MomsMail 2024, uge 48

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
EU-Domstolen: Opsagte kontrakter kan stadig udløse momspligt for ikke-fuldført entreprise
Virksomheder skal registreres i nyt toldsystem
Lønsumsafgift på koncerninterne lån

Afgørelser
Forhøjelse af et selskabs momstilsvar - Salg af to ejendomme anset for momspligtigt

Domme
Køb og salg af biler - erhvervsmæssig virksomhed - økonomisk virksomhed
Skønsmæssig ansættelse af skattepligtig indkomst og momstilsvar
Tarifering af vitaminpræparater - ikke forelæggelse for EU-Domstolen

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

EU-Domstolen: Opsagte kontrakter kan stadig udløse momspligt for ikke-fuldført entreprise

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - november 2024

Beierholm

Virksomheder skal registreres i nyt toldsystem

Sidste del af toldangivelsesløsningen DMS bliver sat i drift i marts 2025. Alle importør-registrerede virksomheder skal registreres i det nye system, for EU stiller større krav til antallet af oplysninger, som virksomhederne skal indsende i angivelser og meddelelser.

EY

Lønsumsafgift på koncerninterne lån

Skatterådet har givet bindende svar vedr. koncerninterne lån for koncernforbundne virksomheder, som ikke er fællesregistrerede.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Forhøjelse af et selskabs momstilsvar - Salg af to ejendomme anset for momspligtigt

SKM2024.595.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen havde forhøjet et selskabs momstilsvar med samlet 935.000 kr. for 1. halvår 2019, idet Skattestyrelsen havde anset selskabets salg af to ejendomme for momspligtigt, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra b), jf. momslovens § 4, stk. 1. Selskabet drev afgiftspligtig virksomhed med køb og salg af fast ejendom, udlejning heraf, anden passiv kapitalanbringelse samt hermed beslægtet virksomhed efter direktionens skøn. Selskabet erhvervede den 15. november 2016 som led heri en beboelsesejendom og to tilstødende ejendomme fra hovedanpartshaveren.

Landsskatteretten fandt på baggrund heraf, at selskabet var en afgiftspligtig person, der drev økonomisk virksomhed, og som i forbindelse med salget af de to tilstødende ejendomme handlede i egenskab heraf. Da de to tilstødende ejendomme på overdragelsestidspunktet den 1. juni 2019 var ubebyggede, var salget heraf momspligtigt, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra b), jf. momsbekendtgørelsens § 55, stk. 1. Selskabet havde ikke ved den fremlagte lejekontrakt godtgjort, at de to tilstødende ejendomme havde været anvendt som led i den momsfritagne udlejning af beboelsesejendommen. Det forhold, at lejeren af beboelsesejendommen - i henhold til en eventuel aftale med udlejeren - lejlighedsvis måtte have anvendt de to tilstødende ejendomme vederlagsfrit, medførte ikke, at disse kunne sælges fritaget for moms i henhold til momslovens § 13, stk. 2, 1. led, da salget af de to tilstødende ejendomme var sket som led i selskabets økonomiske virksomhed med køb og salg af fast ejendom. Da selskabet heller ikke havde været undtaget fra retten til fradrag ved ejendommens anskaffelse eller anvendelse, fandt momslovens § 13, stk. 2, 2. led, ej heller anvendelse. Landsskatteretten fandt dermed, at selskabets salg af de to tilstødende ejendomme ikke var omfattet af fritagelsen i momslovens § 13, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Køb og salg af biler - erhvervsmæssig virksomhed - økonomisk virksomhed

SKM2024.594.BR

Skatteministeriet fik medhold i, at skatteyderen havde købt og solgt 169 biler i 2013-2016 og derved havde drevet erhvervsmæssig og økonomisk virksomhed, hvoraf han skulle beskattes og svare moms, jf. statsskattelovens § 4 og momslovens §§ 3 og 4. Da selve opgørelsen af de heraf følgende skatte- og momsmæssige forhøjelser ikke var anfægtet, blev Skatteministeriet frifundet.

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse af skattepligtig indkomst og momstilsvar

SKM2024.589.VLR

Skattestyrelsen havde tilsidesat appellantens regnskabsgrundlag og foretaget en skønsmæssig ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst og momstilsvar. Sagen angik, om appellanten havde godtgjort, at der var grundlag for at nedsætte den skattepligtige indkomst for indkomståret 2016 for tab som følge af tyveri af diesel samt grundlag for at nedsætte selskabets momstilsvar for andet halvår 2015.

Landsretten fandt, at appellanten ikke havde godtgjort, at Skattestyrelsens skøn var åbenbart urimeligt eller udøvet på et forkert grundlag, og der var derfor ikke grundlag for at ændre skønnet.

