![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Manglende momsindberetning af køb af varer og ydelser i udlandet
Komplicerede regler for moms af juleudgifter
Udkast til styresignal
Styresignal - genoptagelse - ændring af praksis - kvadratmeterafgiftens opgørelse - præcisering af praksis -karakteren af energiforsyningsnettet ved brug af kvadratmeterafgift- måling med tilbagevirkende kraft - afgiftspligtig overskudsvarme som varm luft
Styresignaler
Styresignal - ændring af praksis vedrørende "eget brug" i forbindelse med privatpersoners indførsel fra andre EU-lande.
Bindende svar
Moms pålagt køb af fast ejendom ikke fradragsberettiget
Emballageafgift af poser - Gavepose med bånd
Afgift på karamelfromage
Afgørelser
Forhøjelse af selskabets momstilsvar - Moms af ydelser leveret af udenlandsk leverandør
Domme
Kontant omsætning ikke momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOManglende momsindberetning af køb af varer og ydelser i udlandet 2.769 virksomheder har for nylig fået brev fra Skattestyrelsen om manglende indberetning af moms ved køb af varer og ydelser i udlandet i 2022. Det er en træls men nødvendig opgave at tjekke, om det er korrekt. |
BDOKomplicerede regler for moms af juleudgifter For virksomhederne er julen forbundet med udgifter til julegaver til medarbejdere og måske også til forretningsforbindelser samt udgifter til julefrokoster og juletræsfester. Det giver ofte udfordringer med bogføringen af momsen af udgifterne. |
Styresignalet indeholder fire elementer:
Styresignalet beskriver for det første en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende modregning af kvadratmeterafgift i godtgørelse af energiafgift i overensstemmelse med to afgørelser fra Landsskatteretten om, at der ikke skal modregnes/betales kvadratmeterafgift, der overstiger godtgørelsen af forbruget på måleren - offentliggjorte som SKM2020.327.LSR og SKM2024.163.LSR.
For det andet præciserer styresignalet, at det en betingelse for at anvende kvadratmeterafgift for rum, at der benyttes samme varmeforsyningsnet til både rumvarme i rummene og proces, eller at der benyttes samme kulde-net til både komfortkøling i rummene og proces.
For det tredje præciserer styresignalet, at det ikke er en betingelse for at få ændret godtgørelsen af energiafgift tre år tilbage på baggrund af visse efterfølgende målinger (måling med tilbagevirkende kraft), at virksomheden har benyttet energiafgiftslovenes standardsatser for rumvarmeforbrug.
Endelig præciserer styresignalet, at opgørelsen af afgiftspligtig overskudsvarme i form af varm luft svarende til to gange energiforbruget i de anlæg (ventilatorer), der transporterer luften, kan foretages ved, at ventilatorernes maksimale driftstid ganges med ventilatorernes effekt, hvorpå der ganges med 2 (to gange ventilatorernes maksimale elforbrug).
Af Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.1.4.3 og F.A.29, fremgår, at ved privatpersoners indrejse fra andre EU-lande kan punktafgiftspligtige varer medbringes afgiftsfrit, når de er beregnet til eget brug, herunder også til gaver.
Skattestyrelsen ændrer praksis, således, at punktafgiftspligtige varer, der er beregnet til gaver, fremadrettet ikke kan medbringes afgiftsfrit af privatpersoner ved indrejse fra andre EU-lande, da gaver ikke er indeholdt i begrebet "eget brug". Dette gælder for varer omfattet af såvel de harmoniserede som nationale afgifter.
Spørger er en virksomhed, som påtænker at købe en fast ejendom med henblik på at anvende den til udlejning til brug for kursus- og konferencevirksomhed. Ejendommen er opdelt i flere matrikler, som alle - med undtagelse af et matrikelnummer - er samnoterede. På ejendommen er endvidere beliggende aktivitetsbane, som sælger er frivilligt momsregistreret for udlejning af.
Skatterådet bemærker, at samnoteringen af matriklerne har den konsekvens, at der momsmæssigt er tale om overdragelse af to separate ejendomme, som skal vurderes individuelt.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger er berettiget til at fradrage den moms, som sælger påtænker at pålægge købesummen, idet momsen i relation til begge ejendomme opkræves i strid med momsloven.
Overdragelsen af de samnoterede matrikler, hvorpå der er én større bygning og flere mindre bygninger og aktivitetsbanen, må anses for en momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 4, stk. 5. Rådet henviser herved til, at Spørger påtænker at videreføre udlejningen af aktivitetsbanen. Den manglende meddelelse til told- og skatteforvaltningen om overdragelsen kan ikke medføre, at overdragelsen bliver momspligtig.
