MomsMail 2024, uge 37

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Mandskabsvogne bliver ved med at give udfordringer
Ny praksis udfordrer gebyrberegning på affaldsområdet - Moms som en omkostning
Regler om registrering af sekundær bruger af køretøjer tilbagekaldes
Brugere af firmabiler skal alligevel ikke registreres
Er I klar til den nye CO2-afgift fra 2025?
Er du klar til de nye krav til registrering af firmabil-brugere?

Bindende svar
Mineralolieafgift - afgiftspligt - bioprodukt - udfyldningsregel
Momsfritagelse af online genbrugsbutik

Domme
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms - ansvar for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag
Skønsmæssig ansættelse af chokolade- og sukkervareafgift samt moms
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og driftsomkostninger
Registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, og § 10 - fastsættelsen af nyprisen ved afgiftsberegningen for brugte køretøjer og fastsættelsen af brugte køretøjers afgiftspligtige værdi

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
6 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Mandskabsvogne bliver ved med at give udfordringer

Mandskabsvogne er varevogne, der er konstrueret til befordring af både mandskab og materiel. De er kendetegnet ved at rumme en sæderække bag forsæderne. Ofte anvendes de desværre i strid med reglerne, og det kan føre til kæmpe efterregninger.

BDO

Ny praksis udfordrer gebyrberegning på affaldsområdet - Moms som en omkostning

Moms i forbindelse med gebyrberegningen på affaldsområdet har hidtil været neutral. Det havde den betydning, at budgetplanlægningen og gebyrberegningen for affaldsområdet var en anelse mere lige til, idet landets kommuner med rette kunne forvente, at de momsudgifter man afholdte på området, var fradragsberettiget.

Beierholm

Regler om registrering af sekundær bruger af køretøjer tilbagekaldes

Afgående skatteminister tilbagekalder de nye regler om, at ansatte skal registreres som bruger af virksomhedens køretøjer.

Deloitte

Brugere af firmabiler skal alligevel ikke registreres

Bekendtgørelsen om firmabilerne, der trådte i kraft den 1. juli, bliver ændret.

Deloitte

Er I klar til den nye CO2-afgift fra 2025?

Folketinget har vedtaget en ny CO2-afgift, som træder i kraft fra 1. januar 2025. Der er tale om en historisk stor omlægning af det danske afgiftssystem. Omlægningen vil påvirke alle virksomheder i Danmark enten i form af krav om registrering, ændring af afgiftsmodeller eller ved øgede omkostninger.

Revisorgruppen Danmark

Er du klar til de nye krav til registrering af firmabil-brugere?

Fra 1. juli 2024 skal alle brugere af firmakøretøjer registreres i Det Digitale Motorregister ved brug over 30 dage

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Mineralolieafgift - afgiftspligt - bioprodukt - udfyldningsregel

SKM2024.460.SR

Skatterådet bekræftede, at der ikke skal betales afgift efter mineralolieafgiftsloven af spørgers bioprodukt, når produktet markedsføres og sælges som restprodukt.

Skatterådet afviste at tage stilling til den afgiftsmæssige kvalifikation efter mineralolieafgiftsloven af Spørgers bioprodukter, der anvendes til a. teknisk anvendelse, b. produktion af biodiesel og c. fremstilling af varme. Afvisningen skete med henvisning til, at anvendelserne ovenfor under a-c af produktet foretages eller påtænkes foretaget af andre end Spørger, og da anmodningen om bindende svar på spørgsmålet ikke ses at indeholde oplysninger, der giver Skattestyrelsen anledning til at lægge til grund, at Spørger repræsenterer dem, der har foretaget eller påtænker at foretage dispositionerne under a-c.

 

Bindende svar: Momsfritagelse af online genbrugsbutik

SKM2024.453.SR

Idet momslovens betingelser herfor var opfyldt, bekræftede Skatterådet, at Spørgers salg af donerede effekter var omfattet af fritagelsesbestemmelsen for varer leveret af genbrugsbutikker. At varerne sælges via forskellige online markedspladser og ikke i en fysik genbrugsbutik ændrede efter Skatterådets vurdering ikke herved. Det var endvidere Skatterådets opfattelse, at der ved vurderingen af, hvorvidt leverancerne var momsfritaget, ikke kunne tillægges betydning om momsfritagelsen ville kunne skabe konkurrenceforvridning.

