![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Skat og moms ved tab på debitorer mv.
Nye regler for virksomheder med delvis momsfradragsret
Styresignaler
Stutterivirksomhed og drift af væddeløbsstald - selvstændig økonomisk virksomhed - overdragelse af retten til fremtidige præmiepenge - vederlag - praksisændring - præcisering af praksis - genoptagelse - styresignal
Domme
Overskridelse af klagefrist - særlige omstændigheder
Selvinkriminering, inhabilitet, aktindsigt og ekstraordinær genoptagelse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOSkat og moms ved tab på debitorer mv. Denne artikel handler om den moms- og skattemæssige behandling af tab på alle former for tilgodehavender. |
RedmarkNye regler for virksomheder med delvis momsfradragsret Tidspunkt for opgørelse og indberetning af regulering for virksomheder med delvis momsfradrag I 2022 blev det vedtaget, at virksomheder skal betale renter af efterangivelser og korrektioner af moms i tilfælde, hvor virksomheden har indberettet for lidt i moms. I ”daglig tale” også kaldt positive rettelser vedrørende tidligere momsperioder. De nye regler trådte i kraft fra […] |
Momsudvalget har vedtaget retningslinjer (WP1068) om, hvornår en tankkortordning kan anses for omfattet af henholdsvis momssystemdirektivets artikel 14, stk. 1 (momslovens § 4, stk. 1) og artikel 14, stk. 2, litra c (momslovens § 4, stk. 3, nr. 1).
Skattestyrelsen har på den baggrund revurderet praksis om benzinselskabers internationale kreditkortsystemer. Skattestyrelsen vil fremadrettet administrere i overensstemmelse med Momsudvalgets retningslinjer. Udstederen af kreditorkortet kan derfor efter momslovens § 4, stk. 3, nr. 1, anses for at levere brændstof til indehaveren af kortet, hvis betingelser/kriterierne i retningslinjerne er opfyldt.
Hidtidig praksis om benzinselskabers internationale kreditkortsystemer ændres. Fremadrettet skal der være personsammenfald mellem fakturaudsteder og den, der momsmæssigt anses for sælger, alternativt skal der være tale om tredjepartsfakturering, hvor faktureringspligten ases for opfyldt, når en tredjeperson står for udstedelse af en faktura til modtageren på vegne af sælger.
Med baggrund i sag C-713/21, Finanzamt X, præciseres, at en overdragelse af retten til fremtidige præmiepenge/løbspræmier momsretligt udgør et vederlag på tidspunktet for overdragelsen, idet der med aftalen er skabt et retsforhold, hvor der bliver udvekslet gensidige ydelser, ligesom retten til fremtidige præmier på tidspunktet for overdragelsen har en økonomisk værdi.
Endvidere ændres praksis på baggrund af SKM2023.174.LSR. Praksisændringen består i, at der ved vurderingen af, hvorvidt der ved drift af væddeløbsstald og stutterivirksomhed udøves økonomisk virksomhed, skal foretages en sædvanlig momsretlig vurdering, idet der ikke længere kan lægges vægt på, om virksomheden skattemæssigt anses for erhvervsmæssigt drevet.
Sagen angik, hvorvidt der forelå sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde, at Skatteankestyrelsen kan se bort fra en fristoverskridelse i forbindelse med klage over Skattestyrelsens afgørelse af 18. maj 2021, jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3, jf. stk. 6.
Skattestyrelsen havde forhøjet sagsøgerens indkomst i indkomstårene 2017-2019 på baggrund af handel med kryptovaluta. Sagsøgeren påklagede afgørelsen 1 måned og 10 dage for sent, hvorfor klagen blev afvist.
Retten lagde som ubestridt til grund, at klagen blev indleveret for sent. Sagsøgeren havde som årsag til fristoverskridelsen påberåbt sig (red.tilstand.nr.4.fjernet), og på dagen for hovedforhandlingen fremlagt journaludskrift fra egen læge fra konsultationer i 2016 og 2017. Retten fandt ikke, at han alene ved sin forklaring havde godtgjort, at han havde været ude af stand til at klage over afgørelsen i hele den relevante periode.
Herudover lagde retten til grund, at kryptovaluta i almindelighed erhverves med henblik på at blive solgt, og at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at han ikke havde spekulationshensigt. Skattestyrelsens afgørelse måtte derfor anses for at være materielt korrekt.
Retten fandt efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, at betingelserne for, hvornår der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at der kan ses bort fra fristoverskridelsen, ikke var opfyldt.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Sagen angik, hvorvidt SKATs afgørelse var ugyldig som følge af tilsidesættelse af forbuddet mod selvinkriminering, inhabilitet, samt manglende aktindsigt, ligesom sagen angik ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og § 27, stk. 2, 1. pkt.
Der var enighed om den materielle forhøjelse på baggrund af skatteyders honorarindkomst.
Retten fandt, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte SKATs afgørelse som ugyldig.
