MomsMail 2014, uge 47

Kære læser !

Igen en uge der står i artiklernes og folketingsbilagenes tegn. Herudover har SKAT sendt et par styresignaler i høring - og et endeligt styresignal om genoptagelse som følge af sagerne C-249/12 og C-250/12, Tulicâ og Plavosin, dvs. om efteropkrævning med 20% eller 25%. Domme og afgørelser i denne uge handler primært om registreringsafgift og told.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Også omvendt betalingspligt på tilbehør og fragt
Moms ved afhentningskøb
Skærpede dokumentationskrav ved kontante afhentningskøb
APO in the EU: Clearly the Best Option
Is the WTO the Right Forum to Hear National Security Issues?
Negotiations and Implications of the Trade Facilitation Agreement in the WTO
Traders Beware
Taxation and Digital Economy: Europe Is Ready
Notes on the Conditions for a Corrective Financial Transaction Tax
Norway: 2014 Tax Developments
Ny praksis: Efteropkrævning af moms - få penge retur

SKAT-meddelelser
Liste over anerkendte flyselskaber

Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - Vederlag for værgemål - momsfritagelse
Udkast til styresignal - dokumentationskrav ved transport af bekæmpelsesmidler - styresignal

Styresignaler
Moms - efteropkrævning med 20 pct. eller 25 pct. - EU-domstolens dom af 7. november 2013 i de forenede sager C-249/12 og C-250/12, Tulicâ og Plavosin

Bindende svar
Tildelinger til foreninger

Kendelser
Afgiftsfritagelse af udenlandsk firmabil
Opkrævet registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftsloven § 20
Omkostningsgodtgørelse for udgifter til pålagte sagsomkostninger
Uanmeldt kontrolbesøg af klager og samlevers virksomhed

Nyt på inddrivelsesområdet

Nyt fra EU-Domstolen
4 nye sager
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141117' AND [SkatteraadChanged] <= '20141123') OR ([LSRChanged] >= '20141117' AND [LSRChanged] <= '20141123') OR ([ByretChanged] >= '20141117' AND [ByretChanged] <= '20141123') OR ([LandsretChanged] >= '20141117' AND [LandsretChanged] <= '20141123') OR ([HojesteretChanged] >= '20141117' AND [HojesteretChanged] <= '20141123')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Også omvendt betalingspligt på tilbehør og fragt

SKAT har udsendt en vejledning til de nye regler om omvendt betalingspligt ved handel med mobiltelefoner, tablets og bærbare computere mv.

BDO

Moms ved afhentningskøb

Fra nytår skærpes kravene til den dokumentation, som virksomhederne skal kræve, når de momsfrit sælger varer til kunder i andre EU-lande, og køber selv forestår transporten af varerne ud af Danmark.

Global Trade and Customs Journal

APO in the EU: Clearly the Best Option

Transparency - from the Latin transparentia meaning 'shining through'; not a word that can be assigned to TDI investigations in the EU. Indeed, if anything 'shines through' during the course of such it is the realization that an independent scrutiny of the data collected and the decisions taken thereon by the EU Commission is not possible.

Global Trade and Customs Journal

Is the WTO the Right Forum to Hear National Security Issues?

Article. Elena Klonitskaya, Herbert Smith Freehills LLP, Brussels.

Global Trade and Customs Journal

Negotiations and Implications of the Trade Facilitation Agreement in the WTO

Article. Luis E. Mayaute Vargas, Peruvian Representative, WTO Trade Facilitation Agreement Negotiation.

Global Trade and Customs Journal

Traders Beware

The Obligation to Publish Trade Measures before Enforcement and Its Treatment in the Dispute 'United States-Countervailing and Anti-Dumping Measures on Certain Products from China'

Intertax

Taxation and Digital Economy: Europe Is Ready

The European Commission DG TAXUD published the report released by the Expert group on taxation of the Digital economy. The analysis provided in the said document shows the progress of the action begun by the European institutions with the aim to give the legal bases and the technical instruments implementing new rules for taxation of electronic services. From January 2015, the destination principle and the MOSS1 are going to enter into force. The application of that model projected within the VAT system is welcome from the Member States and also from international organizations such as the OECD and the G20, with the aim to extend the new rules also to tax field different from indirect taxation.

