MomsMail 2024, uge 18

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Styresignaler
Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift ved overdragelse af fast ejendom ved tilførsel af aktiver til interessentskaber - styresignal
Styresignal - Ændring og fastlæggelse af praksis for den momsmæssige behandling af tankkortordninger.

Bindende svar
Godtgørelse af elafgift - elektricitet anvendt i varmepumper - varme til medlemmer i en ejerforening
Momspligt af kompensationsbetaling

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift ved overdragelse af fast ejendom ved tilførsel af aktiver til interessentskaber - styresignal

SKM2024.250.SKTST

Styresignalet beskriver praksisændring og genoptagelse af tinglysningsafgift som følge af Landsskatterettens afgørelse SKM2024.49.LSR. Ændringen vedrører tinglysning af ejerskifte af fast ejendom i forbindelse med overdragelse af en samlet virksomhed til et interessentskab, og fortolkning af krav til vederlag ved tilførsel af aktiver efter tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Praksis ændres til også at omfatte vederlag i form af tildeling af en rettighed til at indtræde i et interessentskab.

 

Styresignal: Styresignal - Ændring og fastlæggelse af praksis for den momsmæssige behandling af tankkortordninger.

SKM2024.249.SKTST

Momsudvalget har vedtaget retningslinjer (WP1068) om, hvornår en tankkortordning kan anses for omfattet af henholdsvis momssystemdirektivets artikel 14, stk. 1 (momslovens § 4, stk. 1) og artikel 14, stk. 2, litra c (momslovens § 4, stk. 3, nr. 1).

Skattestyrelsen vil fremadrettet administrere i overensstemmelse med Momsudvalgets retningslinjer om tankkort. Skattestyrelsen har på den baggrund revurderet praksis om benzinselskabers internationale kreditkortsystemer. Udstederen af kreditorkortet kan derfor tilsvarende efter momslovens § 4, stk. 3, nr. 1, anses for at levere brændstof til indehaveren af kortet, hvis betingelser/kriterierne i retningslinjerne er opfyldt.

Hidtidig praksis om benzinselskabers internationale kreditkortsystemer ændres. Fremadrettet skal der være personsammenfald mellem fakturaudsteder og den, der momsmæssigt anses for sælger, alternativt skal der være tale om tredjepartsfakturering, hvor faktureringspligten ases for opfyldt, når en tredjeperson står for udstedelse af en faktura til modtageren på vegne af sælger.

 

Bindende svar: Godtgørelse af elafgift - elektricitet anvendt i varmepumper - varme til medlemmer i en ejerforening

SKM2024.251.SR

Spørger fremstiller ved anvendelse af elektricitet i varmepumper varme, der udelukkende leveres til Spørgers medlemmer.

Skatterådet kan bekræfte, at Spørger kan opnå godtgørelse af elafgift efter elafgiftslovens § 11, stk. 1 af elektricitet, der anvendes til fremstilling af varme i varmepumper, der udelukkende leveres til Spørgers medlemmer.

 

Bindende svar: Momspligt af kompensationsbetaling

SKM2024.247.SR

Spørger driver en kæde af butikker inden for x-branche, og Spørger har i forbindelse med, at en konkurrerende butik har indgået et lejemål i samme bygning beliggende i X, som Spørger også har en butik i, modtaget et kompensationsbeløb.

Skatterådet bekræfter, at kompensationsbeløbet, som Y betaler til Spørger i medfør af kompensationsaftalen, er momspligtigt, jf. momslovens § 4.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0045635
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen vedrører forhøjelse af salgsmoms der skyldes difference mellem bogført omsætning og udstedte salgsfakturaer, difference mellem bogført og angivet købsmoms, nægtet fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandører samt manglende dokumentation for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse dog hjemvises punktet for de udokumenterede bogførte udgifter til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 02-04-2024

Journalnr: 23/0003522
Moms - overvæltning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse og tilbagebetaling af moms idet momsen anses for endeligt overvæltet på selskabets kunde, jf. SKM2015.734.SKAT og SKM.2015.733.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-04-2024

Journalnr: 22/0047902
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om at forhøje klagers momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til underleverandører, som Skattestyrelsen har anset for fiktive. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2024

Journalnr: 22/0049761
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2024

Journalnr: 23/0028062
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2024

Journalnr: 22/0076803
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse om forhøjelse af virksomhedens udgående afgift. For så vidt angår Skattestyrelsens afgørelse om nedsættelse af virksomhedens indgående afgift, hjemviser Landsskatteretten punktet til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 04-04-2024

