MomsMail 2024, uge 09

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Få opkrævningen af din dækningsafgift ændret for 2024

Bindende svar
Karamelprodukt omfattet af afgift efter chokoladeafgiftsloven

Domme
Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4 - dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4 - opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for virksomhed med blandede aktiviteter
Byggeri for fremmed regning - afgiftspligtig person

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

EY

Få opkrævningen af din dækningsafgift ændret for 2024

Har dækningsafgiften ændret sig i forhold til det, du betalte i 2023, kan du som ejer nu ansøge om foreløbig fastlåsning inden 8. marts.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Karamelprodukt omfattet af afgift efter chokoladeafgiftsloven

SKM2024.116.SR

Anmodningen drejede sig om, hvorvidt der skulle svares afgift af det færdigproducerede produkt Dulche de leche efter chokoladeafgiftsloven. Produktet bestod af kondenseret mælk med tilsat sukker (45 %) samt bl.a. vaniljearoma.

Skatterådet fandt, at produktet var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som bl.a. omfatter "sukkervarer af enhver art".

Der blev lagt vægt på produktets høje sukkerindhold på 45 %, produktets søde smag og duft af karamel samt dets visuelle fremtræden som en sukkervare. Derudover blev der lagt vægt på, at produktet havde undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, hvorefter produktet var direkte anvendeligt, og kunne konsumeres uden yderligere forarbejdning.

 

Dom: Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4 - dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4 - opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for virksomhed med blandede aktiviteter

SKM2024.110.BR

Sagen angik opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for perioden 2010-2012 for en fællesregistrering af selskaber i en koncern, der havde både lønsumsafgiftspligtige aktiviteter og andre aktiviteter, som ikke var lønsumsafgiftspligtige. Derfor skulle der ved opgørelsen af lønsumsafgiftsgrundlaget ske en fordeling af fællesregistreringens lønsum på den lønsumsafgiftspligtige del af virksomheden henholdsvis den øvrige del af virksomheden efter reglerne i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4, og de dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelsers § 4, stk. 2 og 4.

Fællesregistreringen havde foretaget en skønsmæssig fordeling af lønsummen for de ansatte i fællesregistreringen, som ifølge fællesregistreringen havde været beskæftiget i både den afgiftspligtige del af virksomheden og den øvrige del af virksomheden (såkaldt blandet lønsum), på grundlag af en omsætningsfordeling opgjort for hele fællesregistreringen under ét efter momslovens § 38, stk. 1.

Retten fandt, at fællesregistreringens skøn over fordeling af blandet lønsum var misvisende i forhold til medarbejdernes faktiske anvendte tidsforbrug i henholdsvis den afgiftspligtige del af virksomheden og den øvrige del af virksomheden, og at SKATs skønsmæssige fordeling gav et mere retvisende billede af det faktisk anvendte tidsforbrug end fællesregistreringens skøn. Retten lagde herved blandt andet vægt på de administrationsaftaler, som var indgået mellem de fællesregistrerede selskaber i henhold til bekendtgørelse nr. 904 af 1. september 2004 om koncerninterne transaktioner.

 

Dom: Byggeri for fremmed regning - afgiftspligtig person

SKM2024.107.VLR

Retten fandt, at en aftale om overdragelse af en ejendom, hvorpå der skulle opføres en garage og ombygges et klubhus til en villa, var indgået senest den 25. august 2010, selvom slutseddel først blev underskrevet den 26. oktober 2010. Retten fandt videre, at skatteyderen (sælgeren af ejendommen) ikke havde løftet sin bevisbyrde for, at støbning af fundamentet til garagen og ombygningen af klubhuset var påbegyndt før aftaleindgåelsen. Derfor var byggeriet omfattet af reglerne om byggeri for fremmed regning. Da skatteyderen måtte anses for en afgiftspligtig person efter momslovens § 3, stk. 1, var byggeydelserne momspligtige, jf. momslovens § 4, stk. 1.

 

Nye straffesager

SKM2024.108.VLR

Straffesag - forsvarer - oplysninger om medsigtede - afslag på aktindsigt

I en administrativ straffesag, hvor T var sigtet for at have overtrådt opkrævningslovens § 17, ved som direktør for et selskab i perioden den 30. juni 2017 til den 22. marts 2019 at have været ansvarlig for, at der ikke blev angivet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med udbetaling af løn til selskabets ansatte, hvorved statskassen blev unddraget 197.277 kr. i A-skat og 47.433 kr. i arbejdsmarkedsbidrag, anmodede T's beskikkede forsvarer Skattestyrelsen om at oplyse, om andre personer end sigtede var eller havde været sigtet i sagskomplekset.

