MomsMail 2014, uge 51

Kære læser !

Så rinder 2014 mod slutningen, og vi slutter året af med endnu en omfangsrig MomsMail.

Mest interessant i denne uge er efter min opfattelse Landsskatterettens kendelse i SKM2014.864.LSR, eller rettere sagt: SKATs resume af kendelsen. Af resumeet kan man umiddelbart udlede, at sagen fuldt ud er faldet ud til SKATs fordel - hvilket den slet ikke er - tværtimod. Den handler om momsfrit salg af 32 biler, hvor Landsskatteretten rent faktisk giver medhold i, at 22 af disse kan sælges uden moms. 10 biler kan Landsskatteretten ikke se udført fra Danmark.

For de 22 biler, som anerkendes momsfrie er der tale om, at sælger er blevet besveget af køber og Landsskatteretten mener ikke, at dette skal komme sælger til skade. Faktisk så bør kendelsen give anledning til at overveje, om SKATs praksis er korrekt.

Tilbage står at ønske vores læsere en Glædelig Jul og et Godt og Lykkebringende Nytår. 2014 har været et omvæltningernes år - for mig personligt og for rigtigt mange af vores læsere - på forskellig vis naturligvis. Jeg kan kun håbe for alle, at omvæltningerne vil ende eller er endt lige så godt, som mine omvæltninger er endt for mig.

Jeg glæder mig i hvert fald rigtigt meget til 2015 - både i forhold til mit daglige arbejde som rådgiver og til arbejdet i TaxCon, hvor vi som mål har at blive ved med at levere de mest dækkende nyhedsbreve på skatteområdet, der kan fås herhjemme.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 6 - 2014
Fuldt fradrag for hotelmoms
Moms af udgifter til julegaver og julefrokoster
20 eller 25% i moms?
Ændringsforslag til L 64 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum mv.
Styresignal vedr. den momsmæssige behandling af offentlige tilskud
Præcisering af anvendelsesområdet for afgiftsfritagelse
International VAT Monitor: 6 - 2014
Release of discussion drafts of two new elements of the OECD International VAT/GST Guidelines
Beretning om SKATs forvaltning af restancer (nr. 3/2014)

Styresignaler
Dokumentationskrav ved transport af bekæmpelsesmidler - styresignal
Motorbrændstof til fly og skibe - ændring af anvendelsesområdet for afgiftsfritagelse - styresignal

Kendelser
Betingelser for salg af biler til 0-sats
Ikke godkendt fradrag for moms vedrørende advokatudgiver i forbindelse med ekspropriationssag
Ikke godkendt nedslag i spilleafgift grundet manglende dokumentation
Holdingselskab fællesregistreret for moms med datterselskab ikke anset for berettiget til at fratrække moms af omkostninger ifm. frasalg af selskaberne

Domme
Skønsmæssig ansættelse - momstilsvar - indsætninger på bankkonto

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141215' AND [SkatteraadChanged] <= '20141221') OR ([LSRChanged] >= '20141215' AND [LSRChanged] <= '20141221') OR ([ByretChanged] >= '20141215' AND [ByretChanged] <= '20141221') OR ([LandsretChanged] >= '20141215' AND [LandsretChanged] <= '20141221') OR ([HojesteretChanged] >= '20141215' AND [HojesteretChanged] <= '20141221')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)

Asia-Pacific Tax Bulletin: 6 - 2014

I denne udgave:

  • Income Taxation through the Life Cycle of an Extractive Industries Project
  • Public-Private Partnerships and Tax Incentives Used in Asian Countries To Encourage Infrastructure Development
  • An Evaluation of Excise Duties in the SAARC Member States
  • Chinese Direct Investments in the EU: New Tax Treaties and Effective Corporate Tax Burdens
  • Casenote - Delhi High Court Decision on Taxability of Offshore Supply and Services
  • Deduction of Interest and Other Borrowing Costs in Singapore: A Review of the Principles Set Out in Three Recent Court of Appeal Decisions
  • Source Rules in India
  • Customs Duty Valuation and Transfer Pricing
  • IRAS Consultation Paper on Transfer Pricing Documentation
  • DEVELOPMENTS

BDO

Fuldt fradrag for hotelmoms

Kun et år efter at fradragsretten for moms af hoteludgifter blev hævet fra 50 % til 75 %, hæves fradragsretten nu til 100 % med virkning fra 2015. Men kun, hvis overnatning og morgenmad faktureres hver for sig.

BDO

Moms af udgifter til julegaver og julefrokoster

Som hovedregel kan momsen af sådanne udgifter ikke afløftes, men hovedreglen suppleres af en række undtagelser, som betyder, at der i forhold til visse udgifter alligevel gives fradrag på visse betingelser.

Beierholm

20 eller 25% i moms?

SKAT har med SKM 2014.783 SKAT ændret praksis om opgørelse af momsgrundlaget, når en virksomhed ved en fejl ikke har opkrævet moms. Det gælder i de tilfælde, hvor SKAT efterfølgende efteropkræver momsen, og hvor sælger ikke overvælter momsen på køber.

FSR - danske revisorer

Ændringsforslag til L 64 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum mv.

Der ses positivt på de forslåede ændringer om, at emballageafgiftsloven i højere grad end på nuværende tidspunkt ensrettes med de punktafgiftslove, som regulerer spørgsmålet om opkrævning af afgifter på øl, vin, spiritus, mineralvand mv. samt at der generelt sker en forenkling af en række forhold, som letter den administrative byrde for berørte virksomheder.

