![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Styresignaler
Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift ved overdragelse af fast ejendom ved tilførsel af aktiver til interessentskaber - styresignal
Styresignal - Ændring og fastlæggelse af praksis for den momsmæssige behandling af tankkortordninger.
Bindende svar
Godtgørelse af elafgift - elektricitet anvendt i varmepumper - varme til medlemmer i en ejerforening
Momspligt af kompensationsbetaling
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Styresignalet beskriver praksisændring og genoptagelse af tinglysningsafgift som følge af Landsskatterettens afgørelse SKM2024.49.LSR. Ændringen vedrører tinglysning af ejerskifte af fast ejendom i forbindelse med overdragelse af en samlet virksomhed til et interessentskab, og fortolkning af krav til vederlag ved tilførsel af aktiver efter tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Praksis ændres til også at omfatte vederlag i form af tildeling af en rettighed til at indtræde i et interessentskab.
Momsudvalget har vedtaget retningslinjer (WP1068) om, hvornår en tankkortordning kan anses for omfattet af henholdsvis momssystemdirektivets artikel 14, stk. 1 (momslovens § 4, stk. 1) og artikel 14, stk. 2, litra c (momslovens § 4, stk. 3, nr. 1).
Skattestyrelsen vil fremadrettet administrere i overensstemmelse med Momsudvalgets retningslinjer om tankkort. Skattestyrelsen har på den baggrund revurderet praksis om benzinselskabers internationale kreditkortsystemer. Udstederen af kreditorkortet kan derfor tilsvarende efter momslovens § 4, stk. 3, nr. 1, anses for at levere brændstof til indehaveren af kortet, hvis betingelser/kriterierne i retningslinjerne er opfyldt.
Hidtidig praksis om benzinselskabers internationale kreditkortsystemer ændres. Fremadrettet skal der være personsammenfald mellem fakturaudsteder og den, der momsmæssigt anses for sælger, alternativt skal der være tale om tredjepartsfakturering, hvor faktureringspligten ases for opfyldt, når en tredjeperson står for udstedelse af en faktura til modtageren på vegne af sælger.
Spørger fremstiller ved anvendelse af elektricitet i varmepumper varme, der udelukkende leveres til Spørgers medlemmer.
Skatterådet kan bekræfte, at Spørger kan opnå godtgørelse af elafgift efter elafgiftslovens § 11, stk. 1 af elektricitet, der anvendes til fremstilling af varme i varmepumper, der udelukkende leveres til Spørgers medlemmer.
Spørger driver en kæde af butikker inden for x-branche, og Spørger har i forbindelse med, at en konkurrerende butik har indgået et lejemål i samme bygning beliggende i X, som Spørger også har en butik i, modtaget et kompensationsbeløb.
Skatterådet bekræfter, at kompensationsbeløbet, som Y betaler til Spørger i medfør af kompensationsaftalen, er momspligtigt, jf. momslovens § 4.
Journalnr: 22/0045635
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen vedrører forhøjelse af salgsmoms der skyldes difference mellem bogført omsætning og udstedte salgsfakturaer, difference mellem bogført og angivet købsmoms, nægtet fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandører samt manglende dokumentation for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse dog hjemvises punktet for de udokumenterede bogførte udgifter til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 02-04-2024
Journalnr: 23/0003522
Moms - overvæltning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse og tilbagebetaling af moms idet momsen anses for endeligt overvæltet på selskabets kunde, jf. SKM2015.734.SKAT og SKM.2015.733.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-04-2024
Journalnr: 22/0047902
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om at forhøje klagers momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til underleverandører, som Skattestyrelsen har anset for fiktive. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2024
Journalnr: 22/0049761
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2024
Journalnr: 23/0028062
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2024
Journalnr: 22/0076803
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse om forhøjelse af virksomhedens udgående afgift. For så vidt angår Skattestyrelsens afgørelse om nedsættelse af virksomhedens indgående afgift, hjemviser Landsskatteretten punktet til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 04-04-2024
Journalnr: 20/0101127
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar dels som følge af skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens salgsmoms og dels som følge af nægtelse af fradrag for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-04-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 08-05-2024 dom i C-241/23 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Contrepartie en actions)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 73 - levering af varer og tjenesteydelser - apportindskud i form af fast ejendom - beskatningsgrundlag - modpart - egenkapital - nominel værdi - udstedelseskurs
