Kære læser !
Ugens MomsMail er i den lidt kortere ende, men ikke uden interessant nyt, der bl.a. omfatter to indstillinger og en dom fra EU-Domstolen.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsregistrering ved start og lukning af en virksomhed
Udtagningsmoms
Momsspørgsmål i en tid med coronakrise
Salg af gammel bygning til nedrivning
Tab på debitorer
Fast ejendom som en ”virksomhed” - overdragelse uden moms
Bindende svar
Moms - Fast forretningssted - Koncernforbundne selskaber - Leveringssted for ydelser
Opgørelse af mængden af spildevand for ejendomme udenfor kloakeret område
Moms - Virksomhedsoverdragelse - Ejendomsprojekt
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
1 dom
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOMomsregistrering ved start og lukning af en virksomhed En momsregistrering er en alvorlig sag. Ved start af virksomhed bør man derfor ikke lade sig momsregistrere, før virksomheden reelt går i gang. Og når en virksomhed lukker, er det vigtigt at få den afmeldt fra moms |
BeierholmNye regler om udtagningsmoms på fast ejendom og aktiver er udsat |
BeierholmMomsspørgsmål i en tid med coronakrise Hvordan skal momsen håndteres? |
DeloitteSalg af gammel bygning til nedrivning Skattestyrelsen anerkender, at salg af en fuldt funktionsdygtig bygning er momsfritaget, selvom den evt. nedrives af køber. I sagen forstås ved ”fuldt funktionsdygtig”, at der leveres vand, varme og el frem til salget, og der meddeles ejerskifte til forsyningsselskaberne ved overdragelsen. |
DeloitteSom følge af COVID-19 er det igen blevet relevant at benytte reglerne om, at man kan få moms retur i forbindelse med tab på debitorer. Andre lande har blødt reglerne op – men det er endnu ikke sket i Danmark. |
PwCFast ejendom som en ”virksomhed” - overdragelse uden moms Skattestyrelsen har netop offentliggjort et bindende svar, hvori de bekræfter, at et ejendomsprojekt under opførelse kunne overdrages uden moms, da det konkret... |
Spørger er underagent for et koncernforbundent selskab. Med bistand fra spørger og andre underagenter i andre lande formidler det koncernforbundne selskab lån mellem forbrugere og banker i en række lande. Skatterådet bekræftede, at det koncernforbundne selskab ikke har fast forretningssted i Danmark. Skatterådet bekræftede endvidere, at leveringsstedet (det momsmæssige beskatningssted) for spørgers ydelser til det koncernforbundne selskab er i det tredjeland, hvor det koncernforbundne selskab har hjemstedet for sin økonomiske virksomhed. Misbrugsbetragtninger kan ikke medføre et andet resultat.
Skatterådet kan bekræfte, at afgiftsgrundlaget for spildevandsafgiften for mindre egenudledere kan fastsættes til 170 m3 pr. ejendom- dog skal der korrigeres, hvis der er boligenheder på ejendommen.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at afgiftsgrundlaget for ejendomme, hvor der kun er boligenheder, kan fastsættes til 170 m3. I den situation skal afgiftsgrundlaget fastsættes ud fra den mængde vand, som der betales afgift af efter vandafgiftsloven.
Skatterådet bekræfter, at Spørger kan overdrage et antal ejendomsprojekter som momsfrie virksomhedsoverdragelser. Der er tale om overdragelse af ejendomme opført med henblik på udlejning, og overdragelserne omfatter bl.a. entreprisekontrakter og uopsigelige lejekontrakter for hovedparten af de enkelte ejerlejligheder.
Videre bekræfter Skatterådet, at overdragelse af et ejendomsprojekt opført med henblik på udlejning ikke kan anses som en momsfri virksomhedsoverdragelse, fordi køber har til hensigt at sælge de enkelte ejerlejligheder i stedet for at fortsætte udlejningsvirksomheden.
