MomsMail 2024, uge 36

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Fast ejendom: Momspraksis ændres endnu engang…

Styresignaler
Styresignal - Praksisændring for begrebet "amatørsport i øvrigt" i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 1 - Genoptagelse

Bindende svar
Sagkyndig dommer - ikke selvstændig økonomisk virksomhed
Tinglysningsafgift - bygningsblad - fremmed grund - matrikulære ændringer
Chokoladeafgift - marcipanmasse som delprodukt i kransekage
Momsfritagelse af forvaltningsydelser
Registreringspligt som leverandør af elektricitet - elektricitet forbrugt på et område undtaget fra elforsyningsloven

Afgørelser
Ændret momsfradrag som følge af ændret metode ved beregning af momspligtig omsætning for salg af brugte biler omfattet af brugtmomsordningen

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
3 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Fast ejendom: Momspraksis ændres endnu engang…

Man fristes til at sige ”Så er den gal igen”, for nu ser det igen ud til at momspraksis inden for fast ejendom ændres. Skattestyrelsen tabte en sag ved byretten og det ser nu ud til at Skattestyrelsen accepterer sit nederlag ved at udsende udkast til nyt Styresignal indeholdende en praksisændring for området.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal - Praksisændring for begrebet "amatørsport i øvrigt" i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 1 - Genoptagelse

SKM2024.436.SKTST

Styresignalet beskriver en ændring af praksis vedrørende begrebet "amatørsport i øvrigt" i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 1. På baggrund af Landsskatterettens afgørelse i SKM2024.239.LSR ændrer Skattestyrelsen praksis, hvorefter virksomheders aktivitet i form af salg af adgang til fitness til medlemmer, og hvor aktiviteten hovedsageligt finansieres ved medlemmernes betalinger, er omfattet af begrebet "amatørsport i øvrigt".

 

Bindende svar: Sagkyndig dommer - ikke selvstændig økonomisk virksomhed

SKM2024.444.SR

Spørger havde indgået aftale med en norsk domstol om, som sagkyndig dommer, at vejlede dommerne i en norsk retssag med ekspertviden inden for sit fagområde.

Spørger fik udbetalt et samlet timehonorar, når retssagen var færdig. Spørger blev honoreret for det antal timer, der var brugt på sagen. Spørger fik ikke udbetalt feriepenge eller honorar, hvis han var syg.

Det fremgik af indkaldelsen som sagkyndig dommer, hvilke datoer ankeforhandlingen var fastsat til, hvor mange dage den ville vare, hvor den fandt sted og hvilket tidspunkt på dagen spørger skulle møde op. Det fremgik desuden, at der var mødepligt, når man var blevet indkaldt som sagkyndig dommer. Det fremgik også, at indkaldte dommere havde ret til at få godtgjort udgifter til rejser, kost og overnatning. Spørger afholdt ikke andre omkostninger i forbindelse med opgaven som sagkyndig dommer. Spørger kunne ikke ifalde et erstatningsansvar, hvis han lavede en fejl i forbindelse med retssagen og udfærdigelsen af afgørelsen.

Skatterådet kunne bekræfte, at spørger ikke skulle afregne dansk moms, fordi spørger ikke udøvede selvstændig økonomisk virksomhed. Det var Skatterådets opfattelse, at spørger ikke udøvede sin virksomhed i eget navn, for egen regning og på eget ansvar, og at spørger ikke selv bar den økonomiske risiko, der var forbundet med udøvelsen af denne virksomhed. Det var Skatterådets opfattelse, at virksomheden i stedet blev udøvet i domstolens navn og under domstolens ansvar.

 

Bindende svar: Tinglysningsafgift - bygningsblad - fremmed grund - matrikulære ændringer

SKM2024.443.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at som følge af det oplyste fra Tinglysningsretten, om at der var tale om en påtegning, skete der ikke nogen tinglysning af ændringer til ejerpantebrevet, og derfor ville den matrikulære ændring som beskrevet ikke medføre afgiftspligt efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a.

Ifølge det oplyste var der tale om, at der på et bygningsblad skete en påtegning om nedrivning af en del af bygning og opførsel af en ny bygning.

 

Bindende svar: Chokoladeafgift - marcipanmasse som delprodukt i kransekage

SKM2024.439.SR

Anmodningen drejede sig om, hvorvidt der skulle afregnes chokolade- og sukkervareafgift, når Spørger fremstillede en kransekagetop til videresalg, hvori der indgik en egen fremstillet kransekage-/ marcipanmasse, som vurderedes at være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3.

Skatterådet fandt, at Spørger ikke skulle afregne chokolade- og sukkervareafgift, når den anvendte kransekage-/ marcipanmasse indgik i en af Spørger eget fremstillet færdigvare, som vurderedes ikke at være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.

 

Bindende svar: Momsfritagelse af forvaltningsydelser

SKM2024.430.SR

Spørger havde indgået aftale med et investeringsforvaltningsselskab, hvorefter Spørger skulle levere en række regnskabsmæssige og administrative ydelser til investeringsforvaltningsselskabet. Anmodningen vedrørte udelukkende ydelser, som investeringsforvaltningsselskabet anvendte til forvaltning af investeringsforeningsafdelinger, som opfyldte betingelserne for at blive anset for investeringsforeninger omfattet af momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f.

Ydelserne bestod blandt andet i forberedelse af afdelingernes årsrapporter, beregning og offentliggørelse af udlodningsandele, rapportering til relevante myndigheder og interessenter, kontrol af investeringstransaktioner, offentliggørelse af afdelingsspecifik information, collateral and derivatives management, beregning af nettoværdi af afdelingerne, sikre udstedelses-/indløsningsflow, verificere og betale omkostninger i afdelingerne, sikre input til daglig prissætning af afdelingerne, monitorere investeringsrestriktioner og ydelser i forbindelse med "livscyklushændelser" for afdelingernes aktieklasser.

