MomsMail 2024, uge 17

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Nyt toldsystem til indberetning af eksport til tredjelande
Har du husket frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom?
Bliv klar til DMS Eksport inden 1. maj 2024
En forhøjelse af dieselafgiften kan blive en realitet fra 1. januar 2025
EU-varesalg - præcisering af “behørigt” begrundet

Afgørelser
Momsfritagelse - Anden kunstnerisk virksomhed - Tatovør
Nedsættelse af lønsumsafgiftstilsvar

Domme
Spørgsmål om, hvorvidt slutrengøring udgør en selvstændig ydelse - momsloven § 4, stk. 1

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 indstillinger
2 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Nyt toldsystem til indberetning af eksport til tredjelande

Med udgangen af april måned lukker Toldstyrelsen sit gamle e-Exportsystem, som erstattes af et nyt system, DMS Eksport. Overgangen giver især udfordringer for virksomheder, der bruger den særlige eksportmomsordning.

Beierholm

Har du husket frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom?

Udlejning af fast ejendom er fritaget for moms, medmindre man har en frivillig momsregistrering.

Dansk Revision

Bliv klar til DMS Eksport inden 1. maj 2024

Snart skal din virksomhed benytte Toldstyrelsens nye eksportsystem DMS Eksport og DMS Forsendelse til at indsende eksport- og forsendelsesangivelser.

PwC

En forhøjelse af dieselafgiften kan blive en realitet fra 1. januar 2025

Regeringen har indgået en aftale om at forhøje dieselafgiften fra 1. januar 2025 som led i en bred politisk aftale om grønne initiativer.

Redmark

EU-varesalg - præcisering af “behørigt” begrundet

For at anvende 0-moms og herved undgå at skulle betale moms af varer, der forsendes eller transporteres til en momsregistreret erhverver i et andet EU-land, er det en betingelse, at salget indberettes til Skatteforvaltningen. Denne indberetning sker ved, at leverandøren indsender en EU-salgsliste til Skatteforvaltningen over leverancerne af varer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande. […]

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Momsfritagelse - Anden kunstnerisk virksomhed - Tatovør

SKM2024.240.LSR

Landsskatteretten afviste at besvare et spørgsmål om bindende svar om en tatovørvirksomheds momspligt. Landsskatteretten henviste til, at spørgsmålet, ud fra dets formulering, vedrørte, hvorvidt den af virksomheden udøvede aktivitet generelt kunne fritages for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 7. Det stillede spørgsmål vedrørte dermed ikke de momsmæssige virkninger for virksomheden af en eller flere konkrete påtænkte eller gennemførte leveringer af ydelser mod vederlag, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1. Hertil kom, at spørgsmålet havde en sådan karakter, at det ikke med fornøden sikkerhed kunne besvares hverken be- eller afkræftende uden, at der blev taget forbehold i forhold til hver enkelt udgående transaktion, jf. skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2. Det skyldtes, at momsen var transaktionsbaseret, hvorfor besvarelsen af det stillede spørgsmål ville afhænge af en konkret vurdering af, om hver enkelt udgående transaktion kunne kvalificeres som "anden kunstnerisk virksomhed" eller ej, jf. momslovens § 4, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 7. Henset hertil afviste Landsskatteretten at realitetsbehandle og besvare det stillede spørgsmål. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse, således at besvarelsen af spørgsmålet blev ændret til "Afvises", jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1, og § 24, stk. 2.

 

Afgørelse: Nedsættelse af lønsumsafgiftstilsvar

SKM2024.239.LSR

SKAT havde ikke imødekommet en selvejende institutions anmodning om nedsættelse af lønsumsafgiftstilsvaret med 47.403 kr. for perioden 1. januar 2014 til 30. september 2016 vedrørende salg af adgang til et fitnesscenter til medlemmer i en kommune, idet SKAT ikke anså denne aktivitet for omfattet af undtagelsesbestemmelsen i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 1 om "amatørsport i øvrigt".

