![]() |
Kære læser !
Jeg håber, du har haft en god sommer. Hermed de sidste fire ugers nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Koncerninterne udlån - vær opmærksom på moms og lønsum
Moms for influencere og deres kunder
Snart tid for regulering af delvist momsfradrag for 2023
Først efterregninger på udligningsafgift – senere nedsættelse
Responsible Tax Matters: Tax transparency, governance and sustainability
Er I omfattet af ETS2? Fra 1. januar 2025 udvides den eksisterende kvoteordning
Passagerafgift på flyrejser har kurs mod Danmark
Hvad betyder det, når en person eller et selskab bliver sigtet af Skattestyrelsen?
Bindende svar
Elafgift - Godtgørelse af elektricitet - Ladestandere til elbiler
Nedsættelse af tilbagebetaling af afgift efter Gasafgiftsloven § 10 b
Moms - Opkrævning for skader og mangler på leasingaktiv ved leasingperiodens udløb - levering mod vederlag
Nyt fra domstol.dk
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling
2 domme
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOKoncerninterne udlån - vær opmærksom på moms og lønsum Skatterådet har i en ny afgørelse særdeles overraskende klart tilkendegivet, at koncerninterne udlån efter Skatterådets opfattelse udgør en lønsumsafgiftspligtig aktivitet. |
BDOMoms for influencere og deres kunder Det er nok kun et spørgsmål om tid, før vi kommer til at høre om influencere, der har fået store efterregninger på moms. Den slags ved influencere nemlig sjældent noget om, og deres kunder har desværre heller ikke det store fokus på momsreglerne. |
BDOSnart tid for regulering af delvist momsfradrag for 2023 Virksomheder, der kun har adgang til delvist momsfradrag, skal efter regnskabsårets udløb opgøre deres endelige delvise fradragsprocent. For virksomheder med kalenderårsregnskab skal reguleringsbeløbet medregnes i den næste momsangivelse. |
BDOFørst efterregninger på udligningsafgift – senere nedsættelse Udligningsafgift er en særlig afgift, som ejere/brugere af dieselbiler opkræves, fordi afgiften på diesel er lavere end på benzin. Afgiften nedsættes fra næste år, men inden da kan visse ejere af plugin-hybridbiler med dieselmotor se frem til efterregninger. |
KPMG Acor TaxResponsible Tax Matters: Tax transparency, governance and sustainability The second quarter of 2024 has been all about tax transparency, governance, and sustainability. The new Tax Responsibility and Transparency Index is now evaluating companies on their transparency and responsible tax practices, setting a new industry standard. Vestas and Ørsted have been recognised as leaders in transparency in the 2024 Tax Governance Ratings by ØU, underscoring their commitment to these principles. |
PwCEr I omfattet af ETS2? Fra 1. januar 2025 udvides den eksisterende kvoteordning Fossile brændsler, der anvendes til forbrænding i bygningssektoren, vejtransportsektoren og i andre sektorer, bliver omfattet af ETS2 |
PwCPassagerafgift på flyrejser har kurs mod Danmark Regeringen er enig om at indføre en flyafgift i Danmark. Det vil derfor formentlig blive dyrere at rejse med fly fremadrettet. |
TVC AdvokatfirmaHvad betyder det, når en person eller et selskab bliver sigtet af Skattestyrelsen? Antallet af administrative skattestraffesager har været stigende gennem de senere år, hvilket for flere har aktualiseret spørgsmålet om, hvad det betyder, når en person eller et selskab bliver sigtet af Skattestyrelsen. |
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger, en kommune, kan opnå elafgiftsgodtgørelse vedrørende eget elforbrug til opladning af el-biler i den kommunale hjemmepleje efter reglerne i den midlertidige særordning i § 21, stk. 1 og 2, i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer (særordningen for elbiler).
Spørger opfylder ikke kriterierne for at være en virksomhed som foretager erhvervsmæssig opladning af elbiler, og er ikke berettiget til godtgørelse i henhold til særordningen.