FSR - danske revisorer

Styresignal vedr. den momsmæssige behandling af offentlige tilskud

Efter EU-domstolen den 27 marts 2014 fastlog, at et fast beløb modtaget fra den nationale sygesikring af et plejehjem skulle anses for levering mod plejeydelse, finder SKAT, at den momsmæssige behandling af statstilskud til erhvervsskoler bør tilrettes med nævnte styresignal, da denne situation er sammenlignelig med situationen af EU-dommen. Med virkning fra 1. juli 2015 skal erhvervsskoler efter SKATs forslag til styresignal medregne statstilskuddene som et vederlag i nævneren ved opgørelse af momsbrøken på fællesudgifter.

FSR finder ikke ovenfor beskrevne situationer sammenlignelige, da erhvervsskoler ikke indgår i et inter partes forhold med tilskudsyderne om levering af undervisningsydelse mod vederlag. Erhvervsskoler er derimod berettiget til, at modtage statstilskud til dækning af omkostninger i forbindelse med udøvelse af lovbestemte uddannelsesaktiviteter. Det er derfor opfattelsen, at levering af individuelle plejeydelser ikke kan sammenlignes med levering af undervisning, hvorfor der ikke ses at være belæg for forslåede praksisændring.

Endvidere skal der henvises til Undervisningsministeriets udtalelse, der har baggrund i SKATs styresignal SKM.2014.622.SKAT, om at institutioner, omfattet af Undervisningsministeriets momskompensation, kun er omfattet af disse regler, om omvendt betalingspligt for køb af it-udstyr for så vidt angår den momsregistrerede del af virksomheden.

Konsekvensen af styresignalet vil hermed være, at samtlige skoler, omfattet af lov om erhvervsuddannelser, skal momsregistreres for deres køb af it-udstyr, herunder også de skoler, som udelukkende finansieres af taxametertilskud, og som ikke i øvrigt har momspligtige aktiviteter. Momsregistreringen vil samtidig betyde, at skolerne omfattes af pligten til at betale finansieringsbidrag.

At offentlige tilskud til museer og zoologisk haver ikke ændres af ovenstående EU-dom er en positiv udmelding, men findes at skabe yderligere uforståenhed for den forslåede ændring i forbindelse med erhvervsskoler, da museerne, ligesom erhvervsskolerne, opfylder lovbestemte opgaver.

Endeligt skal det fremhæves, at erhvervsskoler anvender kalenderåret som regnskabsår, hvorfor det findes uhensigtsmæssigt med 1 juli 2015 som ikrafttrædelsesdato.

FSR - danske revisorer

Præcisering af anvendelsesområdet for afgiftsfritagelse

Nedenstående problematikker er alle udledt af styringssignalets mangel på præcision og tydeliggørelse, af hvad der præcist er essensen af styringssignalet.

Udkastets eksempler på aktiviteter, der falder uden for anvendelsesområdet for energiafgifterne, findes at være så kortfattet, at de vil give fortolkningsmæssige spørgsmål hos virksomhederne, hvilke vil søges afklaret hos SKAT.

Udtrykket ”rejser til kunder eller erhvervsmesser mv.” bør endvidere tydeliggøres, så det er klart, hvilke aktiviteter der omfattes.

Ydermere fremgår det, at der ikke kan opnås fritagelse fra energiafgiften under vedligeholdelse. Da både skibe og fly ofte vil ordne vedligeholdelse undervejs på ruten, bør det angives hvorvidt brændstoffet, der forbruges på omvejen, ikke er afgiftsfritaget.

Med ændringen opstår spørgsmålet om hvorvidt skibe, der udelukkende leverer tjenesteydelser mod vederlag, ikke længere kan fritages for den del af brændstoffet, der henhører fra vedligeholdelse? Hvis dette er hensigten, kan der opstår nogle praktisk og administrative udfordringer ved opgørelsen, hvorfor denne bør være mulig, at foretage ud fra nogle skøn eller lignende metode.

Endeligt opfordres SKAT til at præcisere, hvorvidt styringssignalet vil medføre ændringer i forhold til tildeling af bevillinger til virksomheder med tilladelse til afgiftsfri levering af brændstof.

International VAT Monitor (IVM)

International VAT Monitor: 6 - 2014

I denne udgave:

  • VAT Fraud Jeopardizes Tax Equity
  • Amendments to the VAT Systems of EU Member States on 1 January 2015
  • EU Standard VAT Return - A Real Tool or Just “Nice to Have”?
  • The Myth of Taxing Cloud Computing under EU VAT
  • Pre-Registration in Norway
  • Exemption for Educational Services in Poland
  • VAT Registration Thresholds in Europe
  • VAT NEWS
  • VAT CASE NOTES
  • ECJ VAT CASES

OECD

Release of discussion drafts of two new elements of the OECD International VAT/GST Guidelines

The OECD’s Committee on Fiscal Affairs invites public comments on two new draft elements of the OECD International VAT/GST Guidelines (the Guidelines). These discussion drafts relate to (i) the place of taxation of business-to-consumer supplies of services and intangibles (B2C Guidelines) and (ii) provisions to support the application of the Guidelines in practice (Supporting provisions).

