![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Bliv klar til DMS Eksport inden 1. maj 2024
Har I styr på jeres listeindberetninger?
CBAM - indberetningen for Q1 2024 er åben
Bindende svar
Udenlandsk nonprofitorganisation - fast driftssted - lønsumsafgift
Momsfritagelse - Entréindtægt til museum og forestilling - Kulturel aktivitet
Afgørelser
Forhøjelse af momstilsvar - ikke godkendt fradrag for indgående moms af udgifter til opførelse af rækkehuse, der er udlejet til beboelse
Domme
Afvisning - formulering af påstande - retsuvished
Registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1 - værdiansættelse af brugt liebhaverkøretøj
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 domme
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Dansk RevisionBliv klar til DMS Eksport inden 1. maj 2024 Snart skal din virksomhed benytte Toldstyrelsens nye eksportsystem DMS Eksport og DMS Forsendelse til at indsende eksport- og forsendelsesangivelser. |
DeloitteHar I styr på jeres listeindberetninger? Hvis ikke der er styr på data og processer omkring momsfrie EU-salg, risikerer sælger at få en ekstra regning for momsen! Det fremgår af et nyt udkast til styresignal. |
PwCCBAM - indberetningen for Q1 2024 er åben For mange virksomheder vil det være anden gang, der skal afleveres CBAM-rapport i EU Kommissionens CBAM-register. |
Spørger var en udenlandsk uafhængig nonprofitorganisation, etableret som et selskab med begrænset hæftelse. Spørger ønskede at udvide sine aktiviteter til andre lande i Europa. Derfor havde Spørger ansat en medarbejder i Danmark til at lede en dansk filial. Spørger ønskede at få bekræftet, at der ikke var tale om et fast driftssted i Danmark i henhold til selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Spørger ønskede desuden at få bekræftet, at Spørger ikke var lønsumsafgiftspligtig af de aktiviteter, som vil udføres i Danmark, jf. lønsumsafgiftsloven § 1.
Skatterådet bekræftede, at Spøger ikke ville blive begrænset skattepligtig til Danmark, idet der ikke blev anset udøvet erhverv gennem filialen. Som følge heraf bortfaldt to spørgsmål i relation til indkomstopgørelsen af filialens indkomst. Skatterådet bekræftede desuden, at Spørger ikke var lønsumsafgiftspligtig af de aktiviteter, som ville blive udført i Danmark.
Spørger driver et museum. I forbindelse med deres jubilæum påtænker Spørger at afholde en festuge, hvor der opføres en forestilling. Entrébillet til festugen giver de besøgende, udover adgang til museets område og almindelige udstillinger, adgang til en dags fuldt festugeprogram.
Spørgsmålet angik om Spørgers entréindtægter fra festugen var omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 6.
Skatterådet kunne bekræfte, at Spørgers aktiviteter omfattet af festugens program udgør en samlet integreret kulturel ydelse, der er omfattet af momsfritagelsen.
Ved vurderingen lagde Skatterådet vægt på, at Spørgers aktiviteter i forbindelse med festugen har til formål at formidle museets snævert afgrænsede kulturelle budskab, ligesom aktiviteterne er en levendegørelse af museets almindelige udstilling og fortælling. I forhold til Spørgers forestilling lagde Skatterådet vægt på, at den vil blive skrevet specifikt til museet, og vil tage udgangspunkt i konkrete skelsættende begivenheder, at forestillingen vil blive opført på museets område med inddragelse af dets eksisterende udstillinger og bygninger, samt at det ikke er muligt at opføre forestillingen andre steder.
Spørgers entréindtægter fra festugen var således momsfritaget, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 6.
Skattestyrelsen havde ikke godkendt selskabets fradrag for indgående afgift af udgifter til ombygning af en ejendom bestående af 31 rækkehuse, som selskabet efter endt opførelse tog i brug til momsfritaget udlejning. Landsskatteretten fandt, i overensstemmelse med Skattestyrelsen, at selskabet ikke havde ret til fradrag, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten lagde vægt på, at selskabet ikke havde godtgjort, at der var en oprindelig eller efterfølgende hensigt om at gennemføre afgiftspligtige transaktioner. Det fremlagte materiale understøttede tværtimod, at selskabet ombyggede ejendommen med henblik på at overdrage ejendommen eller selskabet til en investor med den bestående udlejningsaktivitet.
