MomsMail 2024, uge 12

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail. MomsMail holder påskeferie og udkommer næste gang den 8. april.

God påske og god læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
En koncerns liv – fra start til slut

SKM-meddelelse
Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2024

Udkast til styresignal
Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift ved overdragelse af fast ejendom ved tilførsel af aktiver til interessentskaber - udkast til styresignal
Udkast til styresignal - skærpelse og fastlæggelse af praksis ved transport og udlevering af mineralolier ift. tidspunktet for afgiftssuspensionens ophør, og hvem der er afgiftspligtig ved udlevering

Styresignaler
Styresignal - Moms af udlejning af værelser i hoteller og lign. - genoptagelse

Afgørelser
Afvisning af klage - Ikke indgivet via Skatteankestyrelsens obligatoriske digitale klageformular
Momsgodtgørelse
Fritagelse for registreringsafgift for et køretøj i henhold til registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 7, litra a - Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov

Domme
Ikke fradrag for et selskab for købsmoms af varer, da selskabet ikke havde dokumenteret at have opnået ret til som ejer at råde over varerne
Registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1 - værdiansættelse af brugt liebhaverkøretøj

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Deloitte

En koncerns liv – fra start til slut

I en dynamisk forretningsverden kan koncerner leve en omtumlet tilværelse. Vi sætter fokus på de skatte- og momsmæssige problemstillinger, der opstår i løbet af denne tilværelse, når selskaber oprettes, omstruktureres eller lukkes ned. Fokus på skat og moms er i alle faser afgørende.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2024

SKM2024.183.SKTST

Listen med godkendte luftfartsselskaber er opdateret for 2024.Skattestyrelsen har anerkendt, at 22 luftfartsselskaber mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik og derfor står på listen for 2024.Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen, skal årligt ansøge Skattestyrelsen. Meddelelsen opstiller en række betingelser, som skal være opfyldt for, at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms på leverancer af og til de enkelte luftfartøjer.

 

Udkast til styresignal: Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift ved overdragelse af fast ejendom ved tilførsel af aktiver til interessentskaber - udkast til styresignal

SKM2024.182.SR

Styresignalet beskriver praksisændring og genoptagelse af tinglysningsafgift som følge af Landsskatterettens afgørelse SKM2024.49.LSR. Ændringen vedrører tinglysning af ejerskifte af fast ejendom i forbindelse med overdragelse af en samlet virksomhed til et interessentskab, og fortolkning af krav til vederlag ved tilførsel af aktiver efter tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Praksis ændres til også at omfatte vederlag i form af tildeling af en rettighed til at indtræde i et interessentskab.

 

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal - skærpelse og fastlæggelse af praksis ved transport og udlevering af mineralolier ift. tidspunktet for afgiftssuspensionens ophør, og hvem der er afgiftspligtig ved udlevering

SKM2024.174.SR

Styresignalet skærper praksis i forhold til det tidspunkt, hvor afgiftspligten indtræder, når der sker udlevering af mineralolieprodukter fra en oplagshavers godkendte anlæg. Afgiftspligtens indtræden flyttes frem til det tidspunkt, hvor mineralolieproduktet forlader oplagshaverens godkendte anlæg ved udlevering til transport. Der gælder således ikke længere afgiftssuspension for mineralolieprodukterne indtil det tidspunkt, hvor mineralolieprodukterne bliver fysisk leveret i tankstationens tanke. Dette har bl.a. den konsekvens, at mineralolieproduktet ikke er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 30, stk. 2, når der sker fejlblanding under transport eller i tankanlæg hos tankstation.

Endvidere fastlægger styresignalet praksis i forhold til mineralolieprodukter, som en oplagshaver registreret mellemhandler får udleveret fra et raffinaderi (en oplagshaver) og efterfølgende transporterer til en tankstation. Fastlæggelsen af praksis består i, at det er raffinaderiet og ikke den oplagshaver registrerede mellemhandler, som skal betale afgift af de udleverede mineralolieprodukter, der udleveres fra raffinaderiets godkendte anlæg og transporteres til en tankstation.

Skærpelsen og fastlæggelsen af praksis følger af Landsskatterettens afgørelse af den 18. april 2023 (SKM2023.238.LSR) vedrørende et bindende svar fra Skatterådet af 29. september 2020 (SKM2020.444.SR), hvor spørgsmål nr. 8 i Skatterådets bindende svar var indbragt for Landsskatteretten.

 

Styresignal: Styresignal - Moms af udlejning af værelser i hoteller og lign. - genoptagelse

SKM2024.191.SKTST

Skattestyrelsen ændrer som følge af en afgørelse fra Landsskatteretten praksis vedrørende afgrænsningen af momspligtig "udlejning af værelser i hoteller og lign." omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.

 

Afgørelse: Afvisning af klage - Ikke indgivet via Skatteankestyrelsens obligatoriske digitale klageformular

SKM2024.190.SANST

Sagen angik afvisning af en klage, der ikke var blevet indgivet via Skatteankestyrelsens obligatoriske digitale klageformular.

Klageren havde indgivet sin klage via mail til Skatteankestyrelsen. Klageren var omfattet af pligten i § 2, stk. 1, i bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen, hvorefter klage skulle indgives via Skatteankestyrelsens digitale klageformular. Skatteankestyrelsen vejledte klageren om pligten til at indgive klagen digitalt, og om at manglende digital klage ville medføre, at klagen blev afvist. Klageren blev indrømmet en frist til at indgive klagen via klageformularen.

