Kære læser !
Ugens nyheder er en blandet omgang med nyt fra både ind- og udland. Fra en retspolitisk vinkel er nyheden om, at modparten skal orienteres, hvis Kammeradvokaten direkte bistår SKAT i en skatteansættelse eller i en klagesag vel ganske interessant.
For sagen er jo, at hvis SKAT selv er så meget i tvivl om den rigtige afgørelse, at man indhenter ekstern bistand - så er en ellers måske klar afgørelse ikke så klar alligevel - og sagen dermed mere klagemoden end andre.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Hvad skal SKAT beskæftige sig med?
Depechen nr. 4 - 2017
Skattetips til håndværkere
tax:watch no. 2 - 2017
Energi & Forsyning - Februar 2017
Indberetning og erklæring om markedsførte elektriske produkter for 2016
Moms af "gratis" varer og tjenesteydelser
SKAT-meddelelser
Orientering af modparten, hvis Kammeradvokaten direkte bistår SKAT i en skatteansættelse eller i en klagesag
Styresignaler
Masse, chokoladeafgiftsloven - styresignal
Afgørelser
Berettigelse til afgiftslempelse for fjernvarme. Krav om opfyldelse af kraftvarmekapacitet.
Efteropkrævning af moms for entreindtægter fra kasino
Domme
Korrektion – berigtigelse - hjemmel
Antidumpingtold – rette debitor – fritagelse for toldskyld
Fradrag - afgiftsgrundlag - tab på uerholdelige fordringer
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOHvad skal SKAT beskæftige sig med? Af en stort opsat artikel i dagbladet Børsen forleden fremgik det, at SKAT ikke siden 2012 har foretaget målrettet kontrol af de mange og store håndværkerfradrag, som næsten 600.000 danskere benyttede sig af alene i 2015. |
BDODepechen er vores nyhedsbrev med seneste nyt indenfor skat, moms og regnskab. |
BDOEn håndbog om skatte- og momsregler for tømrere, el-installatører, malere, VVS’ere og murere. |
BDOThe second issue of tax:watch 2017, a newsletter about Danish Tax and VAT |
EYEnergi & Forsyning - Februar 2017 I denne udgave kan du blandt andet læse om den skattemæssige forrentning af indskudskapital i varmeselskaber. Vi kigger dels på sammenhængen mellem skattefritagelse og udlodning og dels på de skattemæssige konsekvenser af at få tilladelse til forrentning. Derudover kan du læse om hhv. energiproduktion i vandselskaber og om løsningsmodellerne i "Analyse af skatteforhold i vandsektoren". |
PwCIndberetning og erklæring om markedsførte elektriske produkter for 2016 Producenter og importører af elektriske produkter skal senest 31. marts 2017 indberette mængden af markedsførte produkter. Indberetningen skal ofte følges af en erklæring fra revisor. |
Revisorgruppen DanmarkMoms af "gratis" varer og tjenesteydelser SKAT har fokus på de såkaldte salgsfremmende tiltag |
Denne meddelelse indeholder retningslinjer for orientering af modparten, hvis Kammeradvokaten direkte bistår SKAT i en skatteansættelse eller i en klagesag.
Skatterådet præciserer, at såfremt en masse har indhold, helt eller delvist, af mandler, nødder eller andre kerner af enhver art, anses massen for omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftsloven.
Et forsyningsselskab var med rette afkrævet tilbagebetaling af opnået lempelse af gasafgift og kuldioxidafgift, idet selskabet ikke opfyldte betingelserne om kraftvarmekapacitet, jf. gasafgiftslovens § 8, stk. 5 og kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7.
Entreindtægter ved kasinospil var ikke omfattet af momsfritagelsen efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 12, vedrørende spil om penge.