Retten fandt, at skatteyderen ikke kunne få prøvet sine påstande, som de var formuleret. Sagen blev derfor afvist.
For skatteyderens principale påstand lagde retten vægt på, at den ikke var egnet til at danne grundlag for domskonklusioner, idet en stor del af påstanden mere havde karakter af anbringender. Retten lagde også vægt på, at der ikke længere bestod en retsuvished mellem parterne, idet skattemyndighederne allerede ved sagens behandling i det administrative system havde givet skatteyderen medhold.
For skatteyderens subsidiære påstand lagde retten vægt på, at også for denne var der ikke grundlag for en prøvelse, idet skatteyderen allerede havde fået medhold ved sagens behandling i det administrative system.
Sagen angik værdiansættelsen af en brugt Ferrari.
Landsretten udtalte bl.a., at Motorankenævnet ved værdiansættelsen af køretøjet havde inddraget annoncemateriale og oplysninger om køretøjets udstyr, kilometerstand og vedligeholdelsesstand, samt at landsretten ikke fandt grundlag for at fastslå, at der ikke var et marked i Danmark for Ferrari-køretøjer inkl. registreringsafgift.
På den baggrund og i øvrigt af de af byretten anførte grunde, var der ikke påvist fejl ved Motorankenævnets værdiansættelse. Byretten havde bl.a. anført, at der kræves et sikkert grundlag for at tilsidesætte Motorankenævnets afgørelse, og at der ikke var grundlag for på baggrund af en skønserklæring at tilsidesætte Motorankenævntes værdiansættelse.
Journalnr: 21/0060480
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for selskabets udgifter da Skattestyrelsen har anset, at selskabet ikke har drevet økonomisk virksomhed, jf. momslovens §§ 3 og 4, samt tillige har anset, at selskabet ikke har opfyldt betingelserne for frivillig momsregistrering af erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom, jf. momslovens § 51. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-03-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 25-04-2024 dom i C-657/22 Bitulpetrolium Serv
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - beskatning i overensstemmelse med princippet om den faktiske anvendelse af disse produkter - bilag I - de i dette direktiv fastsatte minimumsafgiftssatser for energiprodukter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - afgiftspligtens indtræden - artikel 63 - momsens forfald - artikel 78, stk. 1, litra a) - afgiftsgrundlag - tilbageføring af energiprodukter til afgiftsoplaget - betingelser, som er fastlagt i national ret - supplerende punktafgift og supplerende moms, der pålægges som sanktion for manglende iagttagelse af disse betingelser - proportionalitetsprincippet
Den 25-04-2024 indstilling i C-741/22 Casino de Spa m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse - momsfritagelse som støtte
Den 25-04-2024 indstilling i C-73/23 Chaudfontaine Loisirs
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse
Den 25-04-2024 dom i C-207/23 Finanzamt X (Prélèvement og transmission d’un bien à titre gratuit)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 16 - udtagning af en vare fra virksomheden og vederlagsfri overdragelse heraf til en anden afgiftspligtig person - tørring af træ og opvarmning af aspargesmarker fra et kraftvarmeværk, der er tilsluttet et biogasanlæg - artikel 74 - afgiftsgrundlag - kostpris - begrænsning til kun at omfatte omkostninger, der er pålagt indgående moms
Den 08-05-2024 dom i C-241/23 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Contrepartie en actions)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 73 - levering af varer og tjenesteydelser - apportindskud i form af fast ejendom - beskatningsgrundlag - modpart - egenkapital - nominel værdi - udstedelseskurs
Den 16-05-2024 indstilling i C-171/23 UP CAFFE