Det var oplyst, at forvaltningsselskabet udelukkende anvendte de indkøbte ydelser til forvaltning af hver enkelt afdeling under den konkrete fond.

Det var desuden oplyst, at alle de beskrevne ydelser var afdelingsspecifikke, forstået på den måde, at Spørgers leverancer i alle tilfælde baserede sig på afdelingsspecifik data.

Det var på denne baggrund Skattestyrelsens vurdering, at de beskrevne ydelser, som i henhold til aftalegrundlaget blev leveret til brug for administration af afdelinger i UCITS-fonde og kollektive fonde kunne anses for at være udformet med henblik på og alene kunne anvendes til forvaltning af den konkrete afdeling. Skatterådet anså derfor ydelserne for at være omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f.

 

Bindende svar: Registreringspligt som leverandør af elektricitet - elektricitet forbrugt på et område undtaget fra elforsyningsloven

SKM2024.427.SR

Spørger anmodede Skatterådet om at bekræfte, at spørger som administrator af bl.a. elforsyningen [på et geografisk område] kunne anses for at levere elektricitet som beskrevet i elafgiftslovens § 3 og § 4, stk. 2. Endvidere blev Skatterådet anmodet om at bekræfte, at spørger kunne blive forbrugsregistreret efter elafgiftslovens § 4, stk. 3.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger kunne anses for at levere elektricitet som beskrevet i elafgiftslovens § 3 og § 4, stk. 2, idet spørger ikke ejede og drev elforsyningsnettet [på det geografiske område].

Skatterådet afviste spørgsmål 2, da der var tale om bevillingsforhold, som lå uden for Skatterådets kompetence, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 3.

 

Afgørelse: Ændret momsfradrag som følge af ændret metode ved beregning af momspligtig omsætning for salg af brugte biler omfattet af brugtmomsordningen

SKM2024.446.LSR

Et selskab havde både momspligtige og momsfritagne aktiviteter. Selskabet solgte bl.a. brugte biler og anvendte brugtmomsordningen i momslovens § 71. Sagen angik beregningen af fradragsretten for købsmoms efter momslovens § 38, stk. 1, om virksomheder, der anvender indkøbte varer og ydelser til både fradragsberettigede formål og andre formål. Efter bestemmelsen udgør den fradragsberettigede del af købsmomsen den del, der forholdsmæssigt svarer til "omsætningen" i den registreringspligtige del af virksomheden. Sagen angik nærmere, om det for så vidt angik omsætningen af brugte biler - i overensstemmelse med Skattestyrelsens afgørelse - var 80 % af det fulde vederlag eller - som påstået af klageren - det fulde vederlag med fradrag af brugtmoms beregnet efter momslovens § 71, der skulle indgå i "omsætningen" i momslovens § 38, stk. 1. Landsskatteretten fandt, at der ved "omsætningen" i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 174, stk. 1, måtte forstås 80 % af det fulde vederlag. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Nye straffesager

SKM2024.438.ØLR

Straf - moms - skat - opkrævningsloven - hvidvask - hæleri - tiltalens formulering - delvis frifindelse

T var som direktør for og reel indehaver af en virksomhed tiltalt forsætligt at have unddraget statskassen moms og afgift - til dels forsøg herpå - subsidiært groft uagtsomt, samt tillige tiltalt for forsætligt at have unddraget det offentlige skat - til dels forsøg herpå - mere subsidiær groft uagtsom skatteunddragelse, og alternativ var T tiltalt for hvidvask af særlig grov beskaffenhed subsidiært hæleri af særlig grov beskaffenhed eller forsøg herpå, jf. følgende ni forhold:

Som forhold 1, ved for 2. kvartal 2018 som direktør for og reel indehaver af en virksomhed, med forsæt til at unddrage statskassen afgift, subsidiært groft uagtsomt, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet han angav virksomhedens momstilsvar til 34.910 kr., selv om det rettelig var på 41.845 kr., hvorved statskassen blev unddraget moms med 6.935 kr.

Som forhold 2, ved for 3. kvartal 2018 at have undladt at angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift, alt hvorved statskassen blev unddraget moms med 83.472 kr.

Som forhold 3, ved for 4. kvartal 2018 at have forsøgt at undlade at angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift, subsidiært at have forsøgt at angive virksomhedens momstilsvar for lavt, hvilket forsøg blev afværget, da politiet den 21. december 2018 sigtede ham for hvidvask, alt hvorved statskassen blev forsøgt unddraget moms med 336.297 kr.

Som forhold 4A, ved fra den 1. januar 2018 til den 21. december 2018 med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have undladt, subsidiært at have forsøgt at undlade, at opfylde sin pligt til at foretage indeholdelse af A-skat og AM-bidrag af et beløb på 801.415 kr., mere subsidiært groft uagtsomt at have undladt den nævnte indeholdelse, hvorved statskassen blev unddraget, subsidiært forsøgt unddraget skatter med 363.666 kr. Subsidiært til forhold 4A var T tiltalt for med forsæt til at unddrage det offentlige skat at have undladt, subsidiært at have forsøgt at undlade at indgive angivelser af A-skat og bidrag til told- og skatteforvaltningen vedrørende en lønudbetaling på 801.415 kr., hvorved han fortav oplysninger til brug for angivelse eller indberetning til indkomstregistreret af skatter og afgifter, mere subsidiært groft uagtsomt at have undladt den nævnte indberetning, hvorved statskassen blev unddraget, subsidiært forsøgt unddraget skatter med 363.666 kr.