Landsskatteretten bemærkede, at den selvejende institution ikke modtog tilskud i henhold til folkeoplysningsloven, og at aktiviteten med salg af adgang til fitnesscentret til medlemmerne primært var finansieret ved medlemmernes betaling af et månedligt abonnement. Henset til ordlyden af undtagelsesbestemmelsen i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 1, dens historik og forarbejder og det bagvedliggende formål fandt Landsskatteretten, at den selvejende institutions salg af adgang til fitnesscentret til medlemmerne var omfattet af begrebet "amatørsport i øvrigt". Landsskatteretten henså herved til, at begrebet "amatørsport", der i henhold til forarbejderne var defineret som "ren amatøridræt, der hovedsageligt er finansieret ved medlemskontingenter", siden lov om arbejdsmarkedsbidrag havde været undtaget fra afgiftspligten, og at der - uanset de foretagne ændringer af bestemmelsens ordlyd - ikke fra lovgivers side havde været tilsigtet nogen ændringer heraf.

Landsskatteretten ændrede derfor SKATs afgørelse og gav den selvejende institution medhold.

 

Dom: Spørgsmål om, hvorvidt slutrengøring udgør en selvstændig ydelse - momsloven § 4, stk. 1

SKM2024.246.BR

Retten fandt, at tilkøbt slutrengøring efter endt ophold i et lejet feriehus var en selvstændig ydelse, som momsmæssigt ikke skulle stilles som den momsfrie lejeydelse. Rengøringsydelsen var derfor momspligtig efter hovedreglen i momslovens § 4, stk. 1.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0091318
Tilbagebetaling af moms
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet interessentskabets anmodning om genoptagelse og tilbagebetaling af moms idet momsen anses for endeligt overvæltet på interessentskabets kunde. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, dog med en ændret begrundelse.
Afsagt: 25-03-2024

Journalnr: 20/0010988
Forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-03-2024

Journalnr: 16/0587202
Moms - produktionsskole
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet skolens momstilsvar med baggrund i en nedsættelse af skolens opgjorte momsfradragsprocent. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-03-2024

Journalnr: 19/0040412
Momsfradrag - udlejede lejligheder
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar idet Skattestyrelsen ikke har godkendt selskabets fradrag for indgående moms af udgifter til opførelse af en række lejligheder, der er udlejet til beboelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-03-2024

Journalnr: 17/0990600
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til en underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-03-2024

Journalnr: 20/0061120
Nægtet nedsættelse af købsmoms
Landsskatteretten har nedsat klagers købsmoms, men nægtet yderligere nedsættelse af momsen som påstået af klager. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-03-2024

Journalnr: 22/0088922
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med mindre beløb.
Afsagt: 11-03-2024

Journalnr: 22/0056673
Skønsmæssig ændring af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ændring af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-03-2024

Journalnr: 16/0793664
Genoptagelse af selskabets
Klagen skyldes, at SKAT med fristgennembrud har nedsat selskabets godtgørelse af elafgift og mineralolieafgift. Dette skyldes, at selskabet har anvendt elektricitet og olie til ikke-godtgørelsesberettigede formål, herunder rumopvarmning, jf. elafgiftslovens § 11, stk. 3, og mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 4. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse vedrørende ekstraordinær genoptagelse af selskabets godtgørelse af mineralolieafgift idet retten finder, at SKAT ikke var berettiget til at foretage en ekstraordinær genoptagelse af selskabets godtgørelse af mineralolieafgift.
Afsagt: 04-03-2024