Journalnr: 20/0101127
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar dels som følge af skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens salgsmoms og dels som følge af nægtelse af fradrag for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-04-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 06-05-2024 - 04-06-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 08-05-2024 dom i C-241/23 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Contrepartie en actions)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 73 - levering af varer og tjenesteydelser - apportindskud i form af fast ejendom - beskatningsgrundlag - modpart - egenkapital - nominel værdi - udstedelseskurs

Den 16-05-2024 indstilling i C-171/23 UP CAFFE
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ordning om fritagelse af små virksomheder - misbrug inden for momsretten ved stiftelse af et nyt selskab - EU-retligt forbud mod adfærd, der udgør misbrug, inden for momsretten - direkte anvendelighed over for bedømmelse af de faktiske omstændigheder ud fra en økonomisk betragtning

Den 16-05-2024 indstilling i C-184/23 Finanzamt T II
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, nr. 1), og artikel 4, stk. 4, andet afsnit - momsens anvendelsesområde - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte enheder, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - ydelser, der mod vederlag foretages mellem medlemmer af momsgruppen - afgiftspålæggelse af disse ydelser - ydelsesmodtager ikke momsfradragsberettiget - risiko for tab af afgiftsindtægter

Den 16-05-2024 dom i C-746/22 Slovenské Energetické Strojárne
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - regler for tilbagebetaling af moms til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - tilbagebetalingsmedlemsstatens anmodning om supplerende oplysninger - oplysninger, der skal gives inden for en frist på en måned - indstilling af proceduren som følge af manglende svar fra den afgiftspligtige person inden for denne frist - artikel 23 - afslag på at tage hensyn til oplysninger, der fremlægges for første gang under klagesagen - effektivitetsprincippet - princippet om momsens neutralitet - princippet om god forvaltning

Den 30-05-2024 dom i C-743/22 DISA
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 5 - punktafgifter på mineralolier - regional punktafgiftssats på mineralolier i tillæg til den nationale afgiftssats - en medlemsstats punktafgiftssatser, som er differentieret efter den region, hvor produktet forbruges

Den 30-05-2024 indstilling i C-297/23 P Harley-Davidson Europe og Neovia Logistics Services International mod Kommissionen
Toldunion

Appel - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - toldkodeks - handelskonflikter mellem stater - fastsættelse af ikkepræferenceoprindelsen for visse motorcykler - begrebet økonomisk berettiget bearbejdning eller forarbejdning - delegeret forordning (EU) 2015/2446 - undgåelse eller omgåelse af en told - manipulation af oprindelsen - delegeret reguleringsbeføjelse

 

Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

Answer for question E-003555/23

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens delegerede forordning (EU) 2024/1239 af 22. februar 2024 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/196 om indførelse af tillægstold på importen af visse produkter med oprindelse i Amerikas Forenede Stater

Meddelelse om indledning af en udløbsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af visse stålprodukter, der er overtrukket med organisk materiale, med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/1221 af 30. april 2024 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2023/265 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af keramiske fliser med oprindelse i Indien og Tyrkiet

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/1223 af 30. april 2024 om accept af en anmodning om behandling som ny eksporterende producent i forbindelse med de endelige antidumpingforanstaltninger, der blev indført på importen af keramiske fliser med oprindelse i Indien og Tyrkiet, og om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2023/265

 

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 184 Forslag til lov om passagerafgift på flyrejser.
Fremsat den 30. april 2024

L 183 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af »Aftale om Grøn skattereform for industri mv.« fra juni 2022, ændringer som følge af emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet m.v.).
Fremsat den 30. april 2024

L 182 Forslag til lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven).
Fremsat den 30. april 2024

Vedtagne lovforslag

L 100 Forslag til lov om ændring af lov om spil. (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).
Vedtaget den 2. maj 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 138 Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Udmøntning af dele af aftale om reform af personskat).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

L 138 - svar på spm. 1 om at redegøre for finanseffekten af skattelettelserne i L 138 i 2025 og 2026 isoleret set, til finansministeren, kopi til skatteministerenUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
Svar på SAU 1 (L 138) (pdf-version)
Svar på SAU 1 (L 138) (pdf-version)