Som forhold 4B, ved den 12. december 2018 med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have undladt at indgive angivelser om A-skat og bidrag til told- og skatteforvaltningen vedrørende en lønudbetaling på 25.110 kr., hvorved han fortav, subsidiært forsøgt at fortie oplysninger til brug for angivelse eller indberetning til indkomstregistreret af skatter og afgifter, mere subsidiært groft uagtsomt at have undladt den nævnte indberetning, hvorved statskassen blev unddraget, subsidiært forsøgt unddraget skatter med 8.110 kr.

Som forhold 5 - alternativ 1, var T tiltalt for forsøg på skattesvig ved i og for perioden fra den 1. december 2018 til den 31. december 2018 forsætligt at have forsøgt at unddrage det offentlige skat, idet han forsøgte at undlade at opfylde sin pligt til at foretage indeholdelse af A-skat og bidrag af et beløb på 828.348 kr., som indgik på selskabets bankkonto den 19.december 2018 og skulle bruges til lønninger, hvilket alt mislykkedes, da politiet beslaglagde beløbet, hvorved det offentlige blev forsøgt unddraget skatter med 485.412 kr. Subsidiært i forhold til forhold 5 - alternativ 1, var T tiltalt for forsætligt at have forsøgt at undlade at indgive angivelser om A-skat og bidrag til told- og skatteforvaltningen vedrørende lønudbetalinger på 828.348 kr., og dermed at have forsøgt at fortie oplysninger til brug for angivelser eller indberetning til indkomstregistret af skatter og afgifter, hvilket alt mislykkedes, da politiet beslaglagde beløbet, hvorved det offentlige blev forsøgt unddraget skatter med 485.412 kr.

Som forhold 5 - alternativ 2, var T tiltalt for momssvig og medvirken til skattesvig ved fra den 30. november til den 22. december 2018 med forsæt til at unddrage statskassen afgift og skat som led i virksomheden, forsætligt at have udstedt fakturaer med urigtigt indhold vedrørende levering af arbejdskraft m.m. på i alt 1.035.435 kr., heraf moms 207.087 kr. til nogle virksomheder, hvilke fakturaer var egnede til opgørelse af virksomhedens afgiftstilsvar og til at danne grundlag for opgørelse af skattepligtig indkomst, hvorved han medvirkede eller forsøgte at medvirke til, at de fakturerede virksomheder afgav urigtige eller vildledende oplysninger til brug ved afgørelse af skatteansættelse eller skatteberegning og undlod at opfylde deres pligt til at foretage indeholdelse af A-skat og AM-bidrag og/eller undlod at indgive angivelser om A-skat og bidrag til told- og skatteforvaltningen, og fortav oplysninger til brug for angivelse eller indberetning til indkomstregistret af skatter eller afgifter, alt hvorved statskassen blev unddraget eller forsøgt unddraget skatter med 485.412 kr.

Som forhold 5 - alternativ 3, var T tiltalt for hvidvask af særligt grov beskaffenhed, subsidiært hæleri af særlig grov beskaffenhed alt til dels forsøg herpå ved i perioden fra den 19. december til den 21. december 2012 (berigtiget i landsretten til 2018) at have modtaget eller skaffet sig eller andre del i udbytte fra strafbare lovovertrædelser.

T forklarede til forhold 1, at han først havde sendt virksomhedens bogføringsbilag til selskabets revisor og efterfølgende gav revisoren adgang til selskabets elektroniske bogføringssystem. T forklarede til forhold 2, at det beroede på en fejl, at størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift for 3. kvartal 2018 ikke blev angivet rettidigt, idet han havde antaget, at revisoren ville foretage indberetningen. Han blev først bekendt med den manglende indberetning efter den 21. december 2018, og han iværksatte straks herefter foranstaltninger med henblik på, at der kunne foretages indberetning. Den manglende konstatering af, at der ikke var sket indberetning, skyldtes travlhed. T erkendte vedrørende forhold 4A at have udbetalt 497.847 kr. i løn til sig selv. Han begrundede den manglende angivelse med, at han ikke havde mulighed herfor, da de udenlandske medarbejdere ikke havde cpr.numre, og virksomheden ikke havde en erhvervskonto og et lønsystem, hvori skatter og bidrag kunne beregnes, ligesom virksomheden manglede at indgå en aftale med betalingsudbyderen. Til forhold 5 - alternativ 1 forklarede T, at beløbet, som blev forsøgt overført til det udenlandske selskab, skulle anvendes til køb af rettigheder til at købe præfabrikerede huse i udlandet, som skulle sælges i Danmark. Kontakten til det udenlandske selskab, havde han skabt via en person, som han havde lært at kende under et tidligere ansættelsesforhold.

Byretten frifandt T for forhold 1-3, idet det på baggrund af T's forklaring til sagen sammenholdt med sagens omstændigheder, ikke med den fornødne sikkerhed kunne bevises, at T havde handlet forsætligt eller groft uagtsomt. I forhold 4A fandt byretten T skyldig, men alene i grov uagtsomhed, henset til de tiltag T havde iværksat med henblik på at få registreret de udenlandske medarbejdere og for at kunne foretage elektronisk lønberegning og udbetaling. T blev frifundet for forhold 4B på grund af tiltalens formulering, idet angivelsen ikke skulle være foretaget i den periode, som er omfattet af tiltalen. T frifandtes tillige for forhold 5 - alternativ 1 og 2, idet det ikke med den til domfældelse i en straffesag fornødne sikkerhed fandtes bevist, at det overførte beløb skulle anvendes til lønninger, ligesom retten heller ikke fandt det bevist, at T med forsæt havde udstedt de 7 fakturaer med urigtigt indhold.

Endeligt frifandtes T for forhold 5 - alternativ 3 om hvidvask og hæleri. Som begrundelse henviste retten til det under forhold 5 - alternativ 1 anførte, at det ikke med den til domfældelse i en straffesag fornødne sikkerhed fandtes bevist, at beløbet hidrørte fra en strafbar handling.

