![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Skat og moms vedr. erhvervsejendomme
Nye regler for delvist momsfradrag – opgørelse og regulering i praksis
Koncerninterne aktiviteter skal anses som liberale erhverv
Rentesats ved fejl i moms og afgiftsafregning er steget pr. 1. januar
Fællesregistrering for moms – økonomisk optimering af din virksomhed
Styresignaler
Præcisering af praksis - chokolade- og kakaoovertrukne varer
Domme
Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4 - dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4 - opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for virksomhed med blandede aktiviteter - administrativ praksis
Nye straffesager
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOSkat og moms vedr. erhvervsejendomme Der opstår ofte spørgsmål af moms- eller skattemæssig art i forhold til erhvervsejendomme. Det gælder såvel udlejningsejendomme som ejendomme, der anvendes i egen virksomhed. Og uanset om der er tale om en beboelsesejendom, en forretningsejendom eller en fabrik. |
BeierholmNye regler for delvist momsfradrag – opgørelse og regulering i praksis Det er vigtigt at være opmærksom på praktikken i de nye regler for delvist momsfradrag. |
DeloitteKoncerninterne aktiviteter skal anses som liberale erhverv Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at et koncernselskabs leverance af koncerninterne ydelser til øvrige koncernforbundne selskaber er omfattet af begrebet ”liberalt erhverv”. Koncernselskabet har som følge af afgørelsen en begrænset adgang til godtgørelse af elafgift. |
EYRentesats ved fejl i moms og afgiftsafregning er steget pr. 1. januar Skattestyrelsen har i december 2023 oplyst, at rentesats for moms og afgiftskrav stiger med 0,2 % pr. måned. |
EYFællesregistrering for moms – økonomisk optimering af din virksomhed Mange virksomheder kender ikke fordelene ved en fællesregistrering for moms. |
Styresignalet præciserer, at der for produkter, som er helt overtrukket med chokolade eller andre varer med indhold af kakao skal foretages en konkret vurdering af, hvorvidt chokoladen eller kakaoen er karaktergivende for produktet og dermed omfattet af det afgiftspligtige vareområde i lovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Sagen angik opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget i perioden 1998-2012 for en fællesregistrering af selskaber i en bankkoncern. Fællesregistreringen havde både lønsumsafgiftspligtige aktiviteter og andre aktiviteter, der ikke var lønsumsafgiftspligtige. Derfor skulle der ved opgørelsen af lønsumsafgiftsgrundlaget ske en fordeling af fællesregistreringens lønsum på den lønsumsafgiftspligtige del af virksomheden henholdsvis den øvrige del af virksomheden efter reglerne i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4, og de dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelsers § 4, stk. 2 og 4.
Fællesregistreringen havde foretaget en skønsmæssig fordeling af lønsummen for de ansatte i fællesregistreringen, som ifølge fællesregistreringen havde været beskæftiget i både den afgiftspligtige del af virksomheden og den øvrige del af virksomheden (såkaldt blandet lønsum), på grundlag af en omsætningsfordeling opgjort for hele fællesregistreringen under ét.
Retten fandt, at Skatteministeriet havde godtgjort, at fællesregistreringens skøn over fordeling af blandet lønsum ikke var retvisende for medarbejdernes faktiske anvendte tidsforbrug i henholdsvis den afgiftspligtige del af virksomheden og den øvrige del af virksomheden.
Endvidere fandt retten, at SKATs skønsmæssige fordeling, hvorved den blandede lønsum for de enkelte selskaber i fællesregistreringen var fordelt på grundlag af en omsætningsfordeling opgjort særskilt for det enkelte selskab, gav et mere retvisende billede i forhold til det faktisk anvendte tidsforbrug end fællesregistreringens skøn. Retten lagde herved vægt på, at SKATs skøn var baseret på relevante og saglige kriterier, som var egnede til at belyse det faktisk anvendte tidsforbrug, og at der ikke var et dokumenterbart ressourcetræk på tværs af selskaberne, som kunne lægges til grund for den skønsmæssige fordeling af lønsummen.
