MomsMail 2024, uge 51

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

MomsMail går nu på juleferie og rammer din mailboks igen den 6. januar.

Glædelig jul og godt nytår.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Håndtering af moms ved trekantshandler
Grænsehandlede gaver
Moms kontrolindsats på manglende indberetning ved køb i udlandet
Hvad skal du vide om moms i ViDA?

Styresignaler
Styresignal - Genoptagelse vedrørende afgiftstilsvar efter øl- og vinafgiftsloven for tillægsafgift af mousserende vin og frugtvin m.m. på over 15 pct. vol., men ikke over 22 pct. vol.

Bindende svar
Fond anset for momspligtig af arrangementer
Moms og udlejningsejendom - virksomhedsoverdragelse

Domme
Leasing - registreringsafgift
Underleverandør - nægtelse af fradrag for købsmoms og driftsomkostninger - indtægtsføring

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
3 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Håndtering af moms ved trekantshandler

Det er vigtigt at iagttage kravene til formalia, hvis man vil bruge de forenklede regler om moms ved trekantshandler indenfor EU. Gør man det, kan mellemhandlere til gengæld undgå besværet ved at skulle lade sig momsregistrere i andre lande.

Deloitte

Grænsehandlede gaver

Indtil nu har det været muligt for privatpersoner at indføre punktafgiftspligtige varer afgiftsfrit, når varerne var beregnet til gaver. Fremover kan privatpersoner kun medbringe afgiftspligtige varer til eget forbrug, men skal betale afgift af afgiftspligtige gaver, der medbringes fra andre EU-lande.

EY

Moms kontrolindsats på manglende indberetning ved køb i udlandet

Skattestyrelsen sendte breve til selskaber, hvor Skattestyrelsen forventer, at modtagerne mangler at indberette moms af køb fra udlandet.

EY

Hvad skal du vide om moms i ViDA?

EU har vedtaget en aftale om forslagene til "VAT in the Digital Age" (ViDA).

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal - Genoptagelse vedrørende afgiftstilsvar efter øl- og vinafgiftsloven for tillægsafgift af mousserende vin og frugtvin m.m. på over 15 pct. vol., men ikke over 22 pct. vol.

SKM2024.641.SKTST

Styresignalet beskriver muligheden for genoptagelse af afgiftstilsvar for tillægsafgift af mousserende vin og frugtvin m.m. på over 15 pct. vol., men ikke over 22 pct. vol. som følge af ændring af øl- og vinafgiftsloven, jf. lov nr. 333 af 9. april 2024. Ændringen medfører, at der fra 1. juli 2024 ikke længere opkræves tillægsafgift af varer, der er afgiftspligtige efter øl- og vinafgiftslovens § 3, stk. 2, nr. 3, selv om varerne forefindes på flasker med champagneproplukke med fastholdelsesanordning eller har et overtryk på mindst 3 bar ved 20º C.

 

Bindende svar: Fond anset for momspligtig af arrangementer

SKM2024.653.SR

Spørger er en erhvervsdrivende fond, der på forskellig vis støtter og gennemfører initiativer til gavn for et almennyttigt formål. Spørger - der er en selvstændig fond - er en del af organisationen omkring X. Spørgers formål er ifølge vedtægterne at støtte initiativer, der er til gavn for det almennyttige formål, herunder X, ved at planlægge og afholde arrangementer.

Som led i Spørgers almenvelgørende arbejde står Spørger bag Y, som er et arrangement, hvorfra Spørger oppebærer indtægter fra salg af billetter, mad, drikke og merchandise.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers indtægter kan momsfritages efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 21. Momsfritagelse efter denne bestemmelse forudsætter, at den afgiftspligtige person i sig selv har et almenvelgørende formål, ligesom den afgiftspligtige person skal foretage transaktioner omfattet af momsfritagelserne af transaktioner med tilknytning til hospitalsbehandling mv., social sikring og bistand, beskyttelse af børn og unge, uddannelse og undervisning, organisationer af politisk, fagforeningsmæssig, filantropisk og lignende karakter, sport og kultur, jf. SKM2004.444.LSR, hvilket Spørger ikke gør.