For så vidt angik forbuddet mod selvinkriminering fandt retten, at SKAT, da anmodning om oplysninger blev fremsat på et møde med skatteyder, burde have vejledt om forbuddet mod selvinkriminering, men at SKATs anmodning om oplysninger ikke medførte, at SKATs afgørelse var ugyldig. Retten lagde til grund, at oplysningerne blev indhentet til brug for skattesagen og ikke med henblik på strafvurdering, og at der ikke på mødet forelå en konkret mistanke om en lovovertrædelse.
For så vidt angik inhabilitetsspørgsmålet fandt retten det godtgjort, at skatteyders tidligere samlever gennem ca. et år i midten af 1980'erne, ikke deltog i sagsbehandlingen eller på anden måde påvirkede sagen eller afgørelsen. Den tidligere samlevers forklaring for retten var understøttet af oplysninger fra SKATs sagsbehandlingssystemer, hvoraf fremgik, at den tidligere samlevers medarbejderkode eller initialer ikke var registreret.
Retten fandt endvidere, at SKATs delvise afslag på aktindsigt ikke kunne føre til afgørelsens ugyldighed.
Endelig fandt retten det godtgjort, at skatteyders undladelse af at selvangive indtægter, han modtog som honorar for sit arbejde, må anses for groft uagtsomt, idet skatteyders forsømmelse bevirkede, at SKAT foretog en skatteansættelse på et urigtigt grundlag. Betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 for ekstraordinær genoptagelse var derfor opfyldt, ligesom reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var overholdt.
Journalnr: 20/0007148
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet ændring momstilsvaret bl.a. med baggrund i manglende bilag, indsætninger på bankkonto mv. Landsskatteretten godkender ændringerne i overvejende grad.
Afsagt: 20-12-2023
Journalnr: 23/0013369
Moms af forpagtningsindtægter
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset indtægter fra bortforpagtning af klinik for delvist momspligtige. Landsskatteretten nedsætter salgsmomsen til nul.
Afsagt: 20-12-2023
Journalnr: 22/0110004
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret selskabets købsmoms. Ændringen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for købsmoms efter momslovens § 37 for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-12-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 30-01-2024 dom i C-442/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (Fraude d’un employé)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - betalingsforpligtelse - person, som anfører momsen på en faktura - betalingspligtig person for momsen - falske fakturaer udstedt af en ansat, der anfører arbejdsgiverens oplysninger uden dennes vidende og samtykke - arbejdsgivers fornødne omhu
Den 01-02-2024 indstilling i C-533/22 Adient
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - leveringsstedet for tjenesteydelser - hovedsæde eller fast forretningssted - et indenlandsk koncernselskabs filial som fast forretningssted for et udenlandsk koncernselskab - selskabsretlige tilknytningers manglende relevans - tilskrivning til kontrahentens filial - begrundelse for et fast forretningssted ved hjælp af en tjenesteydelsesaftale - fast forretningssted i indlandet som substitution for et hovedsæde i udlandet
Den 08-02-2024 dom i C-733/22 Valentina Heights
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat momssats på visse leveringer af varer og tjenesteydelser - bilag III, nr. 12) - nedsat momssats for ophold på hoteller og lignende etablissementer - udelukkende anvendelse af denne sats på opholdsfaciliteter, der har en klassificeringsattest - princip om afgiftens neutralitet
Den 22-02-2024 dom i C-694/22 Kommissionen mod Malte (Taxation des véhicules d’occasion)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - artikel 110 TEUF - årlig færdselsafgift - højere afgifter på indførte brugte køretøjer end på lignende køretøjer, der allerede befinder sig på det indenlandske marked
Den 22-02-2024 dom i C-674/22 Gemeente Dinkelland
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten - pligt til at tilbagebetale merværdiafgift (moms) og betale renter af beløbet - tilbagebetaling som følge af fejl begået i den afgiftspligtige persons regnskab - tilbagebetaling, der skyldes en ændring med tilbagevirkende kraft af fremgangsmåden for beregningen af den fradragsberettigede moms vedrørende den afgiftspligtige persons generalomkostninger
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 5 - punktafgifter på mineralolier - regional punktafgiftssats på mineralolier i tillæg til den nationale afgiftssats - en medlemsstats punktafgiftssatser, som er differentieret efter den region, hvor produktet forbruges
Generaladvokatens indstilling:
Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, særlig artikel 5,
skal fortolkes således, at
det er til hinder for, at medlemsstaterne fastsætter en regional differentieret punktafgiftssats for kulbrintebrændstoffer, som ville føre til anvendelsen af forskellige regionale afgiftssatser for det samme produkt og den samme anvendelsesmåde, ud over de tilfælde, der er udtømmende opregnet i dette direktiv.
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Bilag 123 |
Spm. 76 |
Spm. 77 |
Spm. 139 |
Spm. 159 |
Spm. 200 |
Spm. 202 |
Spm. 254 |
Spm. 255 |
Spm. 256 |
Spm. 257 |
Spm. 258 |
Spm. 259 |
Spm. 260 |
Spm. 261 |
Spm. 262 |
Spm. 263 |
Spm. 264 |
Spm. 269 |
Spm. 270 |
Spm. 271 |
Spm. 274 |