![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Den Grønne Skattereform - det bliver dyrere at bruge fossile brændsler
Nye regler for momsregistrering fra 2025
Allerede 10 skattelovforslag i oktober
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - genoptagelse - ændring af praksis - ændrede krav til elmålere efter særordningen om godtgørelse af elafgift ved opladning af elbiler
Bindende svar
Leveringssted - rådgivningsydelser - sælger etableret i 3. land
Chokoladeafgift - Dækningsafgift af kager med overtræk og fyld
Afgørelser
Momsfradrag i holdingselskaber
Forholdsmæssig registreringsafgift - Betingelser
Betingelser for udbetaling af eksportgodtgørelse - Køretøjets alder
Sikkerhedsstillelse - Registrering for moms
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODen Grønne Skattereform - det bliver dyrere at bruge fossile brændsler 1. januar 2025: Nye afgifter, afgiftssatser, godtgørelsessatser og ETS2 betyder en omfattende omlægning af det regelsæt vi kender i dag - også i forsyningsbranchen. |
BDONye regler for momsregistrering fra 2025 Fra nytår bliver det enklere for iværksættere at finde ud af, hvornår de skal lægge moms på deres regninger. Samtidig bliver det nemmere for helt små virksomheder at sælge til private i andre EU-lande uden at skulle lade sig momsregistrere dér |
BDOAllerede 10 skattelovforslag i oktober Også folketingsåret 2024/25 bliver travlt for tingets medlemmer. På skatteområdet skal der behandles ekstraordinært mange lovforslag, og for en gangs skyld har erhvervslivet grund til at glæde sig. Her får du en oversigt over de første ti lovforslag. |
Styresignalet beskriver en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende godtgørelse af elafgift efter § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer som følge af en afgørelse fra Skatterådet om krav til elmålere - offentliggjort som SKM2024.303.SR.
Det er i styresignalet beskrevet, at SKM2024.303.SR indebærer, at en påkrævet elmåler efter § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer alene skal have en karakter, så dens målinger kan dokumentere den forbrugte afgiftspligtige elektricitet for hvilken, der kan søges om afgiftsgodtgørelse.
Det er desuden beskrevet, at dette indebærer en praksisændring, idet der herefter ikke kan stilles krav om, at påkrævede elmålere nødvendigvis skal opfylde kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022, som det ellers er beskrevet i Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.4.6.14.5.
Spørger (H1), der var et 100 % ejet datterselskab af H2, havde fra H2 fået tilfaktureret omkostninger i forbindelse med opkøb af en aktiepost i G2.
Spørger var et dansk anpartsselskab, selskabets eneste aktivitet var at besidde kapitalandele. Der var ingen ansatte i selskabet. Selskabets ledelse befandt sig i Y tredjeland, og alle beslutninger vedrørende selskabet blev truffet i Y tredjeland.
Spørger var derfor ikke en afgiftspligtig person og spørger var ikke etableret i Danmark.
H2, som var leverandøren af ydelser i forbindelse med opkøb af aktieposten, var en afgiftspligtig person, der havde etableret stedet for sin økonomiske virksomhed i Y tredjeland.
Når leverandøren var etableret i Y tredjeland, blev leverandørens salg af ydelser til en ikke-afgiftspligtig person ikke omfattet af særreglen i momslovens § 21 d, stk. 2, hvorefter leveringssted fastsættes efter hvor ydelsen rent faktisk udnyttes. Leveringsstedet for salget skulle i stedet fastslås i henhold til hovedreglen i momslovens § 16, stk. 4. Dvs. der hvor leverandøren var etableret.
Skatterådet kunne herefter bekræfte, at leveringsstedet for H2's salg af transaktionsydelserne til spørger ikke var i Danmark.
Det betød, at ydelsen ikke var momspligtig i Danmark og spørger var således ikke betalingspligtig i forbindelse med købet.
Anmodningen drejede sig om, hvorvidt der skulle svares afgift af en række mindre kager som Spørger importerede. Produkterne fremstod som små kager med henholdsvis overtræk og fyld. Skatterådet fandt, at de pågældende produkter ikke var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-9.
Skatterådet fandt dog, at produkternes overtræk og fyld var at anse som selvstændige bestanddele, som i beskaffenhed og sammensætning var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1 eller 4, som henholdsvis kakao- eller sukkervarer af enhver art.