Skattestyrelsen oplyste forsvareren om, at det alene var T, der var sigtet i den pågældende periode, hvor hun var direktør i selskabet. Skattestyrelsen afslog at oplyse, om der var andre personer end T, der var eller havde været sigtet i sagskomplekset, og styrelsen henviste blandt andet til, at styrelsen efter forsvarerbistandslovens § 3, stk. 1, havde udleveret alle oplysninger i den sag, hvori T var sigtet, og at forsvareren derfor havde fået adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, told- og skatteforvaltningen havde tilvejebragt til brug for behandlingen af spørgsmålet om strafansvar, og at den af forsvareren ønskede oplysning ikke var omfattet af forsvarerbistandslovens § 3, stk. 1.

Forsvareren indbragte spørgsmålet for byretten.

Byretten henviste til, at forsvarerens ret til sagens materiale følger af forsvarerbistandslovens § 3, stk. 1, der svarer til retsplejelovens § 729a, stk. 3. Efter retspraksis, herunder U2021.1278 H, havde forsvareren ret til aktindsigt i alt materiale, som ikke kunne udelukkes at være af betydning for den pågældende sag, uanset om det var tilvejebragt til brug for den pågældende sag, forudsat at forsvareren havde angivet et nærmere formål med anmodning. Det samme gjaldt, selvom anmodningen ikke angik samme sag i retsplejelovens § 729a, stk. 3's forstand, jf. U2019.2963H og TfK2022.87. Herefter, og da det ikke kunne udelukkes, at oplysningerne kunne have betydning for sigtedes forsvar, afsagde byretten kendelse om, at Skattestyrelsen skulle afgive oplysninger til forsvareren om, hvorvidt der i sagen vedrørende selskabet var eller havde været andre sigtede.

Byrettens kendelse blev kæret af Skattestyrelsen med påstand om, at Skattestyrelsen ikke pålægges at udlevere oplysninger om, hvorvidt der var eller havde været andre sigtede i sagen vedrørende selskabet. Skattestyrelsen henviste til, at oplysningen ikke var omfattet af forsvarerbistandslovens § 3, stk. 1, idet der ikke var tale om en oplysning tilvejebragt til brug for behandlingen af spørgsmålet om strafansvar, og at oplysningen havde betydning for hendes forsvar. Der var heller ikke nærmere redegjort for, på hvilken måde oplysningen kunne antages at have betydning for sagen, idet der alene var henvist til, at T skulle have adgang til at forholde sig til muligheden for ved sine udtalelser at inkriminere nære pårørende, jf. retsplejelovens § 171.

T udtalte sig ikke i anledning af kæremålet.

Landsretten udtalte, at efter forsvarerbistandslovens § 3, stk. 1, havde forsvareren adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som told- og skatteforvaltningen havde tilvejebragt til brug for behandlingen af spørgsmålet om strafansvar. Bestemmelsen gav således den beskikkede forsvarer adgang til skattemyndighedernes sagsmateriale i samme omfang, som en forsvarer for en sigtet havde adgang til politiets sagsmateriale, jf. retsplejelovens § 729a. Oplysninger om andre sigtede i andre perioder end den, som vedrørte T, kunne ikke anses for oplysninger tilvejebragt til brug for behandlingen af sagen mod hende. Forsvarerens adgang til aktindsigt omfattede imidlertid også alt materiale, som er af betydning for sagen, uanset om det var tilvejebragt til brug for den pågældende sag. Der var ikke redegjort nærmere for, hvordan oplysninger om andre sigtede i andre perioder end den, som vedrører T, var af betydning for sagen, herunder med henblik på at belyse de omstændigheder, som hun var sigtet for. På denne baggrund ophævede landsretten byrettens kendelse.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 17/0989805
Delvist momsfradrag
Klagen skyldes, at SKAT skønsmæssigt har fastsat selskabets fradragsprocent for fællesomkostninger til henholdsvis 10 % i 2013, 11 % i 2014 og 15 % i 2015, og at SKAT dermed alene har anerkendt delvist fradrag for moms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-01-2024