T idømtes en bøde på 70.000 kr. samt konfiskation af 70.000 kr. Byretten lagde ved strafudmålingen vægt på størrelsen af det unddragne beløb.

Anklagemyndigheden havde anket dommen med påstand om domfældelse i overensstemmelse med den i byretten rejste tiltale og skærpelse. T påstod stadfæstelse i forhold 1-3 og i det dømte omfang i forhold 4A, afvisning af den del af forhold 4A, der angik forsøg, og afvisning af forhold 5 - alternativ 1, forhold 5 - alternativ 2 og forhold 5 - alternativ 3. Endvidere nedlagde han påstand om afvisning af forhold 4B under henvisning til, at der ikke var tale om et strafbart forhold.

Landsretten stadfæstede byretsdommen med hensyn til forhold 1-3 forhold 4B samt forhold 5 - alternativ 2 og 3. Med hensyn til den subsidiære påstand til forhold 4A fandt landsretten det bevist, at T ved at udbetale løn til sig selv og ansatte uden herefter at indberette A-skat og arbejdsmarkedsbidrag forsætligt havde undladt at indgive disse angivelser til told- og skatteforvaltningen og dømte T for forsætlig overtrædelse af opkrævningsloven vedrørende en unddragelse på 100.000 kr. Landsretten henviste til at beskrivelsen i anklageskriftet ikke opfyldte kravene i retsplejelovens § 834, stk. 2, nr. 4, vedrørende forhold 3 og tiltalens formulering vedrørende forhold 4A den primære og subsidiære påstand samt forhold 5 - alternativ 1. På det beskrevne gerningstidspunkt var indeholdelses- og angivelsespligten ikke indtrådt, og der var i tiltalen ikke beskrevet en forsøgshandling.

Landsretten fastsatte en bødestraf på 140.000 kr. som en tillægsstraf. Bestemmelsen om konfiskation udgik, da ingen dele af det beløb, der blev beslaglagt på selskabets bankkonto, kunne identificeres som udbyttet ved en strafbar handling.

SKM2024.437.ØLR

Straf - moms - kildeskat - fuldbyrdelsestidspunkt - stråmænd - fiktive fakturaer - ingen strafnedsættelse

Sagen drejede sig om, hvorvidt T, som direktør for og indehaver af et anpartsselskab i en periode fra den 1. juli 2017 til den 19. marts 2019, ved brug af fiktive fakturaer for bl.a. rengøring og køkkenhjælp havde unddraget det offentlige moms og skat, herunder om arbejdet reelt var udført af ansatte i forretningen uden betaling af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat.

T var tiltalt for som forhold 1 for overtrædelse af momsloven, ved for 3. kvartal 2017 til 4. kvartal 2018 som reel ejer af og direktør i anpartsselskabet, med forsæt til at unddrage statskassen afgift, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet han angav et momstilsvar på 238.803 kr., selv om det rettelig var 447.286 kr. hvorved statskassen blev unddraget moms for 208.483 kr.

Som forhold 2 var T tiltalt for overtrædelse af momsloven, ved for 1. halvår 2019 som reel ejer af og direktør i anpartsselskabet, med forsæt til at unddrage statskassen afgift, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet han angav et momstilsvar på 178.187 kr., selvom det rettelig var på 189.815 kr., hvorved statskassen blev unddraget moms med 11.628 kr., subsidiært at have forsøgt herpå, hvilket blev afværget, da han den (red.dato.nr.3.fjernet) blev anholdt af politiet.

Som forhold 3 var T tiltalt for kildeskattesvig, ved i perioden fra den 1. juli 2017 til den 19. marts 2019, som reel indehaver og direktør i anpartsselskabet, med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have undladt at opfylde sin pligt til at foretage indeholdelse af AM-bidrag og A-skat af et beløb på 880.644 kr., hvorved statskassen blev unddraget AM-bidrag og A-skat med 516.057 kr. Alternativt var han tiltalt for overtrædelse af skattekontrolloven.

T forklarede, at forretningen havde åbnet 363 dage om året og, at der var åbent fra kl. 11 til kl. 22. Hverken T selv eller hans familiemedlemmer deltog i arbejdet som kok eller serveringspersonale, og arbejdet var derfor udført af lønnet arbejdskraft. Derudover havde de en køkkenmedhjælper og rengøringshjælp, som blev leveret af eksterne firmaer og de omhandlede fakturaer vedrørte denne bistand. Ingen af fakturaerne omfattede eksterne kokke- og serveringspersonale. Behovet for rengøring og køkkenhjælp var 10 timer om dagen. T forklarede til at begynde med, at han skiftede selskabet, fordi han var utilfreds med rengøringen, men han ændrede senere forklaring til, at det muligvis i et omfang var den eller de samme personer, der stod bag, uden at han dog kunne oplyse, hvilken person eller personer, der var tale om. Der var hele tiden forskellige køkkenhjælpere fra eksterne firmaer. Han kendte dem ikke, og det var personerne i det eksterne firma, der havde været køkkenhjælp, der lærte de nye op.

Byretten fandt det bevist, at de omhandlede fakturaer, som var udstedt til anpartsselskabet, ikke vedrørte et arbejde, som var ydet, men at fakturaerne var fiktive. Retten lagde til grund, at faktureringen var foregået på den måde, at T selv havde angivet, hvad der skulle stå på fakturaerne, og at han derefter har betalt fakturaerne, hvorefter han fik fakturabeløbet - fratrukket en kommission - betalt tilbage i kontanter. Retten fandt det bevist, at T herefter uberettiget havde opnået fradrag for moms i det omfang, som fremgik af tiltalens forhold 1 og 2. Retten fandt det endvidere bevist, at pengene blev anvendt til at aflønne arbejdskraft i anpartsselskabet kontant uden betaling af skat og arbejdsmarkedsbidrag i det omfang, det fremgik af tiltalens forhold 3. Retten fandt herefter T skyldig efter tiltalen i alle forhold. Om forhold 2 bemærkede retten, at de urigtige fakturaer ikke var trukket ud af regnskabet, og at der derfor dømtes for fuldbyrdet overtrædelse af momsloven. Om forhold 3 bemærkede retten, at trækprocenten efter kildeskattelovens § 48, stk. 8 med rette var opgjort til 55 %.

