MomsMail 2024, uge 50

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

Dette er den næstsidste MomsMail i 2024, men jeg tænker, at mange vil være gået på juleferie, når den sidste MomsMail i år udsendes i næste uge. Jeg vil derfor benytte lejligheden til at ønske rigtigt glædelig jul og godt nytår til alle MomsMails læsere.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Kommende afgiftssatser i 2025

SKM-meddelelse
Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2025

Bindende svar
Moms - skibe i udenrigsfart - brændstof
Momspligt af koncession til etablering og drift af ladestandere
Chokoladeafgift - smørepålæg uden chokolade - sukkervare

Afgørelser
Afgiftsfritagelse af ekstraudstyr efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., når udstyret monteres af et såkaldt servicecenter
Kommune - Afgiftspligtig person ved salget af en ejendom
Opkrævning af yderligere beløb i chokolade- og sukkervareafgift vedrørende sukkerglaserede peanuts

Domme
Underleverandører - A-skat og AM-bidrag - lønsumsafgift

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Kommende afgiftssatser i 2025

Fra nytår ændres de danske afgifter på fossile brændsler (naturgas, olie, kul, affaldsvarme mv.) markant som led i den Grønne Skattereform.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2025

SKM2024.619.SKTST

Opgørelse af rentesats ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2025.

 

Bindende svar: Moms - skibe i udenrigsfart - brændstof

SKM2024.635.SR

Med skibet HS, transporterede Spørger betalende lystfiskere ud til Y-sted, der ligger uden for det danske momsområde. Spørger ønskede bekræftet, at sejladsen til Y-sted var sejlads i udenrigsfart, således han kunne modtage brændstof til skibet momsfrit. Spørger ønskede endvidere bekræftet, at der ikke skulle betales lønsumsafgift for sejlads i udenrigsfart.

Skatterådet kunne bekræfte, at sejlads med skibet HS ud til Y-sted, en destination som ligger uden for det danske momsområde, var sejlads i udenrigsfart, idet skibet overvejende blev anvendt til at sejle lystfiskere ud til denne destination. Det var for denne vurdering ikke afgørende, om den destination, der ligger uden for det danske momsområde, var en havn eller en anden defineret destination.

Skatterådet bekræftede endvidere, at Spørger ikke var omfattet af lønsumsafgiftspligten i forbindelse med personbefordring af lystfiskere til Y-sted, idet Spørger sejlede direkte ud til denne destination uden for det danske momsområde.

 

Bindende svar: Momspligt af koncession til etablering og drift af ladestandere

SKM2024.624.SR

Spørger er en offentlig myndighed, og en af Spørgers opgaver er at administrere et antal ejendomme. Spørger er iht. ladestanderbekendtgørelsen forpligtet til at etablere ladestandere på parkeringspladserne på flere af de ejendomme, som Spørger administrerer.

Spørger har indgået en koncessionsaftale, hvorefter Spørger overlader det til en operatør at etablere ladestandere og dertilhørende infrastruktur samt at drive ladestandervirksomhed på en række specifikke ejendomme. Operatøren betaler Spørger for koncessionen, der er en ret (og pligt) til at opsætte og drive ladestandere på P-pladserne.

Skatterådet kan bekræfte, at Spørger skal anses for en afgiftspligtig person, som agerer i denne egenskab, når Spørger sælger retten til at drive ladestandervirksomhed på de ejendomme, som Spørger administrerer. Vederlaget, som Spørger modtager, er derfor momspligtigt.

Spørger er ikke undtaget fra momspligten efter momslovens § 3, stk. 2, nr. 3, idet Spørger ikke udøver aktiviteten i egenskab af offentligt organ.

 

Bindende svar: Chokoladeafgift - smørepålæg uden chokolade - sukkervare

SKM2024.618.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der efter chokoladeafgiftslovens bestemmelser ikke var afgift på to smørepålæg.

Produkterne havde en sød smag af karamel/kanel og andre krydderier og smager karakteristisk af speculoos-krydderiblanding.

På baggrund af en samlet vurdering af produktet, fandt Skattestyrelsen, at produktet var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art.

Der blev herved lagt vægt på, at sukker var karaktergivende for varen, henset til det høje indhold af sukker på 28,1 %, den søde smag, samt at produktet havde et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerede, at der var tale om en sukkerholdig vare.

 

Afgørelse: Afgiftsfritagelse af ekstraudstyr efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., når udstyret monteres af et såkaldt servicecenter

SKM2024.633.LSR

Sagen angik, om et selskab, der drev virksomhed med online-detailsalg af elbiler til forbrugere, virksomheder og leasingselskaber, kunne anerkendes som forhandler, således at eftermonteret ekstraudstyr, der var aftalt med selskabet, og som blev monteret af selvstændige underleverandører, kunne fritages for registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. Selskabet købte bilerne af et selskab i Y2-land og importerede dem til Danmark.