 

Dom: Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms - ansvar for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag

SKM2024.464.BR

Sagen angik, om sagsøgerne (en fysisk person og dennes enkeltmandsvirksomhed) havde ret til fradrag for købsmoms i henhold til 30 fakturaer udstedt af i alt 16 hævdede underleverandører. Sagen angik ligeledes, om der skulle ske en forhøjelse af sagsøgers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, samt en forhøjelse af hans personlige indkomst.

Retten fandt efter en samlet vurdering, at der forelå en række usædvanlige omstændigheder i forholdet mellem sagsøgerne og underleverandørerne, hvorfor sagsøgers bevisbyrde for, at der var realitet bag de fremlagte fakturaer, var skærpet. Retten fandt, at sagsøgerne ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af de påståede underleverandører.

Retten lagde herefter til grund, at sagsøgerens personale havde udført arbejdet og modtaget løn herfor, som sagsøgeren var forpligtet til at indeholde A-skat og AM-bidrag af, men som sagsøgeren havde undladt at angive til skattemyndighederne. Retten fandt, at sagsøgeren var ansvarlig for betaling af denne manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag, og at skattemyndighederne havde været berettiget til at opgøre den manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag skønsmæssigt.

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse af chokolade- og sukkervareafgift samt moms

SKM2024.459.BR

Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at skattemyndighedernes skøn over chokolade- og sukkervareafgift samt moms var foretaget på et forkert grundlag, eller at det førte til et åbenbart urimeligt resultat.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og driftsomkostninger

SKM2024.458.BR

Sagen angik, om sagsøgeren havde ret til fradrag for købsmoms og driftsudgifter i 2019 i henhold til 3 fakturaer udstedt af to hævdede underleverandører, jf. momslovens § 37, stk. 1, og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Efter en samlet vurdering fandt retten, at der forelå en række usædvanlige omstændigheder i forholdet mellem sagsøgeren og de to underleverandører, hvorfor kravet til styrken af sagsøgerens bevis for, at de to virksomheder reelt havde leveret ydelser som underleverandører, var skærpet. Retten lagde særlig vægt på en række forskellige forhold og fandt efter en samlet vurdering, at sagsøgeren ikke havde løftet bevisbyrden for, at det omtvistede arbejde var udført af de to virksomheder som underleverandører.

 

Dom: Registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, og § 10 - fastsættelsen af nyprisen ved afgiftsberegningen for brugte køretøjer og fastsættelsen af brugte køretøjers afgiftspligtige værdi

SKM2024.449.BR

Sagen angik fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi i medfør af registreringsafgiftslovens § 10 af ni brugte køretøjer. For visse af køretøjernes vedkommende angik sagen endvidere principperne for fastsættelsen af nyprisen ved afgiftsberegningen for køretøjerne i medfør af lovens § 4, stk. 6. Køretøjerne var blevet anmeldt til afgiftsberigtigelse af sagsøgeren, som var selvanmelder, og udtaget til kontrol (pristjek) af Motorstyrelsen.

Retten fandt, at der hverken var grundlag for at tilsidesætte Motorstyrelsens skøn over køretøjernes handelsværdi eller for at tilsidesætte de nypriser, som Motorstyrelsen havde taget udgangspunkt i ved afgiftsberegningen. Fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi for et enkelt af køretøjerne blev hjemvist til Motorstyrelsen i overensstemmelse med parternes samstemmende påstande.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 24/0053786
Overvæltning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse og tilbagebetaling af moms, idet momsen anses for endeligt overvæltet på selskabets kunder jf. SKM2015.733.SKAT og SKM2015.734.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2024

Journalnr: 24/0051797
Overvæltning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse og tilbagebetaling af moms idet momsen anses for endeligt overvæltet på selskabets kunde, jf. SKM2015.733.SKAT og SKM2015.734.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2024