T idømtes 6 måneders betinget fængsel med vilkår om samfundstjeneste, en tillægsbøde på 736.000 kr., erstatningspligt samt konfiskation.

T ankede byretsdommen med påstand om frifindelse, subsidiært formildelse. Anklagemyndigheden påstod skærpelse af frihedsstraffen og i øvrigt stadfæstelse.

Landsretten stadfæstede byrettens dom, men fandt dog, at der i forhold 2 var tale om forsøg. Landsretten afrundede tillægsbøden til 730.000 kr. Den beskedne nedsættelse af tillægsbøden, der skyldtes afrundingsregler, kunne ikke begrunde, at T ikke skulle betale sagens omkostninger.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0075358
Grøn ejerafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet grøn ejerafgift af det omhandlede køretøj. Efter en berigtigelse af køretøjets brændstofforbrug i Køretøjsregisteret har Motorstyrelsen reguleret og nedsat den grønne ejerafgift for perioden. Eftersom klageren ikke har betalt de oprindelige opkrævninger af grøn ejerafgift, opkræves den pålagte afgift, hvorefter Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 12-08-2024

Journalnr: 22/0082884
Privatbenyttelsesafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at sagens køretøj er omfattet af privatbenyttelsesafgiften i vægtafgiftslovens §§ 2 a og 4, og har opkrævet selskabet under henvisning til, at køretøjet er blevet anvendt til privat kørsel. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-08-2024

Journalnr: 21/0097386
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2024

Journalnr: 21/0098564
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-08-2024

Journalnr: 17/0990555
Udnyttelse af overskudsvarme
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat selskabets godtgørelse af elafgift. Det skyldes, at selskabet ikke har betalt overskudsvarmeafgift ved udnyttelse af overskudsvarme fra en luftkompressor, jf. elafgiftslovens § 11, stk. 9. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende tilbagebetaling af godtgjort elafgift, idet selskabet skal svare overskudsvarmeafgift, jf. elafgiftslovens § 11, stk. 11. Landsskatteretten ændrer dog SKATs afgørelse for så vidt angår beregning af overskudsvarmeafgiften, idet afgiftsgrundlaget kan fastsættes efter elafgiftslovens § 11, stk. 12.
Afsagt: 09-08-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 09-09-2024 - 08-10-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 12-09-2024 indstilling i C-573/22 Foreningen C m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 370 og bilag X, del A, nr. 2) - undtagelse - anvendelsesområde - offentlige radio- og fjernsynsforetagenders virksomhed, der finansieres af en obligatorisk afgift, der pålægge indehavere af radio- og fjernsynsapparater

Den 12-09-2024 dom i C-709/22 Syndyk Masy Upadlosci A
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 og 395 - gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/310 - bekæmpelse af momssvig - ordning med opdelte betalinger - den konkursramte afgiftspligtige persons momskonto - overførsel af midlerne på momskontoen efter kurators anmodning

Den 12-09-2024 dom i C-741/22 Casino de Spa m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelser - væddemål, lotterier og andre former for hasardspil eller spil om penge - betingelser og grænser - princip om afgiftens neutralitet - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning - retten til tilbagebetaling - ugrundet berigelse - statsstøtte - artikel 107, stk. 1, TEUF - krav om tilbagebetaling af gebyret i form af skadeserstatning

Den 12-09-2024 dom i C-73/23 Chaudfontaine Loisirs
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra i) - fritagelser - væddemål, lotterier og andre former for hasardspil eller spil om penge - betingelser og grænser - princippet om afgiftsneutralitet - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning - ret til tilbagebetaling - ugrundet berigelse

Den 12-09-2024 dom i C-243/23 Drebers
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 187 - regulering af fradrag - forlænget reguleringsperiode for investeringsgoder i form af fast ejendom - begrebet »investeringsgoder« - artikel 190 - medlemsstaternes mulighed for at betragte ydelser med egenskaber svarende til dem, der normalt tilskrives investeringsgoder, som investeringsgoder - udvidelses- og renoveringsarbejder på en ejendom - mulighed for i henhold til national ret at sidestille sådanne arbejder med opførelse eller erhvervelse af fast ejendom - begrænsninger - direkte virkning af artikel 190 - skønsmargen

Den 12-09-2024 dom i C-248/23 Novo Nordisk (TVA – Contributions payées en vertu d’une obligation légale)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - nedsættelse af afgiftsgrundlaget i tilfælde af afslag i prisen efter det tidspunkt, hvor transaktionen har fundet sted - bidrag, som en medicinalvirksomhed betaler til den statslige sygeforsikringsinstitution - national skatte- og afgiftslovgivning, der udelukker, at bidrag, som en medicinalvirksomhed betaler til en offentlig sygeforsikringsinstitution i medfør af en lovbestemt forpligtelse, kan fradrages i afgiftsgrundlaget

Den 12-09-2024 dom i C-429/23 NARE-BG
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag - angivelses- og betalingsfrister for visse skatter og afgifter - forlængelse på grund af covid-19-pandemien - afslag på udøvelse af retten til momsfradrag - præklusion - ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og princippet om momsens neutralitet

Den 26-09-2024 indstilling i C-596/23 Pohjanri
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 36 - onlinekøb af varer, der er punktafgiftspligtige i en anden medlemsstat - varer, som fremsendes eller transporteres direkte eller indirekte af sælger eller på dennes vegne - transport ved et transportselskab anbefalet af sælgeren - national lovgivning, hvorefter sælgeren anses for at hæfte for betalingen af punktafgifter, der forfalder i bestemmelsesmedlemsstaten

