Kære læser !
En uge med lidt af hvert. Den fagligt mest interessante nyhed ligger i de "Ikke offentliggjorte kendelser", hvor Landsskatteretten fastslår, at kunstig befrugtning af lesbiske og enlige kvinder skal sidestilles med lægefaglig behandling selvom behandlingen ikke udføres for at afhjælpe eller forebygge en sygdom eller sundhedsmæssig anomali. Dermed vil den kunstige befrugtning være momsfri uanset årsagen hertil.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
lars@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
MomsNyt Januar 2014
Har du set den nye afgiftsvejledning for 2014?
Omvendt betalingspligt ved indenlandsk salg af mobiltelefoner m.v. er nu vedtaget
Moms- og afgiftsregler for hotel- og restaurationsbranchen
SKAT smækker ”momsdøren” i for visse investeringsinstitutter
Godtgørelse af el- og vandafgift 2014
Udvidet regler om reverse charge
Opbevaring af regnskabsmateriale uden for Danmark
Satser og beløbsgrænser 2013/2014
Omvendt momsforpligtelser for ellers momsfrie virksomheder
Bindende svar
Nedbrydelig bærepose - emballageafgiftslovens § 2 a og § 2 b
Moms - Ejerskab af byggegrunde - Passiv investering
Leveringssted ved salg af e-bøger
Momsfritagelse ved overdragelse af udlån
Momsgrundlaget ved diskretionær porteføljepleje
Domme
Registreringsafgift - varevogn - konstruktion - anvendelse udelukkende godstransport - mulighed for personbefordring
Registreringsafgift - hæftelse - parallelimport - luksusbil
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 5
Nyt fra andre lande og organisationer
HM Revenue & Customs, England
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
Toll, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140120' AND [SkatteraadChanged] <= '20140126') OR ([LSRChanged] >= '20140120' AND [LSRChanged] <= '20140126') OR ([ByretChanged] >= '20140120' AND [ByretChanged] <= '20140126') OR ([LandsretChanged] >= '20140120' AND [LandsretChanged] <= '20140126') OR ([HojesteretChanged] >= '20140120' AND [HojesteretChanged] <= '20140126')) ORDER BY AppelId DESC
PwCHar du set den nye afgiftsvejledning for 2014? Vi har opdateret vores afgiftsvejledning med de gældende regler og satser for 2014. Brug den som opslagsværk og vær sikker på, at du har husket alle de nye regler, der gælder fra 1. januar 2014 ? |
PwCOmvendt betalingspligt ved indenlandsk salg af mobiltelefoner m.v. er nu vedtaget Pr. 1. juli 2014 er der indført omvendt betalingspligt ved salg af mobiltelefoner m.v. Det er PwC’s opfattelse, at denne lovændring vil medføre en række udfordringer for det danske erhvervsliv. |
PwCMoms- og afgiftsregler for hotel- og restaurationsbranchen Der er mange relevante . Mange af reglerne er meget komplekse, hvilket betyder, at flere virksomheder i branchen ikke behandler moms og afgifter på den for dem mest optimale måde. |
PwCSKAT smækker ”momsdøren” i for visse investeringsinstitutter I et styresignal indskrænker SKAT, hvilke investeringsinstitutter der er omfattet af investeringsforeningsbegrebet i momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger. Der er tale om en praksisændring med virkning fremadrettet fra den 1. april 2014. |
RevisionsinstituttetGodtgørelse af el- og vandafgift 2014 Ny sats for fradrag af el-afgift i momsopgørelse. |
RevisionsinstituttetUdvidet regler om reverse charge Fra 1. juli 2014 pålægges køber omvendt betalingspligt ved indenlandske køb af mobiltelefoner mv. |
Revisorgruppen DanmarkOpbevaring af regnskabsmateriale uden for Danmark Ny vejledning fra Erhvervsstyrelsen. |
RSM plusSatser og beløbsgrænser 2013/2014 RSM plus har, som tidligere år, udarbejdet en publikation med årets satser og beløbsgrænser. |
RSM plusOmvendt momsforpligtelser for ellers momsfrie virksomheder Nye regler ved køb af bærbare pcér, mobiltelefoner, spillekonsoller mv. Den 1. juli 2014 bliver der indført nye regler for køb af mobiltelefoner, spillekonsoller, bærbare pcér, tablets og computerchips. De nye regler lyder på, at indføre såkaldt "indenlandsk omvendt betalingspligt" på denne varegruppe. Det betyder, at det i nogle tilfælde er køberen, der skal betale momsen, og ikke sælgeren der skal opkræve den. |
Vedrører: Emballageafgiftsloven § 2 a og § 2 b
Skatterådet bekræfter, at der skal svares afgift af bæreposer efter emballageafgiftslovens § 2 b, nr. 2, når posen er fremstillet af plast tilsat et additiv, som medfører at posen er nedbrydelig
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 8,9 og 11 samt § 37, stk. 1
Skatterådet bekræfter, at de af spørger ejede grunde, under visse betingelser, momsmæssigt er at anse som en passiv investering. Spørger har derfor ikke fradrag for købsmoms, for udgifter, der vedrører grundene.
