MomsMail 2025, uge 02

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Motorstyrelsen har ikke adgang til at kræve fuld afgift på leasingkøretøjer
Bachmann/Partners Advokatpartnerselskab har vundet principiel sag om omkostningsgodtgørelse ved konkurs
Tilbagesøgning af moms
Rejsebureauer og moms
Omvendt betalingspligt på handel med mobiltelefoner, netværksudstyr mv.
Nethandel, skoler
Momskompensation
Moms på fast ejendom
Kantinemoms
Eksportmomsordningen
E-handel i EU, B2C
Biler uden registreringsafgift
Hent eller bestil opslagsværket ’Skat, moms og personalegoder 2024’
Virtuel undervisning og virtuelle arrangementer
Godtgørelse af energiafgifter 2025

SKM-meddelelse
Retningslinjer for annonceudvælgelse ved værdifastsættelse af brugte køretøjer

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bachmann/Partners

Motorstyrelsen har ikke adgang til at kræve fuld afgift på leasingkøretøjer

Den 2. december 2024 fik et leasingselskab med Bachmann/Partners Advokatpartnerselskabs bistand medhold i, at Skatteministeriet ikke var berettiget til at opkræve fuld afgift på leasingkøretøjer, som var indregistreret på forholdsmæssig [...]

Bachmann/Partners

Bachmann/Partners Advokatpartnerselskab har vundet principiel sag om omkostningsgodtgørelse ved konkurs

Landsskatteretten har givet Bachmann/Partners Advokatpartnerselskab medhold i en sag om omkostningsgodtgørelse. Sagen drejede sig om, hvorvidt et konkursbo ved konkursdekretets afsigelse succederer i selskabets retspositioner. Sagen ved Landsskatteretten vedrørte, om [...]

BDO

Tilbagesøgning af moms

Tilbagesøgning af moms i andre EU-lande er betinget af, at virksomheden ikke har haft registreringspligtige aktiviteter i det pågældende land.Tilbagesøgning sker via TastSelv Erhverv på Skattestyrelsens hjemmeside, hvor der indsendes en elektronisk anmodning om tilbagebetalingen. Skattestyrelsen sørger herefter for, at anmodningen videresendes til den medlemsstat, som anmodningen vedrører. Nedenfor redegør vi for proceduren. Afslutningsvis omtaler vi mulighederne for tilbagesøgning i ikke EU-lande.

BDO

Rejsebureauer og moms

Rejsebureauer og rejsearrangører er momspligtige, men kun af deres salg af pakkerejser. Bureauerne skal endvidere afregne momsen efter helt særlige regler. Der gælder derfor specielle regler for fakturering, ligesom der stilles bestemte krav til bogføringen.

BDO

Omvendt betalingspligt på handel med mobiltelefoner, netværksudstyr mv.

Reglerne om obligatorisk indenlandsk omvendt betalingspligt for momsen på danske B2B salg gælder for følgende varer:

BDO

Nethandel, skoler

Handel over internettet er efterhånden dagligdag for de fleste. Vi sammenligner priser og køber varer eller ydelser hos den leverandør, som kan give den bedste pris. Når vi handler som privatpersoner har det, i store træk, ingen betydning, om leverandøren er etableret i Danmark eller et andet EU-land som eksempelvis Tyskland.

BDO

Momskompensation

Momskompensation er en mulighed for blandt andet museer, golfklubber, idrætsforeninger og andre almennyttige foreninger og fonde til at få godtgjort en del af deres udgifter til moms

BDO

Moms på fast ejendom

Salg af fast ejendom er jf. momsreglerne som udgangspunkt fritaget for moms.

BDO

Kantinemoms

Billig mad og drikke er et værdsat personalegode. Og selvom mange kantineregnskaber udviser underskud, fordi medarbejdernes egenbetaling ikke dækker de faktiske udgifter til kantinedriften, så dækker de fleste arbejdsgivere gerne et kantineunderskud, fordi det giver glade medarbejdere.

BDO

Eksportmomsordningen

Virksomheder med eksportomsætning har mulighed for at blive omfattet af en særlig eksportmomsordning, der kan forbedre virksomhedens likviditet og give besparelser på kontoen for finansieringsudgifter.

BDO

E-handel i EU, B2C

Siden juli 2021 er den momsmæssige behandling af netbutikkers salg til privatpersoner i EU ændret, når salget sker via en netbutik/online. Efter reglerne i dag skal sælger opkræve moms i forhold til den sats, som gælder i købers land. Den udenlandske moms skal afregnes med Skattestyrelsen i en særlig ordning (OSS-ordningen).

