Kære læser !
Igen en forholdsvist kort MomsMail i denne uge - men med en hel del spændende nyheder, bl.a. Skattestyrelsens styresignal om praksisændring for begrebet "investeringsforening" i momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra f og en afgørelse fra Landsskatteretten om en samlet overdragelse af nogle ejendomme, der blev anset som en virksomhedsoverdragelse. Dertil kommer en indstilling og en dom fra EU-domstolen og - sidst men ikke mindst - fortsat en god mængde bilag fra Folketinget.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Moms, regelændringer pr. 1. januar 2020
Quick fix: Købers momsnummer ved momsfrie EU-leverancer
Quick fix: Konsignationslagre
Udkast til styresignal
Moms - faktura - leveringstidspunkt - fradrag - genoptagelse - udkast til styresignal
Styresignaler
Praksisændring - Begrebet
Afgørelser
Momsfritaget virksomhedsoverdragelse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
1 dom
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmMoms, regelændringer pr. 1. januar 2020 Få overblik over de kommende ændringer af momsreglerne for bl.a. udtagning, kædehandler og konsignationslagre |
PwCQuick fix: Købers momsnummer ved momsfrie EU-leverancer Fra 1. januar 2020 bliver det et lovkrav, at en sælger ved momsfrie leverancer af varer til kunder i andre EU-lande indberetter købers momsnummer til myndighederne. |
PwCFra 1. januar 2020 bliver det væsentligt nemmere at etablere konsignationslagre - såkaldte call off stocks - hos samarbejdspartnere i EU. |
I styresignalet beskrives en ændring af praksis som følge af EU-Domstolens domme i sagerne C-533/16, Volkswagen og C-8/17, Biosafe. Begge sager drejer sig om, hvorvidt fradragsretten indtræder enten ved levering af varerne og udstedelse af den oprindelige faktura eller ved udstedelse af en efterfølgende faktura. Det fremgår af dommene, at fradragsretten under visse betingelser ikke indtræder på leveringstidspunktet, men først ved udstedelse af den efterfølgende faktura. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at dommene ændrer dansk praksis.
Med baggrund i EU-Domstolens domme i sag C-424/11, Wheels og sag C-595/13, Fiscale Eenheid X, samt med henvisning til Momskomiteens guideline fra det 109.møde i Momskomiteen den 1. december 2017, ændrer Skattestyrelsen de betingelser, som er afgørende for, at et investeringsinstitut momsretligt kan anses for omfattet af begrebet "investeringsforening".
Med praksisændringen bliver det afgørende for, at et investeringsinstitut momsretligt kan anses for en investeringsforening, at investeringsinstituttet enten er omfattet af UCITS-direktivet eller fremviser lignende kendetegn som disse, og dermed foretager de samme transaktioner eller i det mindste er sammenlignelige i en sådan grad, at investeringsinstitutterne konkurrerer med UCITS-investeringsinstitutterne.
Med baggrund i EU-Domstolens dom i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X anerkender Skattestyrelsen endvidere, at også investeringsforeninger, som investerer i andre aktiver end værdipapirer og likvide finansielle aktiver, momsretligt vil kunne anses som en investeringsforening, hvortil der kan leveres momsfritagne forvaltningsydelser.
Styresignalet skærper, som udgangspunkt, hidtidig administrativ praksis, idet det forventes, at ikke alle de investeringsforeninger, som efter gældende praksis anses som investeringsforeninger, vil kunne opfylde de betingelser, som ifølge EU-Domstolen er afgørende, for at der momsretlig er tale om en investeringsforening. Isoleret set har skærpelsen alene fremadrettet virkning.
Styresignalet lemper imidlertid også hidtidig praksis, jf. at det momsretlige begreb investeringsforening i medfør af EU-Domstolens dom i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X, udvides til også at omfatte investeringsinstitutter, som investerer i andet end værdipapirer og likvide finansielle aktiver. En anmodning om genoptagelse kan ikke isoleres til udelukkende at vedrøre det forhold, som den afgørelse, der giver adgang til genoptagelse, vedrører. Skattestyrelsen vil derfor også i forbindelse med behandlingen af en anmodning om genoptagelse skulle tage praksisskærpelsen i betragtning, således at afgørelsen i genoptagelsessagen materielt er korrekt og i overensstemmelse med gældende ret.