Den 04-10-2024 dom i C-171/23 UP CAFFE
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 287, nr. 19) - momsfritagelsesordning for små afgiftspligtige personer - misbrug gennem oprettelse af et nyt selskab

Den 04-10-2024 dom i C-475/23 Voestalpine Giesserei Linz
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a) - ret til fradrag af moms - en afgiftspligtig persons erhvervelse af et gode - vederlagsfri tilrådighedsstillelse af dette gode til fordel for en underleverandør med henblik på udførelse af arbejde til fordel for den afgiftspligtige person - afslag på fradrag af moms vedrørende dette gode

 

Indstillinger
C-137/23 Alsen

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra c) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i EU-farvande - gasolie, der anvendes til fremdrift af et fartøj, og som ikke indeholder den krævede afgiftsmærkning - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier og petroleum - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - den generelle ordning for punktafgifter - artikel 7, stk. 2 - punktafgifternes forfald - overgang til forbrug af punktafgiftspligtige varer - oplægning af punktafgiftspligtige varer uden for en afgiftssuspensionsordning, for hvilke der ikke er opkrævet punktafgift - artikel 8, stk. 1 - person, der hæfter for betalingen af den forfaldne punktafgift - person, der har oplagt den punktafgiftspligtige vare - punktafgiftspligtige varer, der oplægges af en godkendt oplagshaver - gasolie uden den krævede afgiftsmærkning - proportionalitetsprincippet

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 14, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet er ikke til hinder for en national bestemmelse, der gør anvendelsen af afgiftsfritagelsen betinget af, at gasolien har det minimumsindhold af mærkestoffet, der er fastsat i overensstemmelse med artikel 2, stk. 2, i Rådets direktiv 95/60/EF af 27. november 1995 om afgiftsmærkning af gasolier og petroleum, for så vidt som den person, som har fået afslag på fritagelsen, fordi den pågældende gasolie ikke indeholdt den krævede mængde mærkestof, har mulighed for at fremlægge bevis for en overensstemmende anvendelse af gasolien for de nationale myndigheder.

2) Skatte- og afgiftsmyndighederne i en medlemsstat kan på grundlag af artikel 7, stk. 2, litra b), i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF, sammenholdt med samme direktivs artikel 8, stk. 1, litra b), opkræve skyldige punktafgifter af en skibsfører, når det efter en kontrol foretaget af disse myndigheder er blevet konstateret, at denne skibsfører har oplagt gasolie uden den krævede afgiftsmærkning med henblik på fritagelse i henhold til artikel 14, stk. 1, litra c), i direktiv 2003/96, også selv om denne har købt gasolien (hvorom det er konstateret, at den mangler den krævede afgiftsmærkning) hos en godkendt oplagshaver.

3) Proportionalitetsprincippet er ikke til hinder for, at en forfalden punktafgift i henhold til artikel 8, stk. 1, litra b), i direktiv 2008/118 faktisk inddrives hos skibsføreren i dennes egenskab af ejer af skibet, selv om denne ikke havde nogen grund til at betvivle, at gasolien var blevet leveret fritaget for punktafgifter i henhold til gældende bestemmelser i EU-retten og national ret.


C-331/23 Dranken Van Eetvelde

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 205 og artikel 273 - solidarisk hæftelse for en andens skyldige afgift - hæftelsens betingelser og omfang - ubetinget hæftelse uden hensyn til deltagelsen i den konkrete lovovertrædelse - udvidelse af hæftelsen til den skyldige afgift uden hensyn til et fradrag af indgående afgift - udvidet hæftelse med henblik på effektiv bekæmpelse af momssvig - forholdsmæssigheden af en sådan hæftelse - princippet om neutralitet - princippet om ne bis in idem

Generaladvokatens indstilling:

1) Princippet om ne bis in idem (artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder) finder ikke anvendelse i den foreliggende sag, da der ikke er tale om samme lovovertrædelse.

2) Artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at bestemmelsen kun giver mulighed for hæftelse for en andens skyldige afgift, for så vidt som den betalingspligtige og dennes skyldige afgift er kendt. En hæftelse for en ukendt tredjemands kun skønnede skyldige afgift kan ikke støttes på artikel 205 i direktiv 2006/112, men højst på dette direktivs artikel 273.

3) Artikel 203 i direktiv 2006/112, sammenholdt med samme direktivs artikel 273, proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet, skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for en national bestemmelse, hvorefter den anførte moms på en falsk faktura i forbindelse med deltagelse i en andens momssvig uden mulighed for berigtigelse fastsættes i form af en hæftelsespligt og desuden - foruden de strafferetlige muligheder - suppleres med en bøde på 200% af det anførte beløb.


 

Domme
C-639/22 Inspecteur van de Belastingdienst Utrecht Fiscale Eenheid Achmea Y Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten BPL Pensioen BPFL

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra g) - forvaltning af investeringsforeninger - begreb - pensionsfonde - sammenlignelighed med et institut for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) - pensionsfonde - deltagernes investeringsrisiko - rækkevidde - nødvendigheden af at foretage en sammenligning med en pensionsfond, som den berørte medlemsstat betragter som en investeringsforening

Domstolens dom:

1) Artikel 135, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

deltagerne i en pensionsfond - der i henhold til en kollektiv pensionsordning gennemfører en pensionsaftale, i hvilken der foreskrives pensionsrettigheder og -ydelser, hvis beløb, uanset om det fastsættes på grundlag af en normpension eller i forhold til hver enkelt deltagers løn og antal ansættelsesår, under visse betingelser kan variere som følge af pensionsfondens investeringer - kun kan anses for at bære investeringsrisikoen, såfremt dette beløb hovedsageligt afhænger af resultaterne af disse investeringer. Med henblik på en sådan vurdering er det hverken relevant, hvor mange år en deltager har optjent pension, eller at optjeningen af pensionsrettigheder, hvad angår en af pensionsfondene, blev afbrudt på et bestemt tidspunkt. Den omstændighed, at risikoen bæres individuelt eller i fællesskab, bl.a. i tilfælde af konkurs, eller at en arbejdsgiver i en vis periode har stillet en garanti for den forventede optjening af pensionsrettigheder, udgør relevante faktorer, der imidlertid ikke i sig selv er afgørende.