Intertax

Notes on the Conditions for a Corrective Financial Transaction Tax

In the aftermath of the financial crisis of 2007-2008, a general belief has emerged that some practices and behaviours carried out by financial agents have led to risky, selfish and unreliable conduct within financial markets. Such a belief leads to a new discussion on the regulation of the financial sector, comprising possible governmental interventions through corrective taxes.

Intertax

Norway: 2014 Tax Developments

The present article provides a praxis oriented overview for international readers on the 2014 tax developments in Norway with special respect to new Supreme Court judgments, new EFTA Court decisions, EFTA Surveillance Authority news, and further tax developments.

PwC

Ny praksis: Efteropkrævning af moms - få penge retur

SKAT har ændret praksis ved efteropkrævning af moms. Det betyder, at moms ikke længere kun er 25 %. Er I blevet efteropkrævet moms? Så er der mulighed for at få penge retur

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Liste over anerkendte flyselskaber

SKM2014.790.SKAT

Vedrører: Momsloven § 34, stk. 1, nr. 10-13 og stk. 3. Momsbekendtgørelsen § 36a

Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2014, og 29 selskaber er pt. godkendt for 2014. SKAT har anerkendt, at de 29 flyselskaber for 2014 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt sende meddelelse til SKAT om, at de opfylder betingelserne.

 

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal - Vederlag for værgemål - momsfritagelse

14-4513447

Landsskatteretten har afgjort, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge udgør selvstændig økonomisk virksomhed i momslovens forstand, og vederlaget er derfor omfattet af momsloven.

Vederlaget er derfor momspligtigt, medmindre det omfattes af en af fritagelserne i momsloven.

Det er SKATs opfattelse, at vederlag udbetalt for udførelsen af hvervet som fast værge falder ind under momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, om social forsorg og bistand.

 

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal - dokumentationskrav ved transport af bekæmpelsesmidler - styresignal

14-2698354

 

Styresignal: Moms - efteropkrævning med 20 pct. eller 25 pct. - EU-domstolens dom af 7. november 2013 i de forenede sager C-249/12 og C-250/12, Tulicâ og Plavosin

SKM2014.783.SKAT

Vedrører: Momsloven § 27, stk. 2

SKAT ændrer praksis om opgørelsen af momsgrundlaget, når en virksomhed fejlagtigt har undladt at opkræve moms, og der efterfølgende skal ske efteropkrævning.

 

Bindende svar: Tildelinger til foreninger

SKM2014.784.SR

Vedrører: Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a. Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6 og stk. 4. Momsloven § 4, stk. 1 og § 27, stk., 1. pkt. Ligningsloven § 8, stk. 1

Skatterådet bekræfter, at A A/S, der vil donere et vist beløb til visse foreninger, hver gang et produkt sælges kan fradrage donationerne i sin skattepligtige indkomst, og at de modtagende foreninger ikke bliver skattepligtige af det modtagne beløb. Skatterådet bekræftede endvidere, at der ikke er tale om momspligtige transaktioner.

 

Kendelse: Afgiftsfritagelse af udenlandsk firmabil

SKM2014.794.LSR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1 og § 3 A

Skatteankestyrelsen har stadfæstet SKATs afgørelse om tilbagekaldelse af tilladelse til afgiftsfritagelse af udenlandsk firmabil, da der ikke er fremlagt tilstrækkelig dokumentation for erhvervsmæssig kørsel i udlandet i et omfang, der berettiger til afgiftsfritagelse.

 

Kendelse: Opkrævet registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftsloven § 20

SKM2014.793.LSR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 20

Skatteankestyrelsen har stadfæstet SKATs afgørelse om, at kørsel ikke var i overensstemmelse med reglerne om kørsel med faste prøveskilte, samt at bilen med rette var afgiftspligtig, da bilen var taget i brug på færdselslovens område. Kørslen i Danmark kunne ikke anses for bagatelagtig.

 

Kendelse: Omkostningsgodtgørelse for udgifter til pålagte sagsomkostninger

SKM2014.786.LSR

Vedrører: Dagældende skatteforvaltningslov § 52, § 54 og § 55. Skattestyrelsesloven § 33 C. Dagældende retsplejelov § 315 og § 480

En ansøgning om omkostningsgodtgørelse blev anset for afslået med rette, da klageren ikke på tidspunktet for ansøgningen om omkostningsgodtgørelse havde betalt eller skulle betale sagsomkostningerne til skatteministeriet. Klageren havde således anket landsrettens dom til Højesteret, inden udløbet af fristen i dagældende retsplejelovs § 480, stk. 1, 2. pkt.