Klageren indgav ikke klagen via klageformularen. Der forelå ikke særlige omstændigheder, der kunne tale for at bortse fra pligten til at indgive klagen digitalt. Der forelå desuden ikke særlige omstændigheder, der kunne tale for at bortse fra, at klagen var indgivet i strid med kravene til digital klageindgivelse, og der forelå heller ikke oplysninger, der klart indikerede, at klageren ville lide et uforholdsmæssigt retstab, hvis klagen blev afvist.

Skatteankestyrelsen afviste derfor klagen efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 6, og § 2, stk. 7, i bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen med henvisning til, at klagen ikke var blevet indgivet via den digitale klageformular.

 

Afgørelse: Momsgodtgørelse

SKM2024.187.LSR

Klagen skyldtes, at Skattestyrelsen ikke havde imødekommet et britisk selskabs ansøgning om momsgodtgørelse under henvisning til, at selskabet var fællesregistreret med et andet britisk selskab, H2 Limited, som var momsregistreret i Danmark. Landsskatteretten fandt, at fællesregistreringer i visse tredjelande skulle behandles på samme måde som fællesregistreringer i EU-lande, og at Storbritannien var omfattet heraf. Den britisk foretagne fællesregistrering skulle herefter forstås i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 11 og C-7/13 (Skandia America Corp. (USA) Filial Sverige), hvorefter medlemmerne af fællesregistreringen tilsammen dannede én afgiftspligtig person. Konsekvenserne af fællesregistreringen var blandt andet, at der blev afregnet samlet moms på en fælles angivelse. Landsskatteretten lagde herefter til grund, at H2 Limited var den afregnende enhed i fællesregistreringen, og at H2 Limited var ansvarlig for afgivelse af en samlet momsangivelse for hele fællesregistreringen. Landsskatteretten fandt, at når H2 Limited havde ladet sig registrere for moms i Danmark, blev de øvrige medlemmer af momsgruppen som udgangspunkt omfattet af den danske momsregistrering, herunder selskabet. Samtidig måtte levering af ydelser fra tredjemand til et medlem af momsgruppen anses for leveret til momsgruppen og ikke til det enkelte medlem. Ydelserne leveret til selskabet måtte herefter anses for leveret til H2 Limited som den afregnende enhed for momsgruppen. Fællesregistreringen var foretaget i Storbritannien, og når H2 Limited, som var en del af momsgruppen og dermed sammen med de øvrige medlemmer af momsgruppen, herunder selskabet, skulle anses som én afgiftspligtig person, havde ladet sig momsregistrere i Danmark, havde det den afledte konsekvens, at de øvrige medlemmer i momsgruppen også blev omfattet af den danske momsregistrering. Det britiske selskab kunne derfor ikke opnå momsgodtgørelse i relation til ydelserne erhvervet i Danmark, da det fremgik af momslovens § 45, at momsgodtgørelse forudsatte, at den afgiftspligtige person ikke var momsregistreret i Danmark. En betingelse, som det britiske selskab ikke opfyldte. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Fritagelse for registreringsafgift for et køretøj i henhold til registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 7, litra a - Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov

SKM2024.186.LSR

Sagen angik, om en institution i en kommune i forbindelse med varetagelsen af institutionens forpligtelser efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov kunne opnå afgiftsfritagelse for et køretøj i medfør af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Efter bestemmelsen omfattede fritagelsen køretøjer som omhandlet i lovens § 5 a, stk. 1, der "af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner (…) anvendes til befordring af beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder. Køretøjerne kan ud over kørsel som nævnt i 1. pkt. benyttes til andre formål, der er i institutionens interesse (…)"

Efter en samlet, konkret vurdering fandt Landsskatteretten, at institutionen var omfattet af "lignende institutioner" i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Herefter bemærkede Landsskatteretten, at bestemmelsen var en undtagelse til hovedreglen om, at der skulle betales fuld afgift ved indregistreringen af køretøjer i Køretøjsregisteret, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, 1. led. De unge, som institutionen underviste, var ikke "beboere" på institutionen, men hjemmeboende, og var således ikke omfattet af ordlyden af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, 1. led. Efter en naturlig sproglig forståelse fandt Landsskatteretten, at de unge, som institutionen underviste, heller ikke var omfattet af ordlyden af § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, 2. led, om "hjemmeboende ældre". Forarbejderne, der efter de almindelige bemærkninger angik bl.a. "dagcentre" og efter de særlige bemærkninger medførte, at "ældrecentre og lignende institutioner ligesom plejehjem kan benytte en afgiftsfri bus, og at der med en sådan foruden egne beboere kan transporteres ældre (…)" indeholdt ikke tilstrækkelig støtte til at fravige lovens ordlyd, således at institutionen var omfattet af undtagelsen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Landsskatterettens kendelse af 30. juni 1999, jf. nr. 621-1622-3, der ikke forholdt sig udtrykkeligt til den foreliggende problemstilling, kunne ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæstede derfor Motorstyrelsens afgørelse.

 

Dom: Ikke fradrag for et selskab for købsmoms af varer, da selskabet ikke havde dokumenteret at have opnået ret til som ejer at råde over varerne

SKM2024.196.BR

Sagen angik, om et Y1-land selskab med en dansk momsregistrering havde fradrag i medfør af momslovens § 37, stk. 1, for en moms, som var faktureret til selskabet for hævdede køb af (red.fjernet.produkt) fra et koncernforbundet dansk selskab. Det Y1-lande selskab gjorde gældende, at (red.fjernet.produkt) var indkøbt og videresolgt til danske aftagere. Bevisbyrden for, at det Y1-lande selskab havde opnået ret til som ejer at råde over varerne, jf. momslovens § 4, stk. 1, 2. pkt., var skærpet som følge af interessefællesskabet med det danske selskab, og da købsfakturaerne ikke opfyldte kravene i momsbekendtgørelsens § 61.