Spm. 2

L 138 - svar på spm. 2 om, hvor meget det offentlige forbrug i henholdsvis regioner og kommuner kan øges i henholdsvis 2025 og 2026, såfremt skattelettelserne i L 138 annulleres, til finansministeren, kopi til skatteministerenSvar på SAU 2 (L 138) (pdf-version)
Svar på SAU 1 (L 138) (pdf-version)
Svar på SAU 2 (L 138) (pdf-version)
Svar på SAU 1 (L 138) (pdf-version)
Udvalgsspørgsmål (pdf-version)

Spm. 3

L 138 - svar på spm. 3 om at beregne CO2-udledningerne ved at nedsætte topskattesatsen med 7,5 procentpoint for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) op til 750.000 kr. med modellen GrønReformUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 138 - svar på spm. 3 (pdf-version)

Spm. 4

L 138 - svar på spm. 4 om at beregne CO2-udledningerne ved at forhøje beskæftigelsesfradraget og det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere og at indføre et ekstra beskæftigelsesfradrag til beskæftigede seniorer, der har 2 år eller mindre til pensionsalderen, med modellen GrønReformUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 138 - svar på spm. 4 (pdf-version)
SAU L 138 - svar på spm. 3 (pdf-version)

Spm. 5

L 138 - svar på spm. 5 om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvorved den del af lovforslaget, som omhandler omlægningen af topskatten til en mellemskat og indførelse af to nye topskatter, udskilles i et selvstændigt lovforslagUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 138 - svar på spm. 5 (pdf-version)

L 182 Forslag til lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 183 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af »Aftale om Grøn skattereform for industri mv.« fra juni 2022, ændringer som følge af emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 4

Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 353 om, hvordan en CO2-afgift på 375 kr. pr. ton CO2 vil påvirke forventningerne til CCSSvar på KEF alm. del - spm. 353 (pdf-version)
Svar på KEF alm. del - spm. 309 (pdf-version)

L 184 Forslag til lov om passagerafgift på flyrejser.

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 238

Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 14. maj 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 414

Vil ministeren kommentere Ekstra Bladets video ”Danskerne klynker: Svenskerne jubler” fra den 26. november 2023 (www.ekstrabladet.dk)?  Svar  

Spm. 415

Vil ministeren fremlægge et overblik over aktuelle datagrundlag og beregninger af grænsehandlen for nikotinprodukter købt i Sverige, samt give et opdateret estimat på hvor meget omsætning og tabt afgiftsprovenu Danmark går glip af?  Svar  

Spm. 416

Vil ministeren redegøre for, hvordan den kommende afgiftsstigning for nikotinposer vil påvirke grænsehandlen af disse produkter fra Sverige? Der henvises til den politiske aftale ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol” indgået den 14. november 2023.  Svar  

Spm. 417

Vil ministeren redegøre for, hvordan det kommende smagsforbud for nikotinposer vil påvirke grænsehandlen af disse produkter fra Sverige? Der henvises til den politiske aftale ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol” indgået den 14. november 2023.  Svar  

Spm. 418

Vil ministeren redegøre for, hvordan det kommende smagsforbud for nikotinposer og den kommende afgiftsstigning for nikotinposer vil påvirke det illegale marked af disse produkter i Danmark? Ministeren bedes inddrage erfaringer fra smagsforbuddet på e-cigaretter, som smagsforbuddet på nikotinposer lægger sig op ad. Der henvises til den politiske aftale ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol” indgået den 14. november 2023.  Svar  

Spm. 421

I fortsættelse af svar på spørgsmål 337 ønskes svar på følgende præcisering: Idet bemærkes, at spørgsmålet intet har med modregning at gøre ønskes oplyst, om staten har gjort udlæg/arrest i den fordring, som skatteyderen har på tredjemand jf. den i spørgsmålet nævnte artikel fra Nordjyske.  Svar  

Spm. 424

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om samrådsspørgsmål H-J afholdt den 4. april 2024 opstille en udtømmende liste over, hvad der indgår i beregningen af en borgers rådighedsbeløb i forbindelse med lønindeholdelse? Desuden bedes der redegjort for eventuelt yderligere kriterier og faktorer, der har betydning for den individuelle vurdering af lønindeholdelse.  Svar  

Spm. 425

Vil ministeren redegøre for historikken for systemfejl i gældsinddrivelsen og i hvilke perioder borgerne ikke har haft mulighed for at afdrage på deres gæld siden 1990?  Svar  