Journalnr: 23/0092928
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2024

Journalnr: 22/0070149
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift, idet Motorstyrelsen har fundet, at sagens køretøj blev anvendt til privat personbefordring i strid med betingelserne for køretøjets afgiftsfritagelse som personbil med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-08-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 16-09-2024 - 15-10-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 26-09-2024 indstilling i C-596/23 Pohjanri
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 36 - onlinekøb af varer, der er punktafgiftspligtige i en anden medlemsstat - varer, som fremsendes eller transporteres direkte eller indirekte af sælger eller på dennes vegne - transport ved et transportselskab anbefalet af sælgeren - national lovgivning, hvorefter sælgeren anses for at hæfte for betalingen af punktafgifter, der forfalder i bestemmelsesmedlemsstaten

Den 26-09-2024 dom i C-432/23 Ordre des avocats du Barreau de Luxembourg
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - direktiv 2011/16/EU - udveksling af oplysninger efter anmodning - påbud til en advokat om at meddele oplysninger - advokaters tavshedspligt - artikel 7 og artikel 52, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder

Den 04-10-2024 dom i C-171/23 UP CAFFE
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 287, nr. 19) - momsfritagelsesordning for små afgiftspligtige personer - misbrug gennem oprettelse af et nyt selskab

Den 04-10-2024 dom i C-475/23 Voestalpine Giesserei Linz
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a) - ret til fradrag af moms - en afgiftspligtig persons erhvervelse af et gode - vederlagsfri tilrådighedsstillelse af dette gode til fordel for en underleverandør med henblik på udførelse af arbejde til fordel for den afgiftspligtige person - afslag på fradrag af moms vedrørende dette gode

 

Indstillinger
C-573/22 Foreningen C m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 370 og bilag X, del A, nr. 2) - undtagelse - anvendelsesområde - offentlige radio- og fjernsynsforetagenders virksomhed, der finansieres af en obligatorisk afgift, der pålægge indehavere af radio- og fjernsynsapparater

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 370 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med direktivets bilag X, del A, nr. 2),

skal fortolkes således, at

den finder anvendelse på pålæggelsen af afgift af offentlige radio- og fjernsynsforetagenders virksomhed, der finansieres ved en lovbestemt afgift, som opkræves af indehavere af apparater, der kan modtage de programmer, som disse foretagender udsender, når reguleringen af denne afgift efter den 1. januar 1978 er blevet ændret, således at den ikke kun opkræves for besiddelse af et radio- eller fjernsynsapparat, som det oprindeligt var tilfældet, men også for ethvert andet apparat, der kan modtage disse programmer, såsom smartphones, computere mv., selv om dette potentielt udvider kredsen af personer, der er forpligtet til at betale den.

2) Artikel 370 i direktiv 2006/112, sammenholdt med bilag X, del A, nr. 2), i dette direktiv,

skal fortolkes således, at

den finder anvendelse på pålæggelsen af afgift af offentlige radio- og fjernsynsforetagenders virksomhed, der finansieres ved en lovbestemt afgift, som opkræves af indehavere af apparater, der kan modtage de programmer, som disse foretagender udsender, når reguleringen af denne afgift efter den 1. januar 1978 er blevet ændret på en sådan måde, at en mindre del af afgiftsindtægterne kan anvendes til at finansiere andre enheders virksomhed end offentlige radio- og fjernsynsforetagenders.


 

Domme
C-709/22 Syndyk Masy Upadlosci A

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 og 395 - gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/310 - bekæmpelse af momssvig - ordning med opdelte betalinger - den konkursramte afgiftspligtige persons momskonto - overførsel af midlerne på momskontoen efter kurators anmodning

Domstolens dom:

Artikel 273 og 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/310 af 18. februar 2019 om tilladelse til Polen til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 226 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem,

skal fortolkes således, at

de ikke er til hinder for en national lovgivning, der fastsætter, at det beløb for merværdiafgift (moms), der er indsat på en særskilt momskonto, som en leverandør råder over i et pengeinstitut, kun kan anvendes til begrænsede formål, dvs. navnlig betaling af skyldig moms til skatte- og afgiftsmyndighederne eller betaling af den moms, der er anført på fakturaer modtaget fra leverandørerne af varer eller tjenesteydelser.