 

Kendelse: Uanmeldt kontrolbesøg af klager og samlevers virksomhed

SKM2014.785.LSR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 11

Landsskatteretten fandt, at SKATs beslutning om foretagelse af kontrolbesøg og beslutning om, at dette skulle ske uanmeldt, ikke var afgørelser i skatteforvaltningslovens forstand. Klagen over det uanmeldte kontrolbesøg blev derfor afvist, da behandling af klagen faldt uden for Landsskatterettens kompetenceområde, jf. skatteforvaltningslovens § 11, modsætningsvis.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2014.788.SKAT Regulering af inddrivelsesbekendtgørelsens satser for 2015

Vedrører: Bekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2013 om inddrivelse af gæld til det offentlige § 39

I overensstemmelse med bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige offentliggøres hermed beløbssatserne for beregningen af betalingsevnen for 2015.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 24-11-2014 - 23-12-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-12-2014 dom i C-590/13 Idexx Laboratoires Italia
Fiskale bestemmelser

Finder principperne i Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – ifølge hvilke artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i sjette direktiv 77/388 , som ændret ved direktiv 91/680/EØF, om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter er til hinder for en praksis med hensyn til berigtigelse af angivelser og opkrævning af moms, som sanktionerer en tilsidesættelse af dels de forpligtelser, der følger af formaliteter, der er fastsat i national lovgivning i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, litra d), dels de regnskabs- og angivelsesforpligtelser, der følger af nævnte artikel 22, stk. 2 og 4, ved at nægte adgang til fradragsret ved anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt – også anvendelse i tilfælde af en afgiftspligtig persons fuldstændige tilsidesættelse af de i de nævnte bestemmelser omhandlede forpligtelser, når der under alle omstændigheder ikke hersker nogen tvivl om den afgiftspligtige persons stilling og ret til fradrag?

Henviser udtrykkene »obblighi sostanziali«, »substantive requirements« og »exigences de fond« i de forskellige sprogversioner af Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – for så vidt angår omvendt betalingspligt for moms – til pligten til at betale moms, overtagelsen af afgiftsgælden eller eksistensen af materielle betingelser, som begrunder, at den afgiftspligtige person pålægges den omhandlede afgift og som regulerer fradragsretten med henblik på at sikre det EU-retlige princip om momsens neutralitet, såsom eksempelvis sammenhæng, afgiftspligt og adgangen til fuldt fradrag?

Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Ny sag
Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Dom

Den 18-12-2014 dom i C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 3, litra b), artikel 28b, punkt A, stk. 2, og artikel 28c, punkt A, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 138, stk. 1, artikel 169 og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsovergangsordning for samhandelen mellem medlemsstaterne – varer, der forsendes eller transporteres inden for Fællesskabet – svig begået i ankomstmedlemsstaten – hensyntagen til svigen i afsendelsesmedlemsstaten – hvorvidt den i sjette direktivs artikel 28c, punkt A, litra a), fastsatte fritagelse finder anvendelse på disse varer

Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport “Italmoda” Mariano Previti - Ny sag
Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Indstilling
Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Dom

Den 18-12-2014 dom i C-639/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 96, 97 og 98 sammenholdt med bilag III i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på varer, der er beregnet til brandsikring

Tidligere dokument: C-639/13 Kommissionen mod Polen - Ny sag

Den 18-12-2014 dom i C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 4, stk. 3, TEU – tilbagesøgning af uretmæssigt udbetalte beløb – afgifter opkrævet i strid med EU-retten – national lovgivning der med tilbagevirkende kraft begrænser retsmidlerne for tilbagesøgningskrav vedrørende beløb der er betalt med urette – overtrædelse af princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet

Tidligere dokument: C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-423/14 Fazenda Pública

Er EU-retten, og herunder navnlig artikel 78, litra a), i direktiv 2006/112/EF til hinder for [udelades], at den af den gasleverandøren betalte TOS overvæltes på den endelige forbruger uden nogen form for tillæg og særskilt i forhold til den pris, som forbrugeren skal betale for den gas, der forbruges, dvs. uden at afgiften inkluderes i denne pris?

Er svaret på dette spørgsmål benægtende, stilles følgende spørgsmål:

Er EU-retten, navnlig artikel 73 og 79 i direktiv 2006/112/EF til...

