MomsMail 2024, uge 14

Kære læser !

Jeg håber, du har haft en god påske. Hermed de sidste to ugers nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Private effekter i gulpladebiler er et no-go
Grænsehandelskoncepter: Svært at undgå dansk moms
Højesteret: Forsikringsselskab havde ikke ret til yderligere momsgodtgørelse
Responsible Tax Matters: Uncovering different aspects of ESG in tax
Den grønne skattereform

Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - genoptagelse - ændring af praksis - overgangsbestemmelse - beregning af overskudsvarmeafgift i 2022 og 2023

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Private effekter i gulpladebiler er et no-go

Det kan få store økonomiske konsekvenser, hvis en varebil på gule plader stoppes i tolden eller af politiet, og det konstateres, at der i bilen medbringes private effekter eller passagerer, som ikke har med virksomheden at gøre.

BDO

Grænsehandelskoncepter: Svært at undgå dansk moms

Virksomheder, der vil sælge til danske forbrugere med tysk moms, må ikke på nogen måde - hverken direkte eller indirekte - involvere sig i transporten af varerne, hvis konceptet skal holde vand.

Kammeradvokaten

Højesteret: Forsikringsselskab havde ikke ret til yderligere momsgodtgørelse

Højesteret har fastslået, at et forsikringsselskab ikke havde ret til at medregne omsætningen fra dets filial i Norge ved beregningen af selskabets godtgørelse af (dansk) moms.

KPMG Acor Tax

Responsible Tax Matters: Uncovering different aspects of ESG in tax

In this first edition of 2024, we focus on two different aspects of ESG in tax: on the one hand, Country-by-Country reporting, tax transparency, and the issue of tax washing. On the other hand, carbon pricing and taxes, with a look at lessons from the first CBAM reporting quarter, and the recent publication of a proposal for carbon tax in the agriculture sector in Denmark.

Redmark

Den grønne skattereform

Den grønne skattereform og indførelsen af en CO2-afgift på landbruget fylder meget i pressen i tiden, men den grønne skattereform er også relevant for industrien og andre virksomheder. Formålet med den grønne skattereform er at skabe økonomiske incitamenter til at omstille energiforbruget og derved reducere CO2-udledningen. Den grønne skattereform vil derfor resultere i, at omkostningerne […]

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal - genoptagelse - ændring af praksis - overgangsbestemmelse - beregning af overskudsvarmeafgift i 2022 og 2023

23-2092140

Styresignalet beskriver en praksisændring og muligheden for genoptagelse af afgiftstilsvar efter gasafgiftsloven, kulafgiftsloven og mineralolieafgiftsloven som følge af en afgørelse fra Skatterådet om ekstern overskudsvarmeafgift - offentliggjort som SKM2024.29.SR. Ved ekstern overskudsvarme forstås overskudsvarme, der afsættes.

Baggrunden for praksisændringen er, at Skattestyrelsen har administreret ændringerne om beregning af ekstern overskudsvarmeafgift i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1 og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021ud fra den forståelse, at de uden undtagelse var trådt i kraft den 1. januar 2022.

Skatterådet traf imidlertid afgørelse om, at ophævelsen af den såkaldte vederlagsregel i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1 og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021 var omfattet af overgangsbestemmelsen i § 7, stk. 4, 1. pkt., i lov nr. 2606 af 28. december 2021, hvorefter de hidtil gældende regler finder anvendelse indtil den 1. januar 2024 for aftaler om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022.

Skatterådets afgørelse har den afledte virkning, at for aftaler om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022 finder ændringerne i reglerne om ekstern overskudsvarmeafgift i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1, og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021 ikke anvendelse i 2022 og 2023.

Ændres der den 1. januar 2022 eller senere på en aftale om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022, finder ændringerne i reglerne om ekstern overskudsvarmeafgift i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1, og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021 dog anvendelse for den eller de ændrede aftaler.