Spørgers aktivitet må betragtes som ikke-erhvervsmæssig virksomhed vedrørende den kommunale hjemmepleje, som kommunen foretager i sin egenskab af offentlig myndighed.
Dette er i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivet, jf. art. 11, stk. 1, 3. punktum. Af denne bestemmelse fremgår, at bl.a. kommuner ikke betragtes som erhvervsmæssige enheder, for så vidt angår aktiviteter eller transaktioner som de udøver eller foretager i deres egenskab af offentlig myndighed.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers anvendelse af naturgas til brug for fremstilling af opgraderet biogas, var omfattet af gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, så nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter gasafgiftslovens § 10 skete med 1,6 pct. Der var herved henset til, at processen hos Spørger ikke var en aktivitet, der sædvanligvis blev udført i en landbrugsvirksomhed.
Spørger drev virksomhed med leasing af biler til henholdsvis erhvervskunder og privatkunder. I forbindelse med leasingkundernes tilbagelevering af leasingbilerne blev bilerne gennemgået for manglende vedligeholdelse, skader og mangler. Ved konstaterede skader og mangler og manglende vedligeholdelse opkrævede Spørger et vederlag ved leasingtager. Spørgsmålene var, om Spørgers opkrævninger ved leasingtager skulle anses for erstatning eller momspligtige vederlag, og om Spørger havde momsfradragsret svarende til moms af opkrævningen til leasingtager, selvom Spørger ikke udbedrede skaderne og manglerne på leasingaktivet.
Skatterådet fandt, at Spørgers opkrævninger var momspligtige. Skatterådet lagde vægt på, at det fulgte af leasingaftalerne, at leasingtager var forpligtet til at afholde udgifterne til opfyldelse af leasingaftalens vilkår, samt at omfanget af leasingtagers forpligtigelse til at betale et yderligere vederlag var fastlagt i leasingaftalen. Leasingtagers betaling for manglende vedligeholdelse, skader og mangler udgjorde således en integreret del af den samlede leasingydelse.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørger havde momsfradrag svarende til opkrævningen ved leasingtagerne, idet det følger af momsfradragsretten, at der er fradragsret for afholdte fradragsberettigede udgifter. Hertil var det tillagt vægt, at den moms, Spørger ønskede at fratrække, udgjorde den moms, som Spørger opkrævede for leverancer til leasingtagerne og ikke moms pålagt ved levering til Spørger selv.
Vestre Landsret
Byrettens dom stadfæstes i sag om emballageafgift af plastvare, der indgår i produktionsproces og også anvendes som spiseske
Journalnr: 19/0082678
Diverse forhold
Klagen vedrører skønsmæssigt fastsat lejeværdi af egen bolig, ejendomsværdiskat, fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 2, 1. pkt., diverse skattemæssige fradrag, anvendelse af virksomhedsordningen og refusion af afgift for afgiftspligtig elektricitet. Landsskatteretten nedsætter dele af forhøjelsen.
