![]() |
Kære læser !
Jeg håber, du har haft en god påske. Hermed de sidste to ugers nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Private effekter i gulpladebiler er et no-go
Grænsehandelskoncepter: Svært at undgå dansk moms
Højesteret: Forsikringsselskab havde ikke ret til yderligere momsgodtgørelse
Responsible Tax Matters: Uncovering different aspects of ESG in tax
Den grønne skattereform
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - genoptagelse - ændring af praksis - overgangsbestemmelse - beregning af overskudsvarmeafgift i 2022 og 2023
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOPrivate effekter i gulpladebiler er et no-go Det kan få store økonomiske konsekvenser, hvis en varebil på gule plader stoppes i tolden eller af politiet, og det konstateres, at der i bilen medbringes private effekter eller passagerer, som ikke har med virksomheden at gøre. |
BDOGrænsehandelskoncepter: Svært at undgå dansk moms Virksomheder, der vil sælge til danske forbrugere med tysk moms, må ikke på nogen måde - hverken direkte eller indirekte - involvere sig i transporten af varerne, hvis konceptet skal holde vand. |
KammeradvokatenHøjesteret: Forsikringsselskab havde ikke ret til yderligere momsgodtgørelse Højesteret har fastslået, at et forsikringsselskab ikke havde ret til at medregne omsætningen fra dets filial i Norge ved beregningen af selskabets godtgørelse af (dansk) moms. |
KPMG Acor TaxResponsible Tax Matters: Uncovering different aspects of ESG in tax In this first edition of 2024, we focus on two different aspects of ESG in tax: on the one hand, Country-by-Country reporting, tax transparency, and the issue of tax washing. On the other hand, carbon pricing and taxes, with a look at lessons from the first CBAM reporting quarter, and the recent publication of a proposal for carbon tax in the agriculture sector in Denmark. |
RedmarkDen grønne skattereform og indførelsen af en CO2-afgift på landbruget fylder meget i pressen i tiden, men den grønne skattereform er også relevant for industrien og andre virksomheder. Formålet med den grønne skattereform er at skabe økonomiske incitamenter til at omstille energiforbruget og derved reducere CO2-udledningen. Den grønne skattereform vil derfor resultere i, at omkostningerne […] |
Styresignalet beskriver en praksisændring og muligheden for genoptagelse af afgiftstilsvar efter gasafgiftsloven, kulafgiftsloven og mineralolieafgiftsloven som følge af en afgørelse fra Skatterådet om ekstern overskudsvarmeafgift - offentliggjort som SKM2024.29.SR. Ved ekstern overskudsvarme forstås overskudsvarme, der afsættes.
Baggrunden for praksisændringen er, at Skattestyrelsen har administreret ændringerne om beregning af ekstern overskudsvarmeafgift i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1 og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021ud fra den forståelse, at de uden undtagelse var trådt i kraft den 1. januar 2022.
Skatterådet traf imidlertid afgørelse om, at ophævelsen af den såkaldte vederlagsregel i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1 og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021 var omfattet af overgangsbestemmelsen i § 7, stk. 4, 1. pkt., i lov nr. 2606 af 28. december 2021, hvorefter de hidtil gældende regler finder anvendelse indtil den 1. januar 2024 for aftaler om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022.
Skatterådets afgørelse har den afledte virkning, at for aftaler om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022 finder ændringerne i reglerne om ekstern overskudsvarmeafgift i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1, og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021 ikke anvendelse i 2022 og 2023.
Ændres der den 1. januar 2022 eller senere på en aftale om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022, finder ændringerne i reglerne om ekstern overskudsvarmeafgift i medfør af § 2, nr. 1, § 3, nr. 1, og § 4, nr. 1, i lov nr. 2606 af 28. december 2021 dog anvendelse for den eller de ændrede aftaler.
Det er i styresignalet beskrevet, hvordan praksis for beregning af ekstern overskudsvarmeafgift i mineralolie-, gas- og kulafgiftsloven i 2022 og 2023 ændres i overensstemmelse hermed.