Rigsrevisionen

Beretning om SKATs forvaltning af restancer (nr. 3/2014)

Beretningen handler om SKATs forvaltning af restancer i perioden april 2013 - november 2014. Restancer er personers og virksomheders gæld til det offentlige, og SKAT er ansvarlig for at inddrive denne gæld. SKAT har i september 2013 idriftsat første del af it-systemet Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI), der skal understøtte inddrivelsen af restancer.

Formålet med beretningen er at vurdere, hvordan SKAT har arbejdet med restanceinddrivelsen efter den trinvise idriftsættelse af EFI. Rigsrevisionen har undersøgt, om SKAT har et korrekt datagrundlag til at inddrive restancer, og om SKAT har håndteret kendte problemer og problemer, som opstod efter den trinvise idriftsættelse af EFI, tilfredsstillende. Endvidere vurderes SKATs anvendelse af udvalgte inddrivelsesmetoder. Endelig undersøges det, om Skatteministeriet har opstillet dækkende mål for inddrivelse af restancer på finansloven.

Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i juni 2014.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Dokumentationskrav ved transport af bekæmpelsesmidler - styresignal

SKM2014.845.SKAT

Vedrører: Bekæmpelsesmiddelafgiftslovens § 27, stk. 10

SKAT præciserer, hvilken form for dokumentation transportøren skal kunne fremlægge for bekæmpelsesmidler, der transporteres i Danmark og for varer, der er i transit.

 

Styresignal: Motorbrændstof til fly og skibe - ændring af anvendelsesområdet for afgiftsfritagelse - styresignal

SKM2014.844.SKAT

Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 9. Gasafgiftsloven § 8. Kulafgiftsloven § 7. Kuldioxidafgiftsloven § 7. Svovlafgiftsloven § 8 og § 9. NOx-afgiftsloven § 8

EU-Domstolen har i C-79/10, Systeme Helmholz GmbH, og i C-250/10, Haltergemeinschaft LBL, fortolket artikel 14, stk. 1, litra b, og c, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet. EU-Domstolen fastslog, at fritagelse af afgift af motorbrændstof til fly og skibe alene gælder i tilfælde, hvor en virksomhed leverer tjenesteydelser med et fly eller skib mod vederlag.

Efter dansk praksis er erhvervsmæssig anvendelse af fly og skibe generelt omfattet af en afgiftsfritagelse af motorbrændstoffet.

Dansk praksis ændres hermed i overensstemmelse med de to domme, således at begrebet "levering af tjenesteydelser mod vederlag" skal forstås som "levering af tjenesteydelser med fly eller skib mod vederlag".

Praksis ændres med virkning fra 1. juli 2015, idet der gives et varsel på 6 måneder.

 

Kendelse: Betingelser for salg af biler til 0-sats

SKM2014.864.LSR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 34, stk. 1, nr. 1. Momsbekendtgørelsen § 41, stk. 2

En virksomheds salg af brugte biler til udenlandske opkøbere ansås ikke for omfattet af betingelserne i momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, for salg til 0-sats, og virksomheden ansås for pligtig til at svare moms vedrørende biler, hvor det ikke kunne konstateres, at disse befandt sig uden for Danmark.

 

Kendelse: Ikke godkendt fradrag for moms vedrørende advokatudgiver i forbindelse med ekspropriationssag

SKM2014.863.LSR

Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, § 8, stk. 1, 3. pkt., § 37 og § 38. Momssystemdirektivet artikel 2, stk. 1, litra a, artikel 19, artikel 168 6. momsdirektiv artikel 17, stk. 2

Der kunne ikke godkendes fradrag for moms på 65.766 kr. vedrørende advokatudgifter i forbindelse med ekspropriation.

 

Kendelse: Ikke godkendt nedslag i spilleafgift grundet manglende dokumentation

SKM2014.862.LSR

Vedrører: Opkrævningsloven § 5. Spilleafgiftsloven § 12, stk. 3 og § 13, stk. 1 og 5

LSR stadfæstede SKAT's efteropkrævning af spilleafgift som følge af, at nedsat afgift ikke kunne godkendes på grund af manglende dokumentation.

 

Kendelse: Holdingselskab fællesregistreret for moms med datterselskab ikke anset for berettiget til at fratrække moms af omkostninger ifm. frasalg af selskaberne

SKM2014.857.LSR

Vedrører: Momsloven § 3, § 8, § 13, § 37, § 38 og § 47

En fællesregistrering beståen af et holdingselskab og flere datterselskaber afholdt bl.a. udgifter til rådgivning m.v. i forbindelse med 100 pct. salg af to fællesregistrerede datterselskaber. Salgene blev ikke anset for en virksomhedsoverdragelse iht. momsloven § 8, stk. 1, 3. pkt., uanset den fælles momsregistrering. Der blev ikke godkendt fradrag for moms af rådgivningsydelserne, idet ydelserne direkte kunne henføres til salget af aktierne.

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse - momstilsvar - indsætninger på bankkonto

SKM2014.849.BR

Vedrører: Opkrævningsloven § 5, stk. 2

Skattemyndighederne havde fastsat skatteyderens momstilsvar for 2009 skønsmæssigt. Skønnet var udøvet på baggrund af en række indsætninger, der i 2009 havde været på skatteyderens bankkonto.