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ordning om fritagelse af små virksomheder - misbrug inden for momsretten ved stiftelse af et nyt selskab - EU-retligt forbud mod adfærd, der udgør misbrug, inden for momsretten - direkte anvendelighed over for bedømmelse af de faktiske omstændigheder ud fra en økonomisk betragtning
Den 16-05-2024 indstilling i C-184/23 Finanzamt T II
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, nr. 1), og artikel 4, stk. 4, andet afsnit - momsens anvendelsesområde - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte enheder, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - ydelser, der mod vederlag foretages mellem medlemmer af momsgruppen - afgiftspålæggelse af disse ydelser - ydelsesmodtager ikke momsfradragsberettiget - risiko for tab af afgiftsindtægter
Den 16-05-2024 dom i C-746/22 Slovenské Energetické Strojárne
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - regler for tilbagebetaling af moms til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - tilbagebetalingsmedlemsstatens anmodning om supplerende oplysninger - oplysninger, der skal gives inden for en frist på en måned - indstilling af proceduren som følge af manglende svar fra den afgiftspligtige person inden for denne frist - artikel 23 - afslag på at tage hensyn til oplysninger, der fremlægges for første gang under klagesagen - effektivitetsprincippet - princippet om momsens neutralitet - princippet om god forvaltning
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7, stk. 4 - punktafgiftens forfald - overgang til forbrug - total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af en vare under en suspensionsordning - begrebet »hændelige omstændigheder« - tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder - uigenkaldeligt tab, der skyldes simpel uagtsomhed udvist af en ansat hos en godkendt oplagshaver
Domstolens dom:
C-68/23 Finanzamt O (Bons à usage unique)1) Artikel 7, stk. 4, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF
skal fortolkes således, at
begrebet »hændelige omstændigheder« som omhandlet i denne bestemmelse i lighed med begrebet »force majeure« skal forstås således, at det omfatter usædvanlige og uforudsigelige omstændigheder, som den, der påberåber sig dem, ikke har nogen indflydelse på, og hvis konsekvenser den pågældende ikke har mulighed for at undgå, heller ikke selv om vedkommende udviser den størst mulige påpasselighed.
2) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118
skal fortolkes således, at
anerkendelsen af, at der foreligger »hændelige omstændigheder« som omhandlet i denne bestemmelse, kræver dels, at den totale ødelæggelse eller det uigenkaldelige tab af punktafgiftspligtige varer skyldes usædvanlige og uforudsigelige omstændigheder, som den omhandlede erhvervsdrivende ikke har nogen indflydelse på, hvilket er udelukket, når disse omstændigheder henhører under den erhvervsdrivendes ansvarsområde, dels at denne erhvervsdrivende har udvist den omhu, der normalt kræves i forbindelse med den pågældendes virksomhed, for at sikre sig mod følgerne af en sådan begivenhed.
3) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse er til hinder for en bestemmelse i national ret, hvorved forhold, der udgør simpel uagtsomhed, som kan tilskrives den omhandlede afgiftspligtige person, i alle tilfælde sidestilles med hændelige omstændigheder og force majeure. Når forhold, der udgør simpel uagtsomhed, som har ført til den totale ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af den punktafgiftspligtige vare, er begået i forbindelse med en denaturering, som på forhånd er blevet godkendt af de kompetente nationale myndigheder, skal denne ødelæggelse eller dette tab imidlertid anses for at være sket efter tilladelse fra de kompetente myndigheder i den pågældende medlemsstat, således at denne ødelæggelse eller dette tab ikke skal anses for at være overgang til forbrug som omhandlet i artikel 7 i direktiv 2008/118.
4) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118
skal fortolkes således, at
udtrykket »efter tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder« i denne bestemmelses første afsnit ikke skal forstås således, at det tillader medlemsstaterne generelt at fastsætte, at total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af punktafgiftspligtige varer under en afgiftssuspensionsordning ikke udgør en overgang til forbrug, når denne omstændighed skyldes simpel uagtsomhed.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 30a og 30b - elektronisk leverede vouchere - vouchere til ét formål og vouchere til flere formål - forudbetalte kort eller voucherkoder, der er beregnet til køb af digitalt indhold, og som er påført en »lande«-identifikator, der kun gør det pågældende digitale indhold tilgængeligt i den omhandlede medlemsstat
Domstolens dom:
C-89/23 Companhia União de Crédito Popular1) Artikel 30a og artikel 30b, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv (EU) 2017/2455 af 5. december 2017 (»momsdirektivet«),
skal fortolkes således, at
kvalificeringen af en voucher som en »voucher til ét formål« som omhandlet i dette direktivs artikel 30a, nr. 2), udelukkende afhænger af de betingelser, der er fastsat i denne bestemmelse, og som omfatter betingelsen om, at leveringsstedet for den ydelse, der er bestemt til endelige forbrugere, og som voucheren relaterer sig til, skal være kendt på tidspunktet for udstedelsen af denne voucher, uanset om voucheren er genstand for overdragelser mellem afgiftspligtige personer, der handler i eget navn, og som er etableret på andre medlemsstaters område end den medlemsstat, hvor disse endelige forbrugere befinder sig.
2) Momsdirektivets artikel 30b, stk. 2,
skal fortolkes således, at
en afgiftspligtig persons videresalg af »voucher[e] til flere formål« som omhandlet i direktivets artikel 30a, nr. 3), kan pålægges merværdiafgift, forudsat at videresalget kvalificeres som en levering af ydelser, der gennemføres til fordel for den afgiftspligtige person, som til gengæld for disse vouchere foretager den faktiske overdragelse af varerne eller den faktiske levering af ydelserne til den endelige forbruger.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - anvendelsesområde - økonomisk virksomhed - tjenesteydelser - artikel 135 - fritagelser i forbindelse med andre aktiviteter - ydelse af lån - auktionssalg af varer, der er pantsat - én enkelt ydelse - særskilte og uafhængige ydelser - hoved- eller sekundære ydelser
Domstolens dom:
C-133/23 Omya CZArtikel 135, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
ydelser i forbindelse med afholdelse af auktionssalg af pantsatte varer ikke er sekundære i forhold til hovedydelserne i forbindelse med ydelse af lån mod pant i denne bestemmelses forstand, således at de ikke afgiftsmæssigt behandles på samme måde som hovedydelserne med hensyn til merværdiafgift.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 2, stk. 4, litra b), femte led - begrebet »mineralogiske processer« - elektricitet, der anvendes til drift af de maskiner, som anvendes til forarbejdning af kalksten udvundet fra stenbrud
Domstolens dom:
Artikel 2, stk. 4, litra b), femte led, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet
skal fortolkes således, at
anvendelsen af elektricitet til drift af maskiner, der anvendes til forarbejdning af kalksten, der udvindes fra et stenbrud, og som består af flere trin med knusning og formaling af denne kalksten, indtil der opnås fine og grove kalkstensfyldstoffer, ikke udgør en anvendelse af elektricitet med henblik på mineralogiske processer. Derimod udgør anvendelsen af elektricitet til drift af maskiner, der anvendes til at fremstille fine kalkholdige fyldstoffer, hvis overflade ændres, anvendelse af elektricitet med henblik på sådanne processer.
Bekendtgørelse om efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på skatteområdet
Oprettelsesdato: 17-04-2024
Høringsfrist: 15-05-2024
Spm. 1 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 4 | Svar på udvalgsspørgsmål på alm. del vedrørende personskattereformen |
Bilag 3 | Henvendelse af 17/4-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende foretræde om lovforslaget |
Bilag 218 |
Bilag 220 |
Bilag 221 |
Bilag 222 | Kopi af præsentation fra De Økonomiske Råd om Produktivitetsrapporten 2024 |
Bilag 224 |
Spm. 365 |
Spm. 396 |
Spm. 397 |
Spm. 398 |
Spm. 399 |
Spm. 405 |
Spm. 406 |
Spm. 472 |
Spm. 473 |
Spm. 478 |
Spm. 479 |
Spm. 483 |
Spm. S 836 |