Skatterådet fandt, at for fyld med et indhold på 4,5% kakao, kunne fritagelsen i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 3, jf. § 1, stk. 2, nr. 5, finde anvendelse. For disse fyld skulle der derfor alene betales dækningsafgift af indholdet af kakao.
For de overtræk og fyld, hvor indholdet af kakao var højere end 5%, fandt Skatterådet, at fritagelsen i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 3, jf. § 1, stk. 2, nr. 5, ikke kunne finde anvendelse. For disse overtræk og fyld skulle der derfor betales dækningsafgift af hele overtrækket eller fyldet.
For fyld uden indhold af kakao skulle der betales dækningsafgift af fyldets samlede vægt.
Et selskab klagede over et bindende svar, hvorefter Skatterådet ikke kunne bekræfte, at selskabets levering af managementydelser til projektselskaber, hvori selskabet ejede kapitalandele, ville være økonomisk virksomhed med den konsekvens, at selskabet havde fuld fradragsret for moms på omkostninger, der havde en direkte og umiddelbar tilknytning til denne virksomhed.
Under de foreliggende omstændigheder fandt Landsskatteretten efter en samlet vurdering, at den økonomiske og forretningsmæssige virkelighed var, at det ikke var selskabet, men selskabets moderselskab, der leverede managementydelserne til projektselskaberne. Kontraktvilkårene, hvorefter det var selskabet, der leverede ydelserne, var udtryk for et kunstigt arrangement, som alene kunne tilvejebringes som følge af, at det var aftalt mellem parter, der havde sammenfaldende økonomiske og forretningsmæssige interesser. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets bindende svar.
Sagen drejede sig om, hvorvidt en leasingvirksomhed, der var registreret ved Motorstyrelsen til selv at angive forholdsmæssig registreringsafgift af leasingkøretøjer, var berettiget til at afgiftsberigtige to køretøjer på forholdsmæssig registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1-3.
I relation til det ene køretøj, Volvo, XC40, D4 AWD Aut., kunne Landsskatteretten konstatere, at leasingydelsen for køretøjet var ansat lavt i forhold til selskabets investering i køretøjet, samt at en række forhold, som normalt ville være behandlet i en leasingaftale, ikke var berørt i leasingaftalen. Landsskatteretten fandt, at leasingaftalen, der var indgået mellem selskabet og en interesseforbunden leasingtager, ikke var indgået på markedsmæssige vilkår, hvorefter selskabet skulle betale den fulde registreringsafgift af køretøjet.
Vedrørende det andet køretøj, Porsche, 911 Carrera 4S, fandt Landsskatteretten, at leasingaftalen mellem selskabet og leasingtageren ikke var indgået på markedsmæssige vilkår, idet selskabet ikke kunne opnå en sædvanlig forrentning af den kapital, som selskabet havde bundet i relation til leasingaftalen, efter leasingaftalen. Landsskatteretten konstaterede, at selskabet havde betalt 44.530 kr. i forholdsmæssig registreringsafgift til staten for leasingperioden. Ifølge leasingaftalen opnåede selskabet for samme periode kun ret til en betaling på 38.981 kr. fra leasingtager. Landsskatteretten fandt, at selskabet ikke kunne inddrage en gevinst ved salg af leasingkøretøjet, efter leasingperioden var afsluttet, i vurderingen af, om leasingselskabet opnåede en sædvanlig forrentning af sin bundne kapital. Herefter fandt Landsskatteretten, at selskabet skulle betale den fulde registreringsafgift af køretøjet. Landsskatteretten stadfæstede Motorstyrelsens afgørelse.
Sagen angik, at Motorstyrelsen ikke havde imødekommet selskabets anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse, da Motorstyrelsen havde anset køretøjet for at være mere end 35 år gammelt på udførelsestidspunktet. Landsskatteretten fandt, at bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 4, nr. 3, om køretøjets alder måtte fortolkes sådan, at køretøjets alder skulle beregnes fra første indregistrering frem til tidspunktet for anmeldelsen af køretøjet til eksport, uanset køretøjet først efterfølgende blev udført af landet. Da køretøjet på anmeldelsestidspunktet ikke var mere end 35 år gammelt, var betingelserne for eksportgodtgørelse opfyldt, og Landsskatteretten ændrede derfor Motorstyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.