Endelig fandt retten, at det ikke var godtgjort, at der forelå en bindende administrativ praksis vedrørende fordelingen af lønsummen for årene 1998-2006, som forpligtede Skatteministeriet til at anerkende, at fællesregistreringen for disse år havde et retskrav på at fordele den blandede lønsum på grundlag af en omsætningsfordeling opgjort for hele fællesregistreringen under ét efter momslovens § 38, stk. 1.
Sagen er anket til landsretten.
Straffesag - forsvarerbeskikkelse - afvisning Odense Byret I en sag om skatte- og momsunddragelse på 189.844 kr., og hvor bødekravet udgjorde 310.000 kr., anmodede T om beskikkelse af forsvarer. T havde undladt at meddele, at hans skatteansættelse var for lav, og han havde fortsat drift af virksomhed, efter at momsregistreringen var ophørt. Byretten tog ikke anmodningen til følge under henvisning til sagens beskaffenhed og det i øvrigt oplyste om T's forhold, jf. U2023.4829Ø. Østre Landsret T kærede kendelsen til landsretten med påstand om, at advokaten skulle beskikkes som forsvarer for ham. T henviste til, at sagens beskaffenhed tilsagde beskikkelse af en forsvarer, idet der var tale om en ikke ukompliceret skatte- og momsunddragelsessag, hvor der var påstand om en betydelig bødestraf at han var uden økonomiske midler, hvorfor han var afskåret fra selv at antage en forsvarer, samt at det af Skattestyrelsens tiltalebegæring fremgik, at et vidne fra Skattestyrelsen skulle indkaldes, ligesom det ikke kunne afvises, at yderligere vidner skulle indkaldes, hvorfor det forekom uhensigtsmæssigt, at han på egen hånd skulle foretage afhøringen af vidner, at han reelt ikke havde mulighed for at vurdere, om der forelå strafnedsættelsesgrunde eller i øvrigt at gennemskue det juridiske i sagen, og at der efter en samlet vurdering burde ske beskikkelse af forsvarer i sagen. Anklagemyndigheden udtalte sig ikke i anledning af kæremålet. Landsretten udtalte, at da der var tale om en sag, hvor der ville blive nedlagt påstand om bøde, var sagen omfattet af retsplejelovens § 732, og at der efter retsplejelovens § 732 i andre tilfælde end de i § 731 nævnte, såvel før som efter tiltale var rejst, kunne ske beskikkelse, når retten efter sagens beskaffenhed, sigtedes person eller omstændighederne i øvrigt anså det for ønskeligt. Landsretten bemærkede, at det fremgik af tiltalebegæring af 2. juni 2023 fra Skattestyrelsen, at der kunne indkaldes et vidne fra Skattestyrelsen, men ikke at der skulle indkaldes vidner. Landsretten tiltrådte herefter, som sagen var oplyst, at der efter sagens beskaffenhed og det i øvrigt oplyste om T ikke var grundlag for at beskikke en forsvarer og stadfæstede byrettens kendelse | |
Straf - kildeskat - moms - fiktive fakturaer - sort løn - skraldespandsselskaber - forsøg - skærpet bøde Københavns Byret Som forhold 1 var T1, T2, T3 og T5 tiltalt for momssvig af særlig grov karakter, ved for perioden den 4. august 2015 til den 31. december 2015 for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, i forening og efter forudgående aftale eller fælles forståelse mellem T1 som reel leder af et selskab, T5 som registreret direktør, en person hvis sag var særskilt afgjort, samt T3 og T2 som driftsansvarlige og udbetaler af sorte lønninger, som led i driften af selskabet, at have afgivet urigtige oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet købsmomsen blev angivet til 1.149.896 kr., uagtet at købsmomsen rettelig var 305.035 kr., alt hvorved statskassen blev unddraget 844.861 kr. i moms eller led nærliggende risiko herfor. Som forhold 1a var T1, T3, T4 og T5 tiltalt for forsøg på momssvig af særlig grov karakter, ved for perioden den 1. april 2016 til den 27. januar 2016, for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, i forening og efter forudgående aftale eller fælles forståelse mellem T1 som reel leder af selskabet, T4 som registreret direktør, en person hvis sag var særskilt afgjort, T5 som medansvarlig for den daglige drift samt T3 som medansvarlig for den daglige drift og som udbetaler af sorte lønninger, som led i driften af selskabet, at have haft til hensigt at undlade at opfylde pligten til angivelse af korrekt momstilsvar for 2. kvartal 2016, hvilket