C-741/22 Casino de Spa m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelser - væddemål, lotterier og andre former for hasardspil eller spil om penge - betingelser og grænser - princip om afgiftens neutralitet - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning - retten til tilbagebetaling - ugrundet berigelse - statsstøtte - artikel 107, stk. 1, TEUF - krav om tilbagebetaling af gebyret i form af skadeserstatning

Domstolens dom:

1) Artikel 135, stk. 1, litra i), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for en national lovgivning, som indebærer en forskellig behandling af på den ene side onlinesalg af lotterilodder og på den anden side deltagelse i andre former for hasardspil eller spil om penge end lotterier, der udbydes online, hvorved sidstnævnte udelukkes fra den merværdiafgiftsfritagelse, der finder anvendelse på den førstnævnte, for så vidt som de objektive forskelle mellem disse to kategorier af hasardspil eller spil om penge i væsentlig grad kan påvirke gennemsnitsforbrugerens beslutning om at deltage i den ene eller den anden af disse kategorier af spil.

2) Princippet om loyalt samarbejde som fastsat i artikel 4, stk. 3, TEU og princippet om EU-rettens forrang pålægger den nationale ret at undlade at anvende de nationale bestemmelser, der er fundet uforenelige med artikel 135, stk. 1, litra i), i direktiv 2006/112, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet, uden at den omstændighed, at der foreligger en dom fra den nationale forfatningsdomstol, hvorved det fastslås, at virkningerne af disse nationale bestemmelser opretholdes, ændrer noget i denne henseende.

3) De EU-retlige bestemmelser om tilbagesøgning af beløb erlagt i urigtig formening om skyld skal fortolkes således, at de giver den afgiftspligtige person en ret til at få tilbagebetalt det merværdiafgiftsbeløb, som en medlemsstat har opkrævet i strid med artikel 135, stk. 1, litra i), i direktiv 2006/112, forudsat at denne tilbagebetaling ikke medfører en ugrundet berigelse for denne afgiftspligtige person.

4) Artikel 108, stk. 3, TEUF skal fortolkes således, at når den merværdiafgiftsfritagelse, som visse erhvervsdrivende har været omfattet af, udgør ulovlig statsstøtte, kan en afgiftspligtig person, der ikke har været omfattet af en sådan fritagelse, ikke modtage et beløb svarende til den moms, der er erlagt, i form af erstatning og rente.

C-73/23 Chaudfontaine Loisirs

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelser - væddemål, lotterier og andre former for hasardspil eller spil om penge - betingelser og grænser - princippet om afgiftsneutralitet - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning - ret til tilbagebetaling - ugrundet berigelse

Domstolens dom:

1) Artikel 135, stk. 1, litra i), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for en national lovgivning, som indebærer en forskellig behandling mellem på den ene side køb af lotterilodder og deltagelse i andre former for hasardspil eller spil om penge, der udbydes offline, og på den anden side deltagelse i andre former for hasardspil eller spil om penge end lotterier, der udbydes online, hvorved sidstnævnte udelukkes fra den momsfritagelse, der finder anvendelse på de førstnævnte, for så vidt som de objektive forskelle mellem disse kategorier af hasardspil eller spil om penge kan have væsentlig indflydelse på gennemsnitsforbrugerens beslutning om at anvende den ene eller den anden af disse kategorier af spil.

2) Princippet om loyalt samarbejde som fastsat i artikel 4, stk. 3, TEU og princippet om EU-rettens forrang pålægger den nationale ret at undlade at anvende nationale bestemmelser, der er fundet uforenelige med artikel 135, stk. 1, litra i), i direktiv 2006/112, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet, uden at den omstændighed, at der foreligger en dom fra den nationale forfatningsdomstol, hvorved det besluttes at opretholde virkningerne af disse nationale bestemmelser, har nogen betydning i denne henseende.

3) De EU-retlige bestemmelser om tilbagebetaling af beløb erlagt i urigtig formening om skyld skal fortolkes således, at de giver den afgiftspligtige person en ret til at få tilbagebetalt det merværdiafgiftsbeløb, som en medlemsstat har opkrævet i strid med artikel 135, stk. 1, litra i), i direktiv 2006/112, forudsat at denne tilbagebetaling ikke medfører en ugrundet berigelse af denne afgiftspligtige person.

