![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail. MomsMail holder nu sommerferie og udkommer næste gang 5. august.
God sommer og god læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Moms i konkursboer
Styresignal om moms og fast ejendom - dyrere at skifte hensigt til momsfri udlejning
Har I styr på jeres EU-salgslister?
OBS: Nye indberetningskrav for momsregistrerede virksomheder
CBAM holder ikke sommerferie
SKM-meddelelse
Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2024
Bindende svar
Godtgørelse af elafgift af elforbruget til opladning af elbiler kombineret med et afgiftsfritaget solcelleanlæg, der ikke nettoafregner
Afgørelser
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar
Afslag på ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar
Nyt fra domstol.dk
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOKonkursboer er selvstændigt momspligtige. Moms af salg, hvor der er sket levering før konkursdagen, men hvor fakturering sker efter denne, skal henføres til perioden inden konkursen, hvis kurator ikke har været involveret i leveringen. |
BeierholmStyresignal om moms og fast ejendom - dyrere at skifte hensigt til momsfri udlejning Det kan blive dyrere at skifte hensigt til momsfri udlejning, efter bygningen er opført. Skattemyndighederne varsler med endnu et styresignal vedrørende moms og fast ejendom – heller ikke denne gang er indholdet krystalklart. |
DeloitteHar I styr på jeres EU-salgslister? Hvis I sælger varer til andre EU-lande, er det relevant for jer at læse Skattestyrelsens nye styresignal om ”behørigt begrundet” fejl i forbindelse med indberetning til EU-salgsliste |
NJORD Law FirmOBS: Nye indberetningskrav for momsregistrerede virksomheder Momsregistrerede virksomheder skal fremover oplyse om deres momsfrie aktiviteter efter momslovens § 13, stk. 1 én gang årligt via momsangivelsen, herunder om den anvendte delvise momsfradragsprocent. |
PwCDet står ikke stille på CBAM-fronten. PwC stiller skarpt på kommende krav til rapporten og på kommende nye frister for rettelser til allerede submittede rapporter. |
Listen over godkendte luftfartsselskaber for 2024 er opdateret med yderligere 1 selskab.
Skattestyrelsen har anerkendt, at i alt 23 luftfartsselskaber mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik og derfor står på listen for 2024.Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen, skal årligt ansøge Skattestyrelsen. Meddelelsen opstiller en række betingelser, som skal være opfyldt for, at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms på leverancer af og til de enkelte luftfartøjer.
Spørger, som var en ladestandervirksomhed, anmodede om at få bekræftet, at virksomheden kunne opnå godtgørelse af elafgift af elektricitet efter særordningen for elbiler, når elbilkunderne har egne solcelleanlæg, der kunne producere strøm til husstanden og det kollektive elnet. Når strømmen anvendes direkte i husstanden, vil den være afgiftsfritaget. Anmodningen omfattede dog ikke elbilkunder med egne solcelleanlæg, som var omfattet af den midlertidige afgiftsfritagelse under nettomålerordningen.
Skatterådet besvarede spørgsmålet benægtende, da det ift. Spørgers påtænkte situation ikke ville kunne fastlægges med sikkerhed, at der blev betalt elafgift af elforbruget i Spørgers ladestandere svarende til, at der var sikkerhed for, at der ikke blev ydet godtgørelse af en afgift, der ikke var betalt.
I en sag om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar, der var fastsat på baggrund af foreløbige fastsættelser efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, fandt Landsskatteretten det indledningsvist bevist, at afgørelserne om foreløbige fastsættelser var afsendt med fysisk post til en ophørt virksomhedsadresse, hvor klageren i mellemtiden var fraflyttet. Idet Skattestyrelsen ikke kunne redegøre for etablerede returpostprocedurer, herunder at der blev gjort notat om returnerede breve, fandt Landsskatteretten det ikke bevist, at afgørelserne var kommet frem til klageren. På den baggrund fandt Landsskatteretten, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse.
Landsskatteretten fandt, at klageren rettidigt havde anmodet om genoptagelse inden for 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Landsskatteretten lagde vægt på, at klageren ikke havde fået tilstrækkelige konkrete oplysninger om de foretagne foreløbige fastsættelser eller de efterfølgende skyldige momsbeløb, som havde kunnet danne grundlag for klagerens kundskabstidspunkt.
I en sag om ekstraordinær genoptagelse af 8 momsperioder, hvor tilsvaret var fastsat på baggrund af foreløbige fastsættelser efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsen som led i at dokumentere, at de oprindelige afgørelser var kommet frem, skal kunne oplyse, om den konkrete afgørelse er sendt med digital post eller med almindeligt brev. Landsskatteretten fandt konkret, at Skattestyrelsen ikke havde løftet bevisbyrden ved at fremlægge en oversigt over breve modtaget fra "SKAT", idet det ikke ud af oversigten fremgik, hvad det enkelte brev omhandlede. Landsskatteretten fandt således, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse.