Journalnr: 16/1711396
Elektricitet forbrugt til rumvarme, varmt vand og komfortkøling
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat selskabets godtgørelse af elafgift. SKAT har begrundet nedsættelsen med, at selskabet ikke har foretaget korrekt reduktion af den godtgørelse, som selskabet har taget i perioden, for elafgift af elektricitet forbrugt til rumvarme, varmt vand og komfortkøling, jf. dagældende elafgiftslovs § 11, stk. 3, 1., 4. og 7. pkt., og stk. 5-7. SKAT har vurdreret, at selskabet eller nogen på selskabets vegne herved groft uagtsom har bevirket, at godtgørelsen er fastsat på et urigtig eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår ekstraordinær genoptagelse af selskabets godtgørelse af elafgift. Opgørelsen ændres dog således, at der ved beregningen af det beløb, som selskabet nedsatte godtgørelsen med ved angivelsen for 2012, anvendes en sats på 0,584 kr. pr. kWh. Den beløbsmæssige opgørelse af afgiftsgodtgørelsen overlades til Skattestyrelsen, jf. Landsskatterettens forretningsorden § 12, stk. 5.
Afsagt: 11-03-2024

Journalnr: 23/0032080
Skatte- og afgiftspligt for pensionsordning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen alene har godkendt skatte- og afgiftsfrie udbetalinger af en mindre del af et beløb som er indbetalt på klagerens pensionsordning som ved eksternalisering blev overført til en ny virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-03-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 29-04-2024 - 28-05-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 08-05-2024 dom i C-241/23 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Contrepartie en actions)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 73 - levering af varer og tjenesteydelser - apportindskud i form af fast ejendom - beskatningsgrundlag - modpart - egenkapital - nominel værdi - udstedelseskurs

Den 16-05-2024 indstilling i C-171/23 UP CAFFE
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ordning om fritagelse af små virksomheder - misbrug inden for momsretten ved stiftelse af et nyt selskab - EU-retligt forbud mod adfærd, der udgør misbrug, inden for momsretten - direkte anvendelighed over for bedømmelse af de faktiske omstændigheder ud fra en økonomisk betragtning

Den 16-05-2024 indstilling i C-184/23 Finanzamt T II
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, nr. 1), og artikel 4, stk. 4, andet afsnit - momsens anvendelsesområde - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte enheder, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - ydelser, der mod vederlag foretages mellem medlemmer af momsgruppen - afgiftspålæggelse af disse ydelser - ydelsesmodtager ikke momsfradragsberettiget - risiko for tab af afgiftsindtægter

Den 16-05-2024 dom i C-746/22 Slovenské Energetické Strojárne
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - regler for tilbagebetaling af moms til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - tilbagebetalingsmedlemsstatens anmodning om supplerende oplysninger - oplysninger, der skal gives inden for en frist på en måned - indstilling af proceduren som følge af manglende svar fra den afgiftspligtige person inden for denne frist - artikel 23 - afslag på at tage hensyn til oplysninger, der fremlægges for første gang under klagesagen - effektivitetsprincippet - princippet om momsens neutralitet - princippet om god forvaltning

 

Indstillinger
C-623/22 Belgian Association of Tax Lawyers m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - Rådets direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - Rådets direktiv 2018/822 - potentielt aggressive grænseoverskridende ordninger - udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud - indberetningspligt - automatisk udveksling af oplysninger - artikel 49 i chartret om grundlæggende rettigheder - det strafferetlige legalitetsprincip - indberetningspligtens klarhed og præcision - chartrets artikel 7 - ret til respekt for privatlivet - hvorvidt der foreligger indgreb i privatlivet, og begrundelsen herfor - mellemmænd - advokaters tavshedspligt - fritagelsens anvendelsesområde

Generaladvokatens indstilling:

Sammenfattende foreslår jeg, at Domstolen besvarer de præjudicielle spørgsmål, som Cour constitutionnelle (forfatningsdomstol, Belgien) har forelagt, således, at behandlingen af disse spørgsmål intet har frembragt, der kan rejse tvivl om gyldigheden af Rådets direktiv (EU) 2018/822 af 25. maj 2018 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i forbindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger


C-60/23 Digital Charging Solutions

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, 15 og 24 - ladestationer til elkøretøjer - tilvejebringelse af udstyr til opladning af elkøretøjer, levering af den nødvendige elektricitet samt ydelse af teknisk bistand og IT-tjenester - kvalificering som »levering af varer« eller »levering af ydelser« - artikel 14, stk. 1, artikel 14, stk. 2, litra c), og artikel 28 - leverandøren af udstyrets karakter og rolle ved leveringen