Overdragelsen af den sidste matrikel må endvidere anses for en momsfritaget overdragelse af fast ejendom, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9.
En gavepose med båd blev efter en konkret vurdering fra Skatterådet ikke anset for afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2a. Båndet vedlagt spørgers pose og hullerne på posen blev ikke vurderet at være konstrueret således, at der fremkom en hank.
Anmodningen omhandler, hvorvidt der skal svares afgift efter enten isafgiftsloven eller chokoladeafgiftsloven af dels karamelfromage og dels karamelfromage med karamelsauce og mælkechokoladestykker, der opbevares på frost, men konsumeres i optøet tilstand.
Efter isafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der svares afgift af konsum-is fremstillet her i landet i erhvervsmæssigt øjemed.
Skatterådet bekræfter, at de pågældende færdigproducerede produkter ikke er omfattet af isafgiftslovens bestemmelser.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1 og nr. 4 , skal der bl.a. svares afgift af hhv. chokoladevarer af enhver art samt sukkervarer af enhver art.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, skal der svares afgift af andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.
Skatterådet bekræfter, at de færdigproducerede karamelfromager ikke er omfattet af chokoladeafgiftslovens bestemmelser.
Et selskab leverede på to hjemmesider i Danmark og Grønland ydelser i form af væddemål og onlinekasino, der var fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 12, om spil om penge m.v. En udenlandsk leverandør leverede ydelser til selskabet for godt 10,3 mio. kr. i perioden 1. juli 2019 til 31. december 2021. Ydelserne fra leverandøren bestod i levering af odds og den spilplatform, som selskabet anvendte til levering af væddemål og onlinekasino til selskabets kunder. Skattestyrelsen havde truffet afgørelse om at forhøje selskabets momstilsvar med ca. 2,6 mio. kr., idet selskabet skulle afregne salgsmoms efter reglen om såkaldt omvendt betalingspligt i momslovens § 46, stk. 1, nr. 3. Selskabet klagede til Landsskatteretten over Skattestyrelsens afgørelse med påstand om, at forhøjelsen skulle nedsættes til 0 kr. Til støtte herfor gjorde selskabet gældende, at leverandørens ydelser var momsfritaget i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 12.
Landsskatteretten anførte, at selskabet havde etableret stedet for virksomheden her i landet. De ydelser, som selskabet købte hos den udenlandske leverandør, havde derfor leveringssted her i landet, jf. momslovens § 16, stk. 1. Landsskatteretten anførte videre, at leverandørens ydelser til selskabet bestod i levering af odds og den spilplatform, som selskabet anvendte til levering af væddemål og onlinekasino til selskabets kunder. Leverandørens ydelser til selskabet var således ikke - som selskabets ydelser - karakteriseret ved at tildele en chance for gevinst til de personer, der spillede, og at spilleren samtidig som modværdi skulle acceptere at bære risikoen for at skulle finansiere gevinsterne, jf. EU-domstolens dom af 13. juli 2006 i sag C-89/05 (United Utilities), præmis 26. I sig selv var ydelserne derfor ikke omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 12. Den omstændighed, at selskabet anvendte leverandørens ydelser til brug for levering af selskabets i medfør af § 13, stk. 1, nr. 12, momsfritagne ydelser, indebar ikke, at leverandørens ydelser kunne henføres bestemmelsen. Det forhold, at leverandørens vederlag delvist afhang af selskabets omsætning, kunne ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.
Leverancer af halalslagtet kød, der var betalt kontant for godt 6,7 mio. kr. i perioden 2015-2017, var ikke momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1. Momsfritagelse krævede, at sagsøgeren for hver enkelt transaktion godtgjorde, at betingelserne for momsfritagelse er opfyldt. Sagsøgeren havde ikke indsendt lister efter momslovens § 54, eller angivet salgene i momsangivelsens rubrik B. De fremlagte fakturaer vedrørte et mindre beløb ud af den omtvistede omsætning. Der var ikke fremlagt dokumentation for, hvilke konkrete transaktioner der udgjorde den resterende omsætning, ligesom omsætningen ikke var nærmere specificeret ud på konkrete salg. Det var derfor ikke godtgjort, at betingelserne for momsfritagelse er til stede for denne del. Retten fandt derudover, at hverken de fremlagte fakturaer, følgesedler m.v. eller vidneforklaringerne fra sagsøgerens medarbejdere og kunder dokumenterede, at de konkrete varer i de fremlagte fakturaer var transporteret til virksomhederne i det andet EU-land. Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Se den ugentlige status på svartider i DMS
Toldstyrelsen arbejder på at nedbringe de lange svartider i DMS, som påvirker både import, eksport og forsendelse. Du finder den seneste status på en ny side, som opdateres ugentligt.