Klageren burde imidlertid have reageret tidligere i forhold til den første momsperiode, da klageren allerede ved modtagelse af en rykkerskrivelse, hvor kravet var anført, fik kundskab til kravene fra den konkrete foreløbige fastsættelse. Landsskatteretten fandt derfor, at 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var overskredet for denne periode, og Skattestyrelsens afslag på genoptagelse blev af den grund stadfæstet. For de resterende perioder fandt Landsskatteretten, at klageren rettidigt havde anmodet om genoptagelse. Landsskatteretten lagde vægt på, at klageren ikke havde fået tilstrækkelige konkrete oplysninger om de foretagne foreløbige fastsættelser eller de efterfølgende skyldige momsbeløb, som havde kunnet danne grundlag for indehaverens kundskabstidspunkt.
I en sag om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar, der var fastsat på baggrund af foreløbige fastsættelser efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsen som led i at dokumentere, at de oprindelige afgørelser var kommet frem, skulle kunne oplyse, om den konkrete afgørelse var sendt med digital post eller med almindeligt brev. Retten lagde i den forbindelse ligeledes vægt på, at beviset for, at et brev er kommet frem, er forskelligt, alt efter om brevet er sendt digital eller med fysisk post.
Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen ikke havde løftet bevisbyrden for, at de oprindelige afgørelser, der søgtes genoptaget, var kommet frem, og at der således forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse.
Klageren burde imidlertid have reageret tidligere, da klageren allerede ved modtagelse af en modregningsafgørelse fra Gældsstyrelsen fik kundskab til kravene fra de foreløbige fastsættelser. Landsskatteretten fandt derfor, at 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var overskredet, og Skattestyrelsens afslag på genoptagelse blev af den grund stadfæstet.
Journalnr: 21/0115093
Brugtmoms - salgs af køretøjer
Klagen vedrører opkrævning af yderligere moms som følge af, at klager ikke er anset for berettiget til at anvende brugtmomsreglerne ved salg af en række køretøjer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 28-05-2024
Journalnr: 23/0040489
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-06-2024
Journalnr: 22/0053937
Ændring af momstilsvaret
Klagen vedrører ændring af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster ændringen af salgsmomsen og godkender det påståede købsmomsfradrag i et beskedent omfang.
Afsagt: 04-06-2024
Journalnr: 21/0013544
Fritagelse for registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen ikke har imødekommet klagerens, et kommunalt tilbud under Børne- og Familieforvaltningen, ansøgning om fritagelse for registreringsafgift for busser i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-06-2024
Journalnr: 22/0024738
Godtgørelse af elafgift - lejede lokaler
Klagen vedrører nægtet godtgørelse af elafgift grundet manglende dokumentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-06-2024
Journalnr: 23/0070165
Hæftelse for registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har pålagt klageren solidarisk hæftelse for betaling af fuld registreringsafgift for et køretøj jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5, idet køretøjet anses for at være omfattet af registreringspligten, jf. registreringslovens § 2, stk. 1. Køretøjet skulle derfor inden anvendelsen på færdselslovens område have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-06-2024
Journalnr: 20/0005281
Mandskabsvogn
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet yderligere registreringsafgift, idet Motorstyrelsen har fundet, at sagens køretøj på kontroltidspunktet ikke opfyldte betingelserne for afgiftsfritagelse som mandskabsvogn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-06-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 11-07-2024 dom i C-182/23 Makowit
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - artikel 9, stk. 1 - artikel 14, stk. 2, litra a) - levering af afgiftspligtige varer - overdragelse af ejendomsretten til et landbrugsareal mod betaling af en erstatningsydelse i henhold til en afgørelse truffet af en offentlig myndighed - ekspropriering
Den 11-07-2024 dom i C-184/23 Finanzamt T II
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, nr. 1) - artikel 4, stk. 4, andet afsnit - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte personer, der i retlig forstand er selvstændige, men finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden, som én enkelt afgiftspligtig person, der er betegnet som en »momsgruppe« - interne leveringer inden for momsgruppen - afgiftspålæggelse af disse ydelser - modtager af ydelserne, som ikke momsfradragsberettiget - risiko for tab af afgiftsindtægter
Den 11-07-2024 indstilling i C-376/23 BALTIC CONTAINER TERMINAL