C-243/23 Drebers

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 187 - regulering af fradrag - forlænget reguleringsperiode for investeringsgoder i form af fast ejendom - begrebet »investeringsgoder« - artikel 190 - medlemsstaternes mulighed for at betragte ydelser med egenskaber svarende til dem, der normalt tilskrives investeringsgoder, som investeringsgoder - udvidelses- og renoveringsarbejder på en ejendom - mulighed for i henhold til national ret at sidestille sådanne arbejder med opførelse eller erhvervelse af fast ejendom - begrænsninger - direkte virkning af artikel 190 - skønsmargen

Domstolens dom:

1) Artikel 190 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med dette direktivs artikel 187 og med princippet om afgiftsneutralitet,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning om regulering af fradrag af merværdiafgift (moms), hvorefter den forlængede reguleringsperiode, der i medfør af denne artikel 187 er fastsat for investeringsgoder i form af fast ejendom, ikke finder anvendelse på byggearbejder, der er blevet pålagt moms som tjenesteydelser i nævnte direktivs forstand, og som indebærer en omfattende udvidelse og/eller en gennemgribende renovering af den ejendom, som disse arbejder vedrører, når resultatet af disse arbejder har en økonomisk levetid, der svarer til en ny bygnings.

2) Artikel 190 i direktiv 2006/112, sammenholdt med dette direktivs artikel 187 og med princippet om afgiftsneutralitet,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse har direkte virkning, således at den afgiftspligtige person kan påberåbe sig denne ved den nationale ret over for den kompetente afgiftsmyndighed med henblik på, at den forlængede reguleringsperiode, der er fastsat for investeringsgoder i form af fast ejendom, anvendes på byggearbejder, der er blevet udført for vedkommende, og som er blevet pålagt moms som levering af tjenesteydelser i nævnte direktivs forstand, i det tilfælde, hvor denne myndighed har afslået at anvende den forlængede reguleringsperiode under henvisning til en national lovgivning som den, der er omhandlet i det første spørgsmål.

C-248/23 Novo Nordisk (TVA – Contributions payées en vertu d’une obligation légale)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - nedsættelse af afgiftsgrundlaget i tilfælde af afslag i prisen efter det tidspunkt, hvor transaktionen har fundet sted - bidrag, som en medicinalvirksomhed betaler til den statslige sygeforsikringsinstitution - national skatte- og afgiftslovgivning, der udelukker, at bidrag, som en medicinalvirksomhed betaler til en offentlig sygeforsikringsinstitution i medfør af en lovbestemt forpligtelse, kan fradrages i afgiftsgrundlaget

Domstolens dom:

Artikel 90, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning, hvorefter en medicinalvirksomhed, som har pligt til - til den statslige sygeforsikringsinstitution - at betale en del af sin omsætning fra salget af lægemidler, der er omfattet af offentlig finansiering, ikke har ret til a posteriori at nedsætte sit afgiftsgrundlag som følge af disse betalinger, henset til, at de foretages ex lege, at deres beregningsgrundlag kan nedsættes ved at fratrække de betalinger, der er foretaget i medfør af en tilskudsaftale, og investeringer, som den pågældende virksomhed har foretaget i forskning og udvikling inden for sundhedssektoren, og at det beløb, der skal betales, opkræves af den statslige skatte- og afgiftsmyndighed, som straks overfører det til den statslige sygeforsikringsinstitution.

C-429/23 NARE-BG

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag - angivelses- og betalingsfrister for visse skatter og afgifter - forlængelse på grund af covid-19-pandemien - afslag på udøvelse af retten til momsfradrag - præklusion - ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og princippet om momsens neutralitet

Domstolens dom:

Artikel 184 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, sammenholdt med artikel 186 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2010/45, samt ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og princippet om merværdiens (momsens) neutralitet

skal fortolkes således, at

de ikke er til hinder for en national lovgivning og administrativ praksis, hvorefter en afgiftspligtig person nægtes ret til at fradrage indgående moms erlagt før den pågældendes momsregistrering med den begrundelse, at vedkommende har anmodet om dette fradrag efter udløbet af den i den gældende nationale lovgivning fastsatte præklusionsfrist ved en angivelse, som har til formål at berigtige en momsangivelse indgivet før udløbet af denne frist, uagtet den omstændighed, at der blev vedtaget nationale foranstaltninger i forbindelse med covid-19-pandemien for at forlænge fristerne for angivelse og betaling af visse skatter, uden at moms blev medtaget blandt disse skatter.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/2219 af 6. september 2024 afslutning af den delvise interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af visse dæk, nye eller regummierede, af gummi, af den art, der anvendes til busser og lastbiler, med belastningsevne over 121, med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/2392 af 10. september 2024 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2022/191 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern eller stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina efter accept af en anmodning om behandling som ny eksporterende producent