Landsskatteretten anførte, at den afgiftspligtige værdi af et nyt køretøj var køretøjets almindelige pris ved salg til bruger, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 1. pkt. Det var hovedreglen i registreringsafgiftsloven, at afgiftsberigtigelsen skulle ske på grundlag af brugerens købspris inklusive alt udstyr, herunder også ekstraudstyr. Uden for afgiftsberegningen kunne undtagelsesvist holdes ekstraudstyr, der leveredes af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren, dog betinget af, at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet ikke blev foretaget af fabrikations- eller importørvirksomheden, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. Det fremgik hverken af lovens ordlyd eller forarbejderne, hvad der skulle forstås ved "importørvirksomheden". Selskabet købte bilerne af et selskab i Y2-land og importerede bilerne til Danmark. Efter en naturlig sproglig forståelse fandt Landsskatteretten, at selskabet var importørvirksomhed i henhold til registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. I forbindelse med selskabets salg af bilerne til danske brugere bestilte den enkelte bruger ekstraudstyr som f.eks. trækkrog og vinterdæk hos selskabet, som brugeren betalte selskabet for. Som følge heraf fandt Landsskatteretten, at selskabet, der var importørvirksomhed, foretog montering af ekstraudstyret, og at ekstraudstyret derfor ikke kunne holdes uden for afgiftsberegningen, jf. § 8, stk. 3, 2. pkt. Det forhold, at selskabet benyttede selvstændige servicecentre til at få udført monteringen af ekstraudstyret, kunne ikke ændre herved. Over for lovens ordlyd indeholdt hverken bestemmelsens formål eller forarbejder tilstrækkelig støtte for, at den omstændighed, at selskabet i forhold til brugerne også var forhandler, kunne føre til et andet resultat. Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. og 2. pkt., stillede alle forhandlere, der i forbindelse med salget også agerede som importør, ens. Det af repræsentanten anførte om, at bestemmelsen var diskriminerende, og det repræsentanten i øvrigt havde anført, kunne derfor ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæstede dermed Skatterådets bindende svar (dissens).

 

Afgørelse: Kommune - Afgiftspligtig person ved salget af en ejendom

SKM2024.631.LSR

Sagen angik en klage over Skattestyrelsens bindende svar, hvor Skattestyrelsen havde svaret "Ja" til, at spørgeren ved salg af en nærmere bestemt del af en grund, et delareal, skulle tillægge moms. I anmodningen om bindende svar havde spørgeren oplyst, at der var tale om et påtænkt salg af delarealet, og at det for Skattestyrelsens besvarelse af det stillede spørgsmål skulle lægges til grund, at de eksisterende bygninger på delarealet, herunder også skeloverskridende byggeri, ville blive nedrevet forud for overdragelsen, således at køberen ville overtage et ubebygget areal. Under sagens behandling ved Landsskatteretten oplyste spørgeren imidlertid, at der på overdragelsestidspunktet ville være skeloverskridende byggeri fra naboejendommene på delarealet, som ikke ville blive nedrevet, og som køberen skulle acceptere. Under hensyn hertil fandt Landsskatteretten, at karakteren af den påtænkte transaktion ikke længere vedrørte overdragelse af et ubebygget areal, hvormed forudsætningen for Skattestyrelsens besvarelse var bortfaldet. Da spørgeren ikke længere påtænkte at gennemføre den transaktion, som var beskrevet i anmodningen om bindende svar, fandt Landsskatteretten, at en besvarelse af spørgsmålet ikke ville indebære en momsmæssig stillingtagen til en konkret påtænkt disposition, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1. Den ændrede forudsætning for overdragelsen af delarealet kunne ikke tages under påkendelse, da sager om bindende svar vedrørende påtænkte dispositioner alene afgøres på det grundlag, der forelå for Skattestyrelsen. Landsskatteretten afviste herefter at realitetsbehandle og besvare det stillede spørgsmål, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1, og § 24, stk. 2.

 

Afgørelse: Opkrævning af yderligere beløb i chokolade- og sukkervareafgift vedrørende sukkerglaserede peanuts

SKM2024.629.LSR

Landsskatteretten fandt, at sukkerglaserede peanuts var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Retten lagde vægt på, at varen havde et højt indhold af sukker, smagte sødt af sukker og visuelt fremstod som en sukkervare. Endvidere fremstod varen med sin hårde, brune sukkerskal som en dragévare.

Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Underleverandører - A-skat og AM-bidrag - lønsumsafgift

SKM2024.625.BR

Sagens tvistepunkt var, om sagsøgeren havde anvendt underleverandører eller egne ansatte til at levere arbejdsydelser til sine kunder. Retten gav Skatteministeriet medhold i, at sagsøgeren ikke havde løftet den skærpede bevisbyrde for, at selskabet havde anvendt underleverandører. Retten lagde til grund, at arbejdet i stedet var udført af sagsøgerens egne ansatte, og at selskabet havde haft lønudbetalinger, som der ikke var indeholdt A-skatter og AM-bidrag af. Retten fandt, at sagsøgeren var ansvarlig for betaling af de ikke-indeholdte A-skatter og AM-bidrag, som skattemyndighederne skønsmæssigt havde opgjort. Da sagsøgeren havde afholdt yderligere lønudgifter end selvangivet, fandt retten endvidere grundlag for at forhøje sagsøgerens lønsumsafgiftstilsvar. Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Virksomheder kan bruge ICS for søtransport lidt endnu
Det vindue, hvor virksomheder kunne koble sig på ICS2 for master-angivelser for søtransport, lukkede 4. december. Men nogle virksomheder oplever problemer med systemet, og de kan derfor fortsætte med at bruge det gamle ICS-system frem til senest 1. april 2025.
11-12-2024

Tekniske specifikationer til G-angivelser i DMS Import er nu tilgængelige
Nu er XSD-filerne til de såkaldte G-angivelser i DMS Import tilgængelige på Skatteforvaltningens GitHub. Filerne er relevante for softwareleverandører og virksomheder med egen it-udvikling.
11-12-2024

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0046828
Brugtmomsordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har ændret afgiftstilsvaret som anmodet af selskabet, idet betingelserne for at anvende brugtmomsordningen ikke er opfyldt på salg af reservedele vedrørende biler købt af forsikringsselskaber. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2024

Journalnr: 23/0023392
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-10-2024

Journalnr: 24/0000535
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører ændringer af momstilsvaret baseret på indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten nedsætter momstilsvarene til nul.
Afsagt: 13-11-2024

Journalnr: 24/0011728
Køb af datadele
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms på køb af datadele. Landsskatteretten godkender fradrag i overvejende grad.
Afsagt: 11-11-2024

Journalnr: 24/0007679
Moms af fiktive fakturaer
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet Skattestyrelsen har fundet, at det påhviler virksomheden at indbetale den afgift, der er anført på de fiktive fakturaer udstedt af virksomheden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-10-2024

Journalnr: 20/0021738
Nedsættelse af skattemæssige resultat
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat det skattemæssige resultat af virksomhed for indkomståret, idet Skattestyrelsen for samme periode har forhøjet virksomhedens salgsmoms med et tilsvarende beløb. Som følge heraf, har Skattestyrelsen ændret indehaverens indkomst til virksomhedsbeskatning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2024

Journalnr: 24/0018513
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, klageren ikke har drevet selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, idet vederlag er anset for lønindkomst. Som følge heraf er salgsmoms anset for opkrævet med urette, ligesom virksomheden ikke har fradrag for købsmoms. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at klageren skal anses for at have drevet selvstændig økonomisk virksomhed.
Afsagt: 29-10-2024

Journalnr: 23/0104117
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen vedrører om klager har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i forhold til kunde og ansættelse af salgsmomsen. Landsskatteretten godkender at klager har drevet drevet selvstændig økonomisk virksomhed som påstået og stadfæster Skattestyrelsens afgørelsen vedrørende salgsmoms.
Afsagt: 04-11-2024

Journalnr: 20/0022017
Udlejning af sæsonpladser til campister
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms idet Skattestyrelsen har anset virksomhedens omsætning vedrørende udlejning af sæsonpladser til campister for momspligtig, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., jf. momslovens § 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2024

Journalnr: 24/0008316
Tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr under henvisning til, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en tilbagebetaling af eksportgebyret, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 897 af 16. juni 2020 om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-11-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 16-12-2024 - 14-01-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 19-12-2024 indstilling i C-427/23 Határ Diszkont
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 1, stk. 2, artikel 2, stk. 1, litra c) og artikel 78 - tilbagebetaling af beløb, der er betalt som forskud på moms af købere, der ikke er hjemmehørende i Den Europæiske Union - administrationsgebyr - selvstændig momspligtige ydelse - begreberne »sammensat enkelt ydelse«, »ydelse, der er sekundær i forhold til hovedydelsen« og »ydelsers selvstændighed« - fritagelser i henhold til artikel 1235, stk. 1, litra d), og artikel 146, stk. 1, litra e) - beskyttelse af den berettigede forventning - afgiftsgrundlag

Den 19-12-2024 indstilling i C-794/23 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals II)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - moms (TVA) - tjenesteydelse - urigtig, for høj angivelse af moms på fakturaen - fakturaer udstedt til ikke-momspligtige personer, som ikke har ret til at fradrage indgående moms - hæftelse for risiko for tab af afgiftsindtægter - bestemmelse af de fakturaer, for hvilke der er risiko for tab af afgiftsindtægter - medlemsstaternes procesautonomi - bevisbyrde - skatte- og afgiftsmyndighedens skønsbeføjelse - kriterier for et sagligt skøn

Den 19-12-2024 dom i C-573/22 Foreningen C m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 370 og bilag X, del A, nr. 2) - undtagelse - anvendelsesområde - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres af en obligatorisk licensafgift, som betales af indehaverne af apparater, der kan modtage radio- og fjernsynsudsendelser

