvidere udtalte retten, at omstændighederne omkring sælgeren og parternes aftaleindgåelse ikke kunne anses for sædvanlige for en forhandlervirksomhed.
Af disse grunde var køberen ikke omfattet af SKATs administrative praksis for ikke at efteropkræve registreringsafgift, og Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Opkrævningsloven § 5, stk. 2
Sagen angik prøvelse af SKATs forhøjelse af selskabets afgiftstilsvar for handel med bekæmpelsesmidler og kvælstofholdig gødning.
Sagsøgeren gjorde i første række gældende, at selskabet ikke skulle svare afgift, da de afgiftspligtige dispositioner var foretaget af direktøren uden for dennes stillingsfuldmagt. Direktøren havde ved udarbejdelse af falske fakturaer m.v. søgt at sløre, at der var handlet med afgiftspligtige produkter, og der var ikke i sagen holdepunkter for, at selskabets ejer havde medvirket til eller været vidende herom.
Retten fandt, at det lå inden for direktørens fuldmagt at foretage handel med de omhandlede produkter. Det forhold, at handlerne var foretaget af direktøren uden behørig indberetning af salg og afregning af afgifter, medførte ifølge retten ikke, at de foretagne handler lå uden for selskabets formål.
Sagsøgeren gjorde i anden række gældende, at SKATs forhøjelse skulle nedsættes. I den forbindelse gjorde selskabet bl.a. gældende, at SKATs forhøjelse - der var baseret på en detaljeret gennemgang af de reelle fakturaer - ikke kunne anses for skønsmæssig.
Retten fandt, at SKATs ansættelse beroede på et skøn. Retten udtalte herved, at det forhold, at der var taget udgangspunkt i en række bilag fundet hos såvel sagsøgeren som andre, ikke fritog afgørelsen fra at være skønsmæssig, men blot medførte en begrænsning af den usikkerhed, der altid vil være forbundet med en skønsmæssig ansættelse. Retten fandt ikke, at sagsøgeren havde godtgjort, at den skønsmæssige ansættelse var behæftet med væsentlige fejl eller var udøvet på et klart fejlagtigt eller ufuldstændigt grundlag, eller at ansættelsen var åbenbart urimelig.
Ministeriet blev på den baggrund frifundet.
Journalnr: 13/0042704
Forhøjelse af momstilsvar, ugyldighed
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret. Påstand om ugyldighed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 02-09-2014
Journalnr: 12/0191228
Grænsehandelskoncept
Klagen skyldes SKATs afgørelse om, at klageren skal svare dansk moms ved salg af campingvogne, da leverancerne skete til danske kunder her i landet, inden campingvognene blev transporteret til og afhentet af kunderne i Tyskland, jf. momslovens § 4, stk. 1, og § 14, nr. 2. Desuden spørgsmål om anvendelse af lighedsgrundsætningen, om fastlæggelse af momsgrundlaget og om ekstraordinær genoptagelse. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 19-08-2014
Journalnr: 13/02300052
Momsfradrag, køb af lastskib, ekstraordinær genoptagelse
SKAT har nedsat klagerens momstilsvar for 2009 vedrørende køb af et lastskib, da SKAT har fundet, at betingelserne for ekstraordinær ændring af klagerens momstilsvar er opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-09-2014
Journalnr: 13/0198491
Moms af deponeringer
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens udgående afgift vedrørende deponeringer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 05-09-2014
Journalnr: 13/0198530
Moms af deponeringer
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens udgående afgift vedrørende deponeringer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 05-09-2014
Journalnr: 13/0241114
Moms af skønsmæssig forhøjelse
Klagen vedrører moms af skønsmæssig forhøjelse. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 18-08-2014
Journalnr: 13/3794872
Reguleringsforpligtelse
Sagen drejer sig om, at SKAT har anset klageren for pligtig at opgøre en reguleringsforpligtigelse i forbindelse med salg af ejendom, jf. momslovens §§ 43 og 44. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 28-08-2014
Journalnr: 13/5820821
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2014
Journalnr: 13/5583445
Øl- og vinafgift samt emballageafgift
SKAT har truffet afgørelse om afgiftspligt efter øl- og vinafgiftslovens § 3 C og emballageafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2 d) for et produkt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-08-2014
Journalnr: 11/0301049
Lønsumsafgift - passiv kapitalanbringelse
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren har udøvet lønsumsafgiftsfri passiv kapitalanbringelse, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1, jf. momslovens § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1. Landsskatteretten anser klager for lønsumsafgiftsfri.