Vedrører: Momsloven § 16, stk. 4
Skatterådet bekræfter, at Spørger ikke skal afregnes dansk moms af salg af e-bøger, når Spørger etablerer en filial i Luxembourg og leverer sine ydelser derfra. Der er herved henset til, at filialen har etableret fast forretningssted i Luxembourg, idet der ansættes en direktør i Luxembourg, der indgås et lejemål i Luxembourg, der er det nødvendige tekniske udstyr til rådighed i Luxembourg, og bestyrelsesmøder, generalforsamlinger og lignende foregår i Luxembourg. Skatterådet bekræfter ligeledes, at Spørger ikke skal afregnes dansk moms af salg af e-bøger, hvis Spørger etablerer et datterselskab i Luxembourg og leverer sine ydelser derfra.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra c
Skatterådet bekræfter, at betaling fra Spørger til det långivende pengeinstitut i forbindelse med gennemførelse af fælles funding som beskrevet i § 16b-g i lov i om finansiel virksomheder er momsfritaget. Vederlaget er momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c, idet der er tale om vederlag for overdragelse af en fordring.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra e) og § 27, stk. 1, 1. pkt.
Skatterådet bekræfter, at formidlingsprovisioner, som spørger optjener fra eksterne kapitalforvaltere, når spørger for investorkunder placerer deres investeringer hos de eksterne kapitalforvaltere, er momsfrie. Rådet kan imidlertid ikke bekræfte, at det variable vederlag, som spørger fakturer sine investorkunder for diskretionær porteføljepleje, er udtryk for det momspligtige grundlag.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1 og stk. 12
Sagen omhandlede spørgsmålet, om sagsøgerens varebil - som følge af sagsøgerens ombygning heraf - på tidspunktet for SKATs kontrol "utvivlsomt var indrettet og konstrueret til godstransport", jf. registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 12.
Såvel SKAT som Landsskatteretten (dissens: 2-2) fandt, at den ombygning, som sagsøgeren havde fortaget af bilens varerum, hvor det på kontroltidspunktet bl.a. kunne konstateres, at sagsøgeren havde etableret en ca. 2 meter lang hylde, som efter skattemyndighedernes opfattelse kunne anvendes til overnatning i bilen, medførte, at sagsøgerens varebil kunne anvendes til personbefordring/ophold. Sagsøgerens bil var dermed ikke længere utvivlsomt indrettet til godstransport.
Retten fandt derimod ikke, at det kunne lægges til grund, at sagsøgerens bil som følge af ombygningen ikke længere utvivlsomt var indrettet og konstrueret til godstransport i medfør registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 2.
Skatteministeriet skulle derfor anerkende, at sagsøgerens varebil opfylder betingelsen i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 2.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 19, stk. 2 (dagældende)
Der var enighed om, at sagsøgeren som udgangspunkt hæftede for den ikke-betalte registreringsafgift af et parallelimporteret køretøj i medfør af den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2.