Den 19-12-2024 dom i C-596/23 Pohjanri
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 36, stk. 1 - onlinekøb af varer, der er punktafgiftspligtige i en anden medlemsstat - transport ved en transportør anbefalet af sælgeren - national lovgivning, hvorefter sælgeren anses for at hæfte for betalingen af punktafgifter, der forfalder i bestemmelsesmedlemsstaten

Den 19-12-2024 dom i C-591/23 ZCC Europe
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8113 og 8209 - hårdmetalstænger bestående af sintrede keramiske metaller (cermets) - gennemførelsesforordning (EU) 2021/910 - gyldighed - tariferingskriterier

 

Domme
C-527/23 Weatherford Atlas Gip

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til fradrag af moms - erhvervelse af administrative tjenesteydelser leveret inden for samme koncern - nægtelse af retten til fradrag

Domstolens dom:

Artikel 168 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning eller praksis, hvorefter skatte- og afgiftsmyndigheden nægter at indrømme ret til fradrag for indgående merværdiafgift, der er betalt af en afgiftspligtig person, ved erhvervelsen af ydelser fra andre afgiftspligtige personer, der indgår i samme koncern, med den begrundelse, at disse ydelser samtidig er blevet leveret til andre selskaber i denne koncern, og at erhvervelsen heraf ikke var nødvendig eller hensigtsmæssig, når det er godtgjort, at disse ydelser anvendes i et efterfølgende led af denne afgiftspligtige person i forbindelse med dennes egne afgiftspligtige transaktioner.

C-331/23 Dranken Van Eetvelde

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 205 - solidarisk hæftelse for en tredjemands afgiftsgæld - hæftelsens betingelser og omfang - bekæmpelse af momssvig - solidarisk hæftelse for betaling af moms, som ikke giver mulighed for at foretage en vurdering på grundlag af hver enkelt afgiftspligtig persons bidrag til afgiftssvig - proportionalitetsprincippet - artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - bedømmelseskriterier - faktiske omstændigheder vedrørende forskellige regnskabsår, der er genstand for administrativ eller strafferetlig forfølgning - vedvarende overtrædelse med samme forsæt - de faktiske omstændigheder er ikke identiske

Domstolens dom:

1) Artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med proportionalitetsprincippet,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for en national bestemmelse, der med henblik på at sikre opkrævningen af merværdiafgift foreskriver solidarisk hæftelse på objektivt grundlag for en afgiftspligtig person, som ikke er den person, der normalt er betalingspligtig for denne afgift, uden at den kompetente retsinstans kan udøve et skøn i forhold til de forskellige involverede personers deltagelse i momsbedrageriet, for så vidt som denne afgiftspligtige person har mulighed for at godtgøre, at vedkommende har truffet enhver foranstaltning, som med rimelighed kan kræves af denne, for at sikre sig, at de transaktioner, som den pågældende gennemførte, ikke udgjorde en del af dette svig.

2) Artikel 205 i direktiv 2006/112, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for en national bestemmelse, der foreskriver solidarisk hæftelse for en afgiftspligtig person, som ikke er den person, der normalt er betalingspligtig for denne afgift, uden der tages hensyn til denne sidstnævntes ret til fradrag for skyldig eller betalt indgående moms.

3) Artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at denne bestemmelse ikke er til hinder for en national lovgivning, som tillader en kumulation af strafferetlige sanktioner og administrative sanktioner af strafferetlig karakter, som følger af forskellige procedurer, for faktiske omstændigheder af samme karakter, som imidlertid fandt sted i løbet af på hinanden følgende skatteår, og som blev gjort til genstand for administrativ forfølgning af strafferetlig karakter for et skatteår og strafferetlig forfølgning for et andet skatteår.

C-781/23 Malmö Motorrenovering

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 250 - proceduren for midlertidig import - artikel 251 - tidsrum inden for hvilket importerede varer kan forblive under denne procedure - utilstrækkeligt tidsrum til at opfylde formålet med den bevilgede anvendelse - toldskyld, der opstår som følge af en manglende overholdelse af dette tidsrum - betingelser for forlængelse af det nævnte tidsrum - import af en racerbil

Domstolens dom:

Artikel 251 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/474 af 19. marts 2019,

skal fortolkes således, at

en forlængelse af tidsrummet, inden for hvilket varer kan forblive under proceduren for midlertidig import, som er fastsat i henhold til denne artikels stk. 1, ikke kræver, at der foreligger »særlige omstændigheder« som omhandlet i denne artikels stk. 3, når denne forlængelse ikke medfører, at det samlede tidsrum, inden for hvilket varer kan forblive under denne procedure, overstiger den maksimale periode på 24 måneder, der er fastsat i denne artikels stk. 2.