Det er i styresignalet beskrevet, hvordan praksis for beregning af ekstern overskudsvarmeafgift i mineralolie-, gas- og kulafgiftsloven i 2022 og 2023 ændres i overensstemmelse hermed.

Der kan for aftaler om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022 ske genoptagelse af afgørelser eller angivelser om beregning af overskudsvarmeafgift i medfør af gasafgiftslovens § 10, stk. 9, kulafgiftslovens § 8, stk. 8, og mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 9, for afgiftsperioder i 2022 og 2023.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0068782
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af momstilsvaret for fire afgiftsperioder. Landsskatteretten pålægger Skattestyrelsen at genoptage tilsvaret for én af de omhandlede perioder.
Afsagt: 26-02-2024

Journalnr: 22/0074342
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvaret. Forhøjelsen skyldes ikke godkendt fradrag for købsmoms på grund af manglende dokumentation, og ikke godkendt fradrag for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-02-2024

Journalnr: 18/0001320
Salg af brugte biler
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmoms vedrørende tre køretøjer, idet brugtmomsordningen ikke kan anvendes og nedsættelse af købsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen af salgsmomsen delvist og godkender den angivne købsmoms.
Afsagt: 29-02-2024

Journalnr: 21/0110284
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset, at indehaveren ikke har udøvet økonomisk virksomhed, hvorfor virksomheden ikke opfylder betingelserne for at være frivilligt registreret for moms af erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom, jf. momslovens § 51, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-03-2024

Journalnr: 21/0115061
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 26-02-2024

Journalnr: 21/0041872
Diverse afgifter
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af chokolade- og sukkervareafgift, råstofafgift af nødder, vinafgift, spiritusafgift, tobaksafgift og forbrugsafgift af kaffe. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2024

Journalnr: 21/0001050
Fradrag for elafgift
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for elafgift grundet manglende dokumentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 08-04-2024 - 07-05-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-04-2024 dom i C-122/23 Legafact
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - omsætningsafgifter - særordning for små virksomheder - årsomsætning - forskelsbehandling af afgiftspligtige personer - national lovgivning, der pålægger en person moms i tilfælde af for sen indgivelse af en ansøgning om registrering - straffende karakter

Den 11-04-2024 dom i C-316/22 Gabel Industria Tessile og Canavesi
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - punktafgifter - elektricitet - national lovgivning om indførelse af en tillægspunktafgift på elektrisk energi - ingen særlige formål - tillægsafgift, som de nationale retsinstanser anser for at være i strid med direktiv 2008/118/EF - den endelige forbrugers tilbagesøgning af den uretmæssigt betalte afgift er kun mulig hos leverandøren - artikel 288 TEUF - direkte virkning - effektivitetsprincippet

Den 11-04-2024 indstilling i C-709/22 Syndyk Masy Upadlosci A
Fiskale bestemmelser

Skal bestemmelserne i Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/310 af 18. februar 2019 om tilladelse til, at Polen indfører en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 226, i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem 1 , (herefter »Rådets afgørelse 2019/310«), bestemmelserne i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem 2 , (herefter »direktiv 2006/112«), og i særdeleshed artikel 395 og artikel 273 heri, samt proportionalitetsprincippet og [...]

Den 11-04-2024 dom i C-770/22 OSTP Italy
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - domme afsagt i første instans om annullation af toldforanstaltninger vedrørende Den Europæiske Unions traditionelle egne indtægter - disse dommes umiddelbare eksigibilitet - ingen suspension af fuldbyrdelsen af domme

Den 18-04-2024 dom i C-509/22 Girelli Alcool
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7, stk. 4 - punktafgiftens forfald - overgang til forbrug - total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af en vare under en suspensionsordning - begrebet »hændelige omstændigheder« - tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder - uigenkaldeligt tab, der skyldes simpel uagtsomhed udvist af en ansat hos en godkendt oplagshaver

