MomsMail 2024, uge 16

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Bliv klar til DMS Eksport inden 1. maj 2024
Har I styr på jeres listeindberetninger?
CBAM - indberetningen for Q1 2024 er åben

Bindende svar
Udenlandsk nonprofitorganisation - fast driftssted - lønsumsafgift
Momsfritagelse - Entréindtægt til museum og forestilling - Kulturel aktivitet

Afgørelser
Forhøjelse af momstilsvar - ikke godkendt fradrag for indgående moms af udgifter til opførelse af rækkehuse, der er udlejet til beboelse

Domme
Afvisning - formulering af påstande - retsuvished
Registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1 - værdiansættelse af brugt liebhaverkøretøj

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Dansk Revision

Bliv klar til DMS Eksport inden 1. maj 2024

Snart skal din virksomhed benytte Toldstyrelsens nye eksportsystem DMS Eksport og DMS Forsendelse til at indsende eksport- og forsendelsesangivelser.

Deloitte

Har I styr på jeres listeindberetninger?

Hvis ikke der er styr på data og processer omkring momsfrie EU-salg, risikerer sælger at få en ekstra regning for momsen! Det fremgår af et nyt udkast til styresignal.

PwC

CBAM - indberetningen for Q1 2024 er åben

For mange virksomheder vil det være anden gang, der skal afleveres CBAM-rapport i EU Kommissionens CBAM-register.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Udenlandsk nonprofitorganisation - fast driftssted - lønsumsafgift

SKM2024.222.SR

Spørger var en udenlandsk uafhængig nonprofitorganisation, etableret som et selskab med begrænset hæftelse. Spørger ønskede at udvide sine aktiviteter til andre lande i Europa. Derfor havde Spørger ansat en medarbejder i Danmark til at lede en dansk filial. Spørger ønskede at få bekræftet, at der ikke var tale om et fast driftssted i Danmark i henhold til selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Spørger ønskede desuden at få bekræftet, at Spørger ikke var lønsumsafgiftspligtig af de aktiviteter, som vil udføres i Danmark, jf. lønsumsafgiftsloven § 1.

Skatterådet bekræftede, at Spøger ikke ville blive begrænset skattepligtig til Danmark, idet der ikke blev anset udøvet erhverv gennem filialen. Som følge heraf bortfaldt to spørgsmål i relation til indkomstopgørelsen af filialens indkomst. Skatterådet bekræftede desuden, at Spørger ikke var lønsumsafgiftspligtig af de aktiviteter, som ville blive udført i Danmark.

 

Bindende svar: Momsfritagelse - Entréindtægt til museum og forestilling - Kulturel aktivitet

SKM2024.220.SR

Spørger driver et museum. I forbindelse med deres jubilæum påtænker Spørger at afholde en festuge, hvor der opføres en forestilling. Entrébillet til festugen giver de besøgende, udover adgang til museets område og almindelige udstillinger, adgang til en dags fuldt festugeprogram.

Spørgsmålet angik om Spørgers entréindtægter fra festugen var omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 6.

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørgers aktiviteter omfattet af festugens program udgør en samlet integreret kulturel ydelse, der er omfattet af momsfritagelsen.

Ved vurderingen lagde Skatterådet vægt på, at Spørgers aktiviteter i forbindelse med festugen har til formål at formidle museets snævert afgrænsede kulturelle budskab, ligesom aktiviteterne er en levendegørelse af museets almindelige udstilling og fortælling. I forhold til Spørgers forestilling lagde Skatterådet vægt på, at den vil blive skrevet specifikt til museet, og vil tage udgangspunkt i konkrete skelsættende begivenheder, at forestillingen vil blive opført på museets område med inddragelse af dets eksisterende udstillinger og bygninger, samt at det ikke er muligt at opføre forestillingen andre steder.

Spørgers entréindtægter fra festugen var således momsfritaget, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 6.