C-388/23 Golden Omega

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2658/87 - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 1516 - fedtstoffer og olier samt fraktioner deraf - fiskeolie i form af ethylestere - esterificering af fedtsyrer med ethanol - gennemførelsesforordning (EU) 2019/1661 - gyldighed

Domstolens dom:

1) Pos. 1516 i den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse af bilaget, som følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1602 af 11. oktober 2018,

skal fortolkes således, at

den ikke omfatter fiskeolie, der har form af ethylestere, og som er fremkommet ved esterificering af fedtsyrer med ethanol.

2) Gennemgangen af de præjudicielle spørgsmål har intet frembragt, som kan rejse tvivl om gyldigheden af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/1661 af 24. september 2019 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

How EU tax policy works

Taxation: Council introduces electronic VAT exemption certificate

 

Nyt fra Kommissionen

EU – Colombia, Peru and Ecuador preferential trade: update to Harmonised System 2022

Electronic VAT exemption certificate: political agreement on the new directive

 

Nyt fra Parlamentet

DRAFT REPORT on the proposal for a Council directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af visse former for sukkermajs, tilberedt eller konserveret, i form af kerner, med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Meddelelse om indsamling af oplysninger i forbindelse med informations- og kommunikationsteknologiske varer, der pålægges importafgifter af Indien, og om eventuelle handelspolitiske EU-foranstaltninger i henhold til forordning (EU) nr. 654/2014

Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om landbaserede kasinoer, BEK nr 1442 af 05/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om landbaseret bingo, BEK nr 1439 af 06/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om almennyttige lotterier, BEK nr 1438 af 06/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om delvis undtagelse af visse spil fra hvidvaskloven, BEK nr 1437 af 06/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af aftale om deludmøntning af grøn fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform for industri m.v., tekniske ændringer af lov om vejafgift, tilpasning af regler for blandingsbestemmelsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.), LOV nr 1489 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om forsvarerbistand og aktindsigt i administrative straffesager på skatteområdet (skattestraffesagsloven), LOV nr 1454 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., BEK nr 1511 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., BEK nr 1510 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., BEK nr 1509 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om tobaksafgifter, BEK nr 1526 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af spiritus m.m., BEK nr 1525 af 10/12/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne)
Oprettelsesdato: 13-12-2024
Høringsfrist: 16-12-2024

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 103 Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025).

Bilag

Bilag 5

Betænkning afgivet den 11. december 2024

L 79 Forslag til lov om ændring af momsloven og lov om afgift af lønsum m.v. (Indførelse af nulmoms på personbefordring med fly, justering af særordningen for små virksomheder på momsområdet og præcisering af hjemmel til at fastsætte tidspunkter for bogføring).

Bilag

Bilag 5

Betænkning afgivet den 11. december 2024

L 80 Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love. (Ny opkrævningsløsning for visse krav, renteharmonisering, hæftelse for kildeskat efter solvent likvidation og sikring af rentekrav ved udbetaling af refusion af kildeskat til modtagere af udbytter, renter og royalties m.v.).

Bilag

Bilag 7

Betænkning afgivet den 11. december 2024

L 82 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).

Bilag

Bilag 23

Betænkning afgivet den 11. december 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 83

MFU spm. om at bekræfte at en EU-regels ordlyd ikke kan betragtes isoleret, men må ses i lyset af versionerne på samtlige EU-sprog med henvisning til behovet for, at EU-reglerne uanset eventuelle sproglige variationer må have samme meningsindhold i alle EU-lande, hvorfor danske forvaltningsmyndigheder jf. CILFIT-sagen derfor må være varsomme med kun at holde sig til teksters danske ordlyd

Spm. 84

MFU spm. om at bekræfte, at afsnittet i momsdirektivets bilag X, del B. nr. 2 i andre EU-sprogversioner afviger fra den danske oversættelse

Spm. 85

MFU spm. om at redegøre for, om en sondring mellem kunstnere og formidlingsorganisationer med hensyn til momsfritagelse ikke taler imod princippet om momsmæssige neutralitetsprincip

Spm. 86

MFU spm. om ministeren kan garantere, at EU-Domstolen ikke på et senere tidspunkt kan komme frem til en anden definition af begrebet ”særkende” i momsmæssige henseende, end det de danske myndigheders ligger til grund for L 82

Spm. 87

MFU spm. om at bekræfte, at EU-Domstolen gør brug af dynamisk fortolkning, der indebærer, at domstolen ikke blot anvender og udvikler ret under anvendelse af alment anerkendte fortolkningsfaktorer inden for en given ramme

Spm. 88

MFU spm. om at kontakte EU-Kommissionen med henblik på at få ændret gældende EU-regler

Spm. 89

MFU spm. om at oplyse, om der er EU-lande, der trods den såkaldte udlægsregel, gør brug af nedsat moms på salg af TV-pakker

Spm. 90

MFU spm. om ministeren vil kontakte myndigheder i Estland med henblik på at udrede nærmere, hvordan de estiske myndigheder kommer frem til en tolkning af EU-retten, der indebærer, at licens til ophavsrettigheder ikke omfattes som værende økonomisk virksomhed

