MomsMail 2024, uge 33

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Registrering af brugere af firmabiler
Koncerninterne lån og mellemregninger kan føre til lønsumsafgift
Bankospil fritages for gevinstafgift fra 2025
Fristen for indberetning af godtgjorte energiafgifter, der anses som værende statsstøtte, er den 31. august 2024
Moms: Salg via hjemmeside eller online platforme
Hvornår skal udenlandske virksomheder momsregistreres i Danmark?

Domme
Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4, og dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4 - opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for virksomhed med blandede aktiviteter - betydning af tidligere afgørelse for tidligere år - forventningsprincip

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Registrering af brugere af firmabiler

Det er en træls opgave, som venter de administrative medarbejdere i både store og små virksomheder her efter sommerferien. De skal foretage registrering af faste brugere af alle firmaets køretøjer, uanset om der er tale om person-, vare- eller lastbiler.

BDO

Koncerninterne lån og mellemregninger kan føre til lønsumsafgift

Skatterådet har i en principiel afgørelse fastslået, at selskaber med renteindtægter af lån til koncernforbundne selskaber udenfor en momsmæssig fællesregistrering kan være forpligtede til at betale lønsumsafgift.

BDO

Bankospil fritages for gevinstafgift fra 2025

Gevinstafgiften afskaffes for bankospil og lotterier ved fysiske arrangementer, når overskuddet går til velgørende formål. Hvis indtægten på årsbasis overstiger 200.000 kr., kan der spilles om kontantgevinster på op til 5.000 kr.

Beierholm

Fristen for indberetning af godtgjorte energiafgifter, der anses som værende statsstøtte, er den 31. august 2024

Vær opmærksom på at beløbsgrænsen er ændret

Redmark

Moms: Salg via hjemmeside eller online platforme

Sælger din virksomhed varer via en hjemmeside eller en onlineplatform til privatpersoner i andre EU-lande? Så skal du være opmærksom på reglerne for fjernsalg. Fjernsalg af varer fra en hjemmeside eller onlineplatform, skal behandles som et momspligtigt salg i køberens hjemland. Det er derfor vigtigt at tage stilling til, om salgene er omfattet af reglerne […]

Revisorgruppen Danmark

Hvornår skal udenlandske virksomheder momsregistreres i Danmark?

Vi ser på reglerne, der er særligt relevante for bygge- og anlægsbranchen

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4, og dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4 - opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for virksomhed med blandede aktiviteter - betydning af tidligere afgørelse for tidligere år - forventningsprincip

SKM2024.398.BR

Sagen angik opgørelsen af lønsumsafgiftsgrundlaget i årene 2007-2008 for en fællesregistrering af selskaber i en bankkoncern. Fællesregistreringen havde både lønsumsafgiftspligtige aktiviteter og andre aktiviteter, der ikke var lønsumsafgiftspligtige. Derfor skulle der ved opgørelsen af lønsumsafgiftsgrundlaget ske en fordeling af fællesregistreringens lønsum på den lønsumsafgiftspligtige del af virksomheden henholdsvis den øvrige del af virksomheden efter reglerne i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4, og de dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelsers § 4, stk. 2 og 4.

Banken havde foretaget en skønsmæssig fordeling af lønsummen på grundlag af en omsætningsfordeling opgjort for hele fællesregistreringen under ét.

Retten fandt, at Skatteministeriet havde godtgjort, at bankens skøn over fordeling af lønsummen ikke var retvisende for medarbejdernes faktiske anvendte tidsforbrug i henholdsvis den afgiftspligtige del af virksomheden og den øvrige del af virksomheden, og at SKAT's skønsmæssige fordeling var egnet til at give et mere retvisende billede af medarbejdernes faktisk anvendte tidsforbrug end fællesregistreringens skøn. SKAT havde derfor været berettiget til at tilsidesætte bankens fordeling og sætte sin egen fordeling i stedet.

Det kunne ikke føre til andet resultat, at Landsskatteretten i en tidligere kendelse fra 2008 var nået til det modsatte resultat i forhold til nogle tidligere år (2001-2002), hvor fællesregistreringen også havde baseret fordelingen af lønsummen på en omsætningsfordeling, og hvor de faktiske forhold ifølge banken var de samme som for de omhandlede senere år (2007-2008). Retten fandt, at fællesregistreringen ikke havde haft nogen retsbeskyttet forventning om eller på andet grundlag et retskrav på, at skattemyndighederne også for årene 2007-2008 ville acceptere bankens metode med fordeling af lønsummen baseret på en omsætningsfordeling.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 19-08-2024 - 17-09-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-09-2024 dom i C-639/22 Inspecteur van de Belastingdienst Utrecht Fiscale Eenheid Achmea Y Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten BPL Pensioen BPFL
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra g) - forvaltning af investeringsforeninger - begreb - pensionsfonde - sammenlignelighed med et institut for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) - pensionsfonde - deltagernes investeringsrisiko - rækkevidde - nødvendigheden af at foretage en sammenligning med en pensionsfond, som den berørte medlemsstat betragter som en investeringsforening