Retten fandt, at sagsøgeren, der var bekendt med bilens listepris i Danmark, ikke havde grundlag for at tro, at sælgeren ved køb af bilen i Tyskland kunne opnå en rabat på over 40 % i forhold til den vejledende udsalgspris. Herudover henviste retten til omstændighederne ved den virksomhed, der havde solgt bilen og sagsøgerens kontakt med sælgeren, der ikke kunne anses for sædvanlige for en forhandlervirksomhed som fastslået af Højesteret ved dom af 26. juni 2013, SKM2013.447.HR . Sagsøgeren var derfor ikke omfattet af SKATs administrative praksis for ikke at efteropkræve manglende registreringsafgift.
SKM2014.67.ØLR Udlæg - erstatningssum - fremtidig erhvervelse | Vedrører: Retsplejeloven § 508 Østre Landsret afsagde den 28. oktober 2013 en kendelse, hvor landsretten fastslog, at der kunne foretages udlæg i en erstatningssum tilkendt skyldner ved en byretsdom, uanset at dommen var anket inden udløbet af eksekutionsfristen. SKAT havde foretaget to udlæg i en erstatningssum tilkendt skatteyderen ved en byretsdom, som efterfølgende var blevet anket af modparten inden udløbet af eksekutionsfristen. Skatteyderen indbragte SKATs udlæg for fogedretten, som stadfæstede SKATs udlæg. Skatteyderen kærede herefter fogedrettens afgørelse til Østre Landsret. For Østre Landsret gjorde skatteyderen blandt andet gældende, at udlægget var foretaget i et ikke-eksisterende aktiv og i en fremtidig erhvervelse. SKAT anførte, at erstatningskravet var fastslået ved dom, hvorfor det udgjorde et aktiv, hvis identitet kunne fastslås. Det faktum at kravet på grund af anken til landsretten ikke på udlægstidspunktet kunne tvangsfuldbyrdes, forhindrede ikke SKAT i at foretage udlæggene. Østre Landsret opretholdt de to udlæg foretaget af SKAT. Landsretten henholdte sig i kendelsen til fogedrettens præmisser om, at der var tale om et aktiv tilhørende skyldnerens formue, hvis identitet kunne fastslås, og at der ikke var tale om fremtidig erhvervelse, eftersom erstatningskravet var opstået som følge af en skade, der var sket i 2010, jf. i det hele retsplejelovens § 508. |
Vedrører: Konkursloven § 3 I sagen havde SKAT indgivet konkursbegæring mod et interessentskab alene. Interessentskabet bestod af to fysiske personer, som begge var registreret som udrejst af Danmark. Interessenterne havde til folkeregistreret alene angivet en postboksadresse i USA, og skattemyndighederne var ikke bekendt med interessenternes faktiske bopæl. Interessenterne havde således ikke konkursværneting i Danmark i medfør af konkurslovens § 3, og der blev derfor alene indgivet konkursbegæring mod interessentskabet. Der havde under sagen været kontakt med mindst en af interessenterne via e-mail. Interessenterne undlod imidlertid at besvare flere opfordringer til at oplyse om deres bopælsmæssige og økonomiske forhold. Sø- og Handelsrettens skifteafdeling afviste SKATs konkursbegæring, idet skifteretten bemærkede, at interessentskabet ikke kunne tages under konkursbehandling, da interessenterne ikke allerede var eller senest samtidigt med behandlingen af konkursbegæringen over interessentskabet blev taget under konkursbehandling. Østre Landsret ophævede skifterettens kendelse og hjemviste sagen til fornyet behandling. Landsretten fandt, at der konkret forelå sådanne særlige omstændigheder, at udgangspunktet om, at der ikke kan afsiges konkursdekret over et interessentskab, medmindre samtlige interessenter er under konkursbehandling, måtte fraviges. |