Det var under sagen ubestridt, at skattemyndighederne havde været berettigede til at fastsætte skatteyderens momstilsvar skønsmæssigt.

Skatteyderen gjorde imidlertid gældende, at de indsætninger på skatteyderens bankkonto, som den skønsmæssige forhøjelse var baseret på, ikke var udtryk for momspligtig omsætning, men derimod var beløb, som skatteyderen havde hævet kontant med sit MasterCard og derefter indsat på sin bankkonto.

Heri fik skatteyderen ikke medhold. Retten lagde vægt på, at skatteyderen under sagen havde afgivet skiftende forklaringer, samt at skatteyderen under hovedforhandlingen havde forklaret, at han ikke kunne udelukke, at indsætningerne på bankkontoen var a'conto betalinger på en faktura, der var udstedt af skatteyderens personligt drevne virksomhed til et anpartsselskab, hvori skatteyderen var hovedanpartshaver. Endvidere lagde retten vægt på, at der ikke var fuldstændig overensstemmelse mellem de datoer, hvor skatteyderen havde hævet penge med sit MasterCard og de datoer, hvor der var blevet indsat penge på skatteyderens bankkonto, ligesom der ikke var fuld overensstemmelse mellem de hævede beløb, og de beløb, der var indsat på skatteyderens bankkonto.

Skatteyderen havde derfor ikke løftet bevisbyrden for, at den skønsmæssige ansættelse var åbenbart urimelig eller hvilede på et forkert grundlag.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2014.867.SANST Klage over rykkergebyr over for meget udbetalt boligsikring

Vedrører: Forvaltningsloven § 2, stk. 1 og § 22. Inddrivelsesloven § 3, stk. 1, § 6 og § 17. Skatteforvaltningsloven § 11

Et rykkergebyr på 140 kr. pålagt i henhold til inddrivelseslovens § 6 i forbindelse med udsendelse af en rykker vedrørende for meget udbetalt boligsikring ansås ikke for en afgørelse, der kunne påklages til Landsskatteretten, og klagen blev derfor afvist.

SKM2014.861.SANST Afgørelse om forældelse af sagsomkostninger ugyldig grundet manglende kompetence

Vedrører: Bekendtgørelse om klageadgang § 1. Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige § 29

Skatteankestyrelsens tidligere afgørelse om forældelse af sagsomkostninger (offentliggjort som SKM2014.796.SANST ) var ugyldig, da Skatteankestyrelsen ikke havde kompetence til at behandle klagen. Afgørelsen annulleredes derfor.


Indholdsfortegnelse 

Nye straffesager

SKM2014.852.ØLR Straffesag - urigtige momsangivelser - kildeskat - ikke afleveret skattekort - aflytning - vekselselskaber - momssvig - skattesvig

Vedrører: Straffeloven § 21 og § 289. Momsloven § 81. Kildeskatteloven § 74

T1 og T2 var tiltalt i forening som ejere og direktører i selskaberne H1 ApS og H2 ApS at have begået moms- og skattesvig, idet selskaberne ikke angav moms korrekt og havde ansatte uden at indeholde A-skat og AM-bidrag.

T3 og T4 var tiltalt som direktører i H2 ApS efter aftale og fælles forståelse med T1 og T2 at have lavet moms- og skattesvig.

T1 forklarede at det var revisoren, der stod for momsangivelser og de stod i fællesskab for A-skat og AM-bidrag. De lejede mandskab af G1 Byg.

Foreholdt, at politiet havde aflyttet T1's telefon og der ikke var en eneste samtale mellem T1 og G1 Byg, hvori T1 har lejet folk af G1 Byg, forklarede han, at han havde flere telefoner og på grund af støv og vand på byggepladsen måtte han tit købe et taletidskort og ringe fra nye numre. Fakturaerne udstedte han selv til brug for sit eget bogholderi. G1 Byg fik kopi af fakturaerne. G1 Byg ville gerne have fakturaerne udbetalt kontant i Euro og det var årsagen, til at T1 overførte pengene til vekselselskaberne. Når han havde skrevet under på kvitteringer for 42 mio. kr., så er der også kontante betalinger for 42 mio. kr. i firmaet. Det faldt ham bare naturligt at skrive beløbene i danske kroner, selvom der skulle betales i Euro.

T2 forklarede at han fungerede som en form for kørende sælger. Han var ikke en del af ledelsen i H1 ApS. Han havde ikke med mandskabet at gøre. Momsregnskabet blev ikke lavet til tiden, da revisoren "sejlede" lidt i det. T2 var ikke inde over det med kvitteringerne. T2 huskede ikke de i retten afspillede telefonsamtaler.

T4 forklarede at han var direktør i H2 ApS fordi T1 havde foreslået det, da T3 manglede penge. Han skulle ikke lave andet end at skrive under, herunder på ansættelseskontrakter, og gå i banken for at hæve penge. Hans kæreste hjalp på kontoret og derfra har han hørt om H2 ApS. Han skulle have løn. Han havde indtryk af at det hele kørte "efter bogen". Han har ikke set, at nogen ansatte har fået kontanter udleveret i kuverter. Han har ikke sit eget kontor i H2 ApS. Det var ca. 3 uger før at firmaet lukkede, at bankmanden ringede til ham og sagde, at der var noget galt. Han erindrer ikke hvad telefonsamtalerne drejede sig om. Han studsede ikke over at han skulle gå ned i banken og lyve. Der foregik ikke noget ulovligt.