Generaladvokatens indstilling:

Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

opladning af et elkøretøj via et netværk af ladestationer, som brugeren har adgang til via et abonnement, der er indgået med en anden virksomhed end ladestationsoperatøren, indebærer, at den elektricitet, der forbruges, leveres af denne operatør til brugeren, og at den virksomhed, der tilbyder adgang til disse ladestationer, i forbindelse med denne levering handler som kommissionær som omhandlet i direktivets artikel 14, stk. 2, litra c).

Alternativt, hvis de to betingelser i momsdirektivets artikel 14, stk. 2, litra c), ikke er opfyldt, bør det i stedet lægges til grund, at leveringen af elektricitet til brugeren er foretaget af den virksomhed, der giver brugeren adgang til et netværk af ladestationer som omhandlet i direktivets artikel 14, stk. 1.


C-741/22 Casino de Spa m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse - momsfritagelse som støtte

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 135, stk. 1, litra i), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem har ikke direkte virkning. Bestemmelsen er hverken ubetinget eller tilstrækkeligt præcis.

2) Princippet om afgiftsneutralitet på området for merværdiafgift er ikke til hinder for en sondring mellem elektronisk leverede hasardspil eller pengespil og ikke-elektronisk leverede hasardspil eller pengespil. Tværtimod foreligger der objektive grunde hertil og til sondringen mellem elektronisk leverede hasardspil eller pengespil og elektronisk gennemførte lotterier.

3) Spørgsmålet om statsstøtte til fordel for en anden i en tvist, der alene vedrører en afgiftspligtigs eget afgiftstilsvar kan ikke antages til realitetsbehandling. Den person, der er pligtig at betale en afgift, kan principielt ikke unddrage sig betaling af denne under henvisning til, at den fritagelse, der gælder for andre personer, er statsstøtte.


C-73/23 Chaudfontaine Loisirs

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 135, stk. 1, litra i), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem har ikke direkte virkning. Bestemmelsen er hverken ubetinget eller tilstrækkeligt præcis.

2) Princippet om afgiftsneutralitet på området for merværdiafgift er ikke til hinder for en sondring mellem elektronisk leverede hasardspil eller pengespil og ikke-elektronisk leverede hasardspil eller pengespil. Tværtimod foreligger der objektive grunde hertil og til sondringen mellem elektronisk leverede hasardspil eller pengespil og elektronisk gennemførte lotterier.


 

Domme
C-657/22 Bitulpetrolium Serv

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - beskatning i overensstemmelse med princippet om den faktiske anvendelse af disse produkter - bilag I - de i dette direktiv fastsatte minimumsafgiftssatser for energiprodukter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - afgiftspligtens indtræden - artikel 63 - momsens forfald - artikel 78, stk. 1, litra a) - afgiftsgrundlag - tilbageføring af energiprodukter til afgiftsoplaget - betingelser, som er fastlagt i national ret - supplerende punktafgift og supplerende moms, der pålægges som sanktion for manglende iagttagelse af disse betingelser - proportionalitetsprincippet

Domstolens dom:

1) Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet samt proportionalitetsprincippet

skal fortolkes således, at

de er til hinder for nationale bestemmelser eller national praksis, hvorefter det i tilfælde af, at energiprodukter, der er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning, føres tilbage til afgiftsoplaget med henblik på at blive solgt efterfølgende, forholder sig således, at den omstændighed, at den kompetente myndighed ikke er blevet underrettet om denne tilbageføring, og at modtagelses- og kreditnotaerne vedrørende disse produkter ikke indeholder nogen oplysninger om mærkningen og farvningen af disse produkter, medfører, at den højere punktafgiftssats, som er fastsat for dieselolie, der er bestemt til anvendelse som motorbrændstof, som sanktion for den manglende iagttagelse af de nævnte betingelser anvendes på disse produkter, uanset deres faktiske anvendelse.