Den 18-04-2024 dom i C-68/23 Finanzamt O (Bons à usage unique)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 30a og 30b - elektronisk leverede vouchere - vouchere til ét formål og vouchere til flere formål - forudbetalte kort eller voucherkoder, der er beregnet til køb af digitalt indhold, og som er påført en »lande«-identifikator, der kun gør det pågældende digitale indhold tilgængeligt i den omhandlede medlemsstat

Den 18-04-2024 dom i C-89/23 Companhia União de Crédito Popular
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - anvendelsesområde - økonomisk virksomhed - tjenesteydelser - artikel 135 - fritagelser i forbindelse med andre aktiviteter - ydelse af lån - auktionssalg af varer, der er pantsat - én enkelt ydelse - særskilte og uafhængige ydelser - hoved- eller sekundære ydelser

Den 18-04-2024 dom i C-133/23 Omya CZ
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 2, stk. 4, litra b), femte led - begrebet »mineralogiske processer« - elektricitet, der anvendes til drift af de maskiner, som anvendes til forarbejdning af kalksten udvundet fra stenbrud

Den 25-04-2024 dom i C-657/22 Bitulpetrolium Serv
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - beskatning i overensstemmelse med princippet om den faktiske anvendelse af disse produkter - bilag I - de i dette direktiv fastsatte minimumsafgiftssatser for energiprodukter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - afgiftspligtens indtræden - artikel 63 - momsens forfald - artikel 78, stk. 1, litra a) - afgiftsgrundlag - tilbageføring af energiprodukter til afgiftsoplaget - betingelser, som er fastlagt i national ret - supplerende punktafgift og supplerende moms, der pålægges som sanktion for manglende iagttagelse af disse betingelser - proportionalitetsprincippet

Den 25-04-2024 indstilling i C-741/22 Casino de Spa m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse - momsfritagelse som støtte

Den 25-04-2024 indstilling i C-73/23 Chaudfontaine Loisirs
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse

Den 25-04-2024 dom i C-207/23 Finanzamt X (Prélèvement og transmission d’un bien à titre gratuit)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 16 - udtagning af en vare fra virksomheden og vederlagsfri overdragelse heraf til en anden afgiftspligtig person - tørring af træ og opvarmning af aspargesmarker fra et kraftvarmeværk, der er tilsluttet et biogasanlæg - artikel 74 - afgiftsgrundlag - kostpris - begrænsning til kun at omfatte omkostninger, der er pålagt indgående moms

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Nedsatte momssatser for elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter

 

Nyt fra Parlamentet

Answer for question E-003189/23

Faster and safer tax excess relief ('FASTER')

EU tax achievements: Looking back (and forward)

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Sag C-377/23, Sancra: Domstolens kendelse (Syvende Afdeling) af 5. februar 2024 — DC mod Autoridade Tributária e Aduaneira (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Supremo Tribunal Administrativo — Portugal) (Præjudiciel forelæggelse – artikel 99 i Domstolens procesreglement – besvarelse, der klart kan udledes af retspraksis – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – skatte- og afgiftskontrol – salg af brugte køretøjer til de endelige forbrugere – momspligtige transaktioner – artikel 73 og 78 – afgiftsgrundlag – princippet om afgiftsneutralitet – fejlagtig fakturering af en momssats på nul – skatte- og afgiftsmyndighedens anvendelse af den normale momssats – skyldig moms inkluderet i salgsprisen)

Sag C-399/23, Osóquim: Domstolens kendelse (Ottende Afdeling) af 6. februar 2024 — MB mod Autoridade Tributária e Aduaneira (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa — CAAD) — Portugal) (Præjudiciel forelæggelse – artikel 99 i Domstolens procesreglement – besvarelse, der klart kan udledes af retspraksis – afgift på motorkøretøjer – brugte køretøjer fra andre medlemsstater – reduktionsprocenter knyttet til kommercielle afskrivninger – beregning baseret på en cylinderkomponent og en miljøkomponent – anvendelse af forskellige reduktionsprocenter på hver afgiftskomponent)