 

Afgørelse: Forhøjelse af momstilsvar - ikke godkendt fradrag for indgående moms af udgifter til opførelse af rækkehuse, der er udlejet til beboelse

SKM2024.234.LSR

Skattestyrelsen havde ikke godkendt selskabets fradrag for indgående afgift af udgifter til ombygning af en ejendom bestående af 31 rækkehuse, som selskabet efter endt opførelse tog i brug til momsfritaget udlejning. Landsskatteretten fandt, i overensstemmelse med Skattestyrelsen, at selskabet ikke havde ret til fradrag, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten lagde vægt på, at selskabet ikke havde godtgjort, at der var en oprindelig eller efterfølgende hensigt om at gennemføre afgiftspligtige transaktioner. Det fremlagte materiale understøttede tværtimod, at selskabet ombyggede ejendommen med henblik på at overdrage ejendommen eller selskabet til en investor med den bestående udlejningsaktivitet.

 

Dom: Afvisning - formulering af påstande - retsuvished

SKM2024.230.BR

Retten fandt, at skatteyderen ikke kunne få prøvet sine påstande, som de var formuleret. Sagen blev derfor afvist.

For skatteyderens principale påstand lagde retten vægt på, at den ikke var egnet til at danne grundlag for domskonklusioner, idet en stor del af påstanden mere havde karakter af anbringender. Retten lagde også vægt på, at der ikke længere bestod en retsuvished mellem parterne, idet skattemyndighederne allerede ved sagens behandling i det administrative system havde givet skatteyderen medhold.

For skatteyderens subsidiære påstand lagde retten vægt på, at også for denne var der ikke grundlag for en prøvelse, idet skatteyderen allerede havde fået medhold ved sagens behandling i det administrative system.

 

Dom: Registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1 - værdiansættelse af brugt liebhaverkøretøj

SKM2024.221.VLR

Sagen angik værdiansættelsen af en brugt Ferrari.

Landsretten udtalte bl.a., at Motorankenævnet ved værdiansættelsen af køretøjet havde inddraget annoncemateriale og oplysninger om køretøjets udstyr, kilometerstand og vedligeholdelsesstand, samt at landsretten ikke fandt grundlag for at fastslå, at der ikke var et marked i Danmark for Ferrari-køretøjer inkl. registreringsafgift.

På den baggrund og i øvrigt af de af byretten anførte grunde, var der ikke påvist fejl ved Motorankenævnets værdiansættelse. Byretten havde bl.a. anført, at der kræves et sikkert grundlag for at tilsidesætte Motorankenævnets afgørelse, og at der ikke var grundlag for på baggrund af en skønserklæring at tilsidesætte Motorankenævntes værdiansættelse.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0060480
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for selskabets udgifter da Skattestyrelsen har anset, at selskabet ikke har drevet økonomisk virksomhed, jf. momslovens §§ 3 og 4, samt tillige har anset, at selskabet ikke har opfyldt betingelserne for frivillig momsregistrering af erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom, jf. momslovens § 51. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-03-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 22-04-2024 - 21-05-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 25-04-2024 dom i C-657/22 Bitulpetrolium Serv
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - beskatning i overensstemmelse med princippet om den faktiske anvendelse af disse produkter - bilag I - de i dette direktiv fastsatte minimumsafgiftssatser for energiprodukter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - afgiftspligtens indtræden - artikel 63 - momsens forfald - artikel 78, stk. 1, litra a) - afgiftsgrundlag - tilbageføring af energiprodukter til afgiftsoplaget - betingelser, som er fastlagt i national ret - supplerende punktafgift og supplerende moms, der pålægges som sanktion for manglende iagttagelse af disse betingelser - proportionalitetsprincippet

Den 25-04-2024 indstilling i C-741/22 Casino de Spa m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse - momsfritagelse som støtte

Den 25-04-2024 indstilling i C-73/23 Chaudfontaine Loisirs
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse

Den 25-04-2024 dom i C-207/23 Finanzamt X (Prélèvement og transmission d’un bien à titre gratuit)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 16 - udtagning af en vare fra virksomheden og vederlagsfri overdragelse heraf til en anden afgiftspligtig person - tørring af træ og opvarmning af aspargesmarker fra et kraftvarmeværk, der er tilsluttet et biogasanlæg - artikel 74 - afgiftsgrundlag - kostpris - begrænsning til kun at omfatte omkostninger, der er pålagt indgående moms

Den 08-05-2024 dom i C-241/23 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Contrepartie en actions)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 73 - levering af varer og tjenesteydelser - apportindskud i form af fast ejendom - beskatningsgrundlag - modpart - egenkapital - nominel værdi - udstedelseskurs

Den 16-05-2024 indstilling i C-171/23 UP CAFFE
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ordning om fritagelse af små virksomheder - misbrug inden for momsretten ved stiftelse af et nyt selskab - EU-retligt forbud mod adfærd, der udgør misbrug, inden for momsretten - direkte anvendelighed over for bedømmelse af de faktiske omstændigheder ud fra en økonomisk betragtning

Den 16-05-2024 indstilling i C-184/23 Finanzamt T II
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, nr. 1), og artikel 4, stk. 4, andet afsnit - momsens anvendelsesområde - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte enheder, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - ydelser, der mod vederlag foretages mellem medlemmer af momsgruppen - afgiftspålæggelse af disse ydelser - ydelsesmodtager ikke momsfradragsberettiget - risiko for tab af afgiftsindtægter

Den 16-05-2024 dom i C-746/22 Slovenské Energetické Strojárne
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - regler for tilbagebetaling af moms til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - tilbagebetalingsmedlemsstatens anmodning om supplerende oplysninger - oplysninger, der skal gives inden for en frist på en måned - indstilling af proceduren som følge af manglende svar fra den afgiftspligtige person inden for denne frist - artikel 23 - afslag på at tage hensyn til oplysninger, der fremlægges for første gang under klagesagen - effektivitetsprincippet - princippet om momsens neutralitet - princippet om god forvaltning

 

Domme
C-509/22 Girelli Alcool

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7, stk. 4 - punktafgiftens forfald - overgang til forbrug - total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af en vare under en suspensionsordning - begrebet »hændelige omstændigheder« - tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder - uigenkaldeligt tab, der skyldes simpel uagtsomhed udvist af en ansat hos en godkendt oplagshaver

Domstolens dom:

1) Artikel 7, stk. 4, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF

skal fortolkes således, at

begrebet »hændelige omstændigheder« som omhandlet i denne bestemmelse i lighed med begrebet »force majeure« skal forstås således, at det omfatter usædvanlige og uforudsigelige omstændigheder, som den, der påberåber sig dem, ikke har nogen indflydelse på, og hvis konsekvenser den pågældende ikke har mulighed for at undgå, heller ikke selv om vedkommende udviser den størst mulige påpasselighed.

2) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118

skal fortolkes således, at

anerkendelsen af, at der foreligger »hændelige omstændigheder« som omhandlet i denne bestemmelse, kræver dels, at den totale ødelæggelse eller det uigenkaldelige tab af punktafgiftspligtige varer skyldes usædvanlige og uforudsigelige omstændigheder, som den omhandlede erhvervsdrivende ikke har nogen indflydelse på, hvilket er udelukket, når disse omstændigheder henhører under den erhvervsdrivendes ansvarsområde, dels at denne erhvervsdrivende har udvist den omhu, der normalt kræves i forbindelse med den pågældendes virksomhed, for at sikre sig mod følgerne af en sådan begivenhed.

3) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse er til hinder for en bestemmelse i national ret, hvorved forhold, der udgør simpel uagtsomhed, som kan tilskrives den omhandlede afgiftspligtige person, i alle tilfælde sidestilles med hændelige omstændigheder og force majeure. Når forhold, der udgør simpel uagtsomhed, som har ført til den totale ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af den punktafgiftspligtige vare, er begået i forbindelse med en denaturering, som på forhånd er blevet godkendt af de kompetente nationale myndigheder, skal denne ødelæggelse eller dette tab imidlertid anses for at være sket efter tilladelse fra de kompetente myndigheder i den pågældende medlemsstat, således at denne ødelæggelse eller dette tab ikke skal anses for at være overgang til forbrug som omhandlet i artikel 7 i direktiv 2008/118.

4) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118

skal fortolkes således, at

udtrykket »efter tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder« i denne bestemmelses første afsnit ikke skal forstås således, at det tillader medlemsstaterne generelt at fastsætte, at total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af punktafgiftspligtige varer under en afgiftssuspensionsordning ikke udgør en overgang til forbrug, når denne omstændighed skyldes simpel uagtsomhed.

C-68/23 Finanzamt O (Bons à usage unique)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 30a og 30b - elektronisk leverede vouchere - vouchere til ét formål og vouchere til flere formål - forudbetalte kort eller voucherkoder, der er beregnet til køb af digitalt indhold, og som er påført en »lande«-identifikator, der kun gør det pågældende digitale indhold tilgængeligt i den omhandlede medlemsstat

Domstolens dom:

1) Artikel 30a og artikel 30b, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv (EU) 2017/2455 af 5. december 2017 (»momsdirektivet«),

skal fortolkes således, at

kvalificeringen af en voucher som en »voucher til ét formål« som omhandlet i dette direktivs artikel 30a, nr. 2), udelukkende afhænger af de betingelser, der er fastsat i denne bestemmelse, og som omfatter betingelsen om, at leveringsstedet for den ydelse, der er bestemt til endelige forbrugere, og som voucheren relaterer sig til, skal være kendt på tidspunktet for udstedelsen af denne voucher, uanset om voucheren er genstand for overdragelser mellem afgiftspligtige personer, der handler i eget navn, og som er etableret på andre medlemsstaters område end den medlemsstat, hvor disse endelige forbrugere befinder sig.

2) Momsdirektivets artikel 30b, stk. 2,

skal fortolkes således, at

en afgiftspligtig persons videresalg af »voucher[e] til flere formål« som omhandlet i direktivets artikel 30a, nr. 3), kan pålægges merværdiafgift, forudsat at videresalget kvalificeres som en levering af ydelser, der gennemføres til fordel for den afgiftspligtige person, som til gengæld for disse vouchere foretager den faktiske overdragelse af varerne eller den faktiske levering af ydelserne til den endelige forbruger.

C-89/23 Companhia União de Crédito Popular

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - anvendelsesområde - økonomisk virksomhed - tjenesteydelser - artikel 135 - fritagelser i forbindelse med andre aktiviteter - ydelse af lån - auktionssalg af varer, der er pantsat - én enkelt ydelse - særskilte og uafhængige ydelser - hoved- eller sekundære ydelser

Domstolens dom:

Artikel 135, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

ydelser i forbindelse med afholdelse af auktionssalg af pantsatte varer ikke er sekundære i forhold til hovedydelserne i forbindelse med ydelse af lån mod pant i denne bestemmelses forstand, således at de ikke afgiftsmæssigt behandles på samme måde som hovedydelserne med hensyn til merværdiafgift.

C-133/23 Omya CZ

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 2, stk. 4, litra b), femte led - begrebet »mineralogiske processer« - elektricitet, der anvendes til drift af de maskiner, som anvendes til forarbejdning af kalksten udvundet fra stenbrud

Domstolens dom:

Artikel 2, stk. 4, litra b), femte led, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet

skal fortolkes således, at

anvendelsen af elektricitet til drift af maskiner, der anvendes til forarbejdning af kalksten, der udvindes fra et stenbrud, og som består af flere trin med knusning og formaling af denne kalksten, indtil der opnås fine og grove kalkstensfyldstoffer, ikke udgør en anvendelse af elektricitet med henblik på mineralogiske processer. Derimod udgør anvendelsen af elektricitet til drift af maskiner, der anvendes til at fremstille fine kalkholdige fyldstoffer, hvis overflade ændres, anvendelse af elektricitet med henblik på sådanne processer.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