Afsagt: 19-04-2013
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 02-10-2014 dom i C-426/12 X
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch (Nederlandene) – fortolkning af artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet – udelukkelse af energiprodukter med dobbelt anvendelse – begreb
Tidligere dokument: C-426/12 X - Indstilling
Den 02-10-2014 dom i C-446/13 Fonderie 2A
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – Conseil dʼÉtat (Frankrig) – fortolkning af artikel 2, stk. 1, artikel 5, stk. 1, og artikel 8 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – levering af goder – stedet for de afgiftspligtige transaktioner – produkt, der fremstilles i stat A, omarbejdes for sælgerens regning på et forretningssted tilhørende et andet selskab, som er beliggende i stat B, og leveres til en kunde med hjemsted i samme stat B – levering mellem sælgerens land og slutmodtagerens land eller levering inden for samme medlemsstat fra omarbejdningsstedet.
Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Ny sag
Den 09-10-2014 dom i C-428/13 Yesmoke Tobacco
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Consiglio di Stato (Italien) – fortolkning af artikel 8, stk. 2, i Rådets direktiv 95/59/EF af 27. november 1995 om forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak bortset fra omsætningsafgift og artikel 7, stk. 2, i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak – forpligtelse til at fastsætte samme sats for værdipunktafgiften og samme beløb for den specifikke punktafgift for alle cigaretter – national lovgivning, hvorefter der alene for cigaretter med en lavere detailsalgspris end cigaretter i den mest efterspurgte prisgruppe fastsættes en punktafgift på 115% af grundbeløbet
Tidligere dokument: C-428/13 Yesmoke Tobacco - Ny sag
Den 09-10-2014 dom i C-492/13 Traum
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Administrativen sad – Varna (Bulgarien) – fortolkning af artikel 20 og 138, stk. 1, sammenholdt med artikel 139, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med levering af varer – erhververens manglende opfyldelse af betingelsen om »en momsregistreret person« – angivelse af dette forhold i Den Europæiske Unions databank fremgik først efter levering af varerne – pligt for sælgeren i henhold til administrativ praksis og retspraksis til at fastslå ægtheden af erhververens underskrift eller en af dennes befuldmægtigede – principperne om afgiftsneutralitet, proportionalitet og om beskyttelse af den berettigede forventning – direkte virkning
Tidligere dokument: C-492/13 Traum - Ny sag
Den 16-10-2014 dom i C-605/12 Welmory
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »fast forretningssted« – tjenesteydelser, der leveres af et selskab A, der har hjemsted i en medlemsstat, til et selskab B, der har hjemsted i en anden medlemsstat – selskab B benyttelse af selskabs A’s infrastruktur med henblik på disse tjenesteydelser – hensyntagen til det sted, hvor selskab A har hjemsted
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory Sp - Ny sag
Den 16-10-2014 dom i C-334/13 Nordex Food
Toldunion
Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter og i særdeleshed af artikel 4, stk. 1, og artikel 51 – eksportrestitutioner – for sen fremlæggelse af eksportlicens – fremlæggelse af forfalskede dokumenter til dokumentation for varers ankomst til destinationslandet – berigtigelse af disse uregelmæssigheder under proceduren – konsekvenser
Tidligere dokument: C-334/13 Nordex Food - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch (Nederlandene) – fortolkning af artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet – udelukkelse af energiprodukter med dobbelt anvendelse – begreb
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-426/12 X - Indstilling1) Artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, som ændret ved Rådets direktiv 2004/74/EF af 29. april 2004, skal fortolkes således, at den omstændighed, at der anvendes dels kul som brændsel i sukkerfremstillingsprocessen, dels kuldioxid frembragt ved forbrændingen af energiproduktet med henblik på at fremstille kunstgødning, ikke udgør »dobbelt anvendelse« som omhandlet i denne bestemmelse.