2) Artikel 135, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112, sammenholdt med princip om afgiftsneutralitet,

skal fortolkes således, at

med henblik på at afgøre, om en pensionsfond, der ikke er et investeringsinstitut, kan anses for at være omfattet af den afgiftsfritagelse, der er foreskrevet i nævnte bestemmelse, skal der ikke alene foretages en sammenligning med et sådant institut, men det skal også undersøges, om den pågældende pensionsfond, henset til deltagernes retlige og økonomiske situation i den omhandlede pensionsfond, kan sammenlignes med andre fonde, der, uden at udgøre investeringsinstitutter, af den berørte medlemsstat anses for at være investeringsforeninger som omhandlet i denne bestemmelse.

C-83/23 H GmbH (Droit direct au remboursement de la TVA)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - uretmæssigt faktureret og indbetalt moms - berigtigelse af fakturaen - leverandørens likvidation - momstilbagebetaling til leverandøren - afgiftsmyndighedens afslag på at tilbagebetale momsen direkte til kunden - prioritet med hensyn til ret til momstilbagebetaling - risiko for dobbelt momstilbagebetaling - risiko for tab af afgiftsindtægter

Domstolens dom:

Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, sammenholdt med effektivitetsprincippet og princippet om merværdiafgiftens (momsens) neutralitet,

skal fortolkes således, at

en ydelsesmodtager ikke direkte hos afgiftsmyndigheden i den medlemsstat, på hvis område vedkommende er hjemmehørende, kan anmode om tilbagebetaling af den moms, som ydelsesmodtageren har betalt til leverandøren af denne ydelse, når denne leverandør fejlagtigt har faktureret denne medlemsstats nationale moms i stedet for den efter lovgivningen skyldige moms i en anden medlemsstat og har afregnet denne moms over for afgiftsmyndighederne i den første medlemsstat i et tilfælde, hvor disse afgiftsmyndigheder allerede har tilbagebetalt momsen til leverandøren af ydelsen, som er genstand for en likvidationsprocedure.

C-344/23 BIOR

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - forordning (EF) nr. 1186/2009 - fritagelse for importafgifter - artikel 46 - etiketter beregnet til mærkning af fisk - begrebet »videnskabeligt instrument eller apparat« - tarifering - kombineret nomenklatur - underposition 3926 90 92 og 3926 90 97

Domstolens dom:

1) Artikel 46, litra a), i Rådets forordning (EF) nr. 1186/2009 af 16. november 2009 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter

skal fortolkes således, at

etiketter, der er dækket af plast eller fremstillet af en polyethylenstang, og som i henhold til deres egen tekniske udformning og funktionsmåde som sådan tjener som videnskabeligt forskningsværktøj, for så vidt som de fastgøres til levende fisk med henblik på at observere disses migration og vækst, ikke er omfattet af begrebet »videnskabeligt instrument« i denne bestemmelses forstand.

2) Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif - som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 254/2000 af 31. januar 2000 - og som affattet ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1925 af 12. oktober 2017,

skal fortolkes således, at

etiketter, der er dækket af plast eller består af en polyethylenstang, og som fastgøres til levende fisk med henblik på videnskabelig forskning, henhører under denne nomenklaturs underposition 3926 90 97, forudsat dog, at disse etiketter enten udelukkende består af »plast« som omhandlet i bestemmelse 1 til den nævnte nomenklaturs kapitel 39, eller at plasten er karaktergivende, såfremt der er tale om blandinger eller sammensatte varer, der består af forskellige materialer eller forskellige bestanddele som omhandlet i litra b) i almindelig tariferingsbestemmelse 3 vedrørende nomenklaturen, og litra a) i denne almindelige tariferingsbestemmelse ikke kan anvendes ved tariferingen.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/2206 af 5. september 2024 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2019/73 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af elektriske cykler med oprindelse i Folkerepublikken Kina efter accept af en anmodning om behandling som ny eksporterende producent

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/2211 af 5. september 2024 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af oxalsyre med oprindelse i Indien og Folkerepublikken Kina som følge af en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1036

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/2403 af 5. september 2024 om fastsættelse af importtolden for visse sorter af afskallet ris fra den 6. september 2024

 

Nyt fra Komotologi

111th SCAC meeting

 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 02-09-2024
Høringsfrist: 30-09-2024

Udkast til ikrafttrædelsesbekendtgørelse
Oprettelsesdato: 06-09-2024
Høringsfrist: 07-10-2024

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 337

Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 326 om i større konkursboer stemmer staten som oftest på Kammeradvokaten, når der på skiftesamling skal vælges kurator/rekonstruktør. Er ministeren bekendt med den omsætning, som på denne måde skabes hos statens foretrukne advokat, og vil ministeren i benægtende fald indhente oplysninger herom

Bilag 338

Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024

Bilag 339

Skriftlig orientering om finanslovsforslaget for § 38. Skatter og afgifter og § 9. Skatteministeriet

Bilag 340

Grund- og nærhedsnotat og rammenotat om EU-forslag om ændring af momsdirektivet for så vidt angår elektronisk momsfritagelsesattest