Journalnr: 17/0990356
Bevægelser på bankkonto
Klagen vedrører forhøjelse af klagerens momstilsvar på grundlag af bevægelser på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-04-2020
Journalnr: 18/0028865
Nægtet momsfradrag
Klagen vedrører ikke godkendt købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-04-2020
Journalnr: 19/0106642
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-04-2020
Journalnr: 15/2893025
Yderligere salgsmoms
Klagen vedrører ansættelse af yderligere salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-04-2020
Journalnr: 17/0987359
Registreringsafgift
Klagen vedrører fastsættelse af værdien af det omhandlede køretøj, Land Rover Discovery 3, mhb. på at kunne beregne den registreringsafgift, klageren skal betale ved indregistrering af dette køretøj i Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-04-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 28-05-2020 dom i C-684/18 World Comm Trading Gfz
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 - artikel 184-186 - princippet om momsens neutralitet - regulering af det oprindeligt foretagne fradrag - rabatter på leveringer af varer inden for Fællesskabet og interne leveringer af varer
Tidligere dokument: C-684/18 World Comm Trading Gfz - DomDen 04-06-2020 indstilling i C-335/19 E. (TVA – Réduction de la base d’imposition)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 og artikel 185 - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen - krav om, at kunden ikke er under insolvensbehandling eller likvidation - tilsvarende regulering af det oprindeligt foretagne fradrag - tidspunkt for reguleringen
Tidligere dokument: C-335/19 E. (TVA – Réduction de la base d’imposition) - DomDen 11-06-2020 dom i C-19/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Pantochim
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer - direktiv 76/308/EØF - artikel 6, stk. 2, og artikel 10 - direktiv 2008/55/EF - artikel 6, stk. 2, og artikel 10 - den bistandssøgende medlemsstats skattefordring inddrives af den bistandssøgte medlemsstat - denne fordrings status - begrebet »fortrinsstilling« - modregning af den nævnte fordring i en skattegæld til den bistandssøgte medlemsstat
Tidligere dokument: C-19/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Pantochim - DomDen 11-06-2020 dom i C-43/19 Vodafone Portugal
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - anvendelsesområde - afgiftspligtige transaktioner - levering af tjenesteydelser, som foretages mod vederlag - godtgørelse, der betales i tilfælde af kundernes manglende overholdelse af en aftalemæssig minimumsbindingsperiode - kvalificering
Tidligere dokument: C-43/19 Vodafone Portugal - DomDen 11-06-2020 dom i C-146/19 SCT
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - fiskale bestemmelser - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 og 273 - beskatningsgrundlag - nedsættelse - nægtelse - manglende betaling - afgiftspligtig, der ikke har anmeldt sin fordring under den konkursbehandling, der er indledt over for debitor - princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet - direkte virkning
Tidligere dokument: C-146/19 SCT - DomDen 11-06-2020 dom i C-242/19 CHEP Equipment Pooling
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 17, stk. 2, litra g) - overførsel af løsøregenstande inden for Den Europæiske Union med henblik på levering af ydelser - artikel 170 og 171 - ret til tilbagebetaling af moms for afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten - direktiv 2008/9/EF - begrebet »en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten« - afgiftspligtig person, der ikke er momsregistreret i tilbagebetalingsmedlemsstaten
Tidligere dokument: C-242/19 CHEP Equipment Pooling - DomDen 02-07-2020 indstilling i C-245/19 État du Grand-duché de Luxembourg (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale)
Fiskale bestemmelser
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDFTidligere dokument: C-245/19 État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande
d’information en matière fiscale) État luxembourgeois (Droit de recours cont
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 77/388/EØF - begrebet afgiftspligtig person - holdingselskab - blandet holdingselskab - momsfradrag - udgifter til rådgivningsydelser og til udstedelse af selskabsobligationer med henblik på overtagelse af yderligere et selskab - ændring af de planlagte udgående transaktioner
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 17 og 4 i direktiv 77/388/EØF skal fortolkes således, at et såkaldt blandet holdingselskab som Sonaecom har ret til fuldt momsfradrag i sine udgifter til erhvervelse af andele i et andet selskab, som Sonaecom planlagde at levere afgiftspligtige tjenesteydelser til. Det tilkommer den forelæggende ret at træffe afgørelse herom. Fradragsretten indtræder ligeledes, når erhvervelsen i sidste ende ikke gennemføres, og gælder uafhængigt af størrelsen af den moms, der skulle betales af de planlagte tjenesteydelser.