European Parliament legislative resolution of 10 April 2024 on the proposal for a Council decision on the conclusion on behalf of the Union, of the amendment of the Agreement between the European Union and the Kingdom of Norway on administrative cooperation, combating fraud and recovery of claims in the field of value added tax (COM(2023)0736 – C9-0007/2024 – 2023/0419(NLE))

Promoting the repair of goods

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens delegerede forordning (EU) 2024/1072 af 25. januar 2024 om ændring af delegeret forordning (EU) 2015/2446 for så vidt angår afgørelser vedrørende bindende oplysninger på området toldværdiansættelse og afgørelser vedrørende bindende oprindelsesoplysninger

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/1071 af 12. april 2024 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 for så vidt angår afgørelser vedrørende bindende oplysninger på området toldværdiansættelse og indførelse af et elektronisk system til bindende oplysninger om oprindelse og værdiansættelse

Meddelelse til de økonomiske aktører — Ny runde af ansøgninger om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse industri- og landbrugsprodukter

 

Nyt fra EUR_LEX

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2024/964 af 21. marts 2024 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2024/966 af 21. marts 2024 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur, om ændring af forordning (ef) nr. 1966/94 og om ophævelse af forordning (ef) nr. 3176/94

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2024/965 af 21. marts 2024 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

 

Nyt fra Komotologi

Written consultation on a draft Commission Implementing Regulation on the derogations from the ‘originating products’ rules laid down in the Free Trade Agreement between the European Union and New Zealand that apply within the limits of annual quotas for certain products from New Zealand.

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) …/... of XXX granting Cabo Verde a temporary derogation from the rules on preferential origin laid down in Delegated Regulation (EU) 2015/2446, in respect of prepared or preserved fillets of tuna and tuna loins (raw, cooked and frozen), prepared or preserved mackerel fillets and prepared or preserved frigate tuna or frigate mackerel fillets

 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på skatteområdet
Oprettelsesdato: 17-04-2024
Høringsfrist: 15-05-2024

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 100 Forslag til lov om ændring af lov om spil. (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/2-24 fra Dansk Automat Brancheforening om gebyrbetaling for landbaserede spilleautomater

Spm. 3

Spm., om at kommentere præsentationen fra Dansk Automat Brancheforenings foretræde for udvalget den 3/4-24

Spm. 4

Spm., om konsekvenserne af den med lovforslaget foreslåede trappemodel for de mindre virksomheder, som f.eks. brune værtshuse, pizzeriaer m.v. i de mindre byer og ude på landet

Spm. 5

Spm., om den af Dansk Automatbranche Forening foreslåede trappemodel er provenuneutral eller om det vil være nødvendigt med et ekstra trin

L 138 Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Udmøntning af dele af aftale om reform af personskat).

Bilag

Bilag 4

Svar på udvalgsspørgsmål på alm. del vedrørende personskattereformen

L 182 Forslag til lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 17/4-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende foretræde om lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 218

Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet

Bilag 220

Henvendelse af 16/4-24 fra Danmarks Bridgeforbund vedrørende foretræde om moms på bridge og andre former for tankesport

Bilag 221

Henvendelse af 17/4-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende foretræde om regeringens kommende lovforslag om afgift på CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer

Bilag 222

Kopi af præsentation fra De Økonomiske Råd om Produktivitetsrapporten 2024

Bilag 224

Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen

Spørgsmål og svar

Spm. 365

Ekspertgruppen for en grøn skattereform belyser i deres endelige rapport, der blev offentliggjort den 21. februar 2024, konsekvenserne af en række forskellige modeller for beskatning af land- og skovbrugets ikke-energirelaterede udledninger. Ekspertgruppen har vurderet, hvordan modellerne vil påvirke risikoen for konkurser i landbruget. Ændringerne i konkursrisikoen er imidlertid som udgangspunkt alene vurderet på baggrund af den umiddelbare erhvervsbelastning. Således er beregningen af ændringen i konkursrisikoen efter adfærd alene foretaget for model 3a, jf. bilag 7.15 i rapporten. Vil ministeren på den baggrund afrapportere ændringerne i konkursrisikoen efter adfærd for hhv. planter, kvæg, grise, andre husdyr og samlet set for samtlige modeller? Ændringerne i konkursrisikoen bedes både afrapporteret i pct. af omsætningen og i forhold til antallet af bedrifter, sådan som det er sket i tabel 7.29 og tabel 7.30 i rapporten, der imidlertid alene afrapporterer effekterne før adfærd.  Svar  

Spm. 396

Vil ministeren give en status på EU-Kommissionens forslag KOM (2022) 701 om ”Moms i den digitale tidsalder”, og for hvordan det forventes at påvirke momspligten for korttidsudlejning af ferieboliger (sommerhuse) og boliger gennem platforme som Airbnb, herunder oplyse om regeringen vil modsætte sig, at EU skal bestemme om og i givet fald hvordan Danmark skal pålægge udlejning af boliger til ferieformål moms?  Svar  

Spm. 397

Kan ministeren oplyse, om ejeren af et dansk sommerhus alene i kraft af husets beliggenhed tæt på et hotel kan risikere at blive omfattet af en momspligt ved udlejning?  Svar  

Spm. 398

Kan ministeren oplyse, om det vil have betydning for en evt. momspligt, om ejeren af et sommerhus udlejer gennem et anerkendt bureau eller om ejeren selv står for udlejningen gennem en anerkendt platform som f.eks. Airbnb?  Svar  

Spm. 399

Kan ministeren oplyse, hvad der evt. adskiller hoteller fra udlejningssommerhuse og boliger udlejet gennem et bureau eller en anerkendt platform som f.eks. Airbnb?  Svar  

Spm. 405

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i tabt skatteprovenu at fjerne registreringsafgiften og vil ministeren samtidig oplyse, om det vil have en negativ effekt for klimaet, hvis man fjerner registreringsafgiften?  Svar  

Spm. 406

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i tabt skatteprovenu at fjerne afgiften på lystbåde-forsikringer?  Svar  

Spm. 472

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste provenumæssigt at afskaffe den kilometerbaserede afgift i årene 2025-2028 og varigt? Der henvises til aftalen om Deludmøntning af Grøn Fond, hvor der afsættes 250 mio. kr. årligt i 2025-2028 til en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler.  Svar  

Spm. 473

Vil ministeren oplyse, hvilken effekt det vil have på grænsehandlen med diesel, når dieselafgiften hæves med 50 øre pr. liter ekskl. moms? Der henvises til aftalen om Deludmøntning af Grøn Fond.  Svar  

Spm. 478

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. april 2024 fra Danmarks Bridgeforbund vedrørende foretræde om moms på bridge og andre former for tankesport, jf. SAU alm. del - bilag 220.  Svar  

Spm. 479

Vil ministeren oplyse, om en dansk indførelse af CO2 afgift på erhvervsfiskeri vil være i strid med EU’s Energibeskatningsdirektiv Art. 14, stk. 1, litra C?  Svar  

Spm. 483

Vil ministeren udarbejde en beregning, der viser, hvordan henholdsvis økologisk og konventionelt landbrug indenfor hver af produktionsgrenene planter, kvæg og grise vil blive påvirket i Svarer-rapportens tre afgiftsmodeller? Der ønskes oplysninger, der svarer til tabel 7.41 i rapporten. Herudover ønskes beregninger af erhvervsbelastningen fordelt på de 6 produktionsgrene (økologisk/konventionelt x planter/kvæg/grise). Der henvises til ”Grøn Skattereform – endelig afrapportering”, den 21. februar 2024.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 836

Om at indføre en dansk CO2-afgift på erhvervsfiskeriet.