Spm. 91

MFU spm. om at bekræfte, at tolkningsrummet for begrebet ”særkende” ikke per definition kan isoleres til at dække over det forhold, at en undtagelse i sin ordlyd er ”personlig”, men også kan tænkes at dække over andre forhold

Spm. 92

MFU spm., om Danmark efter en eventuel vedtagelse af L 82 kan genindføre momsfritagelsen på formidling af kunstneriske ydelser, hvis de danske skattemyndigheder på et senere tidspunkt - på baggrund af nye oplysninger eller vurderinger - skulle komme frem til en ny fortolkning af EU-retten

Spm. 93

MFU spm. om at oversende en oversigt over formuleringer i Den Juridiske vejledning for så vidt angår momsfritagelse på formidling af kunstneriske ydelser for perioden 1978 til 2024

Spm. 94

MFU spm. om at få lavet en grundig undersøgelse, der kan afdække, hvordan og hvornår den hidtidige fortolkning momsfritagelse på licensgivning af kunstneriske ydelser er blevet fastlagt

Spm. 95

MFU spm. om at redegøre for den nærmere definition Skatteministeriet anvender i forhold til at vurdere, om der er tale om ’særkende’ i forhold til momsfrie ydelser, idet spørgeren ligger til grund, at ministeren ikke svare på dette i sit svar

Spm. 96

MFU spm. om ministeren er opmærksom på, at Tekst & Node årligt i februar udbetaler cirka 230 millioner kroner i vederlag til omkring 17.000 individuelle danske rettighedshavere

Spm. 97

MFU spm. om, hvordan Copydan Tekst & Node skal forholde sig til momslovforslaget i forhold til den aftale, de har med Nota

Spm. 98

MFU spm. om at bekræfte, at forvaltningsorganisationer, der som medlemmer både har momsfritagne kunstnere, musikforlag og arvinger (som også kan være momsfrie kunstnere), og som vil skulle håndtere både almindelige momspligtige licensbetalinger og f.eks. blankmedievederlag, er nødsaget til at udvikle komplekse og differentierede IT-systemer, der kan håndtere de forskellige momsmæssige implikationer af lovforslaget

Spm. 99

MFU spm. om, hvor mange musikforlag, arvinger, medlemsorganisationer og deslige, som de danske rettighedshaverorganisationer har som medlemmer

Spm. 100

MFU spm. om at bekræfte, at såvel kunstnere som arvinger var momsfritaget i 1978 på tidspunktet for Danmarks stand still forbehold

Spm. 101

MFU spm. om, hvordan ministeren kan påstå, at forslaget ikke har administrative konsekvenser for borgerne, når forslaget indebærer, at arvinger, herunder arvinger der selv er momsfritagne kunstnere, selv skal holde øje med den såkaldte 50.000 kr. grænse

Spm. 102

MFU spm. om, hvor mange virksomheder og rettighedshaverorganisationer, som i medfør af lovforslaget, bliver nødt til at ændre deres praksis ift. håndtering af moms på rettigheder

Spm. 103

MFU spm. om at bekræfte, at flere IT-systemer (f.eks. udlodningssystemer og økonomisystemer) i de kollektive forvaltningsorganisationer er blevet udviklet og tilpasset over en længere årrække og programmeret uden moms

Spm. 104

MFU spm. om ministeren er indstillet på, at skatteforvaltningen i samarbejde med de berørte virksomheder og rettighedshaverorganisationer efter endt 3. behandling udarbejder vejledningsmateriale om de nye regler som implementeringshjælp

Spm. 105

MFU spm. om ministeren forventer, at der efterfølgende bliver udarbejdet en bekendtgørelse til lovforslaget

Spm. 106

MFU spm. om at bekræfte, at implementeringsfristen i den nye bogførings lov for små og mindre virksomheder er den 1. januar 2026 og således ligger 3½ år efter ikrafttræden af loven (1. juli 2022)

Spm. 107

MFU spm. om at bekræfte, at det er udtryk for normal praksis i Danmark, at man først indretter sig på nye bebyrdende regler - f.eks. ved at ændre IT-systemer - når der er endelig klarhed over et lovforslags konsekvenser efter endt 3. behandling

Spm. 108

MFU spm. om, hvordan ministeren agter at sikre, at loven kan vedtages senest fire uger før ikrafttræden, som er et grundprincip for erhvervsrettet lovgivning, hvis lovgivningsprocessen samtidig skal overholde de vedtagne tidsfrister for lovgivningsarbejde

Spm. 109

MFU spm. om at oversende en udtømmende liste over hvem, der vil blive ramt direkte - eller indirekte mht. momspligt, hvis L 82 vedtages

Spm. 110

MFU spm. om ministeren kan se fordelen i, at der gøres brug af et styrringssignal frem for vedtagelsen af L 82, for at sikre den danske anvendelse af udlægsreglen for udbydere af flow-tv-pakker bringes i overensstemmelse med EU-rette