Der kan for aftaler om levering af overskudsvarme indgået før den 1. januar 2022 ske genoptagelse af afgørelser eller angivelser om beregning af overskudsvarmeafgift i medfør af gasafgiftslovens § 10, stk. 9, kulafgiftslovens § 8, stk. 8, og mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 9, for afgiftsperioder i 2022 og 2023.
Journalnr: 22/0068782
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af momstilsvaret for fire afgiftsperioder. Landsskatteretten pålægger Skattestyrelsen at genoptage tilsvaret for én af de omhandlede perioder.
Afsagt: 26-02-2024
Journalnr: 22/0074342
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvaret. Forhøjelsen skyldes ikke godkendt fradrag for købsmoms på grund af manglende dokumentation, og ikke godkendt fradrag for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-02-2024
Journalnr: 18/0001320
Salg af brugte biler
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmoms vedrørende tre køretøjer, idet brugtmomsordningen ikke kan anvendes og nedsættelse af købsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen af salgsmomsen delvist og godkender den angivne købsmoms.
Afsagt: 29-02-2024
Journalnr: 21/0110284
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset, at indehaveren ikke har udøvet økonomisk virksomhed, hvorfor virksomheden ikke opfylder betingelserne for at være frivilligt registreret for moms af erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom, jf. momslovens § 51, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-03-2024
Journalnr: 21/0115061
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 26-02-2024
Journalnr: 21/0041872
Diverse afgifter
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af chokolade- og sukkervareafgift, råstofafgift af nødder, vinafgift, spiritusafgift, tobaksafgift og forbrugsafgift af kaffe. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2024
Journalnr: 21/0001050
Fradrag for elafgift
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for elafgift grundet manglende dokumentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 11-04-2024 dom i C-122/23 Legafact
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - omsætningsafgifter - særordning for små virksomheder - årsomsætning - forskelsbehandling af afgiftspligtige personer - national lovgivning, der pålægger en person moms i tilfælde af for sen indgivelse af en ansøgning om registrering - straffende karakter
Den 11-04-2024 dom i C-316/22 Gabel Industria Tessile og Canavesi
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - punktafgifter - elektricitet - national lovgivning om indførelse af en tillægspunktafgift på elektrisk energi - ingen særlige formål - tillægsafgift, som de nationale retsinstanser anser for at være i strid med direktiv 2008/118/EF - den endelige forbrugers tilbagesøgning af den uretmæssigt betalte afgift er kun mulig hos leverandøren - artikel 288 TEUF - direkte virkning - effektivitetsprincippet
Den 11-04-2024 indstilling i C-709/22 Syndyk Masy Upadlosci A
Fiskale bestemmelser
Skal bestemmelserne i Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/310 af 18. februar 2019 om tilladelse til, at Polen indfører en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 226, i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem 1 , (herefter »Rådets afgørelse 2019/310«), bestemmelserne i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem 2 , (herefter »direktiv 2006/112«), og i særdeleshed artikel 395 og artikel 273 heri, samt proportionalitetsprincippet og [...]
Den 11-04-2024 dom i C-770/22 OSTP Italy
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - domme afsagt i første instans om annullation af toldforanstaltninger vedrørende Den Europæiske Unions traditionelle egne indtægter - disse dommes umiddelbare eksigibilitet - ingen suspension af fuldbyrdelsen af domme
Den 18-04-2024 dom i C-509/22 Girelli Alcool
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7, stk. 4 - punktafgiftens forfald - overgang til forbrug - total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af en vare under en suspensionsordning - begrebet »hændelige omstændigheder« - tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder - uigenkaldeligt tab, der skyldes simpel uagtsomhed udvist af en ansat hos en godkendt oplagshaver