Retten fandt, at selskabet hverken havde dokumenteret, at der var sket betaling af fakturaerne for de hævdede køb og videresalg eller bogføring heraf. Der forelå ikke ordrebekræftelser, korrespondance eller lignende, der dokumenterede et reelt samhandelsforhold. Retten fandt det på den baggrund ikke godtgjort, at selskabet havde opnået ret til som ejer at råde over varerne, og betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37, stk. 1, var derfor ikke opfyldt. Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1 - værdiansættelse af brugt liebhaverkøretøj

SKM2024.194.VLR

Sagen angik værdiansættelsen af en brugt (red.fjernet.bilmærke).

Landsretten udtalte bl.a., at Motorankenævnet ved værdiansættelsen af køretøjet havde inddraget annoncemateriale og oplysninger om køretøjets udstyr, kilometerstand og vedligeholdelsesstand, samt at landsretten ikke fandt grundlag for at fastslå, at der ikke var et marked i Danmark for (red.fjernet.bilmærke)-køretøjer inkl. registreringsafgift.

På den baggrund og i øvrigt af de af byretten anførte grunde, var der ikke påvist fejl ved Motorankenævnets værdiansættelse. Byretten havde bl.a. anført, at der kræves et sikkert grundlag for at tilsidesætte Motorankenævnets afgørelse, og at der ikke var grundlag for på baggrund af en skønserklæring at tilsidesætte Motorankenævntes værdiansættelse

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0100902
Forhøjelse af salgsmoms - salg af brugte biler
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmoms i forbindelse med salg af brugte biler. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-02-2024

Journalnr: 23/0096268
Genoptagelse af landsskatterettens
Denne sag er i medfør af skatteforvaltningslovens § 35 g en genoptagelse af Landsskatterettens afgørelse af 26. juli 2023, hvor Landsskatteretten nedsatte virksomhedens skønnede fradrag for købsmoms for de påklagede afgiftsperioder. Landsskatteretten ændrer den oprindelige afgørelse delvist.
Afsagt: 23-02-2024

Journalnr: 22/0027999
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører Skattestyrelsen ekstraordinære genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2024

Journalnr: 22/0020074
Moms af fiktive fakturaer
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har fundet, at det påhviler selskabet at indbetale den afgift, der er anført på de fiktive fakturaer udstedt af selskabet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2024

Journalnr: 22/0084546
Omkvalificering af omsætning
Klagen skyldes, at selskabets omsætning - og dermed salgsmoms - er nedsat, da den bogførte omsætning anses for at være løn til hovedanpartshaver. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 25-03-2024 - 23-04-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-04-2024 dom i C-122/23 Legafact
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - omsætningsafgifter - særordning for små virksomheder - årsomsætning - forskelsbehandling af afgiftspligtige personer - national lovgivning, der pålægger en person moms i tilfælde af for sen indgivelse af en ansøgning om registrering - straffende karakter

Den 11-04-2024 dom i C-316/22 Gabel Industria Tessile og Canavesi
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - punktafgifter - elektricitet - national lovgivning om indførelse af en tillægspunktafgift på elektrisk energi - ingen særlige formål - tillægsafgift, som de nationale retsinstanser anser for at være i strid med direktiv 2008/118/EF - den endelige forbrugers tilbagesøgning af den uretmæssigt betalte afgift er kun mulig hos leverandøren - artikel 288 TEUF - direkte virkning - effektivitetsprincippet

Den 11-04-2024 indstilling i C-709/22 Syndyk Masy Upadlosci A
Fiskale bestemmelser

Skal bestemmelserne i Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/310 af 18. februar 2019 om tilladelse til, at Polen indfører en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 226, i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem 1 , (herefter »Rådets afgørelse 2019/310«), bestemmelserne i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem 2 , (herefter »direktiv 2006/112«), og i særdeleshed artikel 395 og artikel 273 heri, samt proportionalitetsprincippet og [...]

Den 11-04-2024 dom i C-770/22 OSTP Italy
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - domme afsagt i første instans om annullation af toldforanstaltninger vedrørende Den Europæiske Unions traditionelle egne indtægter - disse dommes umiddelbare eksigibilitet - ingen suspension af fuldbyrdelsen af domme

Den 18-04-2024 dom i C-509/22 Girelli Alcool
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7, stk. 4 - punktafgiftens forfald - overgang til forbrug - total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af en vare under en suspensionsordning - begrebet »hændelige omstændigheder« - tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder - uigenkaldeligt tab, der skyldes simpel uagtsomhed udvist af en ansat hos en godkendt oplagshaver

Den 18-04-2024 dom i C-68/23 Finanzamt O (Bons à usage unique)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 30a og 30b - elektronisk leverede vouchere - vouchere til ét formål og vouchere til flere formål - forudbetalte kort eller voucherkoder, der er beregnet til køb af digitalt indhold, og som er påført en »lande«-identifikator, der kun gør det pågældende digitale indhold tilgængeligt i den omhandlede medlemsstat

Den 18-04-2024 dom i C-89/23 Companhia União de Crédito Popular
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - anvendelsesområde - økonomisk virksomhed - tjenesteydelser - artikel 135 - fritagelser i forbindelse med andre aktiviteter - ydelse af lån - auktionssalg af varer, der er pantsat - én enkelt ydelse - særskilte og uafhængige ydelser - hoved- eller sekundære ydelser