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/2415 af 12. september 2024 om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af visse alkylphosphatestere med oprindelse i Folkerepublikken Kina

 

Nyt fra Komotologi

261st meeting of the Customs Code Committee Tariff and Statistical Nomenclature (SUB-SECTION AGRICULTURE/CHEMISTRY) to be held via videoconference from 8th to 9th October 2024

 

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprod. m.v., lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 13-09-2024
Høringsfrist: 11-10-2024

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 346

Rapport om eksterne omkostninger ved kørsel

Bilag 347

Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2023

Bilag 348

Kopi af KEF alm. del - svar på MFU spm. 439 om, hvilke områder i udspil fra grøn trepart der er forligsbelagte

Spørgsmål og svar

Spm. 605

Vil ministeren – med inddragelse af andre relevante ministre – klargøre, hvilke områder i udspil fra grøn trepart der er forligsbelagte?  Svar  

Spm. 606

Vil ministeren – med inddragelse af andre relevante ministre – redegøre for overlap mellem udspillet fra grøn trepart og andre aftaler indenfor både klima, miljø, skat og finans?  Svar  

Spm. 624

Vil ministeren kommentere det af erhvervsredaktør Peter Simonsen den 8. august 2024 i Nordjyske anførte vedrørende solidarisk hæftelse for periodiske afgifter for køretøjer? (”Nu hænger du på chefens bilgæld. Man tror, det er løgn”, nordjyske.dk, den 8. august 2024)  Svar  

Spm. 625

Anerkender ministeren, at de nye regler for registrering af brugere af køretøjer udgør en stor administrativ byrde for transportvirksomheder?  Svar  

Spm. 626

Finder ministeren det rimeligt, at de enkelte chauffører, som brugere af køretøjer, vil skulle hæfte for eventuelle manglende afgiftsbetalinger på bilen i tilfælde af f.eks. en konkurs? Hvis ikke det er tilfældet, vil ministeren i så fald sørge for at få ændret reglerne?  Svar  

Spm. 627

Er ministeren enig i, at de nye regler for registrering af brugere af køretøjer udgør et brud med den almindelige grundsætning om, at lønmodtagere i udgangspunktet ikke kan gøres ansvarlige for virksomhedens afgiftsbetaling, gæld eller andre forpligtelser?  Svar  

Spm. 628

Ministeren bedes redegøre for, hvordan nye regler for registrering af brugere af køretøjer i praksis vil gavne Skatteforvaltningen, politiet og andre myndigheder, som har behov for at fastslå, hvilke personer der har tilknytning til et givent køretøj?  Svar  

Spm. 629

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe tinglysningsafgiften for:- Alt?- Privat boligkøb?- Opsætning af VE anlæg?- Omlægning af eksisterende boliglån?Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.  Svar  

Spm. 630

Vil ministeren oplyse, hvad det faste tinglysnings- og registreringsgebyr kan være for, at det kan dække statens omkostninger ved Tinglysningssystemet? Herudover bedes oplyst, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være af en sådan ændring. Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.  Svar  

Spm. 633

Der refereres i SAU Alm. del - spørgsmål 592 (2023-24) til den umiddelbare erhvervsbelastning, dvs. belastningen inden virksomhederne begynder at ændre adfærd. Vil skatteministeren udregne erhvervsbelastningen af ”Aftale om et grønt Danmark” efter adfærd, dvs. blandt andet efter, at landbruget har reduceret drivhusgasudledningerne? Der ønskes en vurdering af land-og skovbrugssektoren og øvrige brancher for sig. Hvis der er væsentlige elementer af aftalen, hvor det ikke er muligt kvantitativt at skønne over de erhvervsøkonomiske konsekvenser efter adfærd, bedes ministeren kvalitativt vurdere, hvilke konsekvenser elementerne skønnes at have.  Svar  