Den 05-09-2024 dom i C-83/23 H GmbH (Droit direct au remboursement de la TVA)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - uretmæssigt faktureret og indbetalt moms - berigtigelse af fakturaen - leverandørens likvidation - momstilbagebetaling til leverandøren - afgiftsmyndighedens afslag på at tilbagebetale momsen direkte til kunden - prioritet med hensyn til ret til momstilbagebetaling - risiko for dobbelt momstilbagebetaling - risiko for tab af afgiftsindtægter

Den 05-09-2024 indstilling i C-331/23 Dranken Van Eetvelde
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 205 og artikel 273 - solidarisk hæftelse for en andens skyldige afgift - hæftelsens betingelser og omfang - ubetinget hæftelse uden hensyn til deltagelsen i den konkrete lovovertrædelse - udvidelse af hæftelsen til den skyldige afgift uden hensyn til et fradrag af indgående afgift - udvidet hæftelse med henblik på effektiv bekæmpelse af momssvig - forholdsmæssigheden af en sådan hæftelse - princippet om neutralitet - princippet om ne bis in idem

Den 05-09-2024 dom i C-344/23 BIOR
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - forordning (EF) nr. 1186/2009 - fritagelse for importafgifter - artikel 46 - etiketter beregnet til mærkning af fisk - begrebet »videnskabeligt instrument eller apparat« - tarifering - kombineret nomenklatur - underposition 3926 90 92 og 3926 90 97

Den 12-09-2024 indstilling i C-573/22 Foreningen C m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 370 og bilag X, del A, nr. 2) - undtagelse - anvendelsesområde - offentlige radio- og fjernsynsforetagenders virksomhed, der finansieres af en obligatorisk afgift, der pålægge indehavere af radio- og fjernsynsapparater

Den 12-09-2024 dom i C-709/22 Syndyk Masy Upadlosci A
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 og 395 - gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/310 - bekæmpelse af momssvig - ordning med opdelte betalinger - den konkursramte afgiftspligtige persons momskonto - overførsel af midlerne på momskontoen efter kurators anmodning

Den 12-09-2024 dom i C-741/22 Casino de Spa m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelser - væddemål, lotterier og andre former for hasardspil eller spil om penge - betingelser og grænser - princip om afgiftens neutralitet - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning - retten til tilbagebetaling - ugrundet berigelse - statsstøtte - artikel 107, stk. 1, TEUF - krav om tilbagebetaling af gebyret i form af skadeserstatning

Den 12-09-2024 dom i C-73/23 Chaudfontaine Loisirs
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelser - væddemål, lotterier og andre former for hasardspil eller spil om penge - betingelser og grænser - princippet om afgiftsneutralitet - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning - ret til tilbagebetaling - ugrundet berigelse

Den 12-09-2024 dom i C-243/23 Drebers
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 187 - regulering af fradrag - forlænget reguleringsperiode for investeringsgoder i form af fast ejendom - begrebet »investeringsgoder« - artikel 190 - medlemsstaternes mulighed for at betragte ydelser med egenskaber svarende til dem, der normalt tilskrives investeringsgoder, som investeringsgoder - udvidelses- og renoveringsarbejder på en ejendom - mulighed for i henhold til national ret at sidestille sådanne arbejder med opførelse eller erhvervelse af fast ejendom - begrænsninger - direkte virkning af artikel 190 - skønsmargen

Den 12-09-2024 dom i C-248/23 Novo Nordisk (TVA – Contributions payées en vertu d’une obligation légale)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - nedsættelse af afgiftsgrundlaget i tilfælde af afslag i prisen efter det tidspunkt, hvor transaktionen har fundet sted - bidrag, som en medicinalvirksomhed betaler til den statslige sygeforsikringsinstitution - national skatte- og afgiftslovgivning, der udelukker, at bidrag, som en medicinalvirksomhed betaler til en offentlig sygeforsikringsinstitution i medfør af en lovbestemt forpligtelse, kan fradrages i afgiftsgrundlaget

Den 12-09-2024 dom i C-429/23 NARE-BG
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag - angivelses- og betalingsfrister for visse skatter og afgifter - forlængelse på grund af covid-19-pandemien - afslag på udøvelse af retten til momsfradrag - præklusion - ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og princippet om momsens neutralitet

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/2163 af 14. august 2024 om indførelse af en midlertidig antidumpingtold på importen af biodiesel med oprindelse i Folkerepublikken Kina

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 2 og 12, i lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.), BEK nr 951 af 09/08/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Oprettelsesdato: 12-08-2024
Høringsfrist: 09-09-2024

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 319

Opgørelse over Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2023, fra skatteministeren

Bilag 322

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 22/2018 om udvikling af det nye inddrivelsessystem og tilslutning af fordringshavere

Bilag 325

Svar fra statsministeren til Folketingets formand på brev vedrørende lovforslag fremsat efter 1. april.