02-12-2024
Konkret EU-vejledning til ICS2 er klar
EU har offentliggjort en samlet vejledning til ICS2, som indeholder praktiske eksempler på ICS2-processen for alle transportformer.
03-12-2024
Sikkerhedsstillelsen for toldskyld falder 1. januar 2025
Fra årsskiftet falder satserne for sikkerhedsstillelse for både eksisterende og potentiel toldskyld.
04-12-2024
Journalnr: 22/0094252
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmoms og moms af køb i udlandet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 19/0015784
Leveringssted i Danmark
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset selskabets varesalg af e-cigaretter m.v. til privatpersoner for at have leveringssted her i landet, jf. momslovens § 14, stk. 1, nr. 1 og 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2024
Journalnr: 22/0102774
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til en underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 24/0023762
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar som følge af ikke godkendt fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-10-2024
Journalnr: 23/0096117
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes, at der ikke er godkendt fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til tre underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 22/0066163
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvarene yderligere.
Afsagt: 04-11-2024
Journalnr: 22/0081318
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 24-10-2024
Journalnr: 22/0067870
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 22/0094249
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter det godkendte købsmomsfradrag.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 24/0047565
TV og malerarbejde
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt virksomhedens fradrag for købsmoms for udgift til et TV og til malerarbejde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-11-2024
Journalnr: 22/0102093
Ændring af momstilsvaret
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmoms og nedsættelse af købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen i al overvejende grad.
Afsagt: 04-11-2024
Journalnr: 23/0082494
Ændring af momstilsvaret
Klagen vedrører ændring af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-10-2024
Journalnr: 22/0067864
Ændring af momstilsvaret
Klagen vedrører ændring af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer den godkendte købsmoms delvist.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 23/0029409
Chokoladeafgift - karamelsirup
Klagen vedrører bindende svar om hvorvidt en angiven karamelsirup er omfattet af af afgiftspligten efter chokoladeafgiftsloven. Landsskatteretten stadfæster det bindende svar.
Afsagt: 30-10-2024
Journalnr: 18/0000969
Godtgørelse af elafgift
Klagen skyldes, at SKAT ekstraordinært har nedsat selskabets godtgørelse af elafgift vedrørende afgiftsgodtgørelse for elektricitet anvendt til rumvarme og komfortkøling, jf. dagældende elafgiftslovs § 11, stk. 3, 1. og 4. punktum, da selskabet er anset for at have udvist mindst grov uagtsomhed, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2024
Journalnr: 21/0094850
Omberegning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den betalte registreringsafgift på et køretøj. Omberegningen medfører, at selskabet skal betale yderligere registreringsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2024
Journalnr: 22/0086828
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet selskabet registreringsafgift under henvisning til, at køretøjet er anvendt til privat kørsel i strid med reglerne om afgiftsfritagelse som mandskabsvogn, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-11-2024
Journalnr: 23/0113848
Råstofafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens fastsættelse af råstofafgift. Skattestyrelsen har genoptaget perioden ekstraordinært, idet Skattestyrelsen har vurderet, at selskabet har handlet mindst groft uagtsomt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-11-2024
Journalnr: 22/0089309
Yderligere tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afgørelse om, at kommunen skal betale yderligere tinglysningsafgift idet kommunen ikke har angivet korrekt tinglysningsafgift af alle de tinglysninger, som kommunen har anmeldt i disse perioder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-11-2024
Journalnr: 22/0104268
Yderligere tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afgørelse om, at selskabet skal betale yderligere tinglysningsafgift. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 05-11-2024
Journalnr: 21/0043144
Lønsumsafgift - overførsel af overskud
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ansat selskabets lønsumsafgift, idet selskabet, som interessent i en tandlægevirksomhed, har fået overført overskud fra interessentskabet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-11-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-12-2024 dom i C-331/23 Dranken Van Eetvelde