 

Bindende svar: Moms og udlejningsejendom - virksomhedsoverdragelse

SKM2024.646.SR

Sagen handler om hvorvidt overdragelsen af en udlejningsejendom er omfattet af momslovens regler om momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 4, stk. 5.

Skatterådet kan bekræfte, at overdragelsen af den konkrete udlejningsejendom er omfattet af momslovens regler om momsfri virksomhedsoverdragelse jf. momslovens § 4, stk. 5.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der er tale om overdragelse af en hel udlejningsejendom med tilhørende udlejningsaftale samt andre rettigheder og forpligtigelser, og erhverver, efter det oplyste, har til hensigt at videreføre den momspligtige udlejningsaktivitet.

 

Dom: Leasing - registreringsafgift

SKM2024.647.BR

Sagen angik, om der var grundlag for at opkræve fuld registreringsafgift af tre køretøjer.

Leasingvirksomheden havde erhvervet køretøjerne fra en forhandler, og det var i den forbindelse aftalt, at leasingvirksomheden kunne bringe sit krav på førstegangsydelse over for leasingtageren i modregning i den købesum, der skulle betales til forhandleren.

Der var mellem parterne enighed om, at det ikke var godtgjort, at leasingtagerne selv havde betalt førstegangsydelserne til leasingvirksomheden.

Retten fandt, at dette ikke i sig selv kunne medføre, at en leasingaftale ikke kan betragtes som reel eller som bortfaldet.

Retten fandt desuden, at leasingaftalerne indeholdt de oplysninger, der var krævet i den dagældende registreringsafgiftslovs § 3 b, stk. 10.

 

Dom: Underleverandør - nægtelse af fradrag for købsmoms og driftsomkostninger - indtægtsføring

SKM2024.640.BR

Sagen angik, om sagsøgeren i 2016 og 2017 havde ret til fradrag for købsmoms og driftsomkostninger i henhold til 13 fakturaer til en underleverandør samt to bogførte betalinger, som der ikke var fremlagt fakturaer for.

Retten lagde til grund, at sagsøgeren og den hævdede underleverandør var interesseforbundne parter. Retten fandt efter en samlet vurdering, at sagsøgeren ikke havde løftet sin skærpede bevisbyrde for, at der var realitet bag de hævdede underleverandørydelser.

Retten fandt derudover, at det var med rette, at sagsøgerens salgsmoms og skattepligtige indkomst for 2016 var blevet forhøjet som følge af manglende indtægtsførelse af et salg af materialer.

 

Referater fra kontaktudvalg


Momskontaktudvalg, Referat Momskontaktudvalgsmøde Den 7. November

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Reviderede regler for præferenceoprindelse i Pan-Euro-Middelhavs-konventionen fra 1. januar 2025
Ved årsskiftet træder reviderede regler for PEM-konventionen i kraft. I 2025 vil der være en overgangsperiode, hvor to regelsæt kan anvendes.
20-12-2024

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0101341
Brugtmomsordningen mm
Klagen skyldes, at SKattestyrelsen ikke har anset klager for berettiget til at anvende brugtmomsordningen og ikke har anset betingelserne for at anvende momslovens § 34 for opfyldt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-10-2024

Journalnr: 24/0001158
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til ni underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-10-2024

Journalnr: 23/0050220
Nedsættelse af skattepligtig indkomst
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst. Nedsættelsen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Landsskatteretten nedsætter indkomsten yderligere.
Afsagt: 21-11-2024

Journalnr: 23/0072228
Salg af byggegrunde
Klagen skyldes at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets udgående moms, idet Skattestyrelsen har anset selskabets salg af fire grunde for momspligtigt efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra b). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-11-2024

Journalnr: 22/0061679
Betinget skøde
Klagen vedrører Skattestyrelsens afgørelse om, at der ved tinglysningen af et betinget skøde er sket et ejerskifte, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1, hvorfor der skal svares yderligere tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-11-2024