Spørgsmål og svar

Spm. 624

Vil ministeren kommentere det af erhvervsredaktør Peter Simonsen den 8. august 2024 i Nordjyske anførte vedrørende solidarisk hæftelse for periodiske afgifter for køretøjer? (”Nu hænger du på chefens bilgæld. Man tror, det er løgn”, nordjyske.dk, den 8. august 2024)  Svar  

Spm. 625

Anerkender ministeren, at de nye regler for registrering af brugere af køretøjer udgør en stor administrativ byrde for transportvirksomheder?  Svar  

Spm. 626

Finder ministeren det rimeligt, at de enkelte chauffører, som brugere af køretøjer, vil skulle hæfte for eventuelle manglende afgiftsbetalinger på bilen i tilfælde af f.eks. en konkurs? Hvis ikke det er tilfældet, vil ministeren i så fald sørge for at få ændret reglerne?  Svar  

Spm. 627

Er ministeren enig i, at de nye regler for registrering af brugere af køretøjer udgør et brud med den almindelige grundsætning om, at lønmodtagere i udgangspunktet ikke kan gøres ansvarlige for virksomhedens afgiftsbetaling, gæld eller andre forpligtelser?  Svar  

Spm. 628

Ministeren bedes redegøre for, hvordan nye regler for registrering af brugere af køretøjer i praksis vil gavne Skatteforvaltningen, politiet og andre myndigheder, som har behov for at fastslå, hvilke personer der har tilknytning til et givent køretøj?  Svar  

Spm. 629

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe tinglysningsafgiften for:- Alt?- Privat boligkøb?- Opsætning af VE anlæg?- Omlægning af eksisterende boliglån?Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.  Svar  

Spm. 630

Vil ministeren oplyse, hvad det faste tinglysnings- og registreringsgebyr kan være for, at det kan dække statens omkostninger ved Tinglysningssystemet? Herudover bedes oplyst, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være af en sådan ændring. Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.  Svar  

Spm. 631

Vil ministeren redegøre for, hvilke moms- og skatteregler der kan justeres, sådan at beskatningen ved byggeri af leje- og ejerboliger i højere grad sidestilles?  Svar  

Spm. 632

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe momsen på byggegrunde? Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd.  Svar  

Spm. 633

Der refereres i SAU Alm. del - spørgsmål 592 (2023-24) til den umiddelbare erhvervsbelastning, dvs. belastningen inden virksomhederne begynder at ændre adfærd. Vil skatteministeren udregne erhvervsbelastningen af ”Aftale om et grønt Danmark” efter adfærd, dvs. blandt andet efter, at landbruget har reduceret drivhusgasudledningerne? Der ønskes en vurdering af land-og skovbrugssektoren og øvrige brancher for sig. Hvis der er væsentlige elementer af aftalen, hvor det ikke er muligt kvantitativt at skønne over de erhvervsøkonomiske konsekvenser efter adfærd, bedes ministeren kvalitativt vurdere, hvilke konsekvenser elementerne skønnes at have.  Svar  

Spm. 634

Vil ministeren opgøre effekterne af at afskaffe afgifterne på hver af følgende: Tinglysning, arbejdsskade, is, kaffe, chokolade, affald, råstofmaterialer, spildevand, ledningsført vand, spil - samt effekten af at reducere spiritusafgiften til EU’s minimumssats? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 639

Vil ministeren opgøre den gennemsnitlige afgiftsbetaling for husholdninger? I svar på SAU alm. del - spørgsmål 213 (2020-21) er der angivet en gennemsnitlig afgiftsbetaling for husholdninger på 28 pct. Skatteministeren bedes opdatere disse 28 pct.  Svar  

Spm. 640

Vil ministeren kommentere på kritikken fra 3F, DTL – Danske Vognmænd, Finans & Leasing, Dansk Mobilitet og Dansk Erhverv af de nye regler om registrering af brugere af køretøjer? Der henvises til artiklen ”3F Transport og brancheorganisationer kritiserer nye regler for registrering af brugere”, www.3ftransport.dk, den 30. juli 2024. Vil ministeren i forlængelse af kritikken oplyse, om det er korrekt, at ansatte kan gøres ansvarlige for en virksomheds betaling af afgifter, samt om dette er hensigtsmæssigt?  Svar  

Spm. 641

Vil ministeren oplyse størrelsen på hhv. de økonomiske og administrative byrder for virksomheders registrering af deres medarbejderes brug af køretøjer?  Svar  

Spm. 642

Vil ministeren oplyse, hvilke konkrete problemer det nye regelsæt om registrering af brugere af køretøjer skal løse i forhold til virksomheders registrerings af ansattes brug af køretøjer?  Svar