T3 ønskede ikke at udtale sig.

Byretten fandt de tiltalte skyldige i tiltalen. T1 og T2 idømtes hver især 3½ års fængsel samt en tillægsbøde på 35.600.000 kr. T3 idømtes fængsel i 1 år samt en tillægsbøde på 3.550.000 kr. T4 idømtes fængsel i 1½ år samt tillægsbøde på 7.250.000 kr. Endvidere idømtes de tiltalte erstatningspligt. Retten lagde til grund, at der reelt ikke var aktiviteter i G1 Byg og at H1 ApS har anvendt G1 Byg til at unddrage A-skat og AM-bidrag ved at udstede fiktive fakturaer, og at det således reelt er H1 ApS, der har udlejet mandskab og afholdt lønudgifterne. Det kunne lægges til grund, at de overførsler, der er sket fra vekselselskaberne er anvendt til "sorte lønninger". Ved bevisvurderingen blev der blandt andet lagt vægt på afspillede telefonsamtaler.

T1, T2 og T3 gjorde i landsretten gældende, at der ved den beløbsmæssige opgørelse af den unddragne A-skat ikke kan tages udgangspunkt i en skatteprocent på 55, men alene en skønsmæssigt opgjort skatteprocent på 40.

Landsretten stadfæstede i det væsentlige byretsdommen. Den fastholdt at der ved opgørelsen af den unddragne A-skat skulle tages udgangspunkt i en skatteprocent på 55.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra EU-domstolen

Domme
C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s

Sagen omhandler:

Anmodning om præjudiciel afgørelse – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 3, litra b), artikel 28b, punkt A, stk. 2, og artikel 28c, punkt A, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 138, stk. 1, artikel 169 og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsovergangsordning for samhandelen mellem medlemsstaterne – varer, der forsendes eller transporteres inden for Fællesskabet – svig begået i ankomstmedlemsstaten – hensyntagen til svigen i afsendelsesmedlemsstaten – hvorvidt den i sjette direktivs artikel 28c, punkt A, litra a), fastsatte fritagelse finder anvendelse på disse varer

Domstolens dom:

1) De præjudicielle spørgsmål, som er forelagt af Hoge Raad der Nederlanden i sag C-163/13 og C-164/13, afvises.

2) Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 95/7/EF af 10. april 1995, skal fortolkes således, at det påhviler de nationale myndigheder og domstole at nægte en afgiftspligtig person ret til fradrag eller fritagelse for merværdiafgift eller tilbagebetaling heraf i forbindelse med en levering inden for Fællesskabet, også selv om der ikke findes bestemmelser i national ret, som foreskriver, at sådanne rettigheder skal nægtes, hvis det på grundlag af objektive forhold fastslås, at denne afgiftspligtige person vidste eller burde have vidst, at vedkommende ved den transaktion, der påberåbes som grundlag for den omhandlede rettighed, medvirkede til svig vedrørende merværdiafgift begået inden for rammerne af en leveringskæde.

3) Sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 95/7, skal fortolkes således, at en afgiftspligtig person, som vidste eller burde have vidst, at vedkommende ved den transaktion, der påberåbes som grundlag for ret til fradrag eller fritagelse for merværdiafgift eller tilbagebetaling heraf, medvirkede til svig vedrørende merværdiafgift begået inden for rammerne af en leveringskæde, kan nægtes disse rettigheder, uanset at denne svig er blevet begået i en anden medlemsstat end den, i hvilken disse rettigheder er blevet gjort gældende, og at denne afgiftspligtige person i den sidstnævnte medlemsstat har opfyldt de formelle betingelser i henhold til national lovgivning for at kunne opnå disse rettigheder.

Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 16989 2014 INIT Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Rumænien til at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

ST 16583 2014 INIT Rådets konklusioner om et ensartet udvidet indre marked og EU's forbindelser med vesteuropæiske lande, der ikke er medlemmer af EU

ST 16968 2014 ADD 1 BILAG DET BLANDEDE EØS-UDVALGS AFGØRELSE Nr. .../2014 om ændring af protokol 4 til EØS-aftalen om oprindelsesregler til forslag til Rådets afgørelse om den holding, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede EØS-Udvalg vedrørende en ændring af protokol 4 til EØS-aftalen om oprindelsesregler (Kroatiens tiltrædelse)

ST 16968 2014 INIT Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede EØS-Udvalg vedrørende ændring af protokol 4 til EØS-aftalen om oprindelsesregler (Kroatiens tiltrædelse)

 

Nyt fra Kommissionen

VAT 2015: new place of supply rules. Concerns raised by online micro-businesses in the UK  

State aid: Commission extends information enquiry on tax rulings practice to all Member States

Removing cross-border tax obstacles (3.34 Mb)

People who have cross-border activities may face many obstacles when dealing with their tax affairs. Some of the more obvious hurdles include gathering of information about their foreign tax position, communication in foreign languages or the filing of tax returns. This study analyses the various obstacles people may face and identifies existing national solutions to the major cross-border obstacles. The report subsequently identifies solutions to make the system clearer and simpler to remove disincentives to exercise cross-border activities. See the summary (32 kB) . Compliance costs study (2.69 Mb) This study estimates the average tax related compliance costs arising from individual cross-border activities. This is with a view to understanding the tax related obstacles that exist for individuals whose economic activities are of a cross border nature. The main objective is to help understand which Member States’ tax systems seem to operate more cost effectively than others and provide evidence of the financial ....