Sagen drejede sig om, hvorvidt Landsskatteretten ved korrigeret kendelse kunne foretage berigtigelse af Landsskatterettens oprindelige kendelse. Skatteyderen påstod, at den korrigerede kendelse var ugyldig.Landsskatterettens oprindelige kendelse indeholdt fejl, da de i kendelsen anførte grundværdier - før nedslag i grundværdien for dårlige jordbundsforhold - ikke var korrekte.Ved korrigeret kendelse rettede Landsskatteretten fejlen, og grundværdien - efter nedslag i grundværdien blev herefter opgjort. Grundværdien var ubestridt gengivet forkert i Landsskatterettens oprindelige kendelse.Af byrettens dom (SKM2015.606.BR) fremgik det, at byretten bemærkede, at skatteyderen fik medhold i den rejste klage for Landsskatteretten, og at den korrigerede kendelse ikke ændrede herpå.Byretten fandt, at Landsskatteretten var berettiget til at berigtige kendelsen som sket, og lagde i den forbindelse vægt på, at der var tale om en åbenbar fejlskrift ved angivelsen af grundværdien før nedslag, og at berigtigelsen ikke ændrede på afgørelsens materielle indhold, der var i overensstemmelse med skatteyderens påstand under sagen. Grundværdien efter nedslaget var således alene gengivet forkert som følge af, at grundværdien før nedslag for dårlige jordbundsforhold var gengivet forkert.Byretten fandt endvidere, at skatteyderen ikke kunne have en berettiget forventning om, at nedslaget i grundværdien skulle være andet end et nedslag i grundværdien, som skatteyderen var eller måtte være bekendt med.Byretten bemærkede derudover, at det forhold, at der hengik 1½ år fra den oprindelige kendelse til den korrigerede kendelse forelå, ikke kunne føre til et andet resultat, også henset til at Landsskatteretten berigtigede fejlen umiddelbart efter at være blevet opmærksom herpå. Byretten bemærkede endvidere, at det ikke var godtgjort, at korrektionen havde medført en forøget beskatning, eller at den havde betydning for beskatningsgrundlaget for årene efter genoptagelsesårene.På den baggrund frifandt byretten Skatteministeriet.Landsretten stadfæstede byrettens dom, da landsretten var enig i byrettens resultat og begrundelsen herfor, idet Landsretten bemærkede, at korrektionen ikke havde medført en forhøjet beskatning i forhold til den korrekt opgjorte grundværdi efter nedslag.
SKAT havde efteropkrævet antidumpingtold hos et selskab, som importerede plastposer fra Kina.Landsskatteretten gav imidlertid selskabet medhold i, at betingelserne for fritagelse for antidumpingtold var opfyldt for en del af perioden, fordi SKAT havde begået fejl ved ikke i forbindelse med en fysisk kontrol at have opdaget, at selskabet foretog angivelser under en forkert toldkode, som ikke medførte antidumpingtold.Skatteministeriet indbragte efterfølgende sagen for domstolene med påstand om, at selskabet skulle betale antidumpingtold for hele perioden.Selskabet gjorde med henvisning til Højesterets dom af 7. september 2012 (UfR 2012.3541 H) (SKM2013.7.HR) gældende, at det ikke var selskabet, men derimod speditøren, der som "klarerer" var debitor for toldskylden.Det fik selskabet ikke medhold i. Landsretten fastslog således, at selskabet var klarerer og dermed debitor for toldskylden. Herved henviste landsretten til EU-Domstolens dom af 13. september 2007 i sag C443/05 P, Common Market Fertilizers SA, præmis 184-186, hvorefter en aktør, der anvender en toldspeditør, uanset om der er tale om en direkte eller indirekte repræsentation, under alle omstændigheder er debitor for toldskylden i forhold til toldmyndighederne.Landsretten fandt endvidere, at betingelserne for fritagelse for toldkravet ikke var opfyldt, selvom det var ubestridt, at SKAT havde begået fejl. Herved henviste landsretten bl.a. til, at forordningerne om antidumpingtold indeholder en udtrykkelig og utvetydig beskrivelse af de sække og poser af plast med oprindelse i blandt andet Kina, som ved import pålægges antidumpingtold for varer, der svarer til de varer, som selskabet importerede.Landsretten stadfæstede på den baggrund byrettens dom (SKM2014.705.BR).