Journalnr: 21/0101274
Omberegning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-11-2024

Journalnr: 21/0063293
Omberegning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den udbetalte afgiftsgodtgørelse for køretøjet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-11-2024

Journalnr: 21/0080401
Omberegning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet yderligere registreringsafgift som følge af en omberegning af afgiften på køretøjet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-11-2024

Journalnr: 22/0003191
Omberegning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-11-2024

Journalnr: 21/0106173
Omberegning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-11-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 23-12-2024 - 21-01-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 16-01-2025 dom i C-376/23 BALTIC CONTAINER TERMINAL
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - delegeret forordning (EU) 2015/2446 - gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 - frizoner - ændring af den toldmæssige status som ikke-EU-varer til status som EU-varer - regnskaber fra indehaveren af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone - berettiget forventning - retskraft

 

Indstillinger
C-427/23 Határ Diszkont

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 1, stk. 2, artikel 2, stk. 1, litra c) og artikel 78 - tilbagebetaling af beløb, der er betalt som forskud på moms af købere, der ikke er hjemmehørende i Den Europæiske Union - administrationsgebyr - selvstændig momspligtige ydelse - begreberne »sammensat enkelt ydelse«, »ydelse, der er sekundær i forhold til hovedydelsen« og »ydelsers selvstændighed« - fritagelser i henhold til artikel 1235, stk. 1, litra d), og artikel 146, stk. 1, litra e) - beskyttelse af den berettigede forventning - afgiftsgrundlag

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 1, stk. 2, og artikel 2, stk. 1, litra c), i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

sagsbehandlingsaktiviteter, som en sælger udfører med henblik på tilbagebetaling af beløb, der er betalt som forskud på moms af købere, som ikke er hjemmehørende i Unionen, i forbindelse med momsfritagne transaktioner vedrørende leveringer af varer, som efterfølgende udføres af disse købere, ikke udgør en tjenesteydelse, der er specifik og selvstændig i forhold til de nævnte leveringer. Følgelig er disse aktiviteter ikke afgiftspligtige i henhold til dette direktiv, eftersom de blot er udtryk for gennemførelse af fritagelsen, og ikke er udtryk for udøvelse af en specifik økonomisk virksomhed, der kan adskilles fra leveringen af varerne.


C-794/23 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals II)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - moms (TVA) - tjenesteydelse - urigtig, for høj angivelse af moms på fakturaen - fakturaer udstedt til ikke-momspligtige personer, som ikke har ret til at fradrage indgående moms - hæftelse for risiko for tab af afgiftsindtægter - bestemmelse af de fakturaer, for hvilke der er risiko for tab af afgiftsindtægter - medlemsstaternes procesautonomi - bevisbyrde - skatte- og afgiftsmyndighedens skønsbeføjelse - kriterier for et sagligt skøn

Generaladvokatens indstilling:

1) En person skylder ikke moms i henhold til momsdirektivets artikel 203 for de fejlbehæftede fakturaer, som den pågældende har udstedt til en ikke afgiftspligtig person, selv om den pågældende har udstedt yderligere fejlbehæftede fakturaer til andre afgiftspligtige personer, som den pågældende da skylder momsen for i henhold til denne artikel. Disse fakturaers andel skal i givet fald fastsættes skønsmæssigt.

2) Kriterier for en skønsmæssig fastsættelse af andelen af fakturaer, som indebærer en risiko for tab af afgiftsindtægter, følger derfor af ydelsens art og den typiske kundekreds. Spørgsmålet om, hvem der har forårsaget fejltagelsen, og hvordan fakturaudstederen har samarbejdet om opklaring af de faktiske omstændigheder, kan ligeledes være relevante kriterier for et skøn.