 

Dom: Tarifering af vitaminpræparater - ikke forelæggelse for EU-Domstolen

SKM2024.588.BR

Skatteministeriet fik medhold i, at varerne "Vitamin B12" og " L-ascorbinsyre-2-fosfat" skulle tariferes under position 2309 90 96 i KN, da varerne ikke var omfattet af nogen af punkterne i indledningsbestemmelse 1 til kapitel 29 i KN. Skatteministeriet fik desuden medhold i, at varen "Betain Hydrochlorid" var et kvarternært ammoniumsalt, men ikke et vitamin, provitamin eller derivat heraf, hvorfor varen skulle tariferes under position 2923 90 00. Retten tog ikke selskabets anmodning om præjudiciel forelæggelse til følge.

 

Nye straffesager

SKM2024.586.ØLR

Straffesag - forsvarer - beskikkelse nægtet

I en administrativ straffesag, havde Skattestyrelsen rejst sigtelse mod skatteyder for overtrædelse af skattekontrollovens § 83, stk. 1, vedrørende indkomstårene 2018-20, idet skatteyder ifølge sigtelsen undlod at oplyse om udlodninger fra sit selskab på henholdsvis 171.188 kr., 208.183 kr. og 225.610 kr. Den samlede unddragelse udgjorde 245.796 kr.

Skatteyderen begærede forsvarer beskikket. I forbindelse med Skattestyrelsens fremsendelse af begæringen til retten oplyste Skattestyrelsen, at der var usikkerhed om tilregnelsen og om skatteyderens dispositioner, samt at det drejede sig om hævninger på bankkonti i hans selskab over tre år. Endvidere oplyste Skattestyrelsen, at sagen kunne afgøres med en bøde, som maksimalt udgjorde 430.000 kr. ved forsæt og 80.000 kr. ved grov uagtsomhed.

Byretten afslog beskikkelse og henviste til, at betingelserne for beskikkelse, jf. retsplejelovens § 732, stk. 1, ikke var opfyldt.

Landsretten stadfæstede byrettens afgørelse. Under skatteforvaltningens behandling af en sag om strafansvar for overtrædelse af skattelovgivningen kunne der beskikkes borgeren en forsvarer, når sagens beskaffenhed, borgernes person eller omstændighederne i øvrigt gjorde det ønskeligt. Skatteyderen var sigtet for 3 overtrædelser af skattekontrolloven vedrørende udlodninger fra skatteyderens selskab. Skattestyrelsen ønskede at indkalde skatteyderen til et møde henblik på at kunne vurdere, om skatteyderen havde foretaget sig noget strafbart. Efter det oplyste tiltrådte landsretten, at der efter sagens beskaffenhed og det i øvrigt oplyste ikke var grundlag for at beskikke en forsvarer, jf. herved tillige U 2023.4829 Ø, TfK2023.506 Ø og U 2024.1205 Ø.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 24/0007436
Rejsegods
Klagen skyldes, at Toldstyrelsen har pålagt klageren at betale told og moms af guldsmykker købt i Nepal. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-10-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 02-12-2024 - 31-12-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-12-2024 dom i C-680/23 Modexel
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 183, stk. 1 - betingelser for udøvelse af fradragsretten - overførelse af overskydende moms - begrebet »den følgende periode« - tilbagebetaling af overskydende moms - ophør af økonomisk virksomhed

Den 05-12-2024 dom i C-506/23 Network One Distribution
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - toldskyldens opståen og inddrivelse - forordning (EU) nr. 952/2013 - inddrivelse af antidumpingtold vedrørende import fra Kina - opkrævning af morarenter i henhold til forordning nr. 952/2013 - national lovgivning, hvorefter der ud over morarenter pålægges strafgebyr

Den 12-12-2024 dom i C-527/23 Weatherford Atlas Gip
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til fradrag af moms - erhvervelse af administrative tjenesteydelser leveret inden for samme koncern - nægtelse af retten til fradrag

Den 12-12-2024 dom i C-331/23 Dranken Van Eetvelde
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 205 - solidarisk hæftelse for en tredjemands afgiftsgæld - hæftelsens betingelser og omfang - bekæmpelse af momssvig - solidarisk hæftelse for betaling af moms, som ikke giver mulighed for at foretage en vurdering på grundlag af hver enkelt afgiftspligtig persons bidrag til afgiftssvig - proportionalitetsprincippet - artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - bedømmelseskriterier - faktiske omstændigheder vedrørende forskellige regnskabsår, der er genstand for administrativ eller strafferetlig forfølgning - vedvarende overtrædelse med samme forsæt - de faktiske omstændigheder er ikke identiske