forsøg dog mislykkedes, idet de tiltalte blev anholdt, alt hvorved statskassen risikerede at lide et tab på i alt 615.925 kr. i moms. Som forhold 2a var T1, T3 og T5 tiltalt for kildeskattesvig af særlig grov karakter ved for perioden den 4. august 2015 til den 31. maj 2016 for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, i forening og efter forudgående aftale eller fælles forståelse, T1 som reel daglig leder, T5 som registreret direktør frem til den 13. marts 2016 og herefter som fortsat medansvarlig for den daglige drift, en person, hvis sag var særskilt afgjort, og T3 som medansvarlig for den daglige drift og som udbetaler af sort løn, med forsæt til at unddrage det offentlige skat, som led i driften af selskabet, at have undladt at opfylde pligten til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, alt hvorved statskassen blev unddraget i alt 3.879.992 kr. i A-skat og 613.437 kr. i arbejdsmarkedsbidrag eller led nærliggende [...] |
Journalnr: 21/0045438
Fjernsalg til personer i Danmark
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ansat selskabets momstilsvar og afgiftstilsvar for varesalg af vin, spiritus og druesaft til danske privatpersoner. Varesalget blev af Skattestyrelsen anset som fjernsalg med leveringssted her i landet, jf. momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, 3. pkt., og § 14, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-01-2024
Journalnr: 19/0082024
Betingelser for momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om fradrag af købsmoms med den begrundelse, at selskabet ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag er til stede. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og hjemviser som følge heraf sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 10-01-2024
Journalnr: 20/0020241
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-01-2024
Journalnr: 23/0033546
Leasing og underleverandører
Klagen vedrører nægtet momsfradrag for udgifter til leasingydelser og underleverandørydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-01-2024
Journalnr: 22/0068528
Momsfradrag - underleverandør
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til en underleverandør samt for udgifter, hvor der ikke er fremlagt fakturaer, og som ikke angår selskabets momspligtige aktivitet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-01-2024
Journalnr: 23/0079913
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til tre underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-01-2024
Journalnr: 22/0103351
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-01-2024
Journalnr: 19/0001987
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 04-01-2024
Journalnr: 18/0006607
Virksomhedsopkøb, udgifter til kæledyr mv.
Klagen skyldes, at SKAT har ændret selskabet momsangivelser så selskabet skal betale yderligere moms vedrørende varekøb, udgifter til kæledyr og køb af virksomhed. Som følge af, at selskabets virksomhedsopkøb er uden moms, og at selskabets udgifter til kæledyr ikke er erhvervsmæssigt begrundet, har SKAT samtidig ændret selskabets skattepligtige. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-01-2024
Journalnr: 22/0057465
Hæftelse for registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren hæfter for registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-01-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 22-02-2024 dom i C-674/22 Gemeente Dinkelland
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten - pligt til at tilbagebetale merværdiafgift (moms) og betale renter af beløbet - tilbagebetaling som følge af fejl begået i den afgiftspligtige persons regnskab - tilbagebetaling, der skyldes en ændring med tilbagevirkende kraft af fremgangsmåden for beregningen af den fradragsberettigede moms vedrørende den afgiftspligtige persons generalomkostninger
Den 22-02-2024 dom i C-694/22 Kommissionen mod Malte (Taxation des véhicules d’occasion)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - artikel 110 TEUF - årlig færdselsafgift - højere afgifter på indførte brugte køretøjer end på lignende køretøjer, der allerede befinder sig på det indenlandske marked
Den 29-02-2024 dom i C-314/22 Consortium Remi Group