Vedrører: Straffeloven § 21, § 89, § 50 og § 289. Momsloven § 81. Skattekontrolloven § 16 T havde i perioden 01.01.2002 - 31.12.2008 drevet uregistreret momspligtig virksomhed med blandt andet køb og salg af brugte biler. Han havde for 2006-2007 undladt at selvangive overskud af virksomheden og for 2008 var der foretaget ransagning inden selvangivelsesfristens udløb. Han havde derved unddraget for 1.118.135 kr. i moms og 256.508 kr. i skat. T var tidligere straffet for at drive uregistreret momspligtig virksomhed. T forklarede at det i de første år kun drejede sig om ganske få biler på hobbybasis. Byretten fandt T skyldig i forsætlig moms- og skattesvig samt forsøg vedrørende 2008. T idømtes fængsel i 1 år, heraf 6 mdr. ubetinget samt en tillægsbøde på 1.300.000 kr. Retten fandt at det var T's manglende bogføring og uorden i bilag, der førte til et meget stort efterforskningsarbejde hos SKATs medarbejdere og dette kunne ikke føre til, at sagen kunne anses for at krænke menneskerettighederne. Men der var gået en del tid forinden sagen blev rejst ved udfærdigelse af anklageskrift, hvorfor fængselsstraffen blev gjort delvist betinget. Han blev dømt for forsøg for 2008 da han i ingen af årene havde foretaget bogføring og heller ikke efterfølgende forsøgt at udarbejde regnskab. Til landsretten forklarede T at han også havde tænkt sig at blive registreret, og havde rettet henvendelse til en revisor. Han havde hentet registreringsattesterne hos SKAT, men de havde ikke villet udlevere regnskabsbilagene. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte fængselsstraffen til 9 måneder, heraf de 6 mdr. ubetinget. | |
SKM2014.71.ØLR Straffesag - momssvig - sorte lønninger - indeholdelse af A-skat m.v. | Vedrører: Straffeloven § 89 og § 289. Momsloven § 81. Kildeskatteloven § 74 T havde angivet sit momstilsvar for lavt med 663.523 kr. og undladt at opfylde sin pligt til at foretage indeholdelse af A-skat af et beløb på 1.921.945 kr. Byretten fandt T skyldig i forsætlig momssvig og overtrædelse af kildeskatteloven. Straffen blev fastsat til fængsel i 1 år, heraf 6 mdr. ubetinget samt en tillægsbøde på 1.800.000 kr. Byretten lagde vægt på at T tidligere havde drevet selvstændig virksomhed, er handelsuddannet og vidste, at han skulle afregne moms og indeholde A-skat, samt på at T bevidst afregnede sine medarbejdere "sort" samt afgav urigtige oplysninger med det formål at kunne fortsætte sin virksomhed og den løbende unddragelse. Ubetinget fængselsstraf fandtes påkrævet uanset det lange sagsforløb. For landsretten forklarede T at han forsøgte at komme ud af 18 års misbrug, levede af kontanthjælp og boede hjemme hos sin 66-årige mor. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Journalnr: 12/0189628
Grænsehandelskoncept
Sagen drejer sig om, hvorvidt campingvogne, der i perioden 1. september 2008 til 30. juni 2010 af klageren blev transporteret til en samarbejdspartner i Tyskland og dér blev afhentet af en privat dansk kunde, udgjorde en levering til samarbejdspartneren eller til kunden, jf. momslovens § 4, stk. 1, og følgelig om leveringsstedet var i Danmark eller i Tyskland, jf. momslovens § 14, stk. 1, nr. 2. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 12-12-2013
Journalnr: 09/0219374
Momsfradrag - ombygningsudgifter
Klagen drejer sig om fastsættelse af den skønnede fradragsberettigede andel af omkostninger ved opførelse af 2 lokaler i kælderplan samt en rampe, jf. henholdsvis momslovens § 39, stk. 1, og § 39, stk. 5. Syn og skøn afholdt. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 11-12-2013
Journalnr: 13/0010022
Momsgrundlag - byttehandel
Sagen skyldes SKATs afgørelse om at ændre klagerens momsgrundlag med henvisning til, at der forelå en byttehandel, jf. momslovens § 27, stk. 1. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 11-12-2013
Journalnr: 13/0017775
Momspligt - behandlinger
Klagen skyldes et bindende svar, hvor Skatterådet svarede på fire spørgsmål om momspligten for ydelser i forbindelse med kunstig befrugtning. Skatterådet havde i det bindende svar bl.a. nægtet at kunstig befrugtning af eksempelvis lesbiske var momsfrit. Landsskatteretten ændrer svaret, så alle spørgsmål besvares med, at behandlingerne er momsfrie.