C-424/14 Balogh

Er den ungarske nationale praksis, hvorefter en privatperson, som ikke ønsker at udøve momspligtig virksomhed – og som ikke overskrider den tærskel, inden for hvilken der kan vælges afgiftsfritagelse – er forpligtet til at anmelde denne virksomhed, i overensstemmelse med anmeldelsesforpligtelsen i momsdirektivets artikel 213, stk. 1, og artikel 214, stk. 1?

Kan skattemyndigheden under en efterfølgende kontrol straffe den manglende anmeldelse, når tærsklen for afgiftsfritagelse ikke er o...

C-463/14 Asparuhovo Lake Investment Company

Skal artikel 24, stk. 1, og artikel 25, litra b), i direktiv 2006/112 fortolkes således, at begrebet »ydelse« også omfatter abonnementsaftaler om levering af rådgivningsydelser som de i hovedsagen omhandlede, hvor tjenesteyderen, som råder over kvalificerede medarbejdere til at levere ydelserne, har stillet sig til rådighed for kunden i aftalens løbetid og har forpligtet sig til at undlade at indgå aftaler med tilsvarende indhold med kundens konkurrenter?

Skal artikel 64, st...

C-468/14 Kommissionen mod Danmark

Kongeriget Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 8 i direktiv 2001/37/EF ved kun at forbyde salg af snus i porøse portionsbreve, men ikke løs snus, i Danmark. Danmark har ikke bestridt, at dets nationale regler ikke er i overensstemmelse med EU-retten for så vidt angår forbuddet mod markedsføring af tobak, som indtages oralt. Et lovforslag, der ville have gennemført et fuldstændigt forbud mod at markedsføre snus i Danmark, blev imidlertid forkastet af det danske Folk...


Domme
C-40/14 Utopia

Sagen omhandler:

Kan en importør af dyr, som er særlig opdrættede med henblik på anvendelse i laboratorier, indrømmes importafgiftsfritagelse for denne type varer i henhold til artikel 60 i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28. marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter , når importøren ikke selv er en offentlig, almennyttig eller godkendt privat institution med undervisning eller videnskabelig forskning som hovedbeskæftigelse, men hvis kunder er institutioner, som opfylder disse betingelser?

Skal punkt 5 b) i de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at bure, der anvendes til transport af levende dyr, der er bestemt til laboratorieforskning, hører under kategorien emballagematerialer og pakningsgenstande i denne bestemmelses forstand?

Domstolens dom:

1) Artikel 60 i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28. marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter, som ændret ved akten vedrørende vilkårene for Den Tjekkiske Republiks, Republikken Estlands, Republikken Cyperns, Republikken Letlands, Republikken Litauens, Republikken Ungarns, Republikken Maltas, Republikken Polens, Republikken Sloveniens og Den Slovakiske Republiks tiltrædelse og tilpasningerne af de traktater, der danner grundlag for Den Europæiske Union, skal fortolkes således, at såfremt dyr, der er særligt forberedt til anvendelse i laboratorier, og som indfører på Unionens område af en importør, er bestemt til en offentlig, almennyttig eller godkendt privat institution, hvis hovedbeskæftigelse er undervisning eller videnskabelig forskning, kan denne importør, selv om denne ikke selv er en sådan institution, indrømmes den importafgiftsfritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse for denne type varer.

2) Den almindelige tariferingsbestemmelse 5, litra b), i den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1789/2003 af 11. september 2003, skal fortolkes således, at bure, der anvendes til transport af levende dyr, der er bestemt til laboratorieforskning, ikke hører under kategorien af emballagematerialer og pakningsgenstande, der skal tariferes sammen med de varer, som de indeholder.


C-666/13 Rohm Semiconductor

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Finanzgericht Düsseldorf (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – sende-/modtagemoduler, bestemt til at overføre data fra én mobiltelefon til en anden mobiltelefon eller et andet elektronisk apparat såsom en bærbar computer, printer eller et digitalkamera med infrarødt lys – tarifering i pos. 8541 og 8543 og i givet fald i underpos. 8543 89 eller 8543 90

Domstolens dom:

1) Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002, skal fortolkes således, at moduler, der hver især består af en kredsløbsforbindelse mellem en lysemitterende diode, en fotodiode og flere andre halvlederkomponenter, og som kan anvendes som infrarøde sendere/modtagere, når de forsynes med strøm fra de apparater, hvori de er indbygget, henhører under pos. 8543 i denne nomenklatur.

2) Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til forordning nr. 2658/87, som ændret ved forordning nr. 1832/2002, skal fortolkes således, at moduler som de i hovedsagen omhandlede, der er indbygget i apparater, til hvis mekaniske eller elektriske funktion de ikke er nødvendige, ikke udgør dele som omhandlet i underposition 8543 90 80 i denne nomenklatur, men henhører under nævnte nomenklaturs underposition 8543 89 95 vedrørende andre elektriske maskiner og apparater med selvstændig funktion, ikke andetsteds tariferet i samme nomenklaturs kapitel 85.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 15641 2014 INIT KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/.. af 14.11.2014 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler

ST 15348 2014 INIT Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår behandlingen af vouchereIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 15384 2014 INIT Rådets konklusioner om Revisionsrettens særberetning nr. 2/2014: Forvaltes præferencehandelsordningerne hensigtsmæssigt? - Vedtagelse

ST 15797 2014 INIT Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 15797 2014 ADD 1 BILAG til forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 15403 2014 INIT Udkast til Rådets konklusioner om EU's strategi og handlingsplan for toldrisikostyring: Håndtering af risici, styrkelse af sikkerhed i forsyningskæden og lettelse af handelIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

 

Nyt fra Kommissionen

Excise duties: EU Recommendations and opinions clarify rules on denaturing alcohol in cosmetics and perfumes

New EU Customs Competency Framework is now available for use

Two new studies: A cross-country review of Taxes on Wealth and Transfers of Wealth…  

Taxation: The results of the Consultation on the "Use of an EU Taxpayer Identification Number (TIN)" are available

 

Nyt fra Parlamentet

Kommissionens delegerede forordning (EU) Nr. …/.. om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler  

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter  

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter  

KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESFORORDNING (EU) Nr. …/.. af XXX om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 32/2000 med henblik på indførelse af Unionens nye GATT-bundne toldkontingenter for chokolade, sukkervarer og kiks samt tilpasning af Unionens gældende GATT-bundne toldkontingent for ferskvandskrebs

Forslag til Rådets og Kommissionens afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions og Det Europæiske Atomenergifællesskabs vegne i det associeringsråd, der er oprettet ved associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Ukraine på den anden side, i forbindelse med vedtagelsen af associeringsrådets og associeringsudvalgets forretningsorden, nedsættelsen af to underudvalg og uddelegeringen af visse af associeringsrådets beføjelser til associeringsudvalget i dettes handelssammensætning  

om årlig skattebetænkning  

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter  

Bilag til forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Tariferingsforordninger

Release 2.9 til Motorregistret (DMR) udsættes

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. november - 30. november 2014 - 5% udsving (RUB)

Referat

Referat fra mødet i Motorkontaktudvalget den 6. oktober 2014

Referat fra møde i Momskontaktudvalget den 29. september 2014


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 42 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 3

Supplerende hørigsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 4

Fortroligt dokument

L 42 A Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 3

Supplerende hørigsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 4

Fortroligt dokument

L 42 B Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 3

Supplerende hørigsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 4

Fortroligt dokument

L 43 Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 6

Henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, Gentofte

Bilag 7

Henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd

Spørgsmål og svar

Spm. 8

Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde, til skatteministeren

Spm. 9

MFU spm. om, hvor mange år ministeren vurderer, at afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften vil udskyde salget af brugte taxier, til skatteministeren

Spm. 10

MFU spm. om, hvor mange ekstra biler til privatforbrug vil efter ministerens vurdering blive indkøbt som konsekvens af afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren

Spm. 11

MFU spm. om, hvor meget ministeren vurderer, at prisen for at køre taxi vil skulle stige, som konsekvens af "afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften", hvis taxivognmændene skal fastholde deres indtægt, til skatteministeren

Spm. 12

MFU spm. om at redegøre for sammenhængen mellem pkt. 151 på lov- og cirkulæreprogrammet fra 2014, hvor kommunerne blev negativt kompenseret som følge af skærpede energi- og miljøkrav til taxier, og afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren

Spm. 13

MFU spm. om, hvor mange job afskaffelsen af frikørselsordningen kommer til at koste pr. mio. kr. i øget statsligt provenu, til skatteministeren

