![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Dagsbeviser til gulpladebiler
Sponsorater
Skat og moms på frokost
Lovforslag om CO2-afgift og CO2-emissioner for industrien
Ændret praksis af momsmæssig bedømmelse af væddeløbsstalde og stutterier
Styresignaler
Styresignal - Praksisændring for låneydelser i momsloven - Genoptagelse
Domme
Moms - fradrag for udgifter til hævdede underleverandører - A-SKAT og AM-bidrag
Partshøring - journalisering - ugyldighed
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms - ansvar for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOBiler på gule plader må som udgangspunkt kun anvendes til erhvervsmæssig kørsel. Med reglerne om dagsbeviser er det imidlertid muligt at frikøbe sådanne biler til privat anvendelse i begrænset omfang. |
BDOReklame er sjældent den eneste modydelse for et sponsorbidrag. I de fleste tilfælde modtager sponsoren også billetter, adgang til VIP-arrangementer og rejser |
DeloitteVirksomheder, der tilbyder kantine- eller frokostordninger til de ansatte, skal være opmærksom på de forskellige skatte- og momsmæssige forhold, som gør sig gældende. |
EYLovforslag om CO2-afgift og CO2-emissioner for industrien Skatteministeriet har sendt et lovforslag om CO2-afgiftsreform og en ny emissionsafgiftslov for industrien i Danmark i høring. |
TVC AdvokatfirmaÆndret praksis af momsmæssig bedømmelse af væddeløbsstalde og stutterier Skattestyrelsen har offentliggjort et nyt styresignal – SKM 2024.37 SKTST – der præciserer, hvorledes vurderingen af, hvorvidt der udøves selvstændig økonomisk virksomhed i forbindelse med drift af væddeløbsstalde og stutterier, skal foretages. |
I styresignalet beskrives en ændring af praksis for momsfritagelse vedrørende långivning som følge af Skatterådets afgørelse i SKM2023.328.SR.
EU-Domstolen har i sag C-250/21, O. Fundusz, taget stilling til, hvornår en ydelse skal anses som et lån i momssystemdirektivets artikel 135, stk. 1, litra b's (momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra a) forstand.
Sagen omhandlede tilrådighedsstillelse af kapital mod til gengæld for et vederlag bestående af betaling af provenuet af de i aftalen specificerede fordringer, som forblev en del af den oprindelige fordringshavers aktiver. EU-Domstolen fandt, at en sådan tilrådighedsstillelse udgjorde et lån.
Skatterådet har i SKM2023.328.SR truffet afgørelse på baggrund af afgørelsen fra EU-Domstolen, der ændrer praksis. Afgørelsen fra Skatterådet omhandlede en såkaldt financierkontrakt, der ville blive udstedt af Spørger til investor. Investor skulle betale et kontant engangsbeløb og erhververede retten til at modtage et afkast svarende til en bestemt procentdel af Spørgers fremtidige overskud i forbindelse med salg af et udviklingsprojekt. Investor opnåede efter det oplyste ikke herved en ejerandel eller nogen form for rettigheder i øvrigt i det udstedende selskab. Investor kunne ikke kræve købesummen for financierkontrakten tilbagebetalt ved kontraktens udløb, uanset om der var modtaget udbytte eller ej. Skatterådet tog stilling til både den situation, hvor Spørger modtager kapital fra en investor i forbindelse med udstedelse af sådanne kontrakter, og den situation, hvor Spørger som investor stiller kapital til rådighed for den, der har udstedt en financierkontrakt.
En transportvirksomhed havde ikke godtgjort sin ret til fradrag for indgående moms af udgifter til hævdede underleverandører. Henset til de mangelfulde fakturaer og på baggrund af fakturaernes fremtræden og indhold sammenholdt med Skattestyrelsens oplysninger om de hævdede underleverandører, var virksomheden underlagt en skærpet bevisbyrde, som ikke var løftet. Retten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens skønsmæssige fastsættelse af ikke-selvangivet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som virksomheden hæftede for.
Sagen angik, om en afgørelse fra Skattestyrelsen var ugyldig, dels som følge af delvis manglende partshøring over to bilag indeholdende Skattestyrelsens opstilling og sammentælling af oplysninger fra spilfirmaet G1-virksomhed, dels som følge af, at filer med skatteyderens bankkontoudtog var blevet beskadigede og derfor ikke kunne åbnes.
Skatteministeriet fik medhold i, at Skattestyrelsens afgørelse ikke var ugyldig, og at sagen derfor skulle hjemvises til realitetsbehandling i Landsskatteretten.