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - varer, der føres ud af en frizone - EU-retlige forpligtelser for indehaveren af en frizone - toldskyld ved tilsidesættelse af forpligtelser - princippet om beskyttelse af den berettigede forventning - berettiget forventning som følge af en fast administrativ praksis - rækkevidden af retskraften af en dom om annullation af en sanktion, som blev pålagt for en tilsidesættelse af toldretlige forpligtelser
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - levering af tjenesteydelser mod vederlag - administrationsgebyr, der opkræves af en organisation for kollektiv forvaltning af ophavsret og beslægtede rettigheder med henblik på opkrævning, fordeling og betaling af vederlag til rettighedshavere - vederlag, der ikke er en del af en afgiftspligtig transaktion
Domstolens dom:
C-87/23 Latvijas Informacijas un komunikacijas tehnologijas asociacijaArtikel 2, stk. 1, litra c), artikel 24, stk. 1, og artikel 25, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
en organisation for kollektiv forvaltning af ophavsrettigheder og beslægtede rettigheder foretager en levering af ydelser som omhandlet i disse bestemmelser, når denne dels i henhold til loven modtager, fordeler og betaler rettighedshaverne det vederlag, som visse ved lov fastsatte brugere skylder rettighedshaverne, dels i disse vederlag indeholder et administrationsgebyr, som skal betales til denne af rettighedshaverne, og som har til formål at dække de omkostninger, der er forbundet med denne virksomhed, i det tilfælde, hvor de vederlag, der således opkræves for rettighedshavernes regning, ikke i dette direktivs forstand udgør modydelsen for tjenesteydelser, som leveres af disse samme rettighedshavere til fordel for disse brugere.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af ydelser mod vederlag - artikel 9, stk. 1 - begreberne »afgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« - nonprofitorganisation, der gennemfører projekter finansieret af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) - levering af uddannelsesydelser gennem underleverandører - medregning af tilskudsbeløbet i afgiftsgrundlaget - artikel 73
Domstolens dom:
1) Artikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
uddannelsesydelser, som faktureres af en nonprofitorganisation, som i det væsentlige er givet i underentreprise til tredjemand, og som har modtaget tilskud fra europæiske midler på op til 70% af det samlede beløb for disse ydelser, udgør levering af ydelser mod vederlag, uden at dette direktivs artikel 28 finder anvendelse, hvis der ikke foreligger en udtrykkelig fuldmagtsaftale, som gør det muligt at fastslå, at der er tale om en tjenesteydelse, som en afgiftspligtig person leverer i eget navn og for tredjemands regning.
2) Artikel 73 i direktiv 2006/112
skal fortolkes således, at
tilskud, som en europæisk fond udbetaler til en tjenesteyder for en konkret tjenesteydelse, i overensstemmelse med denne bestemmelse indgår i afgiftsgrundlaget som en betaling modtaget fra tredjemand.
3) Artikel 9, stk. 1, i direktiv 2006/112
skal fortolkes således, at
en forenings status som nonprofitorganisation ikke er til hinder for, at denne forening, efter en analyse, der tager hensyn til samtlige omstændigheder ved foreningens virksomhed, og navnlig den omstændighed, at denne virksomhed kan sammenlignes med den typiske adfærd hos en erhvervsdrivende inden for samme sektor, kan anses for en afgiftspligtig person, der udøver økonomisk virksomhed i denne bestemmelses forstand.
Centralised Clearance for Import (CCI) goes live
Annual Report on Taxation (ART) 2024: tax mix takes on future challenges
EU-India advance cooperation on CBAM
New A.TR movement certificate rules for EU–Türkiye Customs Cooperation
Sag anlagt den 8. maj 2024 af EFTA-Tilsynsmyndigheden mod Island (Sag E-11/24)
Sag anlagt den 8. maj 2024 af EFTA-Tilsynsmyndigheden mod Island (Sag E-12/24)
Forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Sanering og modernisering af sanktioner på skatteområdet)
Oprettelsesdato: 01-07-2024
Høringsfrist: 22-08-2024
Forslag til lov om ændring af lov om vejafgift, lov om energiafgift af mineral-olieprodukter m.v., lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 01-07-2024
Høringsfrist: 22-08-2024
Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love (Ny opkrævningsløsning for visse krav, renteharmonisering, hæftelse for kildeskat efter solvent likvidation og sikring af rentekrav ved udbetaling af refusion af kildeskat til modtagere af udbytter, renter og royalties m.v.)
Oprettelsesdato: 01-07-2024
Høringsfrist: 22-08-2024
Forslag til lov om proces i administrative straffesager på skatteområdet (Skattestraffesagsloven)
Oprettelsesdato: 01-07-2024
Høringsfrist: 22-08-2024
Bilag 300 |
Bilag 301 |
Bilag 306 |
Bilag 307 |
Bilag 308 |
Bilag 309 |
Bilag 310 | Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren |
Bilag 311 |
Spm. 552 |
Spm. 553 |
Spm. 554 |
Spm. 555 |
Spm. 556 |
Spm. 559 |
Spm. 561 |
Spm. 568 |
Spm. 569 |
Spm. 575 |
Spm. 601 | Vil ministeren redegøre for skyggeprisen på CO2-afgifterne i udspil fra grøn trepart? Svar |
Spm. 602 |
Spm. 603 |
Spm. 604 |
Spm. 605 |
Spm. 606 |