Spm. 14

MFU spm. om, hvor mange mennesker ministeren vurderer vil miste deres job i taxibranchen, til skatteministeren

Spm. 15

MFU spm. om, hvor mange procent af taxierne der i dag bliver udskiftet efter hhv. 2 år og 3 år, til skatteministeren

Spm. 16

MFU spm. om, hvilke biltyper vurderingen i svaret på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål 907 bygger på, til skatteministeren

Spm. 17

MFU spm. om det forventes, at det er samme bilmodeller, der vil blive indkøbt uden frikørselsordningen, til skatteministeren

Spm. 18

MFU spm. om, hvilke ændringer der vurderes at komme i forhold til indkøb af biltyper til taxibrug, til skatteministeren

Spm. 19

MFU spm. om, hvilke biltype, der ikke vil blive udskiftet, til skatteministeren

Spm. 20

MFU spm. om, hvilken antagelse der ligger til grund for, at det er 70 pct. af bilerne, der vurderes solgt efter to år, til skatteministeren

Spm. 21

MFU spm. om at fremsende det samlede datasæt for biler registreret igennem DMR, til skatteministeren

Spm. 22

MFU spm. om at vurdere påstanden om, at det vil være administrativt lettere og mere overskueligt for taxi-branchen, hvis man i stedet for at ændre afgiftsreglerne for frikørte taxi nu, ventede til en helt ny registreringsafgift var på plads, til skatteministeren

Spm. 23

MFU spm. om, hvilke alternative transportformer, ministeren mener, vil erstatte taxierne og køre med de mange ældre, handicappede og syge i landets kommuner, til skatteministeren

Spm. 24

MFU spm. om de manglende transportmuligheder i yderområderne, til skatteministeren

Spm. 25

MFU spm. om det skal være attraktivt for flere danskere at bruge den kollektive transport, til skatteministeren

Spm. 26

MFU spm. om, hvordan forslaget om ”afgiftsharmonisering af registreringsafgiften” kan ”bidrage til lige og fair konkurrence i taxaerhvervet”, til skatteministeren

Spm. 27

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, til skatteministeren

Spm. 28

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd, til skatteministeren

Spm. 29

Spm. om at gennemføre en gros modellen på el-området, til skatteministeren

L 43 A Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 6

Henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, Gentofte

Bilag 7

Henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd

Spørgsmål og svar

Spm. 8

Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde, til skatteministeren

L 43 B Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 6

Henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, Gentofte

Bilag 7

Henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd

Spørgsmål og svar

Spm. 8

Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde, til skatteministeren

L 64 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udsendt høringsmateriale for den del af lovforslaget, der vedrører ændring i lønsumsafgiftsloven, er sendt i høring samtidig med fremsættelsen den 12. november 2014, fra skatteministeren

Bilag 3

Høringsmateriale, fra skatteministeren

Bilag 4

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 5

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om enkeltabonnenter på vejhjælp hidtil ikke har skullet betale skadeforsikringsafgift, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om lovforslaget indebærer, at personer, der har abonnement på vejhjælp som enkeltstående produkt fremover skal betale en afgift, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om enkeltabonnementer på vejhjælp tidligere var omfattet af eller fritaget for stempelafgift, inden denne blev omlagt til en skadesforsikringsafgift, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvorfor regeringen undlod at inkludere vejhjælp, da man i sin tid ændrede lovgivningen, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om ministeren vil erkende, at et lovforslag, der indebærer, at en bestemt gruppe mennesker fremover skal betale en afgift, de ikke skal betale i dag, er det samme som at udvide beskatningen på det pågældende område, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om, hvor mange og hvilke forsikringsselskaber der i dag selv udfører vejhjælp eller sælger vejhjælpsabonnementer som enkeltstående produkt og således er udsat for den konkurrenceforvridning fra vejhjælpsvirksomhederne, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om, hvordan lovforslagets påståede hensigt om at forenkle en række administrative regler samt mindske byrderne harmonerer med de væsentlige omkostninger til opkrævning af skadesforsikringsafgiften, som vejhjælpsvirksomheder, autoforhandlere eller autoværksteder pålægges, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvor store omkostninger til implementering, f.eks. i form af investeringer i it-systemer til opkrævning af skadesforsikringsafgift, finder ministeren er rimelige set i forhold til den årlige afgiftssum, der skal betales, til skatteministeren