BDO

Biler uden registreringsafgift

Ifølge færdselsloven må personer, der er bosat i Danmark, kun anvende en dansk indregistreret bil ved kørsel i Danmark.

BDO

Hent eller bestil opslagsværket ’Skat, moms og personalegoder 2024’

Hvad er personfradraget i 2025? Hvilke indberetningsforpligtelser har arbejdsgivere i forhold til personalegoder? Og hvornår skal du betale topskat? Vi har igen i år lavet vores lille og populære opslagsværk, som blandt meget andet besvarer spørgsmålene ovenfor og giver dig et overblik over alle de satser og beløbsgrænser, der gælder i 2025 indenfor skat og moms. Folderen indeholder også en kortfattet beskrivelse af de vigtigste regler for personalegoder, så har vi værktøjet.

Deloitte

Virtuel undervisning og virtuelle arrangementer

En ændring af momsloven betyder, at momsreglerne ved levering af virtuel undervisning og virtuelle arrangementer i visse situationer nu ændrer sig.

Redmark

Godtgørelse af energiafgifter 2025

Vi bringer i denne nyhed en oversigt over satserne for godtgørelse af de oftest anvendte energiafgifter for 2025, herunder en omtale af hovedtrækkene af de nye regler om godtgørelse af CO2 - afgift.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Retningslinjer for annonceudvælgelse ved værdifastsættelse af brugte køretøjer

SKM2025.1.MOTORST

Motorstyrelsen har oplevet en øget efterspørgsel efter en udførlig og samlet beskrivelse af retningslinjer for udvælgelse af annoncer i forbindelse med værdifastsættelse af brugte køretøjer. Denne meddelelse indeholder en beskrivelse af udsøgningskriterierne for annonceudvælgelse, og hvordan disse skal prioriteres, når det ikke er muligt at udsøge identiske annoncekøretøjer til brug for værdifastsættelsen.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0049814
Brugtmomsordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabet momstilsvar. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har anset, at selskabet ikke opfylder betingelserne for at anvende brugtmomsordningen ved videresalg af 145 biler indkøbt fra virksomheder i andre EU-lande. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 21-11-2024

Journalnr: 23/0088879
Momsfradrag - dokumentation og private udgifter
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til 19 posteringer i selskabets bogføring. Det ikke godkendte fradrag skyldes, at selskabet ikke har fremlagt dokumentation for de tilhørende udgifter. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 28-11-2024

Journalnr: 19/0109212
Momsfradrag - køb af aktier
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet fællesregistreringens momstilsvar idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af udgifter afholdt i forbindelse med erhvervelsen af moderselskabet i en tysk koncern. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-11-2024

Journalnr: 24/0002517
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-11-2024

Journalnr: 23/0062076
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes, at der ikke er godkendt fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2024

Journalnr: 21/0107756
Omberegning af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet. Omberegningen medfører, at klageren skal betale yderligere registreringsafgift. Landsskatteretten skærper Motorstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 09-12-2024

Journalnr: 23/0005489
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift for 9 køretøjer. Motorstyrelsen har modregnet afgiftskravet i selskabets tilbagebetalingskrav der vedrører selskabets betalte registreringsafgift for de samme 9 køretøjer i henhold til Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018, der blev ændret af Landsskatteretten i afgørelse af 20. september 2021, hvor afgiftskravet blev nedsat til 0 kr., idet Landsskatteretten fandt, at betingelserne for registrering af køretøjerne med forholdsmæssig registreringsafgift var opfyldt, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b. Landsskatteretten ændrer afgørelsen fsv. to køretøjer, hjemviser fsc. angår ét køretøj og stadfæster fsv. angår de øvrige.
Afsagt: 06-11-2024

Journalnr: 21/0025224
Tilbagebetaling af et eksportgodtgørelsesgebyr
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har afvist selskabets anmodning om tilbagebetaling af et eksportgodtgørelsesgebyr, under henvisning til, at selskabet ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at der har været forhold, der kan anses som særlige omstændigheder, som kan begrunde en tilbagebetaling af eksportgebyret, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 897 af 16. juni 2020, om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 04-12-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 13-01-2025 - 11-02-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 16-01-2025 dom i C-376/23 BALTIC CONTAINER TERMINAL
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - delegeret forordning (EU) 2015/2446 - gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 - frizoner - ændring af den toldmæssige status som ikke-EU-varer til status som EU-varer - regnskaber fra indehaveren af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone - berettiget forventning - retskraft