Den 12-12-2024 dom i C-781/23 Malmö Motorrenovering
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 250 - proceduren for midlertidig import - artikel 251 - tidsrum inden for hvilket importerede varer kan forblive under denne procedure - utilstrækkeligt tidsrum til at opfylde formålet med den bevilgede anvendelse - toldskyld, der opstår som følge af en manglende overholdelse af dette tidsrum - betingelser for forlængelse af det nævnte tidsrum - import af en racerbil

Den 12-12-2024 dom i C-388/23 Golden Omega
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2658/87 - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 1516 - fedtstoffer og olier samt fraktioner deraf - fiskeolie i form af ethylestere - esterificering af fedtsyrer med ethanol - gennemførelsesforordning (EU) 2019/1661 - gyldighed

Den 19-12-2024 dom i C-596/23 Pohjanri
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 36, stk. 1 - onlinekøb af varer, der er punktafgiftspligtige i en anden medlemsstat - transport ved en transportør anbefalet af sælgeren - national lovgivning, hvorefter sælgeren anses for at hæfte for betalingen af punktafgifter, der forfalder i bestemmelsesmedlemsstaten

Den 19-12-2024 dom i C-573/22 Foreningen C m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 370 og bilag X, del A, nr. 2) - undtagelse - anvendelsesområde - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres af en obligatorisk licensafgift, som betales af indehaverne af apparater, der kan modtage radio- og fjernsynsudsendelser

Den 19-12-2024 indstilling i C-427/23 Határ Diszkont
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 1, stk. 2, artikel 2, stk. 1, litra c) og artikel 78 - tilbagebetaling af beløb, der er betalt som forskud på moms af købere, der ikke er hjemmehørende i Den Europæiske Union - administrationsgebyr - selvstændig momspligtige ydelse - begreberne »sammensat enkelt ydelse«, »ydelse, der er sekundær i forhold til hovedydelsen« og »ydelsers selvstændighed« - fritagelser i henhold til artikel 1235, stk. 1, litra d), og artikel 146, stk. 1, litra e) - beskyttelse af den berettigede forventning - afgiftsgrundlag

Den 19-12-2024 indstilling i C-794/23 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals II)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - moms (TVA) - tjenesteydelse - urigtig, for høj angivelse af moms på fakturaen - fakturaer udstedt til ikke-momspligtige personer, som ikke har ret til at fradrage indgående moms - hæftelse for risiko for tab af afgiftsindtægter - bestemmelse af de fakturaer, for hvilke der er risiko for tab af afgiftsindtægter - medlemsstaternes procesautonomi - bevisbyrde - skatte- og afgiftsmyndighedens skønsbeføjelse - kriterier for et sagligt skøn

Den 19-12-2024 dom i C-591/23 ZCC Europe
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8113 og 8209 - hårdmetalstænger bestående af sintrede keramiske metaller (cermets) - gennemførelsesforordning (EU) 2021/910 - gyldighed - tariferingskriterier

 

Domme
C-622/23 rhtb

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - anvendelsesområde - afgiftspligtige transaktioner - entreprisekontrakt til opførelse af et ejendomsprojekt - bygherrens ophævelse af kontrakten - begrebet »vederlag« - kvalificering - forpligtelse til at betale det fulde aftalte beløb med fradrag af de af tjenesteyderen sparede omkostninger - artikel 73 - afgiftsgrundlag

Domstolens dom:

Artikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

det beløb, der kontraktligt er fastsat i tilfælde af, at modtageren af tjenesteydelser ophæver en gyldigt indgået kontrakt om levering af tjenesteydelser, som er momspligtig, der er påbegyndt leveret af tjenesteyderen, som er villig til at opfylde kontrakten, skal anses for at udgøre vederlag for levering af tjenesteydelser mod vederlag som omhandlet i direktiv 2006/112.

C-129/23 BG Technik

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering af varer - toldpos. 8703 - personmotorkøretøjer og andre motorkøretøjer, hovedsagelig konstrueret til personbefordring - toldpos. 8713 - invalidekøretøjer - forordning (EF) nr. 718/2009 - gennemførelsesforordning (EU) 2021/1367 - SELVO 4800-køretøj - begrebet »invalid«

Domstolens dom:

Pos. 8713 i den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012, Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013, Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1101/2014 af 16. oktober 2014 og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/1577 af 21. september 2020,

skal fortolkes således, at

den ikke omfatter en vare såsom et firehjulet køretøj med en elektrisk motor, der har en enkelt plads, er udstyret med et justerbart og drejeligt sæde med armlæn, en separat styresøjle og en automatisk elektromagnetisk bremse, der virker på baghjulene - hvilke er beregnet til at forhindre, at køretøjet vælter - styres ved hjælp af et lukket ovalt styr placeret på denne styresøjle og har en maksimal hastighed på over 10 km/t uden dog at overstige 16 km/t.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

50 Years of ECICS: A Milestone in Customs Cooperation

Viva la ViDA!