Spørgsmål og svar

Spm. 558

Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af de mindreårige med gæld hos Gældsstyrelsen, som har været eller er anbragt udenfor hjemmet (angivet i antal og pct.)?  Svar  

Spm. 560

Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af de mindreårige med gæld hos Gældsstyrelsen, som har modtaget forebyggende foranstaltninger, jf. serviceloven § 52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og 9, nu støttende indsatser, jf. barnets lov § 32 (bedes angivet i pct. og antal)?  Svar  

Spm. 570

Vil ministeren redegøre for, om Gældsstyrelsen tager højde for betalinger til andre offentlige kreditorer end Gældsstyrelsen, når Gældsstyrelsen vurderer anmodninger om genberegning og individuel betalingsvurdering?  Svar  

Spm. 571

Vil ministeren redegøre for, om Gældsstyrelsen tager højde for betalinger til f.eks. tandlægeregninger mv., når Gældsstyrelsen vurderer anmodninger om genberegning og individuel betalingsvurdering?  Svar  

Spm. 622

Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” redegøre for tabet af arbejdspladser i primær- og følgeerhverv i 2030 og 2035?  Svar  

Spm. 623

Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” redegøre for, hvordan tabet af arbejdspladser i primær- og følgeerhverv i 2030 og 2035 fordeler sig på de forskellige landsdele?  Svar  

Spm. 631

Vil ministeren redegøre for, hvilke moms- og skatteregler der kan justeres, sådan at beskatningen ved byggeri af leje- og ejerboliger i højere grad sidestilles?  Svar  

Spm. 632

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe momsen på byggegrunde? Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd.  Svar  

Spm. 639

Vil ministeren opgøre den gennemsnitlige afgiftsbetaling for husholdninger? I svar på SAU alm. del - spørgsmål 213 (2020-21) er der angivet en gennemsnitlig afgiftsbetaling for husholdninger på 28 pct. Skatteministeren bedes opdatere disse 28 pct.  Svar  

Spm. 643

Vil ministeren oplyse, hvor mange veteranbiler der i dag er indregisteret i Danmark?  Svar  

Spm. 644

Vil ministeren oplyse, hvad statens provenutab vil være ved at afskaffe den periodiske afgift på veteranbiler?  Svar  

Spm. 648

Vil ministeren oplyse, hvad statens provenutab vil være ved enten at halvere den periodiske afgift på veteranbiler eller sænke den med en fjerdedel?  Svar  

Spm. 657

Med aftalen Grøn skattereform for industri mv. fra 24. juni 2022 blev det aftalt, at der skal udarbejdes en analyse af mulige modeller for, at biogas afgiftsfritages ved køb af oprindelsesgarantier. Analysen skulle, jf. den politiske aftale, have været forelagt aftalepartierne første halvår 2023. Formålet med analysen er, jf. den politiske aftale, at udvikle en mere fleksibel og markedskonform model for både produktion og anvendelse af biogas, herunder at afsøge mulighederne for større anvendelse af oprindelsesgarantier gennem afgiftsfritagelse af biogas og fordele ved at afgiftsfritage ikke støttet biogas. I juni blev vi af Skatteministeriet orienteret om, at analysen ville komme efter sommerferien. Vil ministeren redegøre for, hvad status er for analysen om mulighederne for at afgiftsfritage biogas leveret gennem gasnettet?  Svar  

Spm. 660

Vil ministeren i forlængelse af oversendelsen af skriftlig orientering om forslag til finanslov for 2025 oplyse værdien af de forskellige skatteudgifter?  Svar  

Spm. 665

I perioden 2017-2023 er der samlet set kommet 16.000 flere statslige administrative medarbejdere og ledere til. Hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere er der kommet til på Skatteministeriets ressort som årsværk? Svaret ønskes leveret i tabelform på de enkelte områder, f.eks. departementet, styrelser mm. med en procentvis anvisning på stigningen (eller faldet) på de enkelte områder i perioden 2017-2023. Der ønskes desuden oplyst foreløbige tal for stigningen fra 2017-2024.  Svar  

Spm. 666

Hvor mange årsværk skal Skatteministeriet levere ud af de i alt 1.000 statslige stillinger, der skal nedlægges? Er der yderligere årsværk, der nedlægges af andre grunde?  Svar  

Spm. 667

Hvor skal de årsværk, der skal nedlægges, findes på Skatteministeriets område? Svaret ønskes leveret i tabelform ud fra departement, styrelser mm.  Svar  

Spm. 674

Vil ministeren redegøre for, hvilke regelforenklinger der kunne gennemføres på Skatteministeriets område for at modsvare den planlagte reduktion af årsværk? Det ønskes belyst, hvordan sådanne regelforenklinger vil kunne betyde, at nedskæringerne ikke påvirker effektiviteten og kvaliteten af skattekontrollen og den generelle skatteadministration.  Svar  

Spm. 677

Vil ministeren oversende en tabel med tilhørende graf, der viser, hvordan det strukturelle skattetryk har udviklet sig over tid – samt prognosen for det strukturelle skattetryk frem mod 2030? Derudover bedes ministeren oversende en oversigt over de strukturelle skatteindtægter særskilt opgjort i mia. kr. samt ændringerne i disse fra 2019 til 2030.  Svar  

Spm. 678

Vil ministeren oversende en udtømmende tabeloversigt over alle punktafgifter og gebyrer? Ministeren bedes for hver af punktafgifterne og gebyrerne angive det årlige provenu, som punktafgiften eller gebyret indbringer, samt hvorvidt punktafgiften eller gebyret er indekseret. Derudover bedes ministeren i en ny tabeloversigt angive provenuet for hver af de punktafgifter og gebyrer, som ikke er indekseret, hvis man med virkning fra 2025 indekserede dem. Provenuet ved en indeksering bedes oplyst for hver af punktafgifterne og gebyrerne samt samlet set.  Svar