L 64 A Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udsendt høringsmateriale for den del af lovforslaget, der vedrører ændring i lønsumsafgiftsloven, er sendt i høring samtidig med fremsættelsen den 12. november 2014, fra skatteministeren

Bilag 3

Høringsmateriale, fra skatteministeren

Bilag 4

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 5

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

L 64 B Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udsendt høringsmateriale for den del af lovforslaget, der vedrører ændring i lønsumsafgiftsloven, er sendt i høring samtidig med fremsættelsen den 12. november 2014, fra skatteministeren

Bilag 3

Høringsmateriale, fra skatteministeren

Bilag 4

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 5

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

L 9 Forslag til lov om ændring af momsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Udvidelse af indberetningspligterne vedrørende finansielle produkter, ændring af indberetningspligten vedrørende modtagere af renter og afgivelse af regnskabsoplysninger om moms i forbindelse med selvangivelsen m.v.).

Bilag

Bilag 5

2. udkast til betænkning

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 41

Spm. om, hvor mange job ministeren forventer, at 'afgiftsharmonisering af registreringsafgiften' for taxier vil koste i taxierhvervet, til skatteminis...   Svar  

Spm. 42

Spm. om, hvor stor en del af taxiernes kørselsgrundlag, der udgøres af svagt mobile personer, som f.eks. ældre og personer med handicap, til skattemin...   Svar  

Spm. 45

Spm. om, hvilken provenumæssig effekt det vil have, hvis vandafledningsafgiften blev afskaffet for danske campingpladser  Svar  

Spm. 46

Spm. om, hvor mange job ministeren vurderer, at en "afgiftsharmonisering af registreringsafgiften "vil koste Udkantsdanmark, til skatteministeren  Svar  

Spm. 47

Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at "afgiftsharmonisering af registreringsafgiften" ikke gør det sværere for danskere i Udkantsdanmark at få fat...   Svar  

Spm. 48

Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de små taxiselskaber i Udkantsdanmark overlever en "afgiftsharmonisering af registreringsafgiften", til skat...   Svar  

Spm. 55

Spm. om at oversende en oversigt over skatter og afgifter, som efter gældende lovgivning stiger frem mod 2020, til skatteministeren  Svar  

Spm. 56

MFU spm. om, hvor meget en taxivognmand typisk køber en taxi til under den nuværende frikørselsordning, til skatteministeren  Svar  

Spm. 58

Spm. om citat "Det er usikkert, om meromkostningerne kan overvæltes, idet taximarkedet er et reguleret marked, hvor kommunerne fastsætter bl.a. maksim...   Svar  

Spm. 59

Spm. om, hvilke konkrete byrder vognmænd ikke fremover belastes med, samt hvilke konsekvenser dette får for skattekontrolmuligheder med sort og privat...   Svar  

Spm. 60

Spm. om der vil være samme efterspørgsel efter frikørte taxier som før indførelsen af de nye regler om afgiftsharmonisering af registreringsafgiften, ...   Svar  

Spm. 61

Spm. om, hvilke bilmærker og typer ministeren vurderer vil subsidiere det nuværende salg af tidligere taxi-vogne, til skatteministeren  Svar  

Spm. 62

Spm. om, hvor meget provenuet vil falde under harmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 63

Spm. om at redegøre for beregninger og forudsætninger bag oplægget fra den 8. maj 2014, "Regeringen vil forenkle reguleringen af taxierhvervet", tabel...   Svar  

Spm. 170

Spm. om forskellene i kriterierne for at opnå støtte fra henholdsvis Kulturministeriets Ugeavispujle og Mediestøtteloven, til kulturministeren  Svar  

Spm. 171

Spm. om udlevering af prøveplader til biler, til skatteministeren  Svar  

Spm. 172

Spm. om at kommentere de konsekvenser, der påpeges i artiklerne "Danske Medier ser reklameafgiften som en medieskat" og "Reklameafgiften straffer reda...   Svar  

Spm. 177

Spm. om, hvorfor regeringen har indført to love (mediestøtteloven og reklameafgiftsloven), der har samme formål (støtte udbredelsen af ugeaviser), sam...   Svar  

Spm. 178

Spm. om, hvorfor det efter reklameafgiftsloven kræves, at ugeaviser har mindst 25 pct. redaktionelt indhold, til kulturministeren  Svar  

Spm. 179

Spm. om, hvad det nøjagtigt er, at Kammeradvokaten har forholdt sig til i forhold til professor Frands Mortensens artikel, ”Debat: Reklameafgift på ko...   Svar  