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelse — Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår den elektroniske momsfritagelsesattest

Meddelelse om indledning af en udløbsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af visse former for sukkermajs, tilberedt eller konserveret, i form af kerner, med oprindelse i Thailand

 

Nyt fra Komotologi

Written consultation on Draft amendment to the Explanatory notes to the Combined Nomenclature of the European Union – Chapter 87 - new and used vehicles

Written consultation on a draft Commission Implementing Regulation amending Council Regulation (EC) No 499/96 as regards Union tariff quotas for certain fish and fishery products originating in Iceland.

Draft Commission Implementing Regulation amending Council Regulation (EC) No 992/95 as regards Union tariff quotas for certain fish and fishery products originating in Norway.

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om toldbehandling, BEK nr 1298 af 21/11/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 23 Forslag til lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om deludmøntning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om Grøn skattereform for industri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestemmelsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.).
Vedtaget den 28. november 2024

L 31 Forslag til lov om forsvarerbistand og aktindsigt i administrative straffesager på skatteområdet (skattestraffesagsloven).
Vedtaget den 28. november 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 103 Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 23 Forslag til lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om deludmøntning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om Grøn skattereform for industri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestemmelsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.).

Bilag

Bilag 12

Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 22. november 2024

L 79 Forslag til lov om ændring af momsloven og lov om afgift af lønsum m.v. (Indførelse af nulmoms på personbefordring med fly, justering af særordningen for små virksomheder på momsområdet og præcisering af hjemmel til at fastsætte tidspunkter for bogføring).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm., om lovforslaget forventes at medføre et øget antal indenrigsflyvninger i Danmark

Spm. 2

Spm., om at redegøre for muligheden for at afskaffe momsfritagelsen for personbefordring med fly og derigennem mindske konkurrenceforvridningen mellem de flyselskaber, der primært flyver udenrigs og også har indenrigsflyvninger, og de selskaber der primært flyver indenrigs

L 80 Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love. (Ny opkrævningsløsning for visse krav, renteharmonisering, hæftelse for kildeskat efter solvent likvidation og sikring af rentekrav ved udbetaling af refusion af kildeskat til modtagere af udbytter, renter og royalties m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorfor Højesterets opfordring i SKM2023.251.HR om at forholde sig til, om virkningerne af de nugældende renteregler er ønskelige, ikke er omtalt i lovforslaget

Spm. 2

Spm., om ministeren er enig med bl.a. Advokatrådet i, at en deponeringsordning for omtvistede beløb i de særlige tilfælde, hvor Skatteministeriet indleder en retssag om et spørgsmål, som skatteyderen har vundet ved Landsskatteretten, både vil sikre større grad af retfærdighed i rentereglerne og kan bidrage til en mere effektiv renteopkrævning

Spm. 3

Spm. om at uddybe bemærkningerne til høringssvaret fra Dansk Industri, der har peget på en formentlig utilsigtet virkning af lov nr. 832 af 14. juni 2022 i relation til virksomhedernes håndtering af fradrag for købsmoms

Spm. 4

Spm. om at bekræfte, at ordningen om skattekvittance opretholdes, så en likvidator fortsat har mulighed for at frigøre sig for ansvar efter selskabsskattelovens § 33

Spm. 5

Spm. om, i hvilket omfang det vil være muligt at spore og sammenholde, hvilke hovedgældsposter og gældsforhold, et rykkerbrev og tidligere rykkerbreve vedrører, såfremt lovforslaget vedtages

Spm. 6

Spm. om at vurdere, hvor meget gæld i alt, der udelukkende skyldes rykkergebyrer

Spm. 7

Spm. om at vurdere, om det er muligt at eftergive gældsposter vedrørende rykkergebyrer, hvis ”hovedgældsposten”, som rykkergebyrer vedrører, eftergives, med dette lovforslag

Spm. 8

Spm. om, hvad den provenumæssige konsekvens vil være af at afskaffe rykkergebyrer hhv. fremadrettet og med tilbagevirkende kraft

L 82 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).