Journalnr: 20/0015360
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for 2. og 3. kvartal 2015 jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1 og 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-01-2024

Journalnr: 22/0090006
Momsfradrag - dokumentation og private udgifter
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af fire fakturaer udstedt til virksomheden, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-01-2024

Journalnr: 21/0037196
Uregistreret virksomhed
Klagen vedrører opgørelse af momstilsvaret i uregistreret virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-01-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 04-03-2024 - 02-04-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 07-03-2024 dom i C-341/22 Feudi di San Gregorio Aziende Agricole
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - begrebet afgiftspligtig person - princippet om afgiftsneutralitet - proportionalitetsprincippet - ikke-operativt selskab - national lovgivning, der nægter ret til fradrag for, tilbagebetaling af eller udligning af indgående moms

Den 07-03-2024 indstilling i C-87/23 Latvijas Informacijas un komunikacijas tehnologijas asociacija
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9, 28 og 73 - tjenesteydelse mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk model - almennyttig forening, der organiserer og gennemfører uddannelsesprojekter, som finansieres af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling - levering af uddannelsestjenester ved anvendelse af underentreprenører - medregning af støttebeløbet i afgiftsgrundlaget

Den 14-03-2024 indstilling i C-639/22 Inspecteur van de Belastingdienst Utrecht Fiscale Eenheid Achmea Y Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten BPL Pensioen BPFL
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - momsdirektiv - fritagelser - forvaltning af investeringsfonde - begreb - sammenlignelighed med et investeringsinstitut - pensionsfonde - investorernes investeringsrisiko

Den 14-03-2024 dom i C-336/22 f6 Cigarettenfabrik
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - den generelle ordning for punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - betingelser for at pålægge afgift - særlige formål, der forfølges med afgiften - punktafgifter på forarbejdet tobak - direktiv 2011/64/EU - artikel 14 - afgiftsregler - overholdelse af disse regler ved yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - opvarmet tobak - national lovgivning, der fastsætter en anden afgiftsstruktur og -sats for opvarmet tobak end de, som gælder for kategorien »anden røgtobak«

Den 21-03-2024 dom i C-606/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Possibilité de correction en cas de taux erroné)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af fritids- og fitnessydelser - salg af adgangskort til tjenesteydelser, der bevises leveret ved indtastning i et kasseapparat og udstedelse af kasseboner - afgiftsgrundlag - fejl med hensyn til den korrekte afgiftssats - princippet om afgiftsneutralitet - berigtigelse af afgiftsskylden på grund af en ændring af momsgrundlaget - national praksis, hvorefter der i mangel af en faktura ikke kan ske berigtigelse af momsbeløbet og tilbagebetaling af for meget betalt moms - ingen risiko for tab af afgiftsindtægter - undtagelse om ugrundet berigelse

 

Indstillinger
C-623/22 Belgian Association of Tax Lawyers m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - Rådets direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - Rådets direktiv 2018/822 - potentielt aggressive grænseoverskridende ordninger - udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud - indberetningspligt - automatisk udveksling af oplysninger - artikel 49 i chartret om grundlæggende rettigheder - det strafferetlige legalitetsprincip - indberetningspligtens klarhed og præcision - chartrets artikel 7 - ret til respekt for privatlivet - hvorvidt der foreligger indgreb i privatlivet, og begrundelsen herfor - mellemmænd - advokaters tavshedspligt - fritagelsens anvendelsesområde

Generaladvokatens indstilling:

Sammenfattende foreslår jeg, at Domstolen besvarer de præjudicielle spørgsmål, som Cour constitutionnelle (forfatningsdomstol, Belgien) har forelagt, således, at behandlingen af disse spørgsmål intet har frembragt, der kan rejse tvivl om gyldigheden af Rådets direktiv (EU) 2018/822 af 25. maj 2018 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i forbindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger


 

Domme
C-314/22 Consortium Remi Group

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fravigelse fastsat i artikel 90, stk. 2 - afgiftsgrundlag - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen - præklusionsfrist for anmodning om efterfølgende nedsættelse af momsgrundlaget - tidspunkt, fra hvilket præklusionsfristen begynder at løbe - den afgiftspligtige persons ret til forrentning

Domstolens dom:

1) Artikel 90 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med princippet om afgiftens neutralitet, proportionalitetsprincippet og effektivitetsprincippet, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som fastsætter en præklusionsfrist for indgivelse af en anmodning om tilbagebetaling af merværdiafgift (moms) som følge af en nedsættelse af momsgrundlaget i tilfælde af ikke-betaling eller kun delvis betaling, hvis udløb bevirker, at en utilstrækkeligt opmærksom afgiftspligtig person straffes, på den betingelse, at denne frist først begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor denne afgiftspligtige person uden at udvise manglende agtpågivenhed kunne have gjort retten til nedsættelse gældende. Når der ikke findes nationale bestemmelser vedrørende de nærmere regler for udøvelse af denne ret, skal en sådan præklusionsfrists begyndelsestidspunkt fremgå klart for den afgiftspligtige person med rimelig sandsynlighed.

2) Artikel 90, stk. 1, og artikel 273 i direktiv 2006/112, sammenholdt med princippet om afgiftens neutralitet og proportionalitetsprincippet, skal fortolkes således, at disse bestemmelser, når der ikke findes specifikke nationale bestemmelser, er til hinder for skatte- og afgiftsmyndighedens krav, der består i, at nedsættelsen af merværdiafgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) i tilfælde af ikke-betaling eller kun delvis betaling af en faktura udstedt af en afgiftspligtig person er betinget af, at denne afgiftspligtige person forinden berigtiger den oprindelige faktura, og at vedkommende forudgående giver meddelelse til debitor om sin hensigt om at ophæve momsen, såfremt det er umuligt for denne afgiftspligtige person at foretage en sådan berigtigelse rettidigt, og denne umulighed ikke kan tilregnes denne.

3) Artikel 90, stk. 1, i direktiv 2006/112, sammenholdt med princippet om afgiftens neutralitet, skal fortolkes således, at en eventuel ret til nedsættelse af merværdiafgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) i tilfælde af ikke-betaling eller kun delvis betaling af en faktura udstedt af en afgiftspligtig person giver ret til tilbagebetaling af den moms, som denne har betalt med tillæg af morarenter, og at når der ikke i en medlemsstats lovgivning findes nærmere regler for anvendelse af eventuelt skyldige renter, udgør det tidspunkt, fra hvilket den afgiftspligtige person gør sin ret til nævnte nedsættelse gældende i forbindelse med en momsangivelse for den på dette tidspunkt igangværende afgiftsperiode, begyndelsestidspunktet for beregningen af disse renter.

C-676/22 B2 Energy

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - fritagelse i forbindelse med leveringer af varer inden for Fællesskabet - afslag på indrømmelse af fritagelsen - beviser - vareleverandør, der ikke beviser, at varerne er blevet leveret til den modtager, som er angivet i skatte- og afgiftsdokumenterne - leverandør, der fremlægger andre oplysninger, som beviser den faktiske modtagers egenskab af afgiftspligtig person

Domstolens dom:

Artikel 138, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

en leverandør, der er etableret i en medlemsstat, og som har leveret varer til en anden medlemsstat, skal nægtes fritagelse for merværdiafgift, når denne leverandør ikke har godtgjort, at varerne blev leveret til en modtager med egenskab af afgiftspligtig person i sidstnævnte medlemsstat, og når de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere, at den nævnte modtager havde denne egenskab, ikke foreligger på baggrund af de faktiske omstændigheder og oplysninger, som leverandøren har fremlagt.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

EU Traders offered online access to the new central PoUS system

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Sag C-433/22, HPA — Construções: Domstolens dom (Ottende Afdeling) af 11. januar 2024 — Autoridade Tributária e Aduaneira mod HPA — Construções SA (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Supremo Tribunal Administrativo — Portugal) [Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem (moms) – direktiv 2006/112/EF – bilag IV – nr. 2) – midlertidige bestemmelser for visse arbejdskraftintensive ydelser – nedsat afgiftssats på ydelser i form af renovering og reparation af private boliger – begrebet »private boliger«]

Sag C-517/22 P: Domstolens dom (Tredje Afdeling) af 11. januar 2024 — Eurobolt BV, Fabory Nederland BV og ASF Fischer BV mod Europa-Kommissionen og Stafa Group BV (Appel – dumping – udvidelse af antidumpingtolden på importen af visse skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af jern og stål med oprindelse i Kina til også at omfatte importen afsendt fra Malaysia – opfyldelse af dom af 3. juli 2019, Eurobolt (C-644/17, EU:C:2019:555) – genindførelse af en endelig antidumpingtold – gennemførelsesforordning (EU) 2020/611 – gyldighed)