  

 

Nyt fra Parlamentet

Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, Unionen skal indtage i Underudvalget vedrørende Sundheds- og Plantesundhedsforanstaltninger, i Toldunderudvalget og i Underudvalget vedrørende Geografiske Betegnelser, der er nedsat ved associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på den anden side, i forbindelse med vedtagelsen af forretningsordenen for Underudvalget vedrørende Sundheds- og Plantesundhedsforanstaltninger, Toldunderudvalget og Underudvalget vedrørende Geografiske Betegnelser  

Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, Unionen skal indtage i Underudvalget vedrørende Sundheds- og Plantesundhedsforanstaltninger, i Toldunderudvalget og i Underudvalget vedrørende Geografiske Betegnelser, der er nedsat ved associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på den anden side, i forbindelse med vedtagelsen af forretningsordenen for Underudvalget vedrørende Sundheds- og Plantesundhedsforanstaltninger, Toldunderudvalget og Underudvalget vedrørende Geografiske Betegnelser  

Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, Unionen skal indtage i Underudvalget vedrørende Sundhed og Plantesundhed, i Toldunderudvalget og i Underudvalget vedrørende Geografiske Betegnelser, der er nedsat ved associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Georgien på den anden side, i forbindelse med vedtagelsen af forretningsordenen for Underudvalget vedrørende Sundhed og Plantesundhed, Toldunderudvalget og Underudvalget vedrørende Geografiske Betegnelser  

Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, Unionen skal indtage i Underudvalget vedrørende Sundhed og Plantesundhed, i Toldunderudvalget og i Underudvalget vedrørende Geografiske Betegnelser, der er nedsat ved associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Georgien på den anden side, i forbindelse med vedtagelsen af forretningsordenen for Underudvalget vedrørende Sundhed og Plantesundhed, Toldunderudvalget og Underudvalget vedrørende Geografiske Betegnelser  

Arrangement med generelle toldpræferencer

Arrangement med generelle toldpræferencer

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Rumænien til at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 17. december 2014 om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om toldbehandling af varer med oprindelse i Ecuador (COM(2014)0585 – C8-0172/2014 – 2014/0287(COD))  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 17. december 2014 om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 55/2008 om indførelse af autonome handelspræferencer for Republikken Moldova (COM(2014)0542) – C8–0128/2014 – 2014/0250(COD))  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

GSP ordningen - Virkninger vedrørende fjernelse af lande, der falder ud af GSP ordningen pr. 1. januar 2015

Ændring af registreringsafgiftsloven samt ny release til Motorregistret.

Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Ændringer af energiafgiftslovene pr. 1. januar 2015 – afgift på metanol og bioolier mv.

Afgift på biogas mv. fra 1. januar 2015

Satsændringer i motorlovgivningen pr. 1. januar 2015

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. december - 31. december 2014 - 5% udsving (MXN)(NOK)(RUB)

Blanket

Ansøgning om godtgørelse af købsprisen af ikke påsatte banderoler


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om online væddemål  

Bekendtgørelse om dokumentation for VE-affald fremkommet ved sortering  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 55 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensioner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond).

Bilag

Bilag 7

Supplerende ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 8

Ændringsforslag til 2. beh. stillet den 15. december 2014 af skatteministeren

L 64 A Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 17

Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren

Bilag 18

Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 17. december af skatteministeren

L 98 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabsskatteloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love. (Exitskat og henstand for fysiske personer, gennemførelse af ændring af moder-/datterselskabsdirektivet, justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne og opgørelsesprincipper for fordringer og gæld m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 181

Spm. om at redegøre for rimeligheden i, at der skal betales afgift af en husstandsomdelt reklame, til skatteministeren  Svar  

Spm. 182

Spm. om Skatteministeriet er bekendt med en udvikling på reklamemarkedet, der vil give anledning til ændringer i afgiftsgrundlag og provenu for reklam...   Svar  

Spm. 183

Spm. om, hvilke konsekvenser ændringen i mediestøttelovgivningen i givet fald ville få for de danske dagblade, til skatteministeren  Svar  

Spm. 184

Spm. om at foretage en juridisk redegørelse af og konkludere på, hvad der taler for og imod, at Danmark skal re-notificere mediestøtteloven hos Kommis...   Svar  

Spm. 185

Spm. om det er i overensstemmelse med det almindelige krav om udtrykkelig lovhjemmel, at en virksomhed kan være udelukket fra at modtage mediestøtte, ...   Svar  

Spm. 186

Spm. om, hvorfor reklameafgiftsloven og mediestøtteloven opstiller forskellige kriterier for, at ugeaviser kan modtage kulturstøtte, til skatteministe...   Svar  

Spm. 187

Spm. om, hvordan en tryksags vægt kan være afgørende for størrelsen af den kulturstøtte, en ugeavis er berettiget til at modtage under reklameafgiftsl...   Svar  

Spm. 188

Spm. om der er forskel på de byrder, der vil være forbundet med på den ene side ugeaviserne, der som udgangspunkt er omfattet af afgiften, og på den a...   Svar  