Bilag

Bilag 12

Henvendelse af 25/11-24 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg og Danske Mediedistributører

Bilag 13

Henvendelse af 26/11-24 fra Dansk Erhverv vedrørende foretræde

Bilag 15

Meddelelse om udskudt fastsættelse af tidsplan

Bilag 16

Henvendelse af 27/11-24 fra Roskilde Dampradio

Spørgsmål og svar

Spm. 20

Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-24 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg og Danske Mediedistributører

Spm. 21

MFU spm. om, hvilke konkrete skridt Skatteministeriet har taget, siden det i april 2023 blev aftalt at holde et virtuelt møde mellem Skatteministeriet og EU-Kommissionen med henblik på at afklare, hvordan artikel 28 i momsdirektivet (formidlingsreglen) skal fortolkes i sammenhæng med den danske undtagelse vedrørende moms på kunstnerisk aktivitet

Spm. 22

MFU spm. om at oversende et referat fra det virtuelle møde, der blev afholdt i april 2023 mellem Skatteministeriet og EU-Kommissionen

Spm. 23

MFU spm. om at oversende eventuel korrespondance mellem Skatteministeriet og Justitsministeriet vedrørende fortolkningen af EU’s momsdirektiv i sammenhæng med den danske undtagelse vedrørende moms på kunstnerisk aktivitet

Spm. 24

MFU spm., om der i forbindelse med L 82 er foretaget et nabotjek i forhold til, om andre EU-lande har samme tolkning som de danske myndigheder i forhold til konsekvenserne af EU-dom C-501/19, UCMR-ADA

Spm. 25

MFU spm. om, hvorledes Letland anvender den samme undtagelse som Danmark i forhold til at momsfritage moms på kunstnerisk aktivitet

Spm. 26

MFU spm. om, at EU-Kommissionen ikke har tilkendegivet, at den er enig i, at den danske momsfritagelse for kunstnerisk aktivitet har et personligt særkende

Spm. 27

MFU spm. om, hvem der er ansvarlig for at have foretaget den forkerte fortolkning samt konsekvenserne heraf for Danmark og for de ansvarlige

Spm. 28

MFU spm., om EU-domstolen har taget stilling til tolkningen af begrebet ”lignende rettigheder” i den såkaldte standstill-bestemmelse i momsdirektivet (bilag X, del B, nr. 2)

Spm. 29

MFU spm. om bekræfte, at Skatteministeriets forkerte fortolkning af EU’s momssystemdirektiv bilag X, hvor overdragelse af ophavsrettigheder er blevet anset som momspligtig, har betydet, at Danmarks såkaldte ”standstill” fra 1978 er blevet uopretteligt begrænset, således at Folketinget på administrativ vis og uden en demokratisk proces er blevet frataget muligheden for at tage stilling til, om overdragelse af ophavsrettigheder skal være momsfrit eller momspligtigt

Spm. 30

MFU spm. om at bekræfte, at såfremt Skatteministeriet eller EU-domstolen på et senere tidspunkt skulle finde, at de danske skattemyndigheders fortolkning af konsekvenserne af EU-domstolens præjudicielle afgørelse C-501/19, UCMR-ADA, hvormed momsfritagelse for kunstnerisk aktivitet ikke længere kan anvendes af forvaltningsorganisationer jf. L 82, viser sig at være forkert, vil momsfritagelsen ikke kunne genoprettes, selvom Folketinget ville ønske det

Spm. 31

MFU spm. om, på baggrund af EU-landenes forpligtelse til at tilrette deres nationale lovgivning efter fortolkninger af gældende EU-regler foretaget af EU-Domstolen at bekræfte, at der ikke findes nogen retningslinjer for præcis, hvor hurtigt dette bør ske

Spm. 32

MFU spm. om, på et eventuelt kommende samråd at oplyse, om det er korrekt, at de danske skattemyndigheder siden 1978 til i dag – det vil sige over en periode på 46 år – har anvendt en forkert fortolkning af EU-retten

Spm. 33

MFU spm. om, på et eventuelt kommende samråd at redegøre for, hvornår og på hvilken måde de danske skattemyndigheder etablerede den fejlagtige praksis, at forvaltningsorganisationers meddelelse af licenser til kunstneres ophavsrettigheder ikke er blevet anset for at være levering mod vederlag

Spm. 34

MFU spm. om, på et eventuelt kommende samråd at redegøre for, hvad ministeren tror grunden er til, at EU-Kommissionen - der som bekendt er EU-rettens vogtere – på intet tidspunkt har reageret eller sendt en åbningsskrivelse til Danmark

Spm. 35

MFU spm. om TV-udbydernes praksis med anvendelse af udlægsreglen

Spm. 36

MFU spm. om, på et eventuelt kommende samråd at redegøre for, hvorfor Skattestyrelsen i perioden 2012-2024 ikke har grebet ind over for TV-udbydernes praksis med anvendelse af udlægsreglen

Spm. 37

MFU spm. om, hvor stort et provenutab, som staten potentielt har lidt, fordi skattemyndighederne ikke har udnyttet den EU-dom, der siden 2012 har givet skattemyndighederne mulighed for at udsende et styresignal, der lægger moms på formidling af kunstneriske rettigheder i TV-pakker

Spm. 38

MFU spm. om, på et eventuelt kommende samråd at oplyse, om tidligere ministre eller embedsmænd kan drages til ansvar for de tab, som staten måtte have lidt ved ikke at udsende et styresignal vedrørende moms på kunstneriske afgifter umiddelbart efter EU-dommen fra 2012