Retten lagde i sin afgørelse vægt på, at de bilag, som skatteyderen alene delvist var blevet partshørt over af Skattestyrelsen, alene indeholdt oplysninger af beregningsmæssig karakter baseret på allerede kendte oplysninger, samt at skatteyderen var blevet partshørt over de komplette bilag i forbindelse med klagesagsbehandlingen ved Landsskatteretten.
Retten lagde også vægt på, at bilagene ikke indeholdt egentlige fejl af betydning for den skønsmæssige opgørelse af de skattepligtige og skattefrie spilgevinster, der dannede grundlag for beskatningen af skatteyderen, samt at skatteyderen i realiteten ikke var fremkommet med nye materielle indsigelser til beskatningen efter at være blevet partshørt over de komplette bilag.
I forhold til de beskadigede filer med skatteyderens bankkontoudtog bemærkede retten, at det måtte bero på en konkret bevismæssig vurdering af de samlede oplysninger i sagen, i hvilket omfang oplysningerne fra disse filer kunne lægges til grund i forbindelse med Landsskatterettens efterprøvelse af Skattestyrelsens afgørelse.
Sagen angik, om sagsøgeren havde ret til fradrag for købsmoms i 2018 og 2019 i henhold til 26 fakturaer udstedt af otte hævdede underleverandører, jf. momslovens § 37, stk. 1.
Efter en samlet vurdering fandt retten, at der forelå en række usædvanlige omstændigheder i forholdet mellem sagsøgeren og de otte underleverandører, hvorfor kravet til styrken af sagsøgerens bevis for, at de otte virksomheder reelt havde leveret ydelser som underleverandører, var skærpet. Retten lagde særlig vægt på en række forskellige forhold og fandt efter en samlet vurdering, at sagsøgeren ikke havde løftet bevisbyrden for, at det omtvistede arbejde var udført af de otte virksomheder som underleverandører.
Retten lagde herefter til grund, at sagsøgerens personale havde udført arbejdet og modtaget løn herfor, som sagsøgeren var forpligtet til at indeholde A-skat og AM-bidrag af, men som sagsøgeren havde undladt at angive til skattemyndighederne. Retten fandt, at sagsøgeren var ansvarlig over for det offentlige for betaling af denne manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag, og at skattemyndighederne havde været berettiget til at opgøre den manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag skønsmæssigt.
Endelig fandt retten, at der var sket sagsbehandlingsfejl i forbindelse med oplysningen af sagen ved skattemyndighederne, men at disse fejl ikke var konkret væsentlige og derfor ikke kunne føre til afgørelsernes ugyldighed.
Journalnr: 23/0001103
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt selskabets fradrag for købsmoms på udgifter til underleverandører. Landsskatteretten forhøjer det ikke godkendte fradrag yderligere.
Afsagt: 13-12-2023
Journalnr: 22/0016038
Udgifter af privat karakter
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms af udgifter af privat karakter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-12-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 29-02-2024 dom i C-314/22 Consortium Remi Group
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fravigelse fastsat i artikel 90, stk. 2 - afgiftsgrundlag - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen - præklusionsfrist for anmodning om efterfølgende nedsættelse af momsgrundlaget - tidspunkt, fra hvilket præklusionsfristen begynder at løbe - den afgiftspligtige persons ret til forrentning
Den 29-02-2024 dom i C-676/22 B2 Energy
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - fritagelse i forbindelse med leveringer af varer inden for Fællesskabet - afslag på indrømmelse af fritagelsen - beviser - vareleverandør, der ikke beviser, at varerne er blevet leveret til den modtager, som er angivet i skatte- og afgiftsdokumenterne - leverandør, der fremlægger andre oplysninger, som beviser den faktiske modtagers egenskab af afgiftspligtig person
Den 07-03-2024 dom i C-341/22 Feudi di San Gregorio Aziende Agricole
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - begrebet afgiftspligtig person - princippet om afgiftsneutralitet - proportionalitetsprincippet - ikke-operativt selskab - national lovgivning, der nægter ret til fradrag for, tilbagebetaling af eller udligning af indgående moms
Den 07-03-2024 indstilling i C-87/23 Latvijas Informacijas un komunikacijas tehnologijas asociacija
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9, 28 og 73 - tjenesteydelse mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk model - almennyttig forening, der organiserer og gennemfører uddannelsesprojekter, som finansieres af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling - levering af uddannelsestjenester ved anvendelse af underentreprenører - medregning af støttebeløbet i afgiftsgrundlaget