Den 18-04-2024 dom i C-68/23 Finanzamt O (Bons à usage unique)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 30a og 30b - elektronisk leverede vouchere - vouchere til ét formål og vouchere til flere formål - forudbetalte kort eller voucherkoder, der er beregnet til køb af digitalt indhold, og som er påført en »lande«-identifikator, der kun gør det pågældende digitale indhold tilgængeligt i den omhandlede medlemsstat
Den 18-04-2024 dom i C-89/23 Companhia União de Crédito Popular
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - anvendelsesområde - økonomisk virksomhed - tjenesteydelser - artikel 135 - fritagelser i forbindelse med andre aktiviteter - ydelse af lån - auktionssalg af varer, der er pantsat - én enkelt ydelse - særskilte og uafhængige ydelser - hoved- eller sekundære ydelser
Den 18-04-2024 dom i C-133/23 Omya CZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 2, stk. 4, litra b), femte led - begrebet »mineralogiske processer« - elektricitet, der anvendes til drift af de maskiner, som anvendes til forarbejdning af kalksten udvundet fra stenbrud
Den 25-04-2024 dom i C-657/22 Bitulpetrolium Serv
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - beskatning i overensstemmelse med princippet om den faktiske anvendelse af disse produkter - bilag I - de i dette direktiv fastsatte minimumsafgiftssatser for energiprodukter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - afgiftspligtens indtræden - artikel 63 - momsens forfald - artikel 78, stk. 1, litra a) - afgiftsgrundlag - tilbageføring af energiprodukter til afgiftsoplaget - betingelser, som er fastlagt i national ret - supplerende punktafgift og supplerende moms, der pålægges som sanktion for manglende iagttagelse af disse betingelser - proportionalitetsprincippet
Den 25-04-2024 indstilling i C-741/22 Casino de Spa m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse - momsfritagelse som støtte
Den 25-04-2024 indstilling i C-73/23 Chaudfontaine Loisirs
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelse af hasardspil og spil om penge - afgiftsfritagelsesbestemmelsens direkte virkning - sondring mellem onlinehasardspil og analoge hasardspil - sondring mellem forskellige former for onlinehasardspil (lotterier og andre onlinehasardspil) - afvisning af præjudicielle spørgsmål - tidsbegrænset opretholdelse af national lovgivning uden forudgående anmodning om præjudiciel afgørelse
Den 25-04-2024 dom i C-207/23 Finanzamt X (Prélèvement og transmission d’un bien à titre gratuit)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 16 - udtagning af en vare fra virksomheden og vederlagsfri overdragelse heraf til en anden afgiftspligtig person - tørring af træ og opvarmning af aspargesmarker fra et kraftvarmeværk, der er tilsluttet et biogasanlæg - artikel 74 - afgiftsgrundlag - kostpris - begrænsning til kun at omfatte omkostninger, der er pålagt indgående moms
Nedsatte momssatser for elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter
Answer for question E-003189/23
Faster and safer tax excess relief ('FASTER')
EU tax achievements: Looking back (and forward)
Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur
Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur
Bilag 9 | Præsentation fra Dansk Automat Brancheforenings foretræde for udvalget den 3/4-24 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 16 | L 119 A - svar på spm. 16 om, hvordan de aftalte smagsbegrænsninger på nikotinprodukter forventes at påvirke provenuet fra nikotinafgiftenUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 17 | L 119 A - svar på spm. 17 om, hvordan producenter af nikotinprodukter forventes at kunne købe skattemærker fra Skatteforvaltningen med den nye afgiftskodeUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 18 | L 119 A - svar på spm. 18 om den aftalte afgiftsforhøjelse på nikotinprodukter skal EU-notificeresSAU L 119 A - svar på spm. 18 (pdf-version) |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 192 | Henvendelse af 26/03-2024 fra KPMG Acor Tax vedr. skatteministerens svar på SAU L 119 – spørgsmål 12 |
Bilag 194 |
Bilag 195 |
Bilag 196 | Henvendelse af 2/4-24 fra Bahareh Omrani om ny gældsaftale i Gældsstyrelsen |
Bilag 202 |
Spm. 358 |
Spm. 368 |
Spm. 414 |
Spm. 415 |
Spm. 416 |
Spm. 417 |
Spm. 418 |
Spm. 420 |
Spm. 421 |
Spm. 422 |
Spm. 423 |
Spm. 424 |
Spm. 425 |
Spm. 426 |
Spm. 427 |
Spm. 428 |
Spm. 430 |
Spm. 431 |
Spm. 432 |
Spm. 433 |
Spm. 434 |
Spm. S 789 | Om at beregne tab af job i landbrugets følgeerhverv på baggrund af Svarer-rapportens udregninger. |