Sag C-537/22, Global Ink Trade: Domstolens dom (Første Afdeling) af 11. januar 2024 — Global Ink Trade Kft. mod Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Fovárosi Törvényszék — Ungarn) (Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem (moms) – direktiv 2006/112/EF – nægtelse af retten til fradrag – den afgiftspligtige persons forpligtelser – pligt til at udvise fornøden omhu – bevisbyrde – princippet om afgiftsneutralitet og retssikkerhedsprincippet – EU-rettens forrang – modsætning mellem retspraksis fra en national ret og EU-retten)

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/670 af 26. februar 2024 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil med oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1036

Rådets afgørelse (EU) 2024/767 af 20. februar 2024 om undertegnelse på Unionens vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om ændring af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2024/776 af 26. februar 2024 om tilladelse til Polen til at anvende reducerede punktafgiftssatser for svær brændselsolie, naturgas, kul og koks, der anvendes som brændsel til opvarmning, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF

 

Nyt fra EUR_LEX

rådets afgørelse (eu) 2024/767 af 20. februar 2024 om undertegnelse på unionens vegne af aftalen mellem den europæiske union og kongeriget norge om ændring af aftalen mellem den europæiske union og kongeriget norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

 

Nyt fra Komotologi

254th meeting of the Customs Code Committee Tariff and Statistical Nomenclature (SUB-SECTION AGRICULTURE/CHEMISTRY) to be held via videoconference from 11th to 12th March 2024

Written consultation on a draft Commission Implementing Regulation amending Council Regulation (EC) No 32/2000 as regards the extension of the Union’s tariff quotas for jute and coconut-fibre products.

Fifth meeting of the Customs Programme Committee

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 100 Forslag til lov om ændring af lov om spil. (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).

Bilag

Bilag 7

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen modtaget den 26/2-24 fra Dansk Automat Brancheforening vedrørende foretræde

L 119 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 274 og 281 om kommentar til henvendelsen af 26/1-24 fra House of Oliver Twist A/S vedrørende foretræde om afgiftsforhøjelser på tyggetobak

L 119 A Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 274 og 281 om kommentar til henvendelsen af 26/1-24 fra House of Oliver Twist A/S vedrørende foretræde om afgiftsforhøjelser på tyggetobak

L 119 B Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 274 og 281 om kommentar til henvendelsen af 26/1-24 fra House of Oliver Twist A/S vedrørende foretræde om afgiftsforhøjelser på tyggetobak

L 119 C Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, kildeskatteloven og forskellige andre love. (Godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige vareområde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat, mulighed for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgørelsesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning af reglerne om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register over erhvervsfiskere med B-status m.v.)

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 274 og 281 om kommentar til henvendelsen af 26/1-24 fra House of Oliver Twist A/S vedrørende foretræde om afgiftsforhøjelser på tyggetobak

Almindelig del

Bilag

Bilag 162

Plancher fra seminar i Skatteministeriet den 21. februar 2024

Bilag 163

Henvendelse af 24/4-24 fra Svend Linhus, Odense C, om vægtafgift på elbiler

Bilag 164

Notits om den endelige afrapportering fra ekspertgruppen for en grøn skattereform

Bilag 165

Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform

Spørgsmål og svar

Spm. 275

Vil ministeren redegøre for Skatteforvaltningens kontrol med herboende udlændinges kørsel i egen bil på udenlandske nummerplader, herunder oplyse om hvor mange sager Skatteforvaltningen de seneste fem år har haft om misbrug af reglerne?  Svar  

Spm. 281

Ministeren bedes kommentere Powerpoint fra House of Oliver Twist A/S anvendt under foretræde den 31/1-24 om afgiftsforhøjelser på tyggetobak, jf. SAU alm. del - bilag 128.  Svar  

Spm. 309

Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse af 28. januar 2024, jf. SAU alm. del – bilag 134, og herunder belyse, hvordan den konkrete lønindeholdelsesordning er sammensat og hvilke leveomkostninger, det giver mulighed for? Endvidere bedes oplyst, om den beskrevne lønindeholdelsesordning og konsekvenserne for borgeren giver anledning til ændringer af reglerne? I det omfang en del af ministerens besvarelse er fortrolig, bedes denne del oversendt særskilt.  Svar  