Kommissionens delegerede forordning (EU) 2024/950 af 15. januar 2024 om ændring af delegeret forordning (EU) 2019/1602 for så vidt angår anvendelsesdatoen og de tilfælde, hvor toldmyndighederne skal fratrække de mængder, der er anført i toldangivelsen, fra den samlede tilladte mængde, der er angivet i det fælles sundhedsimportdokument (CHED-dokumentet)

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/904 af 25. marts 2024 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 32/2000 med henblik på forlængelse af EU-toldkontingenterne for forarbejdede varer af jute og kokos

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/964 af 21. marts 2024 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/965 af 21. marts 2024 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/966 af 21. marts 2024 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur, om ændring af forordning (EF) nr. 1966/94 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 3176/94

Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

Sag C-733/22, Valentina Heights: Domstolens dom (Syvende Afdeling) af 8. februar 2024 — Direktor na Direktsia »Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika« — Sofia pri Tsentralno upravlenie na Natsionalnata agentsia za prihodite mod »Valentina Heights« EOOD (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Varhoven administrativen sad — Bulgarien) [Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem (moms) – direktiv 2006/112/EF – artikel 98 – medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat momssats på visse leveringer af varer og tjenesteydelser – bilag III, nr. 12) – nedsat momssats for ophold på hoteller og lignende etablissementer – udelukkende anvendelse af denne sats på opholdsfaciliteter, der har en klassificeringsattest – princip om afgiftens neutralitet]

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/967 af 2. april 2024 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2019/1996 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse former for sukkermajs, tilberedt eller konserveret, i form af kerner, med oprindelse i Kongeriget Thailand efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1036

Berigtigelse til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2023/265 af 9. februar 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af keramiske fliser med oprindelse i Indien og Tyrkiet (EUT L 41 af 10.2.2023)

 

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 119 A Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).
Vedtaget den 4. april 2024

L 119 B Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).
Vedtaget den 4. april 2024

L 119 C Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, kildeskatteloven og forskellige andre love. (Godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige vareområde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat, mulighed for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgørelsesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning af reglerne om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register over erhvervsfiskere med B-status m.v.)
Vedtaget den 4. april 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 100 Forslag til lov om ændring af lov om spil. (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).

Bilag

Bilag 9

Præsentation fra Dansk Automat Brancheforenings foretræde for udvalget den 3/4-24

Spørgsmål og svar

Spm. 3

Spm., om at kommentere præsentationen fra Dansk Automat Brancheforenings foretræde for udvalget den 3/4-24

Spm. 4

Spm., om konsekvenserne af den med lovforslaget foreslåede trappemodel for de mindre virksomheder, som f.eks. brune værtshuse, pizzeriaer m.v. i de mindre byer og ude på landet

Spm. 5

Spm., om den af Dansk Automatbranche Forening foreslåede trappemodel er provenuneutral eller om det vil være nødvendigt med et ekstra trin

L 119 A Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 16

L 119 A - svar på spm. 16 om, hvordan de aftalte smagsbegrænsninger på nikotinprodukter forventes at påvirke provenuet fra nikotinafgiftenUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 119 A - svar på spm. 16 (pdf-version)

Spm. 17

L 119 A - svar på spm. 17 om, hvordan producenter af nikotinprodukter forventes at kunne købe skattemærker fra Skatteforvaltningen med den nye afgiftskodeUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 119 A - svar på spm. 17 (pdf-version)

Spm. 18

L 119 A - svar på spm. 18 om den aftalte afgiftsforhøjelse på nikotinprodukter skal EU-notificeresSAU L 119 A - svar på spm. 18 (pdf-version)
Udvalgsspørgsmål (pdf-version)

L 138 Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Udmøntning af dele af aftale om reform af personskat).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 192

Henvendelse af 26/03-2024 fra KPMG Acor Tax vedr. skatteministerens svar på SAU L 119 – spørgsmål 12