Endelig indeholder styresignalet Skattestyrelsens fortolkning af EU-Domstolens betingelser, for at der momsretligt er tale om en investeringsforening. Styresignalet præciserer således betingelserne, for at pensionsinstitutter, jf. SKM2015.734.SKAT, momsretligt kan anses som en investeringsforening. Såvel ved behandling af anmodninger om genoptagelse efter nærværende styresignal, som efter det styresignal, som er offentliggjort som SKM2015.734.SKAT, vil Skattestyrelsens fortolkning af betingelserne i nærværende styresignal være afgørende.
Landsskatteretten ændrede SKATs besvarelse af en anmodning om et bindende svar fra "nej" til "ja", idet en samlet overdragelse af nogle ejendomme og de tilhørende aktiviteter blev anset for en momsfritaget virksomhedsoverdragelse i medfør af momslovens § 8, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten lagde herved vægt på, at der skete en samlet overdragelse af de omhandlede ejendomme sammen med den momspligtige udlejningsaktivitet og den momspligtige aktivitet med projektudvikling og salg af fast ejendom, der var knyttet til ejendommene. Der skete således en samlet overdragelse af sælgers aktiviteter, og køber overtog og fortsatte disse aktiviteter. Den samlede overdragelse kunne derfor ske momsfrit
Journalnr: 16/1065691
Udeholdt omsætning
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 09-10-2019
Journalnr: 16/0747733
Godtgørelse af elafgift mv.
Klagen skyldes, at SKAT har foretaget ekstraordinær genoptagelse, af klagerens godtgørelse af elafgift. Baggrunden for genoptagelsen er, at klageren ikke har været berettiget til godtgørelse af elafgift, hvor klageren ikke har været forbruger af elektriciteten, ligesom klageren ikke har været berettiget til fuld godtgørelse for elektricitet anvendt til brug for rumvarme og varmt brugsvand. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-10-2019
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 14-11-2019 dom i C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - ændring af en godkendt støtteordning - artikel 108, stk. 3, TEUF - anmeldelsespligt - forbud mod gennemførelse uden godkendelse fra Europa-Kommissionen - forordning (EU) nr. 651/2014 - fritagelse - artikel 58, stk. 1 - forordningens tidsmæssige anvendelsesområde - artikel 44, stk. 3 - rækkevidde - national lovgivning, der fastsætter en beregningsformel for delvis godtgørelse af energiafgifter
Tidligere dokument: C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel - DomDen 14-11-2019 indstilling i C-547/18 Dong Yang Electronics
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - merværdiafgift - tjenesteydelser - leveringssted for tjenesteydelser - begrebet »fast forretningssted« som omhandlet i artikel 44 i momsdirektiv 2006/112/EF - datterselskab (med hjemsted i en medlemsstat) af et moderselskab med hjemsted i et tredjeland
Tidligere dokument: C-547/18 Dong Yang Electronics - DomDen 20-11-2019 dom i C-400/18 Infohos
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 13, punkt A, stk. 1, litra f) - fritagelser - tjenesteydelser præsteret af selvstændige grupper af personer - ydelser leveret til medlemmer eller ikke-medlemmer
Tidligere dokument: C-400/18 Infohos - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - moms - fritagelser - selvstændige grupper af personer - tjenesteydelser leveret til medlemmer og ikke-medlemmer
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 13, punkt A, stk. 1, litra f), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977, nu artikel 132, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006, skal fortolkes således, at denne bestemmelse ikke tillader medlemsstaterne at knytte en eksklusivitetsbetingelse til den heri omhandlede fritagelse, hvorved en selvstændig gruppe, der ligeledes leverer tjenesteydelser til ikke-medlemmer, bliver fuldt momspligtig også af tjenesteydelser til dens medlemmer.