2) Artikel 2, stk. 1, litra a), artikel 63 og artikel 78, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

disse bestemmelser er til hinder for nationale bestemmelser eller national praksis, hvorefter der i tilfælde af tilbageføring til afgiftsoplaget af energiprodukter, der er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning, skal betales merværdiafgift af de beløb, der er blevet fastsat af skatte- og afgiftsmyndigheden i supplerende punktafgift som følge af, at de nævnte produkter pålægges den punktafgiftssats, der er fastsat for dieselolie, der er bestemt til anvendelse som motorbrændstof, medmindre der gennemføres en afgiftspligtig transaktion, som består i en levering af det pågældende energiprodukt med henblik på en anvendelse heraf som motorbrændstof.

C-207/23 Finanzamt X (Prélèvement og transmission d’un bien à titre gratuit)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 16 - udtagning af en vare fra virksomheden og vederlagsfri overdragelse heraf til en anden afgiftspligtig person - tørring af træ og opvarmning af aspargesmarker fra et kraftvarmeværk, der er tilsluttet et biogasanlæg - artikel 74 - afgiftsgrundlag - kostpris - begrænsning til kun at omfatte omkostninger, der er pålagt indgående moms

Domstolens dom:

1) Artikel 16, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

en afgiftspligtig persons vederlagsfrie overdragelse af den varme, som vedkommende har produceret til andre afgiftspligtige personer til brug for deres økonomiske virksomhed, udgør en udtagning af en vare fra denne afgiftspligtige persons virksomhed, som vedkommende overdrager vederlagsfrit som omhandlet i denne bestemmelse, og som kan sidestilles med levering af varer mod vederlag, og i denne henseende har det ikke betydning, om disse andre afgiftspligtige personer anvender denne varme til transaktioner, der giver dem ret til fradrag af merværdiafgift.

2) Artikel 74 i direktiv 2006/112

skal fortolkes således, at

kostprisen som omhandlet i denne bestemmelse ikke blot omfatter direkte fremstillings- eller produktionsomkostninger, men også indirekte omkostninger, såsom finansieringsomkostninger, uanset om disse omkostninger er blevet pålagt indgående merværdiafgift eller ej.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Berigtigelse til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 af 24. november 2015 om gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen (EUT L 343 af 29.12.2015)

Meddelelse om det forestående udløb af visse antidumpingforanstaltninger

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om toldbehandling, BEK nr 418 af 22/04/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af lov om afgift af spiritus m.m. (spiritusafgiftsloven), LBK nr 417 af 23/04/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven), LBK nr 416 af 23/04/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Bekendtgørelse om registrering af køretøjer
Oprettelsesdato: 24-04-2024
Høringsfrist: 21-05-2024

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 183 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af »Aftale om Grøn skattereform for industri mv.« fra juni 2022, ændringer som følge af emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet m.v.).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 25/4-24 fra Esbjerg Kommune

Almindelig del

Bilag

Bilag 227

Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022

Bilag 228

Henvendelse af 25/4-24 fra Esbjerg Kommune om opfordring til at skabe incitamenter til CO2-fangst, som flugter med den politiske aftale – der skal ikke betales CO2-afgift, når der ikke udledes CO2

Bilag 230

Orientering om Undersøgelseskommissionen om SKAT

Bilag 235

Meddelelse om invitation til Copenhagen EU Tax Law Conference 2024 den 27. september 2024

Bilag 236

Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24

Spørgsmål og svar

Spm. 451

I svar på SAU alm. del - spørgsmål 346 kommer ministeren på ingen måde ind på det, der bliver spurgt om ud over, at det nævnes, at ”Effekterne på beskæftigelsen er ikke opdelt geografisk i Ekspertgruppens rapport”, hvilket spørgeren godt var klar over, da det netop er grunden til, at ministeren bedes redegøre for det. På den baggrund stilles spørgsmålet igen: Vil ministeren redegøre for, hvor mange arbejdspladser der forventes at flytte fra landdistrikterne til byområderne i henhold til Svarer-rapportens model 1, 2 og 3? Der ønskes en redegørelse, der inkluderer både primære og afledte erhverv.  Svar  