Den 23-01-2025 indstilling i C-782/23 Tauritus
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - den fælles toldtarif - toldværdi - transaktionsværdi - fastsættelse - varer, som importeres i henhold til en kontrakt, hvori den foreløbige købspris er angivet - manglende kendskab til den endelige pris på tidspunktet for toldangivelsens antagelse

Den 06-03-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser

Er Rådets direktiv 2006/112/EF 1 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, og navnlig direktivets artikel 9, stk. 1, og artikel 193 til hinder for, at pligten til at betale moms i henhold til særlige momsbestemmelser i national lovgivning, der finder anvendelse på »selskaber« (sammenslutninger af personer uden status som juridisk person), for hele selskabet påhviler en såkaldt »udpeget selskabsdeltager«, selv om en anden selskabsdeltager har ageret over for slutkunden i forbindelse med levering af tjenesteydelser [...]

Den 06-03-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser

Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed, tillader at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Sådan fungerer EU's skattepolitik

 

Nyt fra Kommissionen

EU-Chile Interim Trade Agreement (ITA) will enter into force on 1 February 2025

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/4 af 17. december 2024 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af titandioxid med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/45 af 8. januar 2025 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af mobilt adgangsudstyr med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/36 af 9. januar 2025 om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af visse typer polyvinylchlorid med oprindelse i Egypten og Amerikas Forenede Stater

 

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 103 Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025).
Vedtaget den 9. januar 2025

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 117 Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love. (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, sådan at de dele, der vedrører genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i boligjobordningen og udvidelse af servicefradraget, samt den del der vedrører justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne, udskilles i et særskilt lovforslag

L 117 A Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om registrering af køretøjer. (Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i boligjobordningen og udvidelse af servicefradraget samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

L 117 - svar på spm. 1 om at stille eller yde teknisk bistand til ændringsforslag om deling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 106

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 38 om provenueffekten af hvert enkelt tiltag og den samlede effekt af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022 mv.

Bilag 107

Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet, COM(2024) 497

Spørgsmål og svar

Spm. 81

På internettet findes diverse tjenester, der muliggør opslag på et køretøjs nummerplade, hvorved en række oplysninger om køretøjet kan udfindes f.eks. til brug ved en handel. På visse tjenester kan udover f.eks. km-stand, drivmiddel, synsstatus og forsikringsforhold også findes oplysninger om ejerens alder. Dette finder spørgeren er en unødvendig krænkelse af privatlivets fred, ikke mindst i en tid, hvor identitetstyveri er er et stort problem. Kan ministeren bekræfte, at sidstnævnte oplysning om ejerens alder er korrekt? Finder ministeren i bekræftende fald, at dette er en relevant oplysning i forbindelse med en bilhandel, og hvis dette ikke er tilfældet, vil ministeren da foranledige, at denne information fjernes og forbydes i de offentlige registreringer på internettet?  Svar  

Spm. 94

Vil ministeren uddybe, hvordan samarbejdet mellem Kammeradvokaten og Skatteforvaltningen fungerer i perioden op til en insolvenssag, og hvilken specifik værdi Kammeradvokaten tilfører i denne fase?  Svar  

Spm. 95

Vil ministeren redegøre for, om Kammeradvokaten leverer skattemæssig rådgivning eller insolvensrådgivning til Skatteforvaltningen om insolvenssager, før insolvenssagerne udbydes?  Svar  

Spm. 96

Vil ministeren skematisk for årene 2021, 2022 og 2023 opliste sagsantal for indkøbt hhv. skattemæssig rådgivning og insolvensrådgivning købt hos Kammeradvokaten i relation til insolvenssager, før disse er blevet udbudt?  Svar  

Spm. 97

Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at Kammeradvokaten modtager så stor en andel af insolvenssagerne fra Skatteforvaltningen henset til, at statens indkøb af rådgivningsydelser i insolvenssager ikke er dækket af Kammeradvokatordningen?  Svar  

Spm. 98

Kan ministeren bekræfte, at Kammeradvokaten indgår i vurderingen af hhv. kompleksiteten i insolvenssager og vurderingen af, hvem der skal løse sagerne, før disse sendes i udbud?  Svar  

Spm. 99

Vil ministeren redegøre for, om der er en sammenhæng mellem Kammeradvokatens vurdering af, om en insolvenssag er kompliceret, og at sagen efterfølgende tilfalder Kammeradvokaten?  Svar  