Bilag 194

Kopi af ERU, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 128: MFU spm. om, hvor mange penge det koster den danske stat i eksempelvis tabte skatte- og momsindtægter, udgifter til konkursbegæringer m.v., at selskaber med begrænset ansvar såsom aktieselskaber, anpartsselskaber m.v., hvert år går konkurs

Bilag 195

Kopi af TRU alm. del - svar på MFU spm. 264 om konsekvenserne ved Liberal Alliances forslag om at fjerne registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler

Bilag 196

Henvendelse af 2/4-24 fra Bahareh Omrani om ny gældsaftale i Gældsstyrelsen

Bilag 202

Statsministerens april-redegørelse for regeringens lovprogram 2023-24 for så vidt angår skatteministerens lovforslag

Spørgsmål og svar

Spm. 358

Vil ministeren redegøre for, hvilke typer renteudgifter vedr. offentlig gæld, der ikke er fradragsberettiget? Herunder bedes ministeren redegøre for, hvad argumenterne er for, at der ikke gives fradrag for de respektive typer af gæld.  Svar  

Spm. 368

Vil ministeren oplyse, om det er lovligt at bruge landbrugsdiesel, som er omfattet af afgiftsgodtgørelse, i traktorer eller andre landbrugsmaskiner til demonstrationer eller blokader af trafikken, og dermed uden for den pågældende bedrifts ejendom til ikke-erhvervsmæssige eller ikke-momspligtige aktiviteter inden for jordbrug? Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad sanktionerne er for ulovlig anvendelse af landbrugsdiesel.  Svar  

Spm. 414

Vil ministeren kommentere Ekstra Bladets video ”Danskerne klynker: Svenskerne jubler” fra den 26. november 2023 (www.ekstrabladet.dk)?  Svar  

Spm. 415

Vil ministeren fremlægge et overblik over aktuelle datagrundlag og beregninger af grænsehandlen for nikotinprodukter købt i Sverige, samt give et opdateret estimat på hvor meget omsætning og tabt afgiftsprovenu Danmark går glip af?  Svar  

Spm. 416

Vil ministeren redegøre for, hvordan den kommende afgiftsstigning for nikotinposer vil påvirke grænsehandlen af disse produkter fra Sverige? Der henvises til den politiske aftale ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol” indgået den 14. november 2023.  Svar  

Spm. 417

Vil ministeren redegøre for, hvordan det kommende smagsforbud for nikotinposer vil påvirke grænsehandlen af disse produkter fra Sverige? Der henvises til den politiske aftale ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol” indgået den 14. november 2023.  Svar  

Spm. 418

Vil ministeren redegøre for, hvordan det kommende smagsforbud for nikotinposer og den kommende afgiftsstigning for nikotinposer vil påvirke det illegale marked af disse produkter i Danmark? Ministeren bedes inddrage erfaringer fra smagsforbuddet på e-cigaretter, som smagsforbuddet på nikotinposer lægger sig op ad. Der henvises til den politiske aftale ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol” indgået den 14. november 2023.  Svar  

Spm. 420

Vil ministeren sende udvalget sit talepapir og det omtalte faktaark fra samrådet den 4. april 2024 om gældsinddrivelse, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål H, I og J?  Svar  

Spm. 421

I fortsættelse af svar på spørgsmål 337 ønskes svar på følgende præcisering: Idet bemærkes, at spørgsmålet intet har med modregning at gøre ønskes oplyst, om staten har gjort udlæg/arrest i den fordring, som skatteyderen har på tredjemand jf. den i spørgsmålet nævnte artikel fra Nordjyske.  Svar  

Spm. 422

Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 5. april 2024 om nul-moms på indenrigsflyvninger og det af ministeren omtalte notat fra marts 2023, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K og L?Svaret bedes tillige sendt til Transportudvalget og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget  Svar  

Spm. 423

Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 5. april 2024 om nul-moms på indenrigsflyvninger, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K og L?Svaret bedes tillige sendt til Transportudvalget og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget  Svar  