Spm. 189

Spm. om at uddybe svaret på spm. 870 (2013-14), til skatteministeren  Svar  

Spm. 190

Spm. om, hvad der menes med henvisningen til "sondringen i den tidligere mediestøtteordning", til skatteministeren  Svar  

Spm. 191

Spm. om, hvilke informationer der står i ugeaviser og telefonbøger, som dels ikke kan findes på andre medier, herunder internettet, dels er så vigtig ...   Svar  

Spm. 192

Spm. om, hvad der kan forklare den uens behandling af ugeaviser og dagblade, til skatteministeren  Svar  

Spm. 193

Spm. om det er i overensstemmelse med grundlæggende principper om god forvaltning og god lovgivningsteknik at udforme en lovgivning, der ikke er afste...   Svar  

Spm. 194

Spm. om at forholde sig til, at der forud for mediestøtteloven blev nedsat et mediestøtteudvalg (det såkaldte Dyremose-udvalg) til at formulere anbefa...   Svar  

Spm. 195

Spm. om at forklare forskellen på behandlingen af indstik, til skatteministeren  Svar  

Spm. 196

Spm. om ministeren også har været i dialog med Kammeradvokaten og fået foretaget en juridisk vurdering af Kommissionens afgørelse i sag SA.35683, til ...   Svar  

Spm. 213

Spm. om at redegøre for de samlede offentlige mindreindtægter, såfremt afgiftsfritagelsen af el- og brintbiler forlænges med 3 år, til skatteministere...   Svar  

Spm. 214

Spm. om, under hvilke betingelser en skatteyder kan opnå et skattemæssigt fradrag for indbetalinger til en livsvarig livrente, til skatteministeren  Svar  

Spm. 218

Spm. om ministeren har undersøgt hos forlagsbranchen, hvor stort omfanget af lukning af dansksprogede magasiner vil blive, til skatteministeren  Svar  

Spm. 219

Spm. om grunden til, at ministeren i udkast til forslag til lov om ændring af momsloven ikke anfører som begrundelse, at lovforslaget vil gavne den be...   Svar  

Spm. 220

Spm. om ministeren er enig i, at magasiner fremsendt som enkeltforsendelser skal momsbehandles individuelt, uanset om de fremsendes på paller, jf. udk...   Svar  

Spm. 225

Spm. om de faktiske forskelle for borgerne på den påtænkte ordning og på ordninger, som Post Danmarks provision-service og FK Distributions NejTak+, t...   Svar  

Spm. 226

Spm. om status på en "ja tak til reklamer"-ordning, til skatteministeren  Svar  

Spm. 227

Spm. om, hvordan denne ordning vil påvirke provenuet fra reklameafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 228

MFU spm. om Skatteministeriet og SKAT vil efterleve afgørelsen i Landsskatteretten (014.718.LSR) om overflytning af avance fra nye biler til brugte bi...   Svar  

Spm. 229

MFU spm. om SKAT bør anerkende dommen som gældende retstilstand, til skatteministeren  Svar  

Spm. 230

MFU spm. om de praksisændringer, der har været på dette område siden 1. januar 2010, til skatteministeren  Svar  

Spm. 232

Spm. om at oversende de indsamlede "prisoplysninger på en række frikørte biler eller biler med lignende alder og kilometertal", der er "anvendt til at...   Svar  

Spm. 233

Spm. om, hvordan ministeren kan skønne, hvor stort tabet vil være for den enkelte vognmænd og dermed konsekvenserne i tab af antal jobs som f.eks. fre...   Svar  

Spm. 234

Spm. om, hvilke geografiske hensyn der er taget i beregningen af afsætningen af taxier, til skatteministeren  Svar  

Spm. 235

Spm. om, hvor stor en andel af prisstigningen til en taxi, der reelt vil kunne imødegås ved indkøb af en billigere biltype, til skatteministeren  Svar  

Spm. 236

MFU spm. om, hvorfor biler bevilliget af kommunen til kørestolsbrugere ikke kan fritages for registreringsafgift, hvis bilen ikke er af arten personbi...   Svar  

Spm. 237

MFU spm. om, hvilke regler der står i vejen for, at biler godkendt og bevilliget af kommunen som handicapbil til kørestolsbrugere kan fritages fra reg...   Svar  

Spm. 238

Spm. om at oplyse SKATs lovhjemmel til at opkræve rykkergebyrer for manglende betaling af regninger, som SKAT aldrig har sendt ud, til skatteministere...   Svar  

Spm. 239

Spm. om at bekræfte, at der i oktober er udsendt rykkere for manglende betaling af vægtafgift for 2012, som SKAT ikke tidligere har forsøgt opkrævet, ...   Svar  

Spm. 240

Spm. om det er rimeligt, at SKAT pålægger rykkergebyr for manglende betaling, når en borger ikke tidligere har modtaget opkrævning herom, til skattemi...   Svar  

Spm. 241

Spm. om en oversigt over de aktuelle afgiftssatser på nydelsesmidler i Danmark, Sverige og Tyskland med og uden moms pr. 1. januar 2015, til skattemin...   Svar  

Spm. 246

Spm. om, hvad ministeren har tænkt sig gøre for at undgå misbrug af momsreglerne på olie/gasområdet, til skatteministeren  Svar  

Spm. 264

Spm. om kommentar til artiklen "Forskere sår tvivl om miljøgevinst ved omstridt afgift", som blev bragt i Børsen den 26. november 2014, til miljøminis...   Svar  