Efter momslovens § 11, stk. 1, nr. 4, kunne Told- og skatteforvaltningen pålægge en virksomhed at stille sikkerhed, når "virksomheden leverede" varer eller ydelser med leveringssted her i landet, jf. momslovens kapitel 4, og de skatter og afgifter m.v., der opstod "i forbindelse med virksomhedens levering" af varerne eller ydelserne, antoges forsætligt eller groft uagtsomt ikke at ville blive afregnet til Told- og skatteforvaltningen. Efter bestemmelsens stk. 3 skulle der dog kun stilles sikkerhed, når det efter et konkret skøn vurderedes, at virksomhedens drift indebar en nærliggende risiko for tab for staten. Det fulgte af bestemmelsens stk. 5, at sikkerhed skulle stilles for et beløb, der svarede til virksomhedens restancer med skatter eller afgifter m.v. og det forventede gennemsnitlige tilsvar i en 3-måneders-periode. Det gennemsnitlige tilsvar beregnedes efter bestemmelsen for igangværende virksomheder på baggrund af "det senest afleverede årsregnskab".
Virksomheden videresolgte biler, som var indkøbt i andre EU-lande med omvendt betalingspligt for moms. Bl.a. med henvisning til, at det af forarbejderne til § 11, stk. 4, fremgik, at bestemmelsen bl.a. var tiltænkt situationer som den foreliggende, fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsens krav om sikkerhedsstillelse var berettiget. Videre fandt Landsskatteretten efter en konkret vurdering, at betingelsen om tabsrisiko i stk. 3 var opfyldt. Skattestyrelsen havde beregnet sikkerhedens størrelse efter § 11, stk. 5, som summen af virksomhedens restance og - henset til, at Skattestyrelsen ikke var i besiddelse af bilagsmateriale til at kontrollere regnskabet - 25 % af virksomhedens erhvervelser i 4. kvartal 2022. Landsskatteretten anførte, at det hverken af lovens ordlyd ved indførelsen af bestemmelsen i 1999, der ikke efterfølgende var ændret, eller af bestemmelsens forarbejder, fremgik, hvad der nærmere skulle forstås ved "det senest afleverede årsregnskab". Landsskatteretten fandt imidlertid, at der herved i hvert fald ikke kunne forstås en sådan beregning på grundlag af 4. kvartal 2022, som Skattestyrelsen havde foretaget. Som følge heraf hjemviste Landsskatteretten beregningen af sikkerhedens størrelse til Skattestyrelsen.
Journalnr: 22/0040883
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-09-2024
Journalnr: 19/0005352
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet konkursboets anmodning om ekstraordinær genoptagelse og ændring af momstilsvaret jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-08-2024
Journalnr: 23/0100405
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret, differencer mellem bogført og angivet moms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-09-2024
Journalnr: 22/0084923
Fradrag for købsmoms
Klagen vedrører nægtede fradrag for købsmoms - arbejdsydelser hvor de pågældende er anset som ansatte hos klager. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-09-2024
Journalnr: 19/0060291
Købsmoms af depositum
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar idet Skattestyrelsen ikke har anerkendt fradrag af indgående moms af depositum erlagt ved modregning overfor konkursboet efter søsterselskabet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-08-2024
Journalnr: 22/0083595
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten forhøjer det nægtede momsfradrag yderligere.
Afsagt: 10-09-2024
Journalnr: 22/0039374
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afslag på godtgørelse tinglysningsafgift for et ejerpantebrev. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at selskabets anmodning om godtgørelse af tingslysningsafgift imødekommes.