Spm. 39

MFU spm. om at bekræfte, at EU-domstolen på intet tidspunkt har taget stilling til, hvordan den danske undtagelse knyttet til EU’s momsdirektiv skal fortolkes i sammenhæng med momsdirektivets artikel 28, den såkaldte formidlingsregel

Spm. 40

MFU spm. om, med henblik på et eventuelt kommende samråd at henvise til, hvor EU-domstolen har afgjort definitionen på, hvad der skal forstås ved ordet ”særkende” i en EU-retslig forstand i forhold til momsfrie ydelser, som bryder momsmæssig parallelitet i momsdirektivets formidlingsbestemmelser

Spm. 41

MFU spm. om, hvilken definition ministeriet anvender i forhold til at vurdere, om der er tale om ”særkende” i forhold til momsfrie ydelser

Spm. 42

MFU spm. om, med henblik på et eventuelt kommende samråd at bekræfte, at der af bemærkningerne til momsloven af 1978 fremgår ”Efter punkt 1 er tjenesteydelser udøvet af forfattere, komponister samt andre kunstnere fritaget for afgift.” (egen understregning), og at det må forstås bredere end den formulering, der fremgår af momsdirektivets artikel 371 og bilag X, del B. nr. 2

Spm. 43

MFU spm. om at bekræfte, at Skatteministeriet har truet med at indføre moms på kunstneriske rettigheder ved at udsende et styresignal, hvis Folketinget ikke ændrer lovgivningen, og at Skatteministeriet i den forbindelse henviser til en EU-dom fra 2012

Spm. 44

MFU spm., om det er sædvane, at embedsværket truer med at tage administrative skridt for at gennemføre regulering, som Folketinget har besluttet ikke at lovgive om

Spm. 45

MFU spm., om det vil være i overensstemmelse med grundloven, hvis embedsværket ved en administrativ handling gennemfører en regulering på et område, hvor et flertal i Folketinget tidligere har afvist at lovgive om samme regulering

Spm. 46

MFU spm. om at bekræfte, at såfremt denne sag ender med et styresignal fra Skatteforvaltningen, så har de berørte parter krav på en høringsproces forud for implementeringen af styresignalet

Spm. 47

MFU spm. om at bekræfte, at hvis Folketinget ved lov vedtager at forsætte den hidtidige praksis, hvor forvaltningsorganisationers meddelelse af licenser til kunstneres ophavsrettigheder er momsfritaget, så skal både Skatteministeriet og Skattestyrelsen – uagtet hvilken fortolkning disse måtte have af EU-retten – følge denne vedtagelse

Spm. 48

MFU spm. om at oversende en redegørelse for, i hvilken situation en minister kan underlægges ministeransvar som følge af manglende efterlevelse af en fortolkning fra et ministerium, der vurderer, at gældende regler er i strid med EU-retten

Spm. 49

MFU spm. om at obekræfte, at det inden for EU’s momsdirektiv er muligt for Danmark at indføre en nedsat momssats på ”ydelser leveret af eller royalties til forfattere, komponister og udøvende kunstnere”, jf. momsdirektivets bilag III, nr. 9

Spm. 50

MFU spm., om der er andre EU-lande, der har indført en nedsat momssats for forvaltningsorganisationer, når de meddeler licens til kunstneres ophavsrettigheder, jf. momsdirektivet bilag III, nr. 9

Spm. 51

MFU spm., om det er korrekt, at en ophævelse af momsfritagelsen for forvaltningsorganisationers meddelelse af licenser til kunstneres ophavsrettigheder også vil ramme ikke-kommercielle TV- og radiostationer

Spm. 52

MFU spm. om at bekræfte, at der af L 82 fremgår en helt ny bestemmelse i loven jf. forslaget til momslovens § 4 d, som ikke fremgik af L106

Spm. 53

MFU spm. om at bekræfte, at der af L 82 fremgår en vurdering af TV-udbydernes anvendelsen af udlægsreglen, som ikke fremgik af L106, hvorfor høringsparterne ikke har kunne inddrage denne i deres høringssvar i forbindelse med høringen af L 106

Spm. 54

Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-24 fra Roskilde Dampradio

Spm. 55

Spm. om, hvordan det brugerejede antenneanlæg skal (efter)opkræve for den moms, som ikke blev indregnet i det forud opkrævede, hvor momsen endnu ikke var besluttet

Spm. 56

Spm. om, hvilken betydning – om nogen - har Domstolens afklaring heraf for medlemslande, der i modsætning til Rumænien benytter standstill-bestemmelsen m.v.