 

Domme
C-573/22 Foreningen C m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 370 og bilag X, del A, nr. 2) - undtagelse - anvendelsesområde - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres af en obligatorisk licensafgift, som betales af indehaverne af apparater, der kan modtage radio- og fjernsynsudsendelser

Domstolens dom:

1) Artikel 2, stk. 1, litra c), og artikel 370 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med del A, nr. 2), i bilag X til dette direktiv,

skal fortolkes således, at

disse bestemmelser ikke er til hinder for, at en medlemsstat, som pr. 1. januar 1978 lagde merværdiafgift på offentlig radio- og fjernsynsvirksomhed, der blev finansieret af en obligatorisk lovpligtig licensafgift, som skulle betales af enhver person, der ejede udstyr, som kunne modtage radio- og fjernsynsprogrammer, kan fortsætte med at lægge afgift på denne virksomhed, uafhængigt af om virksomheden er omfattet af begrebet »levering af ydelser, som [foretages] mod vederlag« som omhandlet i nævnte artikel 2, stk. 1, litra c).

2) Artikel 370 i direktiv 2006/112, sammenholdt med del A, nr. 2), i bilag X til dette direktiv,

skal fortolkes således, at

bestemmelsen ikke er til hinder for, at en medlemsstat, som pr. 1. januar 1978 lagde merværdiafgift på offentlig radio- og fjernsynsvirksomhed, der blev finansieret af en obligatorisk lovpligtig licensafgift, som skulle betales af enhver person, der ejede et radio- eller fjernsynsapparat, kan fortsætte med at lægge afgift på denne virksomhed, når lovgivningen vedrørende denne licensafgift er blevet ændret efter den nævnte dato, således at licensafgiften opkræves ved besiddelse af ethvert apparat, der kan modtage radio- og fjernsynsprogrammer, herunder en smartphone eller en computer.

3) Artikel 370 i direktiv 2006/112, sammenholdt med del A, nr. 2), i bilag X til dette direktiv,

skal fortolkes således, at

bestemmelsen ikke er til hinder for, at en medlemsstat, som pr. 1. januar 1978 lagde merværdiafgift på offentlig radio- og fjernsynsvirksomhed, der blev finansieret af en obligatorisk lovpligtig licensafgift, kan fortsætte med at lægge afgift på denne virksomhed, når lovgivningen vedrørende denne licensafgift er blevet ændret efter den nævnte dato på en sådan måde, at en mindre del af indtægterne fra denne licensafgift anvendes til at finansiere dels radio- og fjernsynsforetagender, som uden at være offentlige organer udøver offentlig radio- og fjernsynsvirksomhed, dels medie- eller filmforetagender, der er offentlige enheder, eller som er blevet oprettet af offentlige radio- og fjernsynsforetagender, og som bidrager til radio- og fjernsynsvirksomheden uden selv at udøve en sådan virksomhed.

C-596/23 Pohjanri

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 36, stk. 1 - onlinekøb af varer, der er punktafgiftspligtige i en anden medlemsstat - transport ved en transportør anbefalet af sælgeren - national lovgivning, hvorefter sælgeren anses for at hæfte for betalingen af punktafgifter, der forfalder i bestemmelsesmedlemsstaten

Domstolens dom:

Artikel 36, stk. 1, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF

skal fortolkes således, at

punktafgiftspligtige varer i de situationer, der er omhandlet i denne bestemmelse, skal anses for »fremsend[t] eller transportere[t] direkte eller indirekte af sælgeren eller på dennes vegne til en anden medlemsstat«, således at denne sælger hæfter for betalingen af punktafgiften i denne anden medlemsstat, når sælgeren giver køberen vejledning med hensyn til valget af det selskab, der skal varetage fremsendelsen og/eller transporten af disse varer, ved at foreslå og ved at formidle brugen af visse selskaber, der kan forestå varetagelsen heraf.

C-591/23 ZCC Europe

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8113 og 8209 - hårdmetalstænger bestående af sintrede keramiske metaller (cermets) - gennemførelsesforordning (EU) 2021/910 - gyldighed - tariferingskriterier

Domstolens dom:

Behandlingen af det forelagte spørgsmål har intet frembragt, der kan rejse tvivl om gyldigheden af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/910 af 31. maj 2021 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur.

