![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Genoptagelse: Reaktionsfristen
SKM-meddelelse
Ny praksis i forbindelse med visse værdifastsættelser af brugte køretøjer samt værdifastsættelser af nye chassiskøretøjer
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - ændring af praksis vedrørende "eget brug" i forbindelse med privatpersoners indførsel fra andre EU-lande
Bindende svar
Moms- og skattemæssig behandling af afståelse af ejendom på ekspropriationslignende vilkår
Domme
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og driftsomkostninger - maskeret udbytte - ekstraordinær genoptagelse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
TVC AdvokatfirmaGenoptagelse: Reaktionsfristen I en nyligt afsluttet klagesag blev resultatet, at Skattestyrelsen ikke havde overholdt reaktionsfristen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. |
Landsskatteretten har i en afgørelse fra 30. april 2024 underkendt Motorstyrelsens praksis på flere områder vedrørende værdifastsættelse af køretøjer.
Først og fremmest er praksis for værdifastsættelse af nye chassiskøretøjer, der opbygges med varekasse, lad mv., blevet underkendt. Tidligere blev sådanne opbygninger betragtet som afgiftsfrit ekstraudstyr, hvilket betød, at værdien af opbygningen kunne holdes uden for afgiftsgrundlaget. Der blev kun betalt registreringsafgift af værdien af et såkaldt standardlad. Landsskatteretten har nu fastslået, at disse opbygninger ikke er afgiftsfrit ekstraudstyr, og værdien heraf vil derfor ikke kunne holdes uden for afgiftsgrundlaget.
Derudover er praksis for værdifastsættelse af brugte vare- og lastbiler, som oprindeligt blev afgiftsberigtiget som chassiskøretøjer og dermed uden værdien af opbygningen, blevet ændret, hvis værdifastsættelsen sker til brug for beregning af eksportgodtgørelse. Efter den tidligere praksis blev der ikke beregnet godtgørelse af værdien af opbygningen, hvis der oprindeligt ikke var betalt afgift af denne. Landsskatteretten har afgjort, at der skal beregnes eksportgodtgørelse af den fulde værdi af vare- eller lastbilen, uanset at der oprindeligt ikke er betalt nogen registreringsafgift af værdien af opbygningen. Fremover skal værdien af opbygningen dermed indgå i handelsprisen, selv om der ikke er betalt registreringsafgift heraf.
Endelig har Landsskatteretten underkendt Motorstyrelsens praksis for fradrag af registreringsomkostninger ved værdifastsættelse af brugte køretøjer, som ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsens bestemmelser, hvilket bl.a. omfatter varebiler med en totalvægt over 2 tons. Fremadrettet skal registreringsomkostninger kun fratrækkes fra annonceprisen, hvis det fremgår specifikt af annoncen, at registreringsomkostningerne er indeholdt i annonceprisen.
Motorstyrelsen vil udsende et styresignal om den nye praksis samt muligheder for genoptagelse senest i starten af 2025, men praksis ændres allerede fra og med datoen for offentliggørelse af denne SKM-meddelelse.
Af Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.1.4.3 og F.A.29, fremgår, at ved privatpersoners indrejse fra andre EU-lande kan punktafgiftspligtige varer medbringes afgiftsfrit, når de er beregnet til eget brug, herunder også til gaver.
Skattestyrelsen ændrer praksis, således at punktafgiftspligtige varer, der er beregnet til gaver, fremadrettet ikke kan medbringes afgiftsfrit af privatpersoner ved indrejse fra andre EU-lande.
Sagen vedrørte den skatte- og momsmæssige behandling af en afståelse af en del af spørgers ejendom til Energinet Eltransmission på ekspropriationslignende vilkår, i forbindelse med opførsel af en ny transformerstation. Der var hjemmel til ekspropriation i Elsikkerhedslovens § 27, og Sikkerhedsstyrelsen havde afgivet en vejledende udtalelse om, at sikkerhedsstyrelsen ville påbegynde en egentlig ekspropriationssag efter reglerne i elsikkerhedslovens § 27, såfremt de berørte lodsejere ikke ville indgå frivillig aftale og Energinet Eltranmission ansøgte om det.