Spm. 485

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del - spørgsmål 230 (folketingsåret 2018-19, 1. samling) med henblik på en opdateret vurdering af betydningen af indførsel af pant i de tyske grænsebutikker?  Svar  

Spm. 486

Vil ministeren redegøre for, hvordan fiskere, der når deres 70 pct. reduktionsmålsætning i 2030, undgår at betale ”så meget som en krone i CO2-afgift”? Der henvises til ministeren eget svar på § 20-spørgsmål S 836 besvaret den 24. april 2024.  Svar  

Spm. 487

Vil ministeren redegøre for den juridiske vurdering af, at indførelsen af en CO2-afgift på fiskeriet ikke er i strid med energibeskatningsdirektivet fra EU?  Svar  

Spm. 488

Vil ministeren oplyse, hvor store de privatøkonomiske omkostninger som følge af prisstigninger vil være for en gennemsnitlig person med et gennemsnitligt forbrug af fødevarer samt andre varer ved valg af hhv. model 1, 2a, 2b, 3a og 3b i Svarer-rapporten?  Svar  

Spm. 489

Vil ministeren oplyse, hvad provenuet af den kommende afgiftsreform vil svare til pr. indbygger ved valg af hhv. model 1, 2a, 2b, 3a og 3b i Svarer-rapporten, hvis det lægges til grund, at nettoprovenuet opgjort i markedspriser ved reformen fordeles ligeligt ud på alle indbyggere?  Svar  

Spm. 490

Vil ministeren oplyse, hvad den samlede omkostning som følge af stigende fødevarepriser og finansiering af afgiftsreform eller tilbageførsel af provenu vil være for en person med et gennemsnitligt forbrug af fødevarer ved valg af hhv. model 1, 2a, 2b, 3a og 3b i Svarerrapporten?  Svar  

Spm. 491

Hvilke tiltag reducerer CO2-udledningerne yderligere efter 2030 med de laveste samfundsøkonomiske omkostninger (skyggepriser), hvis det lægges til grund, at Danmark når sine nationale klimamål ved at vælge hhv. model 1, 2a, 2b, 3a og 3b i Svarerrapporten? I besvarelsen ønskes de samfundsøkonomiske omkostninger holdt op mod skyggepriserne ved at hæve yderligere hhv. CO2e-afgiften på landbrugets biologiske processer, CO2-afgiften på den øvrige del af ikke-kvotesektoren, CO2-afgiften på de kvoteomfattede virksomheder og CO2-afgiften på de kvoteomfattede virksomheder, der betaler en lavere afgiftssats (mineralogiske processer). De samfundsøkonomiske omkostninger ønskes opgjort både ekskl. og inkl. alle relevante sideeffekter fra bl.a. rekreative værdier, luft- og støjforurening, trængsel og kvælstofreduktioner.  Svar  

Spm. 492

Idet der henvises til ministerens svar på REU alm. del - spørgsmål 675 bedes nærmere oplyst, hvad der skal forstås ved begrebet "systemteknisk" i relation til etablering af en betinget gældseftergivelse?  Svar  

Spm. 493

Vil ministeren nærmere belyse, hvad der juridisk skulle være til hinder for, at Gældsstyrelsen kan betinge en eftergivelse af, at debitor ikke begår ny kriminalitet indenfor en årrække?  Svar  

Spm. 494

I det omfang ministeren mener, at gældende lov er til hinder for en betinget eftergivelse, bedes ministeren redegøre for, om en lovændring kan bane vejen for et system, hvor eftergivelse betinges af en kriminalitetsfri periode?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 878

Om hævelsen af dieselafgiften.

Samrådsspørgsmål

Spm. O

Samrådsspm. om at redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 14. maj 2023, som er relevante for Skatteudvalget, til økonomiministeren, kopi til skatteministeren