Den 18-04-2024 dom i C-133/23 Omya CZ
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 2, stk. 4, litra b), femte led - begrebet »mineralogiske processer« - elektricitet, der anvendes til drift af de maskiner, som anvendes til forarbejdning af kalksten udvundet fra stenbrud

 

Domme
C-606/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Possibilité de correction en cas de taux erroné)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af fritids- og fitnessydelser - salg af adgangskort til tjenesteydelser, der bevises leveret ved indtastning i et kasseapparat og udstedelse af kasseboner - afgiftsgrundlag - fejl med hensyn til den korrekte afgiftssats - princippet om afgiftsneutralitet - berigtigelse af afgiftsskylden på grund af en ændring af momsgrundlaget - national praksis, hvorefter der i mangel af en faktura ikke kan ske berigtigelse af momsbeløbet og tilbagebetaling af for meget betalt moms - ingen risiko for tab af afgiftsindtægter - undtagelse om ugrundet berigelse

Domstolens dom:

Artikel 1, stk. 2, og artikel 73 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, sammenholdt med direktivets artikel 78, litra a),

skal fortolkes således

- i lyset af princippet om afgiftsneutralitet, proportionalitetsprincippet og ligebehandlingsprincippet - at disse bestemmelser er til hinder for en praksis ved en medlemsstats skatte- og afgiftsmyndighed, hvorefter en berigtigelse af den skyldige merværdiafgift (moms) ved hjælp af en afgiftsangivelse er forbudt, når der er foretaget leveringer af varer og tjenesteydelser under anvendelse af en for høj momssats, med den begrundelse, at disse transaktioner ikke har givet anledning til udstedelse af fakturaer, men af kasseboner. Selv under disse omstændigheder har en afgiftspligtig person, der med urette har anvendt en for høj momssats, ret til at indgive en anmodning om tilbagebetaling til den pågældende medlemsstats afgiftsmyndighed, idet myndigheden kun kan påberåbe sig, at den afgiftspligtige person har opnået ugrundet berigelse, hvis myndigheden efter en økonomisk analyse, der tager hensyn til alle de relevante omstændigheder, har godtgjort, at den økonomiske byrde, som den med urette opkrævede afgift har påført nævnte afgiftspligtige, er blevet fuldstændig udlignet.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Sag C-442/22, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (Svig begået af en ansat): Domstolens dom (Ottende Afdeling) af 30. januar 2024 — P sp. z o.o. mod Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Naczelny Sad Administracyjny — Polen) (Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem (moms) – direktiv 2006/112/EF – artikel 203 – betalingsforpligtelse – person, som anfører momsen på en faktura – betalingspligtig person for momsen – falske fakturaer udstedt af en ansat, der anfører arbejdsgiverens oplysninger uden dennes vidende og samtykke – arbejdsgivers fornødne omhu)

Sag C-75/23, Parchetul de pe lânga Tribunalul Brasov: Domstolens kendelse (Niende Afdeling) af 9. januar 2024 — straffesag mod M.A.sr, S.A.C.S. og S.A.S. (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Curtea de Apel Brasov — Rumænien) (Præjudiciel forelæggelse – artikel 99 i Domstolens procesreglement – acte éclairé – identiske spørgsmål – beskyttelse af Den Europæiske Unions finansielle interesser – artikel 325, stk. 1 TEUF – BFI-konventionen – artikel 2, stk. 1 – forpligtelse til at træffe effektive og afskrækkende foranstaltninger for at bekæmpe svig, der skader Unionens finansielle interesser – forpligtelse til at fastsætte strafferetlige sanktioner – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – alvorlig momssvig – forældelsesfrist for strafansvar – en forfatningsdomstols dom, hvorved en national bestemmelse, der omhandler grunde til afbrydelse af denne frist, er blevet erklæret ulovlig – systemisk risiko for straffrihed – beskyttelse af grundlæggende rettigheder – artikel 49, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder – det strafferetlige legalitetsprincip – krav om forudsigelighed og nøjagtighed i straffeloven – princippet om anvendelse med tilbagevirkende kraft af en mildere straffebestemmelse (lex mitior) – retssikkerhedsprincippet – national norm til beskyttelse af grundlæggende rettigheder – en medlemsstats retsinstansers forpligtelse til at undlade at anvende denne medlemsstats forfatningsdomstols og/eller øverste domstols domme, såfremt de ikke er i overensstemmelse med EU-retten – dommeres disciplinære ansvar ved manglende efterlevelse af disse domme – princippet om EU-rettens forrang)

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 13. september 2023 om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (COM(2022)0707 — C9-0017/2023 — 2022/0413(CNS))

 

Nyt fra Komotologi

255th meeting of the Customs Code Committee, Tariff and Statistical Nomenclature Section (SUB-SECTION MEC/MISC/TEX)

73rd meeting of the Customs Code Committee - Data Integration and Harmonization section - joint with Trade Contact Group (CCC/DIH/73)

71st meeting of the Customs Code Committee - Data Integration and Harmonization section - joint with Trade Contact Group (CCC/DIH/71)

 

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 138 Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Udmøntning af dele af aftale om reform af personskat).
Fremsat den 20. marts 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 119 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 5

Henvendelse af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Bilag 6

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

Henvendelse af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Henvendelse af 21/3-24 fra KMPG Acor Tax om udbetaling af royalty

Bilag 10

Betænkning afgivet den 21. marts 2024

Bilag 11

Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 22. marts 2024, af DD

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvorved den del af lovforslaget, som omhandler udmøntning af Aftale om en forebyggelsesplan målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol indgået den 14. november 2023, udskilles i et selvstændigt lovforslag

Spm. 2

Spm. om, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der ligger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 3

Spm. om, hvorfor regeringen aktivt ønsker at fjerne en fordel for danske energivirksomheder, når der ikke foreligger et EU-krav om at gøre det

Spm. 4

Spm. om det er undersøgt, om man med en værnsregel kunne opnå den ønskede beskyttelse af statens finanser uden at ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 5

Spm. om ministeren vil garantere, at alle penge fra provenuet af afgiftsforhøjelsen på nikotinprodukter går til øget kontrol i forhold til salg af nikotinprodukter, forebyggelse og lign.