Derimod udgør den omstændighed, at der anvendes dels kul som brændsel i sukkerfremstillingsprocessen, dels kuldioxid frembragt ved forbrændingen af energiproduktet med henblik på samme fremstillingsproces, en sådan »dobbelt anvendelse«, såfremt det kan lægges til grund, at sukkerfremstillingsprocessen ikke kan gennemføres uden anvendelsen af den kuldioxid, der er frembragt ved forbrændingen af kul.
2) En medlemsstat har ret til i sin nationale lovgivning at tillægge begrebet »dobbelt anvendelse« en mere restriktiv betydning end den, der tillægges det i artikel 2, stk. 4, litra b), andet led, i direktiv 2003/96, som ændret ved direktiv 2004/74, for at afgiftspålægge de energiprodukter, der er udelukkede fra dette direktivs anvendelsesområde.
Sagen omhandler:
Anmodning om præjudiciel afgørelse – Conseil dʼÉtat (Frankrig) – fortolkning af artikel 2, stk. 1, artikel 5, stk. 1, og artikel 8 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – levering af goder – stedet for de afgiftspligtige transaktioner – produkt, der fremstilles i stat A, omarbejdes for sælgerens regning på et forretningssted tilhørende et andet selskab, som er beliggende i stat B, og leveres til en kunde med hjemsted i samme stat B – levering mellem sælgerens land og slutmodtagerens land eller levering inden for samme medlemsstat fra omarbejdningsstedet.
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - IndstillingArtikel 8, stk. 1, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 95/7/EF af 10. april 1995, skal fortolkes således, at stedet for leveringen af et gode, der er blevet solgt af et selskab, som er etableret i en medlemsstat, til en erhverver, som er etableret i en anden medlemsstat, og hvorpå sælgeren med henblik på at gøre godet egnet til levering har fået en tjenesteyder, som er etableret i denne anden medlemsstat, til at udføre færdiggørelsesarbejde inden at få tjenesteyderen til at forsende godet til erhververen, skal anses for at befinde sig i den medlemsstat, hvori sidstnævnte er etableret.
Customs: updated version of EORI guidelines is online in all EU official languages
Customs: updated version of SAD guidelines is online in all EU official languages
IP/14/1038 - Taxation: Germany referred to Court over its rules on VAT refunds for non-EU operators
Customs: the SAMANCTA eLearning course on sampling goods is now available in ten languages
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Bilag 269 |
Spm. 771 | Spm. om kommentar til intern henvendelse fra Biobrændselsforeningen, til skatteministeren Svar |
Spm. 772 |
Spm. 773 |
Spm. 831 |
Spm. 832 |
Spm. 833 |
Spm. 835 |
Spm. 836 |
Spm. 837 | Spm. om, hvad regelsættet i dag er, hvad angår ESP-system i nye biler, til skatteministeren Svar |
Spm. 838 | Spm. om, hvad regelsættet og status er for NCAP i dag i nye biler, til skatteministeren Svar |
Spm. 839 |
Spm. 843 |
Spm. 844 |
Spm. 845 |
Spm. 846 |
Spm. 847 |
Spm. 848 |
Spm. 849 |
Spm. 850 |
Spm. 851 |
Spm. 852 |
Spm. 853 |
Spm. 854 |
Spm. 855 |
Spm. 856 |
Spm. 857 |
Spm. 858 |
Spm. 859 |
Spm. 860 |
Spm. 861 |
Spm. 862 |
Spm. 863 |
Spm. 864 |
Spm. 865 |
Spm. 866 |
Spm. 867 |
Spm. 868 |
Spm. 869 |
Spm. 870 |
Spm. 871 |
Spm. 872 |
Spm. 873 |
Spm. 874 |
Spm. 875 |
Spm. 876 |
Spm. 877 |
Spm. 878 |
Spm. 879 |
Spm. 880 |
Spm. 881 |
Spm. 882 |
Spm. 883 |
Spm. 884 |
Spm. 885 |
Spm. 886 |
Spm. 887 |
Spm. 888 |
Spm. 890 |
Spm. 891 |
Spm. 892 |
Spm. 893 |
Spm. 894 |
Spm. 895 | Spm. om SKATs oplysninger om regelændringen har været mangelfulde, til skatteministeren Svar |