Spm. 111

MFU spm. om, hvorfor ministeren anser det som ‘mest hensigtsmæssigt’, at indførelsen af moms på kunstneriske rettigheder sker ved lovgivning frem for ved et styresignal, som Skatteministeriet mener, at forvaltningen vil være forpligtet til, såfremt Folketinget ikke vedtager en lovændring

Spm. 112

MFU spm. om at redegøre for de statsretslige og forvaltningsmæssige udfordringer, der måtte følge af, at en forvaltning vælger at gennemføre et administrativt indgreb med den konsekvens, at der pålægges moms på et område, som et flertal i Folketinget en gang tidligere har stemt nej til

Spm. 113

MFU spm. om ministeren har til hensigt at søge sagen opklaret henset til, at tabet for staten på baggrund af regnskabsoplysninger fra Copydan Verdens TV kan beløbe sig til over 3. mia. kr. i manglende momsopkrævning, jf. svar på spm. 36

Spm. 114

MFU spm. om det er ministerens opfattelse, at det ikke er umagen værd at søge placeret et ansvar for, at staten kan være gået glip af en momsindtægt på mere end 3. mia. kr., uanset om ansvaret er politisk eller administrativt

Spm. 115

MFU spm. om ministeren kan garantere, at der ikke foreligger andre EU-domme, som kan have betydning for den juridiske vurdering af denne sag, som Skatteministeriet af ukendte grunde ikke er blevet opmærksom på, jf. svar på spm. 36

Spm. 116

Spm. om, hvad der menes med, ‘at det under processen med lovforslaget er kommet frem...’, at udbydere af tv-pakker ikke opkræver moms på rettighedsvederlag i prisen på tv-pakker, jf. ministerens besvarelse af L 82 - spørgsmål 1, side 5, 3. afsnit

Spm. 117

Spm. om, i hvor mange år, det er fremgået af Den juridiske vejledning om anvendelse af udlægsreglen, at et teleselskab (tv-udbyder) ikke skal medregne Copydan-afgifter i sit momsgrundlag, altså at der ikke skal opkræves moms for rettighedsbetaling

Spm. 118

Spm. om at bekræfte, at det var skattemyndighedernes krav om ændring af teleselskaberne momspraksis og disses efterfølgende anke, der i 1996 førte til afgørelsen i Momsnævnet

Spm. 119

Spm. om, hvilke domstolsafgørelser, direktiver eller lignende EU-relaterede begivenheder, der ligger til grund for ministerens påstand om, at der ikke er overensstemmelse mellem Momsnævnets afgørelse fra 1996 og EU-retten, jf. ministerens besvarelse af L 82 -spørgsmål 1, side 5, afsnit 5

Spm. 120

Spm. om, hvorfor lovbehandlingen af L 82 skal gennemføres og vedtages i Folketinget med så ekstrem kort varsel, når Skatteministeriet i forbindelse med lovbehandlinger af L 106 i Folketingsåret 2021/2022 i november 2021 af sig selv valgte at udskyde fremsættelsen af lovforslaget med en måned med henblik på vedtagelse i februar året efter

Spm. 121

Spm. om, hvorfor ministeren finder, at risikoen for overtrædelse af EU-retten kan anvendes som argumentation for, at en ikrafttrædelse ikke kan finde sted d. 1. januar 2026

Spm. 122

Spm. om, hvor det af EU-retten – enten lovgivning, domspraksis eller andet - eksplicit fremgår, at arvinger, som indtægtsmæssigt blot træder i afdøde kunstners sted, ikke på samme måde som afdøde kan være momsfritaget

Spm. 123

Spm. om at bekræfte, at det udelukkende beror på Skatteministeriets juridiske vurdering af momsdirektivets Bilag X Del B nr. 2, at arvinger, som blot træder i kunstnerens sted, ikke kan være omfattet af momsfritagelsen

Spm. 124

Spm. om at redegøre for årsagerne til, at der anlægges en rigid ordlydsfortolkning af momsdirektivets regler, der medfører negative økonomiske og administrative konsekvenser for arvinger

Almindelig del

Bilag

Bilag 81

Orientering om afskrivning efter gældsinddrivelseslovens § 18 h, stk. 10

Bilag 82

Publikation fra Spillemyndigheden, dec. 2024: 10.000 tilsyn med landbaseret spil

Bilag 83

Invitation til teknisk gennemgang af Aftale om implementering af et Grønt Danmark den 23. januar kl. 10.30–11.30 i Folketinget, fra ministeren for grøn trepart

Bilag 84

Rigsrevisionens notat af 10. december 2024 om Folketingets behandling af beretninger

Bilag 86

Notat til brug for mødet med formandskabet for De Økonomiske Råd den 12. december 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 64