Spm. 6

Spm. om, hvordan den forholdsmæssigt meget større afgiftsstigning på tyggetobak end på nikotinposer kan siges at være en ”tilsvarende” afgiftsforhøjelse

Spm. 7

Spm. om ministeren anser den foreslåede afgiftsstigning på røgfri tobak fra 461,37 kr. pr. kg til hele 1.147,08 kr. pr. kg, dvs. en afgiftsstigning på 148 pct. for at være overensstemmende med aftalens ordlyd

Spm. 8

Spm., om debatten under 1. behandlingen af lovforslaget om hensigtsmæssigheden af samlelovforslag, der blander aftalestof med mange andre elementer, giver ministeren anledning til fremover at sikre, at der ikke fremsættes sådanne lovforslag på skatteområdet

Spm. 9

Spm., om det rimeligt, at et lovforslag på 113 sider omhandlende ændringer af så forskellige love, skal udvalgsbehandles på meget kort tid, fordi ét af elementerne er forudsat at skulle have virkning allerede fra 15. april 2024

Spm. 10

Spm. om at høringssvaret fra FSR vedrørende leveringsstedet for visse virtuelt leverede ydelser

Spm. 11

Spm. om at skønne over, hvor mange udbydere der vil være omfattet og påvirket af lovændringen vedrørende momsopkrævning i forbrugerlandet i forhold til streaming og virtuel deltagelse

Spm. 12

L 119 - svar på spm. 12 om kommentar til henvendelsen af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskatSAU L 119 - Svar på spm. 12 (pdf-version)
Udvalgsspørgsmål (pdf-version)

Spm. 13

Spm. om en oversigt over finansieringselementerne fra afgiftsforhøjelserne på nikotinprodukter og røgfri tobak i aftalen om en forebyggelsesplan

Spm. 14

Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Spm. 15

L 119 - svar på spm. 15 om at kommentere henvendelsen af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royaltySAU L 119 - svar på spm. 15 (pdf-version)
SAU L 119 - svar på spm. 12 (pdf-version)
Henvendelse af 20. marts 2024 fra KPMG Acor Tax (pdf-version)
Udvalgsspørgsmål (pdf-version)

L 119 A Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 5

Henvendelse af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Bilag 6

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

Henvendelse af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Henvendelse af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royalty

Bilag 10

Betænkning afgivet den 21. marts 2024

Bilag 11

Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 22. marts 2024, af DD

Spørgsmål og svar

Spm. 1

L 119 - svar på spm. 1 om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, så den del, som omhandler udmøntning af Aftale om en forebyggelsesplan målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol, udskilles i et selvstændigt lovforslag

Spm. 2

L 119 - svar på spm. 2 om, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der ligger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 3

L 119 - svar på spm. 3 om, hvorfor regeringen aktivt ønsker at fjerne en fordel for danske energivirksomheder, når der ikke foreligger et EU-krav om at gøre det

Spm. 4

L 119 - svar på spm. 4, om det er undersøgt, om man med en værnsregel kunne opnå den ønskede beskyttelse af statens finanser uden at ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 5

L 119 - svar på spm. 5, om ministeren vil garantere, at alle penge fra provenuet af afgiftsforhøjelsen på nikotinprodukter går til øget kontrol i forhold til salg af nikotinprodukter, forebyggelse og lign.

Spm. 6

L 119 - svar på spm. 6 om, hvordan den forholdsmæssigt meget større afgiftsstigning på tyggetobak end på nikotinposer kan siges at være en ”tilsvarende” afgiftsforhøjelse

Spm. 7

L 119 - svar på spm. 7, om den foreslåede afgiftsstigning på røgfri tobak fra 461,37 kr. pr. kg til hele 1.147,08 kr. pr. kg er overensstemmende med aftalens ordlyd

Spm. 8

L 119 - svar på spm. 8, om debatten om hensigtsmæssigheden af samlelovforslag, der blander aftalestof med mange andre elementer, giver anledning til fremover at sikre, at der ikke fremsættes sådanne lovforslag på skatteområdet

Spm. 9

L 119 - svar på spm. 9, om det er rimeligt, at et lovforslag på 113 sider, som omhandler så forskellige love, skal udvalgsbehandles på meget kort tid, fordi ét af elementerne skal have virkning allerede fra 15. april 2024

Spm. 10

L 119 - svar på spm. 10 om at kommentere høringssvaret fra FSR vedrørende leveringsstedet for visse virtuelt leverede ydelser

Spm. 11

L 119 - svar på spm. 11 om at skønne, hvor mange udbydere der vil være omfattet og påvirket af lovændringen vedrørende momsopkrævning i forbrugerlandet i forhold til streaming og virtuel deltagelse

Spm. 12

L 119 - svar på spm. 12 om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Spm. 13