2) Det blandede holdingselskabs faktiske afgiftsfrie overdragelse af den rejste kapital til koncernens moderselskab udelukker momsfradraget. Den umiddelbare forbindelse til denne faktisk ydede afgiftsfrie tjenesteydelse går forud for den oprindelige hensigt om at yde afgiftspligtige tjenesteydelser til et datterselskab, som planlagdes erhvervet med den pågældende kapital.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra a) - fritagelse for forsikringstransaktioner - ydelser ved forvaltning af pensionsmidler, som investeringsvirksomheder udfører for formueforvalteren - erhvervstilknyttet pensionsordning - tidligere national skattepraksis, hvor der sondredes mellem enheder, som havde tilladelse fra de finansielle tilsynsmyndigheder til at udøve forsikringsvirksomhed, og enheder, som ikke havde en sådan tilladelse
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 13, punkt B, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag og artikel 135, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at ydelser ved forvaltning af investeringer såsom de i hovedsagen omhandlede, der leveres af tredjemand, ikke er omfattet af fritagelsen i disse bestemmelser.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag for indgående moms - overskydende moms - tilbageholdelse af det overskydende beløb efter indledning af en afgiftskontrolprocedure - anmodning om tilbagebetaling af den del af dette overskydende beløb, som vedrører transaktioner, der ikke er omfattet af denne procedure - skatte- og afgiftsmyndighedens afslag
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-446/18 AGROBET CZ - IndstillingArtikel 179, 183 og 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med princippet om afgiftens neutralitet, skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en national lovgivning, der ikke indeholder en mulighed for, at skatte- og afgiftsmyndigheden inden afslutningen af en afgiftskontrolprocedure vedrørende en angivelse af merværdiafgift (moms), der for en given afgiftsperiode udviser et overskydende beløb, kan tilbagebetale den del af dette overskydende beløb, der vedrører transaktioner, som ikke indgår i denne procedure på tidspunktet for indledningen heraf, forudsat at det ikke er muligt klart, præcist og entydigt at fastsætte, at den overskydende moms, hvis beløb eventuelt kan være lavere end det beløb, der vedrører de transaktioner, som ikke er omfattet af nævnte procedure, vedbliver at bestå uanset udfaldet af proceduren, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Sagen omhandler:
Traktatbrud - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF -fravigelser - forenklingsforanstaltninger og foranstaltninger for at forhindre momsunddragelse og momsundgåelse - artikel 395, stk. 2 - forpligtelse for medlemsstaterne til at underrette Europa-Kommissionen om særlige foranstaltninger til forenkling af momsopkrævningen - væsentlig ændring af den foranstaltning, der oprindeligt var meddelt
Domstolens dom:
1) Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 395, stk. 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, idet det har indført nye forenklingsforanstaltninger, der udvider anvendelsen af nulsatsen og undtagelsen til det almindelige krav om at føre regnskab over merværdiafgift, der er fastsat i Value Added Tax (Terminal Markets) Order 1973 (dekret om merværdiafgift (terminsmarkeder) af 1973), som ændret ved Value Added Tax (Terminal Markets) (Amendment) Order 1975 (dekret om merværdiafgift (terminsmarkeder) (ændring) af 1975), uden at have indgivet en anmodning til Europa-Kommissionen med henblik på tilladelse fra Rådet for Den Europæiske Union.
2) Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland betaler sagsomkostningerne.
Forslag af 8. maj 2020 fra EU-Kommissionen til Rådsbeslutning om udskydelse af tidspunktet for ikrafttrædelse af momsreglerne for e-handel, COM (2020) 198
Oprettelsesdato: 12-05-2020
Høringsfrist: 19-05-2020
Bekendtgørelse om gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse for brugte køretøjer
Oprettelsesdato: 15-05-2020
Høringsfrist: 11-06-2020
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 321 | Resultatark om Toldstyrelsens beslaglæggelse af narkotika 2019 |
Bilag 322 | Henvendelse af 6/5-20 fra KL om permanent lav elafgift til elbusser |
Bilag 323 | Tal og tendenser: Publikation fra Skattestyrelsen om virksomheders indberetning af moms |
Bilag 324 |
Bilag 329 | Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure |
Spm. 402 |
Spm. 403 |
Spm. 404 |
Spm. 405 |
Spm. 406 |
Spm. 407 |
Spm. 408 |