Den 14-03-2024 indstilling i C-639/22 Inspecteur van de Belastingdienst Utrecht Fiscale Eenheid Achmea Y Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten BPL Pensioen BPFL
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - momsdirektiv - fritagelser - forvaltning af investeringsfonde - begreb - sammenlignelighed med et investeringsinstitut - pensionsfonde - investorernes investeringsrisiko
Den 14-03-2024 dom i C-336/22 f6 Cigarettenfabrik
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - den generelle ordning for punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - betingelser for at pålægge afgift - særlige formål, der forfølges med afgiften - punktafgifter på forarbejdet tobak - direktiv 2011/64/EU - artikel 14 - afgiftsregler - overholdelse af disse regler ved yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - opvarmet tobak - national lovgivning, der fastsætter en anden afgiftsstruktur og -sats for opvarmet tobak end de, som gælder for kategorien »anden røgtobak«
Den 21-03-2024 dom i C-606/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Possibilité de correction en cas de taux erroné)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af fritids- og fitnessydelser - salg af adgangskort til tjenesteydelser, der bevises leveret ved indtastning i et kasseapparat og udstedelse af kasseboner - afgiftsgrundlag - fejl med hensyn til den korrekte afgiftssats - princippet om afgiftsneutralitet - berigtigelse af afgiftsskylden på grund af en ændring af momsgrundlaget - national praksis, hvorefter der i mangel af en faktura ikke kan ske berigtigelse af momsbeløbet og tilbagebetaling af for meget betalt moms - ingen risiko for tab af afgiftsindtægter - undtagelse om ugrundet berigelse
Sagen omhandler:
Traktatbrud - artikel 110 TEUF - årlig færdselsafgift - højere afgifter på indførte brugte køretøjer end på lignende køretøjer, der allerede befinder sig på det indenlandske marked
Domstolens dom:
C-674/22 Gemeente Dinkelland1) Republikken Malta har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 110 TEUF ved at opkræve en højere årlig færdselsafgift for motorkøretøjer, der blev indregistreret i andre medlemsstater før den 1. januar 2009 og indført til Malta fra denne dato, end for lignende køretøjer, der blev indregistreret i Malta før nævnte dato.
2) Republikken Malta bærer sine egne omkostninger og betaler de omkostninger, der er afholdt af Europa-Kommissionen.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten - pligt til at tilbagebetale merværdiafgift (moms) og betale renter af beløbet - tilbagebetaling som følge af fejl begået i den afgiftspligtige persons regnskab - tilbagebetaling, der skyldes en ændring med tilbagevirkende kraft af fremgangsmåden for beregningen af den fradragsberettigede moms vedrørende den afgiftspligtige persons generalomkostninger
Domstolens dom:
EU-retten skal fortolkes således, at der ikke er pligt til at betale renter til en afgiftspligtig person regnet fra betalingen af et merværdiafgiftsbeløb (moms), som efterfølgende tilbagebetales af skatte- og afgiftsmyndigheden, når tilbagebetalingen dels skyldes den konstatering, at den afgiftspligtige person som følge af fejl begået i dennes regnskab ikke fuldt ud har udøvet sin ret til fradrag af den indgående moms for de pågældende år, dels skyldes en ændring med tilbagevirkende kraft af fremgangsmåden for beregningen af den fradragsberettigede moms vedrørende nævnte afgiftspligtige persons generalomkostninger, når denne fremgangsmåde alene er fastsat på sidstnævntes ansvar.
Member States agree to update the EU list of non-cooperative tax jurisdictions
Meddelelse om udløb af visse antidumpingforanstaltninger
Customs Code Committee - CCC/CRM/36
Bekendtgørelse af lov om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven), LBK nr 170 af 21/02/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Forslag til Lov om passagerafgift på flyrejser
Oprettelsesdato: 19-02-2024
Høringsfrist: 08-03-2024
Forslag til Lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven)
Oprettelsesdato: 19-02-2024
Høringsfrist: 08-03-2024
Bilag 157 | Henvendelse af 19/2-24 fra Dansk Fjernvarme om affaldsvarmeafgiften |
Bilag 159 | Afrapportering fra ekspertgruppen for en grøn skattereform, februar 2024 |
Bilag 160 |
Spm. 334 |
Spm. 335 |
Spm. 336 |
Spm. 340 |
Spm. 342 |
Spm. 343 |
Spm. 344 |
Spm. 345 |
Spm. S 615 |
Spm. S 616 |