Afsagt: 02-07-2024
Journalnr: 24/0009244
Selskab som offentligretligt organ
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har afvist foreningens anmodning om at besvare et spørgsmål om, om et aktieselskab 100 % ejet af en kommune, er et offentligretligt organ under den pågældende kommune? Der jf. momslovens §3, stk. 2, nr. 2 og 3. – samt udsendte styresignal af 03/11-23, ikke kan vurderes afgiftspligtig, og derfor ikke berettiget til, at opkræve moms ifm. renovationsydelser. Skattestyrelsen har afvist at svare, da foreningen ikke er den, der leverer, eller som påtænker at levere den transaktion, hvis afgiftsmæssige virkning, der spørges til, og da foreningen har stillet det pågældende spørgsmål på egne vegne – og ikke i egenskab af partsrepræsentant for det pågældende selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-06-2024
Journalnr: 20/0081560
Lønsumsafgifrt - registrering med tilbagevirkende kraf
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om registrering for lønsumsafgift med tilbagevirkende kraft vedrørende virksomhedens leverancer af ydelser med akupressur og triggerpunktmassage som behandlingsform, samt at Skattestyrelsen som følge heraf ikke har behandlet virksomhedens anmodning om genoptagelse og tilbagebetaling af moms for perioden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-07-2024
Journalnr: 22/0081282
Fjernsalg
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset en tysk virksomheds varesalg til danske privatpersoner som fjernsalg med leveringssted her i landet, jf. momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, 3. pkt., og § 14, stk. 1, nr. 3 og herefter opkrævet dansk moms heraf. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-06-2024
Journalnr: 23/0089265
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar vedrørende ikke angivet salgsmoms og ikke godkendt købsmoms, herunder fradrag for købsmoms for tre fakturaer fra tre underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-06-2024
Journalnr: 23/0107086
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for udgifter til 11 underleverandører samt for udokumenterede udgifter samt har forhøjet virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-07-2024
Journalnr: 23/0044720
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-07-2024
Journalnr: 23/0043178
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-06-2024
Journalnr: 21/0068700
Momsfradrag - uvedkommende udgifter mv.
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen vedrører nægtelse af selskabets fradrag for købsmoms af udgifter, som ikke vedrører selskabet, samt nægtelse af fradrag for udokumenterede udgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-05-2024
Journalnr: 22/0106756
Momsfradrag husleje
Klagen vedrører nedsat momsfradrag for husleje. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at momsfradrag helt nægtes.
Afsagt: 25-06-2024
Journalnr: 21/0010880
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten ændrer ansættelsen for en del af de omhandlede afgiftsperioder - både i opad- og nedadgående retning.
Afsagt: 23-05-2024
Journalnr: 22/0003063
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-06-2024
Journalnr: 22/0009201
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster i al overvejende grad med en marginal nedsættelse af tilsvaret i to momsperioder.
Afsagt: 14-05-2024
Journalnr: 23/0001096
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret baseret på indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-06-2024
Journalnr: 21/0085702
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster forhøjelsen af salgsmomsen og nedsætter den godkendte købsmoms til nul.
Afsagt: 01-07-2024
Journalnr: 19/0083919
Udlejning af fast ejendom
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at en udlejningsvirksomheden er momspligtig efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-07-2024
Journalnr: 24/0001594
Ændring af momstilsvar primært foreløbige fastsættelser
Klagen vedrører ændring af salgsmoms og købsmoms primært ændring af foreløbige fastsættelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-07-2024
Journalnr: 22/0035092
Afgiftspligtige produkter - mineralolieafgift og kuldioxidafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets mineralolieafgift og kuldioxidafgift. Skattestyrelsen har begrundet dette med, at varerne er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 samt kuldioxidafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-06-2024
Journalnr: 21/0114686
Beregning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse, hvorefter registreringsafgiften for køretøjet skal beregnes efter de regler, der var gældende den 17. december 2020.
Afsagt: 28-06-2024
Journalnr: 22/0005328
Beregning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på selskabets anmodning om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-06-2024
Journalnr: 21/0116624
Beregning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-06-2024
Journalnr: 22/0014948
Beregning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-07-2024
Journalnr: 22/0040803
Beregning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-07-2024
Journalnr: 20/0041142
Eksportgodtgørelse
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har afvist selskabets anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse, under henvisning til, at køretøjet ikke er i registreringsklar stand, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 4, nr. 4. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse, således der ikke er grundlag for at afvise selskabets anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse, under henvisning til, at køretøjet ikke er i registreringsklar stand, jf. registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 1.