Afsagt: 05-12-2013
Journalnr: 12/0191631
Godtgørelse af glødelampeafgift
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat et ansøgt afgiftsgodtgørelsesbeløb vedrørende glødelamper. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2013
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 28-01-2014 indstilling i C-583/12 Sintax Trading
Toldunion
Præjudiciel – Riigikohus (Estland) – fortolkning af artikel 13, stk. 1, artikel 17 og første, anden og tredje betragtning til Rådets forordning (EF) nr. 1383/2003 af 22. juli 2003 om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder – foranstaltninger med henblik på at forhindre markedsføring af varemærkeforfalskede og piratkopierede varer – procedure, der tager sigte på at fastslå, om en intellektuel ejendomsret er krænket – toldmyndighedernes kompetence til at fastslå krænkelse af en intellektuel ejendomsret – toldmyndighedernes ret til ex officio at indlede proceduren til konstatering af, at der er sket krænkelse af en intellektuel ejendomsret, uden at det er påkrævet, at rettighedens indehaver har indledt nævnte procedure
Tidligere dokument: C-583/12 Sintax Trading - Ny sag
Den 29-01-2014 dom i T-528/09 Hubei Xinyegang Steel mod Rådet
Handelspolitik
Delvis annullation af Rådets forordning (EF) nr. 926/2009 af 24. september 2009 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af visse sømløse rør af jern eller stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Tidligere dokument: T-528/09 Hubei Xinyegang Steel mod Rådet - Dom
Den 06-02-2014 dom i C-323/12 E. ON Global Commodities (anciennement E.On Energy Trading)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Curtea de Apel Bucuresti (Rumænien) – fortolkning af artikel 1, 3, 4 og 6 i Rådets ottende direktiv 79/1072/EØF af 6. december 1979 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - foranstaltninger til tilbagebetaling af merværdiafgift til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i indlandet – tilbagebetaling af moms i en medlemsstat til afgiftspligtige personer etableret i en anden medlemsstat, som i den førstnævnte medlemsstat har udpeget en fiskal repræsentant i henhold til de nationale bestemmelser, som var gældende før denne medlemsstats tiltrædelse af Unionen – betingelse om den afgiftspligtige persons manglende momsregistrering i den pågældende medlemsstat, for at der kan ske tilbagebetaling – begrebet yderligere betingelse i forhold til betingelserne fastsat i artikel 3 og 4 direktiv 79/1072/EØF – forenelighed henset til samme direktivs artikel 6 – direkte virkning af artikel 3 og 4 i direktiv 79/1072/EØF
Tidligere dokument: C-323/12 E. ON Global Commodities (anciennement E.On Energy Trading) - Dom
Den 06-02-2014 dom i C-424/12 Fatorie
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Curtea de Apel Oradea (Rumænien) – fortolkning af Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fortabelse af retten til momsfradrag med henvisning til den manglende angivelse heraf på fakturaen inden for rammerne af ordningen med omvendt betalingspligt – princippet om retssikkerhed – beslutning, hvorved det pålægges at betale det momsbeløb, der er fejlagtigt fratrukket, samt renter, morarenter og bøder, når der foreligger en endelig beslutning, der anerkender fradragsretten – princippet om afgiftsneutralitet – betaling af moms, der af tredjemand er fejlagtigt angivet på en faktura – manglende intervention fra afgiftsmyndighedernes side med henblik på rettelse af fakturaen og manglende adgang til efterfølgende berigtigelse
Tidligere dokument: C-424/12 Fatorie - Dom
Den 06-02-2014 dom i C-613/12 Helm Düngemittel
Toldunion