Afsagt: 06-09-2024
Journalnr: 23/0047046
Mandskabsvogn
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift, idet Motorstyrelsen har fundet, at sagens køretøj ikke blev anvendt i overensstemmelse med betingelserne for afgiftsfritagelse som mandskabsvogn på kontroltidspunktet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-09-2024
Journalnr: 24/0041550
Registreringsafgift
Klagen vedrører Motorstyrelsens beregning af registreringsafgiften for sagens køretøj. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-09-2024
Journalnr: 21/0062478
Spiritusafgift og tobaksafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af spiritusafgift og tobaksafgift som er fundet i klagers besiddelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-09-2024
Journalnr: 24/0009614
Tobaksafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning afgift af cigaretter og afgift af nikotinholdige væsker. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-09-2024
Journalnr: 23/0111189
Tobaksafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning afgift af cigaretter og afgift af nikotinholdige væsker. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-09-2024
Journalnr: 21/0041960
Lønsumsafgift - overførsel af overskud
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ansat selskabets lønsumsafgift idet selskabet, som interessent i en tandlægevirksomhed, har fået overført overskud fra interessentskabet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-09-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 17-10-2024 dom i C-60/23 Digital Charging Solutions
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14 og 15 - opladning af elkøretøjer - opladning via udstyr, der stilles til rådighed af et selskab, og som giver adgang til et netværk af ladestationer, der drives af forskellige operatører - transaktionens kvalificering i momsmæssig henseende - »levering af varer« - overdragelse i henhold til kommissionsaftaler
Den 07-11-2024 dom i C-594/23 Lomoco Development m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af grunde, hvorpå der udelukkende er opført fundamenter til beboelsesbygninger - kvalificering - artikel 12 - begreberne »byggegrund« og »bygning eller en del af en bygning« - kriteriet om den »første indflytning« i en bygning
Den 28-11-2024 dom i C-567/23 BG Technik II
Toldunion
Tarifering under pos. 8713 90 00 i den kombinerede nomenklatur uanset Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/1367 af 6. august 2021
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - direktiv 2011/16/EU - udveksling af oplysninger efter anmodning - påbud til en advokat om at meddele oplysninger - advokaters tavshedspligt - artikel 7 og artikel 52, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
Domstolens dom:
1) Artikel 7 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
skal fortolkes således, at
juridisk rådgivning fra en advokat på det selskabsretlige område er omfattet af anvendelsesområdet for den skærpede beskyttelse af kommunikationen mellem en advokat og dennes klient, som er sikret ved denne artikel, således at en afgørelse, der pålægger en advokat at give forvaltningen i den anmodede medlemsstat - med henblik på udveksling af oplysninger efter anmodning som fastsat i Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF - den fulde dokumentation og information vedrørende den pågældendes forhold til sin klient i forbindelse med en sådan konsultation, udgør et indgreb i den ret til respekt for kommunikationen mellem en advokat og dennes klient, som er sikret ved den nævnte artikel.
2) Undersøgelsen af de aspekter, som det tredje og det fjerde præjudicielle spørgsmål vedrører, har intet frembragt, der kan rejse tvivl om gyldigheden af direktiv 2011/16, henset til artikel 7 og artikel 52 i chartret om grundlæggende rettigheder.
3) Artikel 7 og artikel 52, stk. 1, i chartret om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at de er til hinder for et påbud som det, der er beskrevet i nærværende domskonklusions punkt 1, der er støttet på en national lovgivning, hvorefter en advokats rådgivning og repræsentation på skatteområdet ikke, medmindre der er risiko for strafferetlig forfølgning af klienten, er omfattet af den skærpede beskyttelse af kommunikationen mellem en advokat og dennes klient, som er sikret ved denne artikel 7.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om registrering af køretøjer, BEK nr 1087 af 10/10/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 2 | Henvendelse af 7/10-24 fra Bankoforeningerne i Danmark (BFID) vedrørende foretræde |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Spm. 1 | Spm. om henvendelsen af 7/10-24 fra Bankoforeningerne i Danmark (BFID) vedrørende foretræde |
Spm. 2 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 9 | Publikation fra Spillemyndigheden, okt. 2024: Danskerne spiller oftest pengespil online |
Bilag 11 | Notat fra de økonomiske konsulenter om efterårsrapporten fra De Økonomiske Råds formandskab |
Bilag 13 |
Bilag 14 | Orientering om status på ændring af køretøjsregistreringsbekendtgørelsen |
Bilag 15 | Publikation fra Skattestyrelsen okt. 2024: Kontroller mod momskarruselsvig |
Bilag 16 | Publikation fra Gældsstyrelsen, okt. 20204: Lønindeholdelse i 1. halvår 2024 |
Spm. 14 |
Spm. 16 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 684 |
Spm. 709 |