Afsagt: 05-06-2024
Journalnr: 21/0030385
Energiafgift - fremstilling af mursten
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets godtgørelse af gasafgift. Det skyldes, at Skattestyrelsen har vurderet, at gasforbrug til brug for formnings- og tørreproces i forbindelse med selskabets fremstilling af mursten ikke er omfattet af gasafgiftslovens § 10 d, stk. 4, men er almindeligt procesforbrug. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-05-2024
Journalnr: 17/0989948
Godtgørelse af mineralolieafgift
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat selskabets godtgørelse af mineralolieafgift. Dette skyldes, at SKAT ikke anser olie medgået til opvarmning af et maleområde og et tørrerum for godtgørelsesberettiget efter mineralolieafgiftslovs § 11, stk. 5, samt at der ikke er sket fordeling af selskabets olieforbrug mellem godtgørelsesberettiget og ikke-godtgørelsesberettiget forbrug, jf. mineralolieafgiftslovs § 12, stk. 3. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende selskabets tørrerum. Landsskatteretten hjemviser opgørelsen af selskabets tilbagebetaling af godtgjort mineralolieafgift til fornyet behandling i Skattestyrelsen.
Afsagt: 26-06-2024
Journalnr: 22/0079514
Opkrævning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har fundet, at sagens køretøj er afgiftspligtigt og på baggrund heraf har
registreringsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-06-2024
Journalnr: 23/0094373
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet klageren betaling af fuld registreringsafgift for køretøjet Mercedes-Benz 220, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5, idet køretøjet anses for at være omfattet af registreringspligten, jf. registreringslovens § 2, stk. 1. Køretøjet skulle derfor inden anvendelsen på færdselslovens område, have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-06-2024
Journalnr: 21/0047933
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, og § 20, stk. 5. Motorstyrelsen har vurderet, at der ikke er tale om et reelt leasingforhold, der kan omfattes af registreringsafgiftslovens § 3 b, hvorfor der skal betales fuld registreringsafgift for køretøjet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-06-2024
Journalnr: 21/0048409
Tarifering af aluminiumsprodukter
Klagen skyldes, at Toldstyrelsen ændrede selskabets tarifering af aluminiumsprodukter i 36 fortoldninger, og efteropkrævede selskabet tarifmæssig told og i morarenter. Landsskatteretten ændrer Toldstyrelsens tarifering i 4 angivelser og stadfæster Toldstyrelsens tarifering i 24 angivelser. For 8 angivelser er klage frafaldet.
Afsagt: 11-06-2024
Journalnr: 22/0000793
Eftergivelse af gæld
Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om delvis eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten imødekommer klagerens anmodning om delvis gældseftergivelse og overlader det herefter til Gældsstyrelsen at træffe afgørelse om månedligt afdrag og afdragsperiode i henhold til inddrivelsesbekendtgørelsens regler.
Afsagt: 25-06-2024
Journalnr: 23/0028122
Eftergivelse af gæld
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om delvis eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer Gældsstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 17-06-2024
Journalnr: 24/0008345
Lønindeholdelsesprocent
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har forhøjet klagerens lønindeholdelsesprocent til 49. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-06-2024
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - varer, der føres ud af en frizone - EU-retlige forpligtelser for indehaveren af en frizone - toldskyld ved tilsidesættelse af forpligtelser - princippet om beskyttelse af den berettigede forventning - berettiget forventning som følge af en fast administrativ praksis - rækkevidden af retskraften af en dom om annullation af en sanktion, som blev pålagt for en tilsidesættelse af toldretlige forpligtelser
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 214 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen (omarbejdning), sammenholdt med artikel 178 i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/2446 af 28. juli 2015 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med nærmere regler angående visse bestemmelser i EU-toldkodeksen, kræver ikke i alle tilfælde, at frizoneindehaveren angiver et »Master Reference Number« for at opfylde sine regnskabsforpligtelser og afslutte den særlige frizoneprocedure.
2) Spørgsmålet om, hvorvidt frizoneproceduren kan afsluttes med angivelse af CMR-fragtbrevet, som er påført et stempel og en underskrift, afhænger af indholdet af bevillingen eller skatte- og afgiftsmyndighedens undladelse af at anvende visse regnskabsforpligtelser. Dette kan kun bedømmes af den forelæggende ret.