Skatterådet bekræftede, at spørger 1 kunne afstå en del af ejendommen, uden at medregne den skattepligtige fortjeneste til sin skattepligtige indkomst, efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 1, 2. pkt. Den del af spørgers ejendom der afstås, var omfattet af en lokalplan, hvorefter arealerne var byzone. Lokalplanen muliggjorde erhvervsbyggeri på hele området, og derfor kunne arealerne momsmæssigt kvalificeres som byggegrunde. Afståelsen var derfor omfattet af undtagelsen til fritagelsen for levering af fast ejendom. Arealerne havde været byggegrunde både i en periode, hvor arealerne havde været anvendt til momspligtige aktiviteter i form af momspligtig bortforpagtning og til momsfrie aktiviteter i form af momsfri bortforpagtning. Arealerne kunne dermed ikke anses for alene at være anvendt til momsfrie aktiviteter i den periode, hvor arealerne havde været omfattet af begrebet byggegrund. Afståelsen var derfor ikke omfattet af fritagelsen for salg af en virksomheds aktiver, der alene havde været anvendt til momsfritagne aktiviteter. Ophøret af den momspligtige bortforpagtning havde ikke medført pligt til at betale udtagningsmoms. Arealerne kunne derfor ikke anses for først at være anskaffet på tidspunktet for ophøret af den momspligtige bortforpagtning. Skatterådet kunne derfor ikke bekræfte, at afståelsen af en del af ejendommen ikke er momspligtig ved et salg.
Sagen angik, om H1 havde ret til fradrag for købsmoms og driftsudgifter i 2011-2014 i henhold til 34 fakturaer udstedt af en hævdet underleverandør, jf. momslovens § 37, stk. 1, og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Sagen angik desuden, om selskabets kapitalejere med rette var blevet beskattet af maskeret udbytte af beløbene angivet på de 34 fakturaer, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1. Endelig angik sagen, om skattemyndighederne med rette havde ekstraordinært genoptaget sagsøgernes skatteansættelse og H1's momstilsvar, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og stk. 2 henholdsvis § 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2.
Retten fandt efter en samlet vurdering, at der forelå en række usædvanlige omstændigheder i forholdet mellem H1 og den hævdede underleverandør. Retten lagde særlig vægt på en række forskellige forhold og fandt efter en samlet vurdering, at H1 ikke havde løftet bevisbyrden for, at det omtvistede arbejde var udført af den hævdede underleverandør.
Retten fandt herefter, at som konsekvens af bevisresultatet i forhold til de 34 fakturaer, var det udgangspunktet, at H1's betalinger af fakturaerne skulle beskattes som maskeret udbytte til kapitalejerne. Retten fandt i den forbindelse, at kapitalejerne ikke alene ved deres forklaringer havde godtgjort, at betalingerne ikke var tilgået dem eller sket i deres interesse.
Videre fandt retten, at som følge af omstændighederne omkring betalingen af de 34 fakturaer, samt at kapitalejerne også var direktører i H1, havde sagsøgerne mindst udvist grov uagtsomhed, hvorfor betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og § 32, stk. 1, nr. 3, er opfyldt. Endelig fandt retten, at SKAT havde overholdt reaktionsfristen, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 og § 32, stk. 2.
Journalnr: 24/0007255
Diverse forhold
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på køb af online tjenesteydelse, betalt i form af et forlig, advokatydelser samt arbejdstøj. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-09-2024
Journalnr: 21/0049427
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for 2. halvår 2011 og 2. halvår 2013 til 2. halvår 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-09-2024
Journalnr: 21/0073641
Momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for en af selskabet opgjort købsmoms vedrørende ”retter-rengøring”, jf. momslovens § 37. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-09-2024
Journalnr: 23/0023981
Nægtet fradrag for købsmoms
Klagen vedrører nægtet fradrag for købsmoms grundet manglende fremlæggelse af købsfakturaer. Landsskatteretten godkender fradrag delvist.