L 119 - svar på spm. 13 om en oversigt over dels finansieringselementerne fra afgiftsforhøjelserne på nikotinprodukter og røgfri tobak i aftalen om en forebyggelsesplan, dels udgifterne som følge af aftalen i de enkelte år frem mod 2030 og varigt

Spm. 14

L 119 - svar på spm. 14 om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Spm. 15

L 119 - svar på spm. 15 om at kommentere henvendelsen af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royalty

L 119 B Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 5

Henvendelse af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Bilag 6

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

Henvendelse af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Henvendelse af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royalty

Bilag 10

Betænkning afgivet den 21. marts 2024

Bilag 11

Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 22. marts 2024, af DD

Spørgsmål og svar

Spm. 1

L 119 - svar på spm. 1 om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, så den del, som omhandler udmøntning af Aftale om en forebyggelsesplan målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol, udskilles i et selvstændigt lovforslag

Spm. 2

L 119 - svar på spm. 2 om, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der ligger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 3

L 119 - svar på spm. 3 om, hvorfor regeringen aktivt ønsker at fjerne en fordel for danske energivirksomheder, når der ikke foreligger et EU-krav om at gøre det

Spm. 4

L 119 - svar på spm. 4, om det er undersøgt, om man med en værnsregel kunne opnå den ønskede beskyttelse af statens finanser uden at ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 5

L 119 - svar på spm. 5, om ministeren vil garantere, at alle penge fra provenuet af afgiftsforhøjelsen på nikotinprodukter går til øget kontrol i forhold til salg af nikotinprodukter, forebyggelse og lign.

Spm. 6

L 119 - svar på spm. 6 om, hvordan den forholdsmæssigt meget større afgiftsstigning på tyggetobak end på nikotinposer kan siges at være en ”tilsvarende” afgiftsforhøjelse

Spm. 7

L 119 - svar på spm. 7, om den foreslåede afgiftsstigning på røgfri tobak fra 461,37 kr. pr. kg til hele 1.147,08 kr. pr. kg er overensstemmende med aftalens ordlyd

Spm. 8

L 119 - svar på spm. 8, om debatten om hensigtsmæssigheden af samlelovforslag, der blander aftalestof med mange andre elementer, giver anledning til fremover at sikre, at der ikke fremsættes sådanne lovforslag på skatteområdet

Spm. 9

L 119 - svar på spm. 9, om det er rimeligt, at et lovforslag på 113 sider, som omhandler så forskellige love, skal udvalgsbehandles på meget kort tid, fordi ét af elementerne skal have virkning allerede fra 15. april 2024

Spm. 10

L 119 - svar på spm. 10 om at kommentere høringssvaret fra FSR vedrørende leveringsstedet for visse virtuelt leverede ydelser

Spm. 11

L 119 - svar på spm. 11 om at skønne, hvor mange udbydere der vil være omfattet og påvirket af lovændringen vedrørende momsopkrævning i forbrugerlandet i forhold til streaming og virtuel deltagelse

Spm. 12

L 119 - svar på spm. 12 om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Spm. 13

L 119 - svar på spm. 13 om en oversigt over dels finansieringselementerne fra afgiftsforhøjelserne på nikotinprodukter og røgfri tobak i aftalen om en forebyggelsesplan, dels udgifterne som følge af aftalen i de enkelte år frem mod 2030 og varigt

Spm. 14

L 119 - svar på spm. 14 om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Spm. 15

L 119 - svar på spm. 15 om at kommentere henvendelsen af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royalty

L 119 C Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, kildeskatteloven og forskellige andre love. (Godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige vareområde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat, mulighed for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgørelsesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning af reglerne om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register over erhvervsfiskere med B-status m.v.)

Bilag

Bilag 5

Henvendelse af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Bilag 6

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

Henvendelse af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Henvendelse af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royalty

Bilag 10

Betænkning afgivet den 21. marts 2024

Bilag 11

Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 22. marts 2024, af DD

Spørgsmål og svar

Spm. 1

L 119 - svar på spm. 1 om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, så den del, som omhandler udmøntning af Aftale om en forebyggelsesplan målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol, udskilles i et selvstændigt lovforslag

Spm. 2

L 119 - svar på spm. 2 om, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der ligger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 3

L 119 - svar på spm. 3 om, hvorfor regeringen aktivt ønsker at fjerne en fordel for danske energivirksomheder, når der ikke foreligger et EU-krav om at gøre det

Spm. 4

L 119 - svar på spm. 4, om det er undersøgt, om man med en værnsregel kunne opnå den ønskede beskyttelse af statens finanser uden at ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 5

L 119 - svar på spm. 5, om ministeren vil garantere, at alle penge fra provenuet af afgiftsforhøjelsen på nikotinprodukter går til øget kontrol i forhold til salg af nikotinprodukter, forebyggelse og lign.