Præjudiciel – Finanzgericht Düsseldorf (Tyskland) – fortolkning af artikel 20 i protokol 4 til Euro-Middelhavsaftale om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Arabiske Republik Egypten på den anden side, som ændret ved Associeringsrådet EU-Egypten afgørelse 1/2006 af 17. februar 2006 – erstatningsvarecertifikat, der udstedes efterfølgende, når varerne ikke længere befinder sig under de udstedende toldmyndigheders kontrol
Tidligere dokument: C-613/12 Helm Düngemittel - Ny sag
Den 06-02-2014 dom i C-2/13 Humeau Beaupreau
Toldunion
Præjudiciel – Cour de cassation (Frankrig) – fortolkning af den almindelige tariferingsbestemmelse 2 a) vedrørende den kombinerede nomenklatur og punkt 7 i de forklarende bemærkninger til det harmoniserede system – den fælles toldtarif – tariferingen – den kombinerede nomenklatur – skofremstillingsproces – samlefunktioner eller bearbejdninger for at kunne indgå i den færdige vare
Tidligere dokument: C-2/13 Humeau Beaupreau - Ny sagDen 06-02-2014 dom i C-98/13 Immaterialrettigheder Blomqvist
Toldunion
Præjudiciel – Højesteret (Danmark) – fortolkning af artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001 om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet, af artikel 5, stk. 1 og 3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/95/EF af 22. oktober 2008 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varemærker, af artikel 9, stk. 1 og 2, i Rådets forordning (EF) nr. 207/2009 af 26. februar 2009 om EF-varemærker, og af artikel 2, stk. 1, litra b), i Rådets forordning (EF) nr. 1383/2003 af 22. juli 2003 om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder – foranstaltninger med henblik på at forhindre markedsføring af varemærkeforfalskede og piratkopierede varer – privatperson, der har bopæl i en medlemsstat, og som på en internetside fra en sælger fra et tredjeland har købt et varemærkeforfalsket ur til private formål – myndighederne i den nævnte medlemsstats tilbageholdelse af det nævnte ur, der er blevet sendt til køberen som postpakke, og suspension af frigivelsen af uret
Tidligere dokument: C-98/13 Blomqvist - Ny sag
Den 12-02-2014 dom i T-81/12 Beco mod Kommissionen
Handelspolitik
Annullation af Kommissionens afgørelse K(2011) 9112 endelig af 13. december 2011 om afvisning af en anmodning om tilbagebetaling af antidumpingtold opkrævet på import af skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af rustfrit stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Taiwan
Tidligere dokument: T-81/12 Beco mod Kommissionen - Dom
Den 13-02-2014 dom i C-18/13 MAKS PEN
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Administrativen sad Sofia-grad (Bulgarien) – fortolkning af artikel 63, artikel 178, stk. 1, litra a), artikel 226, stk. 1, nr. 6) samt af artikel 242 og 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »afgiftsunddragelse« – angivelse på fakturaen udstedt af en virksomhed, der ikke råder over det personale, de anlæg og de aktiver, der er nødvendige for at levere ydelsen – mangel på regnskabsmæssigt bevis – udarbejdelse af falske dokumenter for at begrunde gennemførelsen af ydelsen – den nationale rets forpligtelse til ex officio at fastslå afgiftsunddragelse – fradragsretten betinget af faktisk erlæggelse af en ydelse – krav om overholdelse af internationale regnskabsnormer for at opfylde behovet for en regnskabsførelse, der er tilstrækkelig detaljeret til at gøre det muligt at kontrollere fradragsretten – nødvendigheden af eventuelt at påføre fakturaerne oplysninger om den faktiske erlæggelse af tjenesteydelsen – national lovgivning, hvorefter tjenesteydelsen anses for erlagt på tidspunktet for opfyldelsen af de nødvendige betingelser for anerkendelse af indtægten fra nævnte ydelse i overensstemmelse med den relevante lovgivning
Tidligere dokument: C-18/13 „MAKS PEN“ - Ny sag
Den 13-02-2014 indstilling i C-480/12 X
Toldunion
Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 203 og 204 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, af artikel 356, stk. 1, og artikel 859, nr. 2), litra c), i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF- toldkodeks, og af artikel 7 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – overskridelse af den af afgangstoldstedet fastsatte frist for at frembyde varerne for bestemmelsestoldstedet, som medfører en betinget opståelse af toldskyld og ikke til, at toldskylden automatisk opstår – det fælles merværdiafgiftssystem – afgiftspligtige transaktioner – begrebet indførsel
Tidligere dokument: C-480/12 X - Indstilling
Den 27-02-2014 dom i C-82/12 Transportes Jordi Besora
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Tribunal Superior de Justicia de Cataluña (Spanien) – fortolkning af artikel 3, stk. 2, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed – mineralolier – særlig afgift på detailsalg af visse kulbrinter – andre indirekte afgifter end dem, som tjener specifikke formål – afgift, der tjener et formål, som kan opnås ved en anden harmoniseret afgift – afgift, der er indført samtidig med overførsel af visse beføjelser til regioner, og som delvist har til formål at dække regionernes udgifter forbundet med disse nye beføjelser – rent budgetmæssigt formål
Tidligere dokument: C-82/12 Transportes Jordi Besora - Indstilling
Den 27-02-2014 dom i C-454/12 Pro Med Logistik Pongratz
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af artikel 98, stk. 1, sammenholdt med kategori 5 i bilag III til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, og artikel 12, stk. 3, litra a), tredje afsnit, sammenholdt med kategori 5 i bilag H til Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, med senere ændringer – princippet om neutralitet – en medlemsstats retsforskrifter der fastsætter en momsmæssig forskellig behandling af tjenesteydelser, der ud fra forbrugerens synspunkt er identiske og opfylder samme behov – forskellig behandling af befordring af syge personer med taxi og befordring med udlejningsbil med chauffør
Tidligere dokument: C-454/12 Pro Med Logistik Pongratz - Dom
Den 27-02-2014 dom i C-571/12 Greencarrier Freight Services Latvia
Toldunion
Præjudiciel – Augstakas tiesas Senats (Letland) – fortolkning af artikel 70, stk. 1, første afsnit, og artikel 78, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks – anvendelse af resultaterne af en undersøgelse af en del af de varer, der er omfattet af en toldangivelse, til identiske varer, der er omfattet af andre angivelser – toldmyndighedernes accept af en sådan praksis – efterfølgende kontrol – udstrækning af resultaterne af undersøgelserne til angivelser, der ikke længere kan verificeres
Tidligere dokument: C-571/12 Greencarrier Freight Services Latvia - Indstilling
Den 27-02-2014 indstilling i C-374/12 Valimar
Handelspolitik
Præjudiciel – Varhoven administrativen sad (Bulgarien) – fortolkning af artikel 2, stk. 8 og 9, og artikel 11, stk. 9 og 10, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab – disse bestemmelsers forrang for institutionernes implicitte beføjelser i medfør af samme forordnings artikel 11, stk. 3, såfremt der ikke er sket ændring af omstændighederne – fastsættelse af eksportprisen – Kommissionens forpligtelser – gyldigheden af Rådets forordning (EF) nr. 1279/2007 af 30. oktober 2007 om indførelse af en endelig antidumpingtold på visse typer tovværk og kabler af jern og stål med oprindelse i Den Russiske Føderation og om ophævelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af visse typer tovværk og kabler af jern og stål med oprindelse i Thailand og Tyrkiet, for så vidt som den indfører individuelle antidumpingforanstaltninger angående importen af kabler og tovværk af stål, der er produceret af selskabet Severstal-Metiz
Tidligere dokument: C-374/12 Valimar - Indstilling