Afsagt: 11-09-2024
Journalnr: 24/0009566
Tilbagebetaling af moms - overvæltning
Klagens skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse og tilbagebetaling af moms, idet momsen anses for endeligt overvæltet på selskabets kunder, jf. SKM2015.733.SKAT og SKM2015.734.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-09-2024
Journalnr: 24/0014993
Tilbagebetaling af moms - overvæltning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse og tilbagebetaling af moms, idet momsen anses for endeligt overvæltet på selskabets kunder, jf. SKM2015.733.SKAT og SKM2015.734.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2024
Journalnr: 24/0014072
Afgift af efterlønsbidrag
Klagen vedrører nægtet tilbagebetaling af afgift betalt ved udbetaling af efterlønsbidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-09-2024
Journalnr: 22/0083169
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift for et køretøj, idet køretøjet anses for omfattet af registreringspligten i registreringslovens § 2. Køretøjet skulle derfor inden benyttelsen have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-09-2024
Journalnr: 22/0028570
Tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afgørelse om, at i alt 229 tinglysninger ikke opfylder betingelserne for afgiftsfrihed i tinglysningsafgiftslovens § 9, hvorfor der skal svares yderligere tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-09-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 07-11-2024 dom i C-594/23 Lomoco Development m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af grunde, hvorpå der udelukkende er opført fundamenter til beboelsesbygninger - kvalificering - artikel 12 - begreberne »byggegrund« og »bygning eller en del af en bygning« - kriteriet om den »første indflytning« i en bygning
Den 14-11-2024 dom i C-613/23 Herdijk
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - moms, der skyldes af et afgiftspligtigt foretagende - national lovgivning, der fastsætter solidarisk ansvar for foretagendets direktør - formodning om direktørens ansvar i tilfælde af manglende meddelelse om foretagendets manglende evne til at betale den skyldige moms - proportionalitetsprincippet
Den 28-11-2024 dom i C-567/23 BG Technik II
Toldunion
Tarifering under pos. 8713 90 00 i den kombinerede nomenklatur uanset Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/1367 af 6. august 2021
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14 og 15 - opladning af elkøretøjer - opladning via udstyr, der stilles til rådighed af et selskab, og som giver adgang til et netværk af ladestationer, der drives af forskellige operatører - transaktionens kvalificering i momsmæssig henseende - »levering af varer« - overdragelse i henhold til kommissionsaftaler
Domstolens dom:
1) Artikel 14, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2009/162/EU af 22. december 2009, sammenholdt med artikel 15, stk. 1, i direktiv 2006/112, som ændret,
skal fortolkes således, at
levering af elektricitet med henblik på at oplade et elkøretøj ved en ladestation, der indgår i et offentligt netværk af ladestationer, er en levering af varer i den første af disse bestemmelsers forstand.
2) Artikel 14 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2009/162, sammenholdt med artikel 15, stk. 1, i direktiv 2006/112, som ændret,
skal fortolkes således, at
opladning af et elkøretøj hos et netværk af offentlige ladestationer, som brugeren har adgang til gennem et abonnement, der er tegnet hos et andet selskab end operatøren af dette netværk, indebærer, at den forbrugte elektricitet skal anses for først at blive leveret af operatøren af det nævnte netværk til det selskab, der tilbyder adgang hertil, og dernæst af dette selskab til denne bruger, selv om brugeren vælger mængden, tidspunktet og stedet for opladningen samt måden, hvorpå elektriciteten anvendes, når dette selskab handler i eget navn, men for brugerens regning inden for rammerne af en kommissionsaftale som omhandlet i artikel 14, stk. 2, litra c), i direktiv 2006/112, som ændret.
Meddelelse om det forestående udløb af visse antidumpingforanstaltninger
5th meeting of the Cash Controls Committee
1st meeting of the Cash Controls Committee
Bilag 17 |
Bilag 18 | Skatteankestyrelsens halvårsrapport til SAU - 1. halvår 2024, fra skatteministeren |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 26 |
Spm. 703 |
Spm. 704 |
Spm. 705 |