Det tilkommer den nationale ret at efterprøve, om de i den ovennævnte bestemmelse fastsatte betingelser for at omfattes af fritagelsen er opfyldt, og endvidere i tilfælde af tjenesteydelser, som også leveres til ikke-medlemmer, at fastlægge, at disse, med henblik på ikke at underminere formålet med fritagelsen, ikke kvantitativt udgør den overvejende del sammenlignet med tjenesteydelser ydet til egne medlemmer, samt at de er begrundede i behovet for effektivitetsforbedringer, som i fremtiden også egne medlemmer kan drage fordel af.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 132, stk. 1, litra m) - levering af ydelser med nær tilknytning til udøvelse af sport - direkte virkning - rækkevidden af medlemsstaternes skønsbeføjelse - princip om afgiftens neutralitet - ligebehandlingsprincippet - begrebet organer, som ikke arbejder med gevinst for øje
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 132, stk. 1, litra m), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, ifølge hvilken »visse former for levering af ydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning, der præsteres af organer, som ikke arbejder med gevinst for øje, til fordel for personer, der deltager i sport eller fysisk træning«, skal fortolkes således, at bestemmelsen ikke har direkte virkning, således at denne bestemmelse ikke kan påberåbes af borgerne direkte for de nationale domstole, medmindre den pågældende medlemsstat har overskredet grænserne for den skønsbeføjelse, som medlemsstaten er tillagt i henhold til denne bestemmelse i direktivet.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 21, stk. 3 - ingen afgiftsudløsende begivenhed - forbrug af energiprodukter på et område, der tilhører en virksomhed, der producerer sådanne produkter - artikel 2, stk. 3 - forpligtelse til at opnå en klassificering af energiprodukter med henblik på fastsættelse af punktafgiften - afgiftssats, der finder anvendelse på disse produkter - proportionalitetsprincippet
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-68/18 Petrotel-Lukoil - Indstilling1) Artikel 21, stk. 3, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for nationale bestemmelser eller national praksis, hvorefter energiprodukter, der forbruges i kraftvarmeanlægget tilhørende den virksomhed, hvor de er fremstillet, beskattes, for så vidt som dette forbrug tager sigte på at producere energiprodukter ved at frembringe den termiske energi, der er nødvendig for den tekniske proces til fremstilling af nævnte produkter. Denne fortolkning berører principielt ikke anvendelsen af dette direktivs artikel 14, stk. 1, litra a), på den del af energiprodukterne, der forbruges med henblik på produktion af elektricitet.
2) Artikel 2, stk. 3, i direktiv 2003/96 og proportionalitetsprincippet skal fortolkes således, at de er til hinder for nationale bestemmelser eller national praksis, hvorefter den punktafgiftssats, der er fastsat for dieselolie, såfremt der ikke er indgivet en anmodning til de kompetente afgiftsmyndigheder om klassificering med hensyn til punktafgift af energiprodukter, for hvilke der ikke er blevet fastsat en afgiftssats i dette direktiv, anvendes og opretholdes, selv om der senere er opnået en afgørelse om klassificering, der sidestiller disse produkter med brændselsolie.
Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)
Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - Excise duties/Energy taxation) - MORNING ONLY
Customs Cooperation Working Party, Experts
Customs Cooperation Working Party, Experts
Customs Union Working Party (Morning only)
Dual Use Goods Working Party/Customs Cooperation Working Party (morning session)
EU's VAT system further equipped to tackle fraud in e-commerce and to help small businesses grow
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 5 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 8 |
Bilag 6 | Henvendelse af 4/11-19 fra Advokatfirma Kromann Reumert om ophævelse af momslovens § 8 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Henvendelse af 6/11-19 fra ISOBRO, vedrørende bestemmelsen om udtag til produkternes restværdi |
Bilag 9 |
Spm. 1 |
Spm. 5 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 | Spm., om hvilke lægemidler der er omfattet af chokoladeafgiftsloven, til skatteministeren |
Spm. 13 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 14 |
Bilag 6 | Henvendelse af 4/11-19 fra Advokatfirma Kromann Reumert om ophævelse af momslovens § 8 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Henvendelse af 6/11-19 fra ISOBRO, vedrørende bestemmelsen om udtag til produkternes restværdi |
Bilag 9 |
Spm. 1 |
Spm. 5 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Bilag 6 | Henvendelse af 4/11-19 fra Advokatfirma Kromann Reumert om ophævelse af momslovens § 8 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Henvendelse af 6/11-19 fra ISOBRO, vedrørende bestemmelsen om udtag til produkternes restværdi |
Bilag 9 |
Spm. 1 |
Spm. 5 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Bilag 48 | Orientering om oversigt over faste publikationer og afrapporteringer på Skatteministeriets område |
Bilag 49 |
Bilag 51 |
Spm. 25 |
Spm. 73 |
Spm. 74 |
Spm. 77 |
Spm. 78 |
Spm. 79 |
Spm. 80 |
Spm. 81 |