 

Nyt fra EU

Nyt fra VAT Expert group (VEG)

VAT after ViDA - overall work 02 12 24 - final report.pdf

 

Nyt fra Kommissionen

TAX Administration EU summit (TADEUS) took place in Budapest

Member States made significant progress in VAT Compliance in 2022, but continued efforts are still needed

PEM Convention: the Joint Committee decisions paves the Way for Simplified Rules of Origin

New Computerised Transit System (NCTS): The deployment of the phase 5 is on track

Customs: Georgia to join the Common Transit Convention and the Convention on the Simplification of Formalities in Trade in Goods

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/3014 af 13. december 2024 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af optiske fiberkabler med oprindelse i Indien

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/3126 af 9. december 2024 om ophævelse af gennemførelsesforordning (EU) nr. 385/2013 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/3133 af 9. december 2024 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Rådets forordning (EU) 2024/3213 af 16. december 2024 om ændring af forordning (EU) 2021/2283 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/3164 af 18. december 2024 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 992/95 for så vidt angår EU-toldkontingenter for visse fisk og fiskevarer med oprindelse i Norge

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/3165 af 18. december 2024 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 499/96 for så vidt angår EU-toldkontingenter for visse fisk og fiskevarer med oprindelse i Island

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/3201 af 18. december 2024 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2024/1268 om udvidelse af den endelige udligningstold, der indførtes ved gennemførelsesforordning (EU) 2022/433 på importen af koldvalsede flade produkter af rustfrit stål med oprindelse i Indonesien, til også at omfatte importen af koldvalsede flade produkter af rustfrit stål afsendt fra Taiwan, Tyrkiet og Vietnam, uanset om varen er angivet med oprindelse i Taiwan, Tyrkiet og Vietnam

Rådets afgørelse (EU) 2024/3200 af 5. december 2024 om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede Udvalg, der er nedsat ved aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, til ændringen af nævnte aftale ved erstatning af dens protokol 4 om oprindelsesregler (EØS-relevant tekst)

Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2024/3150 af 10. december 2024 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/593 om at give Den Italienske Republik tilladelse til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 218 og 232 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2024/3205 af 10. december 2024 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/1493 om tilladelse til Ungarn til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2024/3206 af 10. december 2024 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/2429 om tilladelse til Letland til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

Meddelelse om indledning af en interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af bordservice og køkkenartikler af keramisk materiale med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af stearin-, paraffin- og vokslys samt lignende varer med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af valin med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af acrylonitril-butadien-styren-harpikser med oprindelse i Republikken Korea og Taiwan

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/3193 af 19. december 2024 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af sømløse rør med oprindelse i Rusland efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1036

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af bariumcarbonat med oprindelse i Kina og Indien

 

Nyt fra Komotologi

Opinion by written procedure (Article 3(5) of Regulation (EU) No 182/2011 and Article 9 of the Rules of Procedure for the Customs Code Committee) - Bark and production waste, scrap, rejects and residues

Opinion by written procedure (Article 3(5) of Regulation (EU) No 182/2011 and Article 9 of the Rules of Procedure for the Customs Code Committee) - surgical gowns

Opinion by written procedure (Article 3(5) of Regulation (EU) No 182/2011 and Article 9 of the Rules of Procedure for the Customs Code Committee) - LED Strip

264th meeting of the Customs Code Committee Tariff and Statistical Nomenclature Section (SUB-SECTION COMBINED NOMENCLATURE) to be held via videoconference on 16 January 2025

 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om onlinekasino, bekendtgørelse om online væddemål, bekendtgørelse om landbaserede væddemål, bekendtgørelse om onlinekasino for Grønland, bekendtgørelse om online væddemål for Grønland, bekendtgørelse om landbaserede væddemål for Grønland
Oprettelsesdato: 17-12-2024
Høringsfrist: 27-01-2025

Bekendtgørelse om anmeldelse af personer og virksomheder i Spillemyndighedens hvidvaskregister
Oprettelsesdato: 17-12-2024
Høringsfrist: 27-01-2025

 

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 117 Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love. (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne m.v.).
Fremsat den 19. december 2024

Vedtagne lovforslag

L 79 Forslag til lov om ændring af momsloven og lov om afgift af lønsum m.v. (Indførelse af nulmoms på personbefordring med fly, justering af særordningen for små virksomheder på momsområdet og præcisering af hjemmel til at fastsætte tidspunkter for bogføring).
Vedtaget den 19. december 2024

L 82 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Vedtaget den 19. december 2024

L 80 Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love. (Ny opkrævningsløsning for visse krav, renteharmonisering, hæftelse for kildeskat efter solvent likvidation og sikring af rentekrav ved udbetaling af refusion af kildeskat til modtagere af udbytter, renter og royalties m.v.).
Vedtaget den 19. december 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 117 Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love. (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne m.v.).

Bilag

Bilag 1

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

L 117 A Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om registrering af køretøjer. (Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i boligjobordningen og udvidelse af servicefradraget samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne).

Bilag

Bilag 1

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

L 82 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).

Spørgsmål og svar

Spm. 125

L 82 - svar på spm. 125 om, hvornår fra, der skal opkræves moms når det af ministerens ændringsforslag fremgår, at virkningstidspunktet fastsættes til 1. juli 2025, men at ikrafttrædelsen fastholdes til 1. januar 2025Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 82 - svar på spm. 125 (pdf-version)

Almindelig del

Bilag

Bilag 91

Publikation fra Toldstyrelsen, dec. 2024: Tilbageholdte kontanter 2023

Bilag 94

Udtalelse til Folketingets Ombudsmand om Skattestyrelsens status vedrørende sagsbehandlingen af sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger (ATP-sagskomplekset)

Bilag 95

Analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved køb af oprindelsesgarantier

Bilag 96

Publikation fra Skattestyrelsen, dec. 2024: Rekordhøjt antal fejl fundet i kontrol med indtægter fra digitale platforme

Bilag 97

Kopi af DIU alm. del - supplerende svar på spm. 185 af 28. juni 2024 hvori det blev oplyst, at udvalgene ville modtage en orientering om håndtering af DPIA’erne i efteråret 2024

Bilag 98

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 41 om den årlige økonomiske ændring for Finansministeriets familietyper som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden regeringens tiltrædelse

Bilag 99

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 42 om den årlige økonomiske ændring for en arbejderfamilie (2 børn og bosat i ejerbolig) som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden regeringens tiltrædelse

Bilag 100

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 43 om den årlige økonomiske ændring for en funktionærfamilie (2 børn og bosat i ejerbolig) som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden regeringens tiltrædelse

Bilag 101

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 44 om den årlige økonomiske ændring for en enlig forsørger (2 børn og bosat i ejerbolig) som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden regeringens tiltrædelse

Bilag 102

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 45 om den årlige økonomiske ændring for en familie med en ingeniør og en gymnasielærer (2 børn og bosat i ejerbolig) som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden regeringens tiltrædelse

Bilag 103

Meddelelse om Fordeling og Incitamenter 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 88

Vurderer ministeren, at det er muligt at indrette flyafgiften, så den i højere grad tilskynder til færre udledninger, f.eks. via rabat på flyafgiften svarende til andelen af grøn energi, det givne flyselskab har anvendt i det foregående år eller differentiering på baggrund af flyenes udledninger, f.eks. NOx eller partikler? Der henvises til side 5 i ”A study on aviation ticket taxes” fra CE Delft, november 2018 (https://cedelft.eu/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/CE_Delft_7L14_A_study_on_aviation_ticket_taxes_DEF.pdf).  Svar  

Spm. 89

Vurderer ministeren, at det som alternativ til en passagerafgift vil være muligt at afgiftspålægge selve flyet, f.eks. baseret på takeoff-vægt og afstand til destination, så der tilskyndes til at fylde flyene op? Og vil det være muligt i en sådan model at give rabat for antallet af transferpassagerer, så der undgås dobbeltbeskatning af rejsende, der har betalt i det land, de startede deres rejse?  Svar  