Spm. 6

L 119 - svar på spm. 6 om, hvordan den forholdsmæssigt meget større afgiftsstigning på tyggetobak end på nikotinposer kan siges at være en ”tilsvarende” afgiftsforhøjelse

Spm. 7

L 119 - svar på spm. 7, om den foreslåede afgiftsstigning på røgfri tobak fra 461,37 kr. pr. kg til hele 1.147,08 kr. pr. kg er overensstemmende med aftalens ordlyd

Spm. 8

L 119 - svar på spm. 8, om debatten om hensigtsmæssigheden af samlelovforslag, der blander aftalestof med mange andre elementer, giver anledning til fremover at sikre, at der ikke fremsættes sådanne lovforslag på skatteområdet

Spm. 9

L 119 - svar på spm. 9, om det er rimeligt, at et lovforslag på 113 sider, som omhandler så forskellige love, skal udvalgsbehandles på meget kort tid, fordi ét af elementerne skal have virkning allerede fra 15. april 2024

Spm. 10

L 119 - svar på spm. 10 om at kommentere høringssvaret fra FSR vedrørende leveringsstedet for visse virtuelt leverede ydelser

Spm. 11

L 119 - svar på spm. 11 om at skønne, hvor mange udbydere der vil være omfattet og påvirket af lovændringen vedrørende momsopkrævning i forbrugerlandet i forhold til streaming og virtuel deltagelse

Spm. 12

L 119 - svar på spm. 12 om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Spm. 13

L 119 - svar på spm. 13 om en oversigt over dels finansieringselementerne fra afgiftsforhøjelserne på nikotinprodukter og røgfri tobak i aftalen om en forebyggelsesplan, dels udgifterne som følge af aftalen i de enkelte år frem mod 2030 og varigt

Spm. 14

L 119 - svar på spm. 14 om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Spm. 15

L 119 - svar på spm. 15 om at kommentere henvendelsen af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royalty

L 138 Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Udmøntning af dele af aftale om reform af personskat).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)
Lovforslag om udmøntning af dele af aftale om reform af personskat (pdf-version)

Almindelig del

Bilag

Bilag 182

Henvendelse af 14/3-24 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om CO2-afgifter på småøfærger

Bilag 184

Politiske aftale: Enklere regler for lotterier og banko

Bilag 185

Henvendelse af 19/3-24 fra Folketingets Ombudsmand om forespørgsel vedrørende samrådsspørgsmål H, I og J om Gældsstyrelsens inddrivelse af gæld til det offentlige ved lønindeholdelse

Bilag 188

Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte

Bilag 189

Årsregnskabet 2023 for § 38. Skatter og afgifter fra Skatteministeriet

Spørgsmål og svar

Spm. 334

Vil Danmark kunne undtage dans og/eller fitness drevet i privat regi for moms gennem anvendelse af undtagelserne i momsdirektivets artikel 133 litra c) eller d) ift. aktiviteterne i artikel 132 litra m?  Svar  

Spm. 335

Vil ministeren redegøre for, præcis hvori de tekniske barrierer består i at indføre differentieret moms i Danmark samt hvilke udfordringer, der vil være for at indføre differentieret moms i Danmark samt, hvor stor en investering det vil kræve at gøre Skatteforvaltningens systemer klar til at håndtere differentieret moms?  Svar  

Spm. 336

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. februar 2024 fra Dansk Fjernvarme om affaldsvarmeafgiften, jf. SAU alm. del - bilag 157.  Svar  

Spm. 340

Vil ministeren oplyse, hvornår udvalget kan forvente at modtage endelige svar på de spørgsmål om andre landes erfaringer med indførelse af restriktioner på spilområdet, som Louise Elholm (V) tidligere har stillet ministeren, og hvor det i svarene er tilkendegivet, at resultaterne af Spillemyndighedens forespørgsler vil blive sendt til udvalget? Der henvises til svar på SAU alm. del – spørgsmål 762 (2021-22), SAU alm. del – spørgsmål 761 (2021-22) og svar på SAU alm. del – spørgsmål 706 (2021-22).  Svar  

Spm. 342

Vil ministeren redegøre for provenuet og klimaeffekten ved at øge afgifterne på de dyreste og mest forurenende biler, ved at: - indføre et yderligere niveau for registreringsafgiften på 180 pct. for benzin- og dieselbiler med en pris over 450.000 kr. - den højeste sats for CO2-tillægget i registreringsafgiften for biler, der udleder 160 gram CO2 pr. km øges fra 950 kr. til 1200 kr. og der indføres et nyt niveau på alle biler, der udleder over 200 gram CO2 pr. km, på 2000 kr.Provenuet bedes opgjort for 2024 og 2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2024-niveau og faste 2024-priser. Ministeren bedes desuden opgøre virkningen på råderummet i 2024-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Ministeren bedes desuden oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten.Endelig bedes ministeren redegøre for klimaeffekten ved tiltaget opgjort i mio. tons CO2 samt evt. øvrige drivhusgasser.  Svar  

Spm. 343

Vil ministeren redegøre for beskatningsreglerne for motoriserede både, lystbåde, lystyachts etc.? Der ønskes en gennemgang af samtlige skatter og afgifter, der betales efter de nuværende regler, og hvad det nuværende provenu og den nuværende klimaeffekt skønnes til ved disse skatter og afgifter.  Svar  

Spm. 344

Vil ministeren redegøre for beskatningsreglerne for private fly? Der ønskes en gennemgang af samtlige skatter og afgifter, der betales efter de nuværende regler, og hvad det nuværende provenu og den nuværende klimaeffekt skønnes til ved disse skatter og afgifter.  Svar  

Spm. 345

Vil ministeren redegøre for beskatningsreglerne for opvarmede pools? Der ønskes en gennemgang af samtlige skatter og afgifter, der betales efter de nuværende regler, og hvad det nuværende provenu og den nuværende klimaeffekt skønnes til ved disse skatter og afgifter. Ministeren bedes desuden redegøre for andre landes eventuelle beskatningsmodeller af swimming pools.  Svar  

Spm. 347

Vil ministeren redegøre for, hvor lang sagsbehandlingstiden er i Gældsstyrelsen for de borgere, der har indsendt et budget og skal have deres økonomi individuelt vurderet ift. øget lønindeholdelse efter de nye regler er trådt i kraft?  Svar  