3) En afslutning af den særlige frizoneprocedure kræver ikke, at frizoneindehaveren selvstændigt verificerer gyldigheden af varens status, som er blevet bekræftet af skatte- og afgiftsmyndigheden, når der ikke er holdepunkter for at antage en forfalskning af den pågældende bekræftelse. Hvorledes denne bekræftelse skal se ud, og hvordan de frigivne varers status skal bevises, følger - eftersom toldmyndighederne i henhold til artikel 178, stk. 3, i delegeret forordning 2015/2446 kan undlade at kræve visse oplysninger - i sidste ende af den nationale retstilstand.
4) En fast administrativ praksis, som indebærer, at varernes status efter toldmyndighedens verifikation anføres på CMR-fragtbrevet med et stempel og en underskrift, og som tidligere altid gjorde det muligt effektivt at afslutte frizoneproceduren, kan medføre en beskyttelse af den berettigede forventning, også når årsagen til statusændringen ikke angives nærmere på dokumentet. Dette udgør i hvert fald ikke en åbenbar tilsidesættelse af præcise bestemmelser i toldkodeksen, eftersom toldkodeksen giver mulighed for herfra afvigende beviskrav.
5) EU-retten er ikke til hinder for, at det nationale princip om retskraft forhindrer fastsættelse af en toldskyld som følge af en tilsidesættelse af en forpligtelse i henhold til artikel 79, stk. 1, litra a), i forordning nr. 952/2013, når en national ret i forbindelse med en sanktionsprocedure allerede ved en endelig dom har afvist, at der foreligger en tilsidesættelse af toldretlige forpligtelser i den samme periode som følge af den samme handling.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - artikel 9, stk. 1 - artikel 14, stk. 2, litra a) - levering af afgiftspligtige varer - overdragelse af ejendomsretten til et landbrugsareal mod betaling af en erstatningsydelse i henhold til en afgørelse truffet af en offentlig myndighed - ekspropriering
Domstolens dom:
C-184/23 Finanzamt T IIArtikel 2, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med direktivets artikel 14, stk. 2, litra a),
skal fortolkes således, at
en transaktion med overdragelse ved ekspropriation af ejendomsretten til landbrugsparceller mod betaling af en erstatningsydelse til ejeren af denne parcel skal pålægges merværdiafgift (moms), når denne ejer er en momspligtig landmand og handler i denne egenskab, selv om han ikke udøver nogen form for handel med jordarealer og ikke har taget skridt til en sådan overdragelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, nr. 1) - artikel 4, stk. 4, andet afsnit - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte personer, der i retlig forstand er selvstændige, men finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden, som én enkelt afgiftspligtig person, der er betegnet som en »momsgruppe« - interne leveringer inden for momsgruppen - afgiftspålæggelse af disse ydelser - modtager af ydelserne, som ikke momsfradragsberettiget - risiko for tab af afgiftsindtægter
Domstolens dom:
Artikel 2, nr. 1), og artikel 4, stk. 4, andet afsnit, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag,
skal fortolkes således, at
ydelser, som mod vederlag foretages mellem personer, som indgår i samme momsgruppe, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden og af en medlemsstat er udpeget som en enkelt afgiftspligtig person, ikke er momspligtige, selv i tilfælde, hvor den moms, som skal betales eller er betalt af modtageren af disse ydelser, ikke kan fradrages som indgående afgift.
VAT goes digital: new electronic VAT exemption certificate
Meddelelse om det forestående udløb af visse antidumpingforanstaltninger
Meddelelse om udløb af visse antidumpingforanstaltninger
B1 - 116 th meeting of the ‘Customs Code Committee – General Customs Legislation’ section
Høring af EU-forslag for så vidt angår den elektroniske momsfritagelsesattest
Oprettelsesdato: 15-07-2024
Høringsfrist: 16-08-2024
Bilag 314 |
Spm. 607 |
Spm. 608 |
Spm. 609 |
Spm. 612 |
Spm. 613 |
Spm. 614 |
Spm. 615 |