Vil ministeren beregne afgiftsniveauet for registreringsafgiften, herunder også fradrag, på personbiler, hvor de forskellige afgifts- og fradragsniveauer på hhv. konventionelle, hybrid- og elbiler ensrettes, således de samme afgifts- og fradragsniveauer ved registreringsafgiften er gældende uagtet udledningsform? For beregningerne bedes det forudsat, at omlægningen er provenuneutral efter tilbageløb og adfærd. Ministeren bedes hertil beregne prisforskellene ud fra de fem typesegmenter, der benyttes i Tabel 1.1 på side 25 i ”Delrapport 1 – Veje til en grøn bilbeskatning” (Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, september 2020).  Svar  

Spm. 65

Vil ministeren – evt. med bidrag fra relevante ministerier - redegøre for provenuniveauet for bøder, der er opkrævet ved trafikforseelser, og på den baggrund beregne, hvor meget bundfradraget ved registreringsafgiften kan forhøjes, hvis provenuet fra bøder opkrævet ved trafikforseelser bruges som finansiering? Ministeren bedes hertil beregne prisforskellene ud fra de fem typesegmenter, der benyttes i Tabel 1.1 på side 25 i ”Delrapport 1 – Veje til en grøn bilbeskatning” (Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, september 2020).  Svar  

Spm. 68

Med henvisning til pressemeddelelsen fra Statsrevisorerne den 11. november 2024, ”Statsrevisorerne kritiserer Skatteministeriet for utilfredsstillende kontrol med punktafgifter”, vil ministeren da redegøre for: 1.Hvilke 21 af 80 punktafgifter kontrollen i perioden 2019-2023 har været begrænset eller helt fraværende for, samt oplyse hvor meget de 21 punktafgifter har bidraget med til statskassen i 2023,2.Hvilke 10 punktafgifter der bidrager henholdsvis mest og mindst til statskassen,3.Hvad var provenuet i 2023 for punktafgifter på:okonsum-is (hele isafgiftsloven)okaffe og kaffeekstrakteroglødelamper, autopærer og damplamperomousserende vin (tillægsafgift)ocigaretpapiroemballage (volumenbaserede afgift)oengangsserviceopvc og ftalater (hele pvc-afgiftsloven)oPvc-folier til emballering af levnedsmidlersamt oplyse, hvor mange årsværk i Skattestyrelsen, Skatteministeriet m.v. (samtlige offentligt ansatte årsværk), der vil kunne frigøres til andre kontrolindsatser m.v., hvis punktafgiften på de nævnte produkter blev afskaffet, herunder oplyse hvor mange færre virksomheder Skattestyrelsen skal kontrollere, såfremt de nævnte virksomheder ikke længere skal afregne punktafgifter?  Svar  

Spm. 107

I SAU alm. del - endeligt svar på spørgsmål 214, folketingsåret 2023-24, fremgår det, at salg af nye bygninger kan være momsfritaget, hvis bygningen af sælger er opført til og udelukkende anvendt som led i momsfritaget udlejningsaktivitet. Vil ministeren redegøre for det statslige provenu ved at ophæve momsfritagelsen knyttet til salgsbeløbet ved salg af disse nye udlejningsejendomme?  Svar  

Spm. 108

Vil ministeren redegøre for, om Gældstyrelsen anvender den dokumentation, der bliver fremsendt af den gældsramte borger om ændrede indtægter umiddelbart efter, at styrelsen bliver gjort bekendt med en ny indtægtssituation? En indtægtssituation der ændrer sig fra en høj løn til dagpenge, der er mindre end halvdelen af lønnen forrige måned. Ifølge kilder vil Gældsstyrelsen ikke anerkende dokumentation fra kommune eller A-kasse for skiftet fra lønindtægt til dagpenge, men vil vente 1 måned og 11 dage, indtil at de kan se oplysningerne om ændringer i indtægter i systemerne. Der er risiko for yderligere gældsstiftelse i den måned, hvor der er stærkt forhøjede trækprocenter på en dagpengeindtægt. Ministeren bedes ligeledes redegøre for, om det ikke er i strid med det forvaltningsrettens officialprincip. Især i en sag, hvor det er afgørelser, der er indgribende i borgeres daglige velfærd.  Svar  

Spm. 109

Kan ministeren bekræfte, at Gældsstyrelsen i forbindelse med offentlig gæld i deres betalingsevneberegning accepterer biludgifter for borgere, der anvender en bil at transportere sig til et job, der ligger med stor afstand mellem hjemmet og jobbet?  Svar  

Spm. 110

Kan ministeren bekræfte, at Gældsstyrelsen i deres betalingsevnevurdering ikke accepterer, at pensionister har udgifter til bil, selvom de bor i landområder med dårlige transportforbindelser med bus/tog til indkøbsmuligheder?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 423

Om konsekvens af CO2-afgiften for fiskeriet.

Spm. S 431

Om at danske fiskere tvinges til at sælge deres fiskekuttere, fordi klimaafgifterne er så voldsomme.