Spm. 57

Spm., om EU-Domstolen efter ministerens opfattelse har - efter Folketingets forkastelse af L 106 B ved 3. behandlingen den 9. juni 2022 - afsagt domme af betydning for vurdering af den mulige EU-retlige pligt til at indføre moms

Spm. 58

Spm. om at redegøre for indholdet af den såkaldte formidlingsregel i momsdirektivets artikel 28

Spm. 59

Spm. om EU-Domstolens dom i den senere sag C-224/11, BGZ Leasing, omtalt i redegørelsen fra Gorrissen Federspiel, kan tænkes at have præciseret retstilstanden, således at forvaltningsorganisationer kan videreføre kunstnernes momsfrihed, når de handler på kunstnerens regning

Spm. 60

Spm. om at redegøre for indholdet og betydningen af EU-Domstolens dom i sag C-695/20, Fenix International

Spm. 61

Spm. om at bekræfte, at Skatteministeriet tidligere har indført moms på overdragelse af licensrettigheder i den tro, at det var et EU-retligt krav men senere har erkendt, at det ikke var tilfældet, jf. Skatteministeriets redegørelse til Skatteudvalget, SAU L 106 – bilag 10 (2021-2022)

Spm. 62

MFU spm. om at bekræfte, at indførelse af moms på vederlag i afregningskæden til kunstnere vil medføre likviditetsmæssige udfordringer for forvaltningsorganisationer

Spm. 63

MFU spm. om at bekræfte, at en administrativ enklere fremgangsmåde vil være, at pålæggelse af moms på vederlag ikke går videre end forvaltningsorganisationerne, så disse ikke får sådanne likviditetsmæssige udfordringer med afledte konsekvenser for kunstnernes vederlag

Spm. 64

MFU spm. om, hvordan overgangsreglen skal forstås ift. aftaler

Spm. 65

MFU spm. om ministeren er indstillet på, at arvinger ikke skal omfattes af momspligten ud fra en betragtning om, at arvingen ikke får overdraget eller disponerer over rettighederne

Spm. 66

MFU spm. om at forklare, om det er et krav fra EU, at arvinger bliver momspligtige, når arvinger behandles på samme vilkår som kunstnere i f.eks. Finland

Spm. 67

MFU spm. om, hvorvidt en arving på andre områder end det foreliggende forpligtes til at lade sig momsregistrere med dertil hørende omfattende administration og omkostninger for at modtage midler, som afdøde i levende live modtog som momsfrit B-honorar

Spm. 68

MFU spm. om at redegøre for, hvor stort et momsprovenu der forventes fra arvinger

Spm. 69

MFU spm. om at stille ændringsforslag som har den konsekvens, at arvinger i momsmæssig forstand ligestilles med momsfritagne kunstnere

Spm. 70

MFU spm. om, hvorledes en forvaltningsorganisation skal forholde sig til månedlige udbetalinger, når hverken arving eller forvaltningsorganisation ved, om arvingen i et givent kalenderår vil modtage mere eller mindre end 50.000 kr. i rettighedsindtægter

Spm. 71

MFU spm. om at anerkende, at det kan være umuligt for både en forvaltningsorganisation og en arving at vide, om vedkommende skal være momsregistreret, når vederlag udbetales fra flere af hinanden uafhængige organisationer og vederlagets størrelse først kendes efter udgangen af et kalenderår

Spm. 72

MFU spm., hvorledes en organisation skal forholde sig i forhold til afregning inden for lovbundne frister, hvis ikke den er bekendt med, om en arving er momspligtig i det indeværende år eller ikke modtager nødvendig information herom

Spm. 73

MFU spm. om ministeren vil foranledige og samarbejde om et opslagssystem, der kan integreres med forvaltningsorganisationernes afregningssystemer, så forvaltningsorganisationerne fortsat kan sikre let og korrekt håndtering af arvingers udbetalinger

Spm. 74

MFU spm. om at bekræfte det hensigtsmæssige i, at arvinger og kunstnere af administrative og transparensmæssige årsager håndteres ens i momsmæssig forstand

Spm. 75

MFU spm. om at redegøre for det rimelige og nødvendige i, at en kunstner, som modtager rettighedsvederlag og som samtidig er arving, skal håndtere arvede rettighedsvederlag på anden vis end vedkommendes egne rettighedsvederlag

Spm. 76

MFU spm. om det er ministerens opfattelse, at det er rimeligt, at arvinger, som f.eks. kan være almindelige lønmodtagere, modtagere af diverse sociale ydelser eller pensionister, skal etablere sig som momsregistreret virksomhed med dertil hørende omfattende administration for blot at kunne modtage en retmæssig arv i form af ophavsretsmidler, som for afdøde var momsfrit vederlag