Spm. 310

Kan ministeren bekræfte, at der er forskel i den måde, man beregner rådighedsbeløbet på ved henholdsvis gældssanering og gældsinddrivelse (lønindeholdelse) og i givet fald redegøre for, hvorfor der skal være forskel og om forskellen er rimelig?  Svar  

Spm. 311

Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse af 30. januar 2024, jf. SAU alm. del – bilag 135, og herunder redegøre for, hvorfor man vælger at inddrive på den i henvendelsen beskrevne måde, og hvordan der tages hensyn til helbred? I det omfang en del af ministerens besvarelse er fortrolig, bedes denne del oversendt særskilt.  Svar  

Spm. 346

Vil ministeren redegøre for, hvor mange arbejdspladser der forventes at flytte fra landdistrikterne til byområderne i henhold til Svarer-rapportens model 1, 2 og 3? Der ønskes en redegørelse, der inkluderer både primære og afledte erhverv.  Svar  

Spm. 347

Vil ministeren redegøre for, hvor lang sagsbehandlingstiden er i Gældsstyrelsen for de borgere, der har indsendt et budget og skal have deres økonomi individuelt vurderet ift. øget lønindeholdelse efter de nye regler er trådt i kraft?  Svar  

Spm. 351

Vil ministeren uddybe besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 331 (2022-23, 2. samling), herunder ved redegørelse for under hvilke betingelser virksomheder, der vil sælge brugt tøj, kan benytte brugtmomsordningen? Endvidere ønskes redegjort for den momsmæssige behandling ved leje af brugt tøj, herunder om og hvordan der skal betales moms som privatperson og virksomhed.  Svar  

Spm. 354

Vil ministeren kommentere Skattestyrelsens redegørelse til Folketingets Ombudsmand om Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, jf. SAU alm. del – bilag 127, og herunder redegøre nærmere for, hvordan Skatteministeriet vil sikre, at Skattestyrelsens sager - også komplicerede skattesager - afsluttes inden for en langt kortere tidshorisont end 9 år, herunder om det kræver ændret (forenklet) lovgivning eller andet?  Svar  

Spm. 355

Vil ministeren orientere udvalget om resultaterne af Skatteministeriets tilsyn på momsområdet for så vidt angår den løbende fremdrift i sagsbehandlingen i sagskomplekset omtalt i SAU alm. del – bilag 127?  Svar  

Spm. 358

Vil ministeren redegøre for, hvilke typer renteudgifter vedr. offentlig gæld, der ikke er fradragsberettiget? Herunder bedes ministeren redegøre for, hvad argumenterne er for, at der ikke gives fradrag for de respektive typer af gæld.  Svar  

Spm. 359

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt og i så fald hvornår rentetilskrivningen er stoppet vedr. ikke-inddrivelsesparat gæld? Indkræves tidligere rentetilskrivninger vedr. ikke-inddrivelsesparat gæld fortsat eller slettes disse?  Svar  

Spm. 360

Vil ministeren redegøre for, hvilke indkomsttyper der foretages lønindeholdelse i? Herunder bedes ministeren specifikt redegøre for, hvorvidt der foretages lønindeholdelse af feriepenge og lignende.  Svar  

Spm. 361

Er det muligt for den enkelte borger at få et fuldt og samlet overblik over ens gæld i de breve, som Gældsstyrelsen udsender til borgeren? Angives der i gældsbrevene: oprindelig gæld, rentetilskrivning, tilbagebetalt beløb, lønindeholdt beløb mv. på overskuelig vis?  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. H

Samrådsspm. om ministeren er villig til at diskutere niveauerne for afdragsprocenterne med aftalepartierne igen

Spm. I

Samrådsspm. om det er rimeligt, at borgere, der ikke har nået at reagere på 14-dages-varselsperioden, får lønindeholdt en meget stor andel af deres løn

Spm. J

Samrådsspm. om ministeren er villig til at standse den øgede lønindeholdelse, mens Gældsstyrelsen vurderer borgerens betalingsevne, for de borgere, der har taget kontakt til Gældsstyrelsen efter fristen på 14 dage