Spm. 100

Vil ministeren oplyse den gennemsnitlige værdi for kuratoromsætning af insolvenssager i 2021, 2022 og 2023, der er tilfaldet hhv. Kammeradvokaten og andre advokathuse i en samlet gruppe?  Svar  

Spm. 127

Vil ministeren redegøre for, hvilke afgifter en elbilejer betaler for el i hjemmet til elbilen og hvilke de får refunderet for henholdsvis et firma som Clever og OK eller et firma som f.eks. Åbenlyst?  Svar  

Spm. 129

Vil ministeren opgøre, hvor mange penge der er brugt årligt i perioden 2018-2024 på godtgørelse af elafgift for processtrøm for elbiler?  Svar  

Spm. 130

Vil ministeren angive de 10 virksomheder, som har modtaget den største godtgørelse for processtrøm for elbiler årligt i perioden 2018-2024, samt hvilket beløb de respektive virksomheder har modtaget?  Svar  

Spm. 131

Vil ministeren angive hvor stor en andel af den godtgjorte elafgift for processtrøm, som ministeren vurderer, er kommet forbrugerne til gode?  Svar  

Spm. 137

Det hedder i den nye lov om banko, at 15 pct. af omsætningen skal gå til almennyttige formål. Hvad nu hvis, som i eksemplet fra Vestermarie Aktivitetsforening, at der ikke er plads i økonomien til det? Der henvises til artiklen ”Nye regler truer banko i Vestermarie på eksistensen”, TV2 Bornholm (tv2bornholm.dk), den 19. december 2024.  Svar  

Spm. 138

I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvordan/hvorfor man er havnet på 15 pct. af omsætningen og ikke 15 pct. af overskuddet?  Svar  

Spm. 139

Hvis en mindre forening ikke kan opfylde kravet om at betale de 15 pct. af omsætningen, der følger af de nye regler om banko, f.eks. pga. svigtende tilslutning, skal en bestyrelse i en forening så personligt dække det manglende beløb? Og vil en forening, der f.eks. i år 1 ikke kan indbetale 15 pct. af omsætningen stadigvæk kunne forvente at opnå tilladelse fra Spillemyndigheden til år 2?  Svar  

Spm. 140

Vil ministeren oplyse om en løsning kunne være, at bankoforeninger med en mindre omsætning kunne få lov til at betale en procentdel, endda en højre andel end de 15 pct., men af overskuddet?  Svar  

Spm. 141

Den nye lovgivning om banko rammer mindre foreninger, der typisk opererer med et-hvil-i-sig-selv-princip – er det hensigten med lovgivningen at lukke disse foreninger, eller kan ministeren anvise en vej, hvorpå aktiviteten kan fortsætte indenfor lovgivningen?  Svar  

Spm. 142

Hvor stor tænker ministeren, at omsætningen er i Vestermarie Aktivitetsforening, afdeling Banko? Der henvises til artiklen ”Nye regler truer banko i Vestermarie på eksistensen”, TV2 Bornholm (tv2bornholm.dk), den 19. december 2024.  Svar  

Spm. 143

Anerkender ministeren, at når et lokalområde indimellem mødes til banko, at det ikke blot er et møde om et spil, men at det også har en social funktion, og at det er en aktivitet, der er med til at give et område en identitet og sammenhold, altså noget af det der skal fastholde og udbygge vores lokalområder?  Svar  

Spm. 144

I otte år har Bamses Aktivitetsforening holdt walkie-banko, for at give dem som har sværere ved at være med i bankohallerne mulighed for at spille banko og være en del af et fællesskab. Denne forening må lukke grundet de nye regler om tilstedeværelse. Hvad mener ministeren om det? Der henvises til artiklen, ”Nye regler lukker for walkie-banko: "Der er mange, der vil blive kede af det"”, TV2 Bornholm (tv2bornholm.dk), den 22. december 2024.  Svar  

Spm. 145

Vil ministeren sikre hjælp til de spillere, der måtte have brug for det, så de kan deltage fysisk i kommende bankospil, når de nu ikke længere kan deltage via walkie-talkie? Der henvises til artiklen, ”Nye regler lukker for walkie-banko: "Der er mange, der vil blive kede af det"”, TV2 Bornholm (tv2bornholm.dk), den 22. december 2024.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 463

Om CO2-afgiften på fiskeriet.