Spm. 180

Spm. om, hvilken form for juridisk vurdering Kammeradvokaten har foretaget, og hvor klar en konklusion, der foreligger, til kulturministeren  Svar  

Spm. 181

Spm. om at redegøre for rimeligheden i, at der skal betales afgift af en husstandsomdelt reklame, til skatteministeren  Svar  

Spm. 182

Spm. om Skatteministeriet er bekendt med en udvikling på reklamemarkedet, der vil give anledning til ændringer i afgiftsgrundlag og provenu for reklam...   Svar  

Spm. 183

Spm. om, hvilke konsekvenser ændringen i mediestøttelovgivningen i givet fald ville få for de danske dagblade, til skatteministeren  Svar  

Spm. 184

Spm. om at foretage en juridisk redegørelse af og konkludere på, hvad der taler for og imod, at Danmark skal re-notificere mediestøtteloven hos Kommis...   Svar  

Spm. 185

Spm. om det er i overensstemmelse med det almindelige krav om udtrykkelig lovhjemmel, at en virksomhed kan være udelukket fra at modtage mediestøtte, ...   Svar  

Spm. 186

Spm. om, hvorfor reklameafgiftsloven og mediestøtteloven opstiller forskellige kriterier for, at ugeaviser kan modtage kulturstøtte, til skatteministe...   Svar  

Spm. 187

Spm. om, hvordan en tryksags vægt kan være afgørende for størrelsen af den kulturstøtte, en ugeavis er berettiget til at modtage under reklameafgiftsl...   Svar  

Spm. 188

Spm. om der er forskel på de byrder, der vil være forbundet med på den ene side ugeaviserne, der som udgangspunkt er omfattet af afgiften, og på den a...   Svar  

Spm. 189

Spm. om at uddybe svaret på spm. 870 (2013-14), til skatteministeren  Svar  

Spm. 190

Spm. om, hvad der menes med henvisningen til "sondringen i den tidligere mediestøtteordning", til skatteministeren  Svar  

Spm. 191

Spm. om, hvilke informationer der står i ugeaviser og telefonbøger, som dels ikke kan findes på andre medier, herunder internettet, dels er så vigtig ...   Svar  

Spm. 192

Spm. om, hvad der kan forklare den uens behandling af ugeaviser og dagblade, til skatteministeren  Svar  

Spm. 193

Spm. om det er i overensstemmelse med grundlæggende principper om god forvaltning og god lovgivningsteknik at udforme en lovgivning, der ikke er afste...   Svar  

Spm. 194

Spm. om at forholde sig til, at der forud for mediestøtteloven blev nedsat et mediestøtteudvalg (det såkaldte Dyremose-udvalg) til at formulere anbefa...   Svar  

Spm. 195

Spm. om at forklare forskellen på behandlingen af indstik, til skatteministeren  Svar  

Spm. 196

Spm. om ministeren også har været i dialog med Kammeradvokaten og fået foretaget en juridisk vurdering af Kommissionens afgørelse i sag SA.35683, til ...   Svar  

Spm. 197

Spm. om, hvorvidt SKAT kan opkræve afgift på produkter til kedelforbrænding herunder brugt fritureolie (vegetabilsk) til opvarmningsformål, til skatte...   Svar  

Spm. 213

Spm. om at redegøre for de samlede offentlige mindreindtægter, såfremt afgiftsfritagelsen af el- og brintbiler forlænges med 3 år, til skatteministere...   Svar  

Spm. 214

Spm. om, under hvilke betingelser en skatteyder kan opnå et skattemæssigt fradrag for indbetalinger til en livsvarig livrente, til skatteministeren  Svar  

Spm. 216

Spm. om at redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 9. december 2014, som er relevante for Skatteudvalget, til økonomi- og indenrigsministeren,...   Svar  

Spm. 777

Spm. om et hospice skal kunne opnå samme fritagelse for registreringsafgift for en bus, som et plejehjem eller ældrecenter kan få, til skatteministere...   Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 282

Vil ministeren i den kommende rapport »Status over grænsehandel« sørge for at opgøre grænsehandlen mellem Danmark og Tyskland særskilt, så omfanget af...

Spm. S 294

Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med god retssikkerhed, at skattemyndighederne kan vente et par år med at offentliggøre en ny praksis i ...