Den 16-05-2024 indstilling i C-171/23 UP CAFFE
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ordning om fritagelse af små virksomheder - misbrug inden for momsretten ved stiftelse af et nyt selskab - EU-retligt forbud mod adfærd, der udgør misbrug, inden for momsretten - direkte anvendelighed over for bedømmelse af de faktiske omstændigheder ud fra en økonomisk betragtning
Den 16-05-2024 indstilling i C-184/23 Finanzamt T II
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, nr. 1), og artikel 4, stk. 4, andet afsnit - momsens anvendelsesområde - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte enheder, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - ydelser, der mod vederlag foretages mellem medlemmer af momsgruppen - afgiftspålæggelse af disse ydelser - ydelsesmodtager ikke momsfradragsberettiget - risiko for tab af afgiftsindtægter
Den 16-05-2024 dom i C-746/22 Slovenské Energetické Strojárne
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - regler for tilbagebetaling af moms til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - tilbagebetalingsmedlemsstatens anmodning om supplerende oplysninger - oplysninger, der skal gives inden for en frist på en måned - indstilling af proceduren som følge af manglende svar fra den afgiftspligtige person inden for denne frist - artikel 23 - afslag på at tage hensyn til oplysninger, der fremlægges for første gang under klagesagen - effektivitetsprincippet - princippet om momsens neutralitet - princippet om god forvaltning
Den 30-05-2024 dom i C-743/22 DISA
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 5 - punktafgifter på mineralolier - regional punktafgiftssats på mineralolier i tillæg til den nationale afgiftssats - en medlemsstats punktafgiftssatser, som er differentieret efter den region, hvor produktet forbruges
Den 30-05-2024 indstilling i C-297/23 P Harley-Davidson Europe og Neovia Logistics Services International mod Kommissionen
Toldunion
Appel - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - toldkodeks - handelskonflikter mellem stater - fastsættelse af ikkepræferenceoprindelsen for visse motorcykler - begrebet økonomisk berettiget bearbejdning eller forarbejdning - delegeret forordning (EU) 2015/2446 - undgåelse eller omgåelse af en told - manipulation af oprindelsen - delegeret reguleringsbeføjelse
Answer for question E-003555/23
L 184 Forslag til lov om passagerafgift på flyrejser.
Fremsat den 30. april 2024
L 182 Forslag til lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven).
Fremsat den 30. april 2024
Bilag 5 |
Spm. 1 | L 138 - svar på spm. 1 om at redegøre for finanseffekten af skattelettelserne i L 138 i 2025 og 2026 isoleret set, til finansministeren, kopi til skatteministerenUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 2 | L 138 - svar på spm. 2 om, hvor meget det offentlige forbrug i henholdsvis regioner og kommuner kan øges i henholdsvis 2025 og 2026, såfremt skattelettelserne i L 138 annulleres, til finansministeren, kopi til skatteministerenSvar på SAU 2 (L 138) (pdf-version) |
Spm. 3 | L 138 - svar på spm. 3 om at beregne CO2-udledningerne ved at nedsætte topskattesatsen med 7,5 procentpoint for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) op til 750.000 kr. med modellen GrønReformUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 4 | L 138 - svar på spm. 4 om at beregne CO2-udledningerne ved at forhøje beskæftigelsesfradraget og det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere og at indføre et ekstra beskæftigelsesfradrag til beskæftigede seniorer, der har 2 år eller mindre til pensionsalderen, med modellen GrønReformUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 5 | L 138 - svar på spm. 5 om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvorved den del af lovforslaget, som omhandler omlægningen af topskatten til en mellemskat og indførelse af to nye topskatter, udskilles i et selvstændigt lovforslagUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Bilag 1 | Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version) |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 1 | Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version) |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 | Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 353 om, hvordan en CO2-afgift på 375 kr. pr. ton CO2 vil påvirke forventningerne til CCSSvar på KEF alm. del - spm. 353 (pdf-version) |
Bilag 1 | Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version) |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 238 | Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 14. maj 2024 |
Spm. 414 |
Spm. 415 |
Spm. 416 |
Spm. 417 |
Spm. 418 |
Spm. 421 |
Spm. 424 |
Spm. 425 |
Spm. 426 |
Spm. 427 |
Spm. 428 |
Spm. 430 |
Spm. 431 |
Spm. 432 |
Spm. 433 |
Spm. 434 |
Spm. 495 |
Spm. 497 |