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fravigelse fastsat i artikel 90, stk. 2 - afgiftsgrundlag - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen - præklusionsfrist for anmodning om efterfølgende nedsættelse af momsgrundlaget - tidspunkt, fra hvilket præklusionsfristen begynder at løbe - den afgiftspligtige persons ret til forrentning
Den 29-02-2024 dom i C-676/22 B2 Energy
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - fritagelse i forbindelse med leveringer af varer inden for Fællesskabet - afslag på indrømmelse af fritagelsen - beviser - vareleverandør, der ikke beviser, at varerne er blevet leveret til den modtager, som er angivet i skatte- og afgiftsdokumenterne - leverandør, der fremlægger andre oplysninger, som beviser den faktiske modtagers egenskab af afgiftspligtig person
Den 07-03-2024 dom i C-341/22 Feudi di San Gregorio Aziende Agricole
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - begrebet afgiftspligtig person - princippet om afgiftsneutralitet - proportionalitetsprincippet - ikke-operativt selskab - national lovgivning, der nægter ret til fradrag for, tilbagebetaling af eller udligning af indgående moms
Den 07-03-2024 indstilling i C-87/23 Latvijas Informacijas un komunikacijas tehnologijas asociacija
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9, 28 og 73 - tjenesteydelse mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk model - almennyttig forening, der organiserer og gennemfører uddannelsesprojekter, som finansieres af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling - levering af uddannelsestjenester ved anvendelse af underentreprenører - medregning af støttebeløbet i afgiftsgrundlaget
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat momssats på visse leveringer af varer og tjenesteydelser - bilag III, nr. 12) - nedsat momssats for ophold på hoteller og lignende etablissementer - udelukkende anvendelse af denne sats på opholdsfaciliteter, der har en klassificeringsattest - princip om afgiftens neutralitet
Domstolens dom:
Artikel 98, stk. 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med bilag III, nr. 12), til dette direktiv,
skal fortolkes således, at
bestemmelsen er til hinder for en national lovgivning, hvorefter den nedsatte merværdiafgiftssats (moms) for ophold på hoteller og lignende etablissementer undergives et krav om, at et sådant etablissement har en klassificeringsattest eller en foreløbig klassificeringsattest, for så vidt som denne lovgivning ikke begrænser anvendelsen af den nedsatte momssats til konkrete og specifikke aspekter af kategorien ydelser vedrørende ophold på hoteller og lignende etablissementer eller, såfremt den begrænser denne anvendelse til sådanne konkrete og specifikke aspekter, ikke overholder princippet om afgiftsneutralitet.
Good tax practices in the fight against tax avoidance - The signalling role of FDI data
Answer for question E-003121/23
Forslag til lov om passagerafgift på flyrejser
Oprettelsesdato: 09-02-2024
Høringsfrist: 08-03-2024
Forslag om lov om afgift af emissioner fra kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven) og til lovforslag om ændring af lov om kuldioxid-afgift af visse energiprodukter, lov om afgift af naturgas og bygas mv., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv., lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv. og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 09-02-2024
Høringsfrist: 08-03-2024
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Henvendelse modtaget den 26/2-24 fra Dansk Automat Brancheforening vedrørende foretræde |
Bilag 138 | Statsministerens februar-redegørelse for regeringens lovprogram 2023-24 |
Bilag 140 | Notat om en drivhusgasafgift på udledningerne fra landbruget |
Bilag 142 |
Bilag 143 |
Bilag 151 |
Bilag 152 |
Spm. 180 |
Spm. 181 |
Spm. 211 |
Spm. 213 |
Spm. 214 |
Spm. 218 |
Spm. 219 |
Spm. 220 |
Spm. 221 |
Spm. 222 |
Spm. 223 |
Spm. 232 |
Spm. 238 |
Spm. 239 |
Spm. 240 |
Spm. 254 |
Spm. 255 |
Spm. 256 |
Spm. 257 |
Spm. 258 |
Spm. 259 |
Spm. 260 |
Spm. 261 |
Spm. 262 |
Spm. 263 |
Spm. 264 |
Spm. 269 |
Spm. 270 |
Spm. 271 |
Spm. 274 |
Spm. 276 |
Spm. 277 |
Spm. 282 |
Spm. 423 |
Spm. S 526 |