Spm. 351

Vil ministeren uddybe besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 331 (2022-23, 2. samling), herunder ved redegørelse for under hvilke betingelser virksomheder, der vil sælge brugt tøj, kan benytte brugtmomsordningen? Endvidere ønskes redegjort for den momsmæssige behandling ved leje af brugt tøj, herunder om og hvordan der skal betales moms som privatperson og virksomhed.  Svar  

Spm. 354

Vil ministeren kommentere Skattestyrelsens redegørelse til Folketingets Ombudsmand om Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, jf. SAU alm. del – bilag 127, og herunder redegøre nærmere for, hvordan Skatteministeriet vil sikre, at Skattestyrelsens sager - også komplicerede skattesager - afsluttes inden for en langt kortere tidshorisont end 9 år, herunder om det kræver ændret (forenklet) lovgivning eller andet?  Svar  

Spm. 355

Vil ministeren orientere udvalget om resultaterne af Skatteministeriets tilsyn på momsområdet for så vidt angår den løbende fremdrift i sagsbehandlingen i sagskomplekset omtalt i SAU alm. del – bilag 127?  Svar  

Spm. 359

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt og i så fald hvornår rentetilskrivningen er stoppet vedr. ikke-inddrivelsesparat gæld? Indkræves tidligere rentetilskrivninger vedr. ikke-inddrivelsesparat gæld fortsat eller slettes disse?  Svar  

Spm. 360

Vil ministeren redegøre for, hvilke indkomsttyper der foretages lønindeholdelse i? Herunder bedes ministeren specifikt redegøre for, hvorvidt der foretages lønindeholdelse af feriepenge og lignende.  Svar  

Spm. 361

Er det muligt for den enkelte borger at få et fuldt og samlet overblik over ens gæld i de breve, som Gældsstyrelsen udsender til borgeren? Angives der i gældsbrevene: oprindelig gæld, rentetilskrivning, tilbagebetalt beløb, lønindeholdt beløb mv. på overskuelig vis?  Svar  

Spm. 369

Hvis landbruget arrangerer traktordemonstrationer som varslet af organisationerne Bæredygtigt Landbrug og Agerskovgruppen, vil ministeren så sørge for, at det bliver undersøgt, hvorvidt traktorer og andre landbrugsmaskiner, der anvendes i demonstrationer eller blokader af trafikken, er tanket med landbrugsdiesel, som er omfattet af afgiftsgodtgørelse? Ministeren bedes også oplyse, om ministeren vil sørge for, at landmænd, der anvender landbrugsdiesel ulovligt, bliver sanktioneret. Der henvises til artiklen ”Landmænd klar til protester”, www.tv2east.dk, den 20. februar 2024.  Svar  

Spm. 370

Kan ministeren bekræfte, at når der i forslag til ny emissionsafgiftslov m.v., som Skatteministeriet har sendt i høring, lægges op til at f.eks. fjernvarmeselskaber, der investerer i fangst af CO2, også skal betale CO2-afgift af CO2, der ikke udledes, betyder det, at fjernvarmekunderne i disse selskaber reelt kommer til at afholde omkostningerne både for fangst af CO2 og en CO2-afgift for CO2, der fanges og derfor ikke udledes?  Svar  

Spm. 371

Vil ministeren forklare, hvordan han mener, det påvirker f.eks. fjernvarmeselskabers incitamenter til at investere i CCS, hvis de med forslaget til den nye emissionsafgiftslov bliver pålagt at skulle betale afgift af den CO2, der indfanges?  Svar  

Spm. 372

Vil ministeren forklare, hvorfor regeringen lægger op til, at f.eks. fjernvarmeselskaber, der laver CO2-fangst (CCS) skal betale CO2-afgift af den CO2, der indfanges, herunder i hvilket omfang det skyldes statsstøtteretslige hensyn til afgiftsforhold for andre selskaber og/eller sektorer?  Svar  

Spm. 396

Vil ministeren give en status på EU-Kommissionens forslag KOM (2022) 701 om ”Moms i den digitale tidsalder”, og for hvordan det forventes at påvirke momspligten for korttidsudlejning af ferieboliger (sommerhuse) og boliger gennem platforme som Airbnb, herunder oplyse om regeringen vil modsætte sig, at EU skal bestemme om og i givet fald hvordan Danmark skal pålægge udlejning af boliger til ferieformål moms?  Svar  

Spm. 397

Kan ministeren oplyse, om ejeren af et dansk sommerhus alene i kraft af husets beliggenhed tæt på et hotel kan risikere at blive omfattet af en momspligt ved udlejning?  Svar  

Spm. 398

Kan ministeren oplyse, om det vil have betydning for en evt. momspligt, om ejeren af et sommerhus udlejer gennem et anerkendt bureau eller om ejeren selv står for udlejningen gennem en anerkendt platform som f.eks. Airbnb?  Svar  

Spm. 399

Kan ministeren oplyse, hvad der evt. adskiller hoteller fra udlejningssommerhuse og boliger udlejet gennem et bureau eller en anerkendt platform som f.eks. Airbnb?  Svar  

Spm. 405

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i tabt skatteprovenu at fjerne registreringsafgiften og vil ministeren samtidig oplyse, om det vil have en negativ effekt for klimaet, hvis man fjerner registreringsafgiften?  Svar  

Spm. 406

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i tabt skatteprovenu at fjerne afgiften på lystbåde-forsikringer?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 725

Om at det med solceller på matriklen ikke er muligt at få delvis godtgørelse af elafgiften for forbrug til opladning af elbiler.