Spm. 77

MFU spm. om, hvorvidt en arvings momsregistrering og etablering med cvr.nr. vil få betydning for arvingens muligheder for modtagelse af arbejdsløshedsdagpenge, supplerende dagpenge, efterløn eller andre ydelser, f.eks. pensionsydelser eller sociale ydelser

Spm. 78

MFU spm. om, hvorledes ministeren vil sikre sig, at arvinger – som ofte er almindelige lønmodtagere, pensionister mv. – får tilstrækkelige oplysninger om den nye lovgivning

Almindelig del

Bilag

Bilag 66

Henvendelse af 28/11-24 fra DI om udfordringer med implementeringen af Toldstyrelsens nye Declaration Management System (DMS)

Bilag 67

Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10. december 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 49

Vil ministeren redegøre for, hvor mange penge der er blevet brugt på nedsættelsen og drift af Ekspertgruppen for en grøn skattereform?  Svar  

Spm. 51

Vil ministeren oplyse, hvad statens provenutab vil være ved at afskaffe den periodiske afgift på veteranlastbiler og veteranmotorcykler?  Svar  

Spm. 52

Vil ministeren oversende en liste over kulturinstitutioner, der er momsfritaget? Der henvises særligt til momslovens § 13 stk. 6, der oplister momsfritagne aktiviteter som ”Kulturelle aktiviteter, herunder biblioteker, museer, zoologiske haver og lign., samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter dog ikke radio- og fjernsynsudsendelser, biograf- og teaterforestillinger, koncerter og lign.”  Svar  

Spm. 53

Vil ministeren redegøre for de tilfælde, hvor det er muligt at momsfritage koncert- og cirkusbilletter herunder bekræfte, at momslovens § 13 stk. 17 giver mulighed for at momsfritage visse koncert- og cirkusbilletter, såfremt overskuddet fra arrangementet fuldt ud anvendes til velgørende eller på anden måde almennyttige formål? Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, hvorledes det helt konkret sikres, at reglerne ikke medfører en konkurrencefordrejning i forhold til erhvervsvirksomheder.  Svar  

Spm. 54

Vil ministeren bekræfte, at der ikke skal betales selskabsskat af overskuddet fra en koncert eller cirkusforestilling, såfremt arrangementet afholdes af en almennyttig fond/forening, og overskuddet går til fondens/foreningens almennyttige uddelinger? Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, hvorledes det helt konkret sikres, at reglerne ikke medfører en konkurrencefordrejning i forhold til erhvervsvirksomheder.  Svar  

Spm. 55

Vil ministeren bekræfte, at visse foreninger kan modtage gaver fra privatpersoner og virksomheder, uden at foreningen skal betale skat af gaven? Ministeren bedes videre bekræfte, at midlerne derefter i visse tilfælde kan anvendes til at afholde koncerter og eller cirkusforestillinger, aktiviteter, der også varetages af private. Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, hvorledes det helt konkret sikres, at reglerne ikke er konkurrenceforvridende.  Svar  

Spm. 56

Vil ministeren redegøre for, om Gældsstyrelsen følger det forvaltningsretlige officialprincip og undersøger borgerens økonomi og livsforhold, jf. gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6 om at inddrage sociale hensyn i forbindelse med eftergivelse af gæld? Hvis ja, er det et princip og hensyn, der er praksis i Gældsstyrelsen? Hvis nej, har Gældsstyrelsen ikke en forpligtelse til at følge det?  Svar  

Spm. 57

Vil ministeren sikre, at brændstoffer, der indgår i test og demonstration af grønne, maritime teknologier og systemer, fremover afgiftsfritages – uanset fremdrivningsform og brændstoftype? Der henvises til internt notat fra Danske Maritime af 26. september 2024, jf. SAU alm. del – bilag 44.  Svar  

Spm. 81

På internettet findes diverse tjenester, der muliggør opslag på et køretøjs nummerplade, hvorved en række oplysninger om køretøjet kan udfindes f.eks. til brug ved en handel. På visse tjenester kan udover f.eks. km-stand, drivmiddel, synsstatus og forsikringsforhold også findes oplysninger om ejerens alder. Dette finder spørgeren er en unødvendig krænkelse af privatlivets fred, ikke mindst i en tid, hvor identitetstyveri er er et stort problem. Kan ministeren bekræfte, at sidstnævnte oplysning om ejerens alder er korrekt? Finder ministeren i bekræftende fald, at dette er en relevant oplysning i forbindelse med en bilhandel, og hvis dette ikke er tilfældet, vil ministeren da foranledige, at denne information fjernes og forbydes i de offentlige registreringer på internettet?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 344

Om en plan for at indføre differentieret moms på frugt og grønt i denne regeringsperiode.

Spm. S 363

Om at fiskerne rammes af en CO2-afgift.