Spm. 424

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om samrådsspørgsmål H-J afholdt den 4. april 2024 opstille en udtømmende liste over, hvad der indgår i beregningen af en borgers rådighedsbeløb i forbindelse med lønindeholdelse? Desuden bedes der redegjort for eventuelt yderligere kriterier og faktorer, der har betydning for den individuelle vurdering af lønindeholdelse.  Svar  

Spm. 425

Vil ministeren redegøre for historikken for systemfejl i gældsinddrivelsen og i hvilke perioder borgerne ikke har haft mulighed for at afdrage på deres gæld siden 1990?  Svar  

Spm. 426

Vil ministeren oplyse, hvad der gælder i forhold til rentetilskrivning for borgere, der ikke har haft mulighed for at afdrage på gæld til det offentlige på grund af systemfejl?  Svar  

Spm. 427

Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er for at inddrive gæld til det offentlige fra selvstændige og andre uden A-indkomst, herunder om disse muligheder er lige så effektive som lønindeholdelse?  Svar  

Spm. 428

Vil ministeren oversende et opdateret skøn over antallet af klager over lønindeholdelse for 1. kvartal 2024?  Svar  

Spm. 430

Vil ministeren oplyse, hvad provenuforventningerne for statsfinanserne var til aftale om grøn skattereform, da den blev indgået i juni 2022, samt hvad provenuforventningerne er til den del af CO2-afgiften, som Skatteministeriet med forslag til ny emissionsafgiftslov og følgelovforslag lægger op til at bl.a. fjernvarmeselskaber m.fl. skal betale, selv hvis selskaberne laver CO2-fangst og derfor ikke udleder CO2’en, herunder om det i beregningerne af provenukonsekvenserne af aftale om grøn skattereform indgik i beregningerne, at der skulle betales CO2-afgift af CO2, der indfanges og derfor ikke udledes?  Svar  

Spm. 431

Kan ministeren bekræfte, at det principielt er muligt at løse de statsstøtteretlige udfordringer, Skatteministeriet peger på ved at hæve CO2-afgiften for mineralogiske processer til 150 kr./ton CO2, således spændet op til den afgift på 750 kr./ton CO2, som f.eks. fjernvarmeselskaber skal betale, mindskes, og dermed vil der ikke være en statsstøtteretlig udfordring?  Svar  

Spm. 432

Vil ministeren oplyse, hvilke helt konkrete skatteretlige hjemler, der ligger til grund for vurderingen af, at der ikke kan indføres én samlet CO2-afgift, som det blev aftalt med grøn skattereform, da den blev indgået i juni 2022?  Svar  

Spm. 433

Vil ministeren forholde sig til kronikken ”Skatteministeriet spænder ben for storstilet satsning”, Børsen, den 20. marts 2024, herunder især hvad ministeren mener om, at direktørerne for en lang række store fjernvarmeselskaber mener, at ”Der vil ligeledes være en reel risiko for, at de nuværende projekter ikke kan gennemføres, og flere aktører vil falde fra. Den naturlige konsekvens bliver derfor, at flere selskaber vil fortsætte med at udlede CO2 indtil, vi er sikret rimelige rammevilkår. Den tid har vi ikke. Klimaforandringerne venter ikke på, at Skatteministeriet får rettet op på den alvorlige fejl, ministeriet er på vej til at begå. Der skal derfor lyde en klar opfordring fra medunderskriverne af dette debatindlæg til Skatteministeriet: Fjernafgiften for den CO2, vi ikke udleder”? (”Fjern afgiften på den CO2, vi ikke udleder”, Børsen, den 20. marts 2024).  Svar  

Spm. 434

Vil ministeren bekræfte, at Danmark har ret til ikke at opkræve CO2-afgift af CO2, der fanges og lagres, såfremt Danmark ikke opretholder den særligt lave sats for de mineralogiske processer i forslaget til ny emissionsafgiftslov?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 789

Om at beregne tab af job i landbrugets følgeerhverv på baggrund af Svarer-rapportens udregninger.