Spm. 267

Spm. om gennemgang af forholdene på markedet, så det kan indgå i lovbehandlingen i forbindelse med revisionen af reklameafgiftsloven, til skatteminist...   Svar  

Spm. 268

Spm. om at oplyse det forventede provenu i 2015 pr. afgift og antallet af virksomheder, til skatteministeren  Svar  

Spm. 269

Spm. om kun 13 kontrolaktioner i færgehavnene på Lolland og Falster i tidsrummet fra midnat til 05.00, til skatteministeren  Svar  

Spm. 270

Spm. om flere ressourcer til grænsekontrollen på Lolland og Falster, til skatteministeren  Svar  

Spm. 271

Spm. om kommentar til materiale om reklameafgiften anvendt af FK Distribution A/S ved deres foretræde for skatteudvalget den 10/12-14, til skatteminis...   Svar  

Spm. 272

Spm. om talepapir fra samrådet den 11/12-14 om reklameafgift, til skatteministeren  Svar  

Spm. 273

Spm. om at fremsende Kammeradvokatens notat om reklameafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 274

Spm. om, hvor hurtigt SKAT i dag genbesøger henholdsvis detailbutikker og grossister/importører, hvor der ved tidligere besøg er konstateret snyd med ...   Svar  

Spm. 275

Spm. om at bekræfte, at betaling af parkeringsafgifter er en momsbelagt ydelse, hvis der parkeres i kommunale parkeringshuse, og at dankortgebyret på ...   Svar  

Spm. 276

Spm. om at bekræfte, at der i dag ikke pålægges moms på dankortgebyrer ved betaling for en parkeringsafgift i Københavns Kommune, til skatteministeren  Svar  

Spm. 277

Spm. om at spørge erhvervs- og vækstministeren om, hvorledes man momsmæssigt har behandlet kortgebyrer på patent- og varemærkeansøgninger fra 23. janu...   Svar  

Spm. 283

Spm. om at oplyse antallet af magasiner, der årligt importeres til Danmark, som er skrevet på dansk, og som har en værdi på under 80 kr. pr. styk, til...   Svar  

Spm. 284

Spm. om, hvilke konsekvenser ministeren vurderer, at "Forslag til Lov om ændring af momsloven" vil have for danskernes adgang til magasiner trykt på d...   Svar  

Spm. 285

Spm. om, hvor meget forslaget vil koste de danske biblioteker og uddannelsesinstitutioner, der abonnerer på magasiner, der er trykt uden for EU, til s...   Svar  

Spm. 286

Spm. om ministeren er enig i, at det i høring udsendte lovforslag om moms på dansksprogede magasiner sendt fra lande uden for EU skaber en klar diskri...   Svar  

Spm. 287

Spm. om at redegøre for konsekvenserne for den sociale profil hos magasinabonnenter og den mulige fremadrettede sociale slagside i det i høring udsend...   Svar  

Spm. 288

Spm. om, i hvilket omfang tilgængeligheden af magasiner trykt på dansk vil blive berørt som følge af "Forslag til Lov om ændring af momsloven", til sk...   Svar  

Spm. 289

Spm. om, hvad ministerens kommentarer er til, at det i høring udsendte udkast til lovforslag om moms på magasiner sendt fra lande uden for EU først og...   Svar  

Spm. 290

Spm. om ministeren finder, i relation til "Forslag til Lov om ændring af momsloven", at det er i overensstemmelse med regeringens politik at diskrimin...   Svar  

Spm. 291

MFU spm. om ministeren vil foranledige, at der i en begrænset årrække indføres afgiftsfritagelse på trafiksikkerhedsudstyr som f.eks. træthedsdetektor...   Svar  

Spm. 295

MFU spm. om at oversende et forslag til ændring af registreringsafgiftsloven, som gør det muligt, at også andre køretøjer, som lever op til kommunens ...   Svar  

Spm. 297

Spm. om at kommentere kronikken i Børsen 15. december 2014: "Staten vil ikke rette sine momsfejl" af Kim Pedersen, til skatteministeren  Svar  

Spm. 311

MFU spm. om Danmark kan opkræve moms af en handel, som et andet EU-lands skattemyndigheder allerede har opkrævet moms af tidligere, til skatteminister...   Svar  

Spm. 312

MFU spm. om ministeren vil være indstillet på at give henstand med betaling af momsen, indtil der er en afklaring om tilbagebetaling af den allerede b...   Svar  

Spm. 313

MFU spm. om Skatteministeriet og/eller Kammeradvokaten vil yde bistand til de danske campingforhandlere om afklaring med de tyske skattemyndigheder om...   Svar  

Spm. 314

MFU spm. om ministeren er enig i, at uenighed mellem to EU-lande om, hvilket land der har retten til momsen af en handel, bør afklares mellem myndighe...   Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 456

Er ministeren i lighed med sin partifælle Bjarne Laustsen bekymret for reklameafgiftens konsekvenser for danske arbejdspladser?

Spm. S 457

Er ministeren enig med sin partifælle Bjarne Laustsen i, at reklameafgiftens skadevirkninger slet ikke står mål med det beløb, som afgiften skal indbr...

Spm. S 458

Er ministeren enig med sin partifælle Bjarne Laustsen i, at forudsætningerne for at indføre en afgift på trykte reklamer har ændret sig?