H1 fakturerede i november 2009 momspligtige varer og ydelser til G1. Den 2. december 2009 gik H1 konkurs, og momsen for 4. kvartal 2009 blev ikke angivet til SKAT. SKAT foretog i marts 2010 en foreløbig fastsættelse af H1s momstilsvar for 4. kvartal 2009.G1 betalte ikke for de fakturerede varer og ydelser og blev den 25. august 2010 erklæret konkurs. Konkursbehandlingen blev afsluttet i 2012 uden udlodning af dividende.Konkursboet efter H1 krævede fradrag i henhold til momslovens § 27, stk. 6, for den uerholdelige fordring på G1.Landsretten udtalte, at et fradrag efter momslovens § 27, stk. 6, har en nær sammenhæng med opgørelse af momstilsvaret i den afgiftsperiode, hvor afgiftspligten er indtrådt, og at fradraget skal kompensere for et momsmæssigt tab, som virksomheden har lidt i forbindelse med opgørelse og angivelse af virksomhedens momstilsvar for en tidligere afgiftsperiode.Da H1 ikke havde angivet salgsmomsen på de fakturaer, G1 ikke kunne betale, fandt Landsretten ikke, at H1 havde krav på fradrag efter momslovens § 27, stk. 6.Landsretten udtalte endvidere, at hverken SKATs skønsmæssigt fastsatte momstilsvar (den foreløbige fastsættelse) eller H1s fremsendelse af fakturaer til SKAT kunne sidestilles med en momsangivelse.Byrettens dom blev herefter stadfæstet.Stadfæstelse af SKM2015.461.BR.
Spørgsmål om, hvorvidt der kunne ske modregning i overskydende skat samt fastholdelse af pålagte inddrivelsesrenter og et rykkergebyr. |
Journalnr: 15/2975871
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT har ikke imødekommet anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden 1. januar 2011 til 30. juni 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-11-2016
Journalnr: 15/3128987
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden 1. oktober 2006 til 31. marts 2007. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-12-2016
Journalnr: 13/6423540
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-11-2016
Journalnr: 13/5789928
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT for perioden fra den 1. januar 2010 til den 30. juni 2011 ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af selskabets momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.
Afsagt: 23-12-2016
Journalnr: 15/1556040
Momsgodtgøreæse
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en ansøgning om momsgodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-12-2016
Journalnr: 13/0106929
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT har ændret virksomhedens momstilsvar som følge af, at SKAT ikke har anset virksomheden for at drive selvstændig økonomisk virksomhed. SKAT har afmeldt virksomheden fra momsregistrering. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-12-2016
Journalnr: 14/4983580
Registreringsafgift - overført stelnummer
Klagen vedrører opkrævning af registreringsafgift af køretøj med andet køretøjs stelnummer indprintet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-12-2016
Journalnr: 14/0566241
Lønsumsafgift - spillecasino
Klagen vedrører bindende svar, hvorefter driften af spillecasino om bord på skib, der sejler til/fra et land uden for EU/Norge omfattet af afgiftspligten efter lønsumsafgiftsloven for de ansatte, der er beskæftiget med casinodriften. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-12-2016
Journalnr: 12/0227295
Modregning
SKAT har foretaget modregning i klagerens erstatning for uberettiget frihedsberøvelse efter retsplejelovens § 1018 a til dækning af gæld vedrørende restskat, AM-bidrag, moms og daginstitutionsrestancer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 01-03-2017 indstilling i C-326/15 DNB Banka
Fiskale bestemmelser
Afgiftsret – merværdiafgift – artikel 132, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for selvstændige gruppers ydelser til deres medlemmer – et direktivs direkte virkning – definition af en »selvstændig gruppe af personer«
Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - DomDen 01-03-2017 indstilling i C-605/15 Aviva
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel anmodning – skatteret – momsret – afgiftsfritagelse for en selvstændig gruppe som omhandlet i momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra f) – anvendelse på forsikringstjenesteydelser – anvendelse på grænseoverskridende grupper – vurdering af, om der foreligger konkurrenceforvridning – medlemsstaternes pligt til yderligere konkretisering af en direktivbestemmelse med direkte gyldighed
Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - DomDen 02-03-2017 indstilling i C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – punktafgiftsreglerne – afgiftsfritagelse for levering af energiprodukter – anvendelse som motorbrændstof til sejlads – medlemsstaternes krav til sikring af korrekt og enkel anvendelse – manglende beviser – proportionalitet – overførsel af principperne i momslovgivningen
Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - DomDen 07-03-2017 dom i C-390/15 RPO
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – nr. 6) i bilag III – gyldighed – retspleje – ændring af et forslag til Rådets direktiv efter, at Parlamentet har afgivet udtalelse – manglende fornyet høring af Parlamentet – artikel 98, stk. 2 – gyldighed – udelukket at anvende en nedsat momssats på elektronisk levering af digitale bøger – ligebehandlingsprincippet – to situationers sammenlignelighed – elektronisk levering af digitale bøger og levering af bøger på alle fysiske medier
Den 09-03-2017 dom i C-573/15 Oxycure Belgium
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 98, stk. 2. – bilag III, nr. 3) og 4) – princip om afgiftsneutralitet – lægebehandling ved hjælp af ilt – reduceret momssats – iltflasker – normalsats for moms – iltkoncentratorer
Tidligere dokument: C-573/15 Oxycure Belgium - DomDen 09-03-2017 dom i C-173/15 GE Healthcare
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – EF-toldkodeksen – artikel 32, stk. 1, litra c) – fastsættelse af toldværdien – royalties eller licensafgifter vedrørende varer, der skal værdiansættes – begreb – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 160 – »betingelse for salg« af de varer, der skal værdiansættes – betaling af royalties eller licensafgifter til fordel for et selskab, der er forbundet med såvel sælgeren som køberen af varerne – artikel 158, stk. 3 – justerings- og fordelingsforanstaltninger
Tidligere dokument: C-173/15 GE Healthcare - DomDen 16-03-2017 dom i C-493/15 Identi
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – artikel 4, stk. 3, TEU – sjette direktiv – statsstøtte – proceduren til eftergivelse af gæld, der finder anvendelse på konkursramte fysiske personer (»esdebitazione«) – ineksegibel momsskyld
Tidligere dokument: C-493/15 Identi - DomDen 16-03-2017 dom i C-211/16 Bimotor
Fiskale bestemmelser
Er fællesskabsbestemmelserne om moms (Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17.5.1977, som ændret ved direktiv 2002/38/EF og direktiv 2006/112/EF) til hinder for en national bestemmelse – såsom artikel 34, stk. 1, i lov nr. 388 af 23. december 2000 – hvorefter tilbagebetaling eller modregning af momstilgodehavender for hvert enkelt skatteår ikke er tilladt i deres fulde omfang, men alene op til en fastlagt øvre grænse?
Den 16-03-2017 dom i C-47/16 Veloserviss
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – EF-toldkodeks – artikel 220, stk. 2, litra b) – efteropkrævning af importafgifter – berettiget forventning – betingelser for anvendelse – fejl, som toldmyndighederne har begået – importørens forpligtelse til at handle i god tro og at kontrollere omstændighederne ved udstedelse af oprindelsescertifikat formular A – bevismidler – rapport fra Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF)
Tidligere dokument: C-47/16 Veloserviss - DomDen 22-03-2017 dom i C-435/15 GROFA
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – toldpositioner – tarifering af varer – videokameraer – kombineret nomenklatur – underposition 8525 80 30, 8525 80 91 og 8525 80 99 – forklarende bemærkninger – fortolkning – gennemførelsesforordning (EU) nr. 1249/2011 og (EU) nr. 876/2014 – fortolkning – gyldighed
Tidligere dokument: C-435/15 GROFA - DomDen 22-03-2017 dom i C-666/15 X og GoPro Coöperatief
Toldunion
Skal Kommissionens forklarende bemærkninger til underposition 8525 80 30 og underpositionerne 8525 80 91 og 8525 80 99 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at der også er tale om en videosekvens af »en varighed på 30 minutter eller derover«, når videobillederne kan optages i mere end 30 minutter i »video record«-mode, selv om videobillederne lagres i særskilte filer, som hver har en varighed af under 30 minutter, og betragteren under afspilningen særskilt må åbne hver fil med en varighed af under 30 minutter, men det på en pc ved hjælp af en [...]
Bekendtgørelse af lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 126 | Henvendelse af 22/2-17 fra H.C. Schjerning, Sigrid Blume og Niels Gundersen om el-priser |
Spm. 188 | Spm. om, hvad provenuet vil være ved at genindføre sodavandsafgiften, til skatteministeren Svar |
Spm. 210 |
Spm. 228 | Spm. om, hvad provenuet ville være ved at forhøje NOx-afgiften til 25 kr./kg, til skatteministeren Svar |
Spm. 229 | Spm. om, hvad provenuet ville være ved at genindføre reklameafgiftsloven, til skatteministeren Svar |
Spm. 230 |
Spm. 231 |
Spm. 234 |
Spm. 235 |
Spm. 236 |
Spm. 238 |
Spm. 245 |
Spm. 246 |
Spm. 247 |
Spm. S 779 |