Spm. 640

Vil ministeren kommentere på kritikken fra 3F, DTL – Danske Vognmænd, Finans & Leasing, Dansk Mobilitet og Dansk Erhverv af de nye regler om registrering af brugere af køretøjer? Der henvises til artiklen ”3F Transport og brancheorganisationer kritiserer nye regler for registrering af brugere”, www.3ftransport.dk, den 30. juli 2024. Vil ministeren i forlængelse af kritikken oplyse, om det er korrekt, at ansatte kan gøres ansvarlige for en virksomheds betaling af afgifter, samt om dette er hensigtsmæssigt?  Svar  

Spm. 641

Vil ministeren oplyse størrelsen på hhv. de økonomiske og administrative byrder for virksomheders registrering af deres medarbejderes brug af køretøjer?  Svar  

Spm. 642

Vil ministeren oplyse, hvilke konkrete problemer det nye regelsæt om registrering af brugere af køretøjer skal løse i forhold til virksomheders registrerings af ansattes brug af køretøjer?  Svar  

Spm. 645

Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor mange ekstra årsværk i Skatteministeriet, der kunne være ansat, hvis opgaverne med juridisk bistand til kontrakter og udbud, løn og personale, gældsinddrivelse, andre sager og rådgivning i særlige sager blev hjemtaget fremfor at købe Kammeradvokatens ydelser? Ministeren bedes tage udgangspunkt i opgørelsen over Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten jf. SAU alm. del - bilag 319.  Svar  

Spm. 646

Vil ministeren redegøre for Finansministeriets budgetbetragtninger i forhold til oversigten over Skatteministeriets forbrug af Kammeradvokaten jf. SAU alm. del - bilag 319? Herunder, hvilke bemærkninger ministeren har i forhold til stigningen i udgifterne til Kammeradvokaten.  Svar  

Spm. 650

Kan ministeren bekræfte, at en lastbilchauffør hæfter solidarisk og ubegrænset for samtlige periodiske afgifter på lastbilen med den virkning, at chaufføren kan blive afkrævet beløbene i tilfælde af arbejdsgiverens konkurs?I bekræftende fald ønskes oplyst, om ministeren finder en sådan ordning rimelig.  Svar  

Spm. 653

Vil ministeren tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ? Ministeren bedes endvidere i oversigten oplyse, hvilke love der har en solnedgangsbestemmelse.  Svar  

Spm. 665

I perioden 2017-2023 er der samlet set kommet 16.000 flere statslige administrative medarbejdere og ledere til. Hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere er der kommet til på Skatteministeriets ressort som årsværk? Svaret ønskes leveret i tabelform på de enkelte områder, f.eks. departementet, styrelser mm. med en procentvis anvisning på stigningen (eller faldet) på de enkelte områder i perioden 2017-2023. Der ønskes desuden oplyst foreløbige tal for stigningen fra 2017-2024.  Svar  

Spm. 666

Hvor mange årsværk skal Skatteministeriet levere ud af de i alt 1.000 statslige stillinger, der skal nedlægges? Er der yderligere årsværk, der nedlægges af andre grunde?  Svar  

Spm. 667

Hvor skal de årsværk, der skal nedlægges, findes på Skatteministeriets område? Svaret ønskes leveret i tabelform ud fra departement, styrelser mm.  Svar  

Spm. 674

Vil ministeren redegøre for, hvilke regelforenklinger der kunne gennemføres på Skatteministeriets område for at modsvare den planlagte reduktion af årsværk? Det ønskes belyst, hvordan sådanne regelforenklinger vil kunne betyde, at nedskæringerne ikke påvirker effektiviteten og kvaliteten af skattekontrollen og den generelle skatteadministration.  Svar  

Spm. 684

Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at der i forbindelse med en analyse af differentieret moms ikke foretages en analyse af reduceret momssats på økologiske fødevarer i forhold til konventionelle fødevarer og særligt begrunde, hvorfor produkter, der produceres under forskellige regelsæt, alligevel betragtes som substituerbare produkter i et EU-retligt perspektiv, når der henses til de seneste ændringer i EU's momsdirektiv gældende fra 2024?  Svar  

Spm. 685

Hvad kan ministeren oplyse om ventetiden på sagsbehandlingen i Skatteankestyrelsen, og agter ministeren at gøre tiltag til nedbringelse heraf?  Svar