Spm. 426

Vil ministeren oplyse, hvad der gælder i forhold til rentetilskrivning for borgere, der ikke har haft mulighed for at afdrage på gæld til det offentlige på grund af systemfejl?  Svar  

Spm. 427

Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er for at inddrive gæld til det offentlige fra selvstændige og andre uden A-indkomst, herunder om disse muligheder er lige så effektive som lønindeholdelse?  Svar  

Spm. 428

Vil ministeren oversende et opdateret skøn over antallet af klager over lønindeholdelse for 1. kvartal 2024?  Svar  

Spm. 430

Vil ministeren oplyse, hvad provenuforventningerne for statsfinanserne var til aftale om grøn skattereform, da den blev indgået i juni 2022, samt hvad provenuforventningerne er til den del af CO2-afgiften, som Skatteministeriet med forslag til ny emissionsafgiftslov og følgelovforslag lægger op til at bl.a. fjernvarmeselskaber m.fl. skal betale, selv hvis selskaberne laver CO2-fangst og derfor ikke udleder CO2’en, herunder om det i beregningerne af provenukonsekvenserne af aftale om grøn skattereform indgik i beregningerne, at der skulle betales CO2-afgift af CO2, der indfanges og derfor ikke udledes?  Svar  

Spm. 431

Kan ministeren bekræfte, at det principielt er muligt at løse de statsstøtteretlige udfordringer, Skatteministeriet peger på ved at hæve CO2-afgiften for mineralogiske processer til 150 kr./ton CO2, således spændet op til den afgift på 750 kr./ton CO2, som f.eks. fjernvarmeselskaber skal betale, mindskes, og dermed vil der ikke være en statsstøtteretlig udfordring?  Svar  

Spm. 432

Vil ministeren oplyse, hvilke helt konkrete skatteretlige hjemler, der ligger til grund for vurderingen af, at der ikke kan indføres én samlet CO2-afgift, som det blev aftalt med grøn skattereform, da den blev indgået i juni 2022?  Svar  

Spm. 433

Vil ministeren forholde sig til kronikken ”Skatteministeriet spænder ben for storstilet satsning”, Børsen, den 20. marts 2024, herunder især hvad ministeren mener om, at direktørerne for en lang række store fjernvarmeselskaber mener, at ”Der vil ligeledes være en reel risiko for, at de nuværende projekter ikke kan gennemføres, og flere aktører vil falde fra. Den naturlige konsekvens bliver derfor, at flere selskaber vil fortsætte med at udlede CO2 indtil, vi er sikret rimelige rammevilkår. Den tid har vi ikke. Klimaforandringerne venter ikke på, at Skatteministeriet får rettet op på den alvorlige fejl, ministeriet er på vej til at begå. Der skal derfor lyde en klar opfordring fra medunderskriverne af dette debatindlæg til Skatteministeriet: Fjernafgiften for den CO2, vi ikke udleder”? (”Fjern afgiften på den CO2, vi ikke udleder”, Børsen, den 20. marts 2024).  Svar  

Spm. 434

Vil ministeren bekræfte, at Danmark har ret til ikke at opkræve CO2-afgift af CO2, der fanges og lagres, såfremt Danmark ikke opretholder den særligt lave sats for de mineralogiske processer i forslaget til ny emissionsafgiftslov?  Svar  

Spm. 495

Vil ministeren gøre rede for, hvilke konsekvenser den nye emballageforordning fra EU forventes at have på opkrævningen af pant på dansk grænsehandel i Tyskland og heraf på udviklingen af volumen på grænsehandlen af relevante produkter, og er ministeren enig i, at de nye regler vil muliggøre afgiftsforhøjelser på øl og sodavand i Danmark, hvis man accepterer en uændret grænsehandel i forhold til i dag?  Svar  

Spm. 497

Vil ministeren kommentere på hændelsesforløbet, der beskrives i podcasten ”Det, Vi Taler Om” den kulørte time, udsendt den 19. april 2024, hvor en medvirkende beskriver, at det ikke er muligt at få oplyst, hvor meget personen skylder efter flere henvendelser til Gældsstyrelsen? Vil ministeren samtidig redegøre for, hvorvidt borgere har mulighed for at få et samlet overblik over skyldig gæld ved henvendelse til Gældsstyrelsen? Dertil bedes ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har for borgeren, hvis Gældsstyrelsen ikke kan oplyse om det samlede omfang af borgerens gæld, samt hvad ministeren agter at gøre ved dette?  Svar