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 205 - solidarisk hæftelse for en tredjemands afgiftsgæld - hæftelsens betingelser og omfang - bekæmpelse af momssvig - solidarisk hæftelse for betaling af moms, som ikke giver mulighed for at foretage en vurdering på grundlag af hver enkelt afgiftspligtig persons bidrag til afgiftssvig - proportionalitetsprincippet - artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - bedømmelseskriterier - faktiske omstændigheder vedrørende forskellige regnskabsår, der er genstand for administrativ eller strafferetlig forfølgning - vedvarende overtrædelse med samme forsæt - de faktiske omstændigheder er ikke identiske
Den 12-12-2024 dom i C-527/23 Weatherford Atlas Gip
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til fradrag af moms - erhvervelse af administrative tjenesteydelser leveret inden for samme koncern - nægtelse af retten til fradrag
Den 12-12-2024 dom i C-388/23 Golden Omega
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2658/87 - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 1516 - fedtstoffer og olier samt fraktioner deraf - fiskeolie i form af ethylestere - esterificering af fedtsyrer med ethanol - gennemførelsesforordning (EU) 2019/1661 - gyldighed
Den 12-12-2024 dom i C-781/23 Malmö Motorrenovering
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 250 - proceduren for midlertidig import - artikel 251 - tidsrum inden for hvilket importerede varer kan forblive under denne procedure - utilstrækkeligt tidsrum til at opfylde formålet med den bevilgede anvendelse - toldskyld, der opstår som følge af en manglende overholdelse af dette tidsrum - betingelser for forlængelse af det nævnte tidsrum - import af en racerbil
Den 19-12-2024 dom i C-573/22 Foreningen C m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 370 og bilag X, del A, nr. 2) - undtagelse - anvendelsesområde - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres af en obligatorisk licensafgift, som betales af indehaverne af apparater, der kan modtage radio- og fjernsynsudsendelser
Den 19-12-2024 dom i C-596/23 Pohjanri
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 36, stk. 1 - onlinekøb af varer, der er punktafgiftspligtige i en anden medlemsstat - transport ved en transportør anbefalet af sælgeren - national lovgivning, hvorefter sælgeren anses for at hæfte for betalingen af punktafgifter, der forfalder i bestemmelsesmedlemsstaten
Den 19-12-2024 indstilling i C-427/23 Határ Diszkont
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 1, stk. 2, artikel 2, stk. 1, litra c) og artikel 78 - tilbagebetaling af beløb, der er betalt som forskud på moms af købere, der ikke er hjemmehørende i Den Europæiske Union - administrationsgebyr - selvstændig momspligtige ydelse - begreberne »sammensat enkelt ydelse«, »ydelse, der er sekundær i forhold til hovedydelsen« og »ydelsers selvstændighed« - fritagelser i henhold til artikel 1235, stk. 1, litra d), og artikel 146, stk. 1, litra e) - beskyttelse af den berettigede forventning - afgiftsgrundlag
Den 19-12-2024 indstilling i C-794/23 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals II)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - moms (TVA) - tjenesteydelse - urigtig, for høj angivelse af moms på fakturaen - fakturaer udstedt til ikke-momspligtige personer, som ikke har ret til at fradrage indgående moms - hæftelse for risiko for tab af afgiftsindtægter - bestemmelse af de fakturaer, for hvilke der er risiko for tab af afgiftsindtægter - medlemsstaternes procesautonomi - bevisbyrde - skatte- og afgiftsmyndighedens skønsbeføjelse - kriterier for et sagligt skøn
Den 19-12-2024 dom i C-591/23 ZCC Europe
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8113 og 8209 - hårdmetalstænger bestående af sintrede keramiske metaller (cermets) - gennemførelsesforordning (EU) 2021/910 - gyldighed - tariferingskriterier
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 183, stk. 1 - betingelser for udøvelse af fradragsretten - overførelse af overskydende moms - begrebet »den følgende periode« - tilbagebetaling af overskydende moms - ophør af økonomisk virksomhed
Domstolens dom:
C-506/23 Network One DistributionArtikel 183, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse ikke er til hinder for en national lovgivning, som foreskriver, at en afgiftspligtig person, når vedkommende ophører med sin økonomiske virksomhed, ikke kan overføre overskydende moms, der er angivet ved dette ophør af virksomhed, til en efterfølgende periode og kun kan få godtgjort dette beløb ved at anmode om tilbagebetaling inden for en frist på 12 måneder regnet fra datoen for nævnte virksomheds ophør, for så vidt som ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet er overholdt.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - toldskyldens opståen og inddrivelse - forordning (EU) nr. 952/2013 - inddrivelse af antidumpingtold vedrørende import fra Kina - opkrævning af morarenter i henhold til forordning nr. 952/2013 - national lovgivning, hvorefter der ud over morarenter pålægges strafgebyr
Domstolens dom:
Artikel 114 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen
skal fortolkes således, at
den ikke er til hinder for en national administrativ praksis, hvorefter der ud over de i denne artikel fastsatte morarenter kan pålægges strafgebyrer som fastsat i den nationale lovgivning.
Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur
Bilag 4 |
Bilag 4 |
Spm. 1 | Spm., om lovforslaget forventes at medføre et øget antal indenrigsflyvninger i Danmark |
Spm. 2 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om at vurdere, hvor meget gæld i alt, der udelukkende skyldes rykkergebyrer |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 | L 80 - svar på spm. 9 om kommentar til henvendelsen af 2/12-24 fra TVC AdvokatfirmaUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Bilag 17 | Henvendelse af 2/12-24 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAMLL82-skatteudvalget (pdf-version) |
Bilag 18 |
Bilag 19 |
Bilag 20 |
Bilag 21 |
Bilag 22 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-24 fra Dansk Industri |
Spm. 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-24 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg |
Spm. 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/11-24 fra Dansk Erhverv |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/11-24 fra Danske Mediedistributører vedrørende foretræde |
Spm. 7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/11-24 fra Dansk Erhverv |
Spm. 8 | MFU spm., om hvad der har ændret sig, siden L 106 B blev forkastet den 9. juni 2022 |
Spm. 9 |
Spm. 10 | MFU spm. om det er et krav fra EU, at reglerne implementeres, som det fremgår af lovforslaget |
Spm. 11 |
Spm. 12 | Spm. om at redegøre for, hvad provenuet fra vedtagelsen af L 82 skal bruges til |
Spm. 13 |
Spm. 14 | Spm., om det kan få konsekvenser efter ministeransvarlighedsloven, hvis L 82 ikke vedtages |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 35 | MFU spm. om TV-udbydernes praksis med anvendelse af udlægsreglen |
Spm. 36 |
Spm. 37 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Spm. 53 |
Spm. 54 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-24 fra Roskilde Dampradio |
Spm. 55 |
Spm. 56 |
Spm. 57 |
Spm. 58 | Spm. om at redegøre for indholdet af den såkaldte formidlingsregel i momsdirektivets artikel 28 |
Spm. 59 |
Spm. 60 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Spm. 63 |
Spm. 64 | MFU spm. om, hvordan overgangsreglen skal forstås ift. aftaler |
Spm. 65 |
Spm. 66 |
Spm. 67 |
Spm. 68 | MFU spm. om at redegøre for, hvor stort et momsprovenu der forventes fra arvinger |
Spm. 69 |
Spm. 70 |
Spm. 71 |
Spm. 72 |
Spm. 73 |
Spm. 74 |
Spm. 75 |
Spm. 76 |
Spm. 77 |
Spm. 78 |
Spm. 79 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-24 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML |
Spm. 80 | L 82 - svar på spm. 80 om kommentar til henvendelsen af 3/12-24 fra Dansk Erhverv og Gorrissen Federspiel om præsentation anvendt under foretræde den 4. december 2024SAU L 82 - svar på spm. 80 (pdf-version) |
Spm. 81 |
Spm. 82 |
Spm. 83 |
Spm. 84 |
Spm. 85 |
Spm. 86 |
Spm. 87 |
Spm. 88 | MFU spm. om at kontakte EU-Kommissionen med henblik på at få ændret gældende EU-regler |
Spm. 89 |
Spm. 90 |
Spm. 91 |
Spm. 92 |
Spm. 93 |
Spm. 94 |
Spm. 95 |
Spm. 96 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |
Spm. 99 |
Spm. 100 |
Spm. 101 |
Spm. 102 |
Spm. 103 |
Spm. 104 |
Spm. 105 |
Spm. 106 |
Spm. 107 |
Spm. 108 |
Spm. 109 |
Spm. 110 |
Spm. 111 |
Spm. 112 |
Spm. 113 |
Spm. 114 |
Spm. 115 |
Spm. 116 |
Spm. 117 |
Spm. 118 |
Spm. 119 |
Spm. 120 |
Spm. 121 |
Spm. 122 |
Spm. 123 |
Spm. 124 |
Bilag 69 | Tilmelding til møde med Det Miljøøkonomiske Råd torsdag den 12. december 2024 kl. 14.00-15.00 |
Bilag 72 |
Bilag 73 | Notat fra de økonomiske konsulenter om Økonomisk Redegørelse december 2024 |
Bilag 76 |
Bilag 78 |
Spm. 59 |
Spm. 63 |
Spm. 88 |
Spm. 89 |
Spm. 90 |
Spm. 94 |
Spm. 95 |
Spm. 96 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |
Spm. 99 |
Spm. 100 |
Spm. 588 |