Den 27-02-2014 dom i C-601/12 P Ningbo Yonghong Fasteners mod Rådet
Handelspolitik
Appel af dom afsagt af Retten (Syvende Afdeling) den 10. oktober 2012 i sag T-150/09, Ningbo Yonghong Fasteners Co. Ltd mod Rådet, hvorved Retten ikke gav medhold i en påstand om delvis annullation af Rådets forordning (EF) nr. 91/2009 af 26. januar 2009 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina
Kommissionen har gjort gældende, at den appellerede dom bør ophæves af følgende grunde: For det første har Retten dømt ud over det af parterne påståede (ultra petita). For det andet har Retten fejlfortolket artikel 2, stk. 7, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab 1 , i den version, der var gældende ved vedtagelsen af den anfægtede forordning, og fællesskabslovgivers hensigt, som omhandlet ... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Riigikohus (Estland) – fortolkning af artikel 13, stk. 1, artikel 17 og første, anden og tredje betragtning til Rådets forordning (EF) nr. 1383/2003 af 22. juli 2003 om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder – foranstaltninger med henblik på at forhindre markedsføring af varemærkeforfalskede og piratkopierede varer – procedure, der tager sigte på at fastslå, om en intellektuel ejendomsret er krænket – toldmyndighedernes kompetence til at fastslå krænkelse af en intellektuel ejendomsret – toldmyndighedernes ret til ex officio at indlede proceduren til konstatering af, at der er sket krænkelse af en intellektuel ejendomsret, uden at det er påkrævet, at rettighedens indehaver har indledt nævnte procedure
Generaladvokatens indstilling:
– Artikel 13, stk. 1, i Rådet forordning (EF) nr. 1383/2003 af 22. juli 2003 om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at medlemsstaterne giver toldmyndighederne beføjelse til at gennemføre den i bestemmelsen omhandlede procedure, på betingelse af, at nævnte beføjelse er udtrykkeligt fastsat i national ret, at toldmyndighederne handler på en måde, som sikrer deres uafhængighed og upartiskhed, at retten til kontradiktion overholdes, og at der gives mulighed for domstolskontrol.
– Artikel 13, stk. 1, i forordning nr. 1383/2003 skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at medlemsstaterne giver mulighed for, at toldmyndighederne også formelt selv indleder i den bestemmelsen omhandlede procedure.
Sagen omhandler:
Delvis annullation af Rådets forordning (EF) nr. 926/2009 af 24. september 2009 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af visse sømløse rør af jern eller stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Domstolens dom:
Dumping – import af visse sømløse rør af jern eller stål med oprindelse i Kina – konstatering af en trussel om skade – artikel 3, stk. 9, og artikel 9, stk. 4, i forordning (EF) nr. 384/96 [nu artikel 3, stk. 9, og artikel 9, stk. 4, i forordning (EF) nr. 1225/2009]
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Ansøgninger om toldsuspension eller toldkontingent med virkning fra 01.01.2015.
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 6, i lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas (Højere afgift på luftforurening fra NOx m.v.)
Bekendtgørelse af lov om afgift efter brændstofforbrug m.v. for visse person- og varebiler (brændstofforbrugsafgiftsloven)
Spm. 1 | Spm. om at modernisere skattekontrolloven, til skatteministeren |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 87 |
Bilag 90 |
Bilag 91 |
Spm. 164 |
Spm. 165 |
Spm. 200 |
Spm. 201 |
Spm. 202 | Spm. om energibeskatningsdirektivets krav til en minimumsafgiftssats, til skatteministeren Svar |
Spm. 203 |
Spm. 204 |
Spm. 205 |
Spm. 206 |
Spm. 213 |
Spm. 214 |
Spm. 215 |
Spm. S 834 |
Spm. S 835 | Mener ministeren, at bilister samlet set skal betale mere i registreringsafgift, end de gør i dag? |
Spm. S 836 |
Spm. S 837 |