Spm. 90

Vil ministeren redegøre for rationalet bag opdelingen af lande i den kommende danske flyafgift? Hvorfor er afgiften på rejser til Tyrkiet den samme som rejser til Sydeuropa, når førstnævnte ikke er omfattet af EU's kvotesystem, men sidstnævnte er? Hvorfor skal der betales lavere afgift på en rejse til Los Angeles (9.000 km væk) end en rejse til New Delhi (6.000 km)?  Svar  

Spm. 115

Vil ministeren kommentere artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024, og herunder oplyse, om afholdelse af walkie-talkie-banko på en eller anden måde kan falde ind under de nye regler?  Svar  

Spm. 116

Med L 183 (2023-24) blev der indført en CO2-afgift på fiskeri. Af Skatteministeriets publikation ”Afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet Delanalyse 3” fra 2018 fremgår det, at en CO2-afgift på fiskeri: ”…vil også føre til landing af færre fisk i Danmark, da der er stor sammenhæng mellem, hvor fiskere tanker, og hvor de lander deres fangst. Dette må forventes at få erhvervsøkonomiske konsekvenser, også for andre end de, som påvirkes direkte. Færre landinger af fisk i Danmark vil fx alt andet lige have negative konsekvenser for de danske havne og de tilknyttede industrier mv.” Vil ministeren redegøre for, hvorledes dette forhold påvirker provenuet efter adfærd og tilbageløb fra en CO2-afgift på fiskeri, samt hvorledes forholdet indgår i beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af en CO2-afgift på fiskeri?  Svar  

Spm. 117

Vil ministeren kommentere Dansk Industris opdaterede katalog med forslag til et enklere skattesystem, ”60+ skridt mod et simplere skattesystem”, DI.dk?  Svar  

Spm. 118

Vil ministeren redegøre for, om et forsyningsselskab lovligt kan opkræve moms for afhentning af dagrenovation? Det ønskes herunder oplyst, om der er forskel på forsyningsselskabets konstruktion i relation til, om det skal eller må opkræve moms for afhentning af dagrenovation, for eksempel om der er tale om et offentligretligt selskab eller ej. Det ønskes desuden oplyst, hvem der i givet fald skal foretage den konkrete vurdering af, om et forsyningsselskab er offentligretligt eller ej.  Svar  

Spm. 120

Er ministeren enig i, at de investeringer i CO2-reduktion, som fiskerierhvervet allerede har gennemført siden 1990, skal godskrives erhvervets CO2-afgift, således at 70 pct. reduktionsmålsætningen opfyldes, men ikke overopfyldes?  Svar  

Spm. 121

Var ministeren opmærksom på, at den nye lovs krav om fysisk tilstedeværelse forhindrer fjernbanko, som f.eks. walkie-talkie-banko, der har fungeret siden 1979 og er en vigtig del af fællesskabet for medlemmer med begrænsede fysiske muligheder? Kan ministeren forklare, hvorfor fysisk tilstedeværelse blev vurderet som nødvendigt i denne kontekst? Der henvises til artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024.  Svar  

Spm. 122

Er der blevet foretaget en konsekvensanalyse af, hvordan lovens krav om fysisk tilstedeværelse påvirker fællesskaber som Hesselager og omegns privatradioklub, hvor flere medlemmer har psykiske eller fysiske udfordringer, der gør fysisk fremmøde umuligt? Der henvises til artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024.  Svar  

Spm. 123

Vil ministeren overveje at foreslå en ændring eller undtagelse i loven, der tillader alternative former for bankospil, som walkie-talkie-banko, for at bevare de sociale og kulturelle værdier, der er knyttet til sådanne arrangementer? Der henvises til artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024.  Svar  

Spm. 126

Er det ministerens vurdering, at walkie-talkie banko (banko vha. radiokommunikation) ville kunne drive banko forening under § 18 i spilleloven? Der henvises til artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024.  Svar