![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
Dette er den næstsidste MomsMail i 2024, men jeg tænker, at mange vil være gået på juleferie, når den sidste MomsMail i år udsendes i næste uge. Jeg vil derfor benytte lejligheden til at ønske rigtigt glædelig jul og godt nytår til alle MomsMails læsere.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Kommende afgiftssatser i 2025
SKM-meddelelse
Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2025
Bindende svar
Moms - skibe i udenrigsfart - brændstof
Momspligt af koncession til etablering og drift af ladestandere
Chokoladeafgift - smørepålæg uden chokolade - sukkervare
Afgørelser
Afgiftsfritagelse af ekstraudstyr efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., når udstyret monteres af et såkaldt servicecenter
Kommune - Afgiftspligtig person ved salget af en ejendom
Opkrævning af yderligere beløb i chokolade- og sukkervareafgift vedrørende sukkerglaserede peanuts
Domme
Underleverandører - A-skat og AM-bidrag - lønsumsafgift
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 domme
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOFra nytår ændres de danske afgifter på fossile brændsler (naturgas, olie, kul, affaldsvarme mv.) markant som led i den Grønne Skattereform. |
Opgørelse af rentesats ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2025.
Med skibet HS, transporterede Spørger betalende lystfiskere ud til Y-sted, der ligger uden for det danske momsområde. Spørger ønskede bekræftet, at sejladsen til Y-sted var sejlads i udenrigsfart, således han kunne modtage brændstof til skibet momsfrit. Spørger ønskede endvidere bekræftet, at der ikke skulle betales lønsumsafgift for sejlads i udenrigsfart.
Skatterådet kunne bekræfte, at sejlads med skibet HS ud til Y-sted, en destination som ligger uden for det danske momsområde, var sejlads i udenrigsfart, idet skibet overvejende blev anvendt til at sejle lystfiskere ud til denne destination. Det var for denne vurdering ikke afgørende, om den destination, der ligger uden for det danske momsområde, var en havn eller en anden defineret destination.
Skatterådet bekræftede endvidere, at Spørger ikke var omfattet af lønsumsafgiftspligten i forbindelse med personbefordring af lystfiskere til Y-sted, idet Spørger sejlede direkte ud til denne destination uden for det danske momsområde.
Spørger er en offentlig myndighed, og en af Spørgers opgaver er at administrere et antal ejendomme. Spørger er iht. ladestanderbekendtgørelsen forpligtet til at etablere ladestandere på parkeringspladserne på flere af de ejendomme, som Spørger administrerer.
Spørger har indgået en koncessionsaftale, hvorefter Spørger overlader det til en operatør at etablere ladestandere og dertilhørende infrastruktur samt at drive ladestandervirksomhed på en række specifikke ejendomme. Operatøren betaler Spørger for koncessionen, der er en ret (og pligt) til at opsætte og drive ladestandere på P-pladserne.
Skatterådet kan bekræfte, at Spørger skal anses for en afgiftspligtig person, som agerer i denne egenskab, når Spørger sælger retten til at drive ladestandervirksomhed på de ejendomme, som Spørger administrerer. Vederlaget, som Spørger modtager, er derfor momspligtigt.
Spørger er ikke undtaget fra momspligten efter momslovens § 3, stk. 2, nr. 3, idet Spørger ikke udøver aktiviteten i egenskab af offentligt organ.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der efter chokoladeafgiftslovens bestemmelser ikke var afgift på to smørepålæg.
Produkterne havde en sød smag af karamel/kanel og andre krydderier og smager karakteristisk af speculoos-krydderiblanding.
På baggrund af en samlet vurdering af produktet, fandt Skattestyrelsen, at produktet var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art.
Der blev herved lagt vægt på, at sukker var karaktergivende for varen, henset til det høje indhold af sukker på 28,1 %, den søde smag, samt at produktet havde et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerede, at der var tale om en sukkerholdig vare.
Sagen angik, om et selskab, der drev virksomhed med online-detailsalg af elbiler til forbrugere, virksomheder og leasingselskaber, kunne anerkendes som forhandler, således at eftermonteret ekstraudstyr, der var aftalt med selskabet, og som blev monteret af selvstændige underleverandører, kunne fritages for registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. Selskabet købte bilerne af et selskab i Y2-land og importerede dem til Danmark.
Landsskatteretten anførte, at den afgiftspligtige værdi af et nyt køretøj var køretøjets almindelige pris ved salg til bruger, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 1. pkt. Det var hovedreglen i registreringsafgiftsloven, at afgiftsberigtigelsen skulle ske på grundlag af brugerens købspris inklusive alt udstyr, herunder også ekstraudstyr. Uden for afgiftsberegningen kunne undtagelsesvist holdes ekstraudstyr, der leveredes af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren, dog betinget af, at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet ikke blev foretaget af fabrikations- eller importørvirksomheden, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. Det fremgik hverken af lovens ordlyd eller forarbejderne, hvad der skulle forstås ved "importørvirksomheden". Selskabet købte bilerne af et selskab i Y2-land og importerede bilerne til Danmark. Efter en naturlig sproglig forståelse fandt Landsskatteretten, at selskabet var importørvirksomhed i henhold til registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. I forbindelse med selskabets salg af bilerne til danske brugere bestilte den enkelte bruger ekstraudstyr som f.eks. trækkrog og vinterdæk hos selskabet, som brugeren betalte selskabet for. Som følge heraf fandt Landsskatteretten, at selskabet, der var importørvirksomhed, foretog montering af ekstraudstyret, og at ekstraudstyret derfor ikke kunne holdes uden for afgiftsberegningen, jf. § 8, stk. 3, 2. pkt. Det forhold, at selskabet benyttede selvstændige servicecentre til at få udført monteringen af ekstraudstyret, kunne ikke ændre herved. Over for lovens ordlyd indeholdt hverken bestemmelsens formål eller forarbejder tilstrækkelig støtte for, at den omstændighed, at selskabet i forhold til brugerne også var forhandler, kunne føre til et andet resultat. Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. og 2. pkt., stillede alle forhandlere, der i forbindelse med salget også agerede som importør, ens. Det af repræsentanten anførte om, at bestemmelsen var diskriminerende, og det repræsentanten i øvrigt havde anført, kunne derfor ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten stadfæstede dermed Skatterådets bindende svar (dissens).
Sagen angik en klage over Skattestyrelsens bindende svar, hvor Skattestyrelsen havde svaret "Ja" til, at spørgeren ved salg af en nærmere bestemt del af en grund, et delareal, skulle tillægge moms. I anmodningen om bindende svar havde spørgeren oplyst, at der var tale om et påtænkt salg af delarealet, og at det for Skattestyrelsens besvarelse af det stillede spørgsmål skulle lægges til grund, at de eksisterende bygninger på delarealet, herunder også skeloverskridende byggeri, ville blive nedrevet forud for overdragelsen, således at køberen ville overtage et ubebygget areal. Under sagens behandling ved Landsskatteretten oplyste spørgeren imidlertid, at der på overdragelsestidspunktet ville være skeloverskridende byggeri fra naboejendommene på delarealet, som ikke ville blive nedrevet, og som køberen skulle acceptere. Under hensyn hertil fandt Landsskatteretten, at karakteren af den påtænkte transaktion ikke længere vedrørte overdragelse af et ubebygget areal, hvormed forudsætningen for Skattestyrelsens besvarelse var bortfaldet. Da spørgeren ikke længere påtænkte at gennemføre den transaktion, som var beskrevet i anmodningen om bindende svar, fandt Landsskatteretten, at en besvarelse af spørgsmålet ikke ville indebære en momsmæssig stillingtagen til en konkret påtænkt disposition, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1. Den ændrede forudsætning for overdragelsen af delarealet kunne ikke tages under påkendelse, da sager om bindende svar vedrørende påtænkte dispositioner alene afgøres på det grundlag, der forelå for Skattestyrelsen. Landsskatteretten afviste herefter at realitetsbehandle og besvare det stillede spørgsmål, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1, og § 24, stk. 2.
Landsskatteretten fandt, at sukkerglaserede peanuts var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Retten lagde vægt på, at varen havde et højt indhold af sukker, smagte sødt af sukker og visuelt fremstod som en sukkervare. Endvidere fremstod varen med sin hårde, brune sukkerskal som en dragévare.
Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.
Sagens tvistepunkt var, om sagsøgeren havde anvendt underleverandører eller egne ansatte til at levere arbejdsydelser til sine kunder. Retten gav Skatteministeriet medhold i, at sagsøgeren ikke havde løftet den skærpede bevisbyrde for, at selskabet havde anvendt underleverandører. Retten lagde til grund, at arbejdet i stedet var udført af sagsøgerens egne ansatte, og at selskabet havde haft lønudbetalinger, som der ikke var indeholdt A-skatter og AM-bidrag af. Retten fandt, at sagsøgeren var ansvarlig for betaling af de ikke-indeholdte A-skatter og AM-bidrag, som skattemyndighederne skønsmæssigt havde opgjort. Da sagsøgeren havde afholdt yderligere lønudgifter end selvangivet, fandt retten endvidere grundlag for at forhøje sagsøgerens lønsumsafgiftstilsvar. Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.
Virksomheder kan bruge ICS for søtransport lidt endnu
Det vindue, hvor virksomheder kunne koble sig på ICS2 for master-angivelser for søtransport, lukkede 4. december. Men nogle virksomheder oplever problemer med systemet, og de kan derfor fortsætte med at bruge det gamle ICS-system frem til senest 1. april 2025.
11-12-2024
Tekniske specifikationer til G-angivelser i DMS Import er nu tilgængelige
Nu er XSD-filerne til de såkaldte G-angivelser i DMS Import tilgængelige på Skatteforvaltningens GitHub. Filerne er relevante for softwareleverandører og virksomheder med egen it-udvikling.
11-12-2024
Journalnr: 20/0046828
Brugtmomsordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har ændret afgiftstilsvaret som anmodet af selskabet, idet betingelserne for at anvende brugtmomsordningen ikke er opfyldt på salg af reservedele vedrørende biler købt af forsikringsselskaber. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2024
Journalnr: 23/0023392
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-10-2024
Journalnr: 24/0000535
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører ændringer af momstilsvaret baseret på indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten nedsætter momstilsvarene til nul.
Afsagt: 13-11-2024
Journalnr: 24/0011728
Køb af datadele
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms på køb af datadele. Landsskatteretten godkender fradrag i overvejende grad.
Afsagt: 11-11-2024
Journalnr: 24/0007679
Moms af fiktive fakturaer
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet Skattestyrelsen har fundet, at det påhviler virksomheden at indbetale den afgift, der er anført på de fiktive fakturaer udstedt af virksomheden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-10-2024
Journalnr: 20/0021738
Nedsættelse af skattemæssige resultat
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat det skattemæssige resultat af virksomhed for indkomståret, idet Skattestyrelsen for samme periode har forhøjet virksomhedens salgsmoms med et tilsvarende beløb. Som følge heraf, har Skattestyrelsen ændret indehaverens indkomst til virksomhedsbeskatning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2024
Journalnr: 24/0018513
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, klageren ikke har drevet selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, idet vederlag er anset for lønindkomst. Som følge heraf er salgsmoms anset for opkrævet med urette, ligesom virksomheden ikke har fradrag for købsmoms. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at klageren skal anses for at have drevet selvstændig økonomisk virksomhed.
Afsagt: 29-10-2024
Journalnr: 23/0104117
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen vedrører om klager har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i forhold til kunde og ansættelse af salgsmomsen. Landsskatteretten godkender at klager har drevet drevet selvstændig økonomisk virksomhed som påstået og stadfæster Skattestyrelsens afgørelsen vedrørende salgsmoms.
Afsagt: 04-11-2024
Journalnr: 20/0022017
Udlejning af sæsonpladser til campister
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms idet Skattestyrelsen har anset virksomhedens omsætning vedrørende udlejning af sæsonpladser til campister for momspligtig, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., jf. momslovens § 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2024
Journalnr: 24/0008316
Tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr under henvisning til, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en tilbagebetaling af eksportgebyret, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 897 af 16. juni 2020 om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-11-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 19-12-2024 indstilling i C-427/23 Határ Diszkont
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 1, stk. 2, artikel 2, stk. 1, litra c) og artikel 78 - tilbagebetaling af beløb, der er betalt som forskud på moms af købere, der ikke er hjemmehørende i Den Europæiske Union - administrationsgebyr - selvstændig momspligtige ydelse - begreberne »sammensat enkelt ydelse«, »ydelse, der er sekundær i forhold til hovedydelsen« og »ydelsers selvstændighed« - fritagelser i henhold til artikel 1235, stk. 1, litra d), og artikel 146, stk. 1, litra e) - beskyttelse af den berettigede forventning - afgiftsgrundlag
Den 19-12-2024 indstilling i C-794/23 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals II)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - moms (TVA) - tjenesteydelse - urigtig, for høj angivelse af moms på fakturaen - fakturaer udstedt til ikke-momspligtige personer, som ikke har ret til at fradrage indgående moms - hæftelse for risiko for tab af afgiftsindtægter - bestemmelse af de fakturaer, for hvilke der er risiko for tab af afgiftsindtægter - medlemsstaternes procesautonomi - bevisbyrde - skatte- og afgiftsmyndighedens skønsbeføjelse - kriterier for et sagligt skøn
Den 19-12-2024 dom i C-573/22 Foreningen C m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 370 og bilag X, del A, nr. 2) - undtagelse - anvendelsesområde - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres af en obligatorisk licensafgift, som betales af indehaverne af apparater, der kan modtage radio- og fjernsynsudsendelser
Den 19-12-2024 dom i C-596/23 Pohjanri
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 36, stk. 1 - onlinekøb af varer, der er punktafgiftspligtige i en anden medlemsstat - transport ved en transportør anbefalet af sælgeren - national lovgivning, hvorefter sælgeren anses for at hæfte for betalingen af punktafgifter, der forfalder i bestemmelsesmedlemsstaten
Den 19-12-2024 dom i C-591/23 ZCC Europe
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8113 og 8209 - hårdmetalstænger bestående af sintrede keramiske metaller (cermets) - gennemførelsesforordning (EU) 2021/910 - gyldighed - tariferingskriterier
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til fradrag af moms - erhvervelse af administrative tjenesteydelser leveret inden for samme koncern - nægtelse af retten til fradrag
Domstolens dom:
C-331/23 Dranken Van EetveldeArtikel 168 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning eller praksis, hvorefter skatte- og afgiftsmyndigheden nægter at indrømme ret til fradrag for indgående merværdiafgift, der er betalt af en afgiftspligtig person, ved erhvervelsen af ydelser fra andre afgiftspligtige personer, der indgår i samme koncern, med den begrundelse, at disse ydelser samtidig er blevet leveret til andre selskaber i denne koncern, og at erhvervelsen heraf ikke var nødvendig eller hensigtsmæssig, når det er godtgjort, at disse ydelser anvendes i et efterfølgende led af denne afgiftspligtige person i forbindelse med dennes egne afgiftspligtige transaktioner.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 205 - solidarisk hæftelse for en tredjemands afgiftsgæld - hæftelsens betingelser og omfang - bekæmpelse af momssvig - solidarisk hæftelse for betaling af moms, som ikke giver mulighed for at foretage en vurdering på grundlag af hver enkelt afgiftspligtig persons bidrag til afgiftssvig - proportionalitetsprincippet - artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - bedømmelseskriterier - faktiske omstændigheder vedrørende forskellige regnskabsår, der er genstand for administrativ eller strafferetlig forfølgning - vedvarende overtrædelse med samme forsæt - de faktiske omstændigheder er ikke identiske
Domstolens dom:
C-781/23 Malmö Motorrenovering1) Artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med proportionalitetsprincippet,
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse ikke er til hinder for en national bestemmelse, der med henblik på at sikre opkrævningen af merværdiafgift foreskriver solidarisk hæftelse på objektivt grundlag for en afgiftspligtig person, som ikke er den person, der normalt er betalingspligtig for denne afgift, uden at den kompetente retsinstans kan udøve et skøn i forhold til de forskellige involverede personers deltagelse i momsbedrageriet, for så vidt som denne afgiftspligtige person har mulighed for at godtgøre, at vedkommende har truffet enhver foranstaltning, som med rimelighed kan kræves af denne, for at sikre sig, at de transaktioner, som den pågældende gennemførte, ikke udgjorde en del af dette svig.
2) Artikel 205 i direktiv 2006/112, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet,
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse ikke er til hinder for en national bestemmelse, der foreskriver solidarisk hæftelse for en afgiftspligtig person, som ikke er den person, der normalt er betalingspligtig for denne afgift, uden der tages hensyn til denne sidstnævntes ret til fradrag for skyldig eller betalt indgående moms.
3) Artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at denne bestemmelse ikke er til hinder for en national lovgivning, som tillader en kumulation af strafferetlige sanktioner og administrative sanktioner af strafferetlig karakter, som følger af forskellige procedurer, for faktiske omstændigheder af samme karakter, som imidlertid fandt sted i løbet af på hinanden følgende skatteår, og som blev gjort til genstand for administrativ forfølgning af strafferetlig karakter for et skatteår og strafferetlig forfølgning for et andet skatteår.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 250 - proceduren for midlertidig import - artikel 251 - tidsrum inden for hvilket importerede varer kan forblive under denne procedure - utilstrækkeligt tidsrum til at opfylde formålet med den bevilgede anvendelse - toldskyld, der opstår som følge af en manglende overholdelse af dette tidsrum - betingelser for forlængelse af det nævnte tidsrum - import af en racerbil
Domstolens dom:
C-388/23 Golden OmegaArtikel 251 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/474 af 19. marts 2019,
skal fortolkes således, at
en forlængelse af tidsrummet, inden for hvilket varer kan forblive under proceduren for midlertidig import, som er fastsat i henhold til denne artikels stk. 1, ikke kræver, at der foreligger »særlige omstændigheder« som omhandlet i denne artikels stk. 3, når denne forlængelse ikke medfører, at det samlede tidsrum, inden for hvilket varer kan forblive under denne procedure, overstiger den maksimale periode på 24 måneder, der er fastsat i denne artikels stk. 2.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2658/87 - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 1516 - fedtstoffer og olier samt fraktioner deraf - fiskeolie i form af ethylestere - esterificering af fedtsyrer med ethanol - gennemførelsesforordning (EU) 2019/1661 - gyldighed
Domstolens dom:
1) Pos. 1516 i den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse af bilaget, som følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1602 af 11. oktober 2018,
skal fortolkes således, at
den ikke omfatter fiskeolie, der har form af ethylestere, og som er fremkommet ved esterificering af fedtsyrer med ethanol.
2) Gennemgangen af de præjudicielle spørgsmål har intet frembragt, som kan rejse tvivl om gyldigheden af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/1661 af 24. september 2019 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur.
Taxation: Council introduces electronic VAT exemption certificate
EU – Colombia, Peru and Ecuador preferential trade: update to Harmonised System 2022
Electronic VAT exemption certificate: political agreement on the new directive
Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur
Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om landbaserede kasinoer, BEK nr 1442 af 05/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om landbaseret bingo, BEK nr 1439 af 06/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om almennyttige lotterier, BEK nr 1438 af 06/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om delvis undtagelse af visse spil fra hvidvaskloven, BEK nr 1437 af 06/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Lov om forsvarerbistand og aktindsigt i administrative straffesager på skatteområdet (skattestraffesagsloven), LOV nr 1454 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., BEK nr 1511 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., BEK nr 1510 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., BEK nr 1509 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om tobaksafgifter, BEK nr 1526 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af spiritus m.m., BEK nr 1525 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
Oprettelsesdato: 13-12-2024
Høringsfrist: 16-12-2024
Bilag 5 |
Bilag 5 |
Bilag 7 |
Bilag 23 |
Spm. 83 |
Spm. 84 |
Spm. 85 |
Spm. 86 |
Spm. 87 |
Spm. 88 | MFU spm. om at kontakte EU-Kommissionen med henblik på at få ændret gældende EU-regler |
Spm. 89 |
Spm. 90 |
Spm. 91 |
Spm. 92 |
Spm. 93 |
Spm. 94 |
Spm. 95 |
Spm. 96 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |
Spm. 99 |
Spm. 100 |
Spm. 101 |
Spm. 102 |
Spm. 103 |
Spm. 104 |
Spm. 105 |
Spm. 106 |
Spm. 107 |
Spm. 108 |
Spm. 109 |
Spm. 110 |
Spm. 111 |
Spm. 112 |
Spm. 113 |
Spm. 114 |
Spm. 115 |
Spm. 116 |
Spm. 117 |
Spm. 118 |
Spm. 119 |
Spm. 120 |
Spm. 121 |
Spm. 122 |
Spm. 123 |
Spm. 124 |
Bilag 81 | Orientering om afskrivning efter gældsinddrivelseslovens § 18 h, stk. 10 |
Bilag 82 | Publikation fra Spillemyndigheden, dec. 2024: 10.000 tilsyn med landbaseret spil |
Bilag 83 |
Bilag 84 | Rigsrevisionens notat af 10. december 2024 om Folketingets behandling af beretninger |
Bilag 86 | Notat til brug for mødet med formandskabet for De Økonomiske Råd den 12. december 2024 |
Spm. 64 |
Spm. 65 |
Spm. 68 |
Spm. 107 |
Spm. 108 |
Spm. 109 |
Spm. 110 |
Spm. S 423 |
Spm. S 431 | Om at danske fiskere tvinges til at sælge